Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider

83
548 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
adventura > akční adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
05.03.2013 PCPS3X360
28.01.2014 PS4XOne
Vývojáři:
Crystal Dynamics, Eidos Montréal (sekundární)
Oficiální stránky:
http://crystald.com/projects/tomb-raider
Tomb Raider je devátý plnohodnotný díl série s Larou Croft v hlavní roli, ačkoliv tentokrát jde o kompletní reboot značky. Příběh není jakkoliv provázán s předchozími hrami a změnila se i samotná hratelnost a herní mechaniky, které si částečně berou inspiraci v sérii Uncharted.

Příběh samotný pojednává o mladé Laře bez špetky zkušeností v oboru dobrodruha. Ve snaze změnit svůj obyčejný a nezajímavý život, vydala se na výpravu po Pacifickém oceánu na lodi Endurance. Ta ale během nečekaně silné bouře ztroskotá na záhadném ostrově poblíž Japonska a Lara, kapitán Conrad Roth a několik dalších přeživších se ocitne mimo civilizaci na nezmapovaném ostrově, který skrývá mnoho nebezpečí.

Kromě klasického prozkoumávání okolí, zdolávání překážek a řešení hádanek, kladou v tomto díle herní mechanismy větší důraz na přežití a vývoj postavy. Lara je zprvu velmi slabá a zranitelná, až postupem času se z ní stává nebojácný dobrodruh. Bude muset hledat prostředky pro přežití, včetně jídla, zdokonalovat své dovednosti a vytvářet si improvizované zbraně, léčivé předměty atp. Herní svět je tentokrát více otevřený, bez jedné předem dané cesty vpřed, ač jde stále z větší části o lineární hru.

Poprvé v sérii je ve hře obsažen kompetitivní multiplayer, nepočítaje spin-off Lara Croft and the Guardian of Light. Ten nijak nezasahuje do příběhové části hry a jeho vývoj mělo na starosti studio Eidos Montréal.


Poslední diskuzní příspěvek

cartoongojira (komentář): MP byl fajn. Problém asi bude, že už je to jistá doba, od vydání.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Tomb Raider je jeden z najlepších rebootov, aké sme kedy videli v hernom médiu... Prináša divokú akciu v štýle hier Uncharted 2 a 3 a zároveň sa dočkáme aj postupného zlepšovania hlavnej hrdinky a jej inventáru v štýle Batman: Arkham Asylum/City... Celkovo by sa dalo povedať, že ak by Nate Drake a Batman mali dcéru, bola by ňou táto nová Lara.

Po príbehovej stránke pôsobí hra absolútne bezchybne. Čaká nás - v traileroch hodne prevarené - stroskotanie a boj Lary o holý život. V prvej tretine si vyskúšate, ako sa cítili ľudia v seriály Lost. V druhej časti Lara dospieva a stáva sa z nej naozajstná hrdinka. V akciou nabitých scénach predvádza svoje pohybové a bojové schopnosti. Celá druhá tretina sa v podstate nesie v znamení Uncharted 2, od dizajnu levelov cez rozvinutie príbehu - podobne ako v U2, ani tu nechýba dejový zvrat k nadprirodzeným javom, ale podobne ako v U2 je to vcelku logické a zapadá to do mytológie hry .
Ku koncu napokon dej vrcholí, Lara zisťuje, že nič nie je zadarmo a celý záver je veľmi silný a je to naozaj slušné vyvrcholenie celej hry.

Napriek tomu, že po stránke deja Tomb Raider nechybuje, v hre samotnej sa pár chýb nájde - ako spomenul Snake, všade sa povaľujúce krabice pôsobia rušivo. Tajné hrobky a zbieranie artefaktov by mi nevadilo, naopak to k Lare sedí. Ale zhľadávanie súčiastok a oberanie mŕtvol o materiály je predsa len trochu moc - hlavne keď vezmeme do úvahy, že hra by sa bez akýchkoľvek problémov zaobišla bez akýchkoľvek skillov či "levelovania". Dojem, že si "vytvárate vlastnú Laru" kazí fakt, že ku koncu stejne odomknete asi 90% všetkých skillov. Je to teda zbytočné a trochu to kazí vynikajúci atmosféru. A hlavne - dizajnér, ktorý schová tajnú hrobku do akčnej dejovej pasáže by si naozaj zaslúžil výpoveď...

Hra je parádne rozplánovaná a má skvelé tempo - a oproti hrám ako Uncharted pôsobí menej "strojene" - zatiaľ čo Drake mení prestrelky za platforming veľmi pravidelne, Tomb Raider je menej predvídateľný. Okrem toho je Tomb Raider OMNOHO otvorenejší a ak vám pri hrách ako Uncharted či Enslaved: Oddysey to the West chýba voľnosť, Tomb Raider je hra pre vás. Prestrelky ani platforming nie je nudný - AI vám dokáže zavariť a napriek tomu, že platforming je "zmodernizovaný" (ako povedal Snake, lanom omotané alebo bielou farbou obliate dôležité body sú občas na smiech), je to stále veľká sranda a vďaka otvorenosti prostredia môžete v jednotlivých lokáciach stráviť omnoho viac času hľadaním bonusových itemov, denníkov, ktoré vám ozrejmia dej a podobné hovadiny na zisk XP.

Bohužiaľ, otvorenosť prostredia má celkom zásadný (a nečakaný) vplyv na grafiku. Samotná grafika je nádherná, miestami až dych vyrážajúca a v presne naskriptovaných momentoch funguje skvelo. Ale keď sa hra otvorí, občas mi vadili nedokonalé animácie Lariných pohybov... Samozrejme, pokiaľ v Uncharted skáčete, váš skok má automaticky nastavenú dĺžku aj smer. Ale zato vyzerá bezchybne. U Lary je to presne naopak; môže sa stať, že jednoducho nedoskočíte, takže nemáte pocit, že vás niekto vedie za ručičku cez naskriptovaný scenár - ale univerzálnejšie animácie vyzerajú trochu horšie. A ako som už spomenul, pokiaľ sa ponáhľate na nejaké miesto kvôli deju a rozhodnete sa "dať si pauzu" a skočiť do nejakej tej hrobky, paceing (tempo) a atmosféra sú v čudu...

Ako som už spomenul, grafika je nádherná. Pokiaľ máte hodne krutý HW (a hlavne grafické železo), vyskúšajte si TressFX, krásny efekt na Lariných vlasoch. Aj keď toto oželiete, Tomb Raider vyzerá naozaj ako hra na konci konzolovej generácie. Má všetky grafické vymoženosti a môže sa smelo zrovnávať s kráskami ako Uncharted 3 - a navyše to máme vo FullHD rozlišení, čo rozhodne nie je na zahodenie.

Jason Graves sa ukázal opäť v skvelom svetle - autor hudby k hrám Dead Space sa predviedol nielen perfektným hororovým/thrillerovým podkladom, ale aj výbornou ústrednou témou, ktorá zaznie vždy vo vhodnom momente, dodávajúc novému Tomb Raideru punc epickosti, aký nosí máloktorá hra.

Tomb Raider je moderný blockbuster, ako sa patrí. Samozrejme, "moderný" znamená mierne sprimitizovaný platforming a ústupky dnešnému game designu ako napríklad levelovanie tam, kde nemá čo hľadať. Je to však ale aj strhujúci príbeh plný akcie, dobrých postáv a sem-tam emočného vypätia obalený do perfektného audio-vizuálneho spracovania. A len dej vám vydrží na dobré 3 dni hrania... a to sa ráta. Už teraz sa teším na pokračovanie!

odohrané na - Core i7-2600, Radeon HD 5700, 32GB RAM, Dualshock 3

Pro: Dej, grafika, hudba, dabing (hlavne Larin hlas a prízvuk!), dizajn ostrova a logické hádanky, umelá inteligencia... proste asi všetko okrem...

Proti: krabíc, občas umelo zabrzdeného tempa a levelovania.

+45 +47 −2
  • PC 85
Uch! Ouch! Au! Vzdych! Kník! Ach! Uf!

No, bolelo to. Hlavně mladičkou Laru Croft, která dostala do těla víc, než za všechny minulé díly dohromady. Chudinka malá, jaká jí byla zima! Jak by ne, v tom tílku! A jak se zdráhala zabít nevinné zviřátko, které ji nasytila na celých příštích x hodin. A poplakala si taky hodně.
----------------------------------------------------------------------
Na prequel Tomb Raidera jsem se těšil - původní série mě krom Legends a nakousnutí prvního dílu minula prakticky obloukem a já tak mohl začít odzačátku a zároveň od konce. Ano, skočil jsem na ty kecy o realismu a survivor gameplayi, ale naštěstí jsem nebyl zklamán, když mi došlo, že jsem byl podveden. Tohle je takový mix Batmana:AA a Uncharted a ano, trochu té Lary tam je.

Hra je lineární s monžostí navracení se do již prošlých lokací, což je jednak úplně zbytečné, jednak do děje a tempa hry absolutně nepasující - jde jen o to protáhnout herní dobu a uspokojit lovce achievmentů, kteří v lokacích mohou dohledat poslední blbůstku a díky novému vybavení se dostat do míst, do kterých při prvním projetí neměl přístup.
Čím totiž postoupíte v příběhu dále, tím lepší máte náčiní a zbraně, což poměrně šikovně bojuje se stereotypem. Lara je také špinavější a pošramocenější, což vypadá cool a hlavně je vidět, že pád ze skály se neobejde bez následků. Ačkoli železnou tyč v boku dokáže slečna rozhopsat během pár okamžiků.

V gameplayi mi chyběly dva legendární Tomb Raiderovské prvky - hádanky - těch tu bylo jako šafránu, navíc většinou v nepovinných lokacích. Po čase se hlavně hrátky s ohněm dost okoukají a celkově o nějaké logické výzvě nemůže být řeč. No a druhým prvkem - plavání (a s tím spojená šipka do vody) - jako sorry, ale Tomb Raider bez možnosti plavání není TR - a to ví i ti, co TR nikdy nehráli.

Nakonec bych rád otevřel otázku sexisismu, který ze hry přímo prýští. Scénáristce se podle mě povedlo to, co se povést mělo - s hrdinkou jsme soucítili, nepovažovali jsme ji za hysterckou a ještě ke všemu jsme ji chtěli ojet. Ale nejen to. Na mě Lara působila jako dobrá herní postava, která sice v první chvíli pláče nad zabitím zviřátka a v další kosí enemáky po desítkách, ale ono když vám v krvi proudí adrenalin, tak se střílí jedna radost - když jde o kejhák, jdou všechny slzy stranou.

Celkově se podle mě jedná o podařený restart/reboot/prequel a ačkoli jsem si hru představoval jinak, koupě jsem nelitoval.

Pro: technická stránka; hlavní postava; postava hlavní postavy; možnost pauznutí monologu při čtení nalezených dokumentů; gameplay celkově je fajn

Proti: občas se to přežene s nepřáteli; dívat se xkrát na to, jak Lara jen o fous přežije jistou smrt, je ke konci už trochu ohrané; nevýrazné vedlejší NPC; Lara nepřekročila svůj stín

+40 +41 −1
  • PC 95
Lara Croft je fenomén, o tom žádná. Je to jedna z mála hrdinek či hrdinů, kteří jsou známí po celé, kulturně vyspělejší části světa. Mnoho postav podobného typu není. Jediný další mě napadá Max Payne. Ovšem ani v jednom případě se filmová postava k té herní ani z daleka neblíží. Pravda, ona Angelina je Laře mnohem blíž než Mark Maxovi, Ale stejně to ještě není ono.

No polemiky už bylo dost. Měl bych taky napsat, jak na mě nový Tomb Raider zapůsobil. Ještě před tím musím poznamenat, že jedinou další hrou s Larou, kterou jsem hrál, byla ta s podtitulem Guardian of Light a ta mě svým plošinovským přístupem příliš nenadchla. Není se tedy čemu divit, že jsem odehrál jen kousíček.

Co mě tedy přimělo si zakoupit nový díl? Byla to intuice, že tahle hra byla stvořena pro mě. (O čemž se zmiňuji např. v mém komentáři ke Skyrimu.) Tahle intuice mě zatím nikdy nezklamala a ani v tomto případě se tak nestalo. Tuhle HRU jsem si při vysokých detailech, kdy se mi někdy až dech zastavil, užil do posledního kousíčku.

To, že hra občas hraničí s interaktivním filmem mi plně vyhovuje, dává to postavám větší hloubku a tedy i uvěřitelnost (vždyť, přestože jde o akční hru, je Tomb Raider pořád ještě adventura). Při Lařiných bolestných situacích jsem někdy i oči odvracel, tak moc jsem se do Lary vcítil. Pravda je, že kdyby se přede mnou místo dívky předváděl chlap, nebo pokud by byla hra jen o trochu hůře graficky zpracovaná, nejspíš bych tak spokojený nebyl.

Jenže vzhledově se hře nedá vytknout vůbec nic. Postavy vypadají realisticky, stejně tak prostředí a dokonce i fyzika a to jak Lary, tak i okolí, je reálná. Výšlapy proti větru, strmé hliněné skluzavky, vodní tobogány, oheň. Výskoky, doskoky, akrobatické prvky. To všechno je na výbornou.

Pochválit musím i prvky rpg, kdy vylepšovat můžete nejen Lařiny schopnosti, ale i dostatečné množství zbraní.

Střety se většinou dají řešit několika způsoby. Těmi základními jsou buďto pěkně potichu odstraňovat jednoho nepřítele po druhém, nebo můžete mezi nepřátele vpadnout a vyříkat si to pěkně zpříma. Tady ale riskujete, že protivníkům přiběhne na pomoc nějaká ta posila. Když už se přímému kontaktu nejde vyhnout, pak boj probíhá pěkně ladně, i když je pravdou, že někteří protivníci mají inteligenci chrochtajícího divočáka, ale v té vřavě si toho jen s tíhou všimnete.

Přesto, že jsem k předchzím hrám sotva přivoněl, musím říct, že jde stále o stejnou Laru jako dřív. Šplhání, střílení, řešení puzzlů, sem tam nějaký ten nápor nepřátel, či obtížnější boss. Největší rozdíl vidím v tom, že hlavní postava ještě není tolik otrkaná, díky čemuž je hra plná emocí. Tohle se asi v žádném dalším pokračování už neuskuteční. Ale co já vím... Jestli Crystal Dynamics budou pokračovat stejným směrem, pak si určitě zakoupím i další díl.

Nevím, co bych ještě o Tomb Raideru řekl a tak si dovolím citovat Conana O´Briena.: “Bože můj, ten, kdo tuhle hru vymyslel, je génius.”

Pro: Jen těžko vyjmenovat všechny klady.

Proti: Ještě těžší je najít zápory.

+35
  • PC 90
Akční hry mi nikdy nešly a tak mě ani nikdy nebavily. Až na pár výjimek jsem se jim vyhýbala jako čert kříži s tím, že bych stejně skončila hned někde na začátku, protože jsem taková lama. A pak přišel rok 2013 a s ním nový Tomb Raider a já si řekla - vypadá to dobře, je to i částečně adventura - proč to nezkusit?

Už hned na začátku, kdy na mě dýchla ponurá atmosféra hry, jsem věděla, že to bude stát za to. Záhy se přidaly další nádherné lokace, dechberoucí záběry krajiny a oceánu, skvěle mrazivý soundtrack... prostě audiovizuální skvost. Příběh se může zdát místy až přehnaný a sem tam se objeví i nějaké to klišé, nicméně jako celek funguje. Moc se mi líbila taky řada propracovaných postav, v čele se samotnou hlavní hrdinkou, která se během hry změní k nepoznání. Co velmi, VELMI oceňuji je, že Lara konečně není tak strašně sexualizovaná, tedy, že nemá poprsí, se kterým by si při prvním skoku vyrazila zuby, ani není neustále polonahá. Tím ovšem netvrdím, že nová Lara není zatraceně atraktivní.

Jakožto akční začátečník jsem ze začátku měla problém s mířením a zabíjením nepřátel, ale díky rozvážně stoupající obtížnosti jsem se vše rychle naučila, což považuji za další velké plus této hry. Taky potěší velká škála zbraní a různých vychytávek (zapalovač, horolezecké potřeby...). Hra ale samozřejmě není jen o bezhlavém pobíhání a střílení. Nabízí taky dostatek logických hádanek, možnost sbírat předměty a vylepšovat si schopnosti a zbraně.

Nový Tomb Raider považuji za hru, která mě přivedla k akčnímu žánru, takže tam těch subjektivních 5/10% prostě přidám.

Pro: atmosféra, grafika, krajina, lokace, hudba, postavy, dabing, Lara

Proti: QTE

+32 +34 −2
  • PC 95
Zatím nejlepší hra na počítači, kterou jsem kdy hrála. Slova jedenáctileté neteře po dohrání této HRY. Hra, o které se manželka domnívala, že určena dětem od dvanácti. Hra, která mé devítileté dceři a neteřím zkrášlila konec prázdnin a začátek školního roku. Hra, která mně (spolu s dětmi) vrátila na chvíli do dětských let. Holky si na Laru hrají témeř stále, a když jsem doma - zdatně jim sekunduji. Vyrábím zlatou brokovnici, luky, houpačku. I v bazénu si hrají na brodění ve vodě. Zpět ke hře. Perfektní atmosféra, adrenalin, vcítění se do pocitů Lary. Možná by neuškodilo ubrat na střílení (alespoň dle manželky a ZEJMÉNA švagrové). Hru jsem hrál s holkami typu- odpovědný dohled a "tati, strejdo musíš nám pomoct". Zejména s delšími přestřelkami a s Bossy. Takže ta mně ( a za děti ) poctivých 95 procent. nakonec manželka uznala- je to hra , která ještě pro holky není, jenže za pár let už budou mít jiné zájmy. Avšak já doufám, že se mýlí, a že jim touha po dobroudružství zůstane...

Pro: perfektní dobrodružná výprava s dívčí hrdinkou v hlavní roli

+30 +33 −3