Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rise of the Tomb Raider

83
139 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
adventura > akční adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
10.11.2015 X360XOne
28.01.2016 PC
11.10.2016 PS4
Vývojáři:
, (PC verze, X360 verze)
Oficiální stránky:
http://www.tombraider.com/
V roce 2013 Crystal Dynamics restartovali značku Tomb Raider stejnojmenným prvním dílem nové série. Po téměř třech letech přichází pokračování zaměřené na přerod Lary Croft z mladé a nezkušené dívky do ostřílené a neohrožené archeoložky, jak je známá z dřívějších her. Rise of the Tomb Raider vyšel nejprve na konci roku 2015 pouze na konzole Xbox, počítačová verze vyšla v lednu 2016.

Příběh se odehrává dvanáct měsíců po událostech z předchozího dílu, kdy se Lara vydává do mýty opředeného města Kitezh v Rusku, kde se má podle prastarého svědectví proroka skrývat tajemství nesmrtelnosti. V cestě jí stojí nejen tvrdá sibiřská divočina, ale i organizace Trinity, vedená jistým Konstantinem, která kdysi umlčela proroka a dnes se snaží zabránit krásné cestovatelce v dalším pátrání. Po boku Lary bude opět stát Jonah Lavaia a objeví se i několik zcela nových postav.

Herně se RotTR vrací ke klasice ze samých počátků série. I díky zpětné vazbě samotných hráčů se hra odehrává v rozlehlých, detailně zpracovaných podzemních kobkách a hlavní prvky hratelnosti, tedy logické úkoly, akrobatické sekvence a boj s rozmanitými druhy nepřátel se víceméně pravidelně střídají, tak aby si hra pokud možno co nejlépe udržela atmosféru. Největší změnou prošly právě hádanky, které jsou oproti minulosti daleko těžší díky důrazu autorů na realističnost a vyžadují mnohdy vysokou dávku improvizace s prostředím a dostupnými předměty. Boje jsou pak většinou ve formě přestřelky s poměrně vysokou obtížností, proto je zde v některých momentech možný i stealth postup. V prakticky zanedbatelném množství se i zde najdou tzv. Quick time events, další typický prvek pro populární sérii. Po vzoru předchozího titulu se objevují RPG prvky a za získané zkušenostní body se tak dají vylepšovat Lařiny dovednosti a vybavení. Jedná se o prvek, který má podtrhnout celkový vývoj hlavní postavy a pro dohrání příběhové linie není nezbytný.

Kromě narativní části je obsaženo mnoho vedlejších úkolů, např. lov divoké zvěře a ukrytých prostorů s artefakty pro prodloužení hratelnosti. Po dohrání se navíc zpřístupňuje režim Expeditions, kde na hráče čeká několik nových úkolů v již dokončených levelech. Podobu i hlas anglické hrdince znovu propůjčila herečka Camilla Luddington, vydavatelem je Square Enix.


Poslední diskuzní příspěvek

Garret: Jo jo, bylo to takové celé dost naivní. Jak tady v předchozích příspěvcích bylo zmiňováno Uncharted, tak to je v podstatě Tomb…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Tak Lara sa vrátila a poteší väčšinu fanúšikov predchádzajúceho akčnejšieho reštartu série.

Čo sa mi páčilo?
Tentokrát sa tempo predsa len o niečo spomalilo a väčší priestor dostali aj hádanky, nie je ich veľa a takmer všetky sú nepovinné. Osobne ich odporúčam, lebo ponúkajú zaujímavé nápady a odohrávajú sa na pekných miestach - za všetky spomeniem starodávnu loď uveznenú v ľadovci.

Prvé, čo ma po spustení hry ohúrilo, bolo grafické spracovanie. Hra vypadá naozaj dobre. Na úvodné bombastické lokácie sa ale znovu nadviaže až ku koncu hry a stred ostane viac o voľnejšom bojovaní, skákaní, lezení a behaní po zasnežených a nezasnežených lesoch, aj tak sa však na hru dobre pozerá. Hlavne s postavou Lary Croft sa tvorcovia vyhrali a jej herecký prednes je v animačkách síce trochu prehnaný, ale jej mimika, výrazy, postava a vlasy majú perfektné animácie.

Ako celok je hra veľmi podobná svojmu predchodcovi. Ponúka otvorenejšie úrovne, kde je možné taktizovať a na nepriateľov si vymyslieť vlastnú metódu likvidovania. Možností je veľa a aj preto sú boje stále zábavné.

Gradácia hry je neskutočná a ak si poviete, že už váš v posledných hodinách hra nemá čím prekvapiť, tak budete na omyle. Záver hry je ako bombastický, veľkolepý, akčný, dobrodružný veľkofilm. Posledné 2 príbehové hodiny som len otváral oči, že čo si ešte tvorcovia vymysleli. Veľmi ma to bavilo. Záver je tak natrieskaný, že by som ho prirovnal intenzitou k môjmu obľúbenému Poslednému Mohykánovi.

Čo sa mi nepáčilo?
Celý priebeh hry je až príliš podobný predchádzajúcej časti. Jasné, je to tu všetko iné, ale aj napriek tomu veľmi podobné.

Lara vypadá v animačkách úžasne, až tak dobre, že ostatné postavy vypadajú oproti nej ako keby do tejto hry vôbec nepatrili a ich miesto bolo niekde v predošlej časti. Proste úroveň detailov Lary je tak veľká, že ostatné postavy vypadajú oproti nej nedorobene.

Príbeh je na žáner dostačujúci a neurazí, ale obsahuje dosť klišoidných scén a pár momentov, ktoré sú proste divné. Za všetky spomeniem hlavne postavu Jacoba, ktorý Laru stále v každej nahnutej scéne zachráni. Prvýkrát to je ešte ok, ale keď sa to už stane po tretíkrát, už som si zakrýval oči.

Verdikt
Je to veľmi podobná hra ako naposledy. Hádanky sú o niečo rozsiahlejšie, ale stále sa jedná prevažne o vydarené akčné dobrodružstvo. Ja som sa bavil.

Pro: Graficky to je veľmi pekné, Lara je krásna, hrateľnosť je zábavná, boje a ich voľnosť v likvidovaní, úvod, záverečné 2 príbehové hodiny sú tak natrieskané ako záverečných 10 minút v Poslednom Mohykánovi

Proti: Klišoidný príbeh, oproti Lare vypadajú ostatné postavy v animačkách nedorobene (hlavne vlasy a mimika), príliš veľká podobnosť s predošlým dielom

+33+34 / -1
  • PC 90
Je tady už spousta vynikajících komentářů popisující kvality hry od A do Z, tak za mě už jen stručně.

Pokud se vám líbil reboot značky z roku 2013, bude se vám s nejvyšší pravděpodobností líbit i Rise of the Tomb Raider.

Pro mě osobně jsou nové hry této série ztělesněním téměř dokonalé blockbusterové zábavy - inspirace v mé oblíbené sérii Uncharted je více než zřejmá, ale řekl bych, že v určitých ohledech je Tomb Raider ještě o kousek dál. Obzvláště dávkování tempa je tady podle mě zvládnuto prvotřídně - akční a explorační pasáže se střídají přesně ve chvíli, kdy už se vám daný druh gameplaye začíná přejídat (což byl v mém případě problém třeba v Uncharted 3).

Kdybych pak měl vyzdvihnout jedinou věc, kterou si z celé hry budu pamatovat, byly by to krásné a opravdu skvěle nadesignované lokace. Jak exteriéry, tak interiéry jsou nádherné a působí monumentálním dojmem. Konečně je zde také více parádních dobrovolných kobek. Co naopak nenadchne je příběh, který je takový... mno, trochu generický (a za mě horší, než třeba v předchozím díle). Pro mě osobně je však TR především gameplay-driven hra a jako taková funguje na jedničku - pokud to tedy máte podobně, určitě do toho jděte.
+27+27 / 0
  • PC 90
Na úvod bych chtěl jen zmínit, že patřím do kategorie těch lidí, kterým se předchozí dobrodružství Lary Croft líbilo. Od pokračování jsem tedy očekával, že se ponese ve stejném duchu akčního pojetí dobrodružné hry. Asi není překvapením, že i v Rise of the Tomb Raider to tak zůstalo, přesto i zde vývojáři udělali pár příjemných změn.

Obrovskou radost mi udělali (oproti předchozímu dílu) značně rozsáhlejší kobky, jejichž průchod komplexem a řešení puzzlů je daleko zábavnější. Nejsou hardcore složité, člověk se sice občas nad tím musí zamyslet, ale nikdy jsem se nad něčím nezasekl tak, abych se musel podívat do nějakého návodu. Objevování kobek je nepovinné, je zcela na hráči, zda je bude prozkoumávat.

Větší důraz je také kladen na stealth postup a taktiku, kdy si Lara zahraje na MacGyvera a může si třeba z přilehlé flašky udělat molotov koktejl či z obyčejné pohozené plechovky ruční granát. Skillovaní Lary a vylepšování zbraní /nástrojů zde také dostalo více prostoru a na konci hry tentokrát nelze mít vše na max, je potřeba více vybírat podle vlastních preferencí.

A co příběh? Ten je zkrátka klasický tohoto typu – celkem zajímavý, nechybí zvraty a celé je to obklopeno tajemnem s akční filmovou atmosférou. QTE až na pár výjimek v animacích již zde nečekejte (animace jsou většinou renderované a v ingame animacích se od hráče nevyžaduje). Vedle hlavní příběhové linie je možnost (kromě výše zmíněných kobek) prozkoumávat krajinu otevřeného světa a hledat různé artefakty, objevovat skrýše, lovit zvěř, plnit vedlejší mise místních obyvatel (něco "přines" a "znič") a v neposlední řadě sbírání všemožných materiálů, co se naskytnou Laře do cesty. Budu se opakovat, ale vše je opět nepovinné, hra do toho nenutí, lze se soustředit jen na hlavní linii.

Lara se zkrátka vrátila ve výborné formě. Předchozí díl mě velice překvapil a bavil, novější díl disponuje takřka stejnými herními mechanizmy, ovšem více cílí na atmosféru Indiana Jonesa. Těžko říct, zda ti, co jim předchozí díl nešmakoval, bude tento díl bavit. Nicméně pro mě se jedná o fajnové pokračování, které si s chutí rád někdy zahraji znovu.

PS: Hru jsem dohrál na Xbox 360, která se od PC verze liší jen v grafických detailech. I tak bych chtěl pochválit Crystal Dynamics (respektive Nixxes Software za jejich port), že i z 10 let staré konzole dokázali vytěžit maximum a hra i zde vypadá po grafické stránce parádně.

Pro: "Indiana Jones" felling, rozsáhlejší a zábavnější kobky, herní doba, velké množství nepovinných aktivit

Proti: Občas divná AI nepřátel

+25+26 / -1
  • PC 80
Mám ráda pokračování, která fungují tak, že si po prvním díle řeknete "to bylo super, ještě jednou" a přesně to taky dostanete. Dvojka nového Tomb Raidera má skoro všechno, co měla jednička, a to v dobrém i ve zlém: uzavřené lokace, tentokrát krásně zasněžené, fyzické řešení "hádanek" ve hrobkách, výběr zbraní, kdy poměrně rychle získáte možnost vše a všechny neohroženě masakrovat (žádní super soupeři zde nejsou), dokonce se vrátily i OCD výzvy typu tref všech 8 malinkých visících věciček, z nichž tří si nemáš absolutně šanci všimnout, a ano, překvapivě jsou i zde oživlí starodávní vojáci, kteří si vyměňují drsně znějící nesrozumitelné hlášky a je o něco těžší je zabít než moderní SWAT team. Opět mě otravoval i uměle vynucený návrat zpět do přechozích lokací, kdy některá zákoutí zůstávala nepřístupná, dokud jste neodemkli dovednost, kterou Lara od svého hopsání po japonském ostrově už asi zapomněla.

Má dvojka vůbec něco navíc? Samozřejmě - místo jednoho cepínu, který na rozdíl od zcela reálného dvojitého povyskočení přece nikdy nedával smysl, má Lara dva. Co mi ale naopak scházelo bylo více vedlejších postav a trochu méně naivní příběh (všechno to střílení a skákání, padání a šplhání a když Lara konečně dosáhne na zdroj nesmrtelnosti, tak reaguje ve stylu jedenáctiletého Harryho Pottera). Chyběla mi skupina různorodých postaviček z Lařiny původní party, s kterými jsme postupně interagovali a taktéž záchrana Lařiny spolužačky v jedničce fungovala jako lepší motivace než to, co jsme dělali tady (hledali něco, co jsme nikdy nechtěli). Společnost nám dělali jen protivníci ve formě Cersei a Jamieho Lannisterových ve službách KGB, ruský bezdomovec, z něhož se vyklubal Ježíš Kristus a Lařin tlustý kamarád, kterého udržuje při životě jen jeho status infinite friendzone. Jsou hry, které mě osloví příběhem a kde mi záleží na tom, co se komu stane - toto bohužel nebyla jedna z nich, nicméně i tak to pořád byla skvělá zábava.

Pro: skvělá akční hra

Proti: méně vtáhne do děje

+23+23 / 0
  • PC --
Nový TR se nepředvedl zrovna tak, jak jsem očekával. Relativně slušné komorní dobrodrůžo z roku 2013 bylo nahrazeno macho příběhem o nesmrtelnosti a záchraně světa. Vystrašená Lara se stala urpuťačkou bojující za prokázání pravdy svého otce a neštítí se po cestě probodávat hrtany a popravovat brokovnicí do brady. Vždyť je to všechno, co má! (jaxama říká)

Předně - hra je napsaná neuvěřitelně hloupě. Nalezené zápisky mě asi tak od poloviny absolutně přestaly tankovat a jednoduše jsem je ignoroval, samotnou kapitolou jsou pak posuny v ději přes enginové animace. Jejich režie je něco tak hloupoučkého a nesmyslného, že se jsem se musel chytat stolu, abych nespadl ze židle nad demencí situace. Příklad: Jacob a Lara jsou oddělení poté, co se před Jacoba sesype hromada kamení. Lara se dostává do jeskynního systému, je sníh a noc. Proplave malou jeskyní a jako mávnutím kouzelného proutku se travička zazelená, je den a Jacob se objevuje na scéně zrovna ve chvíli, kdy má Lara dostat šíp mezi oči. Tomu říkám načasování podle skutečné události! Nebo: Speciální jednotka se slaňuje do kopule katedrály, aby si došla pro artefakt. Naprosto přehlíží velkého tlustého černocha, který členy komanda nastrká do propasti jednoho podruhém. Jonah zachraňuje Laru (protože jeho znovuobjevení ve hře musí být naprosto zásadní, jinak by si hráč klepal na čelo, že se objevil na scéně a všechno posral). Sám je ale unesen i s artefaktem v ruce, zatím co Lara aka Priority # 1, je ponechána na místě.

8GB VRAM na nových grafikách bude využito naprosto bezezbytku, ale ani GTX 1070 není zárukou plynulého běhu. Především v otevřených lokacích, jako Geothermal Valley nebo Soviet Instalation... Paradoxně právě v těchto místech vypadá hra nejhůře, protože množství flóry, členitosti terénu a vůbec celkové komplexity scény, naprosto znemožňuje enginu vypadat dobře a hýbat se plynule. To má za následek odporné zubaté okraje, nepříjemný shimmering lesklých věcí, těžko pochopitelnou rozmazanost jakékoli scény s vodou a samozřejmě propady FPS. V některých místech jsem si připadal jako v deset let staré hře. Oproti tomu enginové animace a některé scénérie, odehrávající se „víc na tělo“, vypadají opravdu úžasně.

Collectibles a crafting systém je tady tak nějak krát dva, oproti TR 2013. Všeho je víc, bordel se válí úplně všude a vůbec je to naprostý ráj pro všechny sběratele a noční můra pro completionisty. Lara nemá problém si vytvořit výbušnou hlavici šípu s tříštivým účinkem, namontovat si ji na šíp a střelit ji nepřáteli mezi oči. To vše asi za 3 vteřiny, při souboji, když se kryje za překážkou. Otrávené šípy jsou absolutní overkill, zabijí klidně 5 nepřátel naráz prakticky instantně a stává se tak z nich slušný gamebreaker. Doporučuji nepoužívat. Jinak bych soubojů klidně snesl i víc, naopak řešení hádanek v rámci nepovinných hrobek, mě výsostně nebavilo.

TR 2013 tak zůstává zatím prvním a posledním dílem série, který jsem si opravdu užil. Dvakrát. RotTR mě spíše nebavil a hrál jsem jej jen ze setrvačnosti a ze špatného pocitu vyhozených devíti stovek. Kdybych hru stáhl z warezu, ani bych ji nedohrál...

Hodnocení: ✰
+18+19 / -1