Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rise of the Tomb Raider

83
237 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
adventura > akční adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
10.11.2015 X360XOne
28.01.2016 PC
11.10.2016 PS4
Vývojáři:
, (PC verze, X360 verze)
Oficiální stránky:
http://www.tombraider.com/
V roce 2013 Crystal Dynamics restartovali značku Tomb Raider stejnojmenným prvním dílem nové série. Po téměř třech letech přichází pokračování zaměřené na přerod Lary Croft z mladé a nezkušené dívky do ostřílené a neohrožené archeoložky, jak je známá z dřívějších her.

Příběh se odehrává dvanáct měsíců po událostech z předchozího dílu, kdy se Lara vydává do mýty opředeného města Kitezh v Rusku, kde se má podle prastarého svědectví proroka skrývat tajemství nesmrtelnosti. V cestě jí stojí nejen tvrdá sibiřská divočina, ale i organizace Trinity, vedená jistým Konstantinem, která kdysi umlčela proroka a dnes se snaží zabránit krásné cestovatelce v dalším pátrání. Po boku Lary bude opět stát Jonah Lavaia a objeví se i několik zcela nových postav.

Herně se Rise of the Tomb Raider vrací ke klasice ze samých počátků série. I díky zpětné vazbě samotných hráčů se hra odehrává v rozlehlých, detailně zpracovaných podzemních kobkách a hlavní prvky hratelnosti, tedy logické úkoly, akrobatické sekvence a boj s rozmanitými druhy nepřátel se víceméně pravidelně střídají, tak aby si hra pokud možno co nejlépe udržela atmosféru. Největší změnou prošly právě hádanky, které jsou oproti minulosti daleko těžší díky důrazu autorů na realističnost a vyžadují mnohdy vysokou dávku improvizace s prostředím a dostupnými předměty. Boje jsou pak většinou ve formě přestřelky s poměrně vysokou obtížností, proto je zde v některých momentech možný i stealth postup. V prakticky zanedbatelném množství se i zde najdou tzv. Quick time events, další typický prvek pro populární sérii. Po vzoru předchozího titulu se objevují RPG prvky a za získané zkušenostní body se tak dají vylepšovat Lařiny dovednosti a vybavení. Jedná se o prvek, který má podtrhnout celkový vývoj hlavní postavy a pro dohrání příběhové linie není nezbytný.

Kromě narativní části je obsaženo mnoho vedlejších úkolů, např. lov divoké zvěře a ukrytých prostorů s artefakty pro prodloužení hratelnosti. Po dohrání se navíc zpřístupňuje režim Expeditions, kde na hráče čeká několik nových úkolů v již dokončených levelech. Podobu i hlas anglické hrdince znovu propůjčila herečka Camilla Luddington, vydavatelem je Square Enix.

Rebootovou trilogii Tomb Raider roli zakončil v roce 2018 třetí díl s názvem Shadow of the Tomb Raider.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Tak Lara sa vrátila a poteší väčšinu fanúšikov predchádzajúceho akčnejšieho reštartu série.

Čo sa mi páčilo?
Tentokrát sa tempo predsa len o niečo spomalilo a väčší priestor dostali aj hádanky, nie je ich veľa a takmer všetky sú nepovinné. Osobne ich odporúčam, lebo ponúkajú zaujímavé nápady a odohrávajú sa na pekných miestach - za všetky spomeniem starodávnu loď uveznenú v ľadovci.

Prvé, čo ma po spustení hry ohúrilo, bolo grafické spracovanie. Hra vypadá naozaj dobre. Na úvodné bombastické lokácie sa ale znovu nadviaže až ku koncu hry a stred ostane viac o voľnejšom bojovaní, skákaní, lezení a behaní po zasnežených a nezasnežených lesoch, aj tak sa však na hru dobre pozerá. Hlavne s postavou Lary Croft sa tvorcovia vyhrali a jej herecký prednes je v animačkách síce trochu prehnaný, ale jej mimika, výrazy, postava a vlasy majú perfektné animácie.

Ako celok je hra veľmi podobná svojmu predchodcovi. Ponúka otvorenejšie úrovne, kde je možné taktizovať a na nepriateľov si vymyslieť vlastnú metódu likvidovania. Možností je veľa a aj preto sú boje stále zábavné.

Gradácia hry je neskutočná a ak si poviete, že už váš v posledných hodinách hra nemá čím prekvapiť, tak budete na omyle. Záver hry je ako bombastický, veľkolepý, akčný, dobrodružný veľkofilm. Posledné 2 príbehové hodiny som len otváral oči, že čo si ešte tvorcovia vymysleli. Veľmi ma to bavilo. Záver je tak natrieskaný, že by som ho prirovnal intenzitou k môjmu obľúbenému Poslednému Mohykánovi.

Čo sa mi nepáčilo?
Celý priebeh hry je až príliš podobný predchádzajúcej časti. Jasné, je to tu všetko iné, ale aj napriek tomu veľmi podobné.

Lara vypadá v animačkách úžasne, až tak dobre, že ostatné postavy vypadajú oproti nej ako keby do tejto hry vôbec nepatrili a ich miesto bolo niekde v predošlej časti. Proste úroveň detailov Lary je tak veľká, že ostatné postavy vypadajú oproti nej nedorobene.

Príbeh je na žáner dostačujúci a neurazí, ale obsahuje dosť klišoidných scén a pár momentov, ktoré sú proste divné. Za všetky spomeniem hlavne postavu Jacoba, ktorý Laru stále v každej nahnutej scéne zachráni. Prvýkrát to je ešte ok, ale keď sa to už stane po tretíkrát, už som si zakrýval oči.

Verdikt
Je to veľmi podobná hra ako naposledy. Hádanky sú o niečo rozsiahlejšie, ale stále sa jedná prevažne o vydarené akčné dobrodružstvo. Ja som sa bavil.

Pro: Graficky to je veľmi pekné, Lara je krásna, hrateľnosť je zábavná, boje a ich voľnosť v likvidovaní, úvod, záverečné 2 príbehové hodiny sú tak natrieskané ako záverečných 10 minút v Poslednom Mohykánovi

Proti: Klišoidný príbeh, oproti Lare vypadajú ostatné postavy v animačkách nedorobene (hlavne vlasy a mimika), príliš veľká podobnosť s predošlým dielom

+39(39-1)
  • PC 90
Je tady už spousta vynikajících komentářů popisující kvality hry od A do Z, tak za mě už jen stručně.

Pokud se vám líbil reboot značky z roku 2013, bude se vám s nejvyšší pravděpodobností líbit i Rise of the Tomb Raider.

Pro mě osobně jsou nové hry této série ztělesněním téměř dokonalé blockbusterové zábavy - inspirace v mé oblíbené sérii Uncharted je více než zřejmá, ale řekl bych, že v určitých ohledech je Tomb Raider ještě o kousek dál. Obzvláště dávkování tempa je tady podle mě zvládnuto prvotřídně - akční a explorační pasáže se střídají přesně ve chvíli, kdy už se vám daný druh gameplaye začíná přejídat (což byl v mém případě problém třeba v Uncharted 3).

Kdybych pak měl vyzdvihnout jedinou věc, kterou si z celé hry budu pamatovat, byly by to krásné a opravdu skvěle nadesignované lokace. Jak exteriéry, tak interiéry jsou nádherné a působí monumentálním dojmem. Konečně je zde také více parádních dobrovolných kobek. Co naopak nenadchne je příběh, který je takový... mno, trochu generický (a za mě horší, než třeba v předchozím díle). Pro mě osobně je však TR především gameplay-driven hra a jako taková funguje na jedničku - pokud to tedy máte podobně, určitě do toho jděte.
+36
  • PC 90
Na úvod bych chtěl jen zmínit, že patřím do kategorie těch lidí, kterým se předchozí dobrodružství Lary Croft líbilo. Od pokračování jsem tedy očekával, že se ponese ve stejném duchu akčního pojetí dobrodružné hry. Asi není překvapením, že i v Rise of the Tomb Raider to tak zůstalo, přesto i zde vývojáři udělali pár příjemných změn.

Obrovskou radost mi udělali (oproti předchozímu dílu) značně rozsáhlejší kobky, jejichž průchod komplexem a řešení puzzlů je daleko zábavnější. Nejsou hardcore složité, člověk se sice občas nad tím musí zamyslet, ale nikdy jsem se nad něčím nezasekl tak, abych se musel podívat do nějakého návodu. Objevování kobek je nepovinné, je zcela na hráči, zda je bude prozkoumávat.

Větší důraz je také kladen na stealth postup a taktiku, kdy si Lara zahraje na MacGyvera a může si třeba z přilehlé flašky udělat molotov koktejl či z obyčejné pohozené plechovky ruční granát. Skillovaní Lary a vylepšování zbraní /nástrojů zde také dostalo více prostoru a na konci hry tentokrát nelze mít vše na max, je potřeba více vybírat podle vlastních preferencí.

A co příběh? Ten je zkrátka klasický tohoto typu – celkem zajímavý, nechybí zvraty a celé je to obklopeno tajemnem s akční filmovou atmosférou. QTE až na pár výjimek v animacích již zde nečekejte (animace jsou většinou renderované a v ingame animacích se od hráče nevyžaduje). Vedle hlavní příběhové linie je možnost (kromě výše zmíněných kobek) prozkoumávat krajinu otevřeného světa a hledat různé artefakty, objevovat skrýše, lovit zvěř, plnit vedlejší mise místních obyvatel (něco "přines" a "znič") a v neposlední řadě sbírání všemožných materiálů, co se naskytnou Laře do cesty. Budu se opakovat, ale vše je opět nepovinné, hra do toho nenutí, lze se soustředit jen na hlavní linii.

Lara se zkrátka vrátila ve výborné formě. Předchozí díl mě velice překvapil a bavil, novější díl disponuje takřka stejnými herními mechanizmy, ovšem více cílí na atmosféru Indiana Jonesa. Těžko říct, zda ti, co jim předchozí díl nešmakoval, bude tento díl bavit. Nicméně pro mě se jedná o fajnové pokračování, které si s chutí rád někdy zahraji znovu.

PS: Hru jsem dohrál na Xbox 360, která se od PC verze liší jen v grafických detailech. I tak bych chtěl pochválit Crystal Dynamics (respektive Nixxes Software za jejich port), že i z 10 let staré konzole dokázali vytěžit maximum a hra i zde vypadá po grafické stránce parádně.

Pro: "Indiana Jones" felling, rozsáhlejší a zábavnější kobky, herní doba, velké množství nepovinných aktivit

Proti: Občas divná AI nepřátel

+35(36-1)
  • PC 80
Mám ráda pokračování, která fungují tak, že si po prvním díle řeknete "to bylo super, ještě jednou" a přesně to taky dostanete. Dvojka nového Tomb Raidera má skoro všechno, co měla jednička, a to v dobrém i ve zlém: uzavřené lokace, tentokrát krásně zasněžené, fyzické řešení "hádanek" ve hrobkách, výběr zbraní, kdy poměrně rychle získáte možnost vše a všechny neohroženě masakrovat (žádní super soupeři zde nejsou), dokonce se vrátily i OCD výzvy typu tref všech 8 malinkých visících věciček, z nichž tří si nemáš absolutně šanci všimnout, a ano, překvapivě jsou i zde oživlí starodávní vojáci, kteří si vyměňují drsně znějící nesrozumitelné hlášky a je o něco těžší je zabít než moderní SWAT team. Opět mě otravoval i uměle vynucený návrat zpět do přechozích lokací, kdy některá zákoutí zůstávala nepřístupná, dokud jste neodemkli dovednost, kterou Lara od svého hopsání po japonském ostrově už asi zapomněla.

Má dvojka vůbec něco navíc? Samozřejmě - místo jednoho cepínu, který na rozdíl od zcela reálného dvojitého povyskočení přece nikdy nedával smysl, má Lara dva. Co mi ale naopak scházelo bylo více vedlejších postav a trochu méně naivní příběh (všechno to střílení a skákání, padání a šplhání a když Lara konečně dosáhne na zdroj nesmrtelnosti, tak reaguje ve stylu jedenáctiletého Harryho Pottera). Chyběla mi skupina různorodých postaviček z Lařiny původní party, s kterými jsme postupně interagovali a taktéž záchrana Lařiny spolužačky v jedničce fungovala jako lepší motivace než to, co jsme dělali tady (hledali něco, co jsme nikdy nechtěli). Společnost nám dělali jen protivníci ve formě Cersei a Jamieho Lannisterových ve službách KGB, ruský bezdomovec, z něhož se vyklubal Ježíš Kristus a Lařin tlustý kamarád, kterého udržuje při životě jen jeho status infinite friendzone. Jsou hry, které mě osloví příběhem a kde mi záleží na tom, co se komu stane - toto bohužel nebyla jedna z nich, nicméně i tak to pořád byla skvělá zábava.

Pro: skvělá akční hra

Proti: méně vtáhne do děje

+31
  • PC 85
Na druhý díl restartované série Tomb Raider jsem se hodně těšil hlavně díky "prvnímu dílu", který mě mile překvapil. A tak jsem očekával něco v podobném duchu a vlastně jsem se toho dočkal i když ne vše se posunulo k lepšímu..

Ale od začátku, grafika je opravdu skvělá, možnost různého nastavení i na mém starém pc mi prostě učarovala i když chápu, že dnes už jsou hry zase dál, tak tohle mi přišlo jako dobře odvedená práce. Dokonce i vlasy Lary už vám nezvednou nároky o mnoho a tak bych rozhodně doporučoval nastavit si aspoň druhou ze tří možností, protože ten rozdíl je opravdu velkej. Lara vypadá výborně narozdíl od ostatních postav, ale i okolní svět vypadá velmi dobře, různé prostředí, sníh, voda, písek, vše je pěkné a rozmanité a jeho procházení jsem si hodně užíval.

Co se hratelnosti týká, tak hledání různých artefaktů, lovení zvěře nebo průzkum hrobek je něco co mě opravdu bavilo, nestustále jsem se snažil prošmejdit každej kout dané lokace a poměrně často jsem se zadrhával nebo i vracel do starších lokací. Různé akrobatické kousky co Lara předvádí k Tomb Raiderovi prostě patří a funguje to i když na mě to někdy vypadá až moc přehnaně, ale s tím jsem tak nějak počítal. U ačkních pasáží se mi líbí ta střelba, ať z pistole nebo z luku je cítit ta váha a dopad střely když už něco nebo někoho zasáhnete. A to i přes moje rozhodnutí hrát celou hru s gamepadem narozdíl od prvního dílu. Míření mi sice trvá opravdu dlouho, ale naštěstí na běžnou obtížnost vám hra trochu počká a nepřátelé se až tolik neskrývají.

Tak vlastně proč jen 85%, pominul bych menší glitche, které mě sem tam pobavily, nic zásádního co by mi znesnadnilo postup dál. Jasným mínusem je příběh, který mě ani trochu netálnul dál a vlastně mě ani moc nezajímalo jak to celé dopadne. Společně s rozhovory postav, které jsou prostě herní a dost nepřirozené taky moc ke vtáhnutí do příběhu nepomáhají, i když hlas Lary i ostaních postav je povedený.

Přestřelky jsou fajn, ale rozhodně bych se obešel bez neustálého "bombardování granátů", které po vás protivníci házejí jak na běžícím pásu a taky bezmyšlenkovité nabíhání přímo k vám mi nepřijde moc šťastné. Stealth je pěkný nápad a rozhodně jsem ho dost využíval, jen někdy ne zcela funguje, ale nic co by nešlo později vyřešit hrubou silou :) Celé to negativní završuje závrečný souboj boj s vrtulníkem a sestřelování hořící koule z katapultu nad ním mi přijde mírně řečeno hloupý, ale nejhorší je závěrečný pokus o boj s hlavním záporákem, který vám sice vezme v animaci jen luk, ale ve hře "pochopitelně" nemáte ani zbraň, takže když po vás střílí jako blázen, musíte ho odlákat hozenou plechovkou a sundat ze zezadu. Opravdu moc blbějších soubojů jsem neviděl, ale možná je to lepší než kdyby tam byl nějaký závěrečný Transformer :)

Rise of the Tomb Raider bych rozhodně doporučil, hraní jsem si užil a určitě ještě zkusím najít ostatní hrobky a různé předměty pro doplnění sbírky, plus mě čeká ještě dlc s Babou Yagou...

Pro: Grafika, střelba, prostředí, hrobky...

Proti: Příběh, dialogy, některé souboje...

+24