Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crystal Dynamics

USA
Založeno 1992
Původně San Franciské studio, nyní s centrálou v Redwood City v Kalifornii (USA), bylo vytvořeno bývalými členy společnosti Sega roku 1992 a jako první dostali licenci vyvíjet hry pro konzoli 3DO. Jejich prvotinami jsou hry právě pro tuto platformu a to Crash n' Burn (1993 - 3DO), Cyberclash (1993 - 3DO), Gex (1994 - 3DO, Sega Saturn, Sony PlayStation, PC), Total Eclipse (1994 - 3DO) a nakonec Solar Eclipse (1995 - Sega Saturn, 3DO), spolupracovali na The Horde (1994 - 3DO, Saturn, PC), Off-World Interceptor (1994 - 3DO).

Původně mělo studio v plánu vyvíjet hry jen pro jednu konzoli, ale start konzole 3DO (vánoce 1993) dopadl katastrofálně a politika firmy Crystal Dynamics se musela změnit, jinak hrozil jejich zánik. Tedy od roku 1994 vyvíjejí většinu svých titulů jako multiplatformní.

Od vánoc 1994 začali vyvíjet hry pro 32-bitové konzole s podporou 3D akcelerace, tedy pro konzole PlayStation (PSX) a SEGA Saturn. Na obě konzole vydali několik startovních her a zejména díky podpoře od LucasArts měli dostatek lidí (140) na vývoj několika her současně. První vlaštovkou na obě konzole byla jejich hra Gex, původně z konzole 3DO, a ještě tento rok vydali na PlayStation pokračování Total Eclipse s názvem Total Eclipse Turbo (1995 - PlayStation). Na konzoli od SEGY pak vydali obdobně laděný Solar Eclipse (1995 - SEGA Saturn, 3DO).

Naneštěstí se ale společnost Crystal Dynamics nakonec dostala do vážných finančních problému, hlavně zejména díky politice SONY, kteří si určovali cenu her na svojí konzoli. Ta byla v hlavních regionech na svou dobu nezvykle nízká, což Crystal Dynamics dovedlo až na pokraj krachu. V roce 1996 bylo vedení studia nuceno ukončit multiplatformní politiku firmy, která již fungovala po dva roky.

V tomto roce (1996) vydali hry 3D Baseball (1996 - PlayStation, Sega Saturn), Blazing Dragons (1996 - PlayStation, Sega Saturn), Pandemonium (1996 - PlayStation, Saturn, PC, 2003 - NGage), Titan Wars (1996 - PlayStation) a Slam 'N Jam '96 featuring Magic and Kareem (1996 - PlayStation, Sega Saturn, 1997 - PC). Také právě v tento rok vychází první díl světoznámé série Legacy of Kain, jejímž prvním dílem byl právě Blood Omen: Legacy of Kain (1996 - PlayStation, 1997 - PC).

Od roku 1996 až do roku 1999 se soustředili převážně na vývoj her pro konzoli PlayStation. Těmi hrami byly Off-World Interceptor Extreme (1997 - PlayStation), Pandemonium 2 (1997 - PlayStation), Gex: Enter the Gecko (1998 - PlayStation, N64), The Unholy War (1998 - PlayStation), Akuji the Heartless (1999 - PlayStation), Gex 3: Deep Cover Gecko (1999 - PlayStation, N64). Právě v tomto období se série Gex dočkala své největší slávy a vyšel druhý díl série Legacy of Kain Legacy of Kain: Soul Reaver (1999 - PC, PlayStation, 2000 - Dreamcast).

Ani přes relativně dobrou kritiku svých děl se nepovedlo studiu dostat ze ztráty a v roce 1998 byli odkoupeni vydavatelskou společností Eidos. Ti naštěstí studio nezavřeli a podporovali jej nadále ve vývoji her.

Roku 2000 vydali dvě Disneyovky 102 Dalmatians: Puppies to the Rescue (2000 - PlayStation, Dreamcast, Game Boy Color) a Walt Disney World Quest: Magical Racing Tour (2000 - Dreamcast, Game Boy Color, PlayStation) a díky podpoře Eidosu je mohli vydat na většinu dominantních konzolí té doby.

Hned následující rok vydali Crystal Dynamics hned dvě pokračování své stále slavnější série Legacy of Kain. První byl pravděpodobně nejlépe hodnocený díl série Legacy of Kain: Soul Reaver 2 (2001 - PC, PlayStation 2) a druhý pak jeho odnož Blood Omen 2: Legacy of Kain (2001 - X-box, PlayStation 2, 2002 - PC, GameCube). Ještě v roce 2001 vydali arkádovou závodní hru Mad Dash Racing (2001 - X-Box) exkluzivně pro X-Box při jeho startu.

O dva roky později vyšel zatím jejich poslední díl série Legacy of Kain pod názvem Legacy of Kain: Defiance (2003 - PC, X-box, PS2). Jako bokovku vytvořili plošinovku Whiplash (2003 - Xbox, PlayStation 2) čistě jen pro dvě majoritní konzole.

V roce 2005 přišla další změna ve vedení společnosti, tentokrát na úrovni vydavatele. Společnost Eidos, po skandálním neúspěchu Tomb Raider: The Angel of Darkness, odkoupila další vydavatelská společnost SCi. Ale ještě pod vedením Eidosu Crystal Dynamics vydali hru Project: Snowblind (2005 - PC, X-box, PS2), která byla původně vyvíjena jako multiplayerový doplněk k Deus Ex: Invisible War, z čehož ale sešlo. Vyšla tak akční FPS hra s duchovním odkazem k legendární sérii Deus Ex.

Pod novým vedením dostali vývojáři z Crystal Dynamics nelehký úkol: Znovuzrození Lary Croft v novodobé sérii Tomb Raider. To se jim naštěstí povedlo a v roce 2006 vydávají Tomb Raider: Legend (2006 - PS2, X-box, PC, Nintendo DS, PlayStation Portable, X-box 360, GameCube, Game Boy Advance) s nevídaným celosvětovým úspěchem. Rok na to spatřil světlo světa remake prvního Tomb Raider k desátému výročí existence této legendy pod jménem Tomb Raider: Anniversary.

Zatím posledním dílem Crystal Dynamics je další, tentokráte již osmý díl série Tomb Raider (Anniversary se nepočítá jako plnohodnotný díl), který nese název Tomb Raider: Underworld a vyšel 18. listopadu 2008.

Nejlépe hodnocené hry