Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider: Legend

Lara Croft Tomb Raider: Legend

77
217 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > akční adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
07.04.2006 PCPS2XboxX360
20.06.2006 PSP
15.11.2006 NGC
22.03.2011 PS3
14.08.2018 XOne
Vývojáři:
Crystal Dynamics
Oficiální stránky:
http://www.crystald.com/projects/tomb-raid…
Lara Croft Tomb Raider: Legend je již sedmý díl série s vnadnou archeoložkou v hlavní roli. Poprvé v historii na hře nepracují Core Design. Po neúspěchu The Angel of Darkness byl vývoj svěřen Crystal Dynamics.

Tentokrát nacházíme Laru uprostřed pátrání po ztracené jihoamerické relikvii. Příběh ale začne nabírat na obrátkách ve chvíli, kdy se Lara potká s Amandou Evert. Ta byla považována za mrtvou, stejně jako několik dalších studentů, od incidentu v Peru, jehož jediným přeživším měla být právě Lara. Do pátrání se nakonec zaplete i tajemný James Rutland Jr., který také baží po starodávných relikviích. Lara se na své cestě nejen za hledanými předměty, ale i za objasněním okolností smrti své matky, podívá opět na několik exotických míst. Navštíví Himaláje, Ghanu, Kazachstán, Bolívii, Japonsko i rodnou Anglii.

Kromě klasického řešení hádanek, akrobatických kousků a zabíjení nepřátel se nově objevují tzv. „quick-time“ události - interaktivní videosekvence, ve kterých je třeba zmáčknout ve správnou chvíli správnou klávesu, jinak Lara zemře. Několikrát se objeví i akční pasáž na motorce. Hra disponuje zcela novým enginem. Majitelé silnějších počítačů (s ohledem na datum vydání) měli možnost zapnout si speciální next-gen efekty, které nabídly zejména propracovanější hru světel a stínů.

Na příběh tohoto dílu přímo navazuje Tomb Raider: Underworld.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
První nextgen díl sebou přináší jak pozitiva, tak negativa moderních her. Na první pohled určitě zaujme mnohem propracovanější a detailnější Lara s několika novými pohyby. Na ovládání odvedli tvůrci obrovský kus práce. Je sice arkádovější, ale Lara je mnohem svižnější a plynulejší – asi i proto že poprvé v celé sérii se dá Lara (bez problému) ovládat i myší. Naneštěstí občasného haprování kamery si užijete i tady.

Grafika prostředí taky ušla kus cesty, leč její nextgen funkce (které lze libovolně zapnout a vypnout v menu hry) nejsou moc dobře odladěné. Jednak technicky a jednak co se týče optimalizace hry. Hru tak doprovázejí problémy jako průhledné textury, bugnutá lana, přehnané přesvícení v exteriérech a tím i nepříjemné pokoukání pro oči. Krom toho nextgen vypadá strašně plasticky, voda vypadá jako valící se pěna, stěny vypadají jak kusy naleštěného plastu. Jednoduše řečeno doporučuju nextgen vypnout úplně, hra vypadá i tak dobře a možná ještě lépe – pokud tedy překousnete zjednodušené nasvícení, které je při zapnutém nextgenu v určitých tmavých oblastech hodně atmosférické.

Co mě trochu zklamalo, byl leveldesign. Oproti předchozím dílům je hra děsně lineární a jednoduchá. Fajn, aspoň je hra příjemně dynamická a hraní jde hezky od ruky. Co ale tvůrcům neodpustím, jsou primitivní puzzly. Všelijaké hledání klíčů, kombinování předmětů a hledání cesty dál je pryč a to je škoda. Přesně tenhle prvek dělal Tomb Raidera Tomb Raiderem. Místo toho je hra mnohem akčnější, do gameplaye je nacpáno zbytečně velké množství přestřelek, které díky tupé AI, absenci krve a podivnému míření po čase trochu omrzí. Na druhou stranu musím chválit souboje s bossy – na každého z nich existuje systém, Rambo styl moc nefunguje, ale zároveň nejsou nijak extra tuzí.

Hru jsem dohrál za necelých 7 hodin, což je oproti dílům předchozím šílené málo. Ovšem nutno dodat, že to bylo sedm hodin velice příjemně strávených. Hra má sice své nedostatky, ale pozitiva naštěstí převažují.

Pro: zábavné skákání, vylepšené pohyby Lary, příběh neurazí, jízda na motorce, povedené souboje s bossy, místy solidní atmosféra opuštěných chrámů

Proti: nezáživné přestřelky, při zapnutém nextgenu technické bugy a občasné padání hry, přehnaně lineární, jednoduché a krátké

+21
  • PC 100
TR Legend je mezi tombraiderovkami revoluční co do zpracování hry. Po neuspěchu předchozího dílu, se autoří zmátožili a odledli skvělou práci. Lara vypadá zase o něco přirozeněji. Hlavně pohybově je zase o pomyslnou třídu lepší (možná o dvě:) Moc mě bavilo s Larou dělat různé stojky, hvězdy, šipky atd. Ve hře se také poprvé ojevuje tzv. bulet time, který umožňuje se rychle a prakticky bez šrábance vypořádat se "smečkou" vojáků. Takový souboj je brnkačka. Souboje nejsou tak frustrující, raději řeším hádanky. A tak se pro mě TR Legend stala hrou s velkým H.
Jediné co bych mohla vytknout, že hra byla koncipována jako "jednoduché" procházení levelů. Nemohli jste praticky zabloudit.( nevím asi ráda bloudím a hledám cestu jak a kudy dále :))

Pro: atmosféra, pohyby

Proti: jednoduché procházení levelů

+13
  • PC 75
Jak by řekl Conan O'Brien Laura is back! Při příležitosti vydání restartovaného Tomb Raidera, jsem si řekl, že musím dořešit resty a dohrát Legend, Anniversary a Underworld, tak to vezmu hezky po pořádku.

Po čtyřech moc fajn a dvouch mírně a více zprasených dílech přichází Legend a nebudu to moc zdržovat, Legend se prostě povedl, přenesené ovládání klávesnice a myš, se povedlo na jedničku, takže už otočka o 180° netrvá půl minuty, což je super.

Hru bych rozdělil klasicky na dvě části, první adventurní a druhá akcní, jeslikož Lara měla vždycky blíže k té adventurní je i v Legend tato část zpracována o něco lépe. Hádanky nejsou kdovíjak těžké, většinou stačí zastavit a zamyslet se a pokračujete dále. Povetšínu řešíte Tomb Raiderskou klasiku, jako jsou zablokované dveře, na první pohled složité mechanismi atd, proste klasika, jen se Vám už nestane, že na nějaké hádance zamrznete na dva týdny, protože jste přehlídli nějakou páku schovanou v roští.

Druhá část, akční je poněkud hůře zpracovaná, hlavně z důvodu automatického míření a přimět Laru, aby mířila na někoho jineho, něž má zalockovaného, je vážne problém hodný Sherlocka Holmse , qicktimu není moc a větsinou utíkáte před něcím, co padá, nebo Vás chce sežrat, qicktime není ve hře obtěžující a je dávkován s mírou, takže za mě palec nahoru. Pak tu máme minihru na motorce, kde se dá říci to samé, rozhodně se nejedná o nějakou megatuhou frustrujcí zálezitost.

Celkově se mi zdá, že Crystal Dynamics, někde méně, někde více opisovali od Ubi a Legend se tak trošku podobá Princátku z Persie, což rozhodně není ke škodě. Lara sice není takový kaskadér, ale několik zajímavých pohybu v zásobě má. Celkově mi ovládání udělalo radost, i když někdy přeci jenom skočíte jinam, než máte na mysli, ale s trochou cviku...

Hra se povedla i po grafické stránce ke které nemám minimální kousek kritiky, lze zapnout i "nextgen", ale hra pak vypadá jako když procházíte skrz muzeum voskových figurýn, takže doporučuji zůstat u DX9, kde hra vypada fantasticky a hlavně v roce 2007 do musela být bomba. Ať už jste na Kamčatce, v džungli, nebo v poušti proste super.

Co se týče zvuku, nenadchne ani neurazí.

Legend skvěle odsýpá, akce střídá akci, filmečky na dobré úrovni, a když jsem hru dokončil časomíra ukazovala něco přes 7 hodin, což je vážně bída, ale je to způsobeno lehčí obtízností.


Metascore: 82/100 (PC)

Pro: Grafika, Lara, Pohyblivost Lary, Hodně lokací

Proti: Herní doba, možná až moc snadné, "nextgen" grafika

+13
  • PC 80
Ukecanej a filmově pojatej Tomb Raider? I am in! Celá hra mi hrozně připomíná takové ty béčkový akčně dobrodružný filmy, který se točily krátce po začátku dnešního století. To znamená naprosto otřesné a klišeoidní hlášky hl. hrdiny, absurdní situace s přehnanými cool efekty a asi miliarda ex machin. A světe div, hrozně mě to bavilo!

Předešlé díly jsem nehrál, maximálně jsem tak kdysi párkrát koukal na tátu, jak hraje trojku, takže v podstatě byl tohle můj první odehraný TR. Lara s anglickým šarmem a elegancí překonává veškeré překážky téměř bez jakýchkoliv obtíží. Občas jí to podklouzne, ale včas se zas zachytne. Je prostě šikovná... a ano sexy je taky. Ani nevím kolikrát jsem se s ní přiblížil čelem ke zdi, abych mohl kameru natočit tak, abych si jí mohl prohlížet. Často jsem to dělal v Japonsku. Kdo hrál, pochopí proč.Nic jinýho jsem nedělal, vy prasáci! Akrobatické kousky byly pro mě samozřejmě nejlepší částí hry, když to člověk navíc umí rychle, připadá si jako největší mistr a talent, ne, srát na skromnost, jsem prostě jednička. Taktéž jsem si užíval atmosféru prastarých míst, které Lara zdolala. Jelikož jsou jednotlivé mise vcelku krátké, Lara jich navštíví hodně. Tajemné Peru se mi velice líbilo, to především díky úžasné motorkářské honičce, při kterých Zip vždycky dostával erekci. Taktéž strašidelná Anglie byla vynikající Kdo by si byl pomyslel, že pod lidnatým Londýnem se ukrývají takové potvory! Velice se mi i líbilo, že hra není tichá. Zip a Alistair byli fajn společníci, kteří hru oživovali, a dávali hře opravdu ten filmovej feeling. I když možná namakanej geek Alistair mi přišel vcelku zbytečnej, Zip by bohatě stačil. Taktéž příběh se mi celkem líbil, propojení Artušovské legendy s ostatními kulturami byl fajn nápad, záporáci tu však byli fakt tak stereotypní, že jsem se tomu musel smát. A samozřejmě musím zmínit hudbu. Bez ní by ona atmosféra jednotlivých míst byla pouze poloviční. Mám stažený tracky během obou motorkářských pasáží, ty jely!

Co se mi nelíbilo byli samozřejmě souboje. Fakt mě nebavilo furt držet levý tlačítko myši, ťukat na šipky a občas zmáčknout mezerník. Navíc se nepřátelé chovali jak dementi. To museli fakt být žoldáci tak za 19 korun. A samozřejmě úhel kamery taky často zlobil. Stejně jako v Prince of Persia se někdy blbě natočila a já skočil úplně někam jinam. A byť mi krátkost levelů nevadila, byly často až směšně snadné. Paradoxně se velice rád na nějakém místě zaseknu, tady se mi to stalo pouze jednou.

Byť Legends není z nové trilogie nelepší díl, musím říct, že ho mám asi nejradši. Asi právě tou svou ukecaností, cool efekty a filmovostí, což jsou věci, pro které mám prostě slabost. A na Laru se prostě hezky kouká. I když pro mě navěky věků zůstane herní crush a láska mého života April Ryan z The Longest journey, stejně je to hrozně cool ženská.

Viděl jsem, co jsem viděl. Dívka vytáhla meč!

Pro: Akrobacie, atmosférická místa, hudba, filmovost a ukecanost

Proti: Boje, jednoduchost, úhel kamery zlobil

+13
  • PC 60
Moje dojmy zaznamenané před časem po dokončení hry:

Plusy:
- grafika - nádherná (až na cut-scenes, které používají dost hnusné low res textury a místy odfláklé modely - typu krabice má symbolizovat auto (když to přeženu))
- parádní animace postav a pohybů
- dialogy a dabing (namluvení většiny postav je dost dobré, řekl bych a dialogy jsou místy i vtipné )
- visuální provedení map - pastva pro oči (dost často)
- bonusy - sbírání bronzových, stříbrný a zlatých ingotů (nebo co to je) odemyká bonusy (motivace k replay map)
- svižnost - hra je rychlá, snadno se hraje, dobrá oddechovka
- docela dobrý (tj. dalo se to přežít) příběh
- prima podpůrná trojka postav pro Laru (ti 3 co s ní žijí pod jednou střechou - včetně známého sluhy)

Zápory:
- krátké - nejkratší TR, který vznikl
- miniaturní a primitivní mapy (tohle mám být jako TR??!!) - absence jakéhokoliv prozkoumávání (WTF?)
- omezená (nulová) možnost volby - mapa obvykle sestává ze stejných sekvencí (dostat se z místa A do místa B přesně provázaným sledem úkonů, který je na první pohled jasný a není tam žádná alternativní cesta) - primitivní
- naprosto limitovaný způsob pohybů Lary - existuje vždycky je jeden způsob jak se dostat z místa A do místa B a přes to vlak nejede - zapomeňte na klasický skok na svah, odraz, skok na další, skok zpět atd., akrobacie je efektní, ale nikoliv efektivní, spíš sálové kousky
- mraky generických nepřátel, kteří jsou otravní, zbyteční a nerealističní (pes vydrží dva zásobníky z M16, člověk v kevlaru stěží jeden) - měl jsem často pocit, že hraju Max Payne pro mateřskou školu než TR
- zvířara - WTF? - vylezete na bednu, pět minut do levharta střílíte a on stojí na místě a pak umře - to je vtip? - je to spíš hraní ve filmovém studiu než v reálné přírodě, hrůza - vůbec, zvířata tam jsou přidaná spíš aby se neřeklo, v celé hře byste je (kromě těch psů, které s sebou žoldáci tahají všude - v džunglích Afriky, horách v Nepálu, Japonských mrakodrapech, prostě všude) spočítali na prstech jedné, maximálně dvou rukou
- souboje s bossy (zív - každý level/arc má svého bosse? kdyby radši autoři zapracovali na designu úrovní)
- zbraně (ani nebudu komentovat - to je snad vtip autorů)
- zmatené ovládání a systém menu (očividně ryhle převedené z konzolí, nedoladěné pro PC) - nicméně docela použitelné, jen by to chtělo dopilovat
- příběh je klasická šablona
- modely postav - všechny vypadají jak kdyby vypadly z časopisů typu Maxim či Esquire (a Bbarak!) nebo ještě jinak - ženské postavy jak kdyby vyskočily přímo z amerického silikonového pornofilmu a ty mužské modely používají univerzální šablonu gay designéra či módního návrháře - otřesné

Závěr: Zábavná hra, hezká grafika, ale je to prázdná zábava čistě na odreagování. Tomb Raider meets Mc Donalds. A po tom, co jsem viděl (a slyšel o) Anniversary, tak se na lepší časy asi jen tak nezablýská. Ze hry mám pocit, jako by se odehrávala v teráriu nebo filmovém studiu. Rozhodně by mě ani ve snu nenapadlo, že jde o reálný svět, reálné levely - tak jako tomu je v TR, TR2 či TR3. Chtěl bych - mnohonásobně větší levely s možností volného pohybu, možnost ovládat postavu jak chci já a ne tak, jak očekává engine hry (tj. když skočíte, tak se postava automaticky "chytí" blízkých zachytávacích "bodů" - žebřík, tyč, římsa atd., i když o to nestojíte např.), mnohem, mnohem méně nepřátel (počty, co byly v jedničce mi plně vyhovovaly - i když i ta dvojka se dala přežít).

Verdikt: Prince of Persia: Sands of Time je hra, která je zábavnější ve všech směrech. I ty otravné boje, které mi tam dost vadily jsou lepší než ty v TRL
+12 +13 −1