Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider: Legend

Lara Croft Tomb Raider: Legend

07.04.2006
20.06.2006
15.11.2006
22.03.2011
14.08.2018
kompatibilní
77
237 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Lara Croft Tomb Raider: Legend je již sedmý díl série s vnadnou archeoložkou v hlavní roli. Poprvé v historii na hře nepracují Core Design. Po neúspěchu The Angel of Darkness byl vývoj svěřen Crystal Dynamics.

Tentokrát nacházíme Laru uprostřed pátrání po ztracené jihoamerické relikvii. Příběh ale začne nabírat na obrátkách ve chvíli, kdy se Lara potká s Amandou Evert. Ta byla považována za mrtvou, stejně jako několik dalších studentů, od incidentu v Peru, jehož jediným přeživším měla být právě Lara. Do pátrání se nakonec zaplete i tajemný James Rutland Jr., který také baží po starodávných relikviích. Lara se na své cestě nejen za hledanými předměty, ale i za objasněním okolností smrti své matky, podívá opět na několik exotických míst. Navštíví Himaláje, Ghanu, Kazachstán, Bolívii, Japonsko i rodnou Anglii.

Kromě klasického řešení hádanek, akrobatických kousků a zabíjení nepřátel se nově objevují tzv. „quick-time“ události - interaktivní videosekvence, ve kterých je třeba zmáčknout ve správnou chvíli správnou klávesu, jinak Lara zemře. Několikrát se objeví i akční pasáž na motorce. Hra disponuje zcela novým enginem. Majitelé silnějších počítačů (s ohledem na datum vydání) měli možnost zapnout si speciální next-gen efekty, které nabídly zejména propracovanější hru světel a stínů.

Na příběh tohoto dílu přímo navazuje Tomb Raider: Underworld.


Poslední diskuzní příspěvek

@Sasakr (31.10.2020 14:12): Starší díly jsou v podstatě celkem obtížné plošinovky s logickými hádankami a sem tam soubojem, pro mě ideální hlavně TR 1-3 (včetně Anniversary, který upřednostňuji před původní jedničkou), ve čtyřce už se začalo zjednodušovat, ale pořád si drží styl předchozích dílů a 5,6 jsem nehrál, Legend je více akční, více cutscénový, jednodušší a celkově imo slabší, Underworld se zase trochu více vrací ke starším dílům (1-4), ale zároveň má toho dost z Legend... nebylo to úplně marné, ale ani jsem z toho neskákal nadšením.
Nové Tomb Raidery z 2013+ jsou tupé, jednoduché, akční s hodně QTE a hodně cutscénámi a minimálními nároky na hráče, pokud máš tohle rád a chceš něco řekněme trochu jednoduššího a akčnějšího, pak se opravdu vrhni rovnou na ty. Nová podoba Lary má něco do sebe, ale zase nekoresponduje s herním obsahem (kdy v podstatě zabíjí desítky nepřátel jak Rambo a pak si tam záhy dramaticky půl hodiny sténá nad menším pádem z výšky ;)).

V soubojích v Legend můžeš akorát uskakovat do stran (což zčásti nahrazuje ono krytí a krčení), jinak je to takový arkádový autoaim... opravdu to není silnou stránkou Legendů, načež je tam těch přestřelek zbytečně moc (na rozdíl od předchozích dílů).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
První nextgen díl sebou přináší jak pozitiva, tak negativa moderních her. Na první pohled určitě zaujme mnohem propracovanější a detailnější Lara s několika novými pohyby. Na ovládání odvedli tvůrci obrovský kus práce. Je sice arkádovější, ale Lara je mnohem svižnější a plynulejší – asi i proto že poprvé v celé sérii se dá Lara (bez problému) ovládat i myší. Naneštěstí občasného haprování kamery si užijete i tady.

Grafika prostředí taky ušla kus cesty, leč její nextgen funkce (které lze libovolně zapnout a vypnout v menu hry) nejsou moc dobře odladěné. Jednak technicky a jednak co se týče optimalizace hry. Hru tak doprovázejí problémy jako průhledné textury, bugnutá lana, přehnané přesvícení v exteriérech a tím i nepříjemné pokoukání pro oči. Krom toho nextgen vypadá strašně plasticky, voda vypadá jako valící se pěna, stěny vypadají jak kusy naleštěného plastu. Jednoduše řečeno doporučuju nextgen vypnout úplně, hra vypadá i tak dobře a možná ještě lépe – pokud tedy překousnete zjednodušené nasvícení, které je při zapnutém nextgenu v určitých tmavých oblastech hodně atmosférické.

Co mě trochu zklamalo, byl leveldesign. Oproti předchozím dílům je hra děsně lineární a jednoduchá. Fajn, aspoň je hra příjemně dynamická a hraní jde hezky od ruky. Co ale tvůrcům neodpustím, jsou primitivní puzzly. Všelijaké hledání klíčů, kombinování předmětů a hledání cesty dál je pryč a to je škoda. Přesně tenhle prvek dělal Tomb Raidera Tomb Raiderem. Místo toho je hra mnohem akčnější, do gameplaye je nacpáno zbytečně velké množství přestřelek, které díky tupé AI, absenci krve a podivnému míření po čase trochu omrzí. Na druhou stranu musím chválit souboje s bossy – na každého z nich existuje systém, Rambo styl moc nefunguje, ale zároveň nejsou nijak extra tuzí.

Hru jsem dohrál za necelých 7 hodin, což je oproti dílům předchozím šílené málo. Ovšem nutno dodat, že to bylo sedm hodin velice příjemně strávených. Hra má sice své nedostatky, ale pozitiva naštěstí převažují.

Pro: zábavné skákání, vylepšené pohyby Lary, příběh neurazí, jízda na motorce, povedené souboje s bossy, místy solidní atmosféra opuštěných chrámů

Proti: nezáživné přestřelky, při zapnutém nextgenu technické bugy a občasné padání hry, přehnaně lineární, jednoduché a krátké

+25
  • PC 60
Moje dojmy zaznamenané před časem po dokončení hry:

Plusy:
- grafika - nádherná (až na cut-scenes, které používají dost hnusné low res textury a místy odfláklé modely - typu krabice má symbolizovat auto (když to přeženu))
- parádní animace postav a pohybů
- dialogy a dabing (namluvení většiny postav je dost dobré, řekl bych a dialogy jsou místy i vtipné )
- visuální provedení map - pastva pro oči (dost často)
- bonusy - sbírání bronzových, stříbrný a zlatých ingotů (nebo co to je) odemyká bonusy (motivace k replay map)
- svižnost - hra je rychlá, snadno se hraje, dobrá oddechovka
- docela dobrý (tj. dalo se to přežít) příběh
- prima podpůrná trojka postav pro Laru (ti 3 co s ní žijí pod jednou střechou - včetně známého sluhy)

Zápory:
- krátké - nejkratší TR, který vznikl
- miniaturní a primitivní mapy (tohle mám být jako TR??!!) - absence jakéhokoliv prozkoumávání (WTF?)
- omezená (nulová) možnost volby - mapa obvykle sestává ze stejných sekvencí (dostat se z místa A do místa B přesně provázaným sledem úkonů, který je na první pohled jasný a není tam žádná alternativní cesta) - primitivní
- naprosto limitovaný způsob pohybů Lary - existuje vždycky je jeden způsob jak se dostat z místa A do místa B a přes to vlak nejede - zapomeňte na klasický skok na svah, odraz, skok na další, skok zpět atd., akrobacie je efektní, ale nikoliv efektivní, spíš sálové kousky
- mraky generických nepřátel, kteří jsou otravní, zbyteční a nerealističní (pes vydrží dva zásobníky z M16, člověk v kevlaru stěží jeden) - měl jsem často pocit, že hraju Max Payne pro mateřskou školu než TR
- zvířara - WTF? - vylezete na bednu, pět minut do levharta střílíte a on stojí na místě a pak umře - to je vtip? - je to spíš hraní ve filmovém studiu než v reálné přírodě, hrůza - vůbec, zvířata tam jsou přidaná spíš aby se neřeklo, v celé hře byste je (kromě těch psů, které s sebou žoldáci tahají všude - v džunglích Afriky, horách v Nepálu, Japonských mrakodrapech, prostě všude) spočítali na prstech jedné, maximálně dvou rukou
- souboje s bossy (zív - každý level/arc má svého bosse? kdyby radši autoři zapracovali na designu úrovní)
- zbraně (ani nebudu komentovat - to je snad vtip autorů)
- zmatené ovládání a systém menu (očividně ryhle převedené z konzolí, nedoladěné pro PC) - nicméně docela použitelné, jen by to chtělo dopilovat
- příběh je klasická šablona
- modely postav - všechny vypadají jak kdyby vypadly z časopisů typu Maxim či Esquire (a Bbarak!) nebo ještě jinak - ženské postavy jak kdyby vyskočily přímo z amerického silikonového pornofilmu a ty mužské modely používají univerzální šablonu gay designéra či módního návrháře - otřesné

Závěr: Zábavná hra, hezká grafika, ale je to prázdná zábava čistě na odreagování. Tomb Raider meets Mc Donalds. A po tom, co jsem viděl (a slyšel o) Anniversary, tak se na lepší časy asi jen tak nezablýská. Ze hry mám pocit, jako by se odehrávala v teráriu nebo filmovém studiu. Rozhodně by mě ani ve snu nenapadlo, že jde o reálný svět, reálné levely - tak jako tomu je v TR, TR2 či TR3. Chtěl bych - mnohonásobně větší levely s možností volného pohybu, možnost ovládat postavu jak chci já a ne tak, jak očekává engine hry (tj. když skočíte, tak se postava automaticky "chytí" blízkých zachytávacích "bodů" - žebřík, tyč, římsa atd., i když o to nestojíte např.), mnohem, mnohem méně nepřátel (počty, co byly v jedničce mi plně vyhovovaly - i když i ta dvojka se dala přežít).

Verdikt: Prince of Persia: Sands of Time je hra, která je zábavnější ve všech směrech. I ty otravné boje, které mi tam dost vadily jsou lepší než ty v TRL
+15 +16 −1
  • PC 80
Ukecanej a filmově pojatej Tomb Raider? I am in! Celá hra mi hrozně připomíná takové ty béčkový akčně dobrodružný filmy, který se točily krátce po začátku dnešního století. To znamená naprosto otřesné a klišeoidní hlášky hl. hrdiny, absurdní situace s přehnanými cool efekty a asi miliarda ex machin. A světe div, hrozně mě to bavilo!

Předešlé díly jsem nehrál, maximálně jsem tak kdysi párkrát koukal na tátu, jak hraje trojku, takže v podstatě byl tohle můj první odehraný TR. Lara s anglickým šarmem a elegancí překonává veškeré překážky téměř bez jakýchkoliv obtíží. Občas jí to podklouzne, ale včas se zas zachytne. Je prostě šikovná... a ano sexy je taky. Ani nevím kolikrát jsem se s ní přiblížil čelem ke zdi, abych mohl kameru natočit tak, abych si jí mohl prohlížet. Často jsem to dělal v Japonsku. Kdo hrál, pochopí proč.Nic jinýho jsem nedělal, vy prasáci! Akrobatické kousky byly pro mě samozřejmě nejlepší částí hry, když to člověk navíc umí rychle, připadá si jako největší mistr a talent, ne, srát na skromnost, jsem prostě jednička. Taktéž jsem si užíval atmosféru prastarých míst, které Lara zdolala. Jelikož jsou jednotlivé mise vcelku krátké, Lara jich navštíví hodně. Tajemné Peru se mi velice líbilo, to především díky úžasné motorkářské honičce, při kterých Zip vždycky dostával erekci. Taktéž strašidelná Anglie byla vynikající Kdo by si byl pomyslel, že pod lidnatým Londýnem se ukrývají takové potvory! Velice se mi i líbilo, že hra není tichá. Zip a Alistair byli fajn společníci, kteří hru oživovali, a dávali hře opravdu ten filmovej feeling. I když možná namakanej geek Alistair mi přišel vcelku zbytečnej, Zip by bohatě stačil. Taktéž příběh se mi celkem líbil, propojení Artušovské legendy s ostatními kulturami byl fajn nápad, záporáci tu však byli fakt tak stereotypní, že jsem se tomu musel smát. A samozřejmě musím zmínit hudbu. Bez ní by ona atmosféra jednotlivých míst byla pouze poloviční. Mám stažený tracky během obou motorkářských pasáží, ty jely!

Co se mi nelíbilo byli samozřejmě souboje. Fakt mě nebavilo furt držet levý tlačítko myši, ťukat na šipky a občas zmáčknout mezerník. Navíc se nepřátelé chovali jak dementi. To museli fakt být žoldáci tak za 19 korun. A samozřejmě úhel kamery taky často zlobil. Stejně jako v Prince of Persia se někdy blbě natočila a já skočil úplně někam jinam. A byť mi krátkost levelů nevadila, byly často až směšně snadné. Paradoxně se velice rád na nějakém místě zaseknu, tady se mi to stalo pouze jednou.

Byť Legends není z nové trilogie nelepší díl, musím říct, že ho mám asi nejradši. Asi právě tou svou ukecaností, cool efekty a filmovostí, což jsou věci, pro které mám prostě slabost. A na Laru se prostě hezky kouká. I když pro mě navěky věků zůstane herní crush a láska mého života April Ryan z The Longest journey, stejně je to hrozně cool ženská.

Viděl jsem, co jsem viděl. Dívka vytáhla meč!

Pro: Akrobacie, atmosférická místa, hudba, filmovost a ukecanost

Proti: Boje, jednoduchost, úhel kamery zlobil

+15
  • PC 80
Tuto hru jsem v dětství zbožňoval. Psal se Level 138, který se stal jedním z mých nejoblíbenějších vydání, protože na obálce byla jedna dokonale vykreslená ženština a uvnitř mimo jiné také desetibodová recenze na můj oblíbený Oblivion. Upaloval jsem do obchodu si koupit TR: Legend, protože tu krabici s Larou jsem prostě musel mít. Demoverzi levelu Bolívie jsem hrál asi 15x, takže jsem svalovou pamětí odskákal všechno potřebné. Můj hw nezvládal depth of field a next-gen content už vůbec, ale to bylo možná dobře, protože nebyl moc hezký. Neuvěřitelně jsem si opakovaně užíval všechny ty akrobatické simulace. Model postavy Lary mi přišel dokonalý.

Po nedávném dohrání mi samozřejmě modely postav již připadají umělé až groteskní, puzzly příliš snadné a souboje hrozné. Co ale setrvalo je celkový dojem ze hry. Skvělé je například, že je každý z osmi levelů zasazen do radikálně odlišného prostředí v rozličných geografických pásmech. Jednu hodinu budete skákat po liánách, další po rampouších. Atmosféru prostředí podtrhává dokonalý až 4,5h soundtrack. Hodně skladeb se dá poslouchat i mimo hru např. pro uklidnění nebo nabuzení.

Ovládání je až na občas problematickou kameru povedené. Akorát na klávesnici příliš vzdálené ovládání lékárniček atd. mi nesedlo. Nesmyslnou vatou hry jsou pak souboje s tupými panáky a ještě otravnějšími bossy ala generátory 3 hlášek pořád dokola, kteří jsou na těžkou obtížnost velmi otravní. Nejvíc mě bavilo střílet s ikonickým duem pistolí, které se navíc upgradují po dostatečně dlouhém užívání. Vyprávění příběhu je podáno s humorem Lary a jejích kolegů. Lařiny bonmoty vypovídají o jejím sebevědomí a sarkasmu. Celkově příběh není nejrozvětvenější, ale dodá jistou filmovou atmosféru. Hra se dá zahrát za méně jak 7 hodin, což je slabé a činí hru jakousi jednohubkou, kterou není potřeba hrát vícekrát (většinu collectibles posbíráte napoprvé), pokud nejste fixovaní na velmi elegantní akrobatický repertoár Lary Croft (a jeji kolekci přiléhavých oblečků).

4.2 hrs last two weeks / 10.2 hrs on record, Review na Steamu (anj).

Pro: Lara a její akrobacie a půvab, Grafická vymazlenost, Soundtrack

Proti: Souboje, Bossové, Délka

+15
  • PC 100
TR Legend je mezi tombraiderovkami revoluční co do zpracování hry. Po neuspěchu předchozího dílu, se autoří zmátožili a odledli skvělou práci. Lara vypadá zase o něco přirozeněji. Hlavně pohybově je zase o pomyslnou třídu lepší (možná o dvě:) Moc mě bavilo s Larou dělat různé stojky, hvězdy, šipky atd. Ve hře se také poprvé ojevuje tzv. bulet time, který umožňuje se rychle a prakticky bez šrábance vypořádat se "smečkou" vojáků. Takový souboj je brnkačka. Souboje nejsou tak frustrující, raději řeším hádanky. A tak se pro mě TR Legend stala hrou s velkým H.
Jediné co bych mohla vytknout, že hra byla koncipována jako "jednoduché" procházení levelů. Nemohli jste praticky zabloudit.( nevím asi ráda bloudím a hledám cestu jak a kudy dále :))

Pro: atmosféra, pohyby

Proti: jednoduché procházení levelů

+14