Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Lara Croft Tomb Raider VI: The Angel of Darkness

61
74 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > akční adventura *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
20.06.2003 PCPS2
Vývojáři:
Core Design
Šestý díl série Tomb Raider s podtitulem The Angel of Darkness se stal dosavad nejhůře kritikou přijatým dílem v celé sérii a jeho neúspěch ve výsledku přiměl vydavatelství Eidos odebrat studiu Core Design, stojícímu za prvními šesti díly, licenci na značku Tomb Raider.

Lara se tentokráte ocitá v nepěkné situaci. V jednom pařížském bytě nalezne mrtvé tělo Wernera Von Croye, svého přítele a učitele, a zdejší policie ji okamžitě začne podezřívat z jeho vraždy. Lara se tedy dá na útěk před zákonem s cílem zjistit, co se doopravdy stalo a očistit své jméno. Pátrání ji mimo Paříže zavede i do Prahy.

Mezi novinky patří hlavně stealth prvky, s tím související stealth útoky (jako lámání vazu) a větvené dialogy. Kromě Lary je v určitých misích k dispozici také druhá hratelná postava, Kurtis Trent, jehož pasáže jsou více zaměřené na akci.


Poslední diskuzní příspěvek

Guldy: Problémy to má no. Hlavně to zmíněné ovládání a otravné bugy, ale jinak mě to dost bavilo a určitě to stojí za zahrátí. Obzvlášť pokud…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Poslední díl série, který nakonec stál za krachem původního Core Design. Jak je ale možné, že mi tento díl nepřišel zas tak hrozný, jak se povídá?

Ze všeho nejvíce mě zaujal nový engine, který už konečně naplno pracuje s 3D objekty a ne jenom krabicemi potaženými texturami. To s sebou přináší jedno obrovské pozitivum – levely konečně působí reálně a leveldesign, byť hratelnostně jednodušší, je mnohem rozmanitější. Je konec nekonečnému bloudění a hledání špatně viditelné cesty. U tohoto dílu vždy víte kudy dál. Pro někoho zápor, pro mě ovšem klad – tempo hry je dynamičtější a rychleji to odsýpá. Pokud někdo čekal odpovědi týkající se konce čtyřky, bude opět zklamán a mám takový dojem, že už se ani nikdy přesně nedozvíme, co se vlastně s „původní“ Larou v chrámu Hora stalo.

Co nepotěší je především dost nemotorné ovládání, jehož citlivost je oproti minulému dílu úplně jinde. Není tak nouze o časté zasekávání, pády díky blbě položené kameře, atp. Po čase se ale na to dá zvyknout, hra zase tak velkou preciznost naštěstí nevyžaduje. Výjimku tvoří snad akorát bossové, u kterých se chvíli potrápíte, vyšlete na tvůrce hry pár neslušných kleteb, ale nakonec zjistíte, že vlastně zas tak nároční nejsou – pokud si nacvičíte určité pohyby, které jsou pro souboje s nimi potřeba. Ona totiž hra sama neřekne, že je nějaká akce vůbec možná – konkrétně například to, že plazení v leže má dokonce režim plížení, kdy se Lara doslova přimkne k podlaze. Kromě toho i změna cíle při automatickém míření je docela důležitá funkce, bez které se u jednoho bosse vůbec neobejdete a pokud o ní nemáte tušení, můžete tu pořádně zakysnout (jako já!).

Kromě krkolomného ovládání hra obsahuje i slušnou řádku technických chyb jako vypadávání textur při loadnutí sejvu či občasné kolize textur. Nic, co by mě vyloženě kazilo hraní, ale u hry podobného jména by se dle mého názoru podobné věci stávat neměly.

Jako celek jsem si ale tenhle díl užil, zejména první polovinu, která se více blížila adventuře s lehce otevřeným prostředím. Přibližně od půlky hry to však byl ten starý dobrý Tomb Raider, leč v modernějším pojetí.

Pro: KONEČNĚ nový engine, solidní grafika, hratelnost, chytlavý příběh, pěkná hudba, menu

Proti: technické nedostatky, mizerná citlivost ovládání, nevyužité rozhovory

+24
  • PC 70
Ať si říká, kdo chce co chce, tento díl má ten nejúžasnější příběh ze všech, a jeden z nejlepších příběhů vůbec. Grafiku to má hodně pěknou (ačkoliv nikdy nepochopím, jak to mysleli s těma ušima), soundtrack je fantastický, délka optimální a troufám si tvrdit, že právě tento Tomb Raider nabízí i ty nejnamakanější cutscény.

Obtížnost je velmi nízká, ovšem zdrojem frustrace je zde pro mnohé ovládání, místy nepřátelská kamera a pomalost Lary (později i Kurtise). Jenomže, na to všechno se dá zvyknout, a ačkoliv jsou některé Lařiny animace nesmyslně dlouhé, pořád se na většinu z nich dobře kouká, a neměly by způsobovat sebemenší potíže. Oproti tomu velký problém spočívá v nedomyšleném systému "zesilování" Lary - aby vykopla nějaké dveře, pohla nějakým barelem nebo přeskočila nějakou tu díru, kolikrát jí nejdřív musíte poskytnout možnost zvýšit její sílu. To nezní až tak nelogický, ovšem může mi někdo vysvětlit, proč jsou tyto triggery dané vždy pouze na jednom objektu, jedných dveří atd.? Když trávíte 10 minut přesouváním naprosto identických beden, abyste se dopracovali k jedné na vrcholu, která je mimochodem taky naprosto stejná, a po dotknutí se jí vám najednou naroste síla, naskočí vám na tváři "WTF" výraz.

Ovšem vůbec největí problém této hry je skutečnost, že celkově docela solidně nudí. Zatímco to dává jakýsi smysl, přece jenom ta hra má být o bádání a procházení se a...badání...ale, nemělo by všechno to bádání být rozumně zkombinováno s nějakou tou akcí? Mělo. A je? No jistě že je, ale ne rozumně. Totiž, narozdíl od předešlých dílů, ve kterých jste taky hodně bádali, zde se akce dostaví pouze v podobě patetických strážníčků, netopýrků nebo přihlouplých kostlivců, a ještě k tomu málokdy. Opravdu, v této hře je mnohem větší výzva zemřít zabitím, než přežít. Na druhou stranu, takto tu hru bezpečně dohraje opravdu každý, kdo bude mít chuť.

Za zvláštní zmínku také stojí levely odehrané za Kurtise. Ty jsou samy o sobě skvělé, atmosférické, nikterak přehanně těžké a vlastně to jsou možná nejlepší levely celé hry. Ovšem Kurtis je ču*ák. Neumí sprintovat, je POMALÝ a v cutscénách frajeří s něčím, co hraničí s magií, ovšem využít to během hraní není možné (co to?). Nicméně, jak se nakonec ukáže, je důležitou součástí příběhu, takže těch pár chvil s ním nejsou zbytečné.

Další vada na kráse je kvalitní sbírka bugů. Troufám si říct, že nepatchlá verze je nehratelná, a i ta patchlá občas spadne, chybějící textury přetrvávají, Laře se občas natáhnou končetiny apod.

Ovšem stále hra zcela dominuje již několikrát pochváleným příběhem, který jednoduše stojí za to utrpení. Kromě toho, zde Lara ještě byla ta chladná a nelítostná, tedy taková, jakou ji mám rád.

Pro: HODNĚ silný příběh, fantastický soundtrack, dobrá grafika, ucházející hratelnost, optimální délka

Proti: Bugy, nepřátelé nemají šanci vás zabít, Kurtis, na ovládání se blbě zvyká, pomalost, systém zvyšování síly, převládající nuda

+18
  • PC 90
Vím, že většině hráčů Tomb Raideru tenhle díl leží v žaludku, ale podle mě je naopak s The Last Revelation úplně nejsilnějším dílem "starého" nerestartovaného zpracování. A to kvůli nosnému příběhu, který je takřka filmový. Lara je obviněna z vraždy svého bývalého učitele Von Croye, ale z osudné noci si skoro nic nepamatuje. Postupem času, jak skládá vědomosti za sebe a pokračuje v pátrání, mění se pokaždé i to, co se oné noci stalo - a to mi přijde velmi filmové a ojedinělé. A to jsem ještě nezmínila rozmanitá prostředí, v nichž se děj odehrává včetně Paříže (i galerie v Louvre), Prahy, hrobek a dokonce i blázince. Navíc mi tenhle díl přišel ze všech "Lar" úplně nejhororovější... Za největší mínus téhle hry ovšem považuji velmi těžkopádné ovládání a všemožné způsoby, jak hráči hru znepříjemnit (např. omezený časový limit, po který se Lara může držet na římsách).
+13
  • PC 60
Šestý díl a poslední z klasické série přišel 3 roky po vaření z vody jménem Chronicles. Při prvotním hraní někde kolem roku 2005 jsem si dohrál jedničku až pětku. Nainstaloval jsem šestku, nějakou půlhodinu s ní marně bojoval a pak ji znechuceně smazal.

Tvůrci se snažili sérii oživit a přitom ji na pár let pohřbili. Proč? Problém číslo jedna je ovládání. Pryč je přesnost toho, co Lara udělá, skoky jsou těžkopádné (na skákání a střelbu zapomeňte), rozbíhání trvá celou věčnost, otáčení je naopak superrychlé a k tomu se Lara automaticky chytá čehokoliv vyvýšeného. Ve výsledku tak prvotní hraní připomíná opilecké motání. A hra si občas jen tak spadne, kousne celý počítač nebo zkazí save. Naštěstí pomohl patch, který ty největší hrůzy eliminoval a zbytek jsem se skřípěním zubů překousl.

Ale i tak je tu spousta zbytečností. Stealth nebo ruční boj jsou k ničemu. Adventurní kecání s lidma a plnění úkolů, stejně jako RPG vylepšování schopností nemá v sérii co dělat. Ke všemu dostáváte v průběhu hry k ovládání druhou postavu Kurtise, který je ještě nemotornější jak Lara a celkem nesympatický.

A je to všechno škoda, protože pod tím vším balastem se skrývá slušná hratelnost a výborný příběh. Levely jsou docela pěkně vymyšlené, samozřejmě plné skákání, ale už ne tak nelogické a dlouhé jak třeba v trojce. Například hala ročních období se čtyřmi elementy je úžasná. A příběh je super. Lara se po svém zmrtvýchvstání stává podezřelou z vraždy Von Croye a v Paříži a později Praze se snaží odhalit spiknutí za účelem znovuoživení andělské rasy Nefilimů. Lokace, zvraty i grafika jsou parádní a je ohromná škoda, že to tvůrci zazdili spoustou chyb.

Protože takhle se bije frustrace z hratelnosti s chutí zjistit, co bude dál.

Pro: Výborný příběh, skvělé lokace.

Proti: Nedoladěné, plné chyb, mizerné ovládání, zbytečné RPG a adventurní prvky.

+10