Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Tomb Raider: The Angel of Darkness

  • PC 45
Šestý díl série Tomb Raider a zároveň poslední, o jehož vývoj se postaralo studio Core Design, kteří se po debaklu s Tomb Raider Chronicles snažili přijít s něčím novým a tím pádem vrátit upadající sérii zase na výsluní. Povedlo se jim to?

Na první pohled je vidět, že hra vypadá mnohem lépe. Je zde propracovanější 3D engine místo plochých textur, hra nabízí spousty hezkých videosekvencí, rozhovory s možností volit odpovědi (moc velké větvení dialogů zde ale nečekejme), vidíme lepší mimiku obličejů, ale konečně je to první díl, kde jsou u rozhovorů titulky! Obrovský plus má za mě celkově příběh, který u mě svou kvalitou předbíhá většinu předchozích dílů. Postupu ve hře lze v jednom případě dosáhnout dvěma zcela odlišnými cestami.

Jedná se o první díl, kde si zahrajeme i za jinou postavu, než za Laru. Zajímavé bylo, že měl docela málo nábojů, takže bylo často výhodné nepříteli utéct nebo se mu zcela vyhnout. Ovládání Kurtise mi ale přišlo ještě těžkopádnější než u Lary. Vyloženě na zabití byl souboj s Boaz. Než se rozběhl, tak ho ta potvora zasáhla dalším slizem. Navíc naprosto zbytečně mířil na již rozstřílené krovky (bylo nutné přepnout automatické míření na jiný cíl, což do té doby nebylo nikdy potřeba a tato funkce není v nastavení ovládání vůbec zmíněna, FYI: klávesa pro kotoul).

Tím ale bohužel to dobré končí a začíná to horší. Největším kamenem úrazu je ovládání. Lara je prostě celkově pomalá a nemotorná. Pomalu se rozbíhá, pomalu reaguje na změny. Ano dá se na to zvyknout, ale právě tohle mě štvalo po celou dobu hraní. S tím jde ruku v ruce ovládání skoků, které jsou pro mě neodhadnutelné. Prostě ani po dohrání nedokážu říct, kam přesně při skoku Lara doletí. Závěrem bylo to, že jsem hrál ve stylu save-skok-pád-load-skok-pád-load-skok-úspěch-save. Naštěstí hra pro tento druh postupu nabízí možnost rychlého ukládání a nahrávání.

Co je opravdu nevhodně vymyšlené je pokus o jakýsi systém vylepšování schopností Lary. Čas od času totiž Lara narazí na nějakou překážku (ručkování, delší skok, zavřené dveře), o které řekne, že to nezvládne (aniž by to zkusila). Obvykle se hned vedle nachází jiná překážka, kterou když překoná, tak oznámí, že se cítí silnější a pak tu předchozí překážku hravě zvládne. Jako nápad zajímavý, ale když na něco takového narazím, tak mě to spíš naštve. O to víc, že pozdější "posílení" skoků ovlivňuje skoky a ona najednou skáče dál, takže když si jakž takž zvyknu na tom, kam doskočí, tak se to změní. Takže další save-skok-pád-load (a krátký skok samozřejmě není možný, takže musím udělat pár kroků zpět).

Další negativa a bugy vypíšu už jen v bodech, ať z toho nedělám obří slohovku:
- Na rukou (římsy, ručkování a u stropu apod.) se nyní udrží jen po nějakou dobu (ta se časem vylepšuje).
- Chybí úkroky stranou na jedno tlačítko. Ano jde to přes shift a doleva/doprava, ale trvá to šíleně dlouho, než se rozpohybuje a často se místo požadovaného úkroku otáčí.
- Byly přidány sneak prvky, ale jsou hrozně pitomé. Strážní evidentně nemají periferní vidění a vidí jen pár metrů před sebe. Zabít potichu nepřítele lze jen někdy (jestli to jde nebo ne je systém save-pokus-load) a Lara musí stát na přesném místě za ním. O cm vedle a nic se nestane.
- Ve hře jsou peníze a předměty, které lze prodávat. Užití to má ale jen pro jeden případ ve Francii, jinak je to k ničemu.
- Na určitých místech se nabízí ikona akce, kterou ale nelze provést (protože např. chybí předmět), Lara nic neřekne a nic nedělá, takže nevím proč nebo co chybí.
- Naopak některá místa jsou normálně neaktivní a ikona akce se objeví až v určitým okamžiku. Takže při prvním průchodu vlastně nevím, že se s daným místem dá něco dělat.
- Některá místa jsou někdy důležitá, jindy ne. Např. některé kohouty u potrubí jde otáčet jiné ne, některá tlačítka lze zmáčknout, jiná ne.
- Někdy je nutné stát přesně specifikovanou vzdálenost před aktivním předmětem, aby se dala daná akce provést. Nestačí stát pár cm vedle a být jeho směrem pootočený.
- Vývojáři trochu nezvládli českou ochranku v klubu ve Francii. Když jsem pořád dokola slyšel "Pronikl do střeženého prostoru", tak jsem přemýšlel, jestli se mám smát nebo brečet.
- Posouvání krabic je za trest. Je to pomalé a často Lara nedělá to, co bych očekával. Při pohybu kolem se o ně zasekává. Někdy se stane, že není možné posunout krabici do vytvořené díry, protože narazí centimetrem z rožku do jiné krabice a nejde ji tam narvat. Grrr.
- Lara neumí sprintovat od začátku hry. Aby mohla sprintovat, musí získat asi v půlce hry respirátor (který je ale v danou chvíli určen pro filtraci plynu). K čemu ho pro sprint potřebuje? Navíc jej ani později nemá a přesto může sprintovat a to po neomezenou dobu. WTF? Pak zase naštve, že Kurtis neumí sprintovat vůbec.
- Nepřítel někdy po zásahu vyletí do výšky.
- Některé klávesy (např. kotoul) někdy fungují, jindy zase ne. A pokud fungují, tak stejně jako ostatní ovládání, tj. hrozně pozdě po stisku klávesy.
- Občas slušné díry v příběhu/designu. Např. Týpek si nechá důležitou krabici v klubu, kterou najdeme v rozbitém reflektoru. WTF? Nebo. Bouchard má východ ze své skrýše tak, že nejprve pákou u zavřených dveří otevře vzdálenou celu, kde v patře, kam musí vyskočit přes bednu zatáhne za další páku, která otevře zmíněné dveře. To chci doma!
- Chci skočit z místa do dálky, ale protože je nad Larou strop s možností ručkování, tak místo do dálky vždycky skočí nahoru na ten strop.
- Sem tam se mi stalo, že Lara při doskoku propadla texturou.
- Při pohybu na úzké římse někdy prostě pomalu jde, jindy automaticky padá. Někdy se kraje zachytí, jindy ne. Takže zase save-pokus-omyl-load.
- Souboj s duchem v Halls of seasons v kombinaci se zpomalenými reakcemi na ovládání stál za to.
- Pád hry v misi Strahov Fortress. Samožejmě nemůžu vytýkat hře z roku 2003, že nejede na dnešním HW, ale můžu varovat potenciální hráče. Zjistil jsem, že ze stejného důvodu bohužel takto padá Steam i Gog verze, na internetu jsem našel různé postupy, jak se přes danou oblast dostat a pomohlo si snížit FPS.
- Rozhled z vlastních očí někdy jde, jindy ne. V kombinaci se špatným úhlem kamery není nic vidět. Např. Kurtis dojde do obří kruhové místnosti (původní cela netvora) s žárem zespodu, ale kamera zabírá Kurtise a nejde přepnout, takže vlastně nevím, co tam je. Musím oběhnout půl místnosti po obvodu, vylézt o patro výš a teprve pak se mohu rozhlédnout.

Jak by řekl pan učitel Hrbolek: "Co s vámi děvče?" Ohodnotit tento díl Tomb Raidera je pro mě opravdu těžký úkol. Na jednu stranu je fajn, že tu máme po letech pokus o něco technologicky nového. Nový engine, hezčí grafika, dobrá hudba a hlavně velmi dobrý příběh. Bez okolku se přiznám, že mě bavil a hltal jsem každý další postup. Ale to ovládání je příšerné. Jako zvyknout se dá na ledascos, ale tohle je opravdu silné kafe. Třešničkou na dortu je pak celá plejáda bugů a dalších klacků, které mi při hraní pořád padaly pod nohy. Hraní mohu opět asi doporučit opravdu jen fanouškům série, kterým zároveň přeji hlavně pevné nervy.
+16