Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
První nextgen díl sebou přináší jak pozitiva, tak negativa moderních her. Na první pohled určitě zaujme mnohem propracovanější a detailnější Lara s několika novými pohyby. Na ovládání odvedli tvůrci obrovský kus práce. Je sice arkádovější, ale Lara je mnohem svižnější a plynulejší – asi i proto že poprvé v celé sérii se dá Lara (bez problému) ovládat i myší. Naneštěstí občasného haprování kamery si užijete i tady.

Grafika prostředí taky ušla kus cesty, leč její nextgen funkce (které lze libovolně zapnout a vypnout v menu hry) nejsou moc dobře odladěné. Jednak technicky a jednak co se týče optimalizace hry. Hru tak doprovázejí problémy jako průhledné textury, bugnutá lana, přehnané přesvícení v exteriérech a tím i nepříjemné pokoukání pro oči. Krom toho nextgen vypadá strašně plasticky, voda vypadá jako valící se pěna, stěny vypadají jak kusy naleštěného plastu. Jednoduše řečeno doporučuju nextgen vypnout úplně, hra vypadá i tak dobře a možná ještě lépe – pokud tedy překousnete zjednodušené nasvícení, které je při zapnutém nextgenu v určitých tmavých oblastech hodně atmosférické.

Co mě trochu zklamalo, byl leveldesign. Oproti předchozím dílům je hra děsně lineární a jednoduchá. Fajn, aspoň je hra příjemně dynamická a hraní jde hezky od ruky. Co ale tvůrcům neodpustím, jsou primitivní puzzly. Všelijaké hledání klíčů, kombinování předmětů a hledání cesty dál je pryč a to je škoda. Přesně tenhle prvek dělal Tomb Raidera Tomb Raiderem. Místo toho je hra mnohem akčnější, do gameplaye je nacpáno zbytečně velké množství přestřelek, které díky tupé AI, absenci krve a podivnému míření po čase trochu omrzí. Na druhou stranu musím chválit souboje s bossy – na každého z nich existuje systém, Rambo styl moc nefunguje, ale zároveň nejsou nijak extra tuzí.

Hru jsem dohrál za necelých 7 hodin, což je oproti dílům předchozím šílené málo. Ovšem nutno dodat, že to bylo sedm hodin velice příjemně strávených. Hra má sice své nedostatky, ale pozitiva naštěstí převažují.

Pro: zábavné skákání, vylepšené pohyby Lary, příběh neurazí, jízda na motorce, povedené souboje s bossy, místy solidní atmosféra opuštěných chrámů

Proti: nezáživné přestřelky, při zapnutém nextgenu technické bugy a občasné padání hry, přehnaně lineární, jednoduché a krátké

+28
  • PC 80
Ukecanej a filmově pojatej Tomb Raider? I am in! Celá hra mi hrozně připomíná takové ty béčkový akčně dobrodružný filmy, který se točily krátce po začátku dnešního století. To znamená naprosto otřesné a klišeoidní hlášky hl. hrdiny, absurdní situace s přehnanými cool efekty a asi miliarda ex machin. A světe div, hrozně mě to bavilo!

Předešlé díly jsem nehrál, maximálně jsem tak kdysi párkrát koukal na tátu, jak hraje trojku, takže v podstatě byl tohle můj první odehraný TR. Lara s anglickým šarmem a elegancí překonává veškeré překážky téměř bez jakýchkoliv obtíží. Občas jí to podklouzne, ale včas se zas zachytne. Je prostě šikovná... a ano sexy je taky. Ani nevím kolikrát jsem se s ní přiblížil čelem ke zdi, abych mohl kameru natočit tak, abych si jí mohl prohlížet. Často jsem to dělal v Japonsku. Kdo hrál, pochopí proč.Nic jinýho jsem nedělal, vy prasáci! Akrobatické kousky byly pro mě samozřejmě nejlepší částí hry, když to člověk navíc umí rychle, připadá si jako největší mistr a talent, ne, srát na skromnost, jsem prostě jednička. Taktéž jsem si užíval atmosféru prastarých míst, které Lara zdolala. Jelikož jsou jednotlivé mise vcelku krátké, Lara jich navštíví hodně. Tajemné Peru se mi velice líbilo, to především díky úžasné motorkářské honičce, při kterých Zip vždycky dostával erekci. Taktéž strašidelná Anglie byla vynikající Kdo by si byl pomyslel, že pod lidnatým Londýnem se ukrývají takové potvory! Velice se mi i líbilo, že hra není tichá. Zip a Alistair byli fajn společníci, kteří hru oživovali, a dávali hře opravdu ten filmovej feeling. I když možná namakanej geek Alistair mi přišel vcelku zbytečnej, Zip by bohatě stačil. Taktéž příběh se mi celkem líbil, propojení Artušovské legendy s ostatními kulturami byl fajn nápad, záporáci tu však byli fakt tak stereotypní, že jsem se tomu musel smát. A samozřejmě musím zmínit hudbu. Bez ní by ona atmosféra jednotlivých míst byla pouze poloviční. Mám stažený tracky během obou motorkářských pasáží, ty jely!

Co se mi nelíbilo byli samozřejmě souboje. Fakt mě nebavilo furt držet levý tlačítko myši, ťukat na šipky a občas zmáčknout mezerník. Navíc se nepřátelé chovali jak dementi. To museli fakt být žoldáci tak za 19 korun. A samozřejmě úhel kamery taky často zlobil. Stejně jako v Prince of Persia se někdy blbě natočila a já skočil úplně někam jinam. A byť mi krátkost levelů nevadila, byly často až směšně snadné. Paradoxně se velice rád na nějakém místě zaseknu, tady se mi to stalo pouze jednou.

Byť Legends není z nové trilogie nelepší díl, musím říct, že ho mám asi nejradši. Asi právě tou svou ukecaností, cool efekty a filmovostí, což jsou věci, pro které mám prostě slabost. A na Laru se prostě hezky kouká. I když pro mě navěky věků zůstane herní crush a láska mého života April Ryan z The Longest journey, stejně je to hrozně cool ženská.

Viděl jsem, co jsem viděl. Dívka vytáhla meč!

Pro: Akrobacie, atmosférická místa, hudba, filmovost a ukecanost

Proti: Boje, jednoduchost, úhel kamery zlobil

+20
  • PC 60
Moje dojmy zaznamenané před časem po dokončení hry:

Plusy:
- grafika - nádherná (až na cut-scenes, které používají dost hnusné low res textury a místy odfláklé modely - typu krabice má symbolizovat auto (když to přeženu))
- parádní animace postav a pohybů
- dialogy a dabing (namluvení většiny postav je dost dobré, řekl bych a dialogy jsou místy i vtipné )
- visuální provedení map - pastva pro oči (dost často)
- bonusy - sbírání bronzových, stříbrný a zlatých ingotů (nebo co to je) odemyká bonusy (motivace k replay map)
- svižnost - hra je rychlá, snadno se hraje, dobrá oddechovka
- docela dobrý (tj. dalo se to přežít) příběh
- prima podpůrná trojka postav pro Laru (ti 3 co s ní žijí pod jednou střechou - včetně známého sluhy)

Zápory:
- krátké - nejkratší TR, který vznikl
- miniaturní a primitivní mapy (tohle mám být jako TR??!!) - absence jakéhokoliv prozkoumávání (WTF?)
- omezená (nulová) možnost volby - mapa obvykle sestává ze stejných sekvencí (dostat se z místa A do místa B přesně provázaným sledem úkonů, který je na první pohled jasný a není tam žádná alternativní cesta) - primitivní
- naprosto limitovaný způsob pohybů Lary - existuje vždycky je jeden způsob jak se dostat z místa A do místa B a přes to vlak nejede - zapomeňte na klasický skok na svah, odraz, skok na další, skok zpět atd., akrobacie je efektní, ale nikoliv efektivní, spíš sálové kousky
- mraky generických nepřátel, kteří jsou otravní, zbyteční a nerealističní (pes vydrží dva zásobníky z M16, člověk v kevlaru stěží jeden) - měl jsem často pocit, že hraju Max Payne pro mateřskou školu než TR
- zvířara - WTF? - vylezete na bednu, pět minut do levharta střílíte a on stojí na místě a pak umře - to je vtip? - je to spíš hraní ve filmovém studiu než v reálné přírodě, hrůza - vůbec, zvířata tam jsou přidaná spíš aby se neřeklo, v celé hře byste je (kromě těch psů, které s sebou žoldáci tahají všude - v džunglích Afriky, horách v Nepálu, Japonských mrakodrapech, prostě všude) spočítali na prstech jedné, maximálně dvou rukou
- souboje s bossy (zív - každý level/arc má svého bosse? kdyby radši autoři zapracovali na designu úrovní)
- zbraně (ani nebudu komentovat - to je snad vtip autorů)
- zmatené ovládání a systém menu (očividně ryhle převedené z konzolí, nedoladěné pro PC) - nicméně docela použitelné, jen by to chtělo dopilovat
- příběh je klasická šablona
- modely postav - všechny vypadají jak kdyby vypadly z časopisů typu Maxim či Esquire (a Bbarak!) nebo ještě jinak - ženské postavy jak kdyby vyskočily přímo z amerického silikonového pornofilmu a ty mužské modely používají univerzální šablonu gay designéra či módního návrháře - otřesné

Závěr: Zábavná hra, hezká grafika, ale je to prázdná zábava čistě na odreagování. Tomb Raider meets Mc Donalds. A po tom, co jsem viděl (a slyšel o) Anniversary, tak se na lepší časy asi jen tak nezablýská. Ze hry mám pocit, jako by se odehrávala v teráriu nebo filmovém studiu. Rozhodně by mě ani ve snu nenapadlo, že jde o reálný svět, reálné levely - tak jako tomu je v TR, TR2 či TR3. Chtěl bych - mnohonásobně větší levely s možností volného pohybu, možnost ovládat postavu jak chci já a ne tak, jak očekává engine hry (tj. když skočíte, tak se postava automaticky "chytí" blízkých zachytávacích "bodů" - žebřík, tyč, římsa atd., i když o to nestojíte např.), mnohem, mnohem méně nepřátel (počty, co byly v jedničce mi plně vyhovovaly - i když i ta dvojka se dala přežít).

Verdikt: Prince of Persia: Sands of Time je hra, která je zábavnější ve všech směrech. I ty otravné boje, které mi tam dost vadily jsou lepší než ty v TRL
+17 +18 −1
  • PC 80
Tuto hru jsem v dětství zbožňoval. Psal se Level 138, který se stal jedním z mých nejoblíbenějších vydání, protože na obálce byla jedna dokonale vykreslená ženština a uvnitř mimo jiné také desetibodová recenze na můj oblíbený Oblivion. Upaloval jsem do obchodu si koupit TR: Legend, protože tu krabici s Larou jsem prostě musel mít. Demoverzi levelu Bolívie jsem hrál asi 15x, takže jsem svalovou pamětí odskákal všechno potřebné. Můj hw nezvládal depth of field a next-gen content už vůbec, ale to bylo možná dobře, protože nebyl moc hezký. Neuvěřitelně jsem si opakovaně užíval všechny ty akrobatické simulace. Model postavy Lary mi přišel dokonalý.

Po nedávném dohrání mi samozřejmě modely postav již připadají umělé až groteskní, puzzly příliš snadné a souboje hrozné. Co ale setrvalo je celkový dojem ze hry. Skvělé je například, že je každý z osmi levelů zasazen do radikálně odlišného prostředí v rozličných geografických pásmech. Jednu hodinu budete skákat po liánách, další po rampouších. Atmosféru prostředí podtrhává dokonalý až 4,5h soundtrack. Hodně skladeb se dá poslouchat i mimo hru např. pro uklidnění nebo nabuzení.

Ovládání je až na občas problematickou kameru povedené. Akorát na klávesnici příliš vzdálené ovládání lékárniček atd. mi nesedlo. Nesmyslnou vatou hry jsou pak souboje s tupými panáky a ještě otravnějšími bossy ala generátory 3 hlášek pořád dokola, kteří jsou na těžkou obtížnost velmi otravní. Nejvíc mě bavilo střílet s ikonickým duem pistolí, které se navíc upgradují po dostatečně dlouhém užívání. Vyprávění příběhu je podáno s humorem Lary a jejích kolegů. Lařiny bonmoty vypovídají o jejím sebevědomí a sarkasmu. Celkově příběh není nejrozvětvenější, ale dodá jistou filmovou atmosféru. Hra se dá zahrát za méně jak 7 hodin, což je slabé a činí hru jakousi jednohubkou, kterou není potřeba hrát vícekrát (většinu collectibles posbíráte napoprvé), pokud nejste fixovaní na velmi elegantní akrobatický repertoár Lary Croft (a jeji kolekci přiléhavých oblečků).

4.2 hrs last two weeks / 10.2 hrs on record, Review na Steamu (anj).

Pro: Lara a její akrobacie a půvab, Grafická vymazlenost, Soundtrack

Proti: Souboje, Bossové, Délka

+17
  • PC 80
Tomb Raidera sem nikdy moc neprožíval a vlastně ani nikdy pořádně nehrál, ale tohle bylo vážně super. Perfektně odsejpající příběh, neustálé střídání lokací, hezká grafika a ještě hezčejší Lara.
Člověk to vážně hraje jedním dechem a neustále postupuje dál a dál. Prakticky žádný záseky u hádanek, žádný náročný hopsací pasáže. Jednou, dvakrát si možná něco zopakujete, ale jinak projíždíte hrou jako nůž máslem. Všechno je otázkou půl minuty a tak se ani nestačíte rozkoukat a je tu konec. Finální čas byl 6:54:49 a 86% hotové hry (100% je po nalezení všech schovaných bonusů). Abych pravdu řek, tak mě ale konec dost překvapil. Negativně i kladně. Kladně v tom, že Lara byla opravdu výborně nasraná a má charakter. A negativně v tom, že by mě jaksi nenapadlo že hned potom na mě vyskočí závěrečný titulky... takhle nehorázně ufiklej konec bez jakýhokoliv pořádnýho vyústění sem fakt nečekal. Je to hrozná škoda. Tak krásně gradující příběh a oni si to jen tak ufiknou. Doufám, že na něj aspoň Underworld nějak pořádně navazuje a ne že bude zas úplně o něčem jiným.

Hopsací pasáže byly moc fajn, sice díky namlsání demem Underworldu byla hodně znát absence některých cool pohybů, ale i tak se na to krásně koukalo (podržení mezerníku při zvedání z římsy je naprosto awesome :) Někdy dost haprovalo míření skoků, protože Lara se třeba na rampouchách neotáčí "skokově", ale plynule, takže bylo docela těžký se někam trefit.
Kamera haprovala jen v akčních pasážích, kterých tady bylo možná (nebo spíš určitě) až moc. Docela otravní byly bossaci, ktery bych klidne ozelel.
Oproti tomu perfektní byly arkádový jízdy na motorce, který sice byly naprosto primitivní, ale o to zábavnější. Krásně se na to dívalo.

A krásně se dívalo na celou hru.
+15 +16 −1
  • PC 75
Jak by řekl Conan O'Brien Laura is back! Při příležitosti vydání restartovaného Tomb Raidera, jsem si řekl, že musím dořešit resty a dohrát Legend, Anniversary a Underworld, tak to vezmu hezky po pořádku.

Po čtyřech moc fajn a dvouch mírně a více zprasených dílech přichází Legend a nebudu to moc zdržovat, Legend se prostě povedl, přenesené ovládání klávesnice a myš, se povedlo na jedničku, takže už otočka o 180° netrvá půl minuty, což je super.

Hru bych rozdělil klasicky na dvě části, první adventurní a druhá akcní, jeslikož Lara měla vždycky blíže k té adventurní je i v Legend tato část zpracována o něco lépe. Hádanky nejsou kdovíjak těžké, většinou stačí zastavit a zamyslet se a pokračujete dále. Povetšínu řešíte Tomb Raiderskou klasiku, jako jsou zablokované dveře, na první pohled složité mechanismi atd, proste klasika, jen se Vám už nestane, že na nějaké hádance zamrznete na dva týdny, protože jste přehlídli nějakou páku schovanou v roští.

Druhá část, akční je poněkud hůře zpracovaná, hlavně z důvodu automatického míření a přimět Laru, aby mířila na někoho jineho, něž má zalockovaného, je vážne problém hodný Sherlocka Holmse , qicktimu není moc a větsinou utíkáte před něcím, co padá, nebo Vás chce sežrat, qicktime není ve hře obtěžující a je dávkován s mírou, takže za mě palec nahoru. Pak tu máme minihru na motorce, kde se dá říci to samé, rozhodně se nejedná o nějakou megatuhou frustrujcí zálezitost.

Celkově se mi zdá, že Crystal Dynamics, někde méně, někde více opisovali od Ubi a Legend se tak trošku podobá Princátku z Persie, což rozhodně není ke škodě. Lara sice není takový kaskadér, ale několik zajímavých pohybu v zásobě má. Celkově mi ovládání udělalo radost, i když někdy přeci jenom skočíte jinam, než máte na mysli, ale s trochou cviku...

Hra se povedla i po grafické stránce ke které nemám minimální kousek kritiky, lze zapnout i "nextgen", ale hra pak vypadá jako když procházíte skrz muzeum voskových figurýn, takže doporučuji zůstat u DX9, kde hra vypada fantasticky a hlavně v roce 2007 do musela být bomba. Ať už jste na Kamčatce, v džungli, nebo v poušti proste super.

Co se týče zvuku, nenadchne ani neurazí.

Legend skvěle odsýpá, akce střídá akci, filmečky na dobré úrovni, a když jsem hru dokončil časomíra ukazovala něco přes 7 hodin, což je vážně bída, ale je to způsobeno lehčí obtízností.


Metascore: 82/100 (PC)

Pro: Grafika, Lara, Pohyblivost Lary, Hodně lokací

Proti: Herní doba, možná až moc snadné, "nextgen" grafika

+15
  • PC 100
TR Legend je mezi tombraiderovkami revoluční co do zpracování hry. Po neuspěchu předchozího dílu, se autoří zmátožili a odledli skvělou práci. Lara vypadá zase o něco přirozeněji. Hlavně pohybově je zase o pomyslnou třídu lepší (možná o dvě:) Moc mě bavilo s Larou dělat různé stojky, hvězdy, šipky atd. Ve hře se také poprvé ojevuje tzv. bulet time, který umožňuje se rychle a prakticky bez šrábance vypořádat se "smečkou" vojáků. Takový souboj je brnkačka. Souboje nejsou tak frustrující, raději řeším hádanky. A tak se pro mě TR Legend stala hrou s velkým H.
Jediné co bych mohla vytknout, že hra byla koncipována jako "jednoduché" procházení levelů. Nemohli jste praticky zabloudit.( nevím asi ráda bloudím a hledám cestu jak a kudy dále :))

Pro: atmosféra, pohyby

Proti: jednoduché procházení levelů

+14
  • PC 85
Jako skalní fanda Tomb Raidera jsem si na tuto novou Laru těžko zvykal, ale byl jsem ohromen demem, který mě donutil si ihned zakoupit plnou hru. Její monstrózní velikost na svou dobu dala mému pořítači pěkně zabrat.
Hru jsem dohrál teprve teď a musím zmínit, že více jsem podlehl novému vzhledu od Crystal Dynamics až po dohrání Anniversary. Vrátil jsem se tedy k Legendě.
Musím říct, že jsem se velice dobře bavil a nemám moc větších výhrad.
Ale přeci jenom tu jsou, podle mě stále zůstává nejlepší díl Tomb Raider 3, hra mi přišla trošku moc lehká a krátká, nikdy jste nevydrželi dlouho v jedné lokaci a myslím si, že to stálé střídání úrovní nebylo zrovna to nej. Asi chtěli vývojáři zabránit stereotypu, ale ten by se myslím nedostavil ani kdybychom zůstali na některých místech déle. Dále např. nějaké ty problémy s kamerou a pár drobností.
Každopádně pro ty, co mají rádi Laru, tak je to jasná volba. A také je jasné, že pro ty, co "starý" Tomb Raider vůbec nehráli můžou mít úplně jiný názor.

Pro: grafika, ovládání, hratelnost, atmosféra, pohyby, zvuky

Proti: lehké problémy s kamerou, délka, relativní jednoduchost, frustrace v určitých momentech

+13
  • PC 80
Tomb Raider: Legend je první z nextgen generace a jako takový je už úplně jinde, než předchozí díly.

Lara se tentokrát ocitá v mnohem osobnějším příběhu, než kdykoliv předtím a formují ho dvě tragédie. První je ztráta matky v dětství, která se obětovala a aktivovala nějakou bránu, aby Laru zachránila. A druhou je ztráta přítelkyně Amandy, kterou kdysi na vykopávkách nedokázala zachránit. Než se Lara naděje, ocitá se uprostřed odhalování artušovské legendy, kde nechybí tajemný Avalon, Artušův hrob či mocný Excalibur. A samozřejmě se pátrání týká jak osudu její matky, tak Amandy.

Pátrání má filmový ráz, je tu spousta filmových sekvencí, ajťák Zip a historik Alister radí Laře přes sluchátka, Lara cestuje po celém světě a lokace se střídají jak na běžícím páse. No na běžícím páse... levelů je jen 8, což je trošku málo. Na druhou stranu, každý level je dostatečně dlouhý, ale přitom přehledný a celkem jednoduchý. Obtížnost zvyšuje pouze nemožnost ukládání jinak než formou checkpointů. Prostředí se střídají slušně, najdeme tu džungle, chrámy, závody motorek, supermoderní základnu i mafiánské sídlo. Moje oblíbená level je laciné muzeum artušovské legendy, pod kterým se nachází monumentální hrobka skutečného Artuše.

Mezi novinky patří především vystřelovací hák, kterým Lara překoná větší propasti, nechybí zase o něco vylepšené šplhání, pryč je nekonečný inventář se spoustou zbraní a lékárniček a konečně se objevuje ovládání myší, které rychle přejde do krve. Potěší i secrety, které kromě nepodstatných bonusů odemykají zajímavé biografie nebo upgrady zbraní. Škoda jen, že mocný Excalibur si vyzkoušíme jen na chvíli.

A jak se to celé hraje? Skvěle, přesně jako moderní hry. Příběh i hra odsýpá, nechybí puzzle, přestřelky, ani rozsáhlé lokace, ale nikdy se nedostaví frustrace ve stylu "to se nedá zvládnout" ani "kam mám kurňa jít?". Rovněž ovládání funguje bezchybně (až na klasicky mizernou kameru) a na rozdíl od šíleného šestého dílu nemáte pocit, že Vás postava odmítá poslouchat.

Zkrátka Legend je výborné, odladěné a svižně odsýpající dobrodružství.

Pro: Svižná hratelnost, dobrý příběh, nádherná grafika.

Proti: Trochu krátké a jednoduché.

+13
  • PC 75
Vzhledem ke klesající kvalitě předchozích dílů dochází ke změně vývojářů a původní Core Design jsou nahrazení Crystal Dynamics. A je to hodně vidět. Stále tu sice máme starou dobrou neohroženou Laru, ale její pojetí je nyní více akční a hodně zaměřené na souboje s (lidskými) nepřáteli (nebo lépe řečeno s hordou nepřátel). Akčnější pojetí je vidět i na jednotlivých úrovních, protože až na pár výjimek je obvykle jasné, kam se má jít dál a co je pro to potřeba udělat (pěkně vypečenou výjimkou byla např. úroveň v Peru, kde se měly vykopnout jedny konkrétní dveře s tím, že jsem do té doby netušil, že to vůbec jde). Novinkou jsou potom i QuickTime eventy, kterých naštěstí není moc, takže nepůsobí nijak zvlášť rušivě. Boss fighty jsou také docelá zábavné.

Příběh je fajn. Líbí se mi, že má Lara tentokrát za sebou i malý tým svých lidí, s kterými během hraní komunikuje. Je pravda, že jsem od nich čekal nějakou zradu, ke které nakonec nedošlo, ale kdo ví, třeba se jí dočkám v dílu Underworld.

Jak již bylo zmíněno, samotné hraní je intuitivní, Laře přibyl navíjecí hák, který přináší spoustu nových možností (líbil se mi systém přitahování plošinek na vodě). Líbí se mi zavedení omezení na jednu zbraň navíc (kromě klasických pistolí s nekonečno náboji) s omezeným množstvím nábojů a jen 3 lékárny, takže Lařin baťůžek už nepůsobí jako Hermionina kabelka. Na první pohled se možná zdá, že díky tomuto omezení šla nahoru obtížnost, ale opak je pravdou. Vzhledem k množství nepřátel, ze kterých zbraně i lékárny často padají, to není vůbec žádný problém.

Negativní věcí pro mě bylo především zmatené ovládání, zkoušel jsem experimentálně hrát na gamepadu a asi to nebyl úplně dobrý nápad. Často se mi totiž stávalo, že Lara skočila jinak, než jsem zamýšlel, nebo mířila jinam (boj s vodní potvorou ke konci hry pak bylo doslova peklo, protože Lara zaměřovala všechno jen ne to, co jsem aktuálně potřeboval. To už nastal moment, kdy jsem imaginárně práskl s gamepadem o zem a boss fight dokončil na klávesnici).

Další negativní věci, které stojí za zmínku jsou checkpointy před nepřeskočitelnými animacemi (respektive některé přeskočit jdou, jiné ne), ovládání motorky na gamepadu a AI nepřátel, kdy nepřátele jen tupě stojí a čekají až je Lara postřílí.

Na závěr jsem si nechal otázku, kterou jsem nepřímo naznačil v úvodu. Je lepší akčnější pojetí Tomb Raideru, jak ho představuje tento titul a nebo je zábavnější pomalé a detailní prozkoumávání úrovní, tak jako v prvních dílech? Abych řekl pravdu, tak sám nevím. Ačkoliv mé hráčské nostalgické srdce má přeci jen raději spíše tu klasiku, tak to akční provedení taky není k zahození. Ale obávám se, že jak si dodnes pamatuji do detailů skoro každou úroveň starých dílů, tak na úrovně z Legend si časem ani nevzpomenu.
+13
  • PC --
Lara Croft Tomb Raider: Legend
========================
Tomb Raider, značka ktorá je s nami pomaly už od začiatku hernej histórie čo sa týka PC hier. Vážne je Tomb Raider hodný svojho prívlastku Legend ?

Na začiatku inštalácie máte na výber akú verziu si nainštalujete či klasickú verziu alebo verziu s vylepšenou grafikou (verzia PS3, Xbox 360). Ja ako správny hráč chcem mať všetko na maximum a vyšťaviť len ako to pôjde. Hru som spustil a nemilo ma prekvapilo, že mi trhalo menu ale potom som si hned dal patche a problem bol vyriešený. Patch inač vám odporúčam nainštalovať aj z dôvodu ak máte problém so zvukovou kartou.

Lara ako sexica ovládala svoju akrobatiku perfektne ale so zbraňami to bol už menší problém. Nie v tom ako zachádza so zbraňami ale v tom, že som mal pocit, že strieľam gumené projektily. Neni možné aby nepriatelia vydržali toľko rán s pištole alebo nebodaj z M16. Presne toto je najväčší problém! AI v tejto hre je len výsmech a niekedy čo niekedy skoro za každým a hlavne ku konci som mal pocit, že i duchovia v Pac-Man sú viac zákernejší a vyspelejší ako tu. Príjemné spestrenie bola motorka ktorá síce ma dosť od realnosti ale aj tak to mu neuškodí.

Soundtrack príjemný aj prostredie (Nepál, Japonsko,Ghana...) rôzne katakomby, priepasti ale časom sa to aj tak trošku opakuje ale nič čo by uvádzalo hru do streotypu. Príbeh pre mňa moc nezáživný asi kvôli tomu, že Lara je až moc veľký klaďas. Menšie bugy ale nič čo by vám vadilo (občas sa stalo že lara visela na lane asi "pol metra" od lana :) Bosovia primitívny, že ste sa nemuseli ani trocha vyhýbať ich útokom. Herná doba nieje príliš dlhá za takých max 8 hodín to dáte.Rôzne bonusy typu napr. nové oblečenie isto potešia (ktoby nechcel vidieť Laru v spodnej bielizni), takže znovuhrateľnosť je tu istá.

Na koniec my som vám radšej odporúčal hru zahráť v "light" verzií. V tej vylepšenej verzíí budete mať síce krajšie prostredie ale hra postupom čím budete dalej tak začne padať, čo vám trošku znechutí hru ale nič hrozné.

Pro: Lara Croft, Akrobatika, hudba,

Proti: AI katastrofálna!, menšie bugy, primitívny bosovia, zbraňe,

+12
  • PC --
Pokud nebudu počítat první tři díly serie, které jsou už notně zastaralé a mé vzpomínky na ně matné až žádné, považuji Legend za nejlepší díl. Jde o velmi vkusnou kombinaci akce proti lidským protivníkům a dobrodružné adventury. To, že zde převažují lidští protivníci mi přijde jako jedna z největších výhod hry. Zvířata jsou prostě pěkně protivný. Co musím také pochválit jsou souboje s bossy. Sice celkově bossy rád nemám, ale zde, kde jsou souboje proti nim spíše o uhybání a dodržování určitého stanoveného postupu než o brutální síle všeho možného, jsou velmi zábavné. Problémy s kamerou jsou zde samozřejmě stále, jde vlastně již o takový poznávací znak Tomb Raideru krom bujného (zde ještě bujnějšího) poprsí té sexy ohebné slečny na monitoru co si říká Lara Croftová. Přibyla možnost aktivování next-gen grafiky, která tedy rozhodně nextgenových titulů nedosahuje, ale pokoukáníčko je to stejně docela pěkné. Celkově jsem měl po dohrání velmi pozitivní pocity srovnatelné s pocity z prvních dílů hraných v letech malého caparta. Takže za osm.
+10
  • PC 75
Dohráním sedmého dílu kozaté Lary alias Tomb Raidera jsem si splnil další rest, což je s podivem, protože tenhle druh archeologicky laděných adventur prostě můžu, leč v jinošských letech mě minuly, což se teď na starší kolena snažím dohnat.

Nový háv od Crystal Dynamics přinesl povedený vizuál s kterým jsem byl spokojený s vyjímkou cut scenes, které působily trochu lacině až odfláknutě. Ovládání taky není stoprocentní, častokrát se nepovedlo hupsnout tam, kam bylo zamýšleno, přesto hra se vyznačuje intuitivním, přímočarým hraním s průběžným ukládáním v checkpointech, hádanky nejsou příliš složité a hlavně se jeden neztrácí v nepřehledných lokacích a nezakysne na místě, protože přehlédnul přehodit mazaně ukrytnou páku nebo podobný mechanismus, tak jako v předchozích dílech z dílny Core.

V sedmičce roba putuje všemi světadíly - přes Bolívii, Japonsko, Ghanu, Kazachstáín do Nevady až po Londýn při pátrání pro Excaliburu a rytířích Krále Artuše. S Larou můžete i tentokrát vyzkoušet jízdu na motorce Ducati a novinku v rámci skoků s příručním navijákem. UI nepřátel je bohužel dost chabá, jsou to víceméně jen takové cvičné terče a bossové dost otravní, zabrat mi dal víc jen ten vodní plaz či co to bylo.

Za mě spokojenost, není důvod nezkusit Anniversary - 75 %
+10
  • PC 60
Jakožto fanoušek celé Core série a také LoK série jsem se na Legend těšil a vkládal jsem do něj nemalé naděje. Nicméně, hra je to šíleně krátká a pro trochu zkušenýho hráče opravdu jednoduchá. Každopádně se jí musí nechat, že baví, jistá znovuhratelnost tu je díky bonusům, grafika je na hodně vysoké úrovni, soundtrack je jako tradičně perfektní a designy některých částí některých levelů jsou impozantní. Nebýt fanda do originální série, určite jdu s hodnocením nejméně o deset výš, bohužel tohle zkrátka není Lara. Pořád je sexy, o tom žádná, ale její osobnost prošla radikální změnou, pro mě negativní. Nemluvě o Zipovi a Alisterovi, kteří jsou jedni z nejotravnějších vedlejších postav, se kterými jsem se jaktěživ potkal.

Pro: Velmi dobrá grafika, místy impozantní design, dobrá hratelnost, výborný soundtrack

Proti: Šíleně krátké, šíleně jednoduché, Zip a Alister, už to není Lara

+9
  • PC 70
Překonal jsem se a nainstaloval do počítače hru s tématikou Lary Croft. Když jsem se tehdá snažil hrát první díl, hrozně se mi zprotivila. Takže jsem doufal, že noví vývojáři zajeté problémy opraví a vylepší.

Překvapilo mě, že hra samotná není zase tak špatná. Respektive zabaví. Celková kulisa všech misí je fajn. Vše je příjemně logické, takže jsem se ve hře nijak zásadně nezastavil. Příběh také není nejhorší, i když vesměs omílá stále to samé dokola.

Jenže i přesto všecko má tahle hra celou řadu negativ, které jí srážejí. Pořád pro mě ale dobrý počin, jelikož jsem nečekal, že bych hru vůbec mohl dohrát. Nakonec mám tedy o Láře krapet jiné mínění, než jsem měl předtím a jsem za to rád. Nicméně samotné přestřelky by si tvůrci mohli odpustit. Přišlo mi, jako kdyby byly strašně odfláklé. Automatické míření a když ne tak ruční, ze kterýho se do nepřítele vůbec netrefíte. I tak přestřelek ve hře tolik není a více si užijete krajiny v ní, která je fantastická. Hlavně v Nepálu. Dalším problémem je kamera, což není víceméně nic neobvyklého. Horší je, když nasednete na motorku a čumíte na Láru proti sobě a ta kamera se prostě nenatočí a nenatočí. Tohle všechno tu hru zbytečně ztěžuje.

Přesto ale ve výsledku ta hlavní podstata hry vítězí. A tou jsou ony logické hříčky, kterými je Lara Croft tak dobře známá. Hra mě ve výsledku příjemně zabavila, i když jsem si kolikrát říkal, jestli má smysl to dohrát. Nakonec jsem se do hry opět pustil a nelitoval. Crystal Dynamics sérii příjemně obnovili a já s radostí zapomenu na první dva díly, které jsem v počítači měl a nebyl schopnej je zkousnout. Ono totiž to ovládání Lary Croft není nikterak jednoduché, když máte dvacet akční kláves. Nicméně, tady je to taky, ale nakonec jsem vše jakžtakž ovládl a těch cca 8 hodin se příjemně bavil.

Pro: nádherné scenérie, logický postup, délka hry ucházející

Proti: kamera, jízda na motorce, přestřelky

+9
  • PC 60
Původně jsem to psal jen do diskuze, ale ono to v podstatě dá na komentář. Navazuje to na hate, co jsem psal do diskuze k Anniversary.

Mám dohráno, ingame počítadlo ukazuje čas 7:44. To je tak nějak adekvátní herní náplni. Určitě je to celkově o dost lepší, než Anniversary, ale chápu, proč se to staromilcům nelíbilo. Z mého pohledu tady člověk nemá pocit, že hopsá a hraje pro nic za nic jak v nějakým bezcílným Tetrisu (aneb jak je zde na DH kategorizováno jako logický rychlík). Je tam nějakej příběh, kterej člověka motivuje jít dál, jsou tam parťáci ve vysílačce, protože v reálu by se do toho Lara asi taky nepouštěla sama. Je tam i o dost lepší vizuál, i když ty next gen funkce jsem musel v Kazachstánu a Nepálu vypnout, protože hra neustále padala. A pozor, next gen funkce nejsou jen nějaký fullscreen postprocess, jak bylo tehdy běžný, ale kompletní dynamické vystínování, pěkná voda i úplně jiné textury. Bohužel jak už zmínili jiní, je to zabugovaný. Nicméně i když grafika je early 7th gen, gameplay je těžce 6th gen. Hopsání je dejme tomu prostě Tomb Raiderovský, ale sekvence s vehikly a combat... jak říkám, podoba s James Bond 007: Everything or Nothing je fakt velká (jen je to mnohem horší). Jízdní sekvence jsou děsný, člověk jede opakující se krajinou a do zblbnutí střílí nepřátele. Toho combat systému je taky škoda. Kdyby aspoň při free aimu sloužil levej stick k pohybu, aby se to dalo hrát trochu jako střílečka. Ale to ono ne. Oba sticky míří, takže při aimu se nedá pohybovat. No takže člověk zmáčkne oba triggery a počká, až nepřátelé popadají. Nechápu proč, vždyť i ten covershooter mechanismus už tehdy existoval a byl by lepší. Dalším jevem běžným z 6th gen jsou bossové. Což není problém, pokud bossem není člověk, který ale vydrží neskutečnou sodu z konvenčních zbraní. Díky bohu, že se tahle kravina už ve hrách nedělá.

No jinak jak jste pochopili z mého skučení u Anniversary, puzzly v TR mi moc nejdou a i tady jsem párkrát kouknul na youtube. Vtipný bylo, že zblblej z Anniversary jsem v začátcích kolikrát přehlédl úplně primitivní řešení. Občas hra člověku neřekne ani nenaznačí, co po člověku vlastně chce, z úkolů mise se to taky nedozví, a tak buď tápe (což mě fakt nebaví) a nebo zase skáče na youtube. Kupříkladu ten boss fight v Kazachstánu... ok, přišel jsem na to, jakým mechanismem ho porazit, ale že se pak mám někam vytáhnout vystřelovákem? A na to mám přijít jak?!

Krom technických problémů s next gen je taky nasírací nastavování přes externí config, který se ale zapne jen poprvé, a pak už se do něj není jak dostat. Pokud nevygooglíte, že musíte program spustit s parametrem.

No, celkově vzato je to naprosto průměrná záležitost. Bylo tam pár světlých momentů a lepších misí, ale celkově to nebylo moc zábavné a ani v jiných směrech kdovíjak působivé. Nicméně ten otevřený konec mě docela navnadil... jdu instalovat Underworld a jestli bude v podobném duchu, rád se dozvím konec příběhu.

Pro: Chvílemi zábavné; grafika, když zrovna funguje správně; solidní příběh

Proti: Grafika, když zrovna nefunguje nebo rovnou vypíná hru; místy repetitivní; combat

+9
  • PC 85
Na Tomb Raideru na PlayStationu jsem vyrůstal. Legend je však již poněkud jiný, modernější. Už to není tak složité, jako to bývalo, ani tak dlouhé a ani tak logické. Přesto se mi TR: Legend zalíbil. Ohromující je rozhodně grafické zpracování, které upoutá a zaručuje krásný zážitek.
Lara ve hře navštíví různorodá prostředí po celé Zemi, takže každý si přijde na své. Hra je akční, napínavá i dobrodružná. Občas i láká, abych se k ní vrátil a zahrál si ji znovu.

Pro: Grafika, různorodost, zábavnost, Lařin ohromný dům s bazénem.

Proti: Divné ovládání motorky

+5
  • PC 50
Hrůza. Co? Kamera, kamera a zase kamera. Ta je tak (následuje 12 nezveřejnitelných vulgarit), že to snad není možné. Opravdu jsem to nemohl překousnout, kamera mě brala z těch nejhorších možných úhlů. Místama to i překáželo. Chcete někam skočit a ono ejhle, místo Lary vidíte sloup za ní a myší s nepomůžete. Hodnocení kamery: odpad!

Ovládání. Klasicky konzolově zprasené ovládání, rozhozené po celé klávesnici. Není to zas taková hrůza, ale nic dobrého taky ne.
Grafika. Next gen? Chachá, odporné, okamžitě jsem to vypnul, protože v normální grafice na vyšším rozlišení hra vypadá lépe. Prostředí bylo ale hezké, prsatice dobře rozpohybovaná, celkově to bylo pěkné.
Nepřátelé. Že ovestěný voják něco vydrží, to jim ještě sežeru, ale že do zvířete musím pálit jak do tanku, to už je na mne moc. Zvířata jsou navíc tak tupá, že stačí vylézt na schody či nějakou vyvýšeninu a ony jen stojí a blbě čumí, jak do nich šijete asi padesát nábojů. Ale pozor, umí i odběhnout kousek dál, to je panečku inteligence!
Vojáci? To jsou takové skoro nepohyblivé cvičné terče a jsou ve hře, úplně na nic.
Logické hádanky? Kde? Já jsem hrál asi jinou hru, žádné jsem neviděl a jestli ano, vyřešil by je i slepý, jednorukký, mongolský pastevec jaků, s IQ 12 a půl.
Příběh? Ano, je tam. Scénárista nejspíš pravidelně užívá halucinogeny v kombinaci s práškama proti průjmu. Příběh graduje až ke grandiózně gradujícímu konci, který graduje až někam na dno septiku.
Délka hry je naprosto nedostačující a bonusy nemotivující.

Bossové jsou naprosto k smíchu, mírně zabrat vám dá tak možná jeden a vlastně mi připadá, že hru spíše kazili, byli zbyteční.

Klady bych viděl v pěkné grafice, celkové pěknosti pohybů a v tom, že hra fakt odsýpá(protože je jednoduchá, krátká a naprosto lineární).


Tomb raider: Legend byla moje první hra série a doufám, že na to jak je hra slavná, jsou ostatní díly lepší.

Pro: Spravit kameru, úplně vymazat nepřátele a byla by z toho fajn hříčka na jedno odpoledne.

Proti: Otřesná kamera, hloupí a nereální nepřátelé a vůbec vše co už jsem psal v komentáři.

+4 +6 −2
  • PC 75
myslim,ze toto byl prijemny dil....ale next gen grafika byla docela narocna a obcas bylo lepsi to vypnout pac to pak vypadalo jak v muzeu voskovych figurin...co ve me ale zustalo,byla ta pparadni sipka z vodopadu...to krasne prohnuti to byla parada,to si nejvic pamatuji:D