Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

PlayStation Portable

2005, Sony • PSP

Uvedení

Zatímco Nintendo na poli „velkých“ konzolí ztrácelo od vydání N64 (1995) relevanci, což mělo přechodně zvrátit až Wii (2007), na trhu přenosných konzolí si od 80. let drželo neotřesitelnou pozici. Sony Computer Entertainment se před boomem chytrých telefonů zachtělo uspět v sektoru AAA titulů a multimédií, o který Nintendo vzhledem k slabému hardwaru své řady Game Boy neusilovalo. Při oznámení na E3 2004 se o chystané konzoli tehdejší CEO SCE vyjádřil jako o „Walkmanu 21. století“. PSP bylo uvedeno na světových trzích mezi prosincem 2004 a zářím 2005. Výkonné PSP uspíšilo ústup „herního telefonu“ Nokia N-gage (2003) z trhu a ustavilo trend „velkých her na malé konzoli“. V tradici PS1 (CD), PS2 (DVD) a pozdější PS3 (Blu-ray) uvedlo PSP nový formát – UMD (Universal Media Disc).

Hardware

Multifunkční CPU Allegrex v sobě sdružuje 32-bitový hlavní procesor a 64-bitovový Media Engine procesor. Oba čipy s maximální frekvencí 333 MHz byly až do firmware 3.50 v červenci 2007 taktovány na 222 Mhz, nejspíše kvůli úspoře baterie. Hlavní procesor je odvozen z 32-bitového a Media Engine procesor z 64-bitového MIPS R4000 jádra. Hlavní procesor disponuje 32 MB eDRAM a podporuje jej grafický koprocesor o maximální frekvenci 166 Mhz přetaktovaný na 111 MHz. Media Engine procesor obsahuje zvukový koprocesor o frekvenci 166 MHz a koprocesor sloužící jako audiodekodér. Operační paměť tvoří 32 MiB u úvodního a 64 MiB DDR SDRAM u všech následujících modelů PSP.

Pro systém je vyhrazeno 64 MB a v případě potřeby vlastního úložiště je možné dokoupit Sony paměťovky různých kapacit. TFT LCD display konzole dokáže při poměru stran 4:3 vykreslovat rozlišení až 480 × 272 pixelů ve 24-bitových barvách (truecolor). V prvních třech modelech PSP (2004-2012) byla mechanika na dvouvrstvé UMD disky s kapacitou 1.8 GB. Sony od UMD upustilo u PSP Go (2009-2013) a PSP Street (2011-2014) revizí ve prospěch digitální distribuce. Zvuk zajišťují stereo reproduktory, podporovány jsou zvukové kodeky MP3, WMA, AAC a ATRAC3. Přenosná konzole čerpá energii z 3.7 V Lithium-iontové 1200, 1800 nebo 2200 mAh baterie v závislosti na modelu. Baterie se dobíjí zapojením datového kabelu do mini USB portu, ke komunikaci konzole s ostatními zařízeními může posloužit i bezdrátový LAN nebo IrDA port u prvního a Bluetooth u čtvrtého modelu PSP. A/V výstupy zahrnují kompozitní YPBPR, komponentní video a S-video.

Odkaz

Playstation Portable se během svého desetiletého aktivního cyklu stal jednoznačně nejúspěšnější kapesní konzolí od Sony, která prodejně sice nepřekonala handheldy Nintenda, jmenovitě velmi úspěšné DS (2004-2014), avšak prodala dost na to, aby vznikla následnická Playstation Vita. Sony ze začátku zajistilo podporu zhruba stovky studií a až do roku 2010 samo podporovalo PSP malými odnožemi svých velkých titulů z Playstationu 2 a 3. Největší podpoře se PSP těšilo v Japonsku a právě hry japonské provenience spolu s PS One klasikami tvořily každým rokem od uvedení stále podstatnější část herní knihovny. Západní studia raději tvořila pro osvědčené platformy Nintenda či vzmáhající se mobily. Sony zejména po roce 2008 postrádalo finance potřebné k zainteresování většího množství euroamerických 3rd party vývojářů. Naděje, že by měl skoro každý z velkých multiplatformních titulů i svou PSP odnož, se tedy ukázaly jako liché.

Autor popisku: RNDr. Gunár Pavel