Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider: Anniversary

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary

01.06.2007
09.08.2007
23.10.2007
13.11.2007
22.03.2011
14.08.2018
kompatibilní
81
217 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tomb Raider: Anniversary je remakem prvního dílu dnes již kultovní série akčních adventur s Larou Croft v hlavní roli. Hra běží na vylepšeném enginu předchozího dílu Tomb Raider: Legend což zlepšuje nejen vizuální stránku ale přidává i nové možnosti pohybu a detailnější interakci s okolním prostředím.

Příběh se od původního titulu neliší a je pouze více rozveden a doplněn. Mladou archeoložku Laru Croft si v Indii přes prostředníka Larsona Conwaye najme movitá podnikatelka Jacqueline Natla aby pro ní našla ztracený artefakt Scion, který má být klíčem k bájnému světadílu Antlantida. Lara se tedy za tajemným předmětem okamžitě vydává do peruánského pohoří Andy kde ovšem najde pouze jeho část. Hned poté se jí o ní pokusí Larson neúspěšně obrat a Lara se tak dále vydává nejen za dalšími částmi Scionu ale i za odpovědí proč po něm Natla tolik touží a proč na ni zosnovala toto spiknutí. Kromě již zmíněného Peru se tak hráči podívají i do dalších prostředí známých z původní předlohy a to do Řecka, Egypta ale i na ztracený ostrov a chybět nebude ani bonusový level v sídle Croftových v Anglii.

Gameplay je zde tvořen pro sérii třemi typickými prvky. Prvním jsou akrobatické pasáže kdy se Lara za pomoci skoků na plošiny, lezení po římsách a nově třeba i zhoupnutím se na vystřelovacím háku či balancováním na sloupech musí projít část levelu či se dostat na určité místo. Druhým prvkem jsou akční pasáže kdy se hlavní hrdinka utkává s nepřáteli a to jak zvířecími ve formě netopýrů, vlků ale i dinosaurů tak i lidskými včetně tzv. Bossů, které bude likvidovat nejen pomocí tradiční dvojice pistolí ale i interakcí s okolím v Quick time eventech. Ty se také objevují i dalších částech hry. Posledním nepostradatelným prvkem jsou pak logické hádanky zasazené do samotného prostředí, kdy je nutné si za pomoci pák nebo různých závaží zpřístupnit cestu dál.

Tomb Raider: Anniversary měl původně vyjít k desátému výročí série ale z důvodu předání vývoje od studia Core Design do rukou Crystal Dynamics bylo vydání přibližně o půl roku opožděno. Hra mj. vyšla i ve verzi pro mobilní telefony a byla postupně portována na novější generace herních konzolí.


Poslední diskuzní příspěvek

@adam.kulhanek (24.11.2022 12:26): Narazil jsem na radu, běhat pořád dokola bez zastávky na té dlažbě, tzn. držet šipku doleva nebo doprava a ty ohnivé výboje co ti šmějdi pouští je po chvilce začnou zasahovat až se sejmou sami. Sem tam tě zasáhnou a mně to trvalo asi 15 minut, ale vyšlo to :-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Na remake prvního Tomb Raidera jsem se poměrně těšil, ale také jsem se trochu obával, zda mě to napodruhé nebude nudit (první díl jsem hrál před pár týdny).

Inu, naštěstí nenudilo, právě naopak. Těšil jsem se na to, jak budu porovnávat jednotlivé lokace a jejich změny a toho se mi opravdu dostalo. Hra se sice odehrává ve stejném prostředí jako jednička, ovšem úpravy gameplaye jsou tak markantní, že Anniversary nakonec působí jako úplně nová hra. Každou chvíli sice hráč narazí na známý level, ale přesto je jeho řešení úplně jiné než minule a podoba je tak spíše vizuální. Hra rychleji odsýpá, pohyb Lary je pochopitelně svižnější a upgrade se dočkala i grafická stránka hry. Hra běží na enginu z Legend, který sice vyloženě neohromí, ale oku lahodí dostatečně.

Rozhodně mě potěšila snaha tvůrců zachovat ducha prvního Tomb Raidera. Na druhou stranu se ale hra nesnaží za každou cenu zachovávat principy původní hry a dostáváme tak mix oldschool a moderní hry. Lokace jsou oproti Legend poměrně veliké, složitější a tak celkově si hráč víc vyblbne všemožným skákáním a hledáním cesty dál, což jsem u Legend postrádal. Díky tomu je herní doba na dnešní poměry dlouhá, hra nabízí něco málo nad 15 hodin hraní.

Ale abych jen nechválil, docela mě štvala občasná nemotornost Lary, resp. kamery. Krom občasného problémového zaměřování jsem nemálokrát umřel(a) jen díky tomu, že mi pitomě poskočila kamera, čímž jsem skočil(a) někam, kam jsem vůbec nechtěl(a). Jestli v něčem hra nemusela být v inspiraci původní hrou tak důkladná, tak právě v neposlušné kameře. Rovněž bych uvítal trochu lepší bojový systém, který mě u této hry od minulého dílu jednoduše nebaví. Pocit ze střelby je nijaký a souboje jsou spíše otravné, než zábavné. Naštěstí je oproti Legend v Anniversary MNOHEM méně nepřátel – většinou se jedná jen o tupá (AI je nijaká) divoká zvířata.

Zmiňované výtky jsou ale spíše jen drobnosti. Pokud jste měli rádi předchozí Lařina dobrodružství, tak Anniversary rozhodně není krokem vedle. A to jak pro nováčky, tak pro znalce celé série. Pro mě je to prozatím asi nejpovedenější díl.

Pro: vyvážený mix oldschool a moderní hry - solidní výzva, délka hry, hra se nesnaží doslova kopírovat původní hru, ale spíše ji vzdává hold

Proti: zlobivá kamera, nezajímavé přestřelky

+30
  • PC 80
Jako člověk, který neměl možnost zahrát si první díl slavné série, jsem byla ráda za tento povedený remake. Hratelnost, puzzly, design levelů, to všechno se povedlo. Ale jako každá hra, i Anniversary má své mouchy - občas nevychytanou kameru, která mi neustále vnucovala pohled na Lařin zadek, a trochu frustrující boss fighty. Přes to všechno je Anniversary povedenou hrou, která zabaví a neurazí. A pokud máte rádi hopsací akce, není co řešit.

Pro: puzzly, hratelnost, délka

Proti: bossové, "toulavá" kamera

+27
  • PC 80
A výstřih je fuč :( Nu což, tak přece Lara začínala, nemůžu jí to dávat za zlé. Anniversary je asi nejlepším dílem z oné "novější" trilogie, což je docela vtipně smutný, protože se jedná o remake prvního dílu. Ten jsem nehrál, ale jak jsem tak koukal na jednotlivé gameplaye na youtubku, jedná se o opravdu věrohodné převedení prvního TB do modernější podoby. Lokace si jsou velice podobné, ne-li úplně stejné, i přesto to ale vypadá, že jsou natolik dobře uzpůsobený, že si je užijou i hráči, kteří prvního TB hráli. Trochu mě zamrzelo, že hra už nemá ten filmovej a ukecanej feeling, jaký mělo Legends, z čehož i vzešlo to, že samotný příběh a jeho odvyprávění taky úplně nevyznělo. Ale chápal jsem to. A to právě z toho důvodu, že je to prostě re-make. Kde však není pořádný příběh a jeho odvyprávění, tam je opravdu mistrovská atmosféra. V celé hře jsou tři (a půl) velká tajemná místa, která jsou tou atmoškou nadupaný jak kráva. Jakožto student historie jsem se o inckém útočišti Vilcabamba učil, tudíž pro mě bylo docela vzrušující, že jsem jsem vstoupil do jeho útrob, prodíral se křovinami, zápasil s raptory a s motherfucking tyranosaurem. Btw, bossovské pranice jsou velice fajn. Není to jenom bezduché střílení, člověk se u toho taky musí správně pohybovat a přemýšlet. (Ok, přiznávám, u kentaurů jsem použil návod, nemohl jsem jinak) Dále jakožto milovníkovi řecké mytologie se mi extrémně líbilo Řecko a jeho jednotlivé komory, které byly zasvěcené určitým bohům a významným osobnostem. Hádanky a pasti tam byly fakt hezky promyšlené, slintal jsem blahem. A konečně v Egyptě jsem se málem posral strachy, neboť z tajemného mumlání zatracených mi fakt vstávaly vlasy na hlavě... což bylo super!

Akrobatické části se mi líbily více než v Legends, byly vynalézavější, zábavnější a hlavně těžší. Taktéž tomu dopomáhal ten fakt, že na rozdíl od Legends, byly některé lokace opravdu hodně velké, člověk musel chvilkami hledat a zkoumat, co kde má udělat. Souboje jsou furt stejně nezáživný, i když je to o něco lepší, protože nepřátelé jsou hodně různorodí a slow motion insta killy jsem si taky užíval. Plus závěrečný boss fight je z celé trilogie nejlepší.

Anniversary bylo fajn. Byť mi fakt hóoodně chyběly ty dialogy a dramatické ukázky z dílu předešlého, díky té atmosféře jsem i přesto byl spokojený. Anniversary totiž jinak téměř vše dělá lépe, než zbylé dva díly v trilogii. Skákání, souboje, hádanky,... ne nedělá vlastně! To triko jí mohli aspoň krapet natrhnout. To jim neodpustim!

Pro: Atmosféra, akrobacie, hádanky, zajímavá místa, lepší souboje

Proti: Žádný výstřih, příběh nic moc, nebýt té atmošky, bylo by to dost mrtvý

+23
  • PC 75
Při vzpomínce na některou z mých oblíbených starších her občas zapochybuji, jestli šlo opravdu o tak kvalitní titul, jak si pamatuji, nebo jde jen o můj pohled zkreslený nostalgií a tehdy omezeným herním rozhledem a hrát takovou hru dnes bych možná ani nechtěl. Tomb Raider: Anniversary vyvolává spoustu vzpomínek a je pro mě důkazem o kvalitách prvního dílu. Nepochybně hodně zestárl, ale opravdu byl tím nejlepším ze všech Tomb Raiderů, které jsem hrál. V něm mělo totiž prim prozkoumávání působivých lokací, překonávání zajímavě nadesignovaných map a řešení prostorových puzzlů. Nepochopitelně se autoři s každým dalším dílem posouvali dál od těchto prvků, aby kladli větší důraz na akci, příběh a postavu samotné Lary. To co bylo vždy slabší a v prvním díle naštěstí odsunuto na vedlejší kolej.

A na tomhle remaku je skvělé, že právě v tomhle si zachovává ducha předlohy. Máme tu lokace, z nichž dýchá ta správná atmosféra, a pradávné stavby, po kterých je s Larou radost šplhat a je to hlavní náplní hry. Anniversary má i své problémy. Save systém je postavený na checkpointech, autoři si neodpustili cutscény s QTE (naštěstí jich není mnoho), kamera občas zazlobí (přiznejme si, že jako v každém díle, bez toho by to snad ani nebyl Tomb Raider) a nejvíc otráví bugy jako občasné divné zaseknutí v geometrii nebo špatně navazující animace. Snaha vylepšit boje přinesla zvláštně působící výsledek. Tím že boje nejsou moc zajímavé vlastně hra zůstává také věrná originálu.

Celkově je Anniversary modernější (v tom dobrém i špatném) a upravenější verze originálu, v základu ale věrný duchu prvního dílu. Nechybí ani možnost opět Laru zezlatit :) Prostě důstojný remake.
+21
  • PC 80
Osmý díl Tomb Raidera se od těch předchozích trošku liší. Nejedná se totiž o pokračování ne zcela ukončeného příběhu ze sedmičky, ale o částečný remake úplně prvního dílu v novém kabátku. Proč částečný? Hra totiž obsahuje stejný příběh, skoro stejně pojmenované úrovně a některá ikonická místa vypadají skoro stejně, ale zbytek si vývojáři udělali tak nějak po svém. Osobně mi přišlo, že jednotlivé úrovně jsou o něco jednodušší než dřív, což mě jako nostalgika trochu zamrzí, ale na druhou stranu dnešní cílovka nejsou hardcore old school hráči, takže vývojáře chápu.

Hlavním rozdílem oproti původnímu dílu je v tom, že Lara disponuje lanem s hákem, jehož používání v úrovních není zaneseno "na sílu", ale naopak úrovně jsou přizpůsobeny právě jemu. Trošku mě zamrzelo, že je u lepších zbraní omezený maximální počet nábojů, ty mi při používání (prakticky jen v soubojích s bossy) rychle docházely. Další novinkou je potom rage attack, tedy uskočení před nepřátelským útokem a výstřel v pravý okamžik. Za mě super nápad, souboje pak už nejsou jen zběsilé střílení (opět hlavně v soubojích s bossy).

Hru je nyní možné uložit pouze v checkpointech a je potřeba si na tento fakt zvyknout. Na jednu stranu se tím přijde o případný neuložitelný postup, na stranu druhou se tím eliminuje "podvádění" typu save-skok-pád-load-skok-save a taky se nestane, že se hra omylem uloží v okamžiku prakticky jisté smrti. Je ale trochu divné, že při nahrání hry má Lara vždy plné životy. Odpadá tak potřeba hledat tajná místa a z nich mít co nejvíce lékáren. Ty už stačí mít prakticky jen na těžší souboje.

Občas mě štvalo ovládání, někdy se Lara zasekne o překážku, jindy ne. Často nebylo moc zřejmé, za kterou římsu se Lara zachytí a u které se o zachycení nepokusí a rovnou sletí do propasti. Jednou mi Lara zaměřovala možnost vystřelení háku na nesmyslné místo dole, místo na potřebné místo výše, to pomohl až restart hry. A úplně nejhorší to bylo v The Great Pyramid, kde bylo potřeba postřílet několik létajících potvor, ale Lara mi místo na potvory nesmyslně mířila na terč potřebný k dalšímu postupu. Po jejich zabití pak bylo potřeba na čas dělat precizní skoky. Neúspěch znamenal smrt a opakování postupu včetně souboje s potvorami. To byla fakt chuťovka.

Co se týče zmíněného zjednodušeného level designu, není moc co vytýkat. Vždy je celkem jasné, kam by se měla Lara dál vydat. Líbí se mi ale, že po dokončení levelu, na který hned navazuje další, se Lara automaticky nepřesouvá do nové oblasti, ale pokračuje z místa, kde skončila. Co mě ale mrzí je, že byly prakticky zrušeny všechny klasické přestřelky s lidmi (Natla se nepočítá, ona není člověk :) ), některé jsou zcela zrušeny, jiné jsou nahrazeny quicktime eventy.

Musím říct, že mě hraní tohoto remaku bavilo. Hru můžu doporučit jak těm Larou nepolíbeným, tak i hráčům původní verze. Ti si tak můžou dát příjemné opáčko a možná (stejně jako já) lépe pochopí samotný příběh jedničky díky dobře zpracovaným cut scénám.
+14