Komentáře
Inu, naštěstí nenudilo, právě naopak. Těšil jsem se na to, jak budu porovnávat jednotlivé lokace a jejich změny a toho se mi opravdu dostalo. Hra se sice odehrává ve stejném prostředí jako jednička, ovšem úpravy gameplaye jsou tak markantní, že Anniversary nakonec působí jako úplně nová hra. Každou chvíli sice hráč narazí na známý level, ale přesto je jeho řešení úplně jiné než minule a podoba je tak spíše vizuální. Hra rychleji odsýpá, pohyb Lary je pochopitelně svižnější a upgrade se dočkala i grafická stránka hry. Hra běží na enginu z Legend, který sice vyloženě neohromí, ale oku lahodí dostatečně.
Rozhodně mě potěšila snaha tvůrců zachovat ducha prvního Tomb Raidera. Na druhou stranu se ale hra nesnaží za každou cenu zachovávat principy původní hry a dostáváme tak mix oldschool a moderní hry. Lokace jsou oproti Legend poměrně veliké, složitější a tak celkově si hráč víc vyblbne všemožným skákáním a hledáním cesty dál, což jsem u Legend postrádal. Díky tomu je herní doba na dnešní poměry dlouhá, hra nabízí něco málo nad 15 hodin hraní.
Ale abych jen nechválil, docela mě štvala občasná nemotornost Lary, resp. kamery. Krom občasného problémového zaměřování jsem nemálokrát umřel(a) jen díky tomu, že mi pitomě poskočila kamera, čímž jsem skočil(a) někam, kam jsem vůbec nechtěl(a). Jestli v něčem hra nemusela být v inspiraci původní hrou tak důkladná, tak právě v neposlušné kameře. Rovněž bych uvítal trochu lepší bojový systém, který mě u této hry od minulého dílu jednoduše nebaví. Pocit ze střelby je nijaký a souboje jsou spíše otravné, než zábavné. Naštěstí je oproti Legend v Anniversary MNOHEM méně nepřátel – většinou se jedná jen o tupá (AI je nijaká) divoká zvířata.
Zmiňované výtky jsou ale spíše jen drobnosti. Pokud jste měli rádi předchozí Lařina dobrodružství, tak Anniversary rozhodně není krokem vedle. A to jak pro nováčky, tak pro znalce celé série. Pro mě je to prozatím asi nejpovedenější díl.
Pro: vyvážený mix oldschool a moderní hry - solidní výzva, délka hry, hra se nesnaží doslova kopírovat původní hru, ale spíše ji vzdává hold
Proti: zlobivá kamera, nezajímavé přestřelky
A na tomhle remaku je skvělé, že právě v tomhle si zachovává ducha předlohy. Máme tu lokace, z nichž dýchá ta správná atmosféra, a pradávné stavby, po kterých je s Larou radost šplhat a je to hlavní náplní hry. Anniversary má i své problémy. Save systém je postavený na checkpointech, autoři si neodpustili cutscény s QTE (naštěstí jich není mnoho), kamera občas zazlobí (přiznejme si, že jako v každém díle, bez toho by to snad ani nebyl Tomb Raider) a nejvíc otráví bugy jako občasné divné zaseknutí v geometrii nebo špatně navazující animace. Snaha vylepšit boje přinesla zvláštně působící výsledek. Tím že boje nejsou moc zajímavé vlastně hra zůstává také věrná originálu.
Celkově je Anniversary modernější (v tom dobrém i špatném) a upravenější verze originálu, v základu ale věrný duchu prvního dílu. Nechybí ani možnost opět Laru zezlatit :) Prostě důstojný remake.
Akrobatické části se mi líbily více než v Legends, byly vynalézavější, zábavnější a hlavně těžší. Taktéž tomu dopomáhal ten fakt, že na rozdíl od Legends, byly některé lokace opravdu hodně velké, člověk musel chvilkami hledat a zkoumat, co kde má udělat. Souboje jsou furt stejně nezáživný, i když je to o něco lepší, protože nepřátelé jsou hodně různorodí a slow motion insta killy jsem si taky užíval. Plus závěrečný boss fight je z celé trilogie nejlepší.
Anniversary bylo fajn. Byť mi fakt hóoodně chyběly ty dialogy a dramatické ukázky z dílu předešlého, díky té atmosféře jsem i přesto byl spokojený. Anniversary totiž jinak téměř vše dělá lépe, než zbylé dva díly v trilogii. Skákání, souboje, hádanky,... ne nedělá vlastně! To triko jí mohli aspoň krapet natrhnout. To jim neodpustim!
Pro: Atmosféra, akrobacie, hádanky, zajímavá místa, lepší souboje
Proti: Žádný výstřih, příběh nic moc, nebýt té atmošky, bylo by to dost mrtvý
Pro: Hratelnost, puzzly, grafika
Proti: puzzly jsou občas až moc vytvrdlé a není problém se na jedné obrazovce zaseknout i na hodinu
Hlavním rozdílem oproti původnímu dílu je v tom, že Lara disponuje lanem s hákem, jehož používání v úrovních není zaneseno "na sílu", ale naopak úrovně jsou přizpůsobeny právě jemu. Trošku mě zamrzelo, že je u lepších zbraní omezený maximální počet nábojů, ty mi při používání (prakticky jen v soubojích s bossy) rychle docházely. Další novinkou je potom rage attack, tedy uskočení před nepřátelským útokem a výstřel v pravý okamžik. Za mě super nápad, souboje pak už nejsou jen zběsilé střílení (opět hlavně v soubojích s bossy).
Hru je nyní možné uložit pouze v checkpointech a je potřeba si na tento fakt zvyknout. Na jednu stranu se tím přijde o případný neuložitelný postup, na stranu druhou se tím eliminuje "podvádění" typu save-skok-pád-load-skok-save a taky se nestane, že se hra omylem uloží v okamžiku prakticky jisté smrti. Je ale trochu divné, že při nahrání hry má Lara vždy plné životy. Odpadá tak potřeba hledat tajná místa a z nich mít co nejvíce lékáren. Ty už stačí mít prakticky jen na těžší souboje.
Občas mě štvalo ovládání, někdy se Lara zasekne o překážku, jindy ne. Často nebylo moc zřejmé, za kterou římsu se Lara zachytí a u které se o zachycení nepokusí a rovnou sletí do propasti. Jednou mi Lara zaměřovala možnost vystřelení háku na nesmyslné místo dole, místo na potřebné místo výše, to pomohl až restart hry. A úplně nejhorší to bylo v The Great Pyramid, kde bylo potřeba postřílet několik létajících potvor, ale Lara mi místo na potvory nesmyslně mířila na terč potřebný k dalšímu postupu. Po jejich zabití pak bylo potřeba na čas dělat precizní skoky. Neúspěch znamenal smrt a opakování postupu včetně souboje s potvorami. To byla fakt chuťovka.
Co se týče zmíněného zjednodušeného level designu, není moc co vytýkat. Vždy je celkem jasné, kam by se měla Lara dál vydat. Líbí se mi ale, že po dokončení levelu, na který hned navazuje další, se Lara automaticky nepřesouvá do nové oblasti, ale pokračuje z místa, kde skončila. Co mě ale mrzí je, že byly prakticky zrušeny všechny klasické přestřelky s lidmi (Natla se nepočítá, ona není člověk :) ), některé jsou zcela zrušeny, jiné jsou nahrazeny quicktime eventy.
Musím říct, že mě hraní tohoto remaku bavilo. Hru můžu doporučit jak těm Larou nepolíbeným, tak i hráčům původní verze. Ti si tak můžou dát příjemné opáčko a možná (stejně jako já) lépe pochopí samotný příběh jedničky díky dobře zpracovaným cut scénám.
Po čase hraní hlavní "dějové" linky se ale stává hra už poněkud opakující se. Mám raději díly a celkově hry, které se odehrávají na různých místech a prostředí jsou od sebe více odlišná.
Pro: Rodinné sídlo Lary Croft a jeho tajemství
Proti: Po čase stále stejné a poněkud nezáživné, na můj vkus občas složité hlavolamy
Tvůrci vzali všechno z originálu - tj. počet levelů, nejdůležitější události, nejzajímavější puzzle a provedli jejich upgrade do nové grafiky a hratelnosti. Zůstaly i stejné zbraně, nepřátelé, naopak schopnosti jsou moderní včetně jedné nové - běhání po zdech s pomocí vystřelovacího háku.
Novinkou za kterou by si tvůrci zasloužili nakopat jsou i Quick Time Eventy, které z duše nesnáším a osobně neznám nikoho, koho by bavily. Ale někomu tu přijde asi zajímavé, sledovat několikrát tutéž animaci, protože zmáčnete špatné tlačítko.
Jinak je všechno stejné jako v Legend, hraje se to slušně, ale nějak postrádám smysl celého remaku kromě toho ukázat hezčí grafiku.
Pro: Fungující hratelnost, lokace z jedničky v hezčí grafice
Proti: Podle mě zbytečný remake.
Tomb Raider: Anniversary je tak trochu návratem do této doby, ovšem v novém obleku, co se týče modelu samotné Lary, tak nutno uznat, že velmi slušivému obleku.
I když už je hra deset let stará, rozhodně jsem neměl pocit, že by grafika byla předpotopní, naopak. Jak u TR zvykem, co mě vždy uchvátí, jsou samotné hrobky a jejich monumentální zpracování v kombinaci s jejich opuštěností a zjevnou starobylostí vytváří paradní atmosféru, která je alespoň pro mě Tomb Raiderovi vlastní a mě vždy uchvátí, už právě od zminovaného třetího dílu.
Abych jen nechválil, vrací se stejně debilní soubojový systém jako v předchozím díle, ozvučení se mi také moc nezamlouvalo, málo zbraní, i když s tímto soubojovým systémem celkem dostačující počet čtyř kousků.
Co bych chtěl zmínit a co rozhodně není ani klad, ani zápor, tak je obtížnost. Kolikrát si u nových Kol of Djůty říkam, že to prostě není ono, že hraní není jako dřív a jaká je to škoda, že hry už nejsou hardcorovější, tak jako dříve. Ale ono ejhle... On totiž Anniversary není úplně jednoduchý, obzvlášť s kombinací chackpointovému systému ukládání.
Už nikdy nebudu nadávat u Kol of Djůty jak je to jednoduchý, protože přeskočit za sebou 12 plošin, vyšplhat po žebříku, udělat otočku, přeskočit na další žebřík, vydrápat se nahoru, sejmout letající potvory, přeskočit několik dalších plošin, vzít si lékárničku, sejmout další potvory, přeskočit k čůdlu, zmáčknou čůdl a teďka zpět to celé, není vůbec jednoduché bez zhebnutí.
Při asi sedmnáctém pokusu jsem pochopil, že fakt nechci aby hry byly hardcorovější jako dříve, Dark Souls odpustí. A to nebyl pouze jeden případ. Prokličovat mezi padajcími hořícími šutry v pozděší čášti hry, taky žádný med. To jsem kvetl.
Ale za mě palec nahoru.
Metascore: 83
Můj gameplay: 17,2 hod. (Steam)
Pro: Lara, monumentální lokace, ovládání, hádanky. T-Rex :)
Proti: Soubojový systém, obtížnost, zvuk.
Pro: První Lara kde byly Dinosauři, Lara, nápad
Proti: Kentauři (po třech měsících jsem přišel na to, jak je porazit)
Pro: puzzly, hratelnost, délka
Proti: bossové, "toulavá" kamera