Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft

21.11.1998
17.09.2009
29.08.2012
80
168 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Třetí plnohodnotná hra s Larou Croft v hlavní roli, akční adventura z pohledu třetí osoby Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft, hráči vypráví cestu fyzicky zdatné archeoložky za čtyřmi meteorickými kameny. Dějová linka přímo navazuje na druhý díl série – hru Tomb Raider II.

Herní schéma se drží osvědčeného modelu gymnastické exhibice pohledné mladé ženy, logických hádanek, hledání secretů a pestrého herního prostředí s četnými podvodními sekvencemi. Popis rozšíření herních možností nemůže postrádat sprintování, skrčení a lezení po čtyřech a střelbu dávkou za běhu. Ač se nejedná o možnost v pravém slova smyslu, ve chladných úrovních je nově omezován čas pobytu ve vodě – z důvodu klesání tělesné teploty. Celkem 19 levelů (dvacátou je bonusová úroveň, jednadvacátou Lařino sídlo), podávaných ve zdokonalené grafice, je rozděleno do pěti míst světa, přičemž každé je charakterizováno nejen specifickými nepřáteli, ale také oděvem hrdinky, vystihujícím dané prostředí; pořadí návštěv prostředních tří lokací o dohromady 11 dějstvích si přitom hráč určuje sám, což je relevantní z hlediska obsahu pro adventury neodmyslitelného inventáře.

Lara ve svém putování okusí jízdu několika dopravními prostředky, mezi kterými nechybí čtyřkolka, důlní vozík a kajak. Zbraňový arzenál čítá pistole, jichž se netýká omezení munice, brokovnici, granátomet a vedle dalších střelných zbraní také v sérii nikoli novou harpunu. Součástí hry, v níž je možno libovolně ukládat, jsou bossové vyžadující nekonvenční způsob eliminace.

Série Tomb Raider se dočkala mnoha dalších přírůstků; přímým následníkem je titul Tomb Raider: The Last Revelation.


Poslední diskuzní příspěvek

U trojky rozhodně doporučuji vypnout bilineární filtrování (ve hře pouze jako "filter") v menu hry, font se tím stane o dost čitelnější, navíc v pozdějších částech hry se některé objekty se zapnutým filtrováním špatně zobrazují (viz. ostnaté dráty v Nevadě například).

Taky se mi na konci prvního FMV filmečku (po Cave of Kaliya) sekne obraz i zvuk, stačí zmáčknout escape a hra pokračuje do dalšího levelu. Je to docela zvláštní, sekne se to vždycky v ten samý moment a přitom s ostatními FMV filmečky problém není (intro se přehrává úplně celé), nejdřív jsem si myslel, jestli není pouze poškozený soubor v GoG verzi, avšak když změním formát souboru například na .avi a přehraji jej normálně v přehrávači, přehraje se filmeček úplně celý, tak nevím co je za problém (kompatibilita nepomáhá), každopádně se nejedná o big deal, vzhledem k tomu, že jde asi o posledních 30 sekund videa a to si můžete přehrát zvlášť v přehrávači či na youtube, ale přijde mi to jako poměrně zvláštní chyba, vzhledem k tomu, že se všechny ostatní filmečky (včetně tohohle do toho konkrétního momentu) přehrávají normálně, ale což.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Komentář není ovlivněn pocity nostalgie. Třetí díl Tomb Raidera se nese v duchu předchozích dílů a jediný rozdíl je ten, že je zase o kousek těžší. Tedy, popravdě řečeno, obtížnost šla dost strmě nahoru. Zatímco v minulých dílech jsem návod využíval jen minimálně, v trojce (resp. její druhé půlce) byl již mým věrným služebníkem. Design levelů je ještě šílenější, než kdy dříve. První lokace v džungli je nejjednodušší, ale zároveň i nejzábavnější a obsahuje přesně to, co by měl Tomb Raider obsahovat – zajímavý design, přijatelnou obtížnost a chytlavé uvedení do děje. V Nevadě už začalo přituhovat, tropický ostrov bych taky jakž takž přešel bez újmy, ale největší výzvu představoval Londýn, který byl po stránce level designu doslova šílený (ani s návodem jsem se občas skoro nechytal).

Pochválit musím ovšem grafiku, která je opět o něco lepší. Přibyla řádka nových zbraní, například bazuku jsem hodně ocenil v závěrečných soubojích s bossy. Potěšily mě sofistikovaně skryté sekrety. Rovněž mě překvapila herní doba, která se blíží k 30 hodinám, čímž dělá třetí pokračování prozatím nejdelším dílem v sérii.

Nejvíc mě ale mrzí fakt, že se série nikam neposouvá. Trojka, podobně jako dvojka, působí spíše jako mission pack s drobnými vylepšeními. Ocenil bych bohatší herní náplň (nekonečné hledání všemožných klíčů po čase unavuje, pusté lokace taktéž) a zejména zajímavější příběh, i když s ohledem na stáří hry je úroveň poměrně vysoko. Rovněž ovládání bych vypiloval – rozložení na klávesnici je trochu krkolomné (v menu klávesy přenastavit nešly) a ani kamera není zrovna poslušná.

Jako celek Tomb Raider 3 pořád funguje. Fandy určitě potěší nové a obtížnější mise, ovšem příště by to už chtělo nějaký ten posun vpřed.

Pro: rafinovaný leveldesign, rozmanité lokace, nové zbraně a pohyby

Proti: minimum novinek, občas až přehnaně tuhé a zdlouhavé, prázdné levely, po delším hraní stereotypní

+28
  • PC 95
Tato hra byla ve své době tak očekávaná, že na ní všichni moc čekali a to již od první zmínce o této hry. Tato hra je moc super, protože se v ní můžete dívat jedné paní na zadek a na prsy. Toto v žádné jiné hře dělat nemůžete, protože tam nejsou pěkné holky, jako tady. Grafická stránka v této hře je famózní. Paní v této hře má prsy opravdu velká a také zadek. O co přesně v této hře jde nevím, ale myslím že paní něco v této hře hledá, co asi někde ztratila a teď jí to chybí. Často se někde plazí po čtyřech a také heká, když někam spadne, což je často, protože paní není moc šikovná a nevidí si přes prsy. Když je tma a vy nevidíte vůbec nic, paní rožne si zápalku a můžete opět se na paní dívat. To je v této hře moc super. Paní v této hře honí často opové a také potápěči, aby ji zprznili, ale neví, že paní má kromě prsy také pistole a že jsou také velká a navíc střílí. V této hře se kromě prsy a zadek podíváte také Nevada a Londýn, ale ta nejsou tak velká ani seksi. A taky Antarktydla.

Pro: Paní, prsy, zadek, pistole

Proti: Paní když jde z vody je suchá, což je divné

+17 +29 −12
  • PC 65
Ve svém třetím dobrodružství je Lara Croft na stopě fragmentů meteoritu, který se na naši planetu zřítil před miliony let. Ty byly objeveny Darwinem a rozmístěny po celém světě. Lara se podívá do bažin v Indii, do džunglí a na divokou vodu v Jižním Pacifiku, do oblasti 51 v Nevadě, do muzea v Londýně a nakonec do dávného Tinnosova města na Antarktidě.

Příběh mě celkem bavil. Jen mě trochu naštvalo, že jsem šel do Nevady až nakonec, protože tam Lara nenávratně přijde o všechny zbraně a o vybavení. Takže všechny ty nakřečkované lékárničky a náboje byly najednou v tahu. Ale to se holt nedá nic dělat, aspoň to na jednu stranu působí trošku lépe, než v předchozích dílech, kde jí sice zabavili zbraně, ale náboje a vybavení nechali. Na stranu druhou jí i tady nechají dříve získané artefakty, o které ve hře de facto celou dobu jde.

Co už ale působí divně a ohraně, je další setkání s T-Rexem, asi to není v Tomb Raider universu až tak moc vyhynulý druh, když se s ním Lara setkává v každém díle z první trilogie. Dále mi přišel hodně pitomý finální boss, který má jako jeden z jeho útoků rovnou Instant Kill, kterému se skoro nedá vyhnout. Takže bez možností save+load nehratelné. A nebo jsem prostě nenašel tu správnou strategii, jak na něj. To nepopírám. 

Lara se jinak naučila lézt po čtyřech, ručkovat u stropu a sprintovat. V levelech se objevily bažiny, divoká voda znamenající okamžitou smrt nebo voda s divokými proudy, které neumožní vynoření a tedy smrt nebo se Lara stane krmením pro dravé piraně. Dále je tu celá řada dopravních prostředků, kde musím vypíchnout hlavně kajak a důlní vozík (kdo by se u toho nevzpomněl na Indyho :) ). Na druhou stranu mohli někam napsat, jakou klávesou se z toho kajaku apod. leze, protože v nastavení nic, náhodným mačkáním namapovaných kláves taky nic, tak jsem si to musel vygooglit.

Co mě ale na hře trápilo nejvíce, je horší level design. Levely v Indii, Pacifiku a Londýně jsou hodně nepřehledné a na můj vkus až moc dlouhé. Občas jsem se zasekl na tom, že je ve velké místnosti jedna kostka, se kterou lze pohnout, ale nebylo moc patrné, že tomu tak je. Často pak nebylo snadné poznat, po které textuře se může šplhat/ručkovat a po které ne. V Pacifiku je spousta slepých míst, kam hra umožní úspěšně skočit, ale bohužel odtud již není návratu. Při stisknutí přepínače se zřídkakdy ukazuje, co se stalo, takže je potřeba znovu projít všechna místa a zjistit, kde se co otevřelo, apod. V Londýně jsou zase textury, u kterých není poznat, že se s objektem dá něco dělat (automat na jízdenky, oltář na dýku)

Další novinkou oproti minulým dílům jsou life gemy, které podle mě moc nezapadají do prostředí, protože jejich světle zelená barva je vidět kilometry daleko. Nechápu, co se vývojářům nelíbilo na klasických lékárnách. Aspoň že v PC verzi nejsou i save gemy jako na konzolích.

Často se mi Lara zasekávala o textury. V kombinaci s pomalejší odezvou ovládání to často způsobovalo i nepřesnost skoků. Spousta úseků však vyžaduje velmi vysokou přesnost, takže to obvykle vedlo ke skoro jisté smrti Lary. Na druhou stranu beru, že to může být způsobeno dnešním HW a na soudobé konfiguraci tyto problémy být nemusely.

Když se dívám na hodnocení této hry ostatními, vidím, že je z původní trilogie a vlastně i z prvních 9 dílů hodnocený jako nejlepší. Chápu, že spousta věcí je oproti prvním dílům dotažených dál. Na druhou stranu mi tento díl přišel jako máchání stále stejného pytlíku čaje. Každopádně ale vše stojí a padá na level designu, který se zde dle mého názoru tolik nepovedl. Pořád je to ale zábavná hra a pokud někoho bavily předchozí díly, bude se určitě bavit i zde.

Dohráno v roce 2019
+17
  • PC 60
Ufff dohráno. A byl to boj. Ta hra je strašně dlouhá a strašně těžká! A to už ani první dva díly nebyly žádná procházka fialovou zahradou. Ale tady se mi nestalo snad v žádném levelu, abych nebyl nucen aspoň jednou použít návodu, a stejně mi zabralo asi čtyři měsíce, než jsem tohohle Tomb Raidera dohrál.

Ale musel jsem se přemáhat, stejně jako u jedničky. Dvojka ne, ta mě tak nějak bavila celou dobu, užíval jsem si ten technologický skok dopředu oproti jedničce, větší dynamiku a i věrohodnější prostředí. Jenže třetí Lara se od dvojky neposunula prakticky vůbec (nepočítaje nějaký ten jeden nebo dva pohyby navíc) a ten tah na branku má podobně špatný jako jednička. Jsou tu levely typu Aldwych, Antarctica nebo Lost City of Tinnos, které mě bavily, držely v pozornosti a budu si je pamatovat, ale většinu ostatních levelů mě přemáhala nuda kombinovaná s nedobrou příběhovou motivací.

Ještě k té grafice, ta strašná čtverečkovost je tu pořád a dojem ze hry to strašně sráží, ve dvojce ten nedokonalý engine zvládli dle mého lépe a když byly levely v Benátkách, skoro jsem věřil, že tam jsem. Ve trojce jsem třeba v Nevadě, ale grafika je prostě placatá a ošklivá jak někde v Redneck Rampage.

Co je ve trojce nejlepší, je hudba. Nathan McCree sice zhusta využívá melodií z předešlých dílů, ale dotváří je k aranžerskému vrcholu a i technologicky (rozuměj samplově) je na tom, logicky, hudba nejlépe.

Co mi na celé sérii naopak přestalo vadit je ovládaní. Sice nerad ovládám 3D prostor jen klávesnicí, ale za a) už jsem si na to v TR zvykl a za b) líbí se mi, že ovládání jde vypilovat a Lara vždy přesně udělá to, co se po ní chce. Nestane se, pokud víte jak na to, že by nevyskočila, nebo skočila nějak míň. Pokud se tak stane, je to jen hráčova chyba.

Shrnuto a podtrženo je to již třetí vstup do stejné řeky, s posunutou obtížností, vkrádá se frustrace, nuda a únava (málokdy jsem byl schopen hrát více jak jeden level najednou). Dvojka na mě působila svěžejším dojmem.

Pro: Hudba, pár zajímavých levelů, je to výzva

Proti: Někdy až moc velká výzva. Je to únavné, někdy nudné, frustující. Téměř žádné změny od minula. Až moc dlouhé

+15
  • PC 90
Sladké vzpomínky. Mé první setkání s Tomb Raiderem, i když jsem si tehdy přál čtvrtý díl a nakonec jsem byl o moc šťastnější, že to byla právě trojka. Můj nejoblíbenější díl a ještě doteď si pamatuju, jak jsem si kvůli tomu dával o prázdniny budika na šestou a pařil a pařil. Zábava a hlavně velice dlouhá zábava, nejvíce se mi líbilo, jak padnul ten první boss (doufám, že to byl první) a pak jsem měl možnost si vybrat kam dál, první jsem vždycky, doufám, volil Nevadu a pak Antarktidu... Zkrátka tohle byla paráda. Doufám, že si ještě najdu čas a zahraju si to xD. Ty levely byly super, hlavně ta Nevada.
+14