Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Tomb Raider: Anniversary

  • PC 80
Osmý díl Tomb Raidera se od těch předchozích trošku liší. Nejedná se totiž o pokračování ne zcela ukončeného příběhu ze sedmičky, ale o částečný remake úplně prvního dílu v novém kabátku. Proč částečný? Hra totiž obsahuje stejný příběh, skoro stejně pojmenované úrovně a některá ikonická místa vypadají skoro stejně, ale zbytek si vývojáři udělali tak nějak po svém. Osobně mi přišlo, že jednotlivé úrovně jsou o něco jednodušší než dřív, což mě jako nostalgika trochu zamrzí, ale na druhou stranu dnešní cílovka nejsou hardcore old school hráči, takže vývojáře chápu.

Hlavním rozdílem oproti původnímu dílu je v tom, že Lara disponuje lanem s hákem, jehož používání v úrovních není zaneseno "na sílu", ale naopak úrovně jsou přizpůsobeny právě jemu. Trošku mě zamrzelo, že je u lepších zbraní omezený maximální počet nábojů, ty mi při používání (prakticky jen v soubojích s bossy) rychle docházely. Další novinkou je potom rage attack, tedy uskočení před nepřátelským útokem a výstřel v pravý okamžik. Za mě super nápad, souboje pak už nejsou jen zběsilé střílení (opět hlavně v soubojích s bossy).

Hru je nyní možné uložit pouze v checkpointech a je potřeba si na tento fakt zvyknout. Na jednu stranu se tím přijde o případný neuložitelný postup, na stranu druhou se tím eliminuje "podvádění" typu save-skok-pád-load-skok-save a taky se nestane, že se hra omylem uloží v okamžiku prakticky jisté smrti. Je ale trochu divné, že při nahrání hry má Lara vždy plné životy. Odpadá tak potřeba hledat tajná místa a z nich mít co nejvíce lékáren. Ty už stačí mít prakticky jen na těžší souboje.

Občas mě štvalo ovládání, někdy se Lara zasekne o překážku, jindy ne. Často nebylo moc zřejmé, za kterou římsu se Lara zachytí a u které se o zachycení nepokusí a rovnou sletí do propasti. Jednou mi Lara zaměřovala možnost vystřelení háku na nesmyslné místo dole, místo na potřebné místo výše, to pomohl až restart hry. A úplně nejhorší to bylo v The Great Pyramid, kde bylo potřeba postřílet několik létajících potvor, ale Lara mi místo na potvory nesmyslně mířila na terč potřebný k dalšímu postupu. Po jejich zabití pak bylo potřeba na čas dělat precizní skoky. Neúspěch znamenal smrt a opakování postupu včetně souboje s potvorami. To byla fakt chuťovka.

Co se týče zmíněného zjednodušeného level designu, není moc co vytýkat. Vždy je celkem jasné, kam by se měla Lara dál vydat. Líbí se mi ale, že po dokončení levelu, na který hned navazuje další, se Lara automaticky nepřesouvá do nové oblasti, ale pokračuje z místa, kde skončila. Co mě ale mrzí je, že byly prakticky zrušeny všechny klasické přestřelky s lidmi (Natla se nepočítá, ona není člověk :) ), některé jsou zcela zrušeny, jiné jsou nahrazeny quicktime eventy.

Musím říct, že mě hraní tohoto remaku bavilo. Hru můžu doporučit jak těm Larou nepolíbeným, tak i hráčům původní verze. Ti si tak můžou dát příjemné opáčko a možná (stejně jako já) lépe pochopí samotný příběh jedničky díky dobře zpracovaným cut scénám.
+14