Endurance je väčším rozšírením pre Rise of the Tomb Raider, ktoré je dostupné v sekcii Expeditions. Do pôvodnej hry pridáva survival prvok a akákoľvek smrť znamená automaticky koniec.
Lara sa v ňom ocitá späť na Sibíri, kde sa snaží dostať na stopu vzácnym artefaktom. Toto snaženie jej však nekomplikujú len vojaci Trinity a vlci, či medvede. Pozor si musí dávať aj na to, aby nezotrvala dlho v chlade a aby neumrela hladom. Rozšírenie prináša aj striedanie dňa a noci, pričom noc so sebou, pochopiteľne, prináša ďaleko viac nebezpečenstiev. Pre vaše prežitie je kľúčové, aby ste nachádzali na procedurálne generovanej mape nielen rôzne materiály, ale i zdroje tepla a zásoby jedla. Tie sa však časom míňajú a tak sa skôr, či neskôr, budete musieť vydať na lov. Mapu je možné kedykoľvek opustiť, predtým však musíte zapáliť signálny oheň, čo logicky priláka pozornosť okolitých nepriateľov.
Okrem súperenia s hráčmi, kto dokáže dlhšie prežiť v nehostinných podmienkach, si môžete vyskúšať aj dodatočne pridaný co-op mód. Obaja hráči v ňom hrajú za Laru, no každy vníma toho druhého ako Nadiu. Zásadnou zmenou, že smrť v ňom nemusí byť konečná a partner vás môže takmer kedykoľvek oživiť.
Lara se ocitá uprostřed mrazivé Sibiře, neznámo kde. Má omezené zásoby, žádnou mapu a nejasný cíl. Všude je sníh a vítr, v noci ještě větší zima a tma. A na všechno má jen jeden pokus. Stačí špatný krok (nebo neoblomný chlápek s plamenometem) a je po vás.
Vyrážíte na průzkum, sbíráte suroviny, občas ulovíte zvíře k snědku a zoufale hledáte úkryt, kde by se dal rozdělat oheň. Lara totiž musí jíst a občas se zahřát. Postupně nacházíte tábořiště, hrobky a artefakty. Do toho po vás jdou vojáci z Trinity a divoké zvířectvo. Je to drsné, mrazivé a stresující.
A jaký je úkol? Celý mód je taková výzva pro hráče. Kolik dní přežijete? Hru lze dokončit, když najdete místo, kde rozděláte velký oheň a podle něj vás přiletí vyzvednout vrtulník. Není problém takové místo včas najít. Takže výzva vlastně není dostat se pryč, ale vydržet co nejdéle, prozkoumat co nejvíc hrobek a trhat rekordy. Já mám zatím rekord 5 dní, což není žádný velký výkon. Sice místa k odletu nacházím často, ale vždycky se odhodlám jít dál. A to se nevyplácí. Mé výlety tak končí většinou smrtí a to nezřídka umrznutím nebo vyhladověním.
Systém stravování a tepla není nejhorší. Jídlo můžete schovat i do zásoby. Ale i tak je Lara strašně nenažraná! Za jeden den zbaští klidně půl lesa keříků a k tomu si dá tak dva tři vlky nebo jeleny a jako lahůdku nějakého toho medvěda (když se poštěstí jeho útok přežít). S teplem je to sofistikovanější, ale taky iritující. Lara se zahřívá ohněm, který najde a nebo sama rozdělá. Jenže rozdělat ho může jen na určených místech (v tábořištích). Když najdete lucernu, můžete si ji vzít sebou a tím se zahřívat za pochodu - což se jeví jako dobrá strategie.
Potom jsou tu spletité jeskyně ukrývající tajemství. V jeskyni je teplo a Lara vydrží déle bez ohně. Jenže chodby jsou často tak spletité, že než se vrátíte k východu, tak je jí beztak zima a hlavně po půldenní dietě umírá hlady, protože v jeskyni není jídlo.
Odjakživa jsem si říkal, jak to ta Lara dělá - co jí, kde spí… Teď se mi dostalo odpovědi. Koncept a myšlenka Endurance jsou zajímavé, ale ještě to není úplně ono. Osobně mě to moc dlouho nezabaví, je to na občasné půlhodinové zahrání - když umřu, tak mě to naštve a vypnu to :-) Ještě to chce trochu doladit, koncentrovat na menší plochu, přidat víc detailů, a možná i zmírnit potřeby jídla a tepla. Celé je to hodně rozlítané a občas to postrádá logiku. Ale v jádru se mi to fakt líbí! Pobíhat, poskakovat a střílet s Larou je pořád zábava.
Vyrážíte na průzkum, sbíráte suroviny, občas ulovíte zvíře k snědku a zoufale hledáte úkryt, kde by se dal rozdělat oheň. Lara totiž musí jíst a občas se zahřát. Postupně nacházíte tábořiště, hrobky a artefakty. Do toho po vás jdou vojáci z Trinity a divoké zvířectvo. Je to drsné, mrazivé a stresující.
A jaký je úkol? Celý mód je taková výzva pro hráče. Kolik dní přežijete? Hru lze dokončit, když najdete místo, kde rozděláte velký oheň a podle něj vás přiletí vyzvednout vrtulník. Není problém takové místo včas najít. Takže výzva vlastně není dostat se pryč, ale vydržet co nejdéle, prozkoumat co nejvíc hrobek a trhat rekordy. Já mám zatím rekord 5 dní, což není žádný velký výkon. Sice místa k odletu nacházím často, ale vždycky se odhodlám jít dál. A to se nevyplácí. Mé výlety tak končí většinou smrtí a to nezřídka umrznutím nebo vyhladověním.
Systém stravování a tepla není nejhorší. Jídlo můžete schovat i do zásoby. Ale i tak je Lara strašně nenažraná! Za jeden den zbaští klidně půl lesa keříků a k tomu si dá tak dva tři vlky nebo jeleny a jako lahůdku nějakého toho medvěda (když se poštěstí jeho útok přežít). S teplem je to sofistikovanější, ale taky iritující. Lara se zahřívá ohněm, který najde a nebo sama rozdělá. Jenže rozdělat ho může jen na určených místech (v tábořištích). Když najdete lucernu, můžete si ji vzít sebou a tím se zahřívat za pochodu - což se jeví jako dobrá strategie.
Potom jsou tu spletité jeskyně ukrývající tajemství. V jeskyni je teplo a Lara vydrží déle bez ohně. Jenže chodby jsou často tak spletité, že než se vrátíte k východu, tak je jí beztak zima a hlavně po půldenní dietě umírá hlady, protože v jeskyni není jídlo.
Odjakživa jsem si říkal, jak to ta Lara dělá - co jí, kde spí… Teď se mi dostalo odpovědi. Koncept a myšlenka Endurance jsou zajímavé, ale ještě to není úplně ono. Osobně mě to moc dlouho nezabaví, je to na občasné půlhodinové zahrání - když umřu, tak mě to naštve a vypnu to :-) Ještě to chce trochu doladit, koncentrovat na menší plochu, přidat víc detailů, a možná i zmírnit potřeby jídla a tepla. Celé je to hodně rozlítané a občas to postrádá logiku. Ale v jádru se mi to fakt líbí! Pobíhat, poskakovat a střílet s Larou je pořád zábava.