Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Lara Croft and the Guardian of Light

74
100 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > akční adventura *
akce > plošinovka
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
18.08.2010 X360
28.09.2010 PCPS3
20.02.2018 XOne
Vývojáři:
Crystal Dynamics, Nixxes Software (PC verze)
Oficiální stránky:
http://www.laracroftandtheguardianoflight.com/
The Guardian of Light je po osmém dílu Tomb Raidera další odbočkou v sérii, tentokrát se dokonce i částečně mění žánr - jde o akční adventuru s izometrickým pohledem shora ve stylu klasických plošinovek. A novinkou je také zakomponování kooperačního režimu, jenž je nedílnou součástí celé hry.

Před dvěma tisíci lety došlo na jihu severoamerického kontinentu k souboji májského bojovníka Toteca, takzvaného Guardian of the Light a boha Xolotla, také známého jako Keeper of Darkness. I přes ztrátu vlastní armády se Totecovi podařilo Xolotla porazit a uvěznit jej v artefaktu Mirror of Smoke, nad nímž od té doby drží stráž. O mnoho let později po zrcadle pátrá archeoložka Lara Croft a skutečně jej najde, naneštěstí je ale záhy následována nepřátelskými žoldáky. Velitel žoldáků, nevěříc v mytologickou moc zrcadla, svou neopatrností vysvobodí Xolotla ze zajetí zrcadla, což probudí i samotného Toteca. Ten varuje Laru o hrozícím nebezpečí a spolu s ní se jej vydávají zastavit.

Hráč se v této neobvyklé odbočce Tomb Raidera (nemá jej ani v názvu) chopí ovládání Lary z izometrického pohledu s fixní kamerou na poměrně plochých úrovních. K dispozici jsou klasické duální pistole s neomezenou municí, lano s hákem, výbušniny a spousta dalších moderních zbraní. V singleplayeru disponuje Lara i Totecovým kopím, které může použít také k lezení na jinak nepřístupná místa. Boj s nepřáteli všeho druhu je na denním pořádku a nezapomnělo se ani na logické hádanky a akrobatické pasáže.

V multiplayeru (lokální i online), tedy hlavní devize této hry, je Lara po celou dobu doprovázena Totecem. Ten si ponechá své kopí, disponuje štítem a postupem času se učí zacházet i s moderními zbraněmi.

K dispozici je také několik menších DLC balíčků. Jsou to tři Challenge Packy (All The Trappings, Things That Go Boom, A Hazardous Reunion) a dva Character Packy (Kane and Lynch, Raziel and Kain).

Lara Croft and the Guardian of Light je vydávána čistě jako stahovatelná hra ze služeb Xbox Live Arcade (Xbox 360), PlayStation Network (PS3) a Steam (PC), na všech platformách s podporou žebříčků a achievementů.


Poslední diskuzní příspěvek

Can: Napiš někomu ze správců skupiny, viz můj předchozí odkaz. V tom popisu skupiny je to i napsaný. Tarhiel: Na GOGu jdou vytvářet nějaký…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
O existencii Lara Croft and the Guardian of Light som do poslednej chvíle nemal ani poňatia, o to viac ma prekvapilo jej vydanie. Netuším komu kto prišiel s nápadom klasického Tomb Raidera zapracovaného do izometrického pohľadu a už vôbec netuším ako dotyčnú osobu napadlo, že to v konečnom dôsledku môže fungovať ale ono to miestami kupodivu funguje viac než dobre.

Príbeh je ale v tomto prípade lepšie neriešiť, narozdiel od predošlých dielov sa zvrháva do obyčajnej naháňačky za znovuoživeným bohom Xolotlom, ktorého je potrebné znovu uväzniť, aby nenapáchal nenapraviteľné škody. A nemá zmysel príliš riešiť ani mystických nepriateľov rôznych druhov komplikujúcich Lare v čo najväčších množstvách jej život. Áno, Guardian of Light je predovšetkým arkáda v štýle Diabla ale potešiteľné je, že obsahuje aj takmer všetko čo robí Tomb Raidera Tomb Raiderom a tak si užijete aj nejaké to skákanie, lezenie ale aj o niečo zjednodušené riešenie logických hádaniek. To ale za týchto okolností na škodu veci nie je, aj s prihliadnutím na kameru a ovládanie, pretože to nie je zakaždým úplne bezproblémové, špeciálne pri skákaní pod tlakom. Zbraní je v hre viac než dosť ale nakoniec som všetky nepoužíval ani zďaleka, pričom v počiatočných fázach sa dá pohodlne vystačiť aj s Totecovou kopijou, ktorú možno využívať aj ako pomôcku pri prekonávaní priepastí. Nepostrádateľnými sú aj výbušniny, ktoré vo vyšších leveloch nahradí granátomet, či raketomet - hoci by mi nikdy nenapadlo, že ich bude možné využívať v niečom čo nesie značku Lary Croft. Okrem putovania levelmi a hľadania cesty ďalej pochopiteľne môžete zbierať aj artefakty a dokonca aj plniť vedľajšie úlohy, odmeny za ne neskôr uľahčujú postup levelmi.

Výsledkom je celkovo pomerne slušná zábava ale v zásade nič viac a opätovné hranie ma aj kvôli nezaujímavému príbehu neláka. Guardian of Light naviac chýba ten "wow efekt" ktorý sa dostavuje pri preskúmavaní obrovských a monumentálne pôsobiacich priestorov v trojrozmernej verzii. A vlastne mu chýba aj nová hudba, i keď zapracovanie starých motívov z Legend, Anniversary a Underworld prebehlo bez problémov. Každopádne by som však radšej privítal klasické pokračovanie mojej obľúbenej série od Crystal Dynamics ale ako skrátenie času na jeho čakanie tento prídavok nesklamal.

Pro: Tomb Raider v osviežujúcom spracovaní

Proti: občas ovládanie, slabý príbeh, žiadna nová hudba

+31
  • PC 75
  • X360 80
Pamätám sa ako mnohí neboli moc nadšení z tohto dielu (aspoň čo som odsledovala z diskusií a nejaké tie hodnotenia na rôznych stránkach), hlavne kvôli tej veľkej zmene, ktorá pri The Guardian of Light nastala. Pohľad zhora jednoducho nebol každému po vôli a väčšina to brala tak, že to už nie je pravá Lara Croft. Ja sobne to beriem tak, že izometrická kamera nemá nič spoločné so samotnou Larou. Takéto zmeny mi vôbec neprekážali. Je síce pravda, že nebola som si istá, či to vôbec zvládnem dohrať, predsalen na takýto štýl hier nie som zvyknutá vôbec, ale v konečnom dôsledku sa ukázalo, že u mňa sa vyplatilo tešiť sa na túto hru.

Určite to nie je dokonalé mám tu zopár vecí, ktoré by som rada vytkla ale naopak aj niečo čo by som rada spomenula. Pokiaľ hráte single player tak ukážky sú v podstate oničom, pretože vy spravíte všetku robotu, potom v ukážke sa ukáže strašne unavený Totec, a potom ako sa začne hra znova zmizne. Nie je to tak hrozné negatívum ale mne osobne to išlo na nervy. Takisto i všeobecne celá hra nie je tak zábavná ako keď máte spoluhráča. V podstate robíte stále to isté dokola len s inými predmetmi. Tamto potiahnuť, tamto stlačiť, tamto nastražiť bombu.... zo začiatku ťažké hádanky sa tak stávajú oveľa jednoduchšími, pretože princíp je takmer rovnaký. Naopak, chválim perfektný soundtrack, hudba je ako vždy napínavá a taká správne "tombraiderovská". Samotná Lara takisto vyzerá veľmi dobre a prostredie v hre je naozaj fantasticky vyobrazené. Vyzerá to naozaj dobre a srší z toho jednoducho Tomb Raider dobrodružstvo.

Neskôr som mala možnosť vyskúšať si i kooperačný mód na počítači i na Xboxe. Synchronizácia nám zo začiatku moc nešla ale teamspeak potom všetko vyriešil. Z vlastnej skúsenosti sa mi však viac páčila kooperácia na Xboxe. Viete, hovoriť niekomu: "pozri tuto niečo je", a popritom ukazovať prstom, keď vedľa vás ten človek nesedí je naozaj strata času. Hádanky pre dvoch sú na inom princípe ako pre jedného hráča a tak som občas musela silno uvažovať ako to vyriešiť. Niekedy som automaticky išla tak ako som si to pamätala, a potom hops Lara mŕtva pretože takto to už nefunguje. Hra dvoch hráčov sa takisto ukladá ako pre jedného. Narazila som na celkom dosť bugov počas co-op ale to bolo zrejme internetom, takže to nebudem ďalej riešiť. Hru chcem pochváliť, nie potopiť.

Tento diel určite patrí k ostatným dielom a nechápem, prečo ho toľkí ľudia separujú od nich. Stále to má ten tombraiderovský nádych, hádanky, akciu atď. a v prvom rade to má Laru Croft. Tá je evidentne dosť dôležitá. Celkovo som hru prešla 3x, a to dokonca jeden krát iba s touchpadom na notebooku (čo už teda až tak zábavné nebolo ale dala som to).
+15
  • PC 80
Zajímavá žánrová odbočka od klasické série Tomb Raidera, která kromě izometrického pohledu nabízí relativně prostý příběh, navzdory tomu několik hodin herní zábavy a samozřejmě i pár menších či větších záseků, jak je u Tomb Raidera už zvykem.

O nové Laře jsem se vlastně dozvěděl až když vyšla a zpočátku jsem tomu příliš nevěřil. Jakožto fanda nové herní trilogie (Legend, Anniversary a Underworld) jsem tedy od tohoto odbočkového dílu raději moc nečekal a o to víc jsem byl pak překvapen. A to nejen z pěkného level designu a dobré hratelnosti, ale i z rozmatinosti puzzlů, u kterých by se občas hodila kooperativní spolupráce s druhým hráčem (což pak řeší multiplayer). Jak už bývá zvykem, soundtrack je dalším pozitivem hry. A to i přesto, že se hudební motivy opakují stále dokola. Grafika je pěkná a přehledná, není přeplácaná zbytečnými efekty.

Na závěr musím s potěšením konstatovat, že Lara opět nezklamala. Dokázala, že změna žánru nemusí nutně představovat krok zpět. Za to patří velký palec nahoru Crystal Dynamics. Teď už jen zbývá čekat na pokračování klasické série s mladou Larou a pak bych klidně uvítal druhý izometrický spin-off s další porcí herní zábavy. A to podotýkám, že nejsem fanoušek žánru RPG.


Pro: level design, grafika, puzzly, hratelnosti, příjemné zpestření pro fanoušky klasické série TR

Proti: ovládání, prostý příběh

+13
  • PC 85
Od nové Lary jsem toho moc nečekal, přesněji nečekal jsem, že tuto podle mého názoru upadající sérii dokáže zachránit změna herního stylu. V posledních letech jsem se díky atmosférickým trailerům opakovaně těšil na nové díly Tomb Ridera, jen abych samotné hry většinou po hodině hraní vypnul, a už se k nim nikdy nevrátil. Proto jsem si o "Lara Croft & the Guardian of Light" ani moc nezjišťoval, než mi před pár dny kámoš popisoval, jak skvělá hra to je. Tak jsem si řekl, že bych se na to mohl podívat... a neprohloupil jsem.

Příběh rovnou přeskočím = ten je jen omluvou pro to, co mají hráči ve hře dělat. Ve většině her by to pro mě byla zásadní chyba, která by pravděpodobně hru v mých očích odsoudila k věčnému zatracení. V případě této Lary jde ovšem jen o chybu na kráse.

Tato hra si mě získala hlavně díky hratelnosti a to konkrétně kvůli "lokální kooperaci" - tedy díky možnosti hraní dvou hráčů na jednom PC. Pokud by byla kooperativní část hry pouhou stoprocentí kopií singleplayerové části, k mému kladnému hodnocení by to asi nestačilo, ale autoři udělali něco jiného = upravily různé části a hlavně puzzly ve hře tak, aby při kooperativním hraní byli oba hráči skutečně nuceni spolupracovat a vymýšlet, jak který puzzle vyřešit!

Samotná základní hratelnost je chytlavá, akční části příjemně dynamické, puzzly přiměřené, level design skvěle zvládnutý, nepřátelé a bossové nápadití, ovládání...

...trochu problém. Lara (popřípadě Totec) mnohdy skáčou kam nemají, množství tlačítek které jsou potřeba ke hraní je poněkud přehnané (například si nejsem schopný představit, jak bych hrál na klávesnici za Toteca - přesněji, jak bych za něj byl schopný používat štít). Tyhle problémy řeší gamepad (který jsem použival), osobně jsem sice měl při jeho používání potíže s mířením (ovšem na tento problém jsem na netu našel jediný krátký diskuzní thread, takže popravdě může jít pouze o problém mého gamepadu a ne hry samotné!).
Každopádně i přes tento problém je stále hra velmi dobře hratelná.

"Lara Croft & the Guardian of Light" je podle mého názoru klenotem ve své značce. Pokud hledáte hru na zahrání si z kamarádem u jednoho počítače, nemusíte hledat dál. Pokud hledáte akční arkádu s nápaditými puzzly, poslouží vám tato Lara jak v singleplayeru tak v multiplayeru. Herní doba cca 6-8 hodin za tuto cenu (v současné době 15€ na Steamu) rozhodně stojí. Doufám, že Crystal Dynamics budou v tomto úžasném spin-offu pokračovat a dočkáme se dalších porcí této špičkové kooperativní zábavy...

Jen mě mrzí, že na konci neudělali Lara a Totec chybu - tj, že Toteca znovu nezkameněli ve chvíli, kdy v ruce místo kopí drží nějaký samopal...:) To by byla úžasná tečka za koncem hry..:

Pro: kooperativní muliplayer na jednom PC, hratelnost, puzzly, level design

Proti: ovládání, jednoduchost příběhu

+10 +11 −1
  • PC 60
Klára Kroft a Strážce světla je hra pro hloupé. Hloupé lidi.
Bohužel jsme s touto informací nebyli předem seznámeni a tak jsme se s uživatelkou Suzana dychtivě pustili do hraní. Uživatelka Suzana je shodou okolností velkou fanynkou staré bujné Klárky a tak její očekávání byla značná. Já ji mám ještě větší shodou okolností také rád. Shody, zvlášť okolností, jsou zrádné.

Ihned po spuštění hry, doprovázeném nevzhlednými animacemi, mi uživatelka Suzana ukořistila Kláru a má maličkost se tak musela spokojit s jakýmsi apačem Totemem s velkým klackem.
Naše první krůčky byly rozvážné a pečlivé. Jako gentleman jsem nemohl na uživatelku Suzana naléhat, poněvadž ve svých jemných ručkách držela můj majestátní ovladač Dualshock 3 poprvé. Prvotní zděšení nad úhlem kamery se na prvním dojmu uživatelky Suzana také nepodepsalo nejlépe. Mne, jako zkušeného matadora, nic nepřekvapilo.
Avšak něco přece jen. O tom dále.

Hra je primárně koncipována na spolupráci dvou hráčů. (Tedy mne a uživatelky Suzana. pozn. autora) Avšak nestaví se k tomuto úkolu zrovna nejlépe a díky často nespolupracující kameře tak někdy vznikaly velmi zvláštní situace. Velmi mrzuté situace.
Ty by jsme jistě odpustili, kdyby hra ovšem nebyla tak nešťastně hloupá. Bohužel jako fanoušci starší Kláry jsme nemohli překousnout ukrutně směšnou, až řekl bych trapnou, obtížnost hádanek. Stejně tak jako miniaturní generické lokace a naprosto příšerný důraz na střelbu. Autoři se zřejmě rozhodli zamaskovat trapné hádanky tupou bezzubou střelbou. Co minutu, co pět kroků, vždy na vás někdo odněkud vyskočí. Vždy je to stejné. Vždy je to předvidatelné. Nemluvě o dalších nudných a repetitivních činnostech jako kutálení kulatých koulí a soubojů s bossy.
Díky tomu nám hra zhruba ve třetině přišla, i přes relativní krátkost, prakticky nekonečná. Její dohrání jsme po vzájemné konzultaci s uživatelkou Suzana uskutečnili jen z povinnosti a oddanosti k věci.

I přes výše zmíněné si myslím, že Klára Kroft a Strážce světla není přímo špatná hra. Je jen hloupá. Abych citoval uživatelku Suzana - "Je to sračka.".
+9 +14 −5