Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

01.06.2004
08.12.2004
84
279 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

3D akce se stealth a hororovými prvky. Hrajete za postavu Riddicka - Vina Diesela, který ztvárnil roli nebezpečného trestance ve filmu Pitch Black (Černočerná tma) a jeho pokračování The Chronicles of Riddick. Hra oběma filmům dějově předchází.

Vašim úkolem je dostat se z vězení Butcher Bay, které patří k těm nejpřísněji střeženým ve vesmíru. Hra se odehrává ve vzdálené budoucnosti. Budete využívat řady futuristických střelných zbraní a hlavně Riddickovy schopnosti vidět ve tmě. Často se tak budete schovávat ve stínech a hledat alternativní postupy hrou. Také si užijete soubojů muže proti muži, které jsou ztvárněny velice realisticky. Své protivníky můžete mlátit pěstmi či na ně útočit noži, šroubováky nebo trubkami. Podobný soubojový systém se následně objevil ve hře Condemned.

A budete se také bát, protože vašimi nepřáteli nebudou pouze obyčejní lidé...

V roce 2009 vyšel remake původní hry obsahující zcela novou kapitolu a multiplayer.


Poslední diskuzní příspěvek

zajimave, hraju to ted poprve a zajimalo by me co se vzhledu /grafiky tyce jaktoze hry typu Far Cry,Half Life 2 nebo Doom3 z roku 2004 sou na tom nekolikanasobne vys nez o rok starsi Hidden and Dangerous 2 nebo Vietcong? (je nahoda ze to sou zrovna ceske hry)? U Vietcongu me pohltila atmosfera ale u HaD2 me totalne odradila mimo grafiku taky dilema v tom jesi budu hrat sam nebove 4 resp., nejake slozite planovani a omacka kolem....jakoze dkyz budu hrat sam tak si budu rikat porad ze sem mel vyuzit nejakeou strategii jako v commandos...

zajimave je ze u Jagged Alliance 2 naopak to planovani a strategii totalne miluju a sem nadseny kdyz tim ziskam prevyseni nad nepriletem :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Říká se, že náhoda je blbec, ale pokud budu psát o této hře, ke které jsem se díky JohnoviCZ úplnou náhodou dostal, musím konstatovat, že ona tím blbcem rozhodně není, ba naopak je jeho naprostým protikladem. Proč tomu tak je?

Když jsem hru poprvé spustil, první, co mě doslova uhodilo a posadilo na zadek, byla úžasná grafika připomínající Doom 3, nad jejíž kvalitou se dodnes klaním. Po odehrání pár kapitol mi začínalo být pomalu a jistě jasné, že při útěku z věznice Butcher Bay si ztělesněním hlavního hrdiny Riddicka užiji malou směsici několika herních žánrů a sice nefalšovanou akci, stealth akci a částečně i adventuru. Posledně jmenovaný styl je tu sice zastoupen v menší míře, ale leckdy jsou rozhovory s vězni i jinými osobami velmi klíčovými momenty, bez nichž je další postup hrou nemožný. Přestože tento žánr není nic pro mě, tady mi jeho přítomnost nepřišla jako nepříjemné a zdlouhavé zdržování řečmi o ničem, ale naopak jako lepší vnímání a vychutnávání průběhu děje. Pokud jde o zbývající dva herní styly, dají se zde samozřejmě různě kombinovat, ale jelikož má hra spousty příběhových zvratů, při nichž Riddick o svoje ne vždy lehce získané zbraně přijde, je často v rámci svého přežití nutností procházet lokace v tichosti a maximálně za použití svých tvrdých pěstí a někdy si zase v rámci opětovného získání potřebné výbavy lze užít velice zdařilé přestřelky, jejichž kvalita se velmi rychle přibližovala k F.E.A.R., což je, obzvlášť u mě, ocenění nezanedbatelně vysoké. Ovšem ještě vyšší ocenění si ode mne také vyslouží naprosto perfektní originální dabing jak samotného Riddicka, tak i ostatních postav, jelikož ten kvalitu hry rapidně zvýšil.

Co dodat? Když sečtu všechna zmíněná pozitiva s konstatováním, že negativa po marném úsilí hledám jen velmi ztěžka, pak mi z toho všeho vychází jasný výsledek spočívající ve vynikajícím herním zážitku spojený s téměř okamžitou znovuhratelností. Mohl jsem si tedy přát něco víc? Myslím, že o odpovědi není pochyb.

Pro: výborná grafika, skvělý dabing, pestrá kombinace herních stylů, dějové zvraty

Proti: nic zásadního

+43
  • PC 85
Snoubí-li se videohra s filmem, skalní fanoušci většinou trnou hrůzou. Riddick je však jasným důkazem, že při nejmenším videohry založené na filmu mohou fungovat. Vin Diesel – nemusíte ho uctívat – ale jisté charisma mu upřít nelze. Hrát za něj a hrát si na něj je potěšení. Autoři zvolili skvělý směr adaptace, kdy ve filmovém podání musíte nejprve poznat nepsané zákony věznice, poté se z ní proplížit, a nakonec prostřílet ven. Herní systém je částečně inspirován úspěšným Deus Ex, resp. jednodušším druhým dílem. O plagiát se samozřejmě nejedná, hra je záměrně přímočařejší, srozumitelnější a více založena na plynulém postupu a nerušeném působení temné atmosféry. Pravděpodobně se nedostanete do zákysů, či takticky obtížných situací, které by vás vytrhávaly ze zážitku. Ze začátku je imerze v podobě proklikávání jednoduchých dialogů vítaná a je fakt, že od poloviny hry, kdy by to mohlo otravovat, si už téměř s nikým nepokecáte.

Herní design je docela pěkný, podobně jako v druhém Deus Ex se v nadsázce řečeno jedná o koridor + ventilace, ale ve výsledku je mnohem komplexnější, protože skutečně působí jako přirozené prostředí jedné velké a místy hrůzostrašné věznice. Mé opětovné srovnání s Invisible War vychází i z toho, že jsem původně mylně předpokládal, že Riddick používá vylepšený Unreal 2 engine. Má s ním totiž řadu styčných bodů, např. specifickou fyziku těl (příliš nereflektuje jejich tíhu), avšak zároveň i vynikající hru světel a stínů, která silně připomíná Thief: Deadly Shadows. Líbí se mi, že umělá inteligence umí přesně reagovat na prostory, které si sama osvítí baterkou, nicméně to je asi tak jediná pochvala, kterou můžu jejím směrem vyslovit. Na stealth postup reaguje umělá inteligence již v prvním Thiefu nesrovnatelně lépe. Na druhou stranu design nemá vždy „nápadná“ temná místa pro schovku, občas musíte přeběhnout i na světle, čímž se obtížnost pomyslně vyrovnává. Oproti Thiefu je to arkáda, oproti Doom 3 sofistikovanost, vnímám to jako zlatou střední cestu pro vychytanou mainstreamovou stealth hru. Riddick je dost krátký, ale za to nesmírně intenzivní a bez slabých míst. Četl jsem, že herní rozpočet byl spíš menší, takže klobouk dolů za to, že raději hru zkrátili, než zkurvili.
+27
  • PC 90
Jako zahalená, nezajímavá a páchnoucí postava v potrhaném plášti. Nikdo o něm nic neslyšel. Náhle však tajemná postava sejme svou kapuci a všichni náhle užasnou. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay se stejně jako Riddick samotný objevil znenadání a svou lesklou pleší oslnil herní svět. Od neznámého studia v roce 2004 vyšla hra od níž jsem (jako asi všichni) moc nečekal. A PRÁSK z Riddicka se vyklubala nejen naprosto bezkonkurenčně ¨nejlepší hra na motivy filmu ale také se stal jasným kandidátem na hru roku.

Jak už jistě víte Escape from Butcher Bay je více žánrovou hrou. Převážně akce a stealth postupu. Krom klasického střílení a plížení je zde zahrnut: Souboj na blízko a prvky adventury RPG a "plošinovky". Tyto "mišmaše" z mnoha důvodů nedopadají příliš dobře. Ale Escape from Butcher Bay je jedna z opravdu mála vyjímek. Všechny tyto prvky do sebe zapadají skvěle a ani jeden nepřekáží nebo se nepřiživuje na úkor toho jiného.

Ono je vlastně těžké říct jaký žánr tu převládá, protože ke střílení se dostanete až relativně pozdě. Souboje na blízko tu spolu se stealth postupem alespoň ze začátku dostávali přednost. V jiné části hry se naopak přihlásí o slovo zbraně. Následně zase o zbraně přijdete. Je to zkrátka dobře vyvážené.

Střelba je tu zpracována kvalitně, i když tu není mnoho zbraní (pistole, brokovnice, útočná puška, paralizér) AI není úplně nejlepší, ale když už došlo na nějakou tu přestřelku nikdy jsem si neřekl " jéžiš zase střílet, jděte do....." Pestřejší je přeci jen výběr ze zbraní na blízko. Od různých typů boxerů, nožů, šroubováků a dalších věciček jenž, jsou důvodem několika stránkové brožury o bezpečnosti práce.
Souboje face to face jsou fyzické a jednoduché na pochopení. At už jdete na na vězeňského mukla (který touží sníst váš mozek nebo vzít vaši počestnost) jen holými pěstmi nebo s výše zmíněnými zbraněmi, vždy je souboj o správném načasování a reflexech. Pokud se vám se správném okamžiku podaří vykrýt protivníkův útok, Riddick mu velice efektivně upraví fasádu nebo mu elegantně vystřelí mozek z hlavy.

Přibližně v půlce hry dostane Riddick schopnost, která ho tak charakterizuje. Tedy schopnost vidět ve tmě. Zde už i tak dobrý stealth prvek nabere nový rozměr a tma se stane vaším nejlepším přítelem.

Ve vězení ovšem nejste sami a proto s ostatními przniteli dětí, obchdníky s bílým masem a masovými vrahy budete komunikovat. Plnit pro ně úkoly a získávat tak bonusové předměty či rady. Ve většině případech si můžeme v konverzaci vybrat co Riddick řekne. Také se pochopitelně můžeme rozhodnout zda daný úkol přijmout či ne, protože věřte či ne, ale vaše rozhodnutí mají následky. Pokud tedy nějakého mukla podvedete nebo nesplníte úkol dle jeho představ bude si to chtít časem od vás vybrat i úroky. Takových situací je tu ale jen po málu.

Hra se vás postupem lokacemi snaží co nejméně limitovat. Můžete nepřátele zabít potichu a takticky, vystřílet je jako.....Riddick nebo si jich nevšímat a snažit se nadělat co nejméně rozruchu (což není jednoduché). Do toho vám jako zpestření přijde pod ruku utočený mech kterým budete své nepřátele cupovat na kousíčky.

Riddick samotný je jeden velký testosteron. Drsňák s výraznou osobností jakých není mnoho, nelítostný, tvrdý jako žula. Duke proti němu vypadá jako ukňouraná puberťačka.

Grafika hry je stále velmi pěkná. Nasvícení a stíny byli s té době naprosto nadstandardní. Stejně tak i ozvučení a dabing (zejména Vina Diesela).

Atmosféra vězení je vystižena perfektně. V první polovině hry jsem si opravdu připadal jak v nějakém kvalitním vězeňském filmu. Část kdy se vyrojí mutanti je také co atmosféry skvělá a dá vám vzpomenout na první film s Riddickem, Pitch Black.

Je to skoro až k neuvěření ale Escape from Butcher Bay překonává obě filmové předlohy. Co do scénáře a zápletky se Kronika temna nemůže s Escape from Butcher Bay ani poměřovat. Tato hra nakopávala zadky. A ani takové "veličiny" jako Doom 3, Fear, Far Cry se Riddicka nechytaly. Škoda že v době vydání o ní vědělo minimum lidí a prodeje nebyly takové jaké by si hra zasloužila. Za mě ale jasná hra roku 2004.

Pro: Skvělá kombinace mnoha různých herních stylů, atmosféra, grafika, Riddick.

Proti: Eeeee.....hm možná trochu horší AI?

+26
  • PC 95
Riddick byl pro mne docela neznámý počin, ovšem vysoké hodnocení mě donutilo si zahrát abych následně zjistil že se jedná o opravdu kvalitní dílo s kvalitním dabingem, filmovostí a hudbou.

Riddick se nebojí tmy, tma se bojí jeho a v této hře tomu tak opravdu je. Ani jednou se mi nestalo že bych měl strach přímo ze tmy, která je zde opravdu černo černě černá, naopak liboval jsem si v ní a vždycky si pomlaskával nad každým tiše zabitým dozorcem.
Ve hře se ujmete postavy Riddicka jehož dabuje samotný Vin Diesel, pokud jste viděli film Černo černá tma (Pitch Black) pak vám bude jasné o co přibližně půjde. O útěk z brutálně velké věznice jež se odehrál před filmem, dokonce je i část hry která trochu onen film imituje a tak vám v této části půjde opravdu o krk a světlo vám bude pomalu docházet zatímco ve tmě číhá nepřítel. Tato část je poměrně na začátku ještě před tím než Riddic bude mít vyleštěný bulvy, rovněž tuto část musím hrozně ocenit za její napínavý průběh. Celkově je hraní velice svižné, rychlé a příjemné i přesto že jste po většinu hry v sračkách a místo toho aby jste se z nich dostali se dostáváte ještě hlouběji. Aby toho nebylo málo hra vás ještě donutí nenávidět oné dozorce, jež se po dobu hraní staly trnem v oku a i když jsem mohl nějakého jen obejít, musel jsem ho prostě zabít aby se dostalo uspokojení.
Trochu mě mrzí že jsem to hrál na střední obtížnost, čekal jsem větší výzvu, proto doporučuji hrát na nejtěžší obtížnost.

Hra nevypadá vůbec špatně, naopak, až na roboty je grafický zpracování opravdu dobré. Jen mi přišlo na dobu vzniku zastaralé, nevadilo mi to ani trochu! Ozvučení a hudba byli sice na jedno brdo ale to taky nevadilo a nakonec jsou velmi povedeny.
Filmová atmosféra, příběh a dabing dali nakonec vzniknout parádnímu zážitku z téhle středně krátké jízdy, někdy zopakuji!

Oblíbená část:
Jáma (The Pit)

Oblíbené zbraně:
1 - Ruce
2 - Skalpel
3 - Vyleštěné bulvy

Pro: Hudba, Atmosféra, Riddick, Dozorci k eliminaci, Stealth, Dabing, Zajímavé menu, Cigarety.

Proti: Divný roboti, Krátkost, Střelba mohla být propracovanější, Nízká obtížnost.

+22
  • PC 85
Až překvapivě dobrá hra s plešounem a vyleštěnýma očima navrch. A taky jeden z těch mála případů, kdy je hra lepší jak film (teda s tím předpokladem, že se dělá někdy v době, kdy vyšel druhej filmovej Riddick).

Hodně povedené jsou pěstní souboje. I když v aréně jsem toho posledního tvrďáka musel vzít párkrát tyčkou, jinak to prostě nešlo. Hodně povedené jsou taky střílecí pasáže, ale největší vychytávka je ničit okolní světla a plížit se nebo zabíjet nepřátele potichu ve tmě. Občas sice zarazí, že i na dobře viditelném místě vás enemáci prostě nevidí, ale tak bonus pro vás.

Hra má suprovou atmosféru, úžasné akční scény, které podtrhuje dynamická hudba. Jenom zamrzí opravdu krátká hrací doba.

Pro: Akce, grafika (a její dynamické stíny), atmosféra

Proti: Žalostně krátké

+21