Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední zajímavosti

Castlevania: Symphony of the Night

Pokud máte PS1 verzi a vložíte disk se hrou do audio přehrávače, po první skladbě se začne přehrávat speciální hudební remix.

Half-Life

Valve původně plánovali vyprávět příběh klasickými cutscénami, ale z důvodu nedostatku času to bylo změněno na plynulé vyprávění "na vlastní oči" (prostřednictvím první osoby). Sci-fi spisovatel Marc Laidlaw, který byl najat pro úpravu scénáře hry, v tomto způsobu vyprávění objevil nečekanou výhodu. Podle něj právě toto posílilo pocit osamocení a pohlcení v děsivém fikčním světě Half-Lifu. Také měl pocit, že není potřeba, aby hráče vedly ostatní postavy ve hře, pokud by design prostředí měl dostatečně silnou "vizuální gramatiku", tedy když by hra dokázala vyprávět obrazem. Díky tomu mohou postavy ve hře působit jako skuteční lidé a ne jako "rozcestníky".

Baldur's Gate II: Throne of Bhaal

Známá věc, ale chybí tu: Do Arcane Archives v Amkethran vám Kerrick vytvoří Big Metal Unit (Velkou kovovou jednotku). Potřebuje k tomu zlaté kalhoty z prvního dílu, stříbrné kalhoty z druhého dílu a bronzové kalhoty z tohoto datadisku.

Velká kovová jednotka vám přidá spoustu bonusů (základní AC -10, imunita na probodnutí, 5% odolnost vůči magii) a vzhled vám změní na železného golema. Také získáte žezlo, ze kterého budete moci střílet 2 typy speciální munice.

Half-Life

Tvůrci původně plánovali hru vydat v listopadu 1997, aby konkurovala Quake II, avšak v září 1997 si uvědomili, že hra, kterou vytvořili, byla de facto pouze klon a sourceport prvního Quake. Po dobu dalšího roku přistoupili na inovátorský způsob vývoje, kdy utvořili malé týmy, z nichž každý pracoval na jednotlivém levelu cca měsíc a poté jej předložil k zahrání zbytku vývojářského týmu. Když vývojář Valve, Ken Birdwell, popsal první takto přepracovaný level jako "Die Hard meets Evil Dead" (mix filmů Smrtonosná past a Lesní duch), všichni souhlasili, že tohle bude nový standard, podle kterého přepracují i zbytek hry.

Vývojáři identifikovali, že přepracovaný level byl zábavný ze třech hlavních důvodů:
1) odehrávaly se v ní (skriptované) události, které byly aktivovány přímo hráčem a nikoli jen plynutím času
2) hráč zanechával v herním světě stopy po svém konání - i když se jednalo jen o díru ve zdi po jejím zásahu
3) herní prostředí varovalo hráče před hrozícím nebezpečím a dalo mu možnost na to reagovat

Baldur's Gate

Lokace s přemírou menších a větších bazilišků se jmenuje Mutaminova zahrada. Potkáte v ní i samotného Mutamina, který z vás s pomocí svých ochočených bazilišků chce udělat další sochu do sbírky, takže vám nezbývá než ho zabít.

Ve hře Neverwinter Nights se postava se stejným jménem vyskytuje také, tentokrát je to ale vysloužilý dobrodruh, který založil hostinec U Zeleného gryfa (Green Gryffon Inn) a nyní pořádá v jejím podzemí nebezpečnou soutěž, jež se hráč může zůčastnit (úkol Mutamin's challenge).
John Mirra, 30.06.2023, zdroj: Vlastní
+5

Half-Life

Pro Half-Life dne 16.11.2004 vyšel port do enginu Half-Life 2, zvaný Half-Life: Source (měl dříve i samostatný profil na zdejší databázi), ale novinky, které přinesl byly velkým zklamáním. Přibyly zejména realističtější efekty vody (průzračnost) a fyziky. Všechno ostatní byla jen kosmetická vylepšení, která mnohdy nebyla ani na první pohled zřetelná. Jednalo se například o vylepšené světelné efekty, mírně ostřejší textury v některých oblastech, vylepšené bitmapy v některých oblastech, stíny pro NPC postavy apod. Plnohodnotný remake do source enginu realizovala až fanoušky vytvořená Black Mesa.

Baldur's Gate

Half-Life

Brokovnice ve hře sice funguje jako "dvouhlavňová", tedy jde vystřelit dva náboje najednou, ale použitý model je typ Franchi SPAS-12, který má pouze jednu hlaveň. Pod hlavní se nachází podhlavňový trubkový zásobník.

Half-Life

Záběry ze hry se objevily ve 22. dílu 1. série seriálu Lost (Ztraceni). Postavy při tom krátce mluvily o efektivitě užití páčidla jako zbraně.

Baldur's Gate

Pokud v Nashkelu kliknete na hřbitově na hrob označený Mark D., objeví se mág Daer'Ragh s varováním, ať to už víckrát neděláte. Podruhé vás znova varuje a potřetí už na vás zaútočí s tím, že předstírat svou smrt nebylo jednoduché a vy mu to nebudete kazit.

Přivolá si na pomoc 6 (!) Phoenix guard, kteří po smrti explodují stejně jako kouzlo Fireball, takže je to docela tuhý souboj.
Bohužel u sebe nemá nic zajímavého a zkušenosti za vítězství jsou k smíchu (dohromady 700 XP).

Unreal Tournament

Na hře se původně začalo pracovat jako na multiplayerovém datadisku pro první Unreal, a to proto, že zdrojový kód pro multiplayer v původní hře byl zatížen mnoha technickými nedostatky. Posléze si ale vývojáři uvědomili, že bude lepší, když pro Unreal vyjde singleplayerový datadisk a jejich práce na multiplayeru vyjde jako samostatná hra Unreal Tournament. Nakonec se z ní stal neočekávaný hit.

Unreal Tournament

Ve hře existuje motorová pila, ale je možné ji získat pouze pomocí cheatu v custom mapách. Pokud ji získáte, tak místo typického oznámení, že máte motorovou pilu se zobrazí hláška "Its been five years since I've seen one of these" ("Je to pět let, co jsem něco takového naposledy viděl"), což je narážka na Doom II, který vyšel 5 let před Unreal Tournamentem a motorová pila byla ve své době jednou z jeho charakteristických zbraní.

Unreal Tournament

Vývoj hry trval, stejně jako u konkurenční Quake III Areny 18 měsíců, avšak pracovalo na ni o něco více lidí, celkem 16. Rozpočet činil 2 miliony dolarů a shodou okolností hra nakonec prodala téměř 2 miliony kopií.

Stronghold Crusader II

Pokud se vám podaří zabít nepřátelského lorda vržením nakažené krávy, splníte achievement „Fetchez la vache.“ Jedná se o odkaz na scénku z Monty Pythonů.

Manhunt

V kapitole „Press Coverage“ se můžete podívat do pokoje, ve kterém reportérka bydlí. Uvidíte, že má doma oblečení značky GASH, které se vyskytují v hrách série Grand Theft Auto.

Manhunt

Z oficiálních stránek hry bylo možné stáhnout si zvukový soubor, který obsahuje rozhovor reportérky s psychiatrem. Reportérka je po konci hry v psychiatrické léčebně a trpí paranoidní poruchou a PTSD.

Spec Ops: The Line

V kapitole 9 a 14 můžete narazit na seznam padlých vojáků. Na obou seznamech jsou jména všech tří hlavních hrdinů (Walker, Lugo, Adams). Podle některých hráčů je to jeden z důkazů, že události hry nejsou reálné a odehrávají se v jakémsi očistci.

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II

V misi Dol Guldur za Mordor zabijte úplně každého pavouka a zničte všechna pavoučí hnízda na mapě. Pak pošlete jakoukoli jednotku do levého spodního rohu mapy a jinou jednotku před západní vchod do pevnosti (přesné lokace viz zdroj).
Vyvoláte si tak velké množství jezdců na pavoucích, které budete moci ovládat.

Graveyard Keeper

Unreal

Do hry byla naprogramována čtyřhlavňová brokovnice QuadShot. Nakonec ale nebyla použita kvůli nevyváženosti, jelikož prosté vypálení ze všech čtyř hlavní by zabilo jakoukoli potvoru kromě bossů. Nahrazena byla Flak Cannonem. Brokovnice QuadShot se však ve zdrojovém kódu hry stále nachází a je možné ji aktivovat pomocí modu nebo starého patche v227a.

The Void

Ve hře je spousta odkazů na další hry a knížky. Tak například v lokaci Moorage garden lze pod sutí najít lahvičky od lektvarů ze Zaklínače, ve Fireflies Reservation se nachází text „HELLO HELLO FOLLOW ME“, což je reference na Oddworld Abe’s Oddysee a v Ire’s garden, pokud si stoupnete vedle levé díry a připravíte si Magent glyph, se objeví obrázek kostky se srdíčkem z her Portal.

Valheim

Během bouřky občas na obloze zahlédnete u blesků rychle letící předmět, který se velmi podobá kladivu, což by mohla být reference na boha Thora. Pokud se k němu ale pomocí cheatů dostanete blíž, zjistíte, že se jedná o dva soby a ledabyle vymodelovaný povoz.

Spiritfarer

Wasteland 2

The Dark Eye: Chains of Satinav

V Isidině maringotce můžete použít hlavu loutky s hořčíkem na závěs u postele a tím spustit lehce lechtivou scénu, ve které hrdinové povolí uzdu vášni :)

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Pokud v lokaci Prison Yard spláchnete všechny záchody 5x za sebou, na vězeňském dvoře se na stěně objeví portrét autorů s nápisem „Tres amigos“.

Unreal

Práce na grafickém enginu Unreal započaly již v roce 1995. Technický pokrok byl tak markantní, že v roce 1997 si údajně Bill Gates vyžádal utajenou schůzku s vývojáři, jenže v té době už distribuční práva vlastnilo GT Interactive. Engine byl unikátní v tom, že dokázal renderovat ve všech možných rozhraních (API), tedy jak softwarově pouze pomocí procesoru, tak v DirectX (Direct 3D) i OpenGL a ještě měl speciální podporu 3dfx Glide. Oproti svému konkurentovi Quake II uměl Unreal např. dynamické osvětlení, pohyblivé stíny, volumetrické osvětlení, generování mlhy, kouře, plasmy apod. Práci Unreal enginu se světlem vychválil i tvůrce konkurenčních sérií Doom a Quake, John Carmack.

Unreal

Raketomet se v Unrealu jmenuje Eightball, protože se původně počítalo, že půjde nabít až 8 raketami. Nakonec to ale tvůrci kvůli vyváženosti hry omezili na 6.

Unreal

Ačkoli první počítačem řízení protivníci v multiplayeru - boti se objevili ve fanouškovských modech pro Doom a Quake, tak Unreal byla první hra, která je zakomponovala do hry oficiálně a s profesionálně naprogramovanou umělou inteligencí. Některé prvky umělé inteligence byly sdílené se singleplayerovými monstry, zejména Skaarj. Díky tomu právě tyto potvory v singleplayeru disponovaly dosud neviděnou schopností manévrování v prostoru a útoku na hráče.

Quake 4

Multiplayer v Quake 4 se zdaleka tak neuchytil, jak se očekávalo. Důvodem byl pohyb hráče, který se mnohem více podobal na Quake II, než na první Quake nebo Quake III Arena. Hra sice přidala tzv. crouch slide, tedy sklouznutí při náhlém skrčení, ale pohyb háče byl celkově pomalejší a těžkopádnější. K tomu také nejoblíbenější zbraň raketomet měla o poznání pomalejší rakety. Všechny tyto kritizované aspekty byly sice opraveny patchem, ale ten přišel poměrně pozdě, tedy v době, kdy profesionální komunita byla již rozhodnutá zůstat u Quake III Areny. S tím byl spojený i nepříjemný problém, kdy multiplayerové mapy byly designovány na původní, pomalejší fyziku, takže při zrychlení začali hráči v některých místech narážet např. hlavou o strop, což opět znemožňovalo efektivní zrychlování a trick jumping. Ve výsledku tedy ve Quake 4 nebylo nikdy možné dosáhnout tak ladného a rychlého pohybu jako v prvním Quake nebo Quake III Areně.

Quake 4

Teprve v roce 2018 byly odhaleny umělecké nákresy plánovaného datadisku Quake IV: Awakening, který byl však z neznámých důvodů zrušen. Zatím je možné si je prohlédnout zde.

Quake II

Hra, kterou v tomto případě id software vyvíjeli neměla být původně pokračování Quake, ale vzhledem k tomu, že se opět jednalo o rychlou střílečku s nádechem Quake, zvolili tvůrci název Quake II. První tři díly Quake tedy spolu dějově nijak nesouvisí. Pomyslnou spojku představuje jen Quake III Arena, která postavy obou předchozích dílů pomyslně umísťuje do stejného fikčního světa.

Quake II

Vydání hry bylo uspěcháno kvůli předpokladu lepších prodejů na Vánoce roku 1997. První verze hry tedy obsahovala řadu bugů, žádné multiplayerové mapy a celkově prakticky nefunkční multiplayer online. Nicméně vše bylo záhy opraveno řadou patchů.

Quake II

Metro Exodus

U ohniště na útesu je vodní dýmka, pokud si jí hráč vyzkouší, zjeví se mu temné stvoření.

Viscera Cleanup Detail: House of Horror

V jedné místnosti visí na zdi slavný Da Vinciho obraz Poslední večeře, pokud se na něj hráč zadívá, tak se po chvíli Ježíš změní v monstrum a všude bude krev.

Hitman

Na pobřeží lze odstřelovačkou zaměřit jednu z lodí, ta má na sobě zvonky, pokud se všechy sestřelí, loď stáhne do hlubin obrovský Kraken.

The Evil Within

Just Cause 2

Na jedné opuštěné věži je položená pistolka na bubliny, proti nepřátelům ne moc účinná.

Hitman: Absolution

V jedné místnosti je k nalezení kostým kachny, který si může hrdina obléct.

Goat Simulator

Ve hře lze nalézt kostku trávy ze hry Minecraft, poté se koza změní do minecraftové podoby a na blízkém prostranství si může postavit travní diskotéku.

Hitman

Jazzpunk

Ne jednom parkovišti lze nalézt nějakou Hondu, když jí hráč otevře kapotu, tak se spustí minihra souboje s tímto autem, které se dá zcela zničit pěstmi. Podobný nerovný boj byl k vidění i ve hře Street Fighter.

Quake III: Arena

Ve hře původně místo Gauntletu měla být motorová pila. Podobně se při vývoji také zvažoval plamenomet. Dále se ve hře nachází naprogramovaný Grapling hook (přitahovací lano), ale odemyká ho až OpenArena, která vznikla na základě zveřejněného zdrojového kódu Quake III Areny.

Původně se také zvažovalo o roztřídění herních postav do tří kategorií podle "váhy" na lehká/střední/těžká, kdy každá z nich by měla specifické vlastnosti. Připomeňme, že datadisk Team Arena obsahuje určité "třídy" jako je např. Scout, Guard, Doubler, Ammo-Regen. Ty se však nachází ve hře pouze ve formě "power-upů", které je třeba na mapě nalézt a které jsou aktivní pouze do smrti hráče. Pravé roztřídění herních postav podle vlastností jako je rychlost, odolnost, či speciální dovednost realizoval až Quake Champions.

Wolfenstein II: The New Colossus

Když použijete periskop, občas v něm uvidíte rychle padající předmět - jednu z Maxových hraček.

Wolfenstein II: The New Colossus

Na začátku úrovně Roswell City uvidíte německého vojáka, jak opravuje němčinu dvěma členům Kuklux klanu. Jedná se o odkaz na internetový termín "grammar nazi", kdy někteří uživatelé zuřivě opravují gramatické chyby ostatních uživatelů.

Spyro Reignited Trilogy

Uživatel Redditu s přezdívkou „thechronoshadow“ požádal autory, zda by do hry nezvěčnili jeho maminku, se kterou hodně hrál původní díly a které diagnostikovali rakovinu.
Proto jsou ve třetím díle v lokaci Midday Gardens v místnosti, ve které přistanete balónem, všechny obrazy podepsané jménem „Parvinder“.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

V původním Crash Bandicoot 3 jste během souboje s Tiny Tigerem mohli použít menší fintu - mohli jste se schovat před vypuštěnými lvy v levém horním rohu arény.
Pokud stejnou fintu použijete v N. Sane Trilogy, diváci na vás začnou házet sýr.

Chernobylite

Ve hře můžete narazit na neznámého člověka, který po vás bude chtít, abyste po něm zopakovali frázi "En marana domus nava crunatus crudux cruo."

Jedná se o jazyk kultistů z her série Blood.

Chernobylite

Jedno z NPC se jmenuje Evgeniy Andrushev (EA), který prodává krabice s kořistí ("boxes of loot"), přičemž sám neví, co prodává - nikdy se do nich nedívá. V rozhovoru ještě parafrázuje Forresta Gumpa (Volně přeloženo: "Moje lootboxy jsou jako čokoláda, nikdy nevíš, co dostaneš.")