Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Valheim

Nehotová verze
02.02.2021
89
15 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Valheim je další z mnoha survival her, tentokrát zasazená do období severské mytologie. Cílem hry je prozkoumávat drsnou krajinu očistce Valheim a bojovat s nepřáteli. Základem je postavit si útočiště, ze kterého se vydáváte na sběr různých druhů materiálu. Z něj vylepšujete výrobní stanice, na kterých vyrábíte vybavení a zbraně. V každé oblasti světa sídlí boss, kterého musíte porazit a dostat se tak do další fáze hry. Mimo tyto bosse, kterých je ve hře aktuálně k poražení pět, jsou po mapě rozmístěny dungeony, kam se musíte vypravit za určitým druhem surovin, bez kterých se nedostanete k dalšímu obsahu hry.

Hru můžete hrát samostatně nebo v multiplayeru až pro deset hráčů. Mapa světa je náhodně generována.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Je to sice early access, takže by se možná mělo komentovat až později. Ale nemůžu si pomoct. Přečetl jsem si jeden ze článků, jaký že to je teď hit na steamu, líbili se mi obrázky i kladné recenze. A jelikož v posledních pár letech byla pro mě jedna z nejlepších her survival Subnautica , zkontaktoval jsem bráchu a šlo se na věc.

Valheim je úspěšný naprosto po právu. Jakmile se jednou ponoříte do jeho světa, těžko se s ním loučíte. Nejdříve se v krásném dni procházíte lesem a zjišťujete co a jak. Jakmile se setmí a začnou se ozývat podezřelé zvuky, zjišťujete, že by asi bylo dobré si postavit nějakou tu střechu nad hlavou. Stavba je tu hodně důležitá a řekněme, že i zábavná. Skoro bych řekl takový novodobý minecraft. Ale pokud vás stavění nebaví, tak ho prostě omezíte na nezbytné minimum. Obsah je vám dávkován postupně, podle toho, jak postupuje hrou. Tím pádem se prakticky nikdy nenudíte a neustále je co objevovat. Nikdo vás nevodí za ručičku, na všechno si musíte přijít sami.

Vývoj postavy je nastaven tak, jak známe ze série The Elder Scrolls nebo Quest for Glory. Když běžíte, zlepšujete běhání, když bojujete s kladivem, tak kladivo. Ovšem pozor, jakmile zemřete, ztratíte 5% ze všech svých dovedností, takže umírat opravdu nechcete. Výborně je zde vyřešen počet životů a stamina. Pokud jíte ty nejlepší pokrmy, máte vysoké zdraví a stamina se rychle obnovuje. Ovšem pokud na jídlo kašlete, hlady sice nezemřete (takže se furt nemusíte něčím cpát), ale moc toho nevydržíte. To vás nutí starat se o svoji zahrádku a vařit chutné jídla. Stejně tak vaše obydlí - čím ho máte hezčí, tím víc budete odpočatí a tím pádem opět rychlejší obnovování staminy. Je zde systém teleportů, takže odpadá bezduché putování, ovšem některé klíčové suroviny teleportovat nejdou - ve výsledku řekl bych geniální nápad.

Jde o předběžný přístup, takže nevím zda hodnotit chyby, jelikož doufám, že budou časem odstraněny. Našlo by se pár otravných věcí, které kazí dojem. Například suroviny povalované na zemi nikdy nezmizí a automaticky je sbíráte. Ale ke konci hry už opravdu nechcete 30. trofej jelena, protože vám je prostě k ničemu. Hudba je taky řekněme průměr. Zapamatovatelná je snad jen ta námořní, ale i ta se časem oposlouchá. Určitě by se dal víc využít potenciál některých surovin, víc receptů na vaření atd., ale to předpokládám v dokončené verzi bude. Stejně tak optimalizace - pokud stavíte opravdu hodně na jednom místě včetně velkých úprav terénu, hra se pak v těchto místech začne nepříjemně sekat. Moc mě nezaujala lokace Hory, naopak Planiny jsou můj favorit. Poslední věc - možná bych trochu uvítal vyšší obtížnost, hlavně u bossů.

Hra momentálně stojí necelých 17€ a za tu cenu to opravdu stojí. Je to teda žrout času, to ano. Každopádně netrpělivě očekávám budoucí updaty. Letos mají být čtyři větší, ten třetí má název "ships and sea" a já si jdu rozšiřovat přístav :).

Pro: hratelnost, atmosféra, stavění, jídlo, kooperace, oceán

Proti: něco by se našlo, ale nic fatálního a do vydání plné verze snad bude vše ok

+14
  • PC 80
Herní výzva 2021 - 5. Pořádný pařan

Přestože mi open world hry nikdy úplně nešmakovaly, nečekaný a rychlý úspěch Valheimu si našel cestu i ke mně a já dnes s kámošem po nějakých devadesáti hodinách křupnul (zatím) posledního (pátého) bosse. Cesta k němu však byla dlouhá, mrazivá, trnitá a prokládaná nejednou smrtí mého udatného reka.

Jak jsem psal výše, těmto open world hrám neholduji. Když jsem kdysi se Stevem zkoušel The Forest, hráli jsme to asi tři večery, nijak zvlášť nás to nechytlo a šlo to k ledu. O to více mě překvapuje, že Valheim není o tolik odlišný, ale občas jsem se o něj nemohl odtrhnout. Přestože se jedná o early access, některé věcí mají borci z Iron Gate Studios vymyšlené do nejmenších detailů a vše krásně funguje. Grind není nijak otravný, možností je spousta a radost z každého postupu, případně nalezení nové suroviny/předmětu/receptu je mocným hnacím motorem.

V současné době je ve hře pět funkčních druhů prostředí (zde biomů) + oceán. Několik dalších je ve hře přítomných, ale jsou zatím prázdné a pracuje se na nich. Tyto biomy mají různé obtížnosti, takže zatímco na začátku hry se procházíte bez většího nebezpečí po loukách a lesích, ke konci na pláních je obtížnost už dost krutá a občas jsme s kámošem museli hodně zdrhat. A to jsme měli nejlepší možné vybavení.

Gró této hry je ale kromě průzkumu i stavění a i zde Valheim exceluje. Možností je spousta a pokud máte dost času, fantazii se meze nekladou. Už teď je internet narvaný screenshoty nejrůznějších výtvorů od Eiffelovy věže až po Millenium Falcon.

Co se týká nějakého příběhu, tak jak jsem psal, zatím je možné zabít pět bossů. Já osobně musím mít ve hře nějaký cíl, takže po získání nejlepší výbavy už nemám motivaci pokračovat (a na nějaké nekonečné stavění také nejsem) a hru beru jako dohranou. Pevně ale věřím, že z nemalých utržených peněz budou do hry vývojáři hru podporovat ještě pěkných pár let, takže nepochybuji o tom, že se tam zase zanedlouho vrátím.

Pro: Prakticky neomezené možnosti stavění; systém craftění a objevování nových věcí; návyková hratelnost.

Proti: Audiovizuál není nic moc; pár drobností, ale tak je to EA...

+14