Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Quake 4

74
266 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
18.10.2005 PC
18.11.2005 X360
Vývojáři:
V pořadí už čtvrtý příspěvek do série Quake navazuje bezprostředně na konec druhého dílu a na rozdíl od svého předchůdce se zaměřuje zejména spíše na singleplayer část hry.

Ve vesmíru zuří válka mezi lidmi a Stroggy. Stroggové jsou mimozemská rasa, svým chováním nejvíce podobná Borgům ze Star Treku. Jejich cílem je podmanit si ostatní rasy a asimilovat je v další Stroggy. Boj se zdá zoufalý, ovšem ve chvíli, kdy jakýsi mariňák zničí jak planetární obranu nepřátel, tak zabije vůdce Stroggů Makrona (konec Quake II), lidé se opět sjednocují a připravují se na přímý útok na hlavní planetu – Stroggos. Právě v tuto chvíli se ocitneme v kůži mariňáka Mathew Kanea, člena jednotky Rhino Squad, který se svými bratry ve zbrani ocitá na orbitě planety Stroggos. Po nedlouhé chvíli ale zasáhne loď raketa a všichni jdou k zemi. Hráči je tak svěřen úkol přímo nejdůležitější – najít přeživší a pokusit se zničit Stroggy jednou pro vždy. K tomu je potřeba zničit Nexus, systém, který propojuje mysli Stroggů dohromady.

Hratelností jde o klasickou střílečku, kde se většinu času pohybujete po svých, ale dojde i na řízení tanku, ve kterém se podíváte na povrch nehostinného Stroggosu. Co se týče zbraní, očekávejte typickou Quake nabídku (nailgun, rail gun, lightning gun). Jen BFG bylo nahrazeno Dark Matter Gun. Quake 4 používá engine id Tech 4, použitý už v Doom 3, je tudíž této hře graficky i HW náročností velmi podobný s tím rozdílem, že Quake nabízí světlejší místa a venkovní prostory. Multiplayer je oproti předchozímu dílu značně omezen a nabízí pouze režimy Deathmatch a Capture the Flag.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Protiútok. Lehce zoufalý krok lidstva k potlačení jeho největší hrozby. A tak se armáda mariňáků ocitla daleko od domova. Jsou odkázáni zcela jenom na sebe. Nevědí, co je čeká. Žádná další pomoc nepřijde, a nejspíš tu většina z nich umře. Málokdo si dělá naděje na návrat. Jak asi tato vyhlídka působí na psychiku mariňáků? Do reality je vrthne hned první nálet.

Zas tak hutnou atmosféru hra přímo nemá. Mě tyhle zoufalé boje vždycky přitahovali. Quake 4 jde cestou staré dobré školy 3D stříleček. Skvěle zpracované zbraně. Přímočarý design plný válečné vřavy. Sbírání lékáren. Pěkná grafika. Žádné hádanky. A hlavně, co je nejdůležitější, hutná akce. Hratelnost od dob dvojky moc nepokročila. To je dobře, protože tahle hra si vůbec na nic nehraje. Nepřátelé jsou pěkně odporní a blbí. Bohužel se jejich mrtvoly po skonání hned vypaří. Dočkáme se i ovládání nějakého toho vozidla. Tady bych ale řekl, že je hra až moc arkádová.

Děj se nese v duchu vysokorozpočtového akčního béčka s jedním zvratem. Škoda, že neni tak hustý jako jeho nástup. To je ale malá piha. Já jsem spokojen. Grafika je takový světlejší a rozmanitěší Doom 3. Otravné respawny do zad Vás tu nečekají. V některých částech dá hra i trochu zabrat. Teda pokud nehrajete na tu nejlehčí. Hrál jsem na druhou nejtěžší. Obtížnost potom byla ideální. Žádný stres, prostě pohoda.

Jako fanoušek žánru jsem si tuhle jízdu krásně vychutnal. Pěkně vypnout mozek, postřílet pár malejch, pár velkejch, nějakýho toho bose, a pak. Bohužel konec. Hra je hrozně krátká. Jinak, pro mě jako dělaná.

Pro: přímočará hratelnost, atmosféra scifi béčka, zbraně, grafika, odreagovačka

Proti: krátké, mrtvoly se hned rozpouštějí

+32
  • PC 75
Stroggové, přišli v roce 2005 ve snaze hráčům dokázat, že ještě nepatří do starého železa/kafilerky. Quake 4 byl můj první Quake vůbec, ona by tam ta čtverka v názvu ani být nemusela. Tenhle Quake měl udržet značku naživu, dokázat, že Quake nerovná se Arena, že série není mrtvým fenoménem 90. let, ale patří jí budoucnost. Bez mučení se přiznám, že mne nalákala grafika a na svoji dobu luxusní cenová hladina, na kterou se hra zjara 2007 dostala. To, že hra navazuje na 2 díl jsem nevěděl, co jsem ale poznal hned bylo, že hra ráda vykrádá, cokoliv a kdykoliv. Quake skutečně není o originalitě. Vemte si hned to co dělá Kvoke Quakem, Stroggy.

Pan Bismarck by se divil, jak si lze vyložit jeho pangermánské výlevy o sjednocení skrze železo a krev, protože jednota torza, končetin, hlavy a stroje je životní filozofií národa Stroggů a kompletace různých biomechanických nechutností patří k jejich nejoblíbenějším činnostem, hned vedle války a plundrování jiných světů.

Pokud si myslíte, že to tu předtím nikde v žádné podobě nebylo, tak asi málo čtete komiksy. Koncept Stroggů je poměrně jasně obšlehlý z komiksu nakladatelství Darkhorse "Virus"

Pro ty, co neradi čtou, je tu i stejnojmenný film z roku 1999. Dál je tu samotný začátek, je to jasná vykrádačka první půlky Klendathu drop, ze Starship Troopers Paula Verhoevena (1997). A mohl bych pokračovat dál, na Quake lze ztěží najít cokoliv originálního.

Překvapivě má ale Quake 4 co nabídnout i dnes, pokud si chcete kvalitně zastřílet a ne nad hrou filozofovat + nabízí kvalitní a levnou alternativu k mnoha free hrám, či novým, předraženým a přehypovaným titulům, pokud jste jej tedy dosud nehráli.

Hordy nepřátel a dobrý pocit z palby do nich kvalitně zpracovanými zbraněmi jsou devizou Quake 4. Fandové série jistě poznali remaky starých známých monster, nováčci v sérii, jako já zase ocenili jejich druhovou rozmanitost. Po předvídatelných základních typech neduživých humanoidů, ze kterých čouhaly hadičky a padaly šroubky, přišli respekt budící obrněnci, či elitní spolupracující zabijácká komanda, vytvořená zcela po vzoru lidských elitních jednotek. Že Stroggové kreativně zpracují prostě všechno, si potvrdíte, až se dostanete do doomovského levelu jejich masokombinátu. Budete mít co dočinění se zvracejícími zombíky a jakýmysi stroggovskými polotovary, kteří po vás půjdou, i když budou od pasu dolů nekompletní. Nechybí tu ani opravdu velká monstra, polobossové, kteří dělají předskokany hlavnímu kápu a to pro znalce jistě ikonickému Makronovi.

Ztvárnění nepřátel, i vašich lidských spolubojovníků, opravdu není co vytknout. Prostředí také ne. Futuristické, metalické prostory už neskrývá tma jako v Doomu 3, jehož engine Quake 4 zužitkoval. S Doomem 3 má Quake 4 společný i slabý příběh, ale tady je pořád jaksi znatelnější a životaschopnější. Hlavně jsou tu parťáci, kteří vás budou doprovázet značnou částí hry a dotvářet tak iluzi toho, že se pořád něco děje.

Odpočinout nohám, o které stejně přibližně v polovině hry přijdete vám dá projížďka tankem. Tady bych ocenil hlavně bitvy s monumentálními, pavoučími stroji, „Harvestery“. Jde také o jednu z mála příležitostí, kdy se podíváte "ven". Svět venku, planeta připomínající Mars vám totiž bude prezentována hlavně jinak nepříliš se měnícími bitmapovými pozadími, většinou variacemi železného města, jako kdyby Čapek napsal pokračování RUR, kde už stroje vládnou.

Hlavní eso a příběhový zvrat si autoři vyzradili předem. To když vás v kombinátu promění Stroggové k obrazu svému. Čekal jsem víc od toho martyria při němž mi srdce propíchl rádoby doktor srdce volskou jehlou!! Pravda vypadal jsem s krvavými panenkami očí z různých sedativ a jedů uvolňovaných postupně do těla cool, ale výsady žádné. O 25% víc života + trochu rychlejší běh mi bylo málo, když navíc po mě všichni Stroggové šli stejně jako předtím.

Leveldesign mi přišel funkční. Místo pro krytí, ústup a dostatek střeliva tu vždycky byl.
Ze zbraní nestála žádná víceméně za zapamatování. Krom slabé pistole, která byla spíše určena pro vás, než na Stroggy, se každá, ze zhruba 10 zbraní dala efektivně používat po celou hru, a to je důležité, protože ne v každé hře je toto zvládnuto. Nechybí zde ani pravá zbraň hromadného ničení a ekvivalent k BFG z Dooma a to tzv. Dark Matter Gun. K boji mne v některých momentech motivoval dynamický, ale jinak ničím výjimečný soundtrack.

Pro: Quake 4 slušně zabaví...

Proti: ...a hned poté upadne mechanicky v zapomnění.

+28
  • PC 85
Mnozí z nás asi znají ten pocit, kdy si chtějí zavzpomínat na hry, které byly na počátku jejich hráčské "kariéry“. Proto i já si občas rád zopakuji nějakou tu misi z Return to Castle Wolfenstein, připomenu si černý humor v Blood II: The Chosen či oživím boje se zmutovanými monstry v Doom 3. A pokud se po pár letech objeví hra jiná, která má nemálo společného s jednou z her mnou jmenovaných, pak je to nemalý důvod k radosti. Jak už je asi možné tušit, posledně jmenovanou hru jsem nezmínil úplně náhodou.

Ano, Quake 4 je v podstatě Doom 3 "v převleku", což po takovémto vyslovení pro někoho může sice znít otráveně, ale mohu každého s radostí ubezpečit, že já tím dotyčným určitě nejsem. Kromě společného méně výrazného příběhu má hra nádhernou grafickou stránku, která v současné době nemusí na každého působit tak věhlasně, avšak pro mě je stále okouzlujícím prvkem a výrazným kladem celé hry.

Likvidace nepřátel z řad Stroggů nepostrádá správný akční náboj, kromě standardních zbraní se zde setkáváme i s řadou nových, s nimiž bojovat je hotová radost.

Umělá inteligence protivníků je na slušné úrovni, ale hodně záleží na tom, který druh se s námi tváří v tvář utká.

Oproti Doom 3 je novinkou občasná jízda různými vozítky, které hráče jednou za čas vynutí opustit vnitřní lokace a trochu se tak vyvenčit a zároveň se zbavit určité monotónnosti, která přece jen u této hry může nastat.

Co dodat? Na Doom 3 vzpomínám s velkou nostalgií, a proto Quake 4 nebyl pro mě jen připomenutím, ale zároveň i výborně hratelným a kvalitním akčním nářezem, při němž jsem si uvědomil, že klasické "doomovky“ pořád mají něco do sebe.

Pro: nádherná grafika, skvělá akce, zbrojní arzenál, používání vozítek, podoba s Doom 3

Proti: občas trochu monotónnost

+24
  • PC 80
A mám to za sebou. Toliko opěvovaná operace na Stroga. Opravdu jsem se nepomátl. Jde samozřejmě o hru Quake 4. Quake 4 je na enginu Doom 3. Doom 3 je můj dlouhodobý rest. Neustále se k Doom 3 vracím a na doporučení ostatních si ho opětovně instaluji, že prý mě to bude bavit. Zábava se nějak nedostává. Nevím čím to je ale Doom 3 ve mě hráčského ducha neprobudil. Snad na sedmý pokus mě chytne. I proto bylo na místě trochu skepse, když jsem si na další doporučení nainstaloval hru Quake 4. Nutno dodat, že předešlé díly jsem prakticky nehrál. Tak jsem si jen řekl, že vyzkouším a uvidím. A přátelé zeleného údolí, ona mě opravdu baví. Ne tak jako Half-life 2, ani tak jako Mafie, ale chytla. Je pravda, že originality poskrovnu, ale to hře vůbec nevadí.

Quake je klasická koridorovka, tak ji beru, tak jí hraju. Ve hře prostě nejde zabloudit a to i kdyby se člověk, potažmo strogg snežil sebevíc. Každá cesta vede ke dveřím a jen jedny jsou v dané situaci průchozí. Občas i víc ale zabloudit je zhola nemožné. Být koridorovou střílečkou je osud a hráč ji tak musí brát. Spílat tu nad tím, že hra má občasné mise na povrchu a že volnost pohybu tu chybí není na místě. Quake 4 není Mafie ani GTA. Je to střílečka kde z bodu A se musí hráč prostřílet do bodu B. S místním sem tam zpestřením nějakou animací, či filmovou pasáží, která zasvěcuje do příběhového děje. Ten je postačující, nenáročný a dokáže nenásilně bavit. Zajímavé naskriptované pasáže zpestří jinak občas nudné procházení chodbami. Například když po stisku tlačítka spouštím různá strojová hejblata a za zády zaslechnu ťukání na prosklenou stěnu. Otočím se a tam voják. Poklepe na okno a za zády se mu zjeví zmutovaná příšera a narazí ho na sklo. Všimne si svědka a pádí nejbližšími dveřmi na mě. Možná kravinka, ale mě tohle na Quake 4 strašně bavilo. Nebo když si jedu výtahem nikde nic a naráz naproti se rozletí dveře a obluda skočí na pletivo před výtahem a snaží se ke mě dostat. Samotná top scéna je, když mě coby hlavního hrdinu chytne Macros a nechá mě přeoperovat na Strogga. Řadil bych to mezi památné momenty do herní historie. Už jen v prvních misích se mi moc líbil přílet Hannibala.

Takových malých sekvencí je ve hře hned několik. A dokáží pobavit. Cestou "spletitými" chodbami potkáváme mnoho mutantů, strogů a dalších mechanických robotů a upravených bývalých mariňáků. Sem tam se objeví malinký odklon od stereotypu některými úkoly ale jinak nelze počítat s inovativními prvky. Quake si na nic nehraje a přece jen mě baví. Postupem hry jsou i zajímavější lokace, tedy ne zásadně. Vše okolo žije. Na zdích se plazí různé biomechanismy, v koutech se zas testuje lidské torzo s hlavou i bez v nějakých podivných nádobách. Atmosféra je výborná. Ve hře je spousta zbraní ale já si oblíbil jen některé z nich. Nejsou nijak originální ale do hry se perfektně hodí. Občasné mise na povrchu hru malinko oživí, třeba ty v hoover tanku. Což je vlastně taky další zbraň. S ním se projíždí koridory a ničí nepřátelské jednotky jak na zemi tak na nebi. Quake 4 je myslím si povedená hra, s místním nádechem pro stereotyp, ovšem hratelná, nabízející slušný příběh a zajímavou atmosféru. Nečekejte od něj nic dostanete mnoho. A vyhněte se srovnávání s jinými hrami. Berte Quake 4 jako hru takovou. Odvděčí se vám.

článek s videem

Pro: atmosféra, grafika, hratelnost, "různorodé" mise, filmové scénky

Proti: občas stereotyp, prospělo by i více exterieru a jeho lepší grafickou propracovanost

+20
  • PC 90
Quake 4 je určitě jednou z nejpodstatnějších 3D akcí roku 2005. Přesto u mě trpěl stejným syndromem jako jednička a dvojka - vůbec jsem si jeho dohrání nepamatoval. Přitom čtverce zdánlivě nic nechybí.

Samotný příběh navazuje druhý díl a smrt Makrona. Invazní jednotky se vydávají na planetu Strogů, samozřejmě je člun s hlavním hrdinou sestřelen a začíná velkolepá záležitost plná rozkazů, skriptů, objevujících se a mizejících spolubojovníků, drsňáckých hlášek, zoufalých výkřiků a úmrtí. A kdesi tam v dáli na konci leží naděje na zničení Nexusu, centrálního informačního uzlu Strogosu, který koordinuje veškeré nepřátelské jednotky. Všemu dění pomáhá i výborný český dabing, zejména Strause jsem i díky dabingu chtěl zaškrtit. Trošku mě zamrzel jen odfláklý konec hrdina s puškou dojde ke kámošům, ti ho poplácaj po ramenou a přijdou nové rozkazy

V průběhu hry se dočkáme navíc brutálního zvratu, který je asi notorický známý, ale přesto hrdina je chycen, připoután a bezmocný sleduje (a my s ním), jak z něj bez umrtvení dělají krvavou kaši a mění ho na Stroga. V poslední chvíli je zachráněn a získává více zdraví, možnost doplňování zdraví ze Strogských strojů a větší rychlost.

Grafika je technicky naprosto stoprocentní. Plechová atmosféra základen, strojů, podivných technologií se střídá s krvavými výjevy a občas se vydáme i na cestu ven. Jediná výtka - grafika je pekelně tmavá a hrdina má baterku pouze na pistoli a samopalu, takže většinu hry jsem procházel se samopalem, protože k čemu jsou lepší zbraně, když soupeře nevidíte.

I leveldesing se povedl. Většinou budete procházet koridory s jasnou cestou uprostřed temných základen, plnit dílčí úkoly, občas se k Vám někdo přidá, občas někdo zařve v naskriptované scéně. Díky tomu že hrdina je jen kolečkem ve vojenské mašinérii je to většinou právě on, kdo musí někam dojít a něco zapnout. Většinou víte přesně co máte dělat a kudy jít, takže se nezdržujete blouděním a pátráním. Pokud už se dostanete ven, zpestří hratelnost projížďka v nějakém stroji - tu mech, tu tank nebo třeba jen kulomet na autě, kterým musíte ničit věže, vojáky, tanky atd. Výborné je, že vozítku se pomalu doplňují štíty i zbroj.

Hraje se to výborně, je to totiž neskutečná řežba, kdy chvilky klidu vystřídá zběsilý útok některé z mnoha variací Strogů a zatímco ty základní upižláte raz dva, jsou tu odolnější potvory, ke konci pěkně tuhé potvory a občas přijde i nějaký ten boss velikosti paneláku. Strogové využívají všech možných zbraní, které najdete Vy a takový railgun nebo napalm kanón nepotěší ani Vás, ani zdraví.

Naštěstí výbava je taky špičková, vybere si opravdu každý. Vzhledem k tomu, že monstra jsou rychlá, příliš jsem nevyužil slabou pistolku, pomalou brokovnici a pomalý a nepřesný railgun. Ani granátomet mi nepřirostl k srdci. Samopal s baterkou je nutností pro temná místa, pro ty světlejší se hodí rychlé zbraně jako hřebíkomet, blaster, bleskomet, na silné potvory raketomet. A ke konci se dostanete k ultimátnímu vrhači černých děr, který smete ve stylu BFG vše co mu přijde do cesty - jen je trošku pomalý. Většinu zbraní Vám navíc po cestě někdo vylepší (zásobník, průraznost, více raket atd.) Cestou potkáte spoustu nábojů, lékárniček i brnění, takže se nemusíte bát o zásoby a jediné na co se soustředíte je boj.

Zkrátka a dobře, Quake 4 je špičková záležitost, kde mi na 100% chybí jen to něco navíc, něco nového, co měl třeba Half Life 2, Far Cry nebo F.E.A.R. z té doby.

Pro: Parádní řežba, zbraně, nepřátelé, vozítka, podání příběhu, technicky dokonalé.

Proti: Občas pekelně tmavé, chybí lepší zakončení příběhu.

+20