Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Protiútok. Lehce zoufalý krok lidstva k potlačení jeho největší hrozby. A tak se armáda mariňáků ocitla daleko od domova. Jsou odkázáni zcela jenom na sebe. Nevědí, co je čeká. Žádná další pomoc nepřijde, a nejspíš tu většina z nich umře. Málokdo si dělá naděje na návrat. Jak asi tato vyhlídka působí na psychiku mariňáků? Do reality je vrthne hned první nálet.

Zas tak hutnou atmosféru hra přímo nemá. Mě tyhle zoufalé boje vždycky přitahovali. Quake 4 jde cestou staré dobré školy 3D stříleček. Skvěle zpracované zbraně. Přímočarý design plný válečné vřavy. Sbírání lékáren. Pěkná grafika. Žádné hádanky. A hlavně, co je nejdůležitější, hutná akce. Hratelnost od dob dvojky moc nepokročila. To je dobře, protože tahle hra si vůbec na nic nehraje. Nepřátelé jsou pěkně odporní a blbí. Bohužel se jejich mrtvoly po skonání hned vypaří. Dočkáme se i ovládání nějakého toho vozidla. Tady bych ale řekl, že je hra až moc arkádová.

Děj se nese v duchu vysoko rozpočtového akčního béčka s jedním zvratem. Škoda, že není tak hustý jako jeho nástup. To je ale malá piha na kráse. Já jsem spokojen. Grafika je takový světlejší a rozmanitější Doom 3. Otravné respawny do zad vás tu nečekají. V některých částech dá hra i trochu zabrat. Teda pokud nehrajete na tu nejlehčí. Hrál jsem na druhou nejtěžší. Obtížnost potom byla ideální. Žádný stres, prostě pohoda.

Jako fanoušek žánru jsem si tuhle jízdu krásně vychutnal. Pěkně vypnout mozek, postřílet pár malých, pár velkých, nějakého toho bose. A pak? Bohužel konec. Hra je hrozně krátká. Jinak, pro mě jako dělaná.

Pro: přímočará hratelnost, atmosféra scifi béčka, zbraně, grafika, odreagovačka

Proti: krátké, mrtvoly se hned rozpouštějí

+35
  • PC 80
Stroggové, přišli v roce 2005 ve snaze hráčům dokázat, že ještě nepatří do starého železa/kafilerky. Quake 4 byl můj první Quake vůbec, ona by tam ta čtverka v názvu ani být nemusela. Tenhle Quake měl udržet značku naživu, dokázat, že Quake nerovná se Arena, že série není mrtvým fenoménem 90. let, ale patří jí budoucnost. Bez mučení se přiznám, že mne nalákala grafika a na svoji dobu luxusní cenová hladina, na kterou se hra zjara 2007 dostala. To, že hra navazuje na 2 díl jsem nevěděl, co jsem ale poznal hned bylo, že hra ráda vykrádá, cokoliv a kdykoliv. Quake skutečně není o originalitě. Vemte si hned to co dělá Kvoke Quakem, Stroggy.

Pan Bismarck by se divil, jak si lze vyložit jeho pangermánské výlevy o sjednocení skrze železo a krev, protože jednota torza, končetin, hlavy a stroje je životní filozofií národa Stroggů a kompletace různých biomechanických nechutností patří k jejich nejoblíbenějším činnostem, hned vedle války a plundrování jiných světů.

Pokud si myslíte, že to tu předtím nikde v žádné podobě nebylo, tak asi málo čtete komiksy. Koncept Stroggů je poměrně jasně obšlehlý z komiksu nakladatelství Darkhorse "Virus"

Pro ty, co neradi čtou, je tu i stejnojmenný film z roku 1999. Dál je tu samotný začátek, je to jasná vykrádačka první půlky Klendathu drop, ze Starship Troopers Paula Verhoevena (1997). A mohl bych pokračovat dál, na Quake lze ztěží najít cokoliv originálního.

Překvapivě má ale Quake 4 co nabídnout i dnes, pokud si chcete kvalitně zastřílet a ne nad hrou filozofovat + nabízí kvalitní a levnou alternativu k mnoha free hrám, či novým, předraženým a přehypovaným titulům, pokud jste jej tedy dosud nehráli.

Hordy nepřátel a dobrý pocit z palby do nich kvalitně zpracovanými zbraněmi jsou devizou Quake 4. Fandové série jistě poznali remaky starých známých monster, nováčci v sérii, jako já zase ocenili jejich druhovou rozmanitost. Po předvídatelných základních typech neduživých humanoidů, ze kterých čouhaly hadičky a padaly šroubky, přišli respekt budící obrněnci, či elitní spolupracující zabijácká komanda, vytvořená zcela po vzoru lidských elitních jednotek. Že Stroggové kreativně zpracují prostě všechno, si potvrdíte, až se dostanete do doomovského levelu jejich masokombinátu. Budete mít co dočinění se zvracejícími zombíky a jakýmysi stroggovskými polotovary, kteří po vás půjdou, i když budou od pasu dolů nekompletní. Nechybí tu ani opravdu velká monstra, polobossové, kteří dělají předskokany hlavnímu kápu a to pro znalce jistě ikonickému Makronovi.

Ztvárnění nepřátel, i vašich lidských spolubojovníků, opravdu není co vytknout. Prostředí také ne. Futuristické, metalické prostory už neskrývá tma jako v Doomu 3, jehož engine Quake 4 zužitkoval. S Doomem 3 má Quake 4 společný i slabý příběh, ale tady je pořád jaksi znatelnější a životaschopnější. Hlavně jsou tu parťáci, kteří vás budou doprovázet značnou částí hry a dotvářet tak iluzi toho, že se pořád něco děje.

Odpočinout nohám, o které stejně přibližně v polovině hry přijdete vám dá projížďka tankem. Tady bych ocenil hlavně bitvy s monumentálními, pavoučími stroji, „Harvestery“. Jde také o jednu z mála příležitostí, kdy se podíváte "ven". Svět venku, planeta připomínající Mars vám totiž bude prezentována hlavně jinak nepříliš se měnícími bitmapovými pozadími, většinou variacemi železného města, jako kdyby Čapek napsal pokračování RUR, kde už stroje vládnou.

Hlavní eso a příběhový zvrat si autoři vyzradili předem. To když vás v kombinátu promění Stroggové k obrazu svému. Čekal jsem víc od toho martyria při němž mi srdce propíchl rádoby doktor srdce volskou jehlou!! Pravda vypadal jsem s krvavými panenkami očí z různých sedativ a jedů uvolňovaných postupně do těla cool, ale výsady žádné. O 25% víc života + trochu rychlejší běh mi bylo málo, když navíc po mě všichni Stroggové šli stejně jako předtím.

Leveldesign mi přišel funkční. Místo pro krytí, ústup a dostatek střeliva tu vždycky byl.
Ze zbraní nestála žádná víceméně za zapamatování. Krom slabé pistole, která byla spíše určena pro vás, než na Stroggy, se každá, ze zhruba 10 zbraní dala efektivně používat po celou hru, a to je důležité, protože ne v každé hře je toto zvládnuto. Nechybí zde ani pravá zbraň hromadného ničení a ekvivalent k BFG z Dooma a to tzv. Dark Matter Gun. K boji mne v některých momentech motivoval dynamický, ale jinak ničím výjimečný soundtrack.

Pro: Quake 4 slušně zabaví...

Proti: ...a hned poté upadne mechanicky v zapomnění.

+31
  • PC 85
Mnozí z nás asi znají ten pocit, kdy si chtějí zavzpomínat na hry, které byly na počátku jejich hráčské "kariéry“. Proto i já si občas rád zopakuji nějakou tu misi z Return to Castle Wolfenstein, připomenu si černý humor v Blood II: The Chosen či oživím boje se zmutovanými monstry v Doom 3. A pokud se po pár letech objeví hra jiná, která má nemálo společného s jednou z her mnou jmenovaných, pak je to nemalý důvod k radosti. Jak už je asi možné tušit, posledně jmenovanou hru jsem nezmínil úplně náhodou.

Ano, Quake 4 je v podstatě Doom 3 "v převleku", což po takovémto vyslovení pro někoho může sice znít otráveně, ale mohu každého s radostí ubezpečit, že já tím dotyčným určitě nejsem. Kromě společného méně výrazného příběhu má hra nádhernou grafickou stránku, která v současné době nemusí na každého působit tak věhlasně, avšak pro mě je stále okouzlujícím prvkem a výrazným kladem celé hry.

Likvidace nepřátel z řad Stroggů nepostrádá správný akční náboj, kromě standardních zbraní se zde setkáváme i s řadou nových, s nimiž bojovat je hotová radost.

Umělá inteligence protivníků je na slušné úrovni, ale hodně záleží na tom, který druh se s námi tváří v tvář utká.

Oproti Doom 3 je novinkou občasná jízda různými vozítky, které hráče jednou za čas vynutí opustit vnitřní lokace a trochu se tak vyvenčit a zároveň se zbavit určité monotónnosti, která přece jen u této hry může nastat.

Co dodat? Na Doom 3 vzpomínám s velkou nostalgií, a proto Quake 4 nebyl pro mě jen připomenutím, ale zároveň i výborně hratelným a kvalitním akčním nářezem, při němž jsem si uvědomil, že klasické "doomovky“ pořád mají něco do sebe.

Pro: nádherná grafika, skvělá akce, zbrojní arzenál, používání vozítek, podoba s Doom 3

Proti: občas trochu monotónnost

+29
  • PC 90
Sérii Quake, respektive její druhý díl, mám velmi rád. Quake 2 byla totiž první hra, která mi ukázala, že střílečky nutně nemusejí být jen bezmyšlenkovité doomovky. Jistě, i Quake 2 je v jádru jen pouhá střílečka, ale navíc tu byl i vcelku poutavý příběh v ještě poutavějších kulisách. A to mě, fanouška žánru sci-fi, zkrátka nemohlo zklamat. Zápletka o válce lidí a rasy zvané Stroggové mě v té době natolik okouzlila, že se po dlouhá léta Quake 2 řadil na první místo mých oblíbených her. A i dnes se drží stále vysoko.

Není se tedy čemu divit, že jsem příchod Quake 4 očekával s velkým nadšením, protože sliboval návrat na Stroggos se vším, co k tomu patří. A nutno podotknout, že se mu to také daří. Hra má sice moderní grafiku enginu Dooma 3, ale stále si udržuje ten pravý punc druhého dílu, což je ještě důležitější. Ať už je to prostředím, nepřáteli, zvuky – zkrátka pořád je to ten skvělý Quake, který mě tehdy tolik nadchl svojí jedinečnou atmosférou.

Industriální prostředí a originální nepřátelé jsou zkrátka velké plus – vzbuzují pocit nostalgie, a to jsem přesně chtěl. Ač vážně nemusím válečné hry a hry, kde vám bok po boku pomáhá celá armáda, tady mi to vůbec nevadilo. Naopak, vzhledem k mírně hororovému nádechu je docela příjemné, že nechodíte pořád jen osamoceni. A s tím souvisí další velké plus této hry, protože u nás vyšla s českým dabingem. Vaši parťáci tak stále něco komentují a vy jim konečně plně rozumíte. Víc takových her, prosím!

Co se týče hratelnosti samotné, je to čistě lineární záležitost, což ovšem v tomto případě není vůbec na škodu. Hra přitom občas nabídne krom klasického chození i nějaké to ježdění ve vozidlech. Naopak ze zbraní máte na výběr z mnoha pěkných futuristických kousků. Nechybí pistole, útočná puška, brokovnice, raketomet a mnoho dalších klasických zbraní. Spousta z nich navíc vychází z původní předlohy druhého dílu, což je jen dobře.

Hra má ale v záloze i spoustu zajímavých nápadů. Jeden přijde například zhruba v polovině hry, kde vaše postava projde zásadní proměnou, která výrazně ovlivní další boje ve váš prospěch. Pak jsou tu opravdu nápaditá a neobvyklá prostředí nebo různorodí nepřátelé. A samozřejmě skvělá hratelnost, která jde ve šlépějích klasických oldschool stříleček jako byl právě Quake 2. Celkově to působí velmi konzistentně a rozhodně z toho mám příjemný pocit.

Velmi také chválím atmosféru a tuhou akčnost, která tuto hru provází prakticky od samého začátku až do konce. A nejde jen o bojové levely. Párkrát se například podíváte i na vaši vesmírnou loď. Všude se přitom pořád něco děje, a tak vám připadá, že to kolem vás skutečně žije. Hře se tak dobře daří budovat skutečně pohlcující atmosféru zuřivého střetu dvou civilizací. V tomto směru prostě není moc co vytknout.

Abych to tedy nějak shrnul, jako fanoušek Quake 2 musím ocenit snahu autorů, kteří dokázali navázat tam, kde druhý díl skončil, a pokračovat v tom dál, aniž by to vypadalo nějak blbě. Quake 4 je bezesporu důstojným nástupcem druhého dílu, respektující svého předchůdce a držící se obdobného stylu. Má sice své mouchy, ale nejde o nic, co by nějak výrazně sráželo celkový dojem. Quake 4 bych doporučil především těm z vás, kterým se kdysi zápletka se Stroggy líbila tak jako mně. Osobně se jak ke dvojce, tak i ke čtyřce rád vracím, a to i dnes.

Pro: Stroggové, prostředí, atmosféra, zbraně, styl akce, pár skvělých nápadů, český dabing

Proti: Z mého pohledu prakticky nic, snad jen to mohlo být delší, a postrádám dlc

+22
  • PC 90
Quake 4 je určitě jednou z nejpodstatnějších 3D akcí roku 2005. Přesto u mě trpěl stejným syndromem jako jednička a dvojka - vůbec jsem si jeho dohrání nepamatoval. Přitom čtverce zdánlivě nic nechybí.

Samotný příběh navazuje druhý díl a smrt Makrona. Invazní jednotky se vydávají na planetu Strogů, samozřejmě je člun s hlavním hrdinou sestřelen a začíná velkolepá záležitost plná rozkazů, skriptů, objevujících se a mizejících spolubojovníků, drsňáckých hlášek, zoufalých výkřiků a úmrtí. A kdesi tam v dáli na konci leží naděje na zničení Nexusu, centrálního informačního uzlu Strogosu, který koordinuje veškeré nepřátelské jednotky. Všemu dění pomáhá i výborný český dabing, zejména Strause jsem i díky dabingu chtěl zaškrtit. Trošku mě zamrzel jen odfláklý konec hrdina s puškou dojde ke kámošům, ti ho poplácaj po ramenou a přijdou nové rozkazy

V průběhu hry se dočkáme navíc brutálního zvratu, který je asi notorický známý, ale přesto hrdina je chycen, připoután a bezmocný sleduje (a my s ním), jak z něj bez umrtvení dělají krvavou kaši a mění ho na Stroga. V poslední chvíli je zachráněn a získává více zdraví, možnost doplňování zdraví ze Strogských strojů a větší rychlost.

Grafika je technicky naprosto stoprocentní. Plechová atmosféra základen, strojů, podivných technologií se střídá s krvavými výjevy a občas se vydáme i na cestu ven. Jediná výtka - grafika je pekelně tmavá a hrdina má baterku pouze na pistoli a samopalu, takže většinu hry jsem procházel se samopalem, protože k čemu jsou lepší zbraně, když soupeře nevidíte.

I leveldesing se povedl. Většinou budete procházet koridory s jasnou cestou uprostřed temných základen, plnit dílčí úkoly, občas se k Vám někdo přidá, občas někdo zařve v naskriptované scéně. Díky tomu že hrdina je jen kolečkem ve vojenské mašinérii je to většinou právě on, kdo musí někam dojít a něco zapnout. Většinou víte přesně co máte dělat a kudy jít, takže se nezdržujete blouděním a pátráním. Pokud už se dostanete ven, zpestří hratelnost projížďka v nějakém stroji - tu mech, tu tank nebo třeba jen kulomet na autě, kterým musíte ničit věže, vojáky, tanky atd. Výborné je, že vozítku se pomalu doplňují štíty i zbroj.

Hraje se to výborně, je to totiž neskutečná řežba, kdy chvilky klidu vystřídá zběsilý útok některé z mnoha variací Strogů a zatímco ty základní upižláte raz dva, jsou tu odolnější potvory, ke konci pěkně tuhé potvory a občas přijde i nějaký ten boss velikosti paneláku. Strogové využívají všech možných zbraní, které najdete Vy a takový railgun nebo napalm kanón nepotěší ani Vás, ani zdraví.

Naštěstí výbava je taky špičková, vybere si opravdu každý. Vzhledem k tomu, že monstra jsou rychlá, příliš jsem nevyužil slabou pistolku, pomalou brokovnici a pomalý a nepřesný railgun. Ani granátomet mi nepřirostl k srdci. Samopal s baterkou je nutností pro temná místa, pro ty světlejší se hodí rychlé zbraně jako hřebíkomet, blaster, bleskomet, na silné potvory raketomet. A ke konci se dostanete k ultimátnímu vrhači černých děr, který smete ve stylu BFG vše co mu přijde do cesty - jen je trošku pomalý. Většinu zbraní Vám navíc po cestě někdo vylepší (zásobník, průraznost, více raket atd.) Cestou potkáte spoustu nábojů, lékárniček i brnění, takže se nemusíte bát o zásoby a jediné na co se soustředíte je boj.

Zkrátka a dobře, Quake 4 je špičková záležitost, kde mi na 100% chybí jen to něco navíc, něco nového, co měl třeba Half Life 2, Far Cry nebo F.E.A.R. z té doby.

Pro: Parádní řežba, zbraně, nepřátelé, vozítka, podání příběhu, technicky dokonalé.

Proti: Občas pekelně tmavé, chybí lepší zakončení příběhu.

+22
  • PC 75
Vyloženě šeď a průměr, nic převratného v Quake 4 nehledejte, ať už po stránce gameplay, level designu nebo příběhu. Akce je ale vesměs intenzivní, i když má své slabé chvilky, díky ježdění tankem atd. stoupá trochu další aspekt, kterého si u her cením a to různorodost.

Po grafické stránce není co dodat, Doom 3 engine nezklamal, i když optimalizace by mohla být lepší. Když jsem na svém PC dal maximální detaily, tak se hra trhala, kdežto takový Crysis jede na high téměř bez škubnutí, tedy až na level ve stavu beztíže.

Pro: akce, různorodost, grafika.

Proti: nic čím by se hra odlišovala od konkurence, optimalizace.

+20 +21 −1
  • PC 80
A mám to za sebou. Toliko opěvovaná operace na Stroga. Opravdu jsem se nepomátl. Jde samozřejmě o hru Quake 4. Quake 4 je na enginu Doom 3. Doom 3 je můj dlouhodobý rest. Neustále se k Doom 3 vracím a na doporučení ostatních si ho opětovně instaluji, že prý mě to bude bavit. Zábava se nějak nedostává. Nevím čím to je ale Doom 3 ve mě hráčského ducha neprobudil. Snad na sedmý pokus mě chytne. I proto bylo na místě trochu skepse, když jsem si na další doporučení nainstaloval hru Quake 4. Nutno dodat, že předešlé díly jsem prakticky nehrál. Tak jsem si jen řekl, že vyzkouším a uvidím. A přátelé zeleného údolí, ona mě opravdu baví. Ne tak jako Half-life 2, ani tak jako Mafie, ale chytla. Je pravda, že originality poskrovnu, ale to hře vůbec nevadí.

Quake je klasická koridorovka, tak ji beru, tak jí hraju. Ve hře prostě nejde zabloudit a to i kdyby se člověk, potažmo strogg snežil sebevíc. Každá cesta vede ke dveřím a jen jedny jsou v dané situaci průchozí. Občas i víc ale zabloudit je zhola nemožné. Být koridorovou střílečkou je osud a hráč ji tak musí brát. Spílat tu nad tím, že hra má občasné mise na povrchu a že volnost pohybu tu chybí není na místě. Quake 4 není Mafie ani GTA. Je to střílečka kde z bodu A se musí hráč prostřílet do bodu B. S místním sem tam zpestřením nějakou animací, či filmovou pasáží, která zasvěcuje do příběhového děje. Ten je postačující, nenáročný a dokáže nenásilně bavit. Zajímavé naskriptované pasáže zpestří jinak občas nudné procházení chodbami. Například když po stisku tlačítka spouštím různá strojová hejblata a za zády zaslechnu ťukání na prosklenou stěnu. Otočím se a tam voják. Poklepe na okno a za zády se mu zjeví zmutovaná příšera a narazí ho na sklo. Všimne si svědka a pádí nejbližšími dveřmi na mě. Možná kravinka, ale mě tohle na Quake 4 strašně bavilo. Nebo když si jedu výtahem nikde nic a naráz naproti se rozletí dveře a obluda skočí na pletivo před výtahem a snaží se ke mě dostat. Samotná top scéna je, když mě coby hlavního hrdinu chytne Macros a nechá mě přeoperovat na Strogga. Řadil bych to mezi památné momenty do herní historie. Už jen v prvních misích se mi moc líbil přílet Hannibala.

Takových malých sekvencí je ve hře hned několik. A dokáží pobavit. Cestou "spletitými" chodbami potkáváme mnoho mutantů, strogů a dalších mechanických robotů a upravených bývalých mariňáků. Sem tam se objeví malinký odklon od stereotypu některými úkoly ale jinak nelze počítat s inovativními prvky. Quake si na nic nehraje a přece jen mě baví. Postupem hry jsou i zajímavější lokace, tedy ne zásadně. Vše okolo žije. Na zdích se plazí různé biomechanismy, v koutech se zas testuje lidské torzo s hlavou i bez v nějakých podivných nádobách. Atmosféra je výborná. Ve hře je spousta zbraní ale já si oblíbil jen některé z nich. Nejsou nijak originální ale do hry se perfektně hodí. Občasné mise na povrchu hru malinko oživí, třeba ty v hoover tanku. Což je vlastně taky další zbraň. S ním se projíždí koridory a ničí nepřátelské jednotky jak na zemi tak na nebi. Quake 4 je myslím si povedená hra, s místním nádechem pro stereotyp, ovšem hratelná, nabízející slušný příběh a zajímavou atmosféru. Nečekejte od něj nic dostanete mnoho. A vyhněte se srovnávání s jinými hrami. Berte Quake 4 jako hru takovou. Odvděčí se vám.

článek s videem

Pro: atmosféra, grafika, hratelnost, "různorodé" mise, filmové scénky

Proti: občas stereotyp, prospělo by i více exterieru a jeho lepší grafickou propracovanost

+20
  • PC 70
V případě čtvrtého Kváka (Q4) bude asi hodně záležet na tom, jak moc komu pod kůži a do mozkových závitů implantovali Stroggové nostalgické vzpomínky na Kváka druhého a jeho datadisky. Já jsem evidentně neskončil tak špatně jako Kane, protože si ze dvojky pamatuji jen pohupování při pohybu a část jedné mapy s nějakou dírou a kanálem. Toliko pohled na mé stroggovské nadšení :)

Q4 mě tedy přenesl zpět do doby oldschoolovek, kdy misí bylo jít dopředu a kosit zástupy nepřátel, nehledě na případný děj. Skutečnost, že samotná hra je skoro 10 let stará a i v době, kdy vyšla, byla oldschoolovější, než by možná bylo záhodno, z ní dělá takřka pouze přelakovanou fosílii. Jde o 100% koridorovku, kdy se nemáte v podstatě kde a o co zaseknout a pouze se před vámi zjevují nepřátelé, kteréžto je třeba eliminovat zbraňovým arzenálem, který s sebou po kapsách tahá Meťjů. Přišlo mi celkem příjemné, že mám čas od času po boku nějaké ty parťáky a hra tudíž není tak klaustrofobická a snaží se tak vzbudit jakýs dojem, že tu jde skutečně o akci více než jednoho člověka. Na druhou stranu je fakt, že přínos dočasných parťáků je rozporuplný, páčto jako palebná síla vypomohou málokdy a povětšinou zdechnou dříve, než vymění zásobník. To, že mají svoje jména, hodnosti a jednotky je poměrně jedno, stejně si nikoho nezapamatujete a jestli padne ten nebo jiný je jedno. Ale aby nepřišlo vniveč takové práce na tvářích postav, recyklují se textury jedna báseň a v jednu chvíli mi přišlo až úchylné, když mi vedle sebe stáli tři černoši se stejnými tvářemi, jen v jiných mundůrech. Také mi přišlo zvláštní, kolik břichomluvců je v takové intergalaktické armádě. Jen mimimu postav se při mluvení hýbe i pusa.

Hra je podle mě přiměřeně dlouhá. Ke konci mě už přestávalo fakt bavit lozit stále stejnými a podobnými koridory a kosit stejné nepřátele stejnými zbraněmi na stejných očekávaných místech a jen pořád poslouchat „Tohle je práce pro tebe Kane... Jdi a najdi, zapni, vypni, znič, pusť, dojeď, přiveď, ochraň, oprav... Kene...“, až mě občas napadlo poslat panďuláka do kelu se slovy „Udělej si to sám a buď taky užitečnej!“. Na hře je prostě vidět, že jde o oldschool singleplayer, kde se prostě počítá s tím, že si všechno oddře sám hráč, což právě kontrastovalo s existencí ostatních jednotek, které mě akorát úkolovaly.

Na 10 let starou hru ale Q4 vypadá celkem dobře. Sice bylo nutné si pohrát s configem (viz. zajímavosti), protože po spuštění hra vypadala jako špatný vtip, rozplyzlá, bezbarvá, kulatá, textury neostré, ačkoliv jsem v nastavení nastavil vše na možné maximum, ale vychytalo se to a pak začaly mít textury barvy i smysl. Můj osobní problém je ale obecně zpracování. id Tech Engine 4 mi i u DOOM3 přišel neuvěřitelně plastový a ani tady se téhle patiny hra nezbavila. Všechno vypadá ostře, bliká, svítí, kouří a hoří, ale prostě z ničeho toho nemám pocit, že by to byl kov, ocel, budovy, tanky a mám chuť do toho cvrnknout a koukat se, jak ta plastová gumová hračka odhopká do kouta. Plusem tak snad byly jen hra stínů a světla a lehce hororovější atmosféra, která ale po čase také padla, páčto byla stále stejná ve stejných prostředích. Samotná hra asi nečekala nějaké monitory s rozlišeními 16:10, ačkoliv v anstavení se tím chlubí, protože loadovací i hlavní obrazovka jsou roztáhlé do šířky a texty na těch loadovacích lezou v pravé části obrazovky lehce mimo obraz. Ve hře je ale vše v pořádku.

Sám jsem hrál originální plně počeštěnou verzi hry, tedy s českými texty a dabingem. Kvituji s povděkem nápad kdy mnohé popisky, panely a informace v samotné hře jsou také přeloženy a jde je číst v případě stroggovského fontu. Nevím, zda toto jde plně na vrub vývojářům, kteří to tak připravili, nebo si s tím pohrál český distributor, ale bylo to milé. Ne úplně milý byl dabing, který vykazoval dvojí zvláštnosti:
- jednak nebyl skoro slyšet, pokud mluvily samy postavy (interkom byl hlasitý a silný), takže nemálo průpovídek a hintů v průběhu hry od parťáků šlo vniveč
- druhak všichni a všechno mluvili spisovně jak podle slovníku a pomalu jak, s prominutím, na debila

V prvním případě může mít na stav hlasitosti vliv integrovaná zvukovka, o jejíž konkrétní existenci neměli vývojáři před deseti lety logicky ánunk. V menu hry jsem neměl možnost si ze zvukem hrát, protože mě hra informovala, že nemám zvukovku, podporující OpenAL - OK. V tom druhém případě to ale celé vyznívalo komicky, protože to poslední, co bych od vojáků drtící zrůdy a kteřížto sami jsou zrůdami drceni očekával, by byla spisovná pomalá čeština i ve chvílích, kdy umírají a hrnou se na ně hromady Stroggů. Přišlo mi to, jak kdyby byl dabing dělán pro hru přístupnou od dvanácti let. Jiná verze oficiální češtiny (pouze titulková) ale neexistuje (jen slovenština, což by také nevadilo), takže na výběr moc nebylo. Teoreticky by si šlo hrát se soubory hry a pokusit se odstranit české hlášky a nahradit je těmi anglickými, případně tyto ponechat, ale nezkoušel jsem to a ani nevím, zda hra vůbec anglické původní soubory obsahuje.

Dohrál jsem to už podruhé bez potíží, bez bugů, a tím to pro mě končí. Quake svět se Stroggy mě nijak zvláště nenadchnul dříve ani dnes. Koridorovkou jsem prošel bez jakéhokoliv překvapení nebo pokusu o inovaci (alespoň mi to tak nepřišlo). Na víkend dobrá SP střílečka, nic víc. MP jsem nezkoušel, na 32 nalezených veřejných serverech v lobby hrálo enormních.... 4 hráči a z minulosti si pamatuji mapy z Q3, který mě také nenadchl, tak proč to zkoušet znovu v lepší grafice mě nenapadlo. Adieu, mě už to stačilo.

Pro: Nenáročnost kloubená s hororovou DOOM3 atmosférou; nevypadá to celkově moc zle ani 10 let od svého zrodu

Proti: Už nějakou dobu překonaná nenáročnost kloubená s hororovou hračičkově plastovou DOOM3 atmosférou a příliš tichým dabingem při nutnosti si většinu toho nastavit ručně v configu

+20
  • PC 55
První díl považuji za jednu z nejlepších stříleček vůbec, druhý mě už tolik nezaujal, ale je to dejme tomu pořád ještě solidní akce, trojka je určitě nejen pro mě legendou multiplayerového bláznění, no a čtvrtý díl?...
..je celkem o ničem.
Za prvé, Quake 4 posouvá pojem "koridor" na úplně novou úroveň. Splést si například směr posunu ke konci levelu nebo dokonce někde zabloudit, to zde zkrátka nelze. Prostě běžíte kupředu, střílíte po všem divném/živém a přímo do očí vám svítí zelená na aktuálně otevřených dveřích. To abyste náhodou při průzkumu o pět centimetrů neuhnuli z trasy.
Za druhé, délka hry je asi nepovedený vtip. Tuto doslova jednohubku stihnete v podvečer dohrát možná dříve, než se vaše žena stihne dodívat na 5 proti 5 nebo jinou úchylnost, vysílanou jednou z našich komerčních televizí. Hrůza.
Za třetí si dovolím přejít na pozitivní notu, jelikož tento kousek hodnotím lehkým nadprůměrem, takže něco dobrého zde být asi musí. Příběh je obyčejný, přesně takový, jaký byste od sci-fi střílečky čekali. Někomu se může dokonce i líbit a obsahuje jeden nečekaný a zajímavý zvrat zhruba v polovině hry. U mě dobrý!
Nepřátelské jednotky mi připadaly celkem originální a některé z nich mě svými schopnostmi a zbraňovým arzenálem nejednou zaskočily. Ale "quick load" a pořádné rozeběhnutí do válečné vřavy s permanentním stiskem levého myšítka vždy vše ihned vyřešilo. Opravdu, zde se prostě nemá cenu krčit nebo schovávat za sloup nebo bedny, naváděné rakety si vás stejně i tak najdou a nepřátelé vás ještě lépe obklíčí.
První dvě nejslabší zbraně jsou vybaveny svítilnou, kterou ale po celou dobu hraní nepoužijete ani jednou. V poslední třetině ještě objevíte takzvanou Dark Matter Gun s obstojným počtem nábojů, která veškeré možné problémy vyřeší jedním vrzem.
Grafické zpracování je úžasné především v interiérech, kde strávíte samozřejmě nejvíce času, venkovní lokality nejčastěji spojené s výhledem nebo s přesuny mezi jednotlivými budovami už tak skvělé nejsou. Tyto přesuny jsou zároveň dalším mínusem čtvrtého Quaka. Tady mi připadalo, že jsem se ocitl snad v nějaké bezplatné flashové hříčce z roku 2000. Děs a běs.
Do závěrečného hodnocení nepočítám opravdu katastrofální český dabing, kterého jsem musel být svědkem a který mi možná hru ještě o něco více otrávil. Bez něj i s ním si ale za svými 55% stojím a troufnu si řici, že Quake 4 je čistě průměrná hra své doby, kterou zvedá nad průměr snad jen samotné označení Quake, potažmo návaznost na druhý díl, zmíněná hned na začátku.

Pro: grafické zpracování, nepřátelské jednotky, příběhový zvrat

Proti: délka hry, koridorovitý koridor, zbytečná svítilna, jízdní části hry, (český dabing)

+20
  • PC 40
Po první dohrání jsem si udělal poznámku: Nevermore. Hlavně druhou polovinu jsem si tehdy dost protrpěl, především kvůli špatné optimalizaci. Abych vyloučil křivdu, které jsem se mohl tehdy dopustit, zahrál jsem si Q4 znovu. Inu, neukřivdil jsem mu, spíše naopak.

Quake 4 se mi totiž trhá i na dnešní konfiguraci, v některých pasážích skáče FPS k 15ti. Po zapnutí „force ambient lightning“, kdy ze hry paradoxně vymizí veškeré atmosferické osvětlení, už vše běží víceméně plynule, ale vypadá to jako Borderlands na ultra-low details. Kromě toho je plasticita Idtech enginu naprosto odporná.

Na nejvyšší obtížnost jsem se potýkal s problémy, jako je nevyvážené rozložení munice a lékárniček (někdy mám k dispozici doktora i inženýra a nacházím brnění i lékárničky v množství větším než velkém, jindy zase chodím s 5ti HP a blasterem na monstra střední třídy), slabou účinností zbraní (účinnost railgunu je ostuda!) a hlavně poněkud trapnou nebezpečností obyčejných jednotek, které díky kulometům s konstantním a okamžitým damage představují větší hrozbu, než obrovské hovado, které lehne tak na 3 rány z Dark Matter Gunu.

Alespoň že hratelnost zůstala. Tedy ničím neurážející střílečka ze staré školy s otravnými bossy a hloupými sidekicky.
+19 +22 −3
  • PC 75
A máme tu čtvrtý díl, který se primárně vrací k single-playeru a nabízí opravdu solidní nálož akce.

Hra začíná opravdu úžasně - pobíhání v zákopech plných stroggů a jejich likvidace, dobývání každého úseku značí pokrok a vaše jednotka se neustále posouvá dále. Hlášení je jasné, i když mezi vybuchujícími granáty je špatně čitelné.

Hlavní co nepřichází je stereotyp a nuda. To jsem ještě netušil, že tu půjde ovládat i tank. Zkrátka hra stále poskytuje nové a nové prvky, které zaujmou a pobaví.
To, že vás v druhé polovině zajmou a předělají na Strogga, to jsem opravdu nečekal.

Avšak v druhé polovině hry, už se trochu vytrácí náboj a přesouvá se do klasických stereotypních bludišť. Novinky pro váš stav Strogga jsou fajn ale jen ze začátku. Pak už se nic moc neobjeví.. Každopádně i tak se stále dočkáme lehké porce vtipu a ucházející akce.

Konečně je tu zase Quake, který nabízí uchazející kampaň - 75%

Pro: Extrémní nálož fakt dobré hry.

Proti: Od druhé poloviny trochu slabší....

+18
  • PC 70
Quake 4 je něco jako filmová trilogie Expendables, hra ze staré školy, ale (v době vydání) ve skvělém vizuálu s prvky moderních her. Na první pohled je vidět, že autoři se poměrně hodně inspirovali u mega hitu prvního Call of Duty a v podstatě se neustále něco děje, jen co se týče velkoleposti tak trochu zaostává oproti konkurenci. Přišlo mi, že Q4 chtěl být epickou akční náloží na kterou se nezapomíná, bohužel se to moc nepovedlo, hra se odehrává až na několik exteriérů v poměrně uzoučkých interiérech, nejspíše po vzoru Dooma 3, možná i proto že se enginu v exteriérech prostě moc nedaří. Sice se neustéle něco děje, ale rozhodně z toho čelist po zemi tahat nebudete, protože ta velkolepost tam prostě není, máte zažít největší invazi v dějnách lidstva, ale všechny akce se odehrávají jen na několika metrech čtverečních, a s dalšími čtyřmi kolegy.

Ovšem více se toho hře vytknout nedá, tedy pokud počítáte s tím, že je to prostě oldschool jak sviň. Paradní gunplay, kdy to prostě napálíte z brokády do nebohého strogga z půl metru se ničemu nevyrovná. Dalším znakem oldschoolu je téměř absence míření přes mířidla, ale proti gustu... Zbraně a střelba z nich je prostě parádní.

Hra je poměrně krátá a dá se říci, že jí proběhnete během desti hodin, nutno říct, že jsem se téměř nikdy nenudil a hra ubíhala jak po másle. Občas naskočíte do vozítka pak příjde "TEN" dějový zvrat, sejmete bossáka a je po ptákách. Šlus.

Jelikož jsem obrovským fandou a zastáncem Quaka 2, tak hodnotím možná až moc vysoko, takže kdybch byl stoprocentně objektivní tak bych musel jí tak na 60%. Q4 se v žádném případě kvalitám Q2 nevyrovná, škoda potenciál by tu byl.

Metascore:81%

Pro: Gunplay, hraje se celkově moc dobře

Proti: Prostě jen obyčejná koridorová střílečka

+18
  • PC 65
Quake 4 se na pohled netrénovaného oka může jevit jako mírně zaostalý bratr Dooma 3. . Pohybujete se s grácií a elánem důchodce, skáčete 2 centimetry do vzduchu, vizuálně to vypadá takřka totožně. Avšak je zde, pravda, málo, leč dost podstatnách věcí, které tyto poněkud kontroverzní FPS kulišárny odlišují.

To nejpodstatnější jest fakt, že na počátku (přibližně v první polovině) hry neválčíte sami! V zákopech to bouchá, přes vysílačku komunikují vojáci, často potkáte velkou skupinu spolubojovníků, kteří "zajištují" oblast, občas to okoření naskriptovaná animace nebo nějaká exploze. Zkrátka je dlouho překvapivně rušno, což jest pravý opak Dooma 3, který na základnu v prvních minutách vypustil chaos a zbytek hry nastal pocit izolace. Quake 4 má atmosféru válečnou a o nic méně hustou. To se trochu mění jen tehdy, když jste odděleni od své jednotky či jste rovnou sami posláni splnit úkol, pak se ze hry stává "Doom3 s odlišníma bouchačkama."

K smrti mě nudila ochrana konvoje, který je pohyboval 2km/h a venkovní pasáže v tanku jsou zase zbytečně zdlouhavé. Proklamovaná "Quejkárizace" je dnes spíš úsměvná a její "benefity" taktéž - v podstatě máte jen stále zapnuto "always run" máte trochu vyšší výdrž a můžete číst Quejgáří hatmatilku. Jinak to celé nějak ztratí náboj a ona válečná vřava v první půlce hry jaksi vyšumí do prázdna.

Zbraně nejsou nijak originální, ale mají solidní kopanec a je jich poměrně dost.
(Vždy se pousměju nad tím, jak si Ravensoft myslel, že vystřelit černou díru o velikosti hlavy znamená přicucnout k sobě pár quejgárů, načež onen nejničivější objekt ve vesmíru udělá malé *boom*. Takhle to fakt nefunguje.)

Jinak je Quake 4 pořád celkem fajn, ikdyž zestárnul jako ryba a dnes spíše vypadá jako tuctová Užgorodská budgetovka, která se ale stále solidně hraje.

Pozn. po dlouhé doě jsem vyzkoušel český překlad a dabing.
"This is corporal Kane, one certified badass"
Překlad:"To je desátník Kane, certifikovaný hlupák"

Ty vole, nasrat!

Pro: První polovina hry, pocit ze střelby, atmosféra, rozmanitost nepřátel, main theme.

Proti: Druhá polovina hry, pasáže v tanku, je to krátké.

+18
  • PC 75
Quake 4 je ve své podstatě jen vylepšenou kopií Quake II, je to poctivá rubačka v lehce futuristickém, industrálním prostředí. Nepřátelé nejsou příliš odolní a už vůbec ne chytří, ale nabíhají na vás v úctyhodném množství a člověk spíše než bystrý mozek upotřebí rychlou ruku, aby to všechno uklikal. Arkádovost, jednoduchost a přímočarost však nemyslím úplně jako černočerný zápor, má to svůj styl a ono "doomovské" kouzlo, na odreagování to poslouží výborně.

Mezi singleplayerové inovace patří občasné osedlání věrných mechanických ořů a pohodlné košení Strogů z jejich "sedla" a snad také mírné zaměření se na hru v týmu, ovšem to je jen tak aby se neřeklo. Co se však (naštěstí) nikterak nezměnilo je boží railgun, nebojte, dočkáte se jej. Zvláště pak v multiplayeru, který je v rámci všech 3D akcí určitě nadprůměrný, ovšem Quake III Arenu jaksi nepřekonal, což je docela zklamání. Svými zbraněmi, levely a systémem skákání připomíná opět spíše Quake 2, což je krok vzad, zejména co se rychlosti týče a to je škoda.

Celkově jde o příjemnou hru, i co se týče grafiky, Doom 3 engine, byť na jemná a detailní vyobrazení se příliš nehodí, ještě nepatří do starého železa... Jen smůla, že stá variace na Doom je už v dnešní době poněkud překonaná.

Pro: Stará dobrá arkádová střílečka na odreagování, působivá proměna hlavní postavy

Proti: Triviální a překonaná hratelnost, multiplayer nesplnil očekávání

+11 +12 −1
  • PC 65
Nebudu porovnávat neporovnatelné, i když na první pohled toho má Quake a Doom spoustu společného, hraní je úplně odlišné. V obou hrách bojujete s nějakým svinstvem ve vesmíru a snažíte se spasit svět.

Doom 3 byl okouzlující svou atmosférou a lokalitami, jednoduše se jednalo o poctivou starou školu s fajn hrdinou. Quake 4 na to jde jinak, příběh je na vedlejší koleji a primárně nám předhazuje neustálé likvidování Stroggů (ale několik zajímavostí v příběhu přeci jen je). Stroggové jsou prazvláštně přetvořenými lidmi a jsou napojeni na systém zvaný Nexus a jak už tak bývá, hlavní nápní je Nexus vypnout. V kůži desátníka Kanea, který je nováčkem v jednotce Rhino, se tak budete potýkat s běžnými úkoly, povětšinou dojít vytyčeným koridorem k tlačítku, to zmáčknout a zase běžet zpátky! Hm, pardon, ale tohle opakovat ve hře nesčetněkrátje opravdu opovážlivé. To tvůrci nemohli, nebo se nesnažili vymyslet něco zajímavého? Nebudu tu na ně plivat, jen kvůli maličkosti, která trápí většinu her a radši se pokusím vystihnout atmosféru Quake 4.

Quake 4 je lineární, místy zábavný, v některých chvílích neuvěřitelný, záhy opakující se. Chvíle ve stroggské lékařské stanici k nezaplacení a ovládání všemožných pohyblovátek je super. K tomu si připočtěte pár zajímavých bossů a je z toho zajímavůstka na pár večerů.

Pro: český dabing, zajímavý nepřítel, zbraňové vybavení, bossové, pohyblovátka,

Proti: lineární, skripty, místy jednoduchost,

+10
  • PC 70
Na sérii Quake mám všelijaké vzpomínky. Popravdě jsem se zahrabával do jiných akcí jako například Blood, Heretic nebo Hexen a Quake šel částečně mimo mě i když pravda je, že si vzpomínám jak jsem jedničku docela často hrál. To byl také důvod, proč jsem na čtvrtý díl této série čekal. Zajímalo mě, jak se s ním tvůrci poperou a poprali se s ním docela schopně. Pamatuju si například, že tehdá byly graficky naprosto precizní a neměla v té době konkurenci. Na druhou stranu ale nedokázala přinést nic inovativního a pořád to byla jenom střílečka. Tak nějak bych ale popsal samotnou herní sérii Quake. I když je hra dobrá jak chce, pořád je to jenom střílečka. Bez zajímavějšího příběhu, zajímavějších a zapamatovatelných scén, prostě běz ničeho, co by mi dokázalo víc utknout v paměti než samotný název Quake.

Pro: Quake je pojem, pro někoho větší, pro někoho menší. Tenkrát hra udělala obrovský poprask a víceméně uspěla. Graficky totiž byla nepřekonatelná, herně už méně.

Proti: Svým způsobem naprosto průměrná a nezáživná střílečka, kterou vyvyšuje především, na tehdejší dobu, nevídaná grafika.

+10 +11 −1
  • PC 75
Po dohrání Doom3+Roe jsem se těšil na Q4.Po první hodině a půl jsem hru vypl,protože jsem čekal podobný horor jao Doom3,což tahle hra není.Znova jsem se k tomu dokopal až za půl roku.Znova jsem hru spustil,ale už s úplně jiným očekáváním(spíš bez očekávání) a hra mě už bavila.Mám hodně rád sci-fi,takže to je jasné.Na hře hodnotím,že se člověk dostal do tanku,vznášedla,walkera,hraní ve skupině.Dále scéna,kdy z hrdiny dělají Strogga-velice vydařené.Dále různé mechanismy a stroje na spracovávání lidí.Nevydařený mě přišel level v krvavé stoce a boj se zombie.Level design je prostě dělaný na Doom3 enginu a podle toho taky vypadá.Mrzí mě že vnitřek kosmické lodi byl tak strohý a že se nedalo loď víc prozkoumat-vždy se to smrsklo jen na briefink,pak pro bouchačku a naschle.Nic ohromujícího se nekoná,střílečka ze sci-fi prostředí,hromada zbraní,jednoduchá AI,jedna cesta vpřed.Mimochodem hudbu si třeba vůbec nevybavuju.Výborně zabaví v období herního sucha,možná i mimo něj,prostě oddechovka.Rozhodně to není pro hard core a náročné hráče.

Pro: Sci-fi,množství zbraní,množství nepřátel,walker

Proti: AI,jednoduchost

+9
  • PC 60
Quake 4 mi pripomína všetky tie staré popové hviezdy, ktoré nevedia, že v najlepšom treba prestať a nejakými novými skladbami a excesmi si len ničia všetkú tu reputáciu, ktorú si za tie roky stihli vybudovať. Jediní, kto sa z výsledku ich úsilia nakoniec tešia sú len nostalgici a najskalnejší fanúšikovia, ktorí sú schopní svojim idolom odpustiť čokoľvek, nech je toho trebárs aj za kontajner. Samozrejme istú mieru remeselnosti nemožno uprieť, ale čo z toho, ak je výsledok nemastným-neslaným tieňom ich najväčších hitov? Recyklujúc to(a aj to nie príliš dobre), čo priniesli už pred rokmi, bez štipky inovácie, ospevujúc prvky, ktoré sa dnes už nenosia?
Dámi a páni: o tom presne je Qvejk 4.

Pro: je to qvejk, je to nostalgia, je tam pár fajn zbraní a štipka atmosféry..

Proti: ...ale to aj na rok 2005 sotva stačí. A nechutne plastová grafika so škaredými exteriérmi a sprite pozadiami, fuj!

+8 +15 −7
  • PC 90
Quake 4 byl dobry nastupce quaka 2, bodne bavil, scifi horor, dobrá atmosféra, nekdy se na ni možná chystám z znovu, doom 3 mi moc nepripomina, mozna tak enginem, jinak jsou to odlisne hry

Pro: Dobry pokracovani

Proti: Nemam nic

+7 +8 −1