Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Evil Within

Psychobreak

Žánr:
akce > 3rd person akce *
adventura > akční adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
17.10.2014
Vývojáři:
Tango Gameworks
Oficiální stránky:
http://theevilwithin.com/
The Evil Within je survival horor, za kterým stojí Shinji Mikami, tvůrce série Resident Evil. Hra se soustřeďuje hlavně na klasickou hororovou atmosféru a s ní spojený boj o holé přežití.

V centru dění stojí detektiv Sebastian Castellanos, který je spolu se svými partnery Josephem Odou a Julií Kidman pověřen vyšetřováním hrůzné masové vraždy v Beacon Mental Hospital. Místo, na kterém měly čekat posily, je však zcela opuštěné a tajemná síla zde začíná brutálně zabíjet i zbývající policisty. Útoku čelí i samotný Sebastian. Po procitnutí z bezvědomí shledává, že se ocitl na místě, kde nebezpečí a smrt číhají na každém rohu a nic není takové, jak by mohlo na první pohled vypadat...

Herně se titul inspiruje právě sérií Resident Evil. Především je akcí z pohledu třetí osoby, kde si kromě střelných zbraní užijete i boj zblízka a vzhledem k nedostatku munice občas zvolíte i útěk. Cestou sbíráte zelený sliz, který je k dostaní buďto ve sklenicích nebo z padlých nepřátel. Ten využijete na upgrady vaší postavy anebo zbraní. Můžete si například vylepšit maximální zdraví, delší sprint anebo také větší poškození či nosnost munice. Dále můžete narazit také na sošky, jež skrývají klíček, který vám otevře vybraný trezor s různými bonusy za recepcí v Beacon Mental Hospital. Mimo nepřátel budete čelit pastem, z nichž při správné aktivaci získáte součástky na tvorbu různých šipek a harpun do vaší kuše. A jako tomu bylo v sérii Resident Evil i zde mají své zastoupení a opodstatnění logické hádanky.

The Evil Within běží na modifikovaném id Tech5 enginu a kromě PC verze je k dispozici i na PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 a Xbox One.

Příběh původní hry rozšiřujou DLC The Assignment, The Consequence a The Executioner.

Podpořte Databázi a kupte si hru na Xzone.cz … nebo přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek

CrocoRay
CrocoRay

Co jsem se díval na achievementy na steamu, tak je tam dohrání bez jakéhokoliv upgradu a dohrání za méně než pět hodin. Jen by mě zajímalo,…


Nejlépe hodnocené komentáře


Očekávání byla jasná. Kombinace Resident Evil 4 a Silent Hill 2. Nic většího, nic menšího. Hlavním tahákem The Evil Within je jistě jméno Shinji Mikamiho, který sliboval návrat ke kořenům survival hororu a, nutno přiznat, že svému slovu dostál.

Připravte se na nedostatek lékárniček, minimum munice a hromady nepřátel. Většina z nich je navíc dosti agresivních a zběsilý sprint často bývá jedinou možností postupu vpřed. Do cesty se vám postaví mnoho druhů všemožných potvor a úspěšné překonání každé z nich vyvolá euforii doprovázenou strachem z další chodby.

Nikdy nelze odhadnou, co se skrývá za dalšími dveřmi. Napětí se dá krájet. Pravidelné návštěvy sanatoria, sloužícího jako save point, naskytnou jedinečný zážitek. Určité momenty (pole slunečnic) se zapíšou do paměti tučným písmem. Z hlediska hratelnosti a atmosféry nelze mnoho vytýkat.

Horší jsou ostatní složky hry. Všechny postavy jsou suché a nudné. Příběh je chaotický, jeho vyústění nedostačující. Ono, poslední dobou hojně využívané, vyprávění ve stylu „hádej, milý hráči, co se vlastně děje“ začíná už být únavné. Dva černé pruhy na okrajích obrazovky značně iritují, zvláště ke smůle těch s menším monitorem/televizí. Hudba je nevýrazná a poslední boss neuspokojující.

Zlo Uvnitř je tak hybridem, neříkám paskvilem, výše zmíněných RE4 a SH2. Nabízí fortelnou, chvílemi frustrující, zábavu na slušných 15 hodin.

Pro: atmosféra, hratelnost, klasický survival, nepředvídatelnost

Proti: příběh, postavy, poslední boss, nevýrazná hudba, "černé pruhy"

+26+26 / 0

Hodně kvalitní horor, který spojuje gameplay rezidentů a čvachtavou hnusotu silenthilu. V jednu chvíli se procházím po lesíku nebo malebně romantické, rozpadající se, vesničce a další moment stojím po kolena ve zbytcích těl, vnitřností a krvi. Zombíci střídají různé abominace, tempo hry se často mění od plížení a pomalého odstraňování pastí až po hektické arénovité bitky a zběsilé úprky. TEW tam má všechno...

Když dojdu na konec koridoru, ze země vystříknou chapadla a jsem zase někde jinde. Střídání jednotlivých prostředí je nahodile šílené, objevuji se ve vzájemně nenavazujících lokací a nemám představu, co vlastně dělám. Jatka střídají středověké vesničky střídají katakomby střídají prosluněné vyhlídky střídají opuštěné nemocnice střídají hrady střídají opuštěný dům s temnými zákoutími střídají slunečnicové pole střídají rozpadající se město (krajzys 2 ityz!) střídají šílené Otherworldí sajlentoviny a tak dále a tak dále. A to mi vlastně vůbec nevadí, protože příběh je klasická japonská WTF patlanina, kterou málokdo pochopí bez pomocí wikiny. A i tak je to blbost.

Brutalitou se tady nešetří a i moje přítelkyně okomentovala dění na obrazovce "co to je za hnus?". A to jí nechaly klidnou i létající oční bulvy ve zpomaleném VATSu třetího Fallouta. Prostě nic pro slečinky.

Patch odemknul 60FPS a vymazal ty strašně kůl pruhy (které tam jsou pro lepší filmový zážitek, to dá rozum; rozhodně to nemá nic společného s nedostatkem výkonu konzolí). I tak jsem celou hru musel hodit na SSD, protože klasický disk nebyl schopnej hrabat v 60fps dost rychle pro vykreslování textur. Graficky to není žádná výhra, ale některé momentky dokáží potěšit a už ta promočená halena Kidmenové mě fascinovala asi 5 minut.

Hodně omílána je obtížnost, ale pokud jste dohráli prvního Resident Evila, nemůže vás nic překvapit. Spíše než s nepřáteli jsem občas sváděl souboj s ovládáním postavy, která se blbě pohybuje a třeba takový hod granátu na hraně propastí znamená, že tam spadnu. Savování je bezproblémové, díky velkorysému systému checkpointů.

Škoda toho mizerného příběhu. Jako koktejl hororového survival žánru je to ale hodně moc povedené a to říkám jako člověk, který nemá rád horory. Mám prostě jen rád dobré hry a tou TEW rozhodně je.

✰✰✰ / 5

Obtížnost: Survival
Herní doba: 18 hodin
Počet smrtí: 44
+18+19 / -1

Tlustý vesničan, v jehož těle s usídlil parazit, se pomalu blížil. Už jako asi desítky před ním, stále to bylo stresující setkání, nehledě na to že jich za ním šlo dalších pět. Namířím pistolí na holeň, kdybych zamířil níž, nevyjde to a „zombík“ spadne na zem, kdybych zamířil výš, začne tančit na místě a kroutit se bolestí, což taky nepotřebuju. Mířím do holeně a stisknu klávesu, „zombík“ bolestí klekne. Rozběhnu se k němu a stisknu další klávesu, běžím sice téměř do davu nepřátel ale to co bude následovat je takové menší vítězství. Leon Kennedy za svého nezapomenutelného „huhaah“ rozkopne „zombíkovi“ elegantně hlavu (Ada to sice dělá elegantněji) a odhodí ho do davu nepřátel, které tím povalí. Teď má Leon čas vytáhnout zápalný granát a hodit ho do ležících nepřátel. Zvuk umírání je zakončen naskakujícími modrými pruhy značící peníze. Zážitek jak něco. Resident Evil je dodnes jedna z mých TOP her a to jsem ji masochisticky hrál na klávesnici. Rád se ke hře vracím. Proto si dokážete představit, jaká byla moje očekávání od Evil Within.

Budu spoilerovat, protože pár rozhodnutí mě opravdu naštvalo a nechce se mi věřit, že by se k nim uchýlil takový „mistr“ horroru.

Udělat hru hardcore tím že postava unese jen 5 sirek? Chtěl bych jakékoliv logické vysvětlení, proč by nemohla unést šestou bez upgradu.

Nepřátelé se zdají být docela běžní a vynikli právě až po dohrání hry, když jsem si procházel figurky. Jsou geniálně vytvořené a mrzí mě jen, že ve hře to skoro nejde vidět. Vše co je trochu dál je mírně mázlé. Blízko zase vše zakrývá Sebastianova postava (mimochodem Castellanos je naprosto božsky znějící příjmení) a ještě ke všemu spodek a vrch zakrývají pruhy. Takže jsem za celou hru pořádně nevěděl, co po mě jde.

Věděl jsem, že to budou kecy, jak neustále prezentovali při hraní „rozličné způsoby“. Chtěl jsem hned na začátku použít mozek a u prvního nepřítele s motorovou pilou, kterou jsem potřeboval, jsem popadl sekyru/sekáček , prosekal se k němu skrz dřevěnou zeď a on byl stále připoutaný řetězy. Pila ležela vedle něj. Ale ne, nešla sebrat. To považuju za extrémní fail, a skoro se mi to jevilo jako bug. Proč tam tu možnost nedal? Hra se prezentuje stealth postupy ale i když to jde, tak to vlastně nejde? Co to?

Souboje s bossy jsou také zklamáním, protože probíhají tak že člověk holt místo klasických nábojů vleze do inventáře, kde ze součástek nalezených cestou udělá tolik výbušných střel do kuše, kolik jen bude třeba- nic víc, funguje to na každého bosse. Pokud pečlivě sbíráte součástky, máte jich vždy kolem 50. A dokonce jsem toho názoru, že hra hází zbytečně klacky pod nohy a zdá se mi, že by jiný přístup asi ani nešel. Zkoušet to ustřílet když Castellanos nedokáže uhnout ničemu? Opravdu je lepší strategie výbuch, výbuch, výbuch, výbuch.

Zbraně jsou krom kuše docela nuda a zarazilo mě, jak pozdě dostanu magnum. V RE4 to byla skvělá zbraň, člověk jí měl půlku hry a náboje do ní nacházel tak nějak vzácně, ale rozhodně šly najít. Zde ji dostane 3 úrovně před koncem myslím, podařilo se mi do něj najít asi 4 náboje, takže jsem měl za celou hru kolem 10 nábojů do zbraně, která mi přišla slabší než naplno vylepšená sniperka a vypadala skoro totožně jako počáteční revolver.

Jízda autobusem, tu si mohli odpustit. Město je škaredé, textury doskakují, je to jeden odporný koridor a oni do toho zakomponují scénu s kulometem a jednou lajnou nabíhajících nepřátel- opakovaně! To je vážně EVIL tahle kurvit hratelnost pane Mikami! A když už jednou uděláš super nepřítele- mini bosse, vymysli dalšího! Nepoužívej v následujících levelech ty samé jen ve větším počtu! Takhle i ten nejzajímavější nepřítel časem působil směšně protože jste už měli taktiku ´.

Příběh ničím nepřekvapí. Vyškolený tituly jako Silent Hill, Alan Wake, Deadly Premonition a jinými, jsem v tom hledal až moc hloubku a náznaky z každého nápisu a tak mě konec opravdu zklamal.

Navíc vše ukázal trailer. Čekal jsem, že hra bude plná nástrah a budu v nějakém blázinci, který je doslova sám jedna velká past. Ale ty scény s různými mechanismy jako rotující břity, změny okolí. Trochu jsem čekal, že to bude jako ve filmu kostka a nikdy si nebudu moct být jistý, že mě čeká stejná místnost, která by tam měla být. No řekněme, že jich je tam přesně (cool zážitků s pastmi) tolik co v traileru. Zbytek obstarávají miny a dráty apod.

A proč ve výsledku 80%? Je to horror a je kvalitní. Zmínil jsem tolik nedostatků, ale hru jsem si užil. Neměl jsem tak velkou motivaci hrát dál jako v případě Resident Evilu 4. Ale dohrál jsem to, což teď umí fakt málo her, přinutit mě dohrát je. Zvažuju skepticky DLCčka, a kdo ví, jestli si to někdy zahraju znovu. Ale líbilo se mi to. Uškodilo tomu možná až moc přehnané očekávání. Jakoby Shinji trochu zaspal, nebo hru dělal fakticky dlouho a jde to vidět. V Resident Evilu 4 si pamatuju snad každý detail a můžu to hrát furt dokola. Evil Within ale opravdu ne.

Vypíchl jsem snad vše, co se mi nelíbilo, dělám to tak proto, že když to člověk přečte, může si říct, jestli to jsou zápory, které mu budou taky vadit, nebo si hru užije i přes ně. Dle mého nejlepší způsob komentářů.

Prostě: tohle mi vadí, bude ti to vadit taky?

Hráno: PS4
Počet úmrtí: 81

Pro: Atmosféra vesnice, pasti i přes jednoduchost fungují a člověk se bojí. Sirky (nápad). Pár míst kde se dá atmosféra krájet - pokud jste neviděli trailer.

Proti: Až moc obyčejné zbraně, sirky (provedení), vše se časem stane všedním a likvidace bossů. Pár míst kde by se dala atmosféra krájet - ale viděli jste už trailer.

+15+15 / 0

Po viacmenej vlažných kritikách som nečakal veľa, o to viac som prekvapený ako dobre som sa celý čas bavil. Evil Within je hnusný, čvachtavý a nepredvídateľný horor, ktorý pravidelne prekvapoval a strašil. Nebál som sa síce permanentne, ale bolo mi občas veľmi nepríjemné ísť v hre ďalej. Pravidelný nedostatok nábojov a života spôsoboval naozaj napínavú atmosféru.

Čo sa mi páčilo?
Je to naozajstná hororová AAA produkcia, podobných hier nie je v poslednom čase veľa a o to viac poteší, že to pôsobí naozaj veľkolepo. Design úrovní sa veľmi vydaril, prostredia sa striedajú a občas mi normálne padala sánka z toho, čo sa dialo na obrazovke. Usmieval som sa často aj z tých nechutných nápadov, naozaj je takmer každá lokalita niečím výnimočná a o prekvapenia nie je núdza.

Ďalšou svetlou stránkou sú nepriatelia z ktorých ide rešpekt. Sú hnusní a veľmi agresívni. Keď dôjdu náboje a nejaký nebezpečný zmrd sa za vami rozbehne s hlasným škrekotom a za burácajúcej nepríjemnej hudby, potom spoznáte čo je to naozajstný adrenalín.

Nepredvídateľnosť. Naozaj som nevedel, čo sa bude diať ďalej a aké monštrá sa ešte ukážu. Bol som veľmi zvedavý a občas som sa pristihol, ako sa pri hre spokojne usmievam.

Čo sa mi nepáčilo?
Príbeh bol nakoniec lepší ako som čakal, ale je až príliš chaotický. Dialógy sú tiež dosť slabo napísané a občas aj hlavná postava hovorí veci, čo nedávajú na základe udalostí veľmi zmysel. V každom prípade ten príbeh nebol na horor až tak zlý.

Ďalšou vecou, čo mi išla na nervy bolo ovládanie. Taký hod granátom je veľmi riskantný a zle zvládnutý. Síce sa pri hode zvýrazní, kam granát dopadne, no pri hode urobí postava nejaký nemotorný krok dopredu a môže tak spadnúť alebo ho hodiť inak ako bolo ukázané. Pravidelne sa mi stávalo, že som si nechcene hodil granát pod nohy a zabil som sa s ním asi 5x. Podobne nemotorne je na tom aj boj na blízko.

Zhodnotenie
Z herných hororov som sa takto dobre bavil celú hernú dobu len pri Resident Evil 2. Musím sa priznať a možno to bude znieť na základe hodnotení kontroverzne, ale Evil Within je najlepší horor, aký som v posledných rokoch hral. Dlhá herná doba, takmer neustále dusná atmosféra, množstvo dobrých nápadov, vydarené zmeny prostredí, zákerní nepriatelia a dokonca mi sadol aj posledný boss a záver. Veľká spokojnosť.

Doba hrania - takmer 20 hodín
Počet úmrtí - 71

Pro: Nápady, nepredvídateľnosť, dlhá herná doba, vydarení zákerní nepriatelia, hnus na každom kroku, design úrovní, atmosféra

Proti: Chaotický príbeh, ovládanie boja na blízko a hod granátom

+13+13 / 0

The Evil Within měl všechno co ve hrách nesnáším.

Nesympatický hrdina, který je mi úplně fuk.
Upgrade zbraní, pro upgrade zbraní, tj. člověk musí upgradovat, aby zbraně k něčemu byly.
Upgradování revolveru ke zvětšení zásobníku (až 12 nábojů na max!).
3 vteřinový sprint na levelu 1.
Instakill nepřátele výborně doplňovaný delším nahrávacím časem.
Bossfight poskládaný z miniher.
Úseky, kdy hráč prchá, ale vidí jen za sebe a když neběží po přesně stanovené tak ho čeká instakill a load.
Úseky, kdy se naráz odehraje něco nestandardního a člověk má jen pár vteřin na to precizně zareagovat načež instakill a load.
Nemotornější ovládání.
Nepřátelé mají zbraně, které hráč nemůže získat.
Designová neucelenost.
Braní ovládání hráči.
Nemožnost provádět nějakou činnost v podřepu a automatické stoupnutí.
Mizerná práce se světlem.
Zápisky a audiology.
Chybělo mi normální otevírání dvěří, oproti tomu rychlému a super mega pomalému.
Chladné zbraně, které se rozpadnou po jednom úderu.

A stejně mě to relativně bavilo a dohrál jsem to do hořkého konce. Ne snad kvůli příběhu, ten mi byl docela putna a pak jsem ho naprosto bez zaváhání ignoroval. Ale atmosféra byla příjemná, oscilovala někde mezi Resident Evilem a Silent Hillem a byl jsem částečně zvědavý, jaká další obludnost se objeví a kde se to bude odehrávat. A to je taky jediný důvod, proč jsem to dotáhl až do konce.

Pro: Atmosféra, Monstrozity

Proti: Neucelený game design

+12+14 / -2