Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Portal

86
608 hodnocení Platformy
Žánr:
logická > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
09.10.2007 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://orange.half-life2.com/portal.html
Portal od vývojářů z Valve, který je součástí kompilace her nazvané The Orange Box, představuje prakticky nový žánr sám o sobě - a to logickou hru z vlastního pohledu s důrazem na příběh. V kůži hlavní hrdinky Chell se podílíte na testování vynálezu korporace Aperture Science - takzvaného "portal gun", tedy ručního přístroje na tvorbu portálů. Tato hračka vytváří portály pro rychlé cestování v prostoru a technologie byla původně vyvinuta jako náhrada za sprchové závěsy. Portal je plný puzzlů a humoru. Přibližně tříhodinovou zábavu v kampani značně rozšiřují mapy pro pokročilé, které znatelně navyšují obtížnost a nutnost plánování postupu.

Portal získal řadu ocenění, a o čtyři roky později autoři vydali výrazně delší pokračování Portal 2 znatelně rozšiřující koncept do plnohodnotné podoby.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Portal je podle mě stejně geniální záležitost jako třeba Tetris, Rubikova kostka, Sokoban nebo Lego. Všechny tyto věci mají nápad - jsou založené na nějakém vcelku jednoduchém principu, zato extrémně chytlavém. O to víc musím ocenit, že Valve mělo odvahu nabídnout všem hráčům 3D stříleček pro změnu logickou hru a dokonce se jim opravdu povedlo hráče zaujmout.

Mě si Portal opravdu velice rychle získal. Nejvíce se mi líbilo, jak mě naučil o prostoru přemýšlet jinak, než jsem byl doposud zvyklý. Naštěstí je používání portalů velice praktická věc a než jsem se stačil rozkoukat, už jsem s jejich pomocí různě zkracoval cestu, dostávat se na hůře dostupná místa, naučil se s jejich pomocí oklamat gravitaci, abych vyskočil hodně vysoko nebo hodně daleko a zkrátka jsem pochopil motto Think with portals...

Navíc hra obsahuje i další dobré nápady - ne jen portály. Tak třeba různé hrátky s energetickými koulemi, kostkami či různými útočnými stroji (roboti, co rádi pořád opakovali "target lost" a "are you still there?" nebo automatický zato pomalý raketomet) To všechno považuji za docela šikovné věci, díky čemuž si myslím, že tvůrci jsou celkem kreativní...

Přemýšlím, jestli má Portal ale také nějaké chyby, díky kterým bych mohl jít s hodnocením dolů. Popravdě - nic moc mě nenapadá. Ze začátku jsem možná nadával, že je Portal příliš lehký a většinu místností jsem vyřešil celkem hned. Na druhou stranu - kdyby byl těžší, asi by neoslovil tolik masy, zpomalilo by se tempo, hratelnost a hodně lidí by sáhlo po návodu... A to, co je ve hře lehké pak vykompenzují advanced mapy, u kterých jsem se už celkem zapotil :-) A co třeba délka? Věřím, že hra ze sebe vymáčkla maximum a při větší délce by narostl počet hluchých míst, případně by se dostavil stereotyp... Vlastně jsem byl docela rád, když jsem potkal Hlavního Bosse - skončit se má v nejlepším...

Takže já osobně tam žádné chyby nevidím a cítím, že bych hře měl dát nejméně 95%...

Pro: Jeden z nejlepších giftů, co jsem na Steamu od spolužáka dostal :)

Proti: The cake is a lie!

+41+41 / 0
  • PC 95
Také přidám svůj názor, k Portalu jsem se bohužel (a zároveń i bohudík) dostal teprve nedávno. A to mě vlastně žene k tomuto komentáři.

Probouzíte se v rozsáhlých místech velkého komplexu Aperture Science. Stejně tak jako v rivalské společnosti Black Mesa jde o jakýsi test, při kterém vás provází hlas z audia vysoce vyspělého počítače. Dostáváte do rukou portal gun a jak postupujete dál, dostáváte se od primitivních úkonů až k těm těžším a těžším. To ovšem neznamená, že to pro vás bude nějaký problém. Já jsem si z nějakého důvodu pořád myslel, že si s něčím nebudu moct poradit. K nějakému zádrhelu jsem došel někdy ve 3/4 hry, jinak na tom nebylo nic nezvladatelného.

Jako takový příjemný vtípek mi přišly věžicky s tím dětským hláskem a pár skrytých hlášek, ovšem co bylo párádní, byla závěrečná mise, kterou jsem si naprosto vychutnal a o to větší bylo překvapení v podobě finální scénky.

Celé to na mě udělalo strašně silný dojem. Nevím, jak se to stalo.. ale celý Half-Life na mě vždy působil tak živě, silně a chytlavě. V závěru mohu říci, že Portal není vyjímkou, jako logická hra to není žádný zápřah, ale pokud jste fanoušci Valve, nesmíte si Portal nechat ujít!
+31+32 / -1
  • PC 90
Jednoduchý, leč geniální koncept. Dejte dítěti (v mém případě lehce přerostlému) do ruky elegantní nablýskanou bouchačku, která sice moc škody neudělá, ale na oplátku držiteli umožní házet po stěnách a stropech a podlahách barevná kolečka (striktně geometricky řečeno se jedná o ovály) a o zábavu je postaráno.

V čem je háček? Inu, ona barevná kolečka (no jo, ovály) nejsou kolečka (vrrr, ovály) jen tak ledajaká/é. Jsou to totiž interdimenzionální portály. Tedy jakési magické dvéééře, které jsou mezi sebou propojené.

V principu to funguje tak, že na jednu stěnu vystřelíte modrý portál, na druhou oranžový, vlezete do jednoho a vylezete z druhého. Zní to komplikovaně? Princip je to jednoduchý, ale dokud si to nezkusíte, nepochopíte, jaké psí kusy s tím jde vyvádět.

Potřebujete vyskočit výš a ještě výš? Není problém. S trochou kreativity a šikovnosti pomocí portálů překonáte jakoukoliv překážku.

Když k tomu přidáme sympatickou cynickou záporačku GLaDOS (pohlaví a charakter je věc diskuze), supervýkonný to počítač s osobností, ovládající laboratoře Aperture Science ve kterých se hlavní hrdinka nachází, který suše komentuje její snažení a častuje ji parádními hlody, máme zcela jasný pětihvězdičkový materiál, který by, pravda, mohl být ještě propracovanější a delší... čehož jsme se dočkali ve druhém díle.

Troufám si tvrdit, že Portal je už ted herní klasikou, kterou doporučuji vyzkoušet hráčům všech kategorií.

P.S. Mrkněte se do odkazů na mod Portal - Prelude, jedná se o neoficiální prequel, rozsahem podobně jako Portal, obtížnost docela brutální, osobně jsem si na tom před lety slušně vylámal zuby. Ale hlavně to moc pěkně rozvádí příběh, aneb co bylo předtím, než se k moci dostala GLaDOS. Doporučuju všem fanouškům :)

Pro: Originální koncept, GLaDOS

Proti: poněkud kratší

+27+28 / -1
  • PC 85
Dohráno za dvě hodiny. A to jsem ohledně logického uvažování docela poleno. Nicméně to úplně stačilo. Je dobře vidět, že se jednalo o pokus vytvořit opravdu originální hru zejména v principu postupu (o žádné předloze nebo inspiraci jsem se nikde nedočetl), a to se Valve povedlo. I přestože je hra veskrze jednotvárná a rychlá, jako předváděčka funguje výborně. Bavil jsem se... celé dvě hodiny, být hra delší, jsem si jistý, že by ztrácela dech a vše by upadlo do frustrující opakovačky stejných triků a způsobů, jak se dostat dál.

Cestička pro druhý díl a vlastně plnohodnotnou hru byla ale připravena výborně. V pokračování se různé mechanismy a logické prvky upravily a vypilovaly, zde si musíte vystačit jen s portály, energickými koulemi a s testovací místností plné záměrných komplikací v první části, až po velmi nepřívětivé prostředí v části druhé. Dabing GLaDOS mi trochu trhal uši, ale její monology a (záměrně) nevědomý sarkasmus mě skoro vždy rozesmál.

Navíc se tvůrcům podařilo vykreslit zvláštně depresivní a sterilní atmosféru testovacích místostí, v kontrastu s téměř pekelně působícím "zákulisím". A dabing malých kulometných střílen (turrets) byl úžasný, až mi jich bylo chvílema líto x).
+25+25 / 0
  • PC 80
Budu asi jediný kdo napíše, že ho Portal nepřekvapil, ale je to opravdu tak. Přesně co jsem od něj čekal a co bylo prezentováno ve videích, jsem také dostal - společně s pár hláškama a veselým závěrečným bossem. Ideální hra pro koncept "hra ke hře" - dostáváte pocit že je Portal zdarma, ale přitom si za něj zaplatíte...:) Skvěle dotváří pestrost celého Orange Box, ale přesto jsem měl pocit, že místností by mohlo být ještě víc a ještě víc úchylnější - nechtěl jsem to, ale lehký pocit nevyužitého potenciálu se u mě dostavil. Ten však můžou zahnat fanouškovské mapy, ke kterým jsem se už bohužel nedostal, snad to ještě napravím.
+21+24 / -3