Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Portal

10.10.2007
22.12.2007
12.05.2014
20.10.2016
85
681 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Portal od vývojářů z Valve, který je součástí kompilace her nazvané The Orange Box, představuje prakticky nový žánr sám o sobě - a to logickou hru z vlastního pohledu s důrazem na příběh. V kůži hlavní hrdinky Chell se podílíte na testování vynálezu korporace Aperture Science - takzvaného "portal gun", tedy ručního přístroje na tvorbu portálů. Tato hračka vytváří portály pro rychlé cestování v prostoru a technologie byla původně vyvinuta jako náhrada za sprchové závěsy. Portal je plný puzzlů a humoru. Přibližně tříhodinovou zábavu v kampani značně rozšiřují mapy pro pokročilé, které znatelně navyšují obtížnost a nutnost plánování postupu.

Portal získal řadu ocenění, a o čtyři roky později autoři vydali výrazně delší pokračování Portal 2 znatelně rozšiřující koncept do plnohodnotné podoby.


Poslední diskuzní příspěvek

@Jumas (22.05.2020 18:48): Mnohonásobně bych úplně neřekl, o trochu delší jo, ale nijak výrazně. Každopádně zkus první čtvrthodinu a uvidíš, že to celý zhltneš jako malinu. Já byl z dvojky naprosto unešený a dohrál jsem ji několikrát...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Portal je podle mě stejně geniální záležitost jako třeba Tetris, Rubikova kostka, Sokoban nebo Lego. Všechny tyto věci mají nápad - jsou založené na nějakém vcelku jednoduchém principu, zato extrémně chytlavém. O to víc musím ocenit, že Valve mělo odvahu nabídnout všem hráčům 3D stříleček pro změnu logickou hru a dokonce se jim opravdu povedlo hráče zaujmout.

Mě si Portal opravdu velice rychle získal. Nejvíce se mi líbilo, jak mě naučil o prostoru přemýšlet jinak, než jsem byl doposud zvyklý. Naštěstí je používání portalů velice praktická věc a než jsem se stačil rozkoukat, už jsem s jejich pomocí různě zkracoval cestu, dostávat se na hůře dostupná místa, naučil se s jejich pomocí oklamat gravitaci, abych vyskočil hodně vysoko nebo hodně daleko a zkrátka jsem pochopil motto Think with portals...

Navíc hra obsahuje i další dobré nápady - ne jen portály. Tak třeba různé hrátky s energetickými koulemi, kostkami či různými útočnými stroji (roboti, co rádi pořád opakovali "target lost" a "are you still there?" nebo automatický zato pomalý raketomet) To všechno považuji za docela šikovné věci, díky čemuž si myslím, že tvůrci jsou celkem kreativní...

Přemýšlím, jestli má Portal ale také nějaké chyby, díky kterým bych mohl jít s hodnocením dolů. Popravdě - nic moc mě nenapadá. Ze začátku jsem možná nadával, že je Portal příliš lehký a většinu místností jsem vyřešil celkem hned. Na druhou stranu - kdyby byl těžší, asi by neoslovil tolik masy, zpomalilo by se tempo, hratelnost a hodně lidí by sáhlo po návodu... A to, co je ve hře lehké pak vykompenzují advanced mapy, u kterých jsem se už celkem zapotil :-) A co třeba délka? Věřím, že hra ze sebe vymáčkla maximum a při větší délce by narostl počet hluchých míst, případně by se dostavil stereotyp... Vlastně jsem byl docela rád, když jsem potkal Hlavního Bosse - skončit se má v nejlepším...

Takže já osobně tam žádné chyby nevidím a cítím, že bych hře měl dát nejméně 95%...

Pro: Jeden z nejlepších giftů, co jsem na Steamu od spolužáka dostal :)

Proti: The cake is a lie!

+46
  • PC 95
Také přidám svůj názor, k Portalu jsem se bohužel (a zároveń i bohudík) dostal teprve nedávno. A to mě vlastně žene k tomuto komentáři.

Probouzíte se v rozsáhlých místech velkého komplexu Aperture Science. Stejně tak jako v rivalské společnosti Black Mesa jde o jakýsi test, při kterém vás provází hlas z audia vysoce vyspělého počítače. Dostáváte do rukou portal gun a jak postupujete dál, dostáváte se od primitivních úkonů až k těm těžším a těžším. To ovšem neznamená, že to pro vás bude nějaký problém. Já jsem si z nějakého důvodu pořád myslel, že si s něčím nebudu moct poradit. K nějakému zádrhelu jsem došel někdy ve 3/4 hry, jinak na tom nebylo nic nezvladatelného.

Jako takový příjemný vtípek mi přišly věžicky s tím dětským hláskem a pár skrytých hlášek, ovšem co bylo párádní, byla závěrečná mise, kterou jsem si naprosto vychutnal a o to větší bylo překvapení v podobě finální scénky.

Celé to na mě udělalo strašně silný dojem. Nevím, jak se to stalo.. ale celý Half-Life na mě vždy působil tak živě, silně a chytlavě. V závěru mohu říci, že Portal není vyjímkou, jako logická hra to není žádný zápřah, ale pokud jste fanoušci Valve, nesmíte si Portal nechat ujít!
+34 +35 −1
  • PC 90
Jednoduchý, leč geniální koncept. Dejte dítěti (v mém případě lehce přerostlému) do ruky elegantní nablýskanou bouchačku, která sice moc škody neudělá, ale na oplátku držiteli umožní házet po stěnách a stropech a podlahách barevná kolečka (striktně geometricky řečeno se jedná o ovály) a o zábavu je postaráno.

V čem je háček? Inu, ona barevná kolečka (no jo, ovály) nejsou kolečka (vrrr, ovály) jen tak ledajaká/é. Jsou to totiž interdimenzionální portály. Tedy jakési magické dvéééře, které jsou mezi sebou propojené.

V principu to funguje tak, že na jednu stěnu vystřelíte modrý portál, na druhou oranžový, vlezete do jednoho a vylezete z druhého. Zní to komplikovaně? Princip je to jednoduchý, ale dokud si to nezkusíte, nepochopíte, jaké psí kusy s tím jde vyvádět.

Potřebujete vyskočit výš a ještě výš? Není problém. S trochou kreativity a šikovnosti pomocí portálů překonáte jakoukoliv překážku.

Když k tomu přidáme sympatickou cynickou záporačku GLaDOS (pohlaví a charakter je věc diskuze), supervýkonný to počítač s osobností, ovládající laboratoře Aperture Science ve kterých se hlavní hrdinka nachází, který suše komentuje její snažení a častuje ji parádními hlody, máme zcela jasný pětihvězdičkový materiál, který by, pravda, mohl být ještě propracovanější a delší... čehož jsme se dočkali ve druhém díle.

Troufám si tvrdit, že Portal je už ted herní klasikou, kterou doporučuji vyzkoušet hráčům všech kategorií.

P.S. Mrkněte se do odkazů na mod Portal - Prelude, jedná se o neoficiální prequel, rozsahem podobně jako Portal, obtížnost docela brutální, osobně jsem si na tom před lety slušně vylámal zuby. Ale hlavně to moc pěkně rozvádí příběh, aneb co bylo předtím, než se k moci dostala GLaDOS. Doporučuju všem fanouškům :)

Pro: Originální koncept, GLaDOS

Proti: poněkud kratší

+32
  • PC 70
Logické hry moc nevyhledávám, a tak jsem se k prvnímu Portalu dostal až téměř třináct let po jeho vydání. Po Counter-Strike je to vlastně teprve druhá hra od Ventilové korporace, kterou jsem hrál a nepředpokládám, že se to někdy v brzké době změní.

Vyhovovalo mi, že mě Portal až na pár míst netrápil příliš složitými hádankami a vše pěkně odsýpalo. Hra je protkána skvělým humorem a je jen škoda, že mi často blbly titulky, kdy se třeba každá třetí či čtvrtá věta GLaDOS nezobrazila, což je nejspíše současný problém a dříve tím hra netrpěla. O pár vtipných hlášek jsem tak přišel. Že jsou portály zcela bezpečné, akorát se nikdy nesmím dotknout konce portal gunu a zbraň se nesmí ani zčásti namočit do vody, jsem se však naštěstí dozvěděl.

Bavilo mě lovení achievementů, z nichž je bezesporu nejlepší devíti kilometrový pád, trvající několik minut. Hlavní příběhová linka není příliš dlouhá, ale vyzkoušel jsem pokročilé mapy, a ty mi chvíli zabraly. Na výzvy na čas, počet kroků nebo počet portálů jsem se ale vybodnul. Na to bych neměl nervy.

V podstatě jsem dostal to, co jsem od hry po zhlédnutých videích a přečtených recenzích očekával. Pohodovou logickou hru z pohledu první osoby. Sice se vcelku rozcházím s obecným hodnocením, ale to je tím, že takovéto kousky nejsou úplně mým šálkem a daleko více se zabavím u jiných žánrů. Závěrečný soundtrack byl ale parádní, ne že ne.

Pro: humor, achievementy, soundtrack

Proti: blbnoucí titulky, není to úplně hra pro mě

+30
  • PC 85
Dohráno za dvě hodiny. A to jsem ohledně logického uvažování docela poleno. Nicméně to úplně stačilo. Je dobře vidět, že se jednalo o pokus vytvořit opravdu originální hru zejména v principu postupu (o žádné předloze nebo inspiraci jsem se nikde nedočetl), a to se Valve povedlo. I přestože je hra veskrze jednotvárná a rychlá, jako předváděčka funguje výborně. Bavil jsem se... celé dvě hodiny, být hra delší, jsem si jistý, že by ztrácela dech a vše by upadlo do frustrující opakovačky stejných triků a způsobů, jak se dostat dál.

Cestička pro druhý díl a vlastně plnohodnotnou hru byla ale připravena výborně. V pokračování se různé mechanismy a logické prvky upravily a vypilovaly, zde si musíte vystačit jen s portály, energickými koulemi a s testovací místností plné záměrných komplikací v první části, až po velmi nepřívětivé prostředí v části druhé. Dabing GLaDOS mi trochu trhal uši, ale její monology a (záměrně) nevědomý sarkasmus mě skoro vždy rozesmál.

Navíc se tvůrcům podařilo vykreslit zvláštně depresivní a sterilní atmosféru testovacích místostí, v kontrastu s téměř pekelně působícím "zákulisím". A dabing malých kulometných střílen (turrets) byl úžasný, až mi jich bylo chvílema líto x).
+28