Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Portal


Komentáře

< >
  • PC 95
Portal je podle mě stejně geniální záležitost jako třeba Tetris, Rubikova kostka, Sokoban nebo Lego. Všechny tyto věci mají nápad - jsou založené na nějakém vcelku jednoduchém principu, zato extrémně chytlavém. O to víc musím ocenit, že Valve mělo odvahu nabídnout všem hráčům 3D stříleček pro změnu logickou hru a dokonce se jim opravdu povedlo hráče zaujmout.

Mě si Portal opravdu velice rychle získal. Nejvíce se mi líbilo, jak mě naučil o prostoru přemýšlet jinak, než jsem byl doposud zvyklý. Naštěstí je používání portalů velice praktická věc a než jsem se stačil rozkoukat, už jsem s jejich pomocí různě zkracoval cestu, dostávat se na hůře dostupná místa, naučil se s jejich pomocí oklamat gravitaci, abych vyskočil hodně vysoko nebo hodně daleko a zkrátka jsem pochopil motto Think with portals...

Navíc hra obsahuje i další dobré nápady - ne jen portály. Tak třeba různé hrátky s energetickými koulemi, kostkami či různými útočnými stroji (roboti, co rádi pořád opakovali "target lost" a "are you still there?" nebo automatický zato pomalý raketomet) To všechno považuji za docela šikovné věci, díky čemuž si myslím, že tvůrci jsou celkem kreativní...

Přemýšlím, jestli má Portal ale také nějaké chyby, díky kterým bych mohl jít s hodnocením dolů. Popravdě - nic moc mě nenapadá. Ze začátku jsem možná nadával, že je Portal příliš lehký a většinu místností jsem vyřešil celkem hned. Na druhou stranu - kdyby byl těžší, asi by neoslovil tolik masy, zpomalilo by se tempo, hratelnost a hodně lidí by sáhlo po návodu... A to, co je ve hře lehké pak vykompenzují advanced mapy, u kterých jsem se už celkem zapotil :-) A co třeba délka? Věřím, že hra ze sebe vymáčkla maximum a při větší délce by narostl počet hluchých míst, případně by se dostavil stereotyp... Vlastně jsem byl docela rád, když jsem potkal Hlavního Bosse - skončit se má v nejlepším...

Takže já osobně tam žádné chyby nevidím a cítím, že bych hře měl dát nejméně 95%...

Pro: Jeden z nejlepších giftů, co jsem na Steamu od spolužáka dostal :)

Proti: The cake is a lie!

+46
  • PC 95
Také přidám svůj názor, k Portalu jsem se bohužel (a zároveń i bohudík) dostal teprve nedávno. A to mě vlastně žene k tomuto komentáři.

Probouzíte se v rozsáhlých místech velkého komplexu Aperture Science. Stejně tak jako v rivalské společnosti Black Mesa jde o jakýsi test, při kterém vás provází hlas z audia vysoce vyspělého počítače. Dostáváte do rukou portal gun a jak postupujete dál, dostáváte se od primitivních úkonů až k těm těžším a těžším. To ovšem neznamená, že to pro vás bude nějaký problém. Já jsem si z nějakého důvodu pořád myslel, že si s něčím nebudu moct poradit. K nějakému zádrhelu jsem došel někdy ve 3/4 hry, jinak na tom nebylo nic nezvladatelného.

Jako takový příjemný vtípek mi přišly věžicky s tím dětským hláskem a pár skrytých hlášek, ovšem co bylo párádní, byla závěrečná mise, kterou jsem si naprosto vychutnal a o to větší bylo překvapení v podobě finální scénky.

Celé to na mě udělalo strašně silný dojem. Nevím, jak se to stalo.. ale celý Half-Life na mě vždy působil tak živě, silně a chytlavě. V závěru mohu říci, že Portal není vyjímkou, jako logická hra to není žádný zápřah, ale pokud jste fanoušci Valve, nesmíte si Portal nechat ujít!
+34 +35 −1
  • PC 90
Jednoduchý, leč geniální koncept. Dejte dítěti (v mém případě lehce přerostlému) do ruky elegantní nablýskanou bouchačku, která sice moc škody neudělá, ale na oplátku držiteli umožní házet po stěnách a stropech a podlahách barevná kolečka (striktně geometricky řečeno se jedná o ovály) a o zábavu je postaráno.

V čem je háček? Inu, ona barevná kolečka (no jo, ovály) nejsou kolečka (vrrr, ovály) jen tak ledajaká/é. Jsou to totiž interdimenzionální portály. Tedy jakési magické dvéééře, které jsou mezi sebou propojené.

V principu to funguje tak, že na jednu stěnu vystřelíte modrý portál, na druhou oranžový, vlezete do jednoho a vylezete z druhého. Zní to komplikovaně? Princip je to jednoduchý, ale dokud si to nezkusíte, nepochopíte, jaké psí kusy s tím jde vyvádět.

Potřebujete vyskočit výš a ještě výš? Není problém. S trochou kreativity a šikovnosti pomocí portálů překonáte jakoukoliv překážku.

Když k tomu přidáme sympatickou cynickou záporačku GLaDOS (pohlaví a charakter je věc diskuze), supervýkonný to počítač s osobností, ovládající laboratoře Aperture Science ve kterých se hlavní hrdinka nachází, který suše komentuje její snažení a častuje ji parádními hlody, máme zcela jasný pětihvězdičkový materiál, který by, pravda, mohl být ještě propracovanější a delší... čehož jsme se dočkali ve druhém díle.

Troufám si tvrdit, že Portal je už ted herní klasikou, kterou doporučuji vyzkoušet hráčům všech kategorií.

P.S. Mrkněte se do odkazů na mod Portal - Prelude, jedná se o neoficiální prequel, rozsahem podobně jako Portal, obtížnost docela brutální, osobně jsem si na tom před lety slušně vylámal zuby. Ale hlavně to moc pěkně rozvádí příběh, aneb co bylo předtím, než se k moci dostala GLaDOS. Doporučuju všem fanouškům :)

Pro: Originální koncept, GLaDOS

Proti: poněkud kratší

+32
  • PC 85
Dohráno za dvě hodiny. A to jsem ohledně logického uvažování docela poleno. Nicméně to úplně stačilo. Je dobře vidět, že se jednalo o pokus vytvořit opravdu originální hru zejména v principu postupu (o žádné předloze nebo inspiraci jsem se nikde nedočetl), a to se Valve povedlo. I přestože je hra veskrze jednotvárná a rychlá, jako předváděčka funguje výborně. Bavil jsem se... celé dvě hodiny, být hra delší, jsem si jistý, že by ztrácela dech a vše by upadlo do frustrující opakovačky stejných triků a způsobů, jak se dostat dál.

Cestička pro druhý díl a vlastně plnohodnotnou hru byla ale připravena výborně. V pokračování se různé mechanismy a logické prvky upravily a vypilovaly, zde si musíte vystačit jen s portály, energickými koulemi a s testovací místností plné záměrných komplikací v první části, až po velmi nepřívětivé prostředí v části druhé. Dabing GLaDOS mi trochu trhal uši, ale její monology a (záměrně) nevědomý sarkasmus mě skoro vždy rozesmál.

Navíc se tvůrcům podařilo vykreslit zvláštně depresivní a sterilní atmosféru testovacích místostí, v kontrastu s téměř pekelně působícím "zákulisím". A dabing malých kulometných střílen (turrets) byl úžasný, až mi jich bylo chvílema líto x).
+28
  • PC 70
Logické hry moc nevyhledávám, a tak jsem se k prvnímu Portalu dostal až téměř třináct let po jeho vydání. Po Counter-Strike je to vlastně teprve druhá hra od Ventilové korporace, kterou jsem hrál a nepředpokládám, že se to někdy v brzké době změní.

Vyhovovalo mi, že mě Portal až na pár míst netrápil příliš složitými hádankami a vše pěkně odsýpalo. Hra je protkána skvělým humorem a je jen škoda, že mi často blbly titulky, kdy se třeba každá třetí či čtvrtá věta GLaDOS nezobrazila, což je nejspíše současný problém a dříve tím hra netrpěla. O pár vtipných hlášek jsem tak přišel. Že jsou portály zcela bezpečné, akorát se nikdy nesmím dotknout konce portal gunu a zbraň se nesmí ani zčásti namočit do vody, jsem se však naštěstí dozvěděl.

Bavilo mě lovení achievementů, z nichž je bezesporu nejlepší devíti kilometrový pád, trvající několik minut. Hlavní příběhová linka není příliš dlouhá, ale vyzkoušel jsem pokročilé mapy, a ty mi chvíli zabraly. Na výzvy na čas, počet kroků nebo počet portálů jsem se ale vybodnul. Na to bych neměl nervy.

V podstatě jsem dostal to, co jsem od hry po zhlédnutých videích a přečtených recenzích očekával. Pohodovou logickou hru z pohledu první osoby. Sice se vcelku rozcházím s obecným hodnocením, ale to je tím, že takovéto kousky nejsou úplně mým šálkem a daleko více se zabavím u jiných žánrů. Závěrečný soundtrack byl ale parádní, ne že ne.

Pro: humor, achievementy, soundtrack

Proti: blbnoucí titulky, není to úplně hra pro mě

+28
  • PC 90
Dlouho jsem hraní Portalu odkládal ale konečně jsem se na něj vrhnul a podle očekávání jsem si ho parádně užil. Puzzle hra s mysteriozním pozadím, vtipným průvodcem a (na tu dobu) originální mechanikou - přesně moje gusto. Řešení nejsou nijak těžká ale donutí vás chvíli přemýšlet, i tak bych uvítal hru trošku delší - nečekal jsem, že za tři hodiny bude konec. Ale za cenu za kterou se dnes Portal prodává si nejde stěžovat vůbec na nic. Doporučuju všem.

Pro: Jednoduché ovládání, vtipnost, originálnost, grafika

Proti: Nejsem obecně fanoušek Source Enginu, na hře je vidět pár neduhů co plynou z použití SE jako u Half-Life ale nejde o nic zásadního

+25
  • PC 85
Portal sa radí medzi ďalšie hry, ktoré mi zapasovali, nakoľko mám rád niečo netypické. Keď vyšiel Portal, tak priniesol niečo nové. Portal som hral už dávno, ale vďaka výzve som sa k nemu vrátil.

Portal je logická hra, kde pomocou špeciálnej zbrane dokážete vytvoriť 2 portáli. Tie môžete umiestňovať na stenu, strop alebo zem a pohybovať sa medzi nimi. Toto Vám pomôže dostať sa cez jednotlivé úrovňe. Teda, za predpokladu, že Vám to aspoň troch páli. Sem-tam natrafíte aj na nejakého statického strieľajúceho robotka, ale vďaka portálom sa s nimi dokážete vtipne vysporiadať. Nemusíte sa ale ničoho báť. Portal je síce logická hra, ale nie nejako moc náročná, takže by som povedal, že je vhodná aj ako oddychovka. Nájde sa tu zopár levelov, ktoré potrápia, ale nenatrafil som na nič, čo by vo mne vyvolalo nervy a neprišiel ani žiadny moment, ktorý by ma donútil vypnúť hru. K tomu prispieva aj dĺžka. Hra je naozaj krátka. Toto spolu s faktom, že hra v sebe ukrýva veľký potenciál, ktorý je nevyužitý, sú jediné zápory tejto hry.

Na logickú hru je príbeh slušný a vtipne podaný. Vaša postava je žena, ktorá sa ocitá zavretá v nejakom špeciálnom zariadení na testovanie. Celú hru nepoviete ani slovo, ale počúvať budete umelú inteligenciu, ktorá Vás sprevádza celou hrou. Hra je už staršia, takže je to poznať aj na grafike, ale myslím si, že táto hra nepotrebuje top grafiku. Zabaví aj bez nej.

Portal je parádna hra na jeden večer. Krátkosť a jednoduchosť z nej robia príjemnú oddychovku. Po prejdení máte možnosť hrať aj rôzne výzvy a ťažšie varianty máp alebo si stiahnúť nejaké komunitné mapy. Tam už môžete naraziť na väčšiu obtiažnosť.

P.S: Valve vydalo aj Portal 2, ktorý naplno využil potenciál jednotky. Autori hru posunuli ešte ďalej. Hra je krajšia, dlhšia, komplikovanejšia a pribudla kooperácia pre dvoch hráčov.

Pro: originalita, príbeh, hádanky, vtipnosť

Proti: krátke, nevyužitý potenciál

+24
  • PC 90
V dnešní době, kdy si vyvojářská studia nemohou dovolit přílišné experimentování a riskantní vedlejší projekty, které by se nemusely vyplatit (nejen v penězích, ale také z pohledu ztraceného času), představuje Portal svěží vánek, nebo přesněji blesk z čistého nebe na poli logických akčních her.

Portal je osvěžující, vtipný, příjemný, vhodný na odreagování i zamyšlení nad logickými rébusy. Nejedná se o hardcore zápřah na mozek, abyste u něj rozbili 3 klávesnice během jednoho levelu, Portal se dá projet na jeden zátah a fakt, že ke konci začne být už trochu stereotypní (ocenil bych více levelů a méně herní délky pro "závěrečný" útěk), ale i tak je to úžasný projekt, který se v záplavě dnešních her rozhodně neztratí.

PS: Kulometná hnízda bych za ten jejich roztomilý hlásek mnohem raději pohladil, než zničil :)

HW: Minimum: 1,2 GHZ CPU, 512 MB RAM, GF 4MX/Radeon 7000 / Doporučeno: 2.4 GHZ CPU, 512 MB RAM, GF 5800/Radeon 9700

Pro: Inovace, originalita, zábavné, vtipné, obtížné tak akorát pro pohodové hraní.

Proti: Později stereotypní.

+23
  • PC 90
Sice krátká, leč brilantní jednohubka s geniálním nápadem. Až mě mrzí, že mi tak dlouho dlela ve Steam knihovně nedohrána :) Obtížnost je tak akorát - dost vysoká na to, abyste měli radost z vyřešení hlavolamek, a zároveň relativně nízká, abyste nepropadali zbytečné frustraci. Poslední čtvrtina hry je možná trochu slabší, nicméně epický finiš to zachraňuje. Pecka!

Pro: The cake is a lie! :)

Proti: The cake is a lie! :(

+23 +24 −1
  • PC 80
Budu asi jediný kdo napíše, že ho Portal nepřekvapil, ale je to opravdu tak. Přesně co jsem od něj čekal a co bylo prezentováno ve videích, jsem také dostal - společně s pár hláškama a veselým závěrečným bossem. Ideální hra pro koncept "hra ke hře" - dostáváte pocit že je Portal zdarma, ale přitom si za něj zaplatíte...:) Skvěle dotváří pestrost celého Orange Box, ale přesto jsem měl pocit, že místností by mohlo být ještě víc a ještě víc komplexnější - nechtěl jsem to, ale lehký pocit nevyužitého potenciálu se u mě dostavil. Ten však můžou zahnat fanouškovské mapy, ke kterým jsem se už bohužel nedostal, snad to ještě napravím.
+22 +25 −3
  • PC 95
This was a triumph
I'm making a note here
"Huge success"
It's hard to overstate my satisfaction!


Popravdě řečeno se mi vlastně k těmto úvodním veršům ústřední písně hry Portal nechce nic dodávat. Přesně vystihují mé pocity. Já vlastně nevím co bych jí vytknul. Příběh je pravda minimalistický ale přesto úžasně táhne a celou dobu jsem byl napnutý jak to vlastně dopadne. A přitom jsem měl pořád hubu od ucha k uchu. Atmosféra prostě perfektní.

Navíc se tu podařilo trefit tu správnou hranici mezi hratelností a obtížností. Člověk tak nemá pocit, že na každým kroku zavaří mozek, ale úplně trivální to také není. Takhle přesně to mám rád. A pro koho to bylo moc lehké, tak tu má pak výzvy a obtížnější verze map, o mapách vytvořených komunitou ani nemluvím.

Grafika mi naprosto vyhovovala, nejsem expert na efekty, takže posuzuji jen celkový dojem a nemám co vytknout. No a hudba a zvuky? Píseň Still Alive si už své ocenění vysloužila a roztomilé žvatlání GlaDOS je dnes také pověstné.

Jedinou výtku tak mám k nesprávně uvedené informaci ve hře, protože " Cake IS NOT a lie!" Portal je totiž sám takovým dortíčkem, úžasným cukrátkem, které se vám rozplyne na jazyku a zůstane po něm blažený pocit a touha po dalším...

A že byl krátký? Zkuste takových cukrátek sežrat půl kila a zaručuju vám, že vaše pocity budou všelijaké, ale určitě ne blažené...
+22 +23 −1
  • PC 90
Už je to 5 let, co jsem hrál Portal prvně. O titulu jsem měl nějaké to povědomí, ale k hraní jsem se odhodlal až před vydáním druhého dílu. To jsem ještě netušil, jaký poklad se pod touto značkou skrývá a že na něj budu milerád vzpomínat.

S prvním zapnutím na mě dýchla atmosféra tak, jak se to podaří jen málo hrám. Sterilní design laboratoří, hlas GlaDOS, tajemno - kdy si neustále opakujete: "O co tady sakra jde?" A na vrchol jednoduchá, ale za to geniální mechanika portálové zbraně. Ikonické prvky, které se musí vybavit snad každému hráči, když se řekne slovo Portal. Při cestě za odměnou si projdete 19. různými testovacími místnostmi, které nejsou zas tak těžké. Po zvratu - "The cake is a lie!" a útěku hrobníkovi z lopaty (nebo spíš spalovačovi z pece?!?) se vám naskytne možnost podívat se i do míst za "oponou". To ještě více navozuje chuť zjistit, co je ta Aperture Science vlastně zač. Jediným problémem tohoto kousku hry mi přišla nepřehlednost. Stíny a různé barvy tomu uměle přidávají na obtížnosti, kdy mozek potrápíte ani ne tak logikou jako stylem: "Kde je sakra ta zeď, kam můžu ten portál plácnout?"

Finále a střetnutí se tváří tvář s GlaDOS je hezky vyhroceným koncem této něco přes hodinu trvající "hříčky". Tohle vše jsem si prošel už několikrát a i teď, když jsem hru dohrál znovu. Portal ovšem nic neztrácí na atmosféričnosti a znovuhratelnosti ani po 8. dlouhých letech po vydání.

Troufnu si tvrdit, že Portal je jedna z klíčových her historie. Hra, která udala směr logickým hrám, které ji následují a snaží se ji napodobit. Portal byl ale první a jediný originál (možná, že ne, ale rozhodně to byl první případ, kdy bylo vše uděláno kvalitně a na jedničku). Je až zázrakem, že vývojáři dokázali první díl pokořit a posunout laťku ještě výš s druhým dílem - Portal 2. A teď mě omluvte, jdu se kouknout na webovou stránku jednoho nejmenovaného internetového obchodu, zda nemají portalgun v nabídce...

Pro: atmosféra, GlaDOS, portalgun

Proti: krátká herní doba; ke konci umělé zvyšování obtížnosti

+22
  • PC 80
Skutočne príjemné prekvapenie, tak by som mohol nazvať Portal a ukončiť komentár. Lenže inovatívne hry si zaslúžia trochu viac pozornosti. Portal som rozohral ako poslednú hru z Orange Boxu a viacmenej som aj po dobrých ohlasoch nič extra nečakal. Asi to nebola chyba, lebo pre to ma Portal na tie štyri hodiny uchvátil a ponúkol kvalitnú zábavu, vyšperkovanú skvelým suchým humorom a neobyčajným námetom. Prvé, čo vás na hre isto zaujme, je neobvyklé prostredie. Laboratória korporácie Aperture Science sú na prvý pohľad zaujímavé, no tak trochu sterilné a pri poslednych testovacích komorách aj trochu stereotypné. Mierna zmena prostredia a zvrat v príbehu však našťastie rýchlo prekryjú nastupujúcu jednotvárnosť. Portálovú pušku si osvojíte a obľúbite veľmi rýchlo, nemenej zaujímavá je aj hláškujúca GLaDOS ako hlavný zloduch. Škoda len krátkosti hry, tri-štyri hodiny preletia veľmi rýchlo.

Pro: inovatívnosť, hrateľnosť, humor, grafika, GLaDOS, Still Alive, achievementy

Proti: mierny stereotyp (zarazený zmenou prostredia), krátkosť

+20 +21 −1
  • PC 90
Skvělá hra a rozhodně doporučuji vyzkoušet. Grafika určitě neodradí, ikdyž už je nějaký ten pátek stará a zřejmě na konci svých možností, ale za to běží spolehlivě i na slabších sestavách. Ze začátku Portal sice baví docela průměrně, ale pak už jen překvapuje a překvapuje... Nakonec máte pocit, že jste hráli něco originálního a jedinečného. Jak je to možné? Jednak perfektní dějová linie, která vás celou dobu ponechává v iluzi, že hrajete logickou oddechovku. Máte pocit, že vaším úkolem je pouze projít určitý počet arén, ale ke konci hra nabere trochu zajímavější akční charakter. Jednak způsob hraní a zdolávání překážek, občas si zalétáte vzduchem jako při hraní Quake 3 Arena a se všemi nástrahami a nebezpečími si musíte poradit, přestože nemáte k dispozici, krom portalgunu, žádný zbraňový arzenál. A v poslední řadě, centrální mozek samotný, jeho namluvení, hlášky, lži a vyhrožování na závěr, to mi také připadalo dokonalé...

Hra sice nenabízí nějakou pekelnou obtížnost, ale na pár místech je zapotřebí trochu popřemýšlet a pořádně probádat okolí. Upřímně, asi třikrát se mi stalo, že jsem byl bezradný a uvažoval o návodu. Ve zkratce: komnata 18 propast, rozbití skelní tabule, sál s výsuvnými trubkami. Ale po chvíli přemýšlení se řešení vždy objevilo a to je na hře také sympatické, že nezachází do extrémů. Nemusíte něco přepočítávat do šesnáctkové soustavy, nebo si zakreslovat každou podezřelou věc na papír...

Osobně jsem hodnocení ze začátku viděl na nějakých 75%, ale nakonec moc nechybělo do nejvyšších pater. Na hodnocení ubírá asi jen fakt, že je hra poměrně krátká. Máte pocit, jakoby jste si prošli pouze první epizodu a hře by slušeli celkem alespoň tři takové epizody, jako je ta první - jedinná. Portal 2 bude určitě jedna z her, na kterou si "posvítím" :)

Pro: Originální hrací systém, dějová linie, centrální mozek, dabing, obtížnost na míru.

Proti: Krátké.

+20
  • PC 90
Portal jsem si dal na oddech od všech stříleček a s ohledem na odkazy v Half Life 2. Řekl bych ač jsem v roce 2007 dohrál jen pár adventur a jeden díl Tomb Raidera, Portal byl určitě jednou z nejdůležitějších her roku.

K příběhu tu není moc co napsat, mlčenlivá Chell se probouzí v supermoderní laboratoři, kde splnit 19 testovacích místností za pomocí portal gunu a poté co se slíbený dortík nekoná se snaží najít Glados, umělou inteligenci, která za vším stojí. Celou hrou Vás tak provází ironický, sarkasticky-vražedný humor Glados a toť vše. Je to něco jako film Kostka, netušíte kde, proč a za jakým účelem zde hrdinka je, ale bohatě to stačí.

Grafika je podobná Half-Life 2, s tím že nablýskané laboratoře zpočátku střídají různé údržbářské místnosti v druhé půlce a je na co koukat.

Hlavní je ale hratelnost. Ovládá se to vše jako 3D akce, skáčete, krčíte se, chodíte pomocí WASD a myši, ale místo zbraní máte portal gun. Jedno tlačítko je modrý portál, druhý oranžový a portály se dá procházet oboustranně a hledat cestu dál. Toť vše, v jednoduchosti je síla. Samozřejmě tak úplně jednoduché to není, protože občas musíte navést elektrickou jiskru do zdroje, dostat se k zatěžující kostce, na některých prostředích portál nevytvoříte a někde musíte využít gravitační zrychlení vyvolané větším pádem. A ještě proti Vám občas stojí roboti se zpěvným hláskem, kteří se dají pomocí portálu snadno likvidovat.

Překvapilo mě, že je to o dost jednodušší než druhý díl. Hádanky jsou ze začátku primitivní, později přituhne, ale nic na co by se nedalo přijít. Ani těch možností co byly ve dvojce tu tolik není. Ale to není výtka, i tak je jednička v podstatě dokonalá, jen ji dohrajete za pár hodin, ani se nenadějete a je tu konec. Potěšila písnička Still Alive na konci, potěšilo pár odkazů od Glados na dění venku (ve světě Half Life) a celkově si myslím, že hra s takovým geniálním nápadem o moc více nepotřebuje.

Pro: Geniální nápad, ironická Glados, pěkná grafika.

Proti: Docela krátké, ve dvojce je více možností.

+20
  • PC 80
Logické FPS (zajímavá kombinace) Portal je velmi zajímavý kousek. Hra se opravdu dobře hraje, neobsahuje žádná hluchá místa, svižně utíká, snad jen co nejvíce potrapí jsou některé hádanky.

Osobně jsem se zasekl v testovací místnostni 15 a 18, zde jsem chtě nechtě musel sáhnout po videu na youtube. Jinak portal gun a celý koncept hry je velmi svěží a jen tak se nevidí.

Navíc provázanost se světem dalo by se říct až s Universem Half Life je příjemná a rozhodně fanoušky potěší.

Příběh má dokonce i zvraty a není jen tak do počtu. Grafický engine Source stále vypadá slušně a navíc je velmi plynulý v plných detailech a nastavení.

Výborný dabing který vás provází celou hru taktéž potěší a finální song je prostě skvělý. Takže po těch zhruba 3-4 hodinách hraní jsem se parádně bavil.

Pro: Originalita, portal gun, dabing a hudba, logická FPS

Proti: Někdy se hráč může zaseknout a musí sáhnout po videu jak na to

+19
  • PC 85
Valve. Ne moje nejoblíbenější, ale rozhodně moje nejrespektovanější herní studium. Na co šáhnou, tam květy kvetou. Dokáží mě ohromit, okouzlit a otupět adiktivním hraním. Portal je v podstatě takovej inťošskej Half-life s brýlema. Zde akorát vašemi nepřáteli nebudou zlotřilé mimozemské rasy, nýbrž toxický odpad, roztomilo-vražedno- ukecané turrety, občas tlačítka, hrozivá umělá inteligence a v neposlední řádě také otázka, zda teď máte zmáčknout levý či pravý tlačítko myši pro vystřelení toho správného portálu. A hraje se to dobře? Pff, no jasně!

Portal má neskutečně úžasnou atmosféru. Hlavní hrdinka se probouzí v útrobách zcela opuštěného mega obrovského vědeckého střediska, kde jediný hlas, který k ní promlouvá (pokud opomeneme turrety, ty mrchy malý) patří jakési ženské umělé inteligenci. Proč jste tady? Jak jste se sem dostali? To nevíte. Ale musíte postupovat, protože jiná cesta prostě není. Poněkud depresivní a chladná skutečnost toho, že jste v celém komplexu pravděpodobně jediná živá duše poněkud příjemně skličuje, navíc zde nehraje skoro žádná hudba, pouze občas, pokud chce hra dodat na dramatičnosti nebo k představení nějakého nového prvku. Jinak slyšíte pouze zvuky, šustění komplexu, beden a nádherný zvuky portálů, které jakožto zvukové efekty jsou bravurní. Samotné puzzly jsou v celku lehké (nemachruju, v reálu jsem hrozně blbej, donedávna jsem neuměl vysvětlit, co znamená slovo "řídký"), nestávalo se mi, že bych se systematicky někde zastavoval, pouze u jednoho puzzlu ke konci hry jsem trčel s rukama ve vlasech a vůbec nevěděl, jak si s ním poradit. Krásný je také pocit vašeho progressu. Je tak krásné se dostat k cílovým dveřím, přičemž vás Glados "tak nějak" pochválí, a ještě krásnější je následná jízda výtahem, při které si se zvědavostí říkáte, co mě asi čeká dál. Navíc má portál takový dost specifický smysl pro humor, který je zrovna na Valváky nezvyklý. Ale je neskutečně sympatický. A jelikož to jsou Valve, můžeme očekávat plno vynikajících nápadů, které jsou pro ně už typické. Ať už to je nečekaný Gladosin glič v podobě chvilkového mluvení ve španělštině, turrety (ano, já vím, furt je zmiňuju... dobře no, miluju je, jste teď spokojení??) nebo dnes již kultovní hlášku "the cake is a lie".

Je velká škoda, že hra nebyla delší, také zde mohla být přidána určitá řekněme příběhová vodítka, která by tu senzační atmosféru ještě trochu dokreslily. To všechno ale opravil následný sequel, který je neskutečně parádní. To, co také na portálu velice oceňuji je ten fakt, že i když se hratelnost nese v téměř totožném duchu jako Half-life, přesto si hra vybudovala svou vlastní atmosférickou podobu, a ona analogie nevadí, možná dokonce téměř zanikne. Ve výsledku je ale Portál parádní logička, na kterou lidi od Valve můžou být náležitě pyšní. Už jen protože dokázali, že to umí jak s bouchačkama, tak i s mozkem. A to je dar!

Pro: Atmosféra, puzzly, hratelnost, nápadité, ty portály jsou prostě supr

Proti: Krátká hrací doba, nevyužitý potenciál příběhového rázu

+19
  • PC 80
Herní výzva 2020: Heuréka!

Hlavní herní koncept Portalu, překvapivě vytváření portálů, kterými můžete sebe či další předměty přenášet, se jako jeden z mála dostal i do povědomí mimo herní komunitu a je největší devizou hry. I když je hra pro postup do konce krátká, určitě nějaký čas strávíte jen blbnutím, třeba neustálým pádem skrz portály. Stejně jako u Loom mě trochu překvapuje, že se tak skvělý koncept se nestal součástí jiných her a žánrů. Dokážu si představit, že i u klasické střílečky by to bylo velmi zábavné, třeba portál nad hlavou kulometného hnízda, ze kterého by potom vypadl granát, ruka z nožem zasazující ránu do krku zezadu u vojáka u zdi, kulky lítající skrz portály, a co teprve gravity gun.... tak třeba se dočkáme v Half Life 3.

Každopádně právě na tomto konceptu jsou založené logické hádanky. Ty mají spíše nižší obtížnost, právě tak abyste se museli občas zamyslet, ale zároveň nedošlo k frustraci. Jsou tu nášlapné plošinky, jezdící plošinky, energetické koule, střílny... právě ale hraní s prostorem tomu dává jiný rozměr než, na jaký jste zvyklý u jiných her.

Grafika a prostředí jsou celkem dost úsporné, nic dechberoucího. Vlastně to dává smysl, jelikož jste v testovacím středisku a z hlediska gameplaye je užitečné příliš prostor nezabírat harampádím a nechat jasno, kde lze portál vytvořit a kde ne. Hlas Glados a vtipy jejích monologů taky fajn. Co musím vytknout, jsou titulky. Někdy se neukazují, někdy se ukazují se zpožděním. Fakt jsem si myslel, že takové věci budou mít po x letech ošetřený.

Celkově si však Portal ocenění a pozornost určitě zaslouží a jak už jsem psal, chtěl bych koncept portalu zažít i v jiných hrách.

Pro: Portály

Proti: Lagující titulky

+19
  • PC 85
Velice originální logická first person hra, která se ovšem pořádně začne rozjíždět zhruba až od druhé poloviny. Za zmínku určitě stojí velice dobrá, mírně depresivní atmosféra, možnost po dohrání hry některé místnosti zkusit znovu, ovšem s trochu těžší obtížností (např. tam kde původně byla jen čistá podlaha, je nyní kyselina). Určitě jako další menší plus bych také považoval achievements, které hru trochu oživují. Naopak mi na hře vadí její délka, zhruba cca 3 hodiny a je po všem, alespoň mírnou útěchou jsou již zmiňované ztížené místnosti. Doufám, že někdy v budoucnu vyjde další a delší díl.

Pro: Grafika, Atmosféra, Originalita, Achievements

Proti: Krátkost

+18 +20 −2
  • PC 85
V několika málo levelech, během několika desítek minut se ve mně vystřídaly emoce, které se ke mně u HL2 dostaly jen na konci.

Pominu to, že hra je úžasně logická a technicky NESKUTEČNÁ - komu by se před deseti lety zdálo, že si budeme moci sami hodit vchody a východy do/z teleportu, jak budeme chtít?
Portal má hlavně skvělou atmosféru.

Znovu se ukázalo, že tvůrci HL umí vtisknout do neosobních a sterilních komplexů tu správnou klaustrofobickou atmosféru. Navíc v této hře doplněnou neskutečně černým, krutým humorem, který je navíc pronášen neskutečně roztomilým hlasem. Netřeba ani zmiňovat "cute" hlásek kulometů. "tárget lost"

Úžásné, jak se tvůrcům podařilo do logické hry dostat poutavý děj s černým humorem. Při hraní jsem měl pořád nepříjemný pocit, že mě někdo sleduje a konec byl brilantní.

Jen škoda, že hra nebyla delší. Chápu, že se nejedná o plnohodnotnou hru, ale delší být mohla. Ale i tak je mnohem podařenější, originálnější a má lepší atmosféru než celý HL2.

Pro: prostředí, humor, škodolibá krutost obsažená v příběhu, STILL ALIVE a jen tak mimochodem portály :)

Proti: mohlo to být delší, ale i tak to bylo super

+18 +19 −1