Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Loom

82
50 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
květen 1990 PCAmigaAtari ST
duben 1991 FMT
Vývojáři:
Lucasfilm Games
Loom je neobvyklá adventura postavená na SCUMM enginu, o jejíž vznik se postaral tým v čele s Brianem Moriartym (textové adventury Wishbringer, Trinity nebo Beyond Zork).

Příběh se točí okolo chlapce Bobbina z klanu tkalců, jenž má zachránit svět před stínem. Hra začíná na jeho 16. narozeniny, předchozí události a nastínění fantasy světa, ve kterém vládnou Mocné Guildy, je k nalezení na přiloženém CD jménem "30 Minute Audio Drama". (příběh je profesionálně namluven). Balení hry obsahuje i Book of Patterns, knihu, do které si hráč zapisuje hudební melodie/vzory (anglicky drafts, náhodně generovány při spuštění hry). Ty jsou nezbytným prvkem hry - Bobbin totiž pomocí své hole vyluzuje tóny, ze kterých draft vznikne a tím ovlivňuje své okolí. Například po zahrání draftu Opening se otevřou označené dveře. Draft se dá zahrát i opačně, čímž vznikne přesně opačný efekt - dveře se zavřou. Zpočátku Bobbin umí jen tři tóny a jeden draft, další přibývají postupně.

Loom je také první hrou "LucasArts Game Design Philosophy", což znamená, že hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici (dost častý jev v předchozí hře Zak McKracken and the Alien Mindbenders). Hudební stránka hry obsahuje části z Labutího jezera od známého skladatele Petra Iljiče Čajkovského.

Hra byla vydána poprvé v roce 1990 s EGA grafikou na floppy discích, poté byla portována na různé platformy (významný je port na FM Towns. Tato verze má překreslenou VGA grafiku a vylepšený soundtrack). V roce 1992 vznikla pro PC druhá verze s VGA grafikou (použita ta z FM Towns portu), která byla kompletně nadabovaná. Jedná se tedy o první Talkie hru na SCUMM enginu. Dialogy zde ale byly zkráceny, protože by se dabing nevešel na CD, stejně tak zde chybí detailní záběry na postavy během dialogů a alternativní řešení hádanek.

Loom byl původně plánován jako trilogie. V dalších dílech označovaných jako Forge a The Fold, se měly hlavními hrdiny stát postavy, které Bobbin potkává v tomto díle. Projekty však byly zrušeny.


Poslední diskuzní příspěvek

Kdysi v Excaliburu v recenzi psali,ze kdyz se dohraje Loom jen podle sluchu ( tzn nevidite noticky na tom klaciku nebo tak nejak) tak by tam…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
HALELŮJA, OSLAVUJTE BOHA, PROTOŽE EXISTUJE A VYSLYŠEL MÉ MODLITBY!!!
Takhle stručně bych zhodnotil tuhle adventuru. Delší čas trávím hledáním nějaké originální, propracované hry, která mě bude bavit od začátku do konce. V moderních hrách jsem bohužel nic takového zatím nenašel (ale mám něco vyhlédlého ), tak jsem začal hledat v historii. A našel.

Loom má výborný, netypický příběh, s propracovaným světem, který bych s klidem přiřadil k Harry Potterovi, nebo Pánu prstenů. (Bohužel je Loom jen jednou částí většího, nedokončeného příběhu... škoda. Já chci DALŠÍ!) Hra má jednoduše kouzelnou a pohádkovou atmosféru. Uvěříte zde prostě všemu.

Co ale na Loomu miluji nejvíce, tak řešení hádanek. Nemusíte mít žádný inventář, nic nemusíte kombinovat, stačí vám vaše kouzelná, zvuk vydávající, hůl. Věci můžete měnit a ovládat jen pomocí driftů vaší hole, které někde uslyšíte a následně zapíšete. Zatraceně originální a tady dovedené k dokonalosti.

Závěr: Nenapadá mě nic zásadního, co bych mohl hře vytknout. Snad jen krátká herní doba a nedokončenost. Jinak je to jedna z nejlepších adventur, jaké svět kdy spatřil. Neodpustím si nerýpnout: Kéž by bylo na Kickstarteru raději pokračování Loomu, než Dreamfallu. :)

Pro: Příběh, kouzelný svět a postavy, řešení hádanek, originalita

Proti: krátká herní doba

+15
  • PC 85
Tahle hra je vedle Prince, Monkey Islandu a Flashbacku jedna z prvnich her, ktere jsem u kamarada na 386 videl. Dodnes si pamatuju, ze ten zacatek na me pusobil tak neskutecne magicky a tajemne, ze jeste dodnes si ten pocit pamatuju a ke hre mam neskutecnou uctu. Je to jako vcera, kdy jsem udelal prvni kroky do tabora, sebral hul, zahral prvni tony (pres pc speaker samozrejme) nebo jel na klade vstric velkemu tornadu na mori a nechal se vymrstit do vzduchu. Za tohle tornado ja se vlastne nikdy nedostal, protoze u kamarada na delsi hrani nebyl cas a kdyz jsem o nekolik let pozdeji konecne ziskal vlastni 486 a Loom sehnal, mel jsem ke hre takovou uctu, ze jsem zase jen odehral ten zacatek a pak to vypnul, abych si tyhle pocity nezkazil.

Pro: Pro me fantasticka atmosfera zacatku.

Proti: Dal jsem se nedostal :-)

+14
  • PC 75
Tak jsem se k tomu nakonec jen dokopal, LooMa nainstaloval cca v 20 hod a teď ho právě dohrál.

Faktem je že hra pěkně plyne, bez zákysu, bez sbírání miliónu předmětů a bez složitých rozhovorů, ALE, celé mi to přijde takové nedodělané, když se podívám do knihy tónů, která je přiložena ke hře, tak jsem jich využil jen polovinu, hádanky spočívají v tom že na jedné obrazovce se naučím tóny a za další dvě je použiji, v případě finálního fightu jen přehrávám tóny které mi zahraje tkalcovský stav. Chápu že to má bát asi spíše pro nováčky žánru adventure, ale i tak, moc jednoduché (hrál jsem na obtížnost standard, nevím tudíž v čem se lišší ty ostatní), to Indy 3 ze stejné doby mi přišel těžší.

Příběh je klasický boj nechtěného chlapce se zlem, zakončení které napovídá druhému dílu (který nikdy nevyšel) je takové rozpačité, ale dá se to, naštěstí je to takový happy end jen napůl!

Grafické zpracování je velice pěkné a to podotýkám že jsem hrál původní flopy EGA verzi, kterou vlastním, o zvucích se nedá mluvit a hudba je standard té doby.

Hra to každopádně není špatná, jsem rád že jsem ji zahrál a dojel a alespoň se na pár hodin vrátil do té doby, kdy jsem byl ještě malé vlče a tuhle hru nikdy nepochopil.

Pro: Pokus o něco jiného, grafika, zvláštní pohádková? atmosféra

Proti: Délka hry, moc nízká obtížnost

+14
  • PC 90
K této hře jsem se stejně jako k Monkey Islandu dostal s kamarádem již v době její vydání okolo roku 1992, což bylo vydání CD verze, jinak hra samozřejmě vyšla v disketové verzi již v roce 1990. Tenkrát jsme hráli na nabušeném PC386 jeho táty a hra byla součástí koupeného hardwaru, jak to tenkrát bývalo zvykem. Vždy při koupi celého PC jste dostali nějaký software, který obsahoval i několik her. Je až neuvěřitelné, že se hra dochovala a já ji nedávno od kamaráda dostal, takže jsem vlastníkem přesně toho originálního DVD, které jsme tenkrát hráli. Škoda, že se ke hrám nedají přidávat fotky, hned bych nějaké přidal.

Ale zpět ke hře. Hned ze začátku hry mě nadchla fantastická atmosféra hry, která mě zcela pohltila a já si pamatuji tu potemnělou noční atmosféru, kterou hra obsahuje. K tomu ještě dodalo lesk krásné grafické zpracování, které mě fascinovalo. Nemohu si pomoci, ale tahle kreslená grafika z počátku 90 let mě bere do dnes a má své kouzlo.

I zvuk a hudba ve hře byly na velmi dobré úrovni a velmi dobře to zapadalo do potemnělé atmosféry. Pamatuji si například hlasy, které byly občas příjemně naechované a to dotvářelo spolu s grafikou a atmosférou kompletní atmosféru.

Příběh a zpracování byly a dodnes jsou dle mého názoru inovativní a velice originální. Od té doby již uplynulo spoustu let, ale takovýchto her se moc neobjevilo. Většinou sbíráte hromady předmětů, vše na vše používáte, ale tady jde vlastně hodně o tóny a zvuky které se postupně učíte a o to, jak a na co je poté použijete.

I přesto, že je hra poměrně krátká, jsme ji nikdy nedodělali zcela dokonce. Myslím, že jsem se, tenkrát zasekli cca v 70-80% hry. Nicméně i to nám trvalo několik týdnů, možná měsíců, dostat se takhle daleko, byli jsme přeci jen ještě malé děti a nikdo nám v ničem neradil a neuměli jsme anglicky.

Shrnuto, podtrženo je pro mě Loom velice krásně zpracovaná hra s pohlcující atmosférou a je jen škoda, že se takovýchto her nedělá více.

Pro: Hlavně atmosféra, grafika, originalita a krásný svět.

Proti: Krátké, ale to nám tehdy vůbec nevadilo.

+14
  • PC 80
Tak dneska (včera) do třetice Lucasové a tentokrát konečně trefa do černého. Loom jsem si původně stáhl na zítřejší hraní, jenže když jsem četl o jeho jednoduchosti a krátkosti, rozhodl jsem se jen nakouknout než půjdu spát.

A za tři hodiny a něco bylo dohráno. A zatímco u předchozích her od Lucas Arts jsem návod nepustil z ruky, tady jsem se do něj podíval jen dvakrát a to ještě víceméně z lenosti. Loom je opravdu jednoduchá a krátká hra, což není vůbec na škodu, protože si to vynahrazuje vším ostatním.

Ano vím, že jsem hrál VGA verzi z roku 92, ale i tak je Loom pastva pro oči. Naprosto úžasná, magická, fantastická grafika, která ten podivný cizí svět přibližuje mnohem více, než by to zvládlo dnešní CGI. Třeba zelené skleněné město mi připomenulo zážitek při prvním shlédnutí Čaroděje ze země Oz. K tomu hraje krásná pohádková hudba, vše je namluvené, zkrátka tady se ten VGA port povedl parádně.

Pod tím vším se skrývá neméně parádní hratelnost. Hlavní hrdina tkadlec Bobbin nemá inventář, nesbírá předměty, nikde nic nekombinuje. Jeho jediným předmětem je magická hůl/píšťala, na které mu postupně přibývají tóny. Průzkumem jednotlivých postav, předmětů či lokací se pak učí nová kouzla, která se vždy skládají ze 4 tónů. Kouzla jsou to jednoduchá občas zdánlivě k ničemu (obarvení na zeleno) a hlavně jich většina jde použít i obráceně, na čemž je postaveno většina hádanek. Nejsou zde žádné naschvály, postupujete přímo dopředu bez většího vracení se a většinu času Vám bude jasné co dělat. A když ne, stačí se zamyslet.

A pak je tu příběh, největší deviza i zklamání celé hry. Nástřel světa je fantastický - cech Tkalců spravuje stav osudu (Loom) a tuší, že nejmladší z cechu Bobbin Threadbare přinese zkázu. Jeho nevlastní matka ho chrání a všichni skončí někde v podsvětí jako labutě (další stádium bytí). Bobbin bez informací se vydává do světa, poznává přísně cechovně rozdělenou společnost (sklenáři, kováři, pastevci) a také biskupa, který se chystá vypustit velké zlo. Díky pohádkové atmosféře pak šokuje, když někdo brutálně zařve, nebo svět chaosu. Nebo naopak občasný nepohádkový humor.

A právě v pozadí je důvod proč nakonec jen 80%. Hra je krátká a tak se o světě v podstatě nic extra nedovíme, celou dobu kloužeme po povrchu, hrdina se nikde dlouho nezdrží, nic v podstatě nevyřeší. A nakonec? Nakonec se proroctví vyplní, hrdina je tím, kdo nepřímo do světa přivede Chaos a když vidí že ho neporazí, tak zničí Stav, zničí předivo časoprostoru a jako labuť prchne do dalšího bytí. Chaos zůstává vládnout zničenému světu, což je konec na nasrání..

Zkrátka tady buď došly peníze, nebo naopak se čekalo na další díl, každopádně konec je pořádnou studenou sprchou k jinak skvělé hře.

Pro: Na dobu vzniku nádherná grafika i hudba, originální hratelnost, logické a jednoduché, výborně nastřelený svět.

Proti: Docela krátké, o světě se moc nedovíme, konec je mizerný.

+13