Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Loom

květen 1990
duben 1991
04.12.1992
81
62 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Loom je neobvyklá adventura postavená na SCUMM enginu, o jejíž vznik se postaral tým v čele s Brianem Moriartym (textové adventury Wishbringer, Trinity nebo Beyond Zork).

Příběh se točí okolo chlapce Bobbina z klanu tkalců, jenž má zachránit svět před stínem. Hra začíná na jeho 16. narozeniny, předchozí události a nastínění fantasy světa, ve kterém vládnou Mocné Guildy, je k nalezení na přiloženém CD jménem "30 Minute Audio Drama". (příběh je profesionálně namluven). Balení hry obsahuje i Book of Patterns, knihu, do které si hráč zapisuje hudební melodie/vzory (anglicky drafts, náhodně generovány při spuštění hry). Ty jsou nezbytným prvkem hry - Bobbin totiž pomocí své hole vyluzuje tóny, ze kterých draft vznikne a tím ovlivňuje své okolí. Například po zahrání draftu Opening se otevřou označené dveře. Draft se dá zahrát i opačně, čímž vznikne přesně opačný efekt - dveře se zavřou. Zpočátku Bobbin umí jen tři tóny a jeden draft, další přibývají postupně.

Loom je také první hrou "LucasArts Game Design Philosophy", což znamená, že hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici (dost častý jev v předchozí hře Zak McKracken and the Alien Mindbenders). Hudební stránka hry obsahuje části z Labutího jezera od známého skladatele Petra Iljiče Čajkovského.

Hra byla vydána poprvé v roce 1990 s EGA grafikou na floppy discích, poté byla portována na různé platformy (významný je port na FM Towns. Tato verze má překreslenou VGA grafiku a vylepšený soundtrack). V roce 1992 vznikla pro PC druhá verze s VGA grafikou (použita ta z FM Towns portu), která byla kompletně nadabovaná. Jedná se tedy o první Talkie hru na SCUMM enginu. Dialogy zde ale byly zkráceny, protože by se dabing nevešel na CD, stejně tak zde chybí detailní záběry na postavy během dialogů a alternativní řešení hádanek.

Loom byl původně plánován jako trilogie. V dalších dílech označovaných jako Forge a The Fold, se měly hlavními hrdiny stát postavy, které Bobbin potkává v tomto díle. Projekty však byly zrušeny.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak dohráno bez jediného kouknutí do návodu, na obtížnost expert, tedy jen z odposlechu. Musím teda říci, že tohle nemělo chybu, a vlastně nevidím důvod, proč nedat stovku, ale asi by mi to rozbilo dosavadní TOP10 :-) A z grafického hlediska je tohle pro mě jedna z nejkrásnějších adventur (EGA verze samozřejmě).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Začínala jsem na vysoké hoře, ze které měl samotář a vesnický vyvrhel Bobbin ten nejlepší výhled na hvězdy. Ve svém šedobílém hábitu s kapučkou se toto nemehlo vydalo do světa porazit temnotu, dospět a stát se labutí. Příběh nebyl kdovíjak hluboký, ale pro tuto krátkou adventuru zcela dostačující.

Loom je bezesporu originální adventurou. Nejen, že si celá hra vypůjčila hudbu z Labutí jezera od mistra Petra Iljiče Čajkovského, ale i hádanky jsou založené na kombinaci hudebních not (zde oceňuji možnost volby obtížnosti pro nás bez hudebního sluchu). Tím pádem odpadá nesmyslná kombinace předmětů v inventáři (viz Maniac Mansion: Day of the Tentacle) a hledání aktivních věcí v prostředí, což beru jako plus. Hádanky, které si hra na mě nachystala, byly logické, a tak moje záseky spočívaly jen v mé blbosti a i to je plus. A vyřešení některých hádanek bylo nejen logické, ale také vtipné (obarvení oveček nazeleno).

Přestože má Loom již starou grafiku, tak pořád měla své kouzlo. I přes omezené možnosti vývojářů se jim povedlo vytvořit detailní a malebný svět. Také mě pobavily některé prvky, například ztvárnění draka a interakce s ním, nebo bestie v kleci.

Hru jsem si chtěla zahrát, protože je nenáročná a odpočinková a i díky hudebnímu doprovodu tato hra splnila svůj účel.
+33
  • PC 75
Jestli mi nějaká hra evokuje spojení "umělecká adventura", tak je to tato. Grafika je na rok vydání moc pěkná, a celý příběh a průběh hraní je takový klidný, magický, tajuplný. Ze začátku jsem měl LOOM ve škatulce "někdy vyzkoušet", ale pak jsem si pustil LOOM Audio Drama (bohužel není součástí digitální distribuce na GOG, ani přímo ve hře, musíte si na to přijít zjistit sami) a byl jsem plně zaháčkovaný. Ono audio je jakýsi prolog ke hře a bez poslechnutí fakt hru nehrejte, protože obsahuje zásadní uvedení do světa a příběhu.

Příběh prologu, kde existují různé cechy s různými schopnostmi, mi hodně evokoval knihu Zrada, ale to jsem si uvědomil, až když jsem uviděl jméno Orson Scott Card v závěrečných credits (nicméně údajně na hře nepracoval a jen poskytl pár připomínek). Příběh samotné hry už potom zas tak odzbrojující není, je to poměrně jednoduché a klasické "zneškodni záporáka", a přičítám to tomu, jak je hra krátká a v jaké době vyšla - technologie jim prostě neumožnila nacpat do hry spoustu zajímavého děje. Co se mi ovšem moc líbilo, je to, s jakou nebývalou vnitřní logikou funguje kouzlení (či tkaní) v popsaném světě. Svět je jako koberec, skládá se z nitek, které se proplétají. Cech tkalců umí tyto nitky tkát, a ovlivňovat tak věci kolem sebe. Tkaní a hudba jsou příbuzné záležitosti, vždyť roztočení špulky příze s určitou frekvencí samozřejmě vydává tón. Proto ve hře tkáte pomocí krátkých melodií. A pokud máte správně trénovaný sluch a dáváte pozor, tak můžete světu kolem sebe naslouchat a naučit se nové tkací melodie pozorováním - proto vás téměř prázdná kapající nádoba naučí kouzlo vyprázdnění nebo zírající noční sovy naučí kouzlo noční vidění. A většinu kouzel lze obrácením melodie i odkouzlit - danou nitku rozplést. Všechno je to takové přirozené a elegantní.

Samotná hra je výrazně jednodušší než adventury starého kalibru, co jsem měl čest hrát (např. Discworld). Díky tomu, že nemáte inventář, a interaktivních prvků není mnoho, tak je kombinatorika "co všechno tu lze vyzkoušet?" výrazně příznivější. I tak jsem samozřejmě sklouznul k návodu, protože jsem sketa a nemám čas na řešení zákysů. Ale troufám si tvrdit, že LOOM by mohla být jedna z mála adventurních her, které bych byl asi schopen dohrát bez návodu, kdybych si s ní pár dní lámal hlavu (ne že by tam nebyla těžká místa, ale v rámci možností je vše logické).

Celkově tedy výborný umělecký dojem, perfektni audio prolog, zajímavý svět, rozumná obtížnost, ale i krátký a poněkud primitivní příběh ve hře. Velká škoda, že slíbená dvě pokračování z plánované trilogie byly zrušeny.

Celkové hodnocení: Výborná
+24
  • PC 90
HALELŮJA, OSLAVUJTE BOHA, PROTOŽE EXISTUJE A VYSLYŠEL MÉ MODLITBY!!!
Takhle stručně bych zhodnotil tuhle adventuru. Delší čas trávím hledáním nějaké originální, propracované hry, která mě bude bavit od začátku do konce. V moderních hrách jsem bohužel nic takového zatím nenašel (ale mám něco vyhlédlého ), tak jsem začal hledat v historii. A našel.

Loom má výborný, netypický příběh, s propracovaným světem, který bych s klidem přiřadil k Harry Potterovi, nebo Pánu prstenů. (Bohužel je Loom jen jednou částí většího, nedokončeného příběhu... škoda. Já chci DALŠÍ!) Hra má jednoduše kouzelnou a pohádkovou atmosféru. Uvěříte zde prostě všemu.

Co ale na Loomu miluji nejvíce, tak řešení hádanek. Nemusíte mít žádný inventář, nic nemusíte kombinovat, stačí vám vaše kouzelná, zvuk vydávající, hůl. Věci můžete měnit a ovládat jen pomocí driftů vaší hole, které někde uslyšíte a následně zapíšete. Zatraceně originální a tady dovedené k dokonalosti.

Závěr: Nenapadá mě nic zásadního, co bych mohl hře vytknout. Snad jen krátká herní doba a nedokončenost. Jinak je to jedna z nejlepších adventur, jaké svět kdy spatřil. Neodpustím si nerýpnout: Kéž by bylo na Kickstarteru raději pokračování Loomu, než Dreamfallu. :)

Pro: Příběh, kouzelný svět a postavy, řešení hádanek, originalita

Proti: krátká herní doba

+21
  • PC 75
Byla jsem poslána staršími, abych Tě povolala…

Příběh Bobbina, toho který má přinést zkázu nejen cechu Tkalců, ale celému světu této poetické hry, začíná na sklonku jeho sedmnáctých narozenin při pozorování východu slunce nad vesnicí, ve které žije. Hra začíná mírumilovně s reálnou hrozbou na pozadí, končí ale přesně obráceně - zlo nabývá obřích rozměrů, lidé umírají a hlavní hrdina se vtělí do další formy svého bytí, zanechajíc tak svět napospas mrtvým… Jo, i když Loom působí nevinně, konec hry ukáže přesný opak. 


C-D-D-E

Hratelnost Loomu je založená na minihrách, kdy hráč musí pozorně naslouchat hudebním tónům, zapisovat si je a poté je interpretovat pomocí své hole. Není zde žádný inventář, není zde žádné kombinování předmětů. Vše je pouze o rozhovorech, o průzkumu a o hraní krátkých tónů, které Bobbina posunou opět o kus dále. Tóny hrané na Bobbinovu hůl mají různé magické schopnosti a tak lze pomocí not uzdravovat zraněné i mrtvé, vypouštět vodu, pokud to bude potřeba, otevírat dveře a podobně. Samotný hráč ve hře vůbec nesahá k násilí, třeba takového draka se zbaví tak, že pomocí tónů ho uspí a poté pod ním hromadu zlata promění ve slámu, kterou si spící drak svým dechem zapálí a tak raději uletí. Ke spoustě činností navíc hra dodá nápovědu v podobě vidění budoucnosti v po světě rozmístěných koulí. Neříkám, že se ve hře nejde zaseknout, pokud se tak přesto stane, není to většinou chyba hry, ale spíše nevšímavost hráče. Většina úkonů je logická a dá se na ně přijít.


EGA vs VGA

Na GOGu, odkud hru mám já, je k dispozici VGA verze hry. Je na první pohled rozhodně hezčí, jak stará EGA verze, + navíc obsahuje výborný dabing. Nicméně chybí v ní některé animace, chybí v ní některá hudba, jsou v ní zkrácené některé dialogy. Herně je tedy VGA verze horší a pouze v EGA verzi si hráč užije Loom tak, jak ho zamýšleli autoři.

EGA verzi jsem si tedy po dohrání prošel v rámci gameplay videa a užíval si rozdíly, které mezi oběma verzemi jsou. A nutno podotknout, že i starší EGA verze vypadá v rámci možností velmi dobře. 


Jednoho dne se opět potkáme!

Poslední věta ve hře. Bohužel, z plánované trilogie sešlo a hra se tak nikdy pokračování nedočkala. Loom zůstal ve svém poetickém vyprávění osamocen a hráči se nikdy nedozvěděli, a asi nikdy nedozví, jak příběh pokračoval po velkém finále. A i když je to škoda, protože příběh není uzavřený, určitě Loom doporučuji vyzkoušet. Je to na první pohled milá a pohodově hratelná adventura, která v sobě ukrývá unikátní hratelnost a hlubší myšlenky, než se na první pohled může zdát.

Pro: Příjemná vizuální stránka, hezká hudba, hudební minihry,

Proti: Krátká herní doba, příběh je neukončený, minimum zvuků,

+21
  • PC 80
Tak dneska (včera) do třetice Lucasové a tentokrát konečně trefa do černého. Loom jsem si původně stáhl na zítřejší hraní, jenže když jsem četl o jeho jednoduchosti a krátkosti, rozhodl jsem se jen nakouknout než půjdu spát.

A za tři hodiny a něco bylo dohráno. A zatímco u předchozích her od Lucas Arts jsem návod nepustil z ruky, tady jsem se do něj podíval jen dvakrát a to ještě víceméně z lenosti. Loom je opravdu jednoduchá a krátká hra, což není vůbec na škodu, protože si to vynahrazuje vším ostatním.

Ano vím, že jsem hrál VGA verzi z roku 92, ale i tak je Loom pastva pro oči. Naprosto úžasná, magická, fantastická grafika, která ten podivný cizí svět přibližuje mnohem více, než by to zvládlo dnešní CGI. Třeba zelené skleněné město mi připomenulo zážitek při prvním shlédnutí Čaroděje ze země Oz. K tomu hraje krásná pohádková hudba, vše je namluvené, zkrátka tady se ten VGA port povedl parádně.

Pod tím vším se skrývá neméně parádní hratelnost. Hlavní hrdina tkadlec Bobbin nemá inventář, nesbírá předměty, nikde nic nekombinuje. Jeho jediným předmětem je magická hůl/píšťala, na které mu postupně přibývají tóny. Průzkumem jednotlivých postav, předmětů či lokací se pak učí nová kouzla, která se vždy skládají ze 4 tónů. Kouzla jsou to jednoduchá občas zdánlivě k ničemu (obarvení na zeleno) a hlavně jich většina jde použít i obráceně, na čemž je postaveno většina hádanek. Nejsou zde žádné naschvály, postupujete přímo dopředu bez většího vracení se a většinu času Vám bude jasné co dělat. A když ne, stačí se zamyslet.

A pak je tu příběh, největší deviza i zklamání celé hry. Nástřel světa je fantastický - cech Tkalců spravuje stav osudu (Loom) a tuší, že nejmladší z cechu Bobbin Threadbare přinese zkázu. Jeho nevlastní matka ho chrání a všichni skončí někde v podsvětí jako labutě (další stádium bytí). Bobbin bez informací se vydává do světa, poznává přísně cechovně rozdělenou společnost (sklenáři, kováři, pastevci) a také biskupa, který se chystá vypustit velké zlo. Díky pohádkové atmosféře pak šokuje, když někdo brutálně zařve, nebo svět chaosu. Nebo naopak občasný nepohádkový humor.

A právě v pozadí je důvod proč nakonec jen 80%. Hra je krátká a tak se o světě v podstatě nic extra nedovíme, celou dobu kloužeme po povrchu, hrdina se nikde dlouho nezdrží, nic v podstatě nevyřeší. A nakonec? Nakonec se proroctví vyplní, hrdina je tím, kdo nepřímo do světa přivede Chaos a když vidí že ho neporazí, tak zničí Stav, zničí předivo časoprostoru a jako labuť prchne do dalšího bytí. Chaos zůstává vládnout zničenému světu, což je konec na nasrání..

Zkrátka tady buď došly peníze, nebo naopak se čekalo na další díl, každopádně konec je pořádnou studenou sprchou k jinak skvělé hře.

Pro: Na dobu vzniku nádherná grafika i hudba, originální hratelnost, logické a jednoduché, výborně nastřelený svět.

Proti: Docela krátké, o světě se moc nedovíme, konec je mizerný.

+18