Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Stronghold Crusader II

23.09.2014
63
23 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Dlouho očekávané pokračování populární strategie Stronghold: Crusader od tvůrců Firefly Studios. Po dvanácti letech nám opět "simulátor hradu" nabízí pouštní bitvy Středního východu v dobách hlubokého středověku, tentokráte podpořené novým 3D enginem a fyzikou k ještě intenzivnějšímu likvidování veškerých movitých i nemovitých překážek. K ukojení budovatelských choutek a rozpoutávání válečných bouří slouží stejné principy, které hráčům zalézaly pod kůži již v dobách vydání úplně prvního dílu.

Ať už jako křižácký rytíř neúprosně šířící svou víru mečem, či v pozici arabského bojovníka za svobodu, čeká na hráče výstavba vlastního hnízda, shromažďování armády, obléhání hradů a další klasické kratochvíle, uplatnitelné ve dvou rozdělených taženích, novém kooperativním multiplayeru, vlastních bitvách "na míru" či na neomezeném písečku. Mezi přidané novinky krom enginu a real-time fyziky také patří přírodní nástrahy v průběhu kampaně (tornádo, kobylky), nové jednotky, vylepšená UI a překopání bojového interfacu.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Pamatuju si celkem živě, jak jsem u prvních screenů, které vývojáři z Firefly Studios hrdě vypustili do světa, nechápavě kroutil hlavou, proč má RTS strategie v roce 2014 vypadat stejně ošklivě, jako první, divoké pokusy o násilné vecpání 3D do malebných izometrických "post-devadesátkových" strategií a RPG, co si právem vydobyly ctnostná přízviska a spousty propařených nocí.

Při následných pohyblivých ukázkách jsem se zdráhal pochopit, proč to všechno působí tak neohrabaně, nelogicky, "neživě" a ještě o trochu hůř, než prvotní statické záběry. Pomalu se mi zastesklo po důvěrně známé, dvoudimenzionální pevnůstce, kde mělo vše svůj řád. Po roztomilém hemžení na nádvoří, pochmurné podobizně uctivého rádce, co mi s rozechvělým hlasem oznamoval, že poddaní pomalu ale jistě brzo vyplení spižírnu, i po odhodlaném zvolání "kušníka" v telecí kůži, který se chystá vyslat neomylnou "slo-mo" střelu do skuliny ve zbroji blížícího se vlčího těžkooděnce.
No, nemá smysl to natahovat. Už od úvodní obrazovky se ozve vtíravý pocit amatérismu a kýče. Snažil jsem se vše optimisticky svést na příjemný minimalismus, ovšem moc dlouho mi to nevydrželo. Tady je několik prvotních postřehů.

Postřeh č.1: Nevypadá to dobře.

Nejsem člověk, co by si potrpěl na grafickou masturbaci, obzvlášť u strategií a RPG, kde by měl být důraz na úplně jiné stránky hry, ale od prvního pohledu už se člověk nezbaví dojmu, že se jedná o odfláknutou práci. Interface je asi subjektivní téma, ale na mě působí vyloženě nepříjemně a zastarale. Občas se vyskytnou grafické bugy (hradby zalézají nepřirozeně do terénu, do kterého by úplně neměly, či vznikají „oříznuté“ o cimbuří, podivné patvary vyrůstají z nečekaných míst a pod), přehnané přiblížení je jako vždy zbytečné, jednotky se na sebe při pohybu štosují jak sardinky, takže hráč nemá dle pohledu absolutně představu, jestli mu jde obří armáda srovnat hrad se zemí, nebo jestli se jedná jen o jednohubkový předvoj, ale tohle vše pouze přispívá k hlavnímu problému. Prostě to vypadá ošklivě. Panství nepůsobí ani závanem reálného dojmu, k čemuž přidávají i novinky v podobě spižírny a skladu se (zřejmě) nekonečnou kapacitou (ano, už nebudete počítat s prstem na monitoru, kolik kamenných bloků či pečených koláčů se vám ještě povaluje v zásobě), stavby se nezachytávají na hradby jako dřív, a spousta podobných, zdánlivých drobností, co jen podporují dojem, že to, co před sebou budujete, je jen spleť textur a herních mechanik (tedy ne že by to tak nebylo, ale…).

Postřeh č.2: Redukce.

Hned několik, ne zrovna nepodstatných věcí bylo osekáno. Za hesly jako "přidáme víc jednotek" či "vylepšený interface stavby opevnění" se skrývá mimo jiné také odebrání spousty možností, a tím pádem i zábavy. "Vladařské" prvky se smrskly na příděly jídla, náboženství (svíčky), zábavu (pivo) a daně. Už nebudete poddané rozmazlovat luxusní péčí (apatyka zde plní trochu jinou roli), nechávat jim před baráčky kvést záhony, stavět svatostánky různých druhů, či je naopak děsit neúprosnou krutovládou a zavírat do klece. Vše se tu děje tak nějak samo, bez hráčova přičinění. Pokud budou mít co jíst, bude vše ok, o víc se starat netřeba. Zmizela role inženýrů, samostříly (nově stojící pouze na samonosných kůlech, do věží už je nenacpete) i obléhací stroje se ovládají tak nějak samy. Žádné vodní příkopy, žádné do-opevňování zdí. Domácí skot byl ušetřen nehumálního stahování kůže, pročež jistě nejeden ochránce přírody zaplesá. Dokonce už ani vzhled svého soukromého opevněného hnízdečka si nebudete mít možnost vybrat. Fakt, že ze stavebních a taktických prvků nepřibylo oproti stařičkému předchůdci prakticky nic (snad až na pastičky a několik nových jednotek, odlišných však spíše kosmeticky), ale naopak pár věcí ubylo, považuju za tristní.

Postřeh č.3: Fyzika

Dobrá, ale… místy to malinko vrže. Je celkem podivné, že z hradby na vyvýšeném kopci mi lučišník v pohodě kropí cokoli, co se v údolním podhradí jen pohne, ale na věž, která je k němu ještě blíž, a měl by jí mít logicky stále pod úrovní očí, už nedostřelí. Trochu to vnáší zmatek v to, co je možné pokrýt střelbou, a co ne. Hradby a odolnost obranných staveb celkově je kapitola sama pro sebe. Hradby padají jako domky z karet, brány na tom nejsou o moc lépe, a dřevěné konstrukce se složí po několika zásazích šípem. Obléhací náčiní taktéž. Malinko pak postrádá smysl něco takového vůbec mít. Tak nějak celkově vše podporuje přímočarost a jeden jediný, „účinný“ styl hraní, což rozhodně není dobře. Ovšem na odletující kámen z polorozpadlých zdí, otřásající se věže pod salvou katapultu nebo ostatky zabitého pěšáka, padající pozvolna ze stráně dolů, se dívá hezky, to se musí nechat. Jen kdyby se vše nerozpadalo (a neumíralo) úplně totožným stylem, což by pro áčkovou strategii v dnešní době rozhodně už problém být neměl. Bohužel.

Nechci Stronghold Crusader 2 pouze hanit, protože veskrze to špatná RTS/budovatelská strategie určitě není, ale nelze mu dát zásluhy za něco, co už si vydobyli jeho předci, a na čem se pouze přiživuje. Všechno ostatní zůstává víceméně stejné, takže faktor zábavy je pořád značný, vlastní mise i kampaně fungují a obsahově nabízí zhruba to, co by od nich člověk čekal. Nic navíc. Sandbox mě zklamal vloženým „cheatovacím“ nástrojem. Když si člověk může naklikat peněz kolik chce, není budování hradu žádná zábava. Sem tam se vyskytují bugy, které asi budou časem opraveny, ale občas dokážou znepříjemnit herní zážitek (například takové usazování templářů na koně je vážně sranda, při hromadném povelu si místy zablokujete koně i templáře natrvalo).

K Multiplayeru ani celkové době hratelnosti kampaně se zatím vyjádřit nemůžu, to s radostí přenechám ostatním, aktivnějším zájemcům. Pokud hra více hráčů Stronghold Crusader 2 vyzdvihne o nějaké to procento výš, tak budiž, za mě ale slabších 60%, plných hořké nostalgie a nenaplněných tužeb.

Pro: Původní herní principy, fyzika (místy)

Proti: Zastaralé zpracování, interface, redukce možností (oproti předchůdcům), několik málo bugů

+21
  • PC 55
Najlepší 3D diel, ale na starý Stronghold a Stronghold Crusader nemá. Hrá sa ale dá zohnať za pár stoviek. Len pozor na optimalizáciu.
+5 +6 −1