Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
Já jsem loni dostal ten nejhodnotnější dárek a bylo to krásné, nakoupil jsem si za to pěknou adventuru, a dvoje puzzle :D

a teď je mi líto, že jsem loni nedokončil výzvu, ale holt moje výzvy mají přednost no :-)
@OndrejVasicek.cz (31.01.2023 18:07): Jako Sinners do normálu by se použít dal, prvky survivalu to má, minimálně pro mě je to splňuje.

Ano organizátor jsem a Declassified je spin-off, není to přímo je hlavní díl. Tam se prostě počítá posloupný díl toho díla. Myšleno - reeboot je restart značky tím pádem má své číslování dílů apod.
@jones1240 (31.01.2023 17:40): Takže je to definitivní? Jsi jeden z organizátorů? Jak jsem psal níže - stále nejde poznat, kdo je organizátor a kdo jen dává názor. Je to zmatené.
Jinak dle wiki patří do XCOM série i  The Bureau: XCOM Declassified  , čili by XCOM 2 byla třetí hra.

Dá se pak alespoň The Walking Dead: Saints & Sinners považovat za základ 7. Silnější přežije ? Ve hře je dost craftění, potřeba tichého postupu, správa inventáře (batohu), potřeba šetřit munici a doslova se přežívá v postapo světě, byť survival je až sekundární náplň rozprostírající se napříč příběhovými misemi.
@OndrejVasicek.cz (31.01.2023 16:00): The Walking Dead: Saints & Sinners  nie je pokračovaním ničoho. Len sa odohráva v tom univerze. Netreba zabúdať, že ak sú viaceré hry z rovnakého univerza, nie sú automaticky pokračovaniami.

Ohľadom toho X-Comu to tiež neber, prosím, ešte definitívne, lebo sa musíme interne poradiť. XCOM: Enemy Unknown je totiž remake a reboot serie a je to písané aj v tom linku na wiki, ktorý si dal. XCOM 2 je tak logicky naozaj len druhým dielom série.
Ceny z Herní výzvy 2022 byly slosovány, na každého opět vyšel alespoň jeden menší herní klíč, brzy je můžete očekávat v poště. Každý soutěžící navíc obdrží 50 bonusových DH bodů za úspěšné celoroční úsilí. :)
@Red (30.01.2023 21:53): Jestli jsem to pochopil správně, tak ty karty působí jen a pouze jako takový inventář že? Že hráč si tam navolí a tím vlastně použije ten předmět či postavu. Za mně to asi do té kategorie nespadá, už jen že by mělo dle mého jít o jako funkční karetní hru, což tohle jako karetní hra nepůsobí či vůbec není. Ale počkáme na vyjádření kolegů.
@Dan9K (29.01.2023 21:09): Ja sa snažím reagovať na všetky "detaily", nielen na nejaký "nepodstatný". Tebe to môže prísť nepodstatné, mne nemusí. Fantasy a sci-fi môžu koexistovať. Ak máš v sci-fi mágiu napríklad alebo ak vo fantasy settingu prebehne priemyselná revolúcia. To je dosť časté prelínanie v "new weird" literatúre.

Tak ako aj tá hudba, film alebo hra, autori môžu aj v rovnakom univerze vytvoriť žánrovo odlišné dielo. Stačí ak sa zamerajú na minulosť, budúcnosť alebo konkrétnu dimenziu. V Magic the gathering je bežné, že tým, že sa to odohráva v rôznych svetoch/plánétach multiverza, tak niektoré sú sci-fi, niektoré fantasy a niekde je prelínanie. U japonských tvorcov je to ešte bežnejšie aj v hrách.

Každopádne toto je fakt offtopic, takže týmto to treba naozaj ukončiť a vrátiť sa k hernej výzve.
@Tulareanus (29.01.2023 20:55): to točení se na detailu si předvedl právě teď. Zatočil ses na detailu tom, že jsem tě obvinil, že se točíš na detailu.
Není to o tom, že bych se nechtěl bavit do detailu. Právě naopak. Ty si ale obvykle vybereš detail, který není stěžejní pro pointu, ale je tam třeba určité slabé místo a na tom se snažíš svého protivníka zničit. To jsem tím myslel. Fér by bylo ho zničit na jádru jeho argumentace, ty si ale obvykle vybíráš nepodstatný detail, na kterém to celé postavíš.

Jinak já samozřejmě vnímám to, co píšeš, proto jsem se vymezil vůči tvrzení, že má někdo pravdu. To s tím myšlením, za to jsem dal hned smajlík, aby bylo jasné, že je to jen takové přátelské popíchnutí, nic víc.

Oceňuji aleto, že jsi v tom skutečně konzistentní. To jsem upřímně nečekal. Čekal bych, že budeš tvrdit, že jednotlivé povídky v rámci Marťanské kroniky zcela samostatné nejsou a tím pádem se celkový kontext musí vnímat mnohem silněji. Takže v tomto respekt a já s tím nemám problém, ačkoliv s tebou spíše nesouhlasím.

To s tím metalovým albem je dost něco jiného. To je na úrovni toho, když nějaký režisér dělá obvykle sci-fi filmy, a pak když natočí náhodou romantický film, tak to není sci-fi. To je jasný. To do toho motáš úplně odlišná díla. My se tu bavíme o dílech, která vycházejí ze stejného universa a navíc řešíme příběhové pozadí, než konkrétní žánrotvorné prvky.

Navíc ten vztah fantasy vs. sci-fi je dost specifický a přestože existuje onen prapodivný žánr science fantasy, tak já to vnímám dost jako buď a nebo, že se ty žánry vlastně dost vylučují, a proto je to tak vyhrocené. Do metalu můžeš přidat cokoliv a bude to pořád metal, přidej do fantasy sci-fi a už to prostě není fantasy :-)


Jinak proti individuálním rozebírání do herní výzvy nic nemám. To je jasný, že o tom to je. Ale to se dá taky pochopit dvěma způsoby. Budu rozebírat každý případ individuálně nebo budu posuzovat hru jako individuální případ bez kontextu děl, ze kterých vychází :-)
Každopádně Gordonova poznámka o tom, jak se nikdo nebude obtěžovat zkoumat fan-wiki a kdesi cosi, je hodně vtipná v kontextu toho, jak moc do hloubky se tu probírá každá blbost :-) podle mě tedy pravdu neměl, protože je tady naopak každý dost hrr to kontrolovat do nejposlednějšího detailu :-)
@Dan9K (29.01.2023 20:42): Pozri, ja riešim ako člen tímu výzvy hernú výzvu a riešim konkrétne hry, či a kam patria. Čo si myslím, prosím, nechaj na mňa a ak chceš tak, reaguj na to, čo píšem a nie na to, čo si podľa teba myslím.

Mňa kontext zaujíma. Píšeš, že gordonova pripomienka nebola pre teba relevantná a rovnako píšeš, že sa rád "točím na detailu", ale o tom je predsa argumentácia. Ak tvoj pohľad na vec dáva zmysel len keď sa nepreberajú konkrétne príklady alebo sa nejde do detailu, tak má tvoja teória diery. Aj tvoja poznámka o tom, že ma kontext nezaujíma - práve naopak, dáva to v tom kontexte, ktorý sme tu preberali zmysel, len tebe nevyhovuje taká poznámka.

Poviedka je samostatný celok, ktorý má svoj začiatok a koniec, je to ucelené dielo. Tak ako môže byť nejaká hra súčasťou kompilácie, pretože kniha poviedok je kompilácia. Čiže ak by bola v čitateľskej výzve kategória, prečítajte si sci-fi poviedku, tak ak si človek vyberie knihu od Bradburyho, ktorý je známy ako autor sci-fi a prečíta si nejakú poviedku, ktorá nie je sci-fi, tak nesplní kategóriu. Je to presne ten príklad, ktorý som dnes písal o tom, že ak metalová kapela nahrá nemetalový album, tak to, že tá kapela hráva zvyčajne metal, nezmanená, že všetko, čo urobí ním automaticky aj je.

Ďalej to ale offtopic nerozoberajme. Celá pointa je o tom, že keď niekto príde s nejakou hrou do hernej výzvy, aby bola posúdená do konkrétnej kategórie, bude sa posudzovať individuálne, tak ako sa to robilo aj v predošlých ročníkoch.
@Tulareanus (29.01.2023 20:29): ty nejsi žádná autorita pro posuzování toho, kdo má pravdu, to za prvé, i když si myslíš zřejmě opak :-) ty s ním pouze souhlasíš, což respektuji.

Gordonova připomínka možná byla relevantní vzhledem k tomu co řešíš ty, ale nebyla relevantní k tomu, co jsem v tu chvíli v tom příspěvku řešil já.
Vypadá to, že ten kontext tě právě moc nezajímá.

Ty se rád točíš na detailu, zapomeň tedy na kapitoly knihy a vezměme si povídky. To je samostatné dílo, které je obvykle součástí vyššího díla.
Na databázi knih maj taky čtenářskou výzvu a mohla by být výzva "přečtěte si sci-fi povídku."
A já bych si vybral povídku z Marťanské kroniky od Bradburyho, která je celkově žánr sci-fi (ačkoliv to autor správně popíral :-) , ale je tam spousta povídek, který jsou úplná mimóza a člověk by ani nepoznal, kde se to odehrává a je to třeba politická satira, nebo jen nějaké podobenství nebo je to jen taková úvaha.

No a měli bychom úplně stejný problém. Abys byl konzistentní, tak bys musel tvrdit, že ta jedna povídka žádné sci-fi není, protože je to prostě jen podobenství. Jenomže ono je to podobenství řečené třeba nad solným jezerem v marťanské rokli, to v té povídce ale není, to člověk ví jen z kontextu těch dalších samostatných povídek. Ta jedna povídka, která funguje zcela samostatně, je úplně něco jiného, než když se to vsadí do celkového kontextu.

Je jako vtipné, že jsem se snažil o nějaké smíření, že vlastně oba úhly pohledu jsou legitimní a pochopitelné, ale ne vy, si pořád pojedete jen to svoje a nic jiného není možné.
@Dan9K (29.01.2023 20:01): Lenže Doctor Who jasne dáva najavo, že z tej doby nie je a ukazuje sa, že tam pricestoval a používa jasne znározňované vedomosti z inej doby alebo rasy/planéty. Tých prvkov je tam priveľa.

Treba brať do úvahy aj časovú postupnosť napr. v tom Wolfensteinovi. Ak sa niečo odohráva na časovej osi skôr, než začali produkovať vynálezy, ktoré neboli v tej dobe, tak to jednoducho sci-fi nebude. Áno, aj v rámci jedného univerza môžu existovať rôzne žánre hrateľnostné, settingové, naratívne (komédia, horor, dráma, atď...)., ale tu sa nebavíme o kapitolách, bavíme sa o jednom celkom, ktorým je hra. Vo výzve ide o dohrávanie hry, preto budeme posudzovať hry. A gordon má s tým posudzovaním univerza pravdu, aj to, že je to relevantná pripomienka, aj to, že nás tu zaujíma kontext konkrétneho diela - hry.

@Eru (29.01.2023 13:24): To je zaujímavé. Musel som si to vygoogliť, lebo hru mám prejdenú skrz na skrz a nikde sa to tam nespomína, len som našiel zmienku, že jeden dizajnér to povedal v rozhovore.
@Dan9K (29.01.2023 20:23): Dle mého názoru je univerzum formováno všemi hrami, a to i když to nebylo prvoplánové. Navíc, ve stejném univerzu se odehrávají i série Doom a Commander Keen a jejich hlavní hrdinové jsou navzájem příbuzní. :-D
@Malignus (29.01.2023 20:18): ano, o tom jsem psal v mém příkladu knihy a jednotlivých kapitol :-)

Uznávám ale rozdíl u toho Wolfensteina, kde se to universum dopracovávalo až postupně a takřka jistě při tvorbě Wolfensteina 3D nedomýšleli do důsledku, kam se série vyvine o 30 let později.

Ve světě MAM je ten rozdíl, že to sci-fi je právě ten prvotní a stěžejní prvek, který je tam od začátku, není to něco, co by přišlo v sérii až později a bylo tam implementováno až ex post.

Takže ačkoliv jsem prve psal, že je to vlastně to samé (a skutečně je to podobný případ), tak pro účely výzvy to vlastně vnímám dost jinak a jako dieselpunk bych vnímal všechny hry od té chvílie, kdy se to v sérii objevilo poprvé, protože do té doby s tím ani autoři nepočítali, ale od té doby je to součástí toho světa :-)
@Dan9K (29.01.2023 20:01): Přesně o tohle mi jde. V universu, kde se cestuje vesmírem, nemůže být jedna hra sci-fi, kde se hledá RAMka k super-počítači a navazující díl, který se odehrává jen týdny po tom, nemůže být čistokrevná fantasy, protože v ní není žádní zmínka o super-počítači. Ten druhý způsob není legitimní, protože takhle se dá vyjmout jakýkoliv omezený úsek čehokoliv a zařadit naprosto mimo.
@Gordon (29.01.2023 20:15): že ty chceš, abych tvoji irelevantní osobu začal opět ignorovat, jak jsem to dělal několik let, že? Přišels mi poslední dobou rozumnější, ale je vidět, že jsem byl přiliš naivní.

ale abych teda ještě doreagoval na tvůj dopsaný dodatek - nejde o tematiku ostatních dílů, ale o tematiku celého universa. Drobný rozdíl.
to je supr, že když člověk chce rozjet hádku, tak stačí jen drobně naťuknout a už to jede, přitom o Homam to vůbec nebylo :D
Je snad úplně jasný, v čem ten spor tkví a je jasný, že se neshodnete. Jedni vnímají universe komplexně, druhá strana na to kouká jako na samostatnou jednotku a pravdu mají vlastně obě strany.

Ačkoliv já se přikláním spíše k té první variantě.

Představte si třeba hypotetický díl Doctora Who, který se bude odehrávat v době Karla IV., ale nebude tam ani budka ani šroubovák. My víme, že tam přicestovali časem, ale v tom díle nic z toho nebude a bude tam jen příběh o tom, jak dávali vajíčka do Karlova mostu a budou zachraňovat lidi umírající na mor. Samostatně to bude žánr historický, v kontextu je to ale jasné sci-fi včetně těch postav, které jsou ze současnosti.

No a Homam je stejný, inferno není žádné peklo, ale mimozemská rasa Kreeganů, andělé jsou roboti atd, ale samostatně se to jeví jinak, teprve v plném kontextu je to sci-fi.
Pro mě je důležitější, jak je to opravdu, než jak se to jen jeví v omezeném výseku z díla.

To bych pak mohl o jednotlivých kapitolách v knize tvrdit, že tahle kapitola je drama, tady je romance, tohle je parodie a přitom ta kniha jako celek bude o stavění pyramid v Egyptě, a až ten kontext tomu dodá to, co to opravdu je.

Ale jak píšu, lze to vnímat i tím druhým způsobem a je to legitimní.
@Malignus (29.01.2023 11:18): Teraz mi pripomínaš tých fanúšikov metalovej kapely, ktorí sa nevedia zmieriť s tým, že kapela nahrala album iného žánru a naschvál budú o tom tvrdiť, že je to metal, lebo by to neuniesli. :)

Každopádne napr. v HOMAM 1, 2, 3 nie je žiaden sci-fi prvok a to, že v inej hre z toho sveta je, to z toho sci-fi nerobí. Tak ako príbeh v Prahe, sa neodohráva v oceánskom prostredí, len preto, že našu planétu z väčšej časti pokrývajú oceány.

A preto môže nastať aj ten rozdiel v dieselpunku o Wolfensteina, prvý Wolfenstein 3D ešte nemal vôbec vypracovanú tú estetiku, ani zbrane a nepriateľov okrem pár bossov, ktorí nie sú plne zaraditeľní. Čiastočne je to aj logické tým, že vtedy ešte počas vojny nemali vyvinuté také technológie ako neskôr, keď sa hra posunula a v alternatívnej histórii ešte viac odklonila.
@Tulareanus (28.01.2023 23:28): Obojí se odehrává ve sci-fi světě, kde se cestuje vesmírem a střílí laserovými puškami. To, že se v jednom dílu sci-fi prvky neobjeví (spíš hlavně kvůli pištění postřelených "fans") z toho najednou fantasy svět nedělá.
@Malignus (27.01.2023 21:17): No to tak nefunguje. Môžeš mať napr. dve hry alebo filmy odohrávajúce sa v jednom meste v rovnakej dobe, ale jedno sa zameriava na nejakých vedcov riešiacich nejaký sci-fi projekt a popritom môžeš mať noirovú detektívku, na ktorej nie je nič sci-fi, hoci svet majú rovnaký, prípadne aj nejaké postavy. A to isté platí aj pre HOMAM a M&M.