Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@Tulareanus (14.01.2023 00:00): Totéž ale platí pro většinu her, které dnes jdou hrát pouze přes ScummVM. Kód hry je napsaný od základu znova, ale ke hraní je nutná kopie původní hry a nový kód se drží převážně původních pravidel. Znamená to tedy, že ani jedna verze Blade Runner dostupná na GoG (ani ScummVM, ani Nightdive) se nebude počítat do kategorie "Před naším letopočtem"? Obě verze jsou přepsané od základu znova a s přibližně stejným množstvím vylepšení jako FHeroes2.
Však proto jsem se zeptal, jelikož mi to nebylo ze zadání v kategorii jasné :)
Počkám ještě na to vyjádření k FFIX, jestli je to teda steampunk nebo ne :D
@Tainaru (14.01.2023 13:58): Tady spíš půjde o to, že ve FF mají ti summoni jen jméno podle nějaké mytologické bytosti a nemají nic společného s těmi "reálnými" mýty. Viz třeba Shiva, která je úplně mimo hinduistické pojetí (vím, v letošní výzvě stejně nemůže být).

Spíš by se tam dali nešroubovat nepřátelé (ve FFX je bazilišek, který se inspiruje mýty).
@Tulareanus (14.01.2023 01:39): Díky za odpověď, a ještě teda k těm monstrům v FF.
Samozřejmě, něco z toho jsou nepřátelé a něco jsou summoni. Co jsem zatím koukal, tak zejména u některých summonů je těžké určit jejich podobu, protože písemné texty spíše hovoří o jejich děsivém charakteru, a k podobě možná dává pár návodných znaků, ale nikde nejsou uvedeny detaily. Když se podívám na dobové ilustrace, tak jsou to stejně vlastně jenom interpretace. To v případě třeba Leviathana, Behemotha, kteří v FF sérii jsou vždy ta největší monstra a ta majestátnost i charakterové znaky jsou na nich vidět. Když se mrknu na Kujatu, tam už je to konkrétnější, popis říká, že je to kosmický býk s 40,000 rohy a nohama, stejně tak i očima, ušima, tlamou a jazyky. Chci vidět vývojáře, kteří ho takto zobrazí :D V FF je to ale vždy rozpoznatelně býk s několika rohy.
Jak to chápu já - když se jakákoli mytologická potvora objeví ve hře, tak je snad jasné, co za bytost to má být, protože proč by ji někdo pojmenovával nějak jinak, když má představovat konkrétní bytost s konkrétním názvem? Další věc je ta, že žádná hra nezobrazuje ony bytosti stejně. Když se v 5 různých hrách vydáš porazit třeba nějakou Medusu přímo v antickém Řecku, tak vždy vypadá nějak jinak, pouze vykazuje stejné znaky, a to v tom lepším případě.
Kdybych se vydal ve starověké perské říši porazit Leviathana, tak může vypadat jako přerostlý červík, ale taky třeba jako úhoř s velrybí tlamou.
Jestli to pravidlo kategorie "je zamýšleno" tak, aby to zobrazovalo pouze bytosti s unikátní identitou té dané doby a zasazení, pak mi samozřejmě nezbude než to přijmout, ale vidím to jako zbytečnou komplikaci a v hlavě mi to příliš smyslu nedává :)
@Tulareanus (14.01.2023 01:39): že vypadá odlišně je logické.Bossove musí vypadat víc "badass". Odkazoval jsem se spíš na to, že diky pojmenovaní existuje jasné spojeni mezi goatmeny a satyry. Ad lidská horní polovina - to je pravda, avšak hlava vzdy nesla kozí rohy a uši. Goatmeni tak mají navíc jen přidaný čumák. Zkrátka tohle je nutně arbitrální rozhodnutí, jelikož jasné spojeni tam existuje ale je modifikovano do diablo stylu.

ad succubus. Tam je to složitější. Samotný pojem je středověký, nicméně pokud půjdeš i na wiki, tak uvidíš, že popisují přes údajný středověký původ i starší zdroje. Jde jasně o tradici, která se vyvíjela ale z dostupných zdrojů existoval takový demon už v antice, snad i ve starém Babyloně. Do spoileru jsem hodil text pracující s Lilith... před tím, než byla právě středověkými díly zosobněna, jednalo se zřejmě o druh démona odpovídající tomu co si představujeme jako succubu. A pokud jde o Talmud, tam se myslím shodneme, že jde o zdroj starsí než středověký. Ostatně je tam odkaz i na citaci že Svitků od Mrtvého moře.

 Lilith: (/Lilit). “Night [Demon].” Now regarded in Jewish lore to be the most prominent of the four queens of demons, the nature of Lilith has undergone many reinterpretations throughout Jewish history. The origins of Lilith are probably found in the Mesopotamian lilu, or “aerial spirit.” Some features of Lilith in Jewish tradition also resemble those of Lamashtu, a Babylonian demoness who causes infant death. There is one mention of lilot (pl.) in the Bible (Isa. 34:14), but references to Lilith demons only become common in post-biblical Jewish sources. Furthermore, the characterization of Lilith as a named demonic personality really only begins late in antiquity. The Dead Sea Scrolls (Song of the Sage 4Q510–11), speak of lilot as a class of demonic beings: And I the Sage declare the grandeur of His radiance in order to frighten and terri[fy] all the spirits and ravaging angels and the bastard spirits, demons, liliths, owls and [jackals] and those who strike unexpectedly … 1 This assumption of multiple lilot is replicated in amulets and magical formulae well into the medieval period. Even the gender of the creature is not fixed. incantation bowls, for example, explicitly protect against “lilot, whether male or female …” In time, what eventually emerges from these biblical and medicinalmagical traditions is three overlapping interpretations of Lilith: the etiological Lilith, a spirit that accounts for certain common but puzzling human physical processes—Death in childbirth, sudden infant death, and male nocturnal emissions; the midrashic Lilith, a creature born out of the medieval interpretation of problematic biblical passages; and the cosmic Lilith, an entity described in esoteric texts that personifies the existence of evil in the divine order. Jewish tradition gradually fixes on Lilith as a female demon. In Talmud and Midrash, she is described as a demon with a woman’s face, long hair, and wings (Nid. 24b; Eruv. 100b). She is a succubus , seducing men in their sleep and then collecting their nocturnal emissions in order to breed demonic offspring (Shab. 151b; Gen. R. 18:14). Later commentaries on the Talmud explain Lilith does this because her consort, Samael, has been castrated by God. She has many demonic children, the most famous being Ormuzd (B.B. 73b). In amulet incantations contemporary to the Talmud, she is addressed as a demon that preys on women in childbirth and as the spirit of infanticide, the killer of children, a theme that become more prominent in medieval sources (Zohar I:148a–b; Zohar II:267b). The use of “Lilith” as the proper name of a specific demonic personality first gets solidified in the Midrash. The most famous legend of Lilith is the one first appearing in the medieval satirical text Alef-Bet o.f Ben Sira.
@Kunick (13.01.2023 21:19)
@RomcaT (14.01.2023 00:46): Ako píše Kunick, Satyr Lord je boss len v datadisku Hellfire k Diablu 1, kde vyzerá ešte odlišnejšie než goatmeni, má napr ešte aj krídla. V dvojke sa nenachádza sa tento nepriateľ z jednotky nenachádza. Satyr je inak vrchná polovica človek, spodná polovica cap/koza),
Succubus je stredoveký náboženský vynález na vysvetlenie "mokrých snov" a alibizmus súvisiacich skutkov:
https://www.quora.com/What-is-the-origin ... cubus-and-or-incubus
Zmienky v 13. storočí.
@Tainaru (13.01.2023 11:26): Ako Romča správne podotkla k final fantasy hrám, to, že má niečo známy mytologický názov (napr. Behemot a Tiamat vo FF nemajú nič spoločné s tými mytologickými), neznamená, že reprezentuje tú mytologickú bytosť. Ak by sa však aj vo FF našiel nejaký guardian force (FF VIII), esper (FF VII) a podobne, kde by korešpondoval s vizuálom mytologickej bytosti, tak by sa to dalo uznať, z hlavy to však neviem povedať, v ktorých presne aké sú, je to dávno, čo som to hral. FF IX som nehral, skontrolujem zajtra, či to spĺňa steampunk.

Ešte doplňujúce info k "Pero mocnější meče", hoci reportér je vlastne typ novinára, je to skôr "novinár v teréne" a teda nie ten, ktorý tvorí písaní text. A ako názov kategórie hovorí, nejde teraz o to, aby sme niektorých ľudí nepovažovali za novinárov, ale o to, že postava, za ktorú treba hrať má mať nejaký vzťah k tvorbe písaného textu.
@Kunick (13.01.2023 21:19) +
@M.a.t.t. (13.01.2023 22:33): mohu poprosit o vyjádření ostatních členů týmu? Máme tu znovu diskutované DiabloII se Satyrem Lordem a Succubus a reportérku April, která by neměla být jen reportérka ale i novinářka.

Osobně bych klidně Diablo II uznala, zde je dle mě jasně dáno, že stvoření je inspirováno mytologií a je v podstatě zachována podoba.

April je dle mého názoru televizní reportérka, tudíž nedělá psanou žurnalistiku a nespadá do této kategorie.
@next_ghost (13.01.2023 23:16): Na tvojom linku to máš aj napísané: "This open source multiplatform project, written from scratch, is designed to reproduce the original game with significant improvements in gameplay, graphics and logic (including support for high-resolution graphics, improved AI, numerous fixes and user interface improvements), breathing new life into one of the most addictive turn-based strategy games." Čiže do kategórie to nesedí, lebo je to remake a remake je vlastne nová hra.
Chtěl bych se zeptat, jak se ohledně kategorie 10 (Před naším letopočtem) počítají open source verze starších her, které kromě zpřístupnění hry na nových platformách navíc částečně zasahují i do hratelnosti. Počítá se třeba FHeroes2 jako zpřístupnění Heroes of Might and Magic II, nebo jako remake?
tady se člověk dozví vždycky spoustu věcí. Jakože třeba to, co měl vždycky za novinařinu, tak nakonec není, nebo co měl vždycky za mýtickou bytost antiky, tak není.

Užitečné vlákno! :-)
Osobne síce TMNT neplánujem a viem, že v definícii kategórie je uvedené slovo novinár ale našiel som k tomu napríklad toto.

Žurnalistika je širší pojem, ktorý zahŕňa všetkých, ktorí sa zaoberajú touto oblasťou, či už ako redaktor, reportér, moderátor, fotograf, návrhár stránky, grafik atď. Pred nástupom elektronických médií nebol rozdiel medzi novinárom a reportérom, pretože väčšinu funkcií, ktoré reportér v súčasnosti vykonáva, vykonával novinár.  

Inými slovami, pokiaľ sa chce trvať striktne na definícii slova, potom je zamietnutie April v poriadku. No vo väčšine verzií je vykresľovaná ako novinárka s patričnou kvalifikáciou, ktorá si sama hľadá reportáže a náplňou práce sa od klasickej novinárky líši iba v tom, že pracuje v teréne. Reportér je totiž v podstate druh novinára ducha kategórie by to teda spĺňalo.
@Kunick (13.01.2023 20:53): kdyby byl inspirovaný Panem nebo Satyrem tak je to dle mě uznatelné. Najdeš někde odkaz, kde by se to psalo, můžeme se o tom pobavit.

Succubus jsou ve trojce ne? Teda já když to hrála, tak jsem měla minimálně mazlíčka Succubu ;)
@Tainaru (13.01.2023 11:26): vyjádření k tvé první otázce, nechám na Tulovi, protože je v tom lépe kovaný.
2. April je reportérka a tudíž do této kategorie bohužel nespadá. My jsme to probírali, zda budeme uznávat reportéry a vzhledem k povaze kategorie jsme je nakonec vyloučili.
3. podle mě jsou to příšery srovnatelné s monstry z Diabla, které do této kategorie uznané není. Stvoření se nemusí jmenovat stejně jako ty z mytologie, ale měly by tak vypadat. Například v Diablu II je Goatman, který vypadá skoro jako Pan, ale uznán není, má hlavu kozy, což bylo odhlasováno jako zamítnuté a také to je stvoření, které je jen náhodou podobné Panovi. Kdyby jsi nevěděl, co do této kategorie dát, mohu ti doporučit hru Darkness and Flame 4 Enemy in Reflection, kterou můžeš stáhnout zdarma na android. Je to hledačka, kde jde o to porazit Medúzu. Včera jsem to akorát dohrála a bylo super.
Prosil bych ještě o další konzultaci s potvrzením či vyvrácením.
1. Je FFIX steampunk? Nehrál jsem to a nechci si o té hře zas tak moc prozrazovat spoilery. Kdo to hrál - pohybuje se tam něco na páru? Zatím jsem četl různé názory na pre-steampunk, clockpunk, futurismus, ale i medieval steampunk.
2. Je April O'Neil z TMNT novinářka nebo pouze TV reportérka (nevím, jak moc má být to pravidlo pro novináře striktní)?
3. Co jsem koukal, tak v celé sérii FF se vyskytují monstra založená na mytologii perské říše a arabských států (mimo jiné), namátkou třeba Ahriman, Ghoul, Ifrit, Kujata, Behemoth, Leviathan atd... splňují FF hry ideu kategorie 5 na normál?
@Red (12.01.2023 22:20): nie, to je koncept a nie špecifická bytosť, rovnako príšera je konxept, ale nehovorí o konkrétnej. Mimochodom hinduistická mytologiá nepatrí do tej kategórie a ultima s ňou ani nemá nič spoločné.
@Charllize (12.01.2023 15:57): Ja som pozeral len gameplay videá a wiki popis a tam bolo vidno rôzne parné stroje a ozubené kolesá a westernové prvky a zbrane, čo je v podstate steampunkové . Ten dieselpunk je o tej rope alebo niečom podobnom a viac než štylizácii 19. storočia, je to štylizácia prvej polovice 20. storočia. Môžem ešte neskôr skontrolovať nejakú hernú wiki, ak to má, že ako je to s tým palivom.

Kažodpádne tú kategóriu to za mňa spĺňa, len ešte preverím, či je to normal alebo hc.
V Resonance of Fate lidé žijí na věži zvané Basel. Původně to je mega stroj co má čistit zamoření země kde stojí. Jelikož tam nefunguje žádné zásobování zvenčí tak Basel dokáže vyrábět skoro cokoliv z nějaké hmoty která by se s trochou představivosti mohla přirovnat k ropě. Bohužel jsem zapomel název te hmoty. A zřejmě tu hmotu sosá někde ze země, případně nějak transformuje to znečištění do použitelný formy pro výrobu. Dokáže vyrábět stroje co funguji na ,dle hry, fuel. Původně uměl vytvářet i živočichy ake jelikož už nefunguje zcela korektně vytváří různe agresivní druhy co slouží ve hře jako nepřátele. Mnoho z nich jsou stroje které mají motor na ten fuel. Nebo kombinace strojů a živočichů. Třeba něco jako mega trol kombinovaný s náklaďákem. Na Baselu existuje i elektrifikace a elektrárny, které zřejmě taky jedou na ten fuel. Samozřejmě Basel se skládá z mnoha ozubených kol a superpočítač Zenith co tam všechno řídí vypada taky jako stroj z ozubenymi koly kombinovaný s nějakými krystaly, trochu připomíná hodinový strojek.

Tak jestli znáte ty definice steam a diesel punku tak si to zkuste zařadit. Moje omezené znalosti těch dvou věci mi říkají ze se to vejde do obojího.
Zaroven upozorňuji ze to co píšu výše nemusí být zcela přesné, hra to tají a je to trosku v rámci krypticnosti kdy je potřeba rozsáhlý research a fantazie komunity která z dostupných informaci nejlíp zapadne. Co jsem narychlo projížděl weby tak někde uvádějí diesel, někde steam a někde nic :)
Ja tedy nijak zvlášť přesné definice diesel a steampunku nezjistoval ale přijde mi ze by tam mohla sedět Resonance of Fate. Třeba by si konečně tuhle super originální hru konečně i někdo zahrál :)
@rikuhahl (11.01.2023 14:03): díky za reakci. Podle popisu by nemělo (a že by tam markeťáci určitě jakýkoliv prd uvedli). Jen by mělo jít o určitou kompletní verzi. Mám rad novodobou podobu hry, což je za mne vrchol FPS. Původní je právě velký rest. Hrál jsem to pouze více jak dvacet let zpátky u příbuzných. Opakovaně maximálně první level :).
@Yokolobuna (11.01.2023 13:35): Pokud tam není nic vyloženě “vylepšujícího hru”, kromě toho, že to běží na nové mašině, tak je to samozřejmě v pořádku. Chtěl jsem poznamenat, že je pro výzvu lepší si vybrat hru, kterou člověk ještě nehrál/nedohrál, ale u tebe jsem Dooma překvapivě nenašel, takže o to víc ti schvaluju si ho zahrát. (Je to v podstatě povinnost každého správného hráče) ;)
@Kejtee (08.01.2023 11:53): Já si do výzvy rozehrál jako VN Zero Escape: Zero Time Dilemma a zatím mě to rozhodně zaujalo :). Se žánrem mám přitom spíše negativní zkušenosti... často se obsáhle plká o úplných hloupostech.

Ještě bych zkusil jednu otázku k 10. kategorii... Šel by zařadit Doom hraný na PS5 (PS4 verze z roku 2019)? Nemělo by jít o remaster, pouze "zpřístupnění" pro danou platformu, ale jistý si nejsem. Nechci si pravidla ohýbat, jen mám "problém" s tím, že hraji na PS5 (PS4) a PS Vita a na těch z principu nejde úplně dobře tento bod výzvy splnit... Počítač už prakticky nemám a mobilními hrami opovrhuji (byť možná neprávem :)). Díky.
@Ashe (11.01.2023 12:45): v pohodě, já jsem tak rychle necítím dotčen a možná jsem sám byl trochu pasivně agresivní, ale prostě zrovna v těchto kategoriích je tak široký a jasný výběr, že není třeba sahat po něčem, co se zdá na hraně, ačkoliv teda u těch karetních her jsem bral v potaz čistě vyloženě karetní hry, ale přiznám se, na gameplay MS jsem nekoukal, ale jestli to vyloženě stojí na karetní boji, tak je to vlastně taky jasné...

jakože, mě je to ve finále jedno, co tam kdo má, jen mi to někdy přijde trochu úsměvné si snažit roubovat ne hraniční, ale vyloženě přeshraniční věci (není tvůj případ)... na výzvě mě právě baví to hledat v širokém spektru her a fakt se snažit vystihnout to, co autoři zamýšleli v jednotlivých kategorií a ne to dělat tak, že si vyberu hru a pak se snažím na nějakou kategorii roubovat...

btw. dost nám splývají naši avataři :D
@Ashe (11.01.2023 12:26)
@S4TW (11.01.2023 11:47):  Tak kartové hry (a bolo na to myslené aj pri vytvorení kategórie) už dávno nie sú len abstraktné hry typu poker, kanasta, mariáš a podobne, ale mnohé hry vychádzajúce zo zberateľských hier alebo stolových hier či RPG už sú v podstate kartové, pretože karty a doberací balíček definujú, čo vlastne hráč alebo jeho postavy môžu a nemôžu urobiť.
@Kunick (11.01.2023 11:39): Áno Shantae je džin a spĺňa starovekú mytológiu Blízkeho východu.

@Hergi (11.01.2023 10:19): Áno, Frostpunk je steampunk, okrem estetiky aj v samotnej hre sú budovy a zariadenia, kde je vyslovene písané, že bežia na paru a uhlie.

@Ashe (11.01.2023 10:10): Áno, pozeral som gameplay videá a keďže všetky tvoje akcie v boji sú podmienené hraním kariet, tak Midnights Sun spĺňa základ Karbaníka.

@karadum (11.01.2023 10:07): Nie. Bohužiaľ, gro tej hry je z 90% o strieľaní nepriateľov, takže nie. Tu ešte citácia relevantnej časti z doplňujúcich informácii výzvy: "Snažte se vyvarovat hraní běžných stříleček, strategií, nebo různých RPG, kde sice také hrozí smrt, ale přežití jako takové není hlavním nosným kamenem gameplaye."

@Jumas (09.01.2023 21:36): Nie. Je to industriálne, ale nevidím na tom nič steampunkové, dokonca v tomto momente vo videu je vidieť, že tie zariadenia sú na elektrinu.
@karadum (11.01.2023 10:07): ” Snažte se vyvarovat hraní běžných stříleček, strategií, nebo různých RPG, kde sice také hrozí smrt, ale přežití jako takové není hlavním nosným kamenem gameplaye.” …



@Ashe (11.01.2023 10:10): vždyť sis sám odpověděl :)


jako sorry, ale fakt nechápu tohle roubování úplných nesmyslů… jako, když si někdo není jistý co je a co není dieselpunk, to je v pořádku, ale snažit se narvat čistokrevné FPS jako survival… letos je ta výzva extrémně jasná, ale koukám, že je to vlastně úplně jedno :D

přijde mi, že kdyby byla kategorie, dohraj FPS, tak přijde někdo s tím, že je to sice strategie, ale co když…
Ještě jeden dotaz k bájím :D

Co Shantae? Je to poloviční džin. Což by mělo všechny podmínky splňovat: ani bůh, ani člověk. Blízký východ a zmínky už z před islámské doby..tedy starověk.
Zdravím! Chtěl jsem se zeptat, zda se do kategorie 9 počítá Frostpunk? Hru jsem nikdy kvůli nedostatečnému výkonu svého dřívějšího notebooku nehrál a v tématice steampunku či dieselpunku se zas tolik nevyznám. Na Steamu to ale má mezi tagy steampunk, tak budu rád za případné potvrzení.

Dále bych se chtěl zeptat, jestli nemáte nějaké tipy k hardcore variantě 3. kategorie. Hledám nějakou hru, kde se daná postava řemeslem opravdu zabývá a je to ideálně součástí hratelnosti.

Děkuji za všechny odpovědi :)
Snad se to tady už neřešilo, mám dotaz ke kategorii Karbaník. Dá se použít třeba Marvel's Midnight Suns ? Karty zde reprezentují schopnosti postav, nicméně protivník karty nevyžívá a podle mě je to celkem na hraně, že by se mělo jednat o "hraní karet" ve smyslu karetní hry :)