Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Secret Files: Tunguska

Tunguzka: Přísně tajné

75
83 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
adventura > 3D adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
29.09.2006 PC
23.05.2008 WiiDS
28.07.2016 WiiU
30.11.2018 Switch
Vývojáři:
Fusionsphere Systems, Animation Arts (sekundární), 10tacle Studios (DS verze), Keen Games (Wii verze)
Oficiální stránky:
http://www.animationarts.de/sites/games/gat.html
Příběh hry je založený na událostech z 30. června 1908, kdy na Sibiři došlo k monstrózní explozi, která na ploše 2000 čtverečních kilometrů zničila na 60 milionů stromů. Příčina výbuchu nebyla nikdy objasněna a zůstává tak u teorií - pádem meteoritu počínaje, explozí mimozemské lodi konče.

Hra začíná v Berlíně, kam Nina Kalenkov přijíždě navštívit svého vědátorského otce, který se pokouší zmíněnou záhadu objasnit. Krátce před jejím příjezdem je však unesen a Nina nachází otcovu pracovnu i domek opuštěný a zpřeházený. Policie se k celému případu staví netečně a tak se statečné děvče pouští do pátrání na vlastní pěst. Pomoc jí nabídne mladý vědec Max, ze kterého se záhy vyklube druhá hratelná postava a cestování světem křížem krážem může začít.

Secret Files je adventurou v pravém slova smyslu. Nepokouší o žádnou inovaci či revoluci, jede si po osvědčených adventurních cestičkách a inspiruje se nápady u svých úspěšných žánrových předchůdců. Díky úspěchu vznikl i druhý díl.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Z hraní mám trochu smíšené pocity (hlavně díky závěrečnému happyendu). Ale více převládají ty kladné, přestože mi Tunguska připadá tak trochu béčková, považuji ji za zdařilou a nadprůměrnou hru, hlavně díky příběhu, který však vykrádá námět z jiných (troufám si říct lepších adventur).

Místy byla Tunguska trochu rozvláčná, ale kdyby to tak nebylo, tak hrací doba by se o dost zkrátila a to by nebylo dobře. Navíc hrou vás provází pěkné graficky ztvárněné lokace po celém světě, ozvučení prostředí je velkým kladem, jen ten dabing mohl být ještě o malinko lepší a trochu větší logika mohla ve hře být (např. nechápu, jak je možné vložit do inventáře značku apod., ale na to už jsem u adventur zvyklý :-) a pár dalších, které už tady byly přede mnou vyjmenované.

Zkrátka Secret Files: Tunguska je vcelku povedená adventura u které jsem se bavil, kterou mohu všem jen doporučit. Navíc je i přeložena do češtiny (sice bez dabingu, ale to je možná dobře, protože nevím, jak by se překladatelům po mých různých zkušenostech povedl).

Pro: pěkná grafika a lokace, atmosféra, ozvučení, videosekvence, námět a příběh (avšak kolikrát jsem už viděl podobný?)

Proti: dabing některých postav (především tedy Nina), konec mohl být o něco lepší, občas mírné nelogičnosti

+22
  • PC 70
Už podle několika shlédnutých videí a screenu jsem si v duchu říkal, že se bude jednat o kvalitní adventuru a naštěstí jsem se opravdu nemýlil.

Už zpočátku, mě hra zaujala velmi zajímavým téměř filmovým úvodem, poté ihned logicky následovala herní sekvence, která tedy začínala konstatováním dané situace Ninou (což je postava, kterou ve hře ovládáte), po chviličce už tedy dostanete hlavní hrdinku pod ruku vy. Zde mě hra uchvátila vcelku na adventurní poměry pěknou grafikou, nelze tedy čekat žádné extra světelné a kdovíjaké efekty, ale i bez těchto vymožeností je nač se dívat. Jediné co mi na grafickém zpracování vadí, jsou občas trochu horší textury, naštěstí pouze v několika málo lokacích a i tak to není zas tak strašné. Desing jednotlivých lokací se mi celkem líbil a většina z nich měla pěknou, mnohdy mírně ponurou atmosféru. Další věc co mě ihned po startu hry překvapila, byl dabing, bohužel v tom špatném slova smyslu, sice to není žádná hrůza, ale hráčům zhýčkaným například hrou Broken Sword: The Angel of Death už tak nádherný určitě nepřijde. Zvuky a hudba jsou jinak ale na velmi dobré úrovni, hlavně ruchy okolí jsou doslova vynikající (alespoň na adventuru určitě).

Příběh celkově není špatný, i když ne že bychom něco podobného nemohli už vidět u jiných adventur, ale celou hru byl docela napínavý, bohužel závěr hry je trapný béčkový happy end, který se mi navíc zdál dosti infantilní.
Dále určitě mnoho hráčů potěší možnost nápovědy, která při "zákysech" dokáže velmi zpříjemnit hraní a velmi užitečná věc je i možnost zvýraznit všechny použitelné předměty na mapě, čili tímto se naprosto odbourává otravný pixel hunting.

Ze všech adventur co jsem kdy hrál, tahle opravdu patří k té špici, ať už grafikou tak příjemnou hratelností a i když to není nic extra originálního, tak jí všem milovníkům adventur vřele doporučuji, určitě touto hrou budete nadšeni. Za mě tedy palec nahoru:).

Pro: Grafika, ozvučení, atmosféra.

Proti: Dabing, Závěr mohl být přeci jenom lepší.

+20
  • PC 70
Nemám rád adventury. Zírat na statickou obrazovku a přemýšlet co dělám špatně, jestli je to záměr, bug, slepá ulička nebo vtípek tvůrců, věčně nevědět jak dál, zkoušet všechno na všechno a stejně se pak náramně divit, když mi jde zkombinovat vidlička s obrázkem, nebo rybářský prut se zapalovačem (skutečné příklady z Tungusky). Jen občas, když slyším na nějakou adventuru samou chválu, tak si ji vyzkouším. Takhle jsem se dostal k věcem jako Broken Sword: The Shadow of the Templars, nebo Posel smrti, nebo Atlantis Evolution.

Tunguska mě relativně bavila, má netradiční prostředí z Ruska, průměrně dobrý sci-fi příběh, zajímavé nápady, jako třeba možnost přepínání mezi dvěma postavami, hra má různé herní asistenty a nápovědy (ale občas mi ani ty nestačily), velmi slušnou grafiku, jen animace činností jsou malinko ošizené, asi aby se ušetřilo.

Hra je nadprůměrná, je to kus kus dobré práce, jednotlivé obrazovky mají atmosféru, ale jako celek to nepasuje dohromady - atmosféra selhává, neměl jsem po dohrání žádné nutkání psát oslavné ódy a kdyby podle toho někdo natočil film, asi bych se na takové béčko s naprosto nudnými hlavními hrdiny nedíval.

Jedním ze základů dobré adventury, je opravdu charizmatická hlavní postava, kterou si hráč oblíbí. Nina Kalenková mě vyloženě vadila, ten její ostrý, řezavý hlas, mi celou hru drásal mé vytříbené uši, nesnášel jsem ji. Nina se divně oblíká, divně vypadá a celkově mi hlasem a povahou přišla spíš jako americká feministka, než ruské děvče s holubičí povahou. Přitom i tajná agentka (byť v našem případě jen agentka amatérka) může být elegantní, může mít ženské charizma a povahu, která hráči zabrnká na city. Jako třeba hlavní postava her The Operative: No One Lives Forever 1 a 2.

Co se na hře tvůrcům opravdu povedlo, jsou kupodivu vedlejší postavy. Například sestřička, která na recepci divoce tančí v jihoamerickém rytmu a přitom si promýšlí kariéru, zatímco vrátný u vchodu se marně snaží namalovat její obraz, nebo chlápek, co si staví domeček z karet a tentokrát to určitě stihne dokončit než přijde zemětřesení To je podruhé, co jsem se u nějaké hry zasmál. Nebo nerudný ale vtipný hostinský, který vás dokáže odpálkovat tak elegantně, že se na něho ani nemůžete zlobit, nebo starý pán, který žije sám na starém hradě na ostrově (taky bych chtěl takový soukromý hrad, jen bez té hrobky a koster). Není to špatná hra. Bavit bude každého kdo si ji zahraje, ale ani zdaleka mě nepohltila tak, jako moje jiné dohrané adventury.

+18
  • PC 70
Adventury jsem nikdy moc nehrál a ani teď jim zrovna neholduju. Jediné na co si vzpomenu je série Polda, Memento Mori, NiBiRu, Posel smrti a moje modla Fahrenheit. Tunguska byla jednou z posledních a i přes skvělý námět mě po příběhové stránce trochu zklamala. Grafika a animace jsou pěkné, cutscény mají atmosféru, ale děj se dosti táhne. Je to díky tomu, že je to " až moc klasická adventura" a je nutno kombinovat mnoho předmětů. Existuje klávesa na odhalování aktivních míst, přesto je hra místy docela těžká, protože logičnost situací skřípe často tak, až to hezké není. Dabing postav, krom samotné Niny, která mluví fakt příšerně, mi nevadil. Zbytek hry ale funguje tak jak má a ve výsledku je to vcelku nadprůměrná záležitost u které jsem se napoprvé skvěle bavil, napodruhé už tolik ne. 70%

Pro: klasická adventura, zajímavý námět, pěkná grafika a slušná atmosféra

Proti: tempo příběhu je docela pomalé, dabing Niny, nelogické kombinace

+15
  • PC 70
Duvody, kvuli kterym jsem si Tungusku vybral, byly dva: zaprve me fascinuji zahady a o one udalosti kdesi na Sibiri jsem si toho dost precetl (doporucuji sice starsi, ale ctive napsanou a bohuzel nedokoncenou trilogii Tuseni od Ludvika Soucka). Zadruhe jsem mel moznost hrat ji v nemcine (moje v poradi druha adventura v tomto jazyce po Mozartovi, coz je ale hra puvodem francouzska). Sice bych rozumel anglictine daleko vice, ale aspon jsem se nemusel obtezovat s udajne otresnym dabingem - sice to asi nikomu nepomuze, ale nemecky dabing je v tomto pripade kvalitnejsi, nez anglicky.

Asi nikoho neprekvapi, ze hra z roku 2006 bude mene narocna na hrani, Tunguska navic prinasi i moznost zobrazeni aktivnich bodu na obrazovce. Zcela pak chybi casove omezene akce, coz je pro mne pomerne vyznamne plus.

K pribehu samotnemu se moc vyjadrovat nebudu - da se, ale zadny Indiana Jones to neni, byt se o to hra svou epicnosti i moznosti ovladat dve postavy mozna i trochu snazi. Zaver mi prisel vtipny - at uz pro unik na aerosanich sovetske vyroby, se kterymi si vojaci Wehrmachtu kdysi uzili svoje, nebo pro lehce trapny gag reel a popis udalosti, ktere se staly postavam ze hry (predevsim tedy tem vedlejsim).
+14 +15 −1