Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword: The Angel of Death

Secrets of the Ark: A Broken Sword Game

15.09.2006
68
54 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Málokto očakával štvrtý návrat patentového úradníka Georgea Stobbarta a francúzskej novinárky Nico Collard. Tak či onak sú späť a s nimi aj nové dobrodrúžstvo, tentokrát bez krabicových puzzlov, vo vynovenom grafickom prevedení, pozmeneným ovládaním (možnosť voľby medzi myšou a klávesnicou) a v Georgeovom prípade aj s pozmeneným vzhľadom.
George sa zamotá do pradávnej legendy o bájnom poklade a anjelovi smrti po tom, ako sa zamiluje do svojej novej femme fatale - blondýny menom Anna Maria. Tá nemá v pätách nikoho iného než mafiu, prahnúcu po jej tajuplnom manuskripte.


Poslední diskuzní příspěvek

Snazim se hrat GOG-verzi. Narazil jsem na bug. Celkem bez problemu jsem se dostal do hotelu. Obkecal jsem obe postavy, jedna z nich ma predmet, ktery potrebuji pro postup kartu. Zjistil jsem jmeno te postavy a dostal i tel. cislo hotelu. Jdu na zachod, odlakam postavu, seberu kartu z knihy, postava se vrati a hra najednou zatuhne. Asi mi ma neco rict, ale nedeje se nic. Nemuzu se hybat mysi ani klavesami, muzu maximalne odskocit do menu, kde je savovaci funkce zablokovana.

Zkousel jsem nahrat cizi save, ale jak francouzsky, tak nemecky save hlasi load failed. Uz me to celkem stve, Restart hry a znovunacteni pozice nepomaha. Mam pocit, ze jsem totalne totalne v haji...

Nejaky navrh? Jeste me napada nainstalovat hru ze samostatneho souboru misto gog-galaxy. Pripadne zkusit zmenit jazyk hry a nacist save tam - a pak zase zmenit zpet na anglictinu...

Edit: reinstalace hry pres Gog-Galaxy nepomohla, ani zmena jazyka pro nacteni savu. Ale smazani a nasledna reinstalace pomoci samostatne stazeneho souboru z GOGu uz ano. Konecne!

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Broken Sword: The Shadow of the Templars je zasloužená legenda. Hra, která se hraje a vypadá skvěle i dnes, navíc s příběhem ani moc složitým, aby odradil na Doomech a Kyrandiich odrostlé hráče, ale zároveň natolik dobrým, že neurazí ani člověka, který si někdy přečetl třeba Jméno růže, případně zahrál jednu nejmenovanou adventurni trilogii od Sierry. O tento masterpiece se jeho autoři navíc pečlivě starají, takže je dodnes každému zájemci vždy a všude k dispozici takřka na všech platformách a operačních systémech, takhle se buduje úspěšná herní série! Druhý díl přinesl to samé co díl první včetně úplně stejně grafiky s jedním podstatným rozdílem - o poznání slabším příběhem, který každý úspěšně zapomněl nejpozději den po dohrání. O něco lepší než dvojka byl díl třetí s novým enginem a několika atmosférickými lokacemi, bohužel však s obdobně zapomenutelnym pribehem.

Čtvrtý díl příběhu právníka s nezničitelnou blond parukou George se pak po příběhové stránce nese v úplně stejném duchu, jako díly předchozí. Charles "Cecal" Cecil a spol. smíchají Templáře nebo libovolný jiný rád/kult, 1000 let nerozluštěné starobylé manuskripty, které hráč rozluští za 5 minut, výpravy do několika vesměs evropských měst se směšnou a zcela neškodnou konspiraci na zničení světa. Vznikly šablonovitý derivát se bohužel nese zcela v duchu předchozích dvou dílu a rozhodně není na poli adventur ničím výjimečným, spíš naopak. Ještě o něco hůř je na tom scénář, ve kterém je velké množství různých stupidit a nelogičnosti, zejména v první polovině hry.

Tyto nedostatky ale stejně jako v předchozích dílech přebíjí dobrá hratelnost, tradičně kvalitní technická stránka a sympatické hlavní postavy. Hra se dobře ovládá, po konzolové trojce slavnostně hlásí návrat myš. Obtížnost je překvapivě vysoká, ale vcelku férová a dohrání bez pomoci občasných hintu je velkou výzvou. Kladas George, jakási obdoba Indiana Jonese, je jako vždy v pohodě. Tentokrát dokonce začíná bez Nico, což jsem spíš uvítal (konečně nějaká změna) a díky Anně Marii mi vůbec nechyběla. Když se ale nakonec objevila, tak ji to aspoň poprvé v sérii opravdu slušelo, po gothic image a vychlastaném hlasů z jedničky a příšerném army stylu z dvojky, kde ty svoje kanady neodložila ani v posteli v džungli, to už ale ani horší být nemohlo. Nico je v tomto díle vůbec ve formě, v botách na podpatku běhá po poušti, skáče po vysutých plošinách a bez újmy seskakuje do několik metrů hlubokých jam skoro jako Lara Croft.

Broken Sword čtyřka je dobrá adventura a povinnost pro hráče předchozích dílu, nejsem si ale úplně jistý, jak by fungovala samostatné a první díl stojí kvalitativně o třídu výš, druhému a třetímu dílu se ale čtyřka zcela vyrovná. V případném pátém dílu už by to ale opravdu chtělo nějakou změnu, autoři by se měli buď pokusit o posunutí vztahů George s Nico někam dál, nebo opětovně více zapojit element napětí a smrti, poslední díly spíš připomínaly pohodovou vyjížďku po různých letoviscích bez toho, aniž by hráč projevoval nějaké větší emoce. Případně by nebylo od věci opustit konečně Templáře a vrátit příběh víc do reality, série totiž už od druhého dílu trochu stagnuje.

Pro: Nico to sekne, hratelnost, dabing, vyssi obtiznost, hacking

Proti: deravy scenar a omsely pribeh, HW naroky

+24 +25 −1
  • PC 55
Třetí díl mě docela příjemně překvapil, i možná vzhledem k tomu, že jsem čekal průšvih, který se nedostavil. Bohužel čtvrtý díl mě trochu nepříjemně zklamal, a snad se mi podaří napsat důvody, i když sám si nejsem úplně jistý jestli to celé není důsledek toho, že jsem ji hrál v době, kdy jsem na ní neměl tak úplně chuť...

Kamenem úrazu se pro mě stal tentokrát příběh a to je v adventuře klíčová věc. Ne že by se příběh předchozím dílům nějak zvlášť vymykal. Dokonce mi ani nevadí to lehké sci-fi, které se zde vyskytuje. Vlastně teď, když už znám ten příběh celý, tak mi vlastně ani tak moc nevadí. Tím kardinálním problémem bylo to, že mě v průběhu hry, ten příběh vůbec netáhl. Tři čtvrtiny hry to ve mně vůbec nevyvolalo ten potřebný pocit zvědavosti, jak to bude dál a jak to celé dopadne. Teprve v poslední čtvrtině, jsem nabyl dojmu, že to konečně získává trochu spád.

Hřebíček do rakve pak hře zasadila nastavená obtížnost. Adventurní herní mechanismy mají tu nevýhodu, že často samy o sobě nejsou moc zábavné. Ano občas se tu objeví logická hádanka, kdy se člověk snaží přesvědčit sám sebe, že jeho mozek ještě nepatří do starého železa, a když jí náhodou bez pomoci vyřeší, prožívá pak pocit uspokojení. Jenže zde jsou prostě hádanky, jejichž řešení jsem nepochopil ani poté, co jsem si ho přečetl v návodu. Prostě jsem tedy udělal to co v návodu píšou a šel dál. Děsná zábava. Častěji nastává zákys typu "Co dál?" Bohužel ani zde mi často nepřišlo řešení moc logické a až moc často se řešení nacházelo v jiné lokaci, než ve které jsem zakysl. Takže nejdřív jsem zkoušel zdánlivě logické věci, pak věci nelogické pak aplikace všeho na všechno a teprve potom mi došlo, že řešení bude tedy potřeba hledat jinde. Kombinace netáhnoucího příběhu nelogických hádanek a otravných zákysů vedla k tomu, že jsem se nakonec uchýlil k metodě 2 - 3 pokusy a pak návod. Kdo hrál někdy adventuru podle návodu, ví jaká je to nuda...

Bohužel ani ostatní aspekty hry mě nijak nenadchly. Prostředí je sice fajn, lokace dobré, ale jenom dobré, žádná mě nijak neohromila, nepřirostla mi k srdci, nikde jsem se vlastně nekochal. Ovládání se navrátilo k myši, PCíčkáři by tedy měli jásat, já bych měl tedy jásat! Ale po pravdě řečeno, nevím jestli konzolovatím, i když žádnou konzoli nevlastním, ale některé průchody dveřmi ve hře v kombinaci s debilní kamerou způsobovaly příval nezveřejnitelných nadávek, když George běhal furt kolem dveří a ne a ne vlézt dovnitř. Alespoň grafika, hudba a zvuky byly v pohodě.

Upřímně řečeno jsem sám svým nízkým hodnocením překvapen. Schválně jsem nenapsal komentář hned po dohrání. Nechal jsem to několik dní uležet, rozehrál jsem několik jiných her a řekl si, že se to třeba usadí. Neusadilo. Ta hra mě většinu času prostě nebavila a dohrál jsem jí jen z povinnosti dohrát celou sérii. Víc si prostě u mně nezaslouží.

Pro: Součást Broken Sword série, Závěrečná čtvrtina, Hezká Nico

Proti: Příběh vůbec netáhne, Zákysy, Nelogické hádanky, Občasné problémy s ovládáním pohybu

+18
  • PC 65
Čtvrtý díl je za mnou no a co se změnilo od trojky? V podstatě nic moc. Tvůrci se nepoučili, nevzdali se 3D enginu i když konkurence pomalu přicházela s parádními 2D adventurami a nevzdali se úplně ani dalších šíleností z trojky.

Ano grafika je pěkná, ale příliš se od třetího dílu nelíší a navíc ji tentokrát sráží zoufale neinspirativní lokace. Půlku hry strávíte v uličkách, hotelech, pokojích či procházíte kobky, těch pár zajímavých míst jako je palác Topkapi či Vatikánský chrám to nevytrhne.

Hratelnost je zvláštní. Musím pochválit, že se tvůrci z 90% vykašlali na bedničky, stealth a šplhání, ale v určitých částech hry tyhle pasáže stále jsou a jsou otravnější než předtím. Ovládání je totiž kombinace klávesového ovládání a myši, což zní dobře, ale dobré to určitě není. Ve trojce jste totiž jasně poznali, když jste se krkolomným ovládáním blížili k aktivnímu místu. Tady musíte běhat klávesnicí a zároveň prohledávat kurzorem obrazovku, přičemž nechybí i docela hnusný pixelhunting. Ono skákání a šplhání je díky tomu za trest, protože marně hledáte aktivní místo a ty se navíc při určitých činnostech ani nezobrazí. Ano pohyb se dá ovládat i myší, ale než se někam proklikáte, vzteky myš zahodíte a radši půjdete pomocí šipek.

Tvůrci se poučili z trojky a do hry zabudovali spoustu puzzlů, které tvoří většinu průchodů kobkami. Puzzle jsou hezké, pěkně vymyšlené... a nedávají absolutně smysl. Na většinu z nich nemáte žádnou nápovědu, pokud nápověda je například v manuscriptu, tak je tam většinou něco úplně jiného, než jaké je řešení puzzlu. Výsledek? Budete koukat do návodu, projíždět řešení a marně si lámat hlavu, jak jste na to měli přijít. Místo bedniček je tu neustále se opakující hackerská minihra, která mi celkem nevadila, i když byla docela těžká.

Největší propad vidím v příběhu. Nico je odsunuta do role kamarádky a objeví se až za půlkou hry, George místo toho pomáhá blondýnce Anně-Marii s jedním manuscriptem. Problém je, že příběh se ne a ne rozjet - napřed prcháte před mafiány v New Yorku, pak hledáte nějakou sošku anděla v Instanbulu a po jednom zvratu pátráte v Římě po Anně Marii. Nechybí opět sarkastické, jiskrné dialogy, zajímavé postavy i lokace (továrna na salámy, továrny na mešní oplatky), jenže se většinu hry nic neděje. Třeba pasáž z Phoenixu mi přišla jako z úplně jiné hry. Až ke konci to konečně nabere obrátky a nechybí zvraty, epické momenty a odhalení o co jde vlastně jde bylo taky skvělé pro biblické motivy a Archu úmluvy mám slabost. Nemůžu si ale pomoc, celkově jde o nejslabší Broken Sword story.

Shrnutí? Trošku méně otravná hratelnost, o dost slabší příběh, podobná grafika, mizerné ovládání.

Pro: Spousta puzzlů, vyvrcholení příběhu, vymizení většiny otravných činností z trojky.

Proti: Mizerné ovládání, puzzle nedávají smysl, příběh je drtivou většinu hry o ničem.

+17
  • PC 70
Když jsem tuto hru poprvé nainstaloval, byl jsem docela potěšen, pěkná grafika (na adventuru), hezké intro, hudba a prvotřídní dabing. Opět jsem si radostně vzpomněl na staré dobré předchůdce, znovu se tedy setkáte se starými známými z prvního a druhého dílu. Prostředí zde je udělané pěkně a je vcelku různorodé. Docela mi BS 4 příjemně připomněl staré dobré 2D díly svojí atmosférou, dialogy atp. a řekl bych, že tato hra není o moc horší jak její starší předchůdci, i když mi přijde, že na ty staré díly vzpomínám přeci jen o trochu lépe asi právě tím, že převedením hry do 3D ztratila trochu svoje kouzlo, zase na druhou stranu mi ale přijde, že 3D grafika dokáže hráče vtáhnout lépe do děje (o něco lépe jsem se sžil s postavou a okolím). Co mi ale občas na 3D grafice vadilo, bylo krapet horší ovládání myší (ještě že existují klávesnice) a s tím související občas zmatená kamera. Příběh mi přišel celkem zajímavý a od začátku do konce byl napínavý. Někdy mi trochu vadilo větší množství puzzlů a především jejich obtížnost. No celkově bych tuhle adventuru zhodnotil jako velmi kvalitní, opět jsem si pěkně zavzpomínal na časy minulé, kdy jsem v roce 1996 hrál první díl této výtečné série, hratelnost naštěstí zůstala do dnešní doby, byť někomu může vadit nová 3D grafika, která oproti krásné ručně kreslené již ztrácí to ono kouzlo.

Pro: Grafika, Příběh, NPC, Dabing, zvuky .

Proti: Obtížnost některých puzzlů, občas ovládání/kamera.

+12 +13 −1
  • PC 70
Abych byl upřímný vůbec nevím jestli řadit sérii Broken Sword ke svým oblíbeným adventurám, jelikož každý díl je veskrze stejný a také závěry jednotlivých dílů nepatří k příliš povedeným. Ale i přes tohle všechno a nějaké další negativa mám vždy chuť si dát další dobrodružství z této série, možná je to tím že George je prostě sympaťák a mě vnitřně zajímá co ho v životě ještě potká..no konec monologu.

Ehm George se vrací...tentokrát žije v New Yorku kde má malou právnickou firmu která jim pomalu nevynese ani na pizzu. George si tedy žije svůj nudný život, do chvíle kdy mu do něj vstoupí Anna Maria s informací že v rodině dědí pergamen který v sobě ukrývá informace o pokladu. George ihned souhlasí s pomocí, ale je to asi zapříčiněno tím že po Anně jde mafie která vzápětí Georgovu kancelář obsadila. Poté se do celého příběhu zaplete archa a katolická církev místo templářů bum.

Možná si pamatujete že jsem u dvojky i trojky psal že příběh je z béčkového hlediska povedený, jenže to by to už nesmělo být tolik opakované ! Ano zase tu máme béčkový příběh který není skoro ničím prakticky odlišný od ostatních. Zase nějaké megalomanské spiknutí,ovládnutí světa a další epické blbosti.

Abych byl upřímný příběh mě ze začátku docela táhl a to díky tomu že začínal ve směs akčně, a to tím že vás honila mafie apod. Jednoduše hra začala akčně a svižně bohužel ke konci už to začínalo zase nudit jako skoro každý díl Broken Swordu. Nejhorší na tom je že hru zdoláváte aby jste pak v závěru museli být zklamání z toho jak příběh je tupý a že závěr je zase nelogicky useknut...

No konec pitvání příběhu teď se koukneme na ovládání. Tvůrci se z minula poučili a už nám tu nehází konzolovou hratelnost a ani krabice na hlavu (jako párkrát s krabicemi do kontaktu přijdete ale nebudete s nimi dělat takové cirkusácké kousky jako ve trojce). Spíš mi přijde že krabice ve vývojářském týmu vyčpěly a tak vám sem dají hackovací minihru..uznávám dvakrát je to docela sranda, ale všeho moc škodí a tvůrci opět tuto místy těžkou minihru cpali kde se dá. Ovládání je nyní klasické..můžete se pohybovat myší ale i klávesnicí, kupodivu já jsem preferoval klávesnici hrálo se mi tak lépe.

Grafický kabátek mi na dobu vzniku přijde líbivý i když na jeho úkor opět vypadají některé lokace mrtvě a neživě. Jiné zase díky 3D provedení vypadají vskutku dobře ( především uzavřené prostory). Postavy včetně George vypadají dobře a na Georgovi už jde znát známka času. Takže vypadá víc staře ale pořád je to v duši mladík a to díky dabingu a dialogům.

Samozřejmě v tomto díle se vrací některé známé postavy z minulých dílů a s některými se bohužel ani nesetkáme jako třeba s Andrém upřímně mi tento blbeček chyběl. Z nových postav bych vypíchl například bezdomovce Archieho nebo kněze co je milovník akčních filmů. Dialogy jsou samozřejmě opět kvalitní a místy i vtipně napsané. třeba George tu místy hláškuje jak o život a já si ho díky tomu oblíbil ještě více. Takže ano humor tu je a podle mě funguje.

Obtížnost je každopádně poměrně vysoká jak je u série zvykem takže hráči předešlých dílů ví do čeho jdou. Obtížnosti ale také nepomáhá 3D zpracování lokací kde se lehce něco přehlédne. Jo a ještě hra je obohacena o akčnější prvky jako přelejzání překážek apod.

Abych nezapomněl lokace jsou podle mého v tomto dílu zajímavé a byl jsem s nimi spokojen.

Soundtrack je jako vždy nevýrazný ale příjemný na poslech.

No co dodat George se vrací bohužel pomalu ztrácí dech . Dostalo se nám lehce průměrného pokračování se slabým příběhem a ani to kouzlo už v tomto díle není. Samozřejmě hra má mnoho plusů ale když už po čtvrté vidíte to samé nemůžete šáhnout po vyšším čísle. No nashle u pětky Georgi !

Pro: George je pořád sympaťák,některé postavy,lokace,dialogy,humor, výběr mezi ovládáním, soundtrack je příjemný (ale nevýrazný),dabing.

Proti: příběh,pořád to samé, pro někoho hacking.

+12