Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Z hraní mám trochu smíšené pocity (hlavně díky závěrečnému happyendu). Ale více převládají ty kladné, přestože mi Tunguska připadá tak trochu béčková, považuji ji za zdařilou a nadprůměrnou hru, hlavně díky příběhu, který však vykrádá námět z jiných (troufám si říct lepších adventur).

Místy byla Tunguska trochu rozvláčná, ale kdyby to tak nebylo, tak hrací doba by se o dost zkrátila a to by nebylo dobře. Navíc hrou vás provází pěkné graficky ztvárněné lokace po celém světě, ozvučení prostředí je velkým kladem, jen ten dabing mohl být ještě o malinko lepší a trochu větší logika mohla ve hře být (např. nechápu, jak je možné vložit do inventáře značku apod., ale na to už jsem u adventur zvyklý :-) a pár dalších, které už tady byly přede mnou vyjmenované.

Zkrátka Secret Files: Tunguska je vcelku povedená adventura u které jsem se bavil, kterou mohu všem jen doporučit. Navíc je i přeložena do češtiny (sice bez dabingu, ale to je možná dobře, protože nevím, jak by se překladatelům po mých různých zkušenostech povedl).

Pro: pěkná grafika a lokace, atmosféra, ozvučení, videosekvence, námět a příběh (avšak kolikrát jsem už viděl podobný?)

Proti: dabing některých postav (především tedy Nina), konec mohl být o něco lepší, občas mírné nelogičnosti

+25
  • PC 70
Už podle několika shlédnutých videí a screenu jsem si v duchu říkal, že se bude jednat o kvalitní adventuru a naštěstí jsem se opravdu nemýlil.

Už zpočátku, mě hra zaujala velmi zajímavým téměř filmovým úvodem, poté ihned logicky následovala herní sekvence, která tedy začínala konstatováním dané situace Ninou (což je postava, kterou ve hře ovládáte), po chviličce už tedy dostanete hlavní hrdinku pod ruku vy. Zde mě hra uchvátila vcelku na adventurní poměry pěknou grafikou, nelze tedy čekat žádné extra světelné a kdovíjaké efekty, ale i bez těchto vymožeností je nač se dívat. Jediné co mi na grafickém zpracování vadí, jsou občas trochu horší textury, naštěstí pouze v několika málo lokacích a i tak to není zas tak strašné. Desing jednotlivých lokací se mi celkem líbil a většina z nich měla pěknou, mnohdy mírně ponurou atmosféru. Další věc co mě ihned po startu hry překvapila, byl dabing, bohužel v tom špatném slova smyslu, sice to není žádná hrůza, ale hráčům zhýčkaným například hrou Broken Sword: The Angel of Death už tak nádherný určitě nepřijde. Zvuky a hudba jsou jinak ale na velmi dobré úrovni, hlavně ruchy okolí jsou doslova vynikající (alespoň na adventuru určitě).

Příběh celkově není špatný, i když ne že bychom něco podobného nemohli už vidět u jiných adventur, ale celou hru byl docela napínavý, bohužel závěr hry je trapný béčkový happy end, který se mi navíc zdál dosti infantilní.
Dále určitě mnoho hráčů potěší možnost nápovědy, která při "zákysech" dokáže velmi zpříjemnit hraní a velmi užitečná věc je i možnost zvýraznit všechny použitelné předměty na mapě, čili tímto se naprosto odbourává otravný pixel hunting.

Ze všech adventur co jsem kdy hrál, tahle opravdu patří k té špici, ať už grafikou tak příjemnou hratelností a i když to není nic extra originálního, tak jí všem milovníkům adventur vřele doporučuji, určitě touto hrou budete nadšeni. Za mě tedy palec nahoru:).

Pro: Grafika, ozvučení, atmosféra.

Proti: Dabing, Závěr mohl být přeci jenom lepší.

+24
  • PC 70
Nemám rád adventury. Zírat na statickou obrazovku a přemýšlet co dělám špatně, jestli je to záměr, bug, slepá ulička nebo vtípek tvůrců, věčně nevědět jak dál, zkoušet všechno na všechno a stejně se pak náramně divit, když mi jde zkombinovat vidlička s obrázkem, nebo rybářský prut se zapalovačem (skutečné příklady z Tungusky). Jen občas, když slyším na nějakou adventuru samou chválu, tak si ji vyzkouším. Takhle jsem se dostal k věcem jako Broken Sword: The Shadow of the Templars, nebo Posel smrti, nebo Atlantis Evolution.

Tunguska mě relativně bavila, má netradiční prostředí z Ruska, průměrně dobrý sci-fi příběh, zajímavé nápady, jako třeba možnost přepínání mezi dvěma postavami, hra má různé herní asistenty a nápovědy (ale občas mi ani ty nestačily), velmi slušnou grafiku, jen animace činností jsou malinko ošizené, asi aby se ušetřilo.

Hra je nadprůměrná, je to kus kus dobré práce, jednotlivé obrazovky mají atmosféru, ale jako celek to nepasuje dohromady - atmosféra selhává, neměl jsem po dohrání žádné nutkání psát oslavné ódy a kdyby podle toho někdo natočil film, asi bych se na takové béčko s naprosto nudnými hlavními hrdiny nedíval.

Jedním ze základů dobré adventury, je opravdu charizmatická hlavní postava, kterou si hráč oblíbí. Nina Kalenková mě vyloženě vadila, ten její ostrý, řezavý hlas, mi celou hru drásal mé vytříbené uši, nesnášel jsem ji. Nina se divně oblíká, divně vypadá a celkově mi hlasem a povahou přišla spíš jako americká feministka, než ruské děvče s holubičí povahou. Přitom i tajná agentka (byť v našem případě jen agentka amatérka) může být elegantní, může mít ženské charizma a povahu, která hráči zabrnká na city. Jako třeba hlavní postava her The Operative: No One Lives Forever 1 a 2.

Co se na hře tvůrcům opravdu povedlo, jsou kupodivu vedlejší postavy. Například sestřička, která na recepci divoce tančí v jihoamerickém rytmu a přitom si promýšlí kariéru, zatímco vrátný u vchodu se marně snaží namalovat její obraz, nebo chlápek, co si staví domeček z karet a tentokrát to určitě stihne dokončit než přijde zemětřesení To je podruhé, co jsem se u nějaké hry zasmál. Nebo nerudný ale vtipný hostinský, který vás dokáže odpálkovat tak elegantně, že se na něho ani nemůžete zlobit, nebo starý pán, který žije sám na starém hradě na ostrově (taky bych chtěl takový soukromý hrad, jen bez té hrobky a koster). Není to špatná hra. Bavit bude každého kdo si ji zahraje, ale ani zdaleka mě nepohltila tak, jako moje jiné dohrané adventury.

+21
  • PC 85
Musím se hned zprvu přiznat, že se stydím, že mi tato hra coby zarytému "adventuristovi" úplně unikla. Naštěstí se mi zjevila na nějakých stránkách čistě náhodou, atak jsem si řekla, že si zasloužím trochu toho odpočinku u této klidné/dobrodružné typické 2D klikačky. Klasika. Musím říct, že mě velmi potěšila grafika a děj, úkoly se dají řešit poměrně dobře, jen si však musím postěžovat na pár úplně zbytečných kombinacích, kde víte přesně co chcete udělat (a ve finále to tak má i být), ale musíte dát na sebe předměty, které byste ve skutečnosti vůbec nemuseli dávat. např. proč budu dávat namočenou injekční stříkačku s uspávací látkou do trubky a zavírat strážce do pokoje, abych na něj okýnkem vyfoukla tu stříkačku, když předtím má ruce venku, kde na ně dosáhnu a injekci mu můžu rovnou vpíchnout?? A špendlík to samé-to si na něj opravdu musí sednout a nestačí ho s ním píchnout? Kromě překombinování věcí je tu ještě ten můj problém s hlavními hrdiny.. :-D Já vím, ale mě prostě musí být sympatický. Hrozně mi vadil Niny vysoký hlas, byl protivný a pisklavý a hodil by se k nějaké no.. Spíše jednodušší dívce, než inteligentní hrdince, která má za otce vědce a opravuje motorky. Moc motorkářsky se mi zkrátka nejevila a zbytečně dlooouhý komentář i když jsem ťukla na skříň. Příběh je ale velice dobrý, líbili se mi lokace a děj vás vtáhne. Cítíte zimu, co vám zalézá pod nehty, horko, jaké je na Kubě, i trochu děs z psychiatrické léčebny kde každou chvilku někdo zakřičí, či vydává skřeky. Je tu i možnost v určité části hry přepínat postavy, mezi Ninou a jejím no.. řekněme přítelem (kolega z práce jejího otce) a ovládání je snadné a přehledné. Konec hry se také celkem povedl, když pominu, že konce her jsou opravdu ožehavým tématem. Zkrátka celkem je to určitě hra, kterou doporučuji zahrát každému, kdo má rád typické adventury :-)

Pro: Krásná grafika, dobrý děj, ovládání

Proti: Přílišná zbytečná kombinace předmětů, kde není třeba

+18
  • PC 80
Secret Files byla moje oblíbená série z období znovuzrození adventur a už dlouho jsem se k ní chtěl vrátit. Někde v první dekádě milénia si producenti po úspěchu her jako Longest Journey, Syberia 1-2 a dalších uvědomili, že adventury nejsou mrtvý žánr a tak začaly vznikat technicky promakané adventury s s pořádným spádem a bez všech neférovostí, kterými žánr proslul v 80-90. letech.

Secret Files: Tunguska je dokonalým příkladem. Nabízí dobrodružný příběh, který hrdinu zavede po celém světě. Nina Kalenko zjistí v Berlínském muzeu, že její otec byl unesen a s pomocí okouzleného kolegy Maxe Grubera zjišťuje, že pátral po tajemství Tunguského meteoritu z roku 1908. Na Zemi se našly mimozemské artefakty, které byly zcela jasně uměle vytvořené a pátrá po nich nejen ústřední dvojice hrdinů, ale také ruská vláda, stále se zvětšující kruh záporáků a telepatičtí mimozemšťané, jejich úmysly nejsou tak úplně jasné. Není to žádný nezapomenutelný příběh, spíš takové dobrodružné béčko s lehkou příměsí sci-fi a hlavní hrdinka je víceméně povrchní pipka, ale svižně to ubíhá, nechybí pár zvratů a dramatické finále.

To vše je podpořeno líbeznou grafikou, střídajícími se lokacemi a špičkovými animacemi, které jsou plné akce. Ani završení tvůrci neodflákli a tak se dočkáme bombastického finále, vtipného shrnutí jak dopadly vedlejší postavy a dokonce i pár nepovedených záběrů.

A stejně jak lehce se sleduje příběh, tak lehce se to hraje. Nenechte se zmást, Secret Files není v žádném případě odfláknutá či lehká adventura, kterou projdete s prstem v nose. Na každém místě je přehršel lokací a v nich spousta předmětů a aktivních míst. Není to ani žádná výslechovka jako třeba Sinking Island či Posel smrti. Je to čistá kombinatorika s občas hustě nelogickými a nesmyslnými kombinacemi. Pár puzzlů je tu jen aby se neřeklo a světe div se, ani na jeden jsem nemusel koukat do návodu.

Ale! Secret Files je jak jsem říkal moderní adventura bez zákeřností. Takže žádný časové limity, dead endy, předměty či aktivní místa objevující se tam, kde předtím nebyly. A především tlačítko na zobrazování aktivních míst. S touto vychytávkou mizí veškerý pixel hunting či hledání cest a tak se můžete soustředit na kombinace a v případě, že nevíte kam dál se dá prostě zkusit všechno na všechno. Do návodu jsem tak nakouknul asi 4* a většinou vlastní nepozornosti - jednou mě nenapadlo něco zkombinovat, podruhé prozkoumat předmět pravým tlačítkem a závěrečná Antarktida mě dala zabrat, protože toho tam bylo docela dost.

Nejvíce mě bavilo Irsko, kde přijedete získat informace od starého lorda. Ten ale leží na dně studny a jediná cesta k němu je otevřít sérii tajných dveří. Což znamená obléci figuríně původního hradního pána celou zbroj a její výroba a získání je na Vás. Moc se mi taky líbilo střídání charakterů a předávání předmětů v blázinci.

Zkrátka velká pohoda, kdyby to byl film, tak by to určitě nebyla Oskarovka, ani nesmrtelná záležitost, ale 4* bych tomu na ČSFD dal. Čemuž odpovídá 80% tady.
+18
  • PC 70
Adventury jsem nikdy moc nehrál a ani teď jim zrovna neholduju. Jediné na co si vzpomenu je série Polda, Memento Mori, NiBiRu, Posel smrti a moje modla Fahrenheit. Tunguska byla jednou z posledních a i přes skvělý námět mě po příběhové stránce trochu zklamala. Grafika a animace jsou pěkné, cutscény mají atmosféru, ale děj se dosti táhne. Je to díky tomu, že je to " až moc klasická adventura" a je nutno kombinovat mnoho předmětů. Existuje klávesa na odhalování aktivních míst, přesto je hra místy docela těžká, protože logičnost situací skřípe často tak, až to hezké není. Dabing postav, krom samotné Niny, která mluví fakt příšerně, mi nevadil. Zbytek hry ale funguje tak jak má a ve výsledku je to vcelku nadprůměrná záležitost u které jsem se napoprvé skvěle bavil, napodruhé už tolik ne. 70%

Pro: klasická adventura, zajímavý námět, pěkná grafika a slušná atmosféra

Proti: tempo příběhu je docela pomalé, dabing Niny, nelogické kombinace

+16
  • PC 70
Duvody, kvuli kterym jsem si Tungusku vybral, byly dva: zaprve me fascinuji zahady a o one udalosti kdesi na Sibiri jsem si toho dost precetl (doporucuji sice starsi, ale ctive napsanou a bohuzel nedokoncenou trilogii Tuseni od Ludvika Soucka). Zadruhe jsem mel moznost hrat ji v nemcine (moje v poradi druha adventura v tomto jazyce po Mozartovi, coz je ale hra puvodem francouzska). Sice bych rozumel anglictine daleko vice, ale aspon jsem se nemusel obtezovat s udajne otresnym dabingem - sice to asi nikomu nepomuze, ale nemecky dabing je v tomto pripade kvalitnejsi, nez anglicky.

Asi nikoho neprekvapi, ze hra z roku 2006 bude mene narocna na hrani, Tunguska navic prinasi i moznost zobrazeni aktivnich bodu na obrazovce. Zcela pak chybi casove omezene akce, coz je pro mne pomerne vyznamne plus.

K pribehu samotnemu se moc vyjadrovat nebudu - da se, ale zadny Indiana Jones to neni, byt se o to hra svou epicnosti i moznosti ovladat dve postavy mozna i trochu snazi. Zaver mi prisel vtipny - at uz pro unik na aerosanich sovetske vyroby, se kterymi si vojaci Wehrmachtu kdysi uzili svoje, nebo pro lehce trapny gag reel a popis udalosti, ktere se staly postavam ze hry (predevsim tedy tem vedlejsim).
+16 +17 −1
  • PC 90
Hláškujúca hrdinka vyzerajúca ako Miss Venezuela sa vydáva na vcelku odvážne dobrodružstvá. Pozoruhodná postava. Musím vysloviť vážne a odôvodnené podozrenie, že je v hĺbke duše veľmi ľahká deva, ak nie priam štetka (prezradí ju nechtiac pár komentárov typu "aha, hadica z vysávača... dlhá, mäkká a... nudná"). Ovšem psychoanalýzu samotnej Niny nechajme tak, k ničomu to nevedie...
Tentoraz vskutku košatá štruktúra príbehu obhospodári fakticky celý svet. To, že niekde sa logika cestovania poriadne zadrháva, je vedľajšie. Podstatné je, že sa do vskutku atraktívnych lokácií nakoniec bez problémov dostaneme. Človek by neveril, na aké vzdialenosti a ako rýchlo dokáže zaletieť hydroplán.
Dosť dlho som nevedel, aký postoj zaujať ku hrám, ktoré ponúkajú stlačením či už tabulátora alebo príslušnej pridelenej ikonky možnosť prehľadania celej obrazovky. Na jednej strane je to vskutku vítaná pomoc, vďaka ktorej sa človek zbaví pixelhuntingu, na strane druhej veľmi významné až neférové uľahčenie hrania. V podstate neželaný doping. A ak už raz výrobca možnosť zobrazenia všetkých aktívnych predmetov ponúka, hráč ako ja ju chtiac-nechtiac nakoniec aj vždy použije. Hľadať kdesi v prachu na zemi zapadnutý predmet veľkosti zapaľovača už nie je pre rokmi zničené oči...
Takisto viaceré minihry sa dajú vyriešiť s možnosťou nápovedy. Tvorcovia nezašli našťastie tak ďaleko, že by dali možnosť ich úplne preskočiť. Celkovo minihry ako úhlavný nepriateľ každého netrpezlivého adventuristu opäť "nesklamali" a spoľahlivo sa postarali o nervový tik v obočí a tlak 200/100.
Záver mohol ponúknuť trošku obsiahlejšie vysvetlenie, o čo vlastne všetkým tým postavám nestriedmo dlhého príbehu vlastne celý čas išlo. Ale no čo už, nejedná sa o literárnu klasiku, len o hru, musíme si vystačiť aj s týmto.
Počas záverečných titulkov potešili nevydarené scény z natáčania :) Tí digitálni herci fakt nestoja za veľa, uvažoval by som o tom, či im vôbec vyplatiť honorár.

Pro: výrazná hlavná postava a jej komentáre, prijateľná obtiažnosť, v drvivej väčšine prípadov postup dáva úplne dokonalý zmysel

Proti: mierne odfláknutý záver

+14
  • PC 60
Od Tunguzky jsem si hodně sliboval. Jednak mi tunguzská katastrofa přijde jako zajímavé téma, a pak také hra nemá úplně špatné hodnocení. Bohužel se však jedná o menší zklamání. Sice zde občas můžu na střídačku ovládat dvě postavy nebo listovat v dobře zpracovaném deníku, ale příběh mě moc nezaujal, což je u adventury celkem problém.

Co mě však zaujalo, je Ninin hlas. Ten je tak nepříjemný, že jsem si na něj nezvykl po celou dobu hraní. Doufám, že v dalších dílech má anglická verze lepší obsazení. Za nejlepší lokaci považuji irský hrad a Irsko jako celek, a pak se mi hodně líbilo i samotné okolí řeky Tunguzky.

Jedná se o klasickou Point and Click adventuru, takže jsem do svých někdy bezedných kapes sebral mnoho zbytečných předmětů, mezi nimiž byl i závitník, na který jsem snad v žádné jiné hře nenarazil. Nina se po dvojkliku nerozběhne, ale rychlé opuštění lokace funguje.

Jak to dopadlo s postavami (hlavně s kanalizačním dělníkem) a nepovedené scénky na konci, byly celkem vtipné, ale moc se mi sem nehodily. Stejně tak i závěrečná hudba byla trochu mimo. Mrzí mě, že z toho zajímavého tématu autoři nevytěžili víc, než další záchranu před ovládnutím světa. Další díly ale vyzkouším.

Pro: zajímavé téma, dvě ovládané postavy, deník, Irsko, Tunguzka

Proti: nevyužitý potenciál tunguzské katastrofy, hlas Niny, konec

+13
  • PC --
První polovinu hry jsem si užíval, všechno pěkně odsýpalo, ale ve druhé polovině vyžaduje řešení problémů poněkud MacGyverovský přístup pro svou nelogičnost a matoucí nahodilost. Situací, kdy se zoufale snažíte kombinovat všechno na všechno není málo. Použít zapalovač na prut jako návnadu na rybu... něco mi tady nedochází? Příběh mě nijak neoslovil a "vylepšené" zakončení s patchem 1.02 taky za moc nestálo. Jaké pak asi muselo být v původní verzi?? Procestujete snad celý svět, říkal jsem si, kdy se ještě podívám do Antarktidy a puff - je tam! Tahle velká výprava je někdy spíše na škodu.

Nakřáplý hlas Niny je maximálně nepříjemný na poslech (dokonce jsem kvůli němu už jednou hru odinstaloval) a ostatní postavy zní také, jakoby je dabovali nějací kolemjdoucí z ulice. Dokonce i namluvení starého profesora je provedeno nějakým mladým člověkem...

Pozadí jsou vyvedené opravdu pěkně, ve fixním rozlišení 1024x768 jsou postavy na lcd monitoru s vyšším nativním rozlišení trochu kostrbaté, ale není to nic, co by se nedalo přežít.

Celkově je pro mě Tunguska spíše zklamáním pro svůj dabing (anglický), nelogické používání předmětů a clischovitý příběh, který postrádá gradaci.
+11 +12 −1