Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Vzpomínka na Charllize

Pojďte s námi zavzpomínat na jednoho z nejvýraznějších členů zdejší komunity.

Vzpomínka na Charllize


"Už si tu nějaký čas lámu hlavu s tím, jak to sepsat. Dalo by se to v humoru přirovnat k přidávání popisu ke hře na DH. Bohužel tohle je vážnější věc. Jak se k vám jistě doneslo, tak nás opustil @Charllize, neboli Jiří Novák v civilu. Byl to můj, dovolím si říct, dobrý kamarád a pro mnohé z vás taky (ať už z DH nebo mimo ní), tedy až na vyjímky lidí co ho měli za protivného dědka a s velikou chutí se s ním dávali do diskuzních šarvátek, které si myslím už jistou dobu patřily k zaběhlému koloritu fungování Databáze Her jako i jeho nabádání k hraní různých japonských her. Já Charllizeho znal díky Hry Presto (obchodu kde pracoval), kamjsem pravidelně chodil už od svých 12 let a myslím si, že už v té době jsem ho tam určitě potkal. No časem co jsem dospěl a když se se mnou o hrách dalo rozumně bavit, jsem se s ním zakecal. Všiml si toho, že se ptám po Trails of Cold Steel, přičemž mi následně musel říct, jakej je Rean usmrkanec a že jisté postavy tam mají značně nabito v jistých partiích. Následně jsem aktivně do tohoto krámu začal chodit a těšil se s ním na každou chvíli kdy pořešíme novou hru co jsem rozehrál. Taky si vzpomínám, když mi slíbil kopii Resonance of Fate co měl doma za krabičku cigár (v tu dobu to nešlo koupit nikde). Pravdou ale je, že jsem poslední dobou už do Presta tolik nepáchl, nejenže tam Jirka v jeden čas přestal makat a já vzal post po něm, ale i když se tam vrátil, tak jsem si tam cestu nenašel.

A i když jsme spolu byli v kontaktu na messangeru, tak kdybych věděl, co se stane, ještě za ním zajdu. V těchle momentech si člověk totiž nejvíce uvědomí, jak některé lidí bere za samozřejmost. Jakože například po dlouhém dni rozkliknete DH a uvidíte Charlieho, jak tam horlivě obhajuje Bethesdu a spolu s dalšími uživateli už je to taková jistota. Máte uživatele co vás štvou, jejichž příspěvky si přečtete aby jste si masochisticky hnuli žlučí, či pak uživatele, na které se těšíte. Ale pořád tam jsou a už je berete v rámci té DH a když najednou někdo odpadne, tak to jednoduše zarezonuje a člověk si prostě uvědomí tu zranitelnost a fakt, že ten člověk tu nemusí být vždy, na což se zapomíná. Ať už tedy byl Charllize pro vás jakýkoliv, nesmazatelně se zapsal do DH a pravidelně hýbal žlučí či přinášel radost hromadě uživatelům. Podílel se i na tvorbě obsahu, kdy tvořil informativní streamy, dodával různé zajímavosti či lidi směřoval k tomu, aby měli rádi a oceňovali krásy JRPG žánru. Byl to podle mě opravdu fajn chlap, který vždycky rád všem pomohl bez rozdílu a díky němu například pro mě vzkvetla i láska k DH a ktomu sem chodit více. Budou mi chybět jeho rozmluvy o DH na cigáru či monology o bizárech z divno japonských dungeonů. Takže jo, bude nám chybět!

Dejte si na jeho počest nějakého panáčka či si zahrajte nějakéjeho JRPG oblíbence, podle mě by byl rád!" - @jones1240

Vzpomínáme



„Za těch víc než dvacet let, co jsem Jirku znal, je těžké vybrat jednu vzpomínku – ale mám jednu, vlastně hned ze začátku, která podle mě dobře vystihuje, kdo Jirka byl. Tehdy jsme se ještě moc neznali, byl to pro mě prodavač z Presta, kam jsem chodil kupovat hry, většinou na PC.

V roce 1998 mě naprosto nadchla Final Fantasy 7, a proto jsem netrpělivě očekával osmý díl. Když v roce 2000 konečně vyšel (stále jsme na PC), pustil jsem se do něj a byl jsem dost ztracený. Sedmičku jsem hrál hlavně jako příběh, systémy jsem moc neřešil a osmička se svým systémem junctionů mě dost zaskočila. V Prestu mají různé návodové knížky, řekl jsem si, třeba mají i na FF8 nebo mi alespoň poradí, kde najít informace na internetu (tehdy byl pro mě internet novinka).

Tak jsem přišel do Presta, za pultem Jirka a já mu povídám: „Dobrý den, začal jsem hrát Final Fantasy 8 a moc nechápu ten systém, tak jsem se chtěl zeptat, jestli byste k té hře neměli nějakou literaturu?“

Jirka se zamyslel a odpověděl: „Literatura k Final Fantasy 8? To jsem asi já. Co byste potřeboval vědět?“

A bylo to přesně tak. Vysvětlil mi junctiony a guardian forces a já jsem mohl  v klidu hrát. O mnoho let později mi vysvětlil Elder Scrolls, pak Dark Souls, Dragon’s Dogma a další hry, které jsem neznal a nechápal. Za těch dvacet let jsem u něj viděl a hrál desítky, možná stovky JRPG, vždy s přednáškou o historii série a herním systému včetně ukázek. Jirka věděl neuvěřitelně moc o hrách, skutečně byl literatura o JRPG a myslel si svoje o rozumbradech, co píší na internet nebo dokonce vydávají knihy o hrách, o kterých vědí pár věcí z googlu. Jirka měl za poslední rok na PS4 odehráno 2010 hodin. Hry skutečně znal a zasvěcoval do nich každého, kdo měl zájem.

Jestli chcete jeho památku nějak uctít, zahrajte si nějakou jeho oblíbenou JRPG nebo hru třeba z jeho seznamu tady na Databázi. To by mu určitě udělalo velkou radost. Já to plánuji udělat vždycky alespoň jednou za rok jako vzpomínku na něj.“ - @Chumbaba
„Charllize byl pro mě studnice znalostí o hrách, obzvláště těch japonských. Přišlo mi, že je snad zná všechny. Asi měl kolikrát pocit, že si v těch diskuzích píše jen sám pro sebe, ale já vždy ráda četla jeho připomínky a názory, i když jsem se s nimi ani nemusela ztotožňovat. Projížděla jsem diskuze starších her a hledala nějaké jeho příspěvky. Kolikrát se v nich odkazoval na nějaké jiné hry či herní série a já tak objevila celou řadu her, které nyní mám ve svém backlogu. Je pravda, že díky jeho prosazování JRPG jsem měla větší motivaci si zahrát i hry, které by mě dříve ani nenapadly, že je budu chtít hrát a objevila tak úplně jiný svět. Jeho videa jsem ráda sledovala a zbytečně se podceňoval v tom, že to moc neumí podat a že to není zajímavé. Naopak, své vědomosti předával srozumitelně a bylo vidět, že danou hru dobře zná. A jako bonus se jeho hlas příjemně poslouchal.

Když mi nabízel přátelství na Databázi her, tak se hned i nabídl, že kdybych sháněla nějakou konzolovou hru, tak že se mi ji pokusí sehnat a i za lepší cenu. Když jsem déle nebyla aktivní na databázi, tak mi napsal, jestli žiju, že jsem déle nebyla aktivní, tak chtěl jen prověřit, jestli je vše v pořádku :) Každý rok mi nezapomněl popřát k Vánocům a u těch posledních svátků mi napsal, že jelikož jsou v Bethesdě pitomci, tak už dvanácté Vánoce tráví se Skyrimem. U toho jsem se zasmála, on, takový fanoušek Bethesdy a píše o pitomcích :) To byl ten jeho nadhled, který jsem u něho vždy obdivovala. “ - @raisen
„Zpočátku jsem Charllizeho vnímal jako trolla. Odpovídal jsem mu tedy stejnou mincí v diskuzích, což se postupem času vyvinulo v přátelské špičkování. Od samého začátku jsem si však cenil jeho znalostí videoher a zajímaly mě jeho názory. Jeho nejmilejším žánrem byly jrpg a byl tak mým zdrojem inspirace při průzkumu tohoto subžánru. Paradoxně se stal mým nejoblíbenějším uživatelem.

Postupem času jsem si ho začal vážit nejen jako uživatele, ale jako člověka a přítele. Vždy, když jsem měl problém, nabídl mi nezištně poštou pomoc, což nikdo jiný takto nedělal. Řada diskuzí byla ostrá, no Charllize to vždy bral trochu s nadsázkou. Ne jako boj, kdy je potřeba někoho pokořit a zadupat do země. Vedle vtipu, rozhledu a dětského nadšení pro hry jsem ho tak obdivoval především pro jeho nezměrnou laskavost a moudrost, které je na internetu po málu.

Rád bych ještě zvláště vyzdvihl jeho streamy jrpg. Když jsem šel na první, tak jsem si říkal, že půjde jen o takovou útrpnou zdvořilost kamarádovi. Jenomže Charllize jako kdyby se proto narodil. Dokázal hrát, poutavě komentovat děj, sdílet spousty informací a navíc měl velmi příjemný hlas. Na jakýkoliv další stream jsem se již vyloženě těšil a veškerý jiný program musel ustoupit stranou.“ - @Red
„Ač to vůči DH nezní moc lichotivě, Charllize pro mě byl zdejší nejdůležitější diskutér. Řadu komentářů a příspěvků jsem psala jen kvůli němu a jeho odchodem pro mě DH ztratila minimálně polovinu smyslu, proč sem vůbec chodím.

Neznala jsem ho osobně. Nevím jaký byl, jaký měl život. Pro mě to byl jen milovník japonských RPGček, ale i tímto velmi plochým virtuálním obrazem své skutečné osobnosti dokázal být pro mě tou nejvýraznější postavou tohoto geekovského koutku internetu. Byl ke mně moc milý, vždy jednal s respektem, a to i když vyjadřoval nesouhlas. Budu na něj ještě dlouho vzpomínat.“  -
@Peach 
„Kdybych měl letmo zavzpomínat, které hry jsme spolu probírali, a v čem jsme se shodovali, či naopak lišili, tak jsou to samozřejmě ty japonské RPG, které jsme oba měli ve velké oblibě. Já tíhnul spíše ke starším z konzolí SNES a PS1, on byl spíše zaměřený na hry z Playstation 2 a pak ty novější. Nicméně postupem času si oblíbil remastery starých RPGček z Playstation 1. Zatímco jsme si notovali třeba u Wild Armsů či her ze série Star Ocean nebo Xeno, docházelo i k milým rozporům u některých japonských her, kdy jsme se logicky nemohli v tak širokém rozsahu shodnout úplně na všem. A Charllize měl ten dar, že mě bavilo, i když se mnou nesouhlasil a bylo s ním v tomto o čem diskutovat. On dal třeba Lucifer's Call 100%, já jen 65% a hezky jsme naše odlišné postoje k dané hře rozebírali i několik dní a zjistili jsme, že spolu vlastně nakonec souhlasíme, on s mými 65% a já s těmi jeho 100%. A když jsem napsal kritický koment k Final Fantasy 10, dostal jsem nejlepší mínus v životě. Mínus od Charllizeho, který mi to hned v diskusi i napsal - "dávám ti mínus":-) Věděl jsem, že je to v dobrém a pak jsme to v diskusi hezky probrali. On byl totiž obrovský fanoušek Final Fantasy 10 a možná to bylo jeho nejoblíbenější japonské RPG vůbec.

Pokud mám vzpomínku na Charllizeho nějak více rozvinout z toho osobnostního pohledu, tak si jej pamatuji jako člověka, který měl svůj názor, stál si za ním a brzy jsme se na Databázi her stali přáteli nejen kvůli japonským RPG, ale obdobným celkovým pohledem na věci i mimo ně. Například jsme s hrdostí společně přijímali škatulku boomer a bavili se tím. Nikdy jsme si od té doby nezapomněli například popřát k Vánocům. Byl známý tím, že na Databázi nehodnotil, nepsal komentáře - respektive recenze k hrám, ale chodil psát do diskusí s jakousi lehkostí toho, že nebral sebe ani ostatní nějak smrtelně vážně. Netajil se tím, že si na DH chodí klidně zatrolit a poprovokovat ty, kteří se smrtelně vážně berou. Když jsme některé věci z dění okolo rozebírali soukromě, tak měl takový ten pohodový přístup, jak mi to přesně tehdy psal - "hele, mně je 50, kdo mi jako co může"? Zhruba poslední rok u něj nastala jistá změna. Pustil se do dění kolem her, konkrétně japonských RPG, s velkou vervou a občas napsal dokonce nějakou tu recenzi, některou z her i ohodnotil a hlavně se pustil na youtube do streamování svých rozehrávek japonských RPG her. S ohledem na to, co se pak nedávno stalo, mi to skoro přijde, jakoby to tušil a chtěl se rozloučit s tím, že tady po něm zůstane mezi hráči něco více, než jen diskusní komentáře ať už u jeho oblíbených japonských RPGček, nebo lehce provokativní příspěvky v diskusích o všem možném. S tím vším se stal neodmyslitelnou součástí Databáze her, a jednou z hlavních motivací, proč se na DH chodím takřka denně mrknout, zda se tam neděje něco zajímavého. Charllize mi byl zárukou toho zajímavého (samozřejmě při vší úctě k ostatním).“  -
@Ringo
„S Charllizem jsem se potkal někdy v roce 2013, i když jsem ho tou dobou znal už pár let jako ostříleného diskutéra na Elemir's Page, kam pravidelně, i když ne úplně často chodím. Už tenkrát jsem pochopil, že to je chlapík s neuvěřitelným přehledem, kterej pravděpodobně pracuje v nějakým shopu s hrama v Praze. Jeho herní žánr a preference se s těma mýma vždycky docela míjely, i když společná vášeň pro sérii Might and Magic tam samozřejmě vždycky byla. Naštěstí jsem člověk, kterej v internetových diskuzích sám často vypadá jako trol, tak jsem jsem se od jeho svérázného přístupu dokázal dost oprostit a brát si jen to podstatné z jeho postřehů.

Ale k tomu osobnímu setkání. V jednom vláknu na Elemir's Page nabízel příručky k Might and Magic 6-9 v češtině. No, a když jsem se konečně dostal do Prahy, rozhodl jsem se mu napsat, že bych měl o příručky zájem. Upřímně jsem moc nečekal, že to vyjde, protože jsem psal víc než po roce. Ale Flash napsal téměř okamžitě, že příručky stále má (nebo možná už zase) a že se můžem sejít. Sešli jsem se klasicky večer na Václaváku a i když jsem očekával mladýho kluka, vezmu tašku a půjdu, tenhle postarší chlapík mě docela překvapil a nakonec jsem tam s ním jen tak na ulici kecal asi dvě hodiny. Pamatuju si, že jsem nestihl tu 90minutovou jízdenku, na kterou jsem se plánoval vrátit.:-D

Samozřejmě mi na sebe dal kontakt, i do obchodu, kde pracuje, že je schopnej ledacos sehnat atd. A upřímně i tady jsem toho využil. Jako mladej kluk, sám v Praze, na ubytovně, jsem měl toho času docela dost, tak jsem se za ním občas stavil, i když spíš jen omrknout, co má a pokecat. Upřímně jsme se osobně nikdy moc nebavili, tak ani nevím, jakej byl, což mě teď zpětně trochu mrzí.. Z narážek jsem pochopil, ale hodně žije těma hrama, obchodem a internetovýma fórama, že to doma není asi úplně extra, ale nijak jsem po tom nepátral. Témat k hovoru jsme měli vždycky dost..

No, a jak šel rok s rokem, já jsem si našel přítelkyni, oženil se, založil rodinu, toho času už moc nebylo, a vlastně ani financí, tak jsme nějak neudržovali kontakt.

Pak jsem se díky uživateli jvempire, dostal někdy ke konci roku k DH. Bylo to klasicky, zase jsem něco potřeboval, tak mi gůgl našel diskuzi na DH, kde mě pak jvempire zlanařil se tady do toho taky pustit.

Nejsem nijak aktivní člen, DH využívám hlavně jako svoji osobní databázi her, abych měl přehled, co mám rozehráno, co hraju, a co jsem kdy dohrál, atd.. než abych se tady nějak družil, diskutoval o hrách a jezdil na srazy. Akorát občas jsem začal prudit v diskuzích, když jsem občas něco potřeboval. A hlavní uživatel, kterej mi většinou odepsal jako první a přišel s nějakou radou (bez toho, aby mi nadával do trolů), byl Charllize. Vůbec jsem tehdy nevěděl, že to je Flash z Elemir's Page a že už se několik let známe. Pak jsem klasicky obepsal pár diskuzí s tím, že jsem zase somroval herní příručky a manuály k některým hrám. No, a hádej, kdo mi dokázal zase něco sehnat.. Tuším, že jsem si k němu jel tehdy pro příručku k NoX, která mi kdysi před dvaceti lety unikla mezi prsty.

Setkání bylo dost vtipný. I když jsme si na sebe vyměnili číslo, ani jednoho z nás nenapadlo si to číslo zkusit třeba uložit nebo ho prozvonit, abysme věděli, že už se dávno máme v kontaktech. Setkání bylo příjemné, já si příručku odnesl za tři stovky a jelikož jsem si pro ni přijel s kočárem, řešili jsme, kam se naše herní životy posunuly. Charllize vypadal po těch letech pořád úplně stejně.

No, a od té doby jsme se sešli zase ještě několikrát, občas jsem k němu skočil, potřeboval jsem zase zabíjet čas s kočárkem.:-D Naposledy mi sehnal příručku k Dragon Age, kterou jsem kdysi měl, ale někomu jsem ji půjčil, a na kterou teď koukám, ale to už bylo někde na metru, že už v obchodě nepracoval.

Vlastně vůbec nevím, jak to měl v osobním životě a upřímně by mě to teď i dost zajímalo, i když se to asi nikdy nikdy nedozvím. Jak říkám, nebyli jsme v nějakém extra blízkém kontaktu, ale třeba tu příručku jsem si u něj přebíral před Vánocema, na konci listopadu. A v kontaktu tady na DH jsem byl několik dní před, kdy jsme řešili Ubisoft. Vlastně v jednom z posledních příspěvků, než se začala šířit zpráva o jeho úmrtí. Teď už ho nějak nemůžu najít, asi to moderátoři promazali.

Jak jsem psal už v diskuzi, Charllize byl jedinej uživatel DH, kterýho jsem znal osobně. A nejvíc mi bude chybět ta jeho snaha a ochota pomoci. Ať už jsem mu napsal s čímkoli, i když to byl dotaz totálně mimo mísu, tak byl ochotnej mi poradit. A i když s takovým člověkem nejsi v kontaku dennodenně, je neuvěřitelně příjemný vědět, že tady někdo takovej je. I když už vlastně není.

Tak sbohem, kamaráde. A díky za všechno.

No, budu končit, jsem teď nějak naměkko. Kdybych kouřil, tak si jdu asi zapálit.. “ -
@veselykralicek
„Charllizeho jsem poznal před šesti lety, kdy jsem začal shánět hry na PS3. Nejdříve mě seřval, že jsem koupil zbytečně dražší stroj od konkurence. Potom mi vždycky v Prestu schovával hry, které jsem sháněl. Vždycky jsem si s ním v krámu dobře pokecal. Měl super nadhled. Během let jsem si přes něj koupil PSP a po nějaké době i Vitu. Za Vitu jsem mu vyskládal asi 10 her a PSP. Tenhle člověk měl neskutečný přehled a dokázal odpovědět snad na každou otázku co se týkala konzolového hraní. Lidi by neměli umírat mladý.“ - @Všivák
„Nemám na něho až tak moc vzpomínek, protože na dh nejsem tak moc aktivní a nikdy jsme se bohužel nesetkali osobně, je mi i líto, že jsem si nenašel čas na jeho streamy. Měl jsem ho rad, protože měl opravdu zájem o více niche a méně mainstreamové hry a nebyl to jen další normie co mluvil o přehypovanem AAA odpadu, pro takové old school uživatele mám respekt. Někdy měl kontroverzní názory a choval se jako troll, ale věděl za nimi opravdu stát a takoví lidé budou téhle komunitě opravdu chybět.

Na jeho počest byste mohli ale už přidat Amigu CD 32 :)“
- @Naginata
„Moje internetové přátelství s Charllizem začalo v roce 2018, přesněji nejspíš když jsem se podruhé se vší vážností pustil do velkého JRPG, kterým byl první Star Ocean, jedna z jeho nejoblíbenějších sérií. Tehdy mi napsal první soukromou zprávu a od té doby jsme si psali co pár dní a téměř denně jsme diskutovali ve veřejných diskuzích. Myslím, že ve mě vycítil příležitost rozšířit JRPG komunitu na DH a ujal se toho velmi energicky. Vždy byl připraven s čímkoliv poradit a cokoliv sehnat, pokud jsem sháněl krabičky na konzole, a neustále mi doporučoval své oblíbené kousky s ohledem na to, co mám ve hrách rád, i když to byl úplný opak toho, co v nich měl rád on. Stejně jako u mnohých předemnou, i u mě má Charllize zásluhu na tom, že jsou teď JRPG jedním z mých oblíbených žánrů a především má zásluhu na tom, že jsem jich stovky přidal na DH. Vždycky jsem totiž věděl, že ať přidám jakékoliv, tak u toho díky němu nebude prázdná diskuze.

Teď zpětně si však uvědomuju (i poté, co čtu vzpomínky ostatních), jak starostlivý a jiný internetový kamarád Charllize vlastně byl. Stejně jako dalším, ani mně nikdy nezapoměl popřát k Vánocům, když jsem byl pár dní neaktivní, tak se vždy zeptal, zda jsem v pořádku a nikdy neváhal dát zaměstnaneckou slevu ke hrám, které jsem kupoval v Prestu. A nejen to, ke každé objednávce mi vždy přibalil nějaký dáreček navíc, a to dokonce i v případě objednávek přes Aukro Presta, které jsem s ním nijak neřešil. Prostě si pamatoval mé jméno a bez oznámení to udělal. :) Takhle pečující lidí na internetu často nenajdete.

Mrzí mě, že jsme se nikdy nepoznali osobně, ale alespoň slibuju, že teď těch JRPG budu hrát víc a krabičku Final Fantasy XII, co mám od tebe, budu opatrovat. Jen doufám, že až na ni příjde čas, tak tu hru budu milovat stejně, jako jsi ji miloval ty.

Tak snad je nebe japonské a někdy tam zas proberem ten Xbox. :)“
- @Fritol

„S Charllizem jsem tolik v kontaktu nebyl, ale když už ano, dokázal mi poradit nebo případně vyargumentovat své postoje. Byl jsem u něj v obchůdku i s Romčou a dětmi kvůli hrám na PS2. Z toho, co jsem chtěl, měl jen dvě, ale přemluvil mě ještě ke koupi Baldur's Gate: Dark Alliance a k tomu mi zdarma přibalil i paměťové karty na PS1 i 2.

Po nějaké době Romča přišla s tím, že chce hrát Diablo III a já samozřejmě budu muset hrát s ní. Jelikož už byl venku přídavek Rise of the Necromancer, tak jsem svolil, ale dávat za něj skoro stejně, jako plnou hru, se mi nechtělo. Byl to zase Charllize, kdo mi sehnal Eternal Collection na PS4, dal mi slevu a měl jsem originální dárek na Valentýna.

V diskuzích s ním byl občas kříž, třeba si nenechal vysvětlit, že u her bez popisků by je nikdo nedoplňoval, ale většinou se s ním dalo domluvit. Odešel velký znalec jRPG a her obecně a jeden z nejvýraznějších uživatelů posledních let. Jsem rád, že jsem ho stačil poznat osobně a někdy si na jeho počest to Dark Alliance zahraju. Drž se tam nahoře. “  -@Jumas


Charllize, Tainaru a vysněná hra


Následující text sepsal uživatel @Tainaru:

Moji vzpomínku na Charllizeho píšu napůl z pozice spolutvůrce a napůl z pozice internetového kamaráda. 

Na DH jsem se registroval někdy během února 2019. Charllizem jsem byl poprvé přímo konfrontován zhruba o měsíc později, když jsem napsal komentář ke Skyrimu (hrál jsem na Switchi) a jemu se v diskuzi zrovna moc nelíbilo, co jsem do komentáře napsal. Taky jsem mu narušil řadu zelených hodnocení, a bylo to poprvé, co jsem od něj dostal nějaké hodnocení – krásné červené mínusko (navíc moje úplně první tady na databázi). Jeho kritiku jsem ovšem v pohodě přijal a během následujícího měsíce jsem ještě komentář upravoval, aby mi Charllize už nemohl nic vytknout, protože jsem nedostatky komentáře přisuzoval nedostatečnému vysvětlení mých zážitků. Mínusko mi ale zůstalo.

Je poněkud ironické, že ono mínusko se stalo zároveň tím posledním, o čem jsme se spolu bavili, tentokrát už v soukromých zprávách. Charllize totiž před nedávnem ono mínusko zničehonic změnil na plusko, a já se ho ptal, proč to tak najednou změnil. Vysvětlil mi, že si toho náhodou všiml, znovu ten koment přečetl a zjistil, že už neví, proč bych to mínusko měl mít a důvody zapomněl, takže mi ho změnil na plusko. V závěru komunikace s ním 17.2.2024 jsem mu za to plusko v poslední zprávě  poděkoval.
Spolu v diskuzích jsme se víc bavili o dalších hrách, když už jsem se více zaměřoval na ostatní JRPG mimo pokeše, a když jsem více odehrával hry na Switchi. V soukromé zprávě mi ale Charllize přistál poprvé v červnu roku 2020. Nějak si všiml, že trochu kreslím, a přišel s nabídkou tvorby vlastní hry, kterou má vymyšlenou, a že bych k tomu tvořil návrhy a ilustrace. Spíš tedy sondoval, jestli bych se do toho vůbec pustil, a jestli bych dokázal kreslit temné prostředí s děsivými příšerami. Chvíli jsme to rozebírali a já se mu snažil vysvětlit, že můj styl se k jeho vizi moc nehodí, že na horory taky moc nejsem a upřímně mě děsila představa tak enormní časové investice při tvorbě hry, ale pro Charllizeho jsem byl zřejmě jediná naděje, takže ve výsledku jsme se dohodli, že až dá věci do pohybu, zkusím mu aspoň dát nějaké základní náčrty a odložilo se to na neurčito.

Poté následovalo delší období, kdy jsem už najel na JRPG, a to ho asi probudilo k dalším soukromým diskuzím ke hrám, zvláště pak k těm, které si podle něj zasloužily větší pozornost veřejnosti, jako třeba celá FF série (FF12 bylo moje první odehrané FF a náhodou jsem tu hru kupoval v Prestu, kde mi ho dával Charllize, ale tento fakt jsem zjistil až někdy o rok později), Xenoblade Chronicles sérii (zejména o Xku básnil pokaždé, když jsem to jen zmínil). Zdálo se mi, že zejména FFVI, FFX, FFX-2 a FFXII pro něj mají zvláštní význam. A taky nedávný Star Ocean Second Story R pro něj bylo jako splněný sen. Doporučoval mi různé další hry, z nichž jsem si občas nějakou vybral (třeba Front Mission, Dragon Quest XI, Monster Hunter Stories 2, Ni no Kuni) a Charllize se o nich rád bavil a dával mi rady, někdy mi k nim dokonce posílal různé návody nebo triky. Jeho vlastní znalosti každého detailu mě upřímně udivovaly. Také jsem se pouštěl do hraní náročných miniher, což zřejmě Charllize vnímal poměrně pozitivně a sám se mi občas pochlubil nějakým výherním výsledkem z FFX. 

Protože mojí primární konzolí byl od začátku Switch, jehož herní knihovnička utěšeně narůstala a Switch se postupně stal rájem pro všechny hráče JRPG pozitivní, bylo stále více témat, o nichž jsme se mohli bavit. Dá se říct, že díky Switchi jsem se lépe seznámil s Charllizem. Také jsme naťukli nějaké rodinné záležitosti a zavedli jsme společnou řeč na dlouhodobou péči o člena rodiny, která nás rovněž spojovala stejnou zkušeností. Protože sám mám nekonfliktní povahu, snad nikdy jsme se o ničem nehádali a naopak jsem s jeho názory velmi často souznil. Možná proto jsme se docela snadno skamarádili.

Takhle to trvalo nějakou dobu až do začátku roku 2023, kdy opět přišel s vidinou vytvořit vlastní hru, a že by k tomu asi sehnal nějaké lidi, ale potřebuje k tomu nějaké obrázky. Takže jsme se dohodli, že během následujícího roku budu postupně navrhovat postavy do jeho naprosto přelomového krokovacho dungeonu ve formě náčrtů a v závěru k tomu udělám nějaké větší ilustrace. 

Pro začátek mi dal popisy postav, hrubou ideu hry a něco málo o lokacích. Kreslil jsem ve svém volném čase, začal jsem snad někdy na jaře, prokládal jsem to hraním her.Občas jsem mu poslal nějaký nový návrh, ale dohromady toho zas tak moc není. Stále si stojím za tím, že můj kresebný styl se k jeho vizi moc nehodí, ale Charllize nikdy nešetřil chválou a vždy mi poslal nějakou nadšenou reakci a nikdy na návrhu nechtěl nic měnit. Hrubá idea jeho hry je taková, že se sejdou čtyři postavy z různých období a prostředí, a musí projít dungeonem. Zloděj ze středověku, kouzelník s holí a (asi) magickýma očima, vojanda z US army a androidka z budoucnosti. Prý, že sám hráč má navázat romantický vztah s jednou z těch ženských postav (nevím, jak přesně to měl vymyšlené). O androidce mi psal: „…Aby zároveň vynikly ženské vnady ale nebylo to moc přesexy. A aby byla trochu použitá, jakoze to kyber tělo už něčím prošlo, ale ne zas šrot :)“. Na to jsem mu napsal, že si představuju, že by androidky měly mít hlavně opotřebovaný zadek, pokud ho používají třeba k sezení, a Charllize na to, že si to s tím zadkem zapíše. :)

První větší ilustraci jsem začal kreslit až někdy během pozdního podzimu, ale tam jsem už začal narážet na překážky. Zadání bylo navrhnout hřbitov z 13. století s kryptou (vstup do dungeonu) se všemi postavami a jejich teleportačními portály okolo, se zdmi hřbitova a s brankou. Zloděj bez portálu utekl z vězení a jenom probíhá tou brankou. Bylo náročné vymyslet tu kompozici tak, aby se tam všechno rozumně vešlo a zároveň bylo dobře viditelné. Rozhodl jsem se tedy, že nakreslím jenom barevný základ pro ilustraci a vlastní ilustraci třeba nakonec úplně předělám (kreslil jsem na papír a barvil digitálně na PC). Postavy jsem do toho kreslil zvlášť na větší formát, ale při zmenšování do ilustrace docházelo k nepříjemnému pixelování, takže jsem je nechal separátně a nakonec jsem je poslal akorát na Vánoce 2023 Charllizemu jako barevné plošné návrhy postav s tím, že do ilustrace je nakreslím menší a méně detailní. Charllize mi stále fandil a pořád se těšil na tu ilustraci. Ale na začátku dalšího roku jsem byl dlouho na chatě a měl jsem potom ještě další práci navíc, takže jsem se tomu nemohl věnovat… a ta ilustrace se hřbitovem teď zůstala nedokončená, Charllize ji nikdy neviděl. Což mě doteď ukrutně mrzí. Jsem rád aspoň za to, že se dočkal těch postav.

Charllize jeho vysněnou hru prezentoval téměř jako něco přelomového, co bude pro úzkou skupinu kobkařů, ale že tam bude něco ohromně speciálního a že se o té hře bude mluvit v komunitě tak, že to získá status kultovní legendy. Před koncem loňského roku mi sám od sebe prozradil to jeho tajemství, zlatý grál celé hry. Prý to ještě nikomu dalšímu neřekl (ale to se ještě mohlo mezitím změnit. Doufám, že to nevykecá někdo jiný). To tajemství bych sem rád napsal, ale bohužel nemohu. Důvod, proč jeho tajemství nemohu vyzradit, vám poví sám Charllize: 

„Je to silenost a je to příliš ambiciózní a dalo by to hrozne práce a spíš to je vlhký sen. Ale sem si jistej ze by to bylo pro lidi co hrajou dungeony něco výjimečného. Něco jako kdybys dohrál Octopath Travelera a po splnění úkolu který ti nesel udělat a týral ses s nim půl roku se ti otevřel další svět který by byl ještě obsáhlejší než celá původní hra. :)

PS: možná ti je takováhle herní mentalita cizi ale takhle vznikají legendy :)
A nyní jsi vázaný mlčenlivosti pod hlavičkou Royal Ultima herního studia které neexistuje :)“ 

Charllize, Ty jeden! Všechno sis dokázal pojistit. Ale aspoň ty obrázky snad mohu zveřejnit! A já pro Tebe snad brzo dohraju to Xenogears. Mrzí mě, že už se o tom nepobavíme. Vím, že bys mi k tomu měl hodně co říct…

Obrázky s Charllizeho vysvětlivkami: 

„13 století ber orientačně, prostě středověk. Představ si třeba hru o trůny nebo tak něco :) A jde zejména jen o ten hřbitov a okolí zatím, ona ta hra by měla pak díky tem časohrátkám být v tom dungeonu z různých období. Stylizaci právě chci nechat na tobe, jen snad co nejmíň dětinské, chtěl bych aby to mělo co nejvíc reálný nádech. Dle toho co jsem od tebe viděl tak třeba ty Octopath postavy jsou cca v pohodě. Prostě at to nejsou mončičáci.

Zloděj co utíká z vězení - bos, otrhaný hadry a špinavý. 170 cm, hubený. Strnište. Dýka.
Androidka - Dokonalý ženský ťelo, sexy, nějaký lehký doplňky technického rázu, a určitá malá forma neživosti, neusmívá se je strojová jako Arnold v Terminatorovi. 185 cm cca, dokonalost. Větší prsa, vosi pas, srdíčkový zadek. Sci-fi pistole :)
Vojanda - maskače, vojensky boty, čepice, zbraň, M16?? 170 cm cca, sportovní tělo. Demi Moore v GI Joe?
Kouzelnik - kutna, dlouhé vousy, výrazné magické oči. 190 cm cca normální mužské tělo. Fantasy hůl. “  


 
Můj první návrh zloděje tužkou – mizerná kvalita, protože je to foceno mobilem pod umírající lampičkou kolem tři čtvrtě na 3 v noci a posláno. Charllize mi na to dokonce hned obratem odpověděl, že si to nějak takhle představoval a ten styl se mu prý líbí. Další návrhy tužkou již prošly scannerem.

„Taky v rámci vyprávění by to mělo být tak ze si vojanda i androidka muzou vytvořit vztah bližší s hráčem, ne se zlodějem a kouzelníkem, ale přímo s hráčem. Tak by měla působit i trochu lidsky a funkčně v rámci ženského těla aby se hráč ztotožnil :) Dungeony nemívají hlavního protagonistu který jakoby skrz hráče romancuje, je tam parta a každý je na tom stejně. Takže to udělám tak ze si hráč bude moct vytvořit vztah ne přes avatara ale přímo jako on.

Ja neplanuju tu sf část jako neonový divadlo. Spiš trochu gritty realismus z high tech doplňkama. Dungeony musí být trochu děsivé a ne moc rozjuchané. I když bych třeba pak chtěl v rámci jiných settingu i zeleň a místa kde je hezky :)“ 

 
Charllizeho náčrtky a schémata, které mi poslal.

„Jinak se chystám tvořit bestiář do ty moji, EHM, hry. Chci tam udělat i základní náčrty jak ta potvora vypada stylem dítě maluje prasátko. Jen aby se bylo od čeho odrazit a chci tam dat výšku a délku te příšery. Myslíš ze to je dobrej nápad ohledně toho stupidniho náčrtu te příšery? Jde o to ze z toho bude poznat jestli má velký zuby nebo třeba jestli ji trčí ocas a případný opravdový malíř/ výtvarník by věděl co myslím :)
Mne jde primárně o to aby byli jasné určité rysy te příšery. Ze létá, má opeřená křídla, nebo blány. Má srst nebo holou kůži atd. To jaký bude mít finální tvar je jedno. Proste krysa muže vypadat různě, ale chtěl bych aby ji trcel ocas nahoru jako anténa, jakoze v něm má kost a to bude na tom nacrtku videt. Plus třeba ze má zelený oči. Zbytek at pak nakresli umělec dle svého :)“   

První barevný nástřel hřbitova s portály, který už Charllize neviděl.

„Do léta chci dát dokupy komplet návrh. Tedy příběh, postavy, styl, mechaniky a tak. Až to bude chci oslovit Cinemax, to jsou ti co teď vydali Bzzt nebo nedávno The Keep ( dungeon ) a udělat kampaň přes kickstarter a startovač. Pokud by se to podařilo a sehnali se peníze, bylo by třeba sehnat hlavně programátora, grafika a výtvarníka. Ohledně narace, příběhu, dramaturgie, anglické verze už člověka mám, rovněž bych měl zvukaře a skladatele. “  

Hrajte jako Charllize



Charllize v průběhu let na DH několikrát navrhoval komunitní hraní jeho oblíbených, ale často přehlížených, kousků. První takový návrh měl již v roce 2018 a ačkoliv jej nikdy nezrealizoval, tak své připomínky měl vždy k Herní výzvě i k Retro klubu, které na DH probíhají již pravidelně. @Bursoft: tak navrhl, že by bylo hezké udělat jakousi Herní výzvu složenou z her, které měl rád a my se tak do toho rozhodli pustit. S @jones1240 jsme se pokusili vybrat desítku her, které Charllize tak nějak definovaly a které by vám jistě s největší pravděpodobností doporučil mezi prvními. Byla toho však spousta, tudíž jsme usoudili, že bude fajn zmínit i příbuzné tituly v popiscích, kde však najdete také odkazy na jeho streamy či komentáře a můžete tak společně s námi zavzpomínat.

Dragon's Dogma: Dark Arisen 

Jen těžko bychom mohli začít něčím jiným, než capcomáckým RPG Dragon's Dogma. Jak sám Charllize uvedl ve svém komentáři, láska na první pohled to zrovna nebyla, nicméně čím víc času ve hře strávil, tím víc se začala projevovat výjimečnost téhle hry a rozhodně na DH nebyl jediný, kdo razil podobný názor. Pokud jste se s Charllizem někdy o RPG hrách bavili, což stopro bavili, tak víte, že šlo o jeho nejoblíbenější hru a nedočkavě vyhlížel druhý díl, který jej i přesvědčil po čtyřech letech začít pokukovat po nové generaci konzolí. Tak ať už tam nahoře hraješ na Xboxu nebo PlayStationu, doufáme, že je pokračování přesně takové, jaké sis ho vysnil. :)

Final Fantasy XII

Série Final Fantasy patřím mezi základy JRPG her, tudíž není s podivem, že i Charllize si v ní našel své oblíbence. Možná komunitu překvapoval svou oblibou Final Fantasy XIII, která je obecně považována za jeden z nejhorších dílů v sérii, nicméně méně kontroverzní byl jeho oblíbený díl, který by si dle vlastních slov vzal na pustý ostrov. Tím je Final Fantasy XII. Díl, jemuž věnoval i trojici streamů (1 - 1/2, 2, 3) a určitě za to nemohla ušatá Fran. Na jeho youtube kanálu však najdete i stream z Final Fantasy XI nebo Type-0 a X-2. Řazení dílů dle obliby si můžete prohlédnout na jeho DH profilu.

Elminage Gothic

Jak jsem zmiňoval, nápad na komunitní hraní mi od Charllize přišlo do pošty v roce 2018. Nepamatuju si přesně, na co to byla reakce. Možná na herní výzvu, možná na nějaký můj příspěvek v diskuzi. Zmiňuji to právě zde však proto, že Elminage Gothic měla být první hra v jeho nápadu na novou DH aktivitu. Fun fact je, že již tehdy jsme se dle historie zpráv s @Ronik bavili o Retro Klubu, nicméně na jeho realizaci došlo až v roce 2023. Jde o další hru, kterou by si vzal na pustý ostrov a netajil se tím, že jde o jeho oblíbený dungeon. Při brouzdnání stovkami soukromých zpráv koukám, že popularizace dungeonů pro něj měla stejnou prioritu, jako popularizace JRPG jako takových a prosil mě o přidání spousty z nich. Nelze tak nevzpomenout i sérii Mary Skelter, kterou opět streamoval (a dokonce i komentoval), stejně jako Labyrinth of Galleria, což byl jeho vůbec první stream (také s komentářem). Oblíbil si však i zapadlé PSP exkluzivity Class of Heroes 2 a Dungeon Travelers 2 (opět napsal i povedený komentář). S dungeony by se dalo dlouho pokračovat, nicméně určitě by chtěl zmínit i známější Wizardry.

The Elder Scrolls V: Skyrim  

Když Todd Howard pronesl památnou větu "Make the player proud they played it. Make them proud they bought it", tak si jistě můžete představit nadšeného Charllize, jak stojí v Prestu s krabičkou Skyrimu či Falloutu 4. Která Bethesda hra byla jeho nejoblíbenější je otázkou, nicméně hodně z vás má s ním zážitky z diskuzí právě díky Skyrimu či Falloutu, kde se neúnavně hádal s každým, kdo si je dovolil kritizovat. Vybrat tak jednoho zástupce těchhle značek bylo obtížné. V úvahu přišlo The Elder Scrolls II: Daggerfall, neb byla jednou z dalších na seznamu po Elminage Gothic v jeho plánu na komunitní hraní, nicméně Skyrim jej v rámci databáze asi vystihuje nejlépe, tak by byl hřích jej nezařadit. Co bys asi řekl na Starfield, který se ti nestihl dostat do rukou?

Star Ocean: The Second Story

O Star Oceanu několikrát prohlašoval, že jde o sérii s jedním z nejlepších soubojových systémů v JRPG hrách. Oblíbeným dílem byla jistě dvojka, u které se dočkal krásného remaku v podobě Star Ocean: The Second Story R, což byl jistě trochu splněný sen. Na jeho dojmy můžete mrknout v posledním streamu. Rád však měl i další díly, především Star Ocean: The Last Hope, kde si chtěl splnit platinu, jak @Solidor zavzpomínal v diskuzi. Nepříjdete tak o dojmy ani zde, neb stream na The Last Hope najdete na jeho kanále taky. Stejně jako na poslední hlavní díl The Divine Force, který mu dával naději, že Star Ocean je stále značka, která má co nabídnout a Square Enix na ni nezapomněl. Doufejme, že tomu tak opravdu bude. Když jsme však u tri-Ace, zmínku zaslouží i další oblíbená hra, kterou je Resonance of Fate. Opět můžete mrknout na stream.

Wild Arms 3

Že měl Charllize vždy v oblibě především JRPG z prvního a druhého PlayStationu si asi mnoho z vás všimlo. Je těžko vybírat tu nejlepší, neb by se do nich jistě řadily hry z výše zmíněných sérii Star Ocean či Final Fantasy, stejně jako jediná Sony RPG hra The Legend of Dragoon, o které kdysi v diskuzi prohlásil, že by ji bez remasteru už nehrál, nicméně znovuvydání původní verze pro PlayStation 4 zdá se změnilo jeho názor, jak si můžete všimnout i v dalším z jeho streamů. Je tu však jedna série, která zůstala na PlayStation konzolích dodnes i přes fakt, že ji vyvíjeli Media.Vision a tou je Wild Arms. Na youtube kanále si opět můžete všimnout streamu druhého dílu, ale nejraději měl ten třetí, jak ostatně sám píše ve svém komentáři. Klasicky však ale nechybí ani stream.

Romancing SaGa: Minstrel Song 

Po několika letech tvrzení, že komentáře na DH psát nebude, si ten první vysloužil právě titul Romancing SaGa: Minstrel Song rovnou s prohlášením "Jedno z nejlepších jrpg co jsem hrál" a jak sám pokračuje, titul se k němu dostal až v moderní remasterované podobě pro PlayStation 4, přičemž jí krom komentáře opět věnoval stream. Série SaGa, vycházející původně z Final Fantasy, mu však nebyla cizí jako celek. Na youtube najdete i stream z původně SNESové Romancing SaGa 3 nebo prvně Vita exkluzivní SaGa Scarlet Grace. Zajímavější je však v rámci přehlížených titulů spíš jeho obsese hrami mimo značku, na které však dělali stejní tvůrci. Rozhodně by vám dokázal hodiny povídat o Xboxáckém The Last Remnant a připomenout si to můžete na dalším z jeho streamů, nebo o 3DS chibi záležitosti The Alliance Alive, ke které si zas můžete přečíst komentář. Letos bys měl žně kamaráde, SaGa Emerald Beyond a remaster The Legend of Legacy si vyhlížel jistě stejně nedočkavě, jako tu Dogmu. :)

Shin Megami Tensei: Lucifer's Call 

Série Shin Megami Tensei nemůže v tomhle výběru chybět. Série, kterou většina z nás zná až spíše díky pubertálním spin-offům Persona, o které by vám Charllize řekl své (gameplayem dával přednost i méně známé The Caligula Effect 2, kterou streamoval), u něj započala právě tímhle dílem a i přes další přírůstky do série ji stále považoval za nejlepší kousek. Hezká raritka je, že na bonuswebu dodnes najdete jeho dobovou recenzi, pod kterou však z nějakých důvodů podepsán. Série jej natolik oslovila, že se odhodlal hrát i další díly na handheldu 3DS, který neměl zrovna v oblibě a na youtube se objevil i stream z remasterované verze. Škoda, že zatím poslední pětka úplně nesplnila očekávání a jeho dojmy si lze přečíst v příslušné diskuzi.

Pathfinder: Wrath of the Righteous 

Druhý díl série Pathfinder od ruských Owlcat Games Charllize pohltil tak nějak náhodou, dalo by se říct. Jedničku přijal tak nějak vlažně a do dvojky se první příliš nehrnul, jak se dá vyčíst z diskuze u hry. V jednom příspěvku však padla věta "Mam dojem ze až to dohraju budu prehodnocovat osobní žebříčky", přičemž diskuze je plná doslova slohovek, ve kterých Charllize hru rozebírá a určitě má velkou zásluhu na popularizaci značky v rámci DH. Pokud se do hry někdy pustíte, tak vám jeho poznámky jistě přijdou vhod a není na škodu se diskuzí prohrabat zpětně. Přitom jde o docela vzácný jev, neb CRPG žánr jako takový zde nikdy příliš nevyzdvihoval.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel 

Poslední místo bylo těžko vybrat. Mohla to být nějaká hra od FromSoftware, kterých Charllize dohrál opravdu hodně, včetně King's Field série, u které několikrát zmínil, že by si přál nový díl, mohla to také být některá hra z Xeno série, u které opěvoval především Xenosagu a Xenoblade Chronicles X, přičemž o druhé zmíněné mluvil jako o nejlepším open worldu, nicméně jak @jones1240: poznamenal, s The Legend of Heroes měl krásný love-hate relationship a vzhledem k budgetu a časové náročností téhle série se nejspíše hodí nejvíce. Kvůli budgetu proto, že na rozdíl od většiny hráčů málo kdy zanevřel nad levnou tvorbou třeba právě od Nihon Falcom nebo Compile Heart, od nichž rád hrál třeba Death end re;Quest nebo i streamované Omega Quintet. No a kvůli délce proto, že správné RPG přece nesmí mít pod 50 hodin, ideálně ani pod 100 ne a v rámci téhle série si na to nelze stěžovat.

Jistě by se zde vlezla spousta dalších her, o kterých často s oblibou mluvil. Například Valkyrie Profile, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Tales of, Front Mission série nebo trochu překvapivě série vesmírných simulátorů Elite a mnoho dalších, ale nemůžeme článek natahovat donekonečna. Doufáme, že vás výběr her inspiruje a stejně jako my u nich někdy na Charllize v průběhu let zavzpomínáte. U většiny z nich najdete i plné diskuze jeho příspěvků s různými postřehy a připomínkami, což rozhodně stojí za přečtení i zpětně. Hlavně dožeňte tu Dogmu! :)

Jak již bylo zmíněno, Charllize aktivně fušoval i do Herní výzvy samotné a zaslal nám jeho návrh na desítku kategorií, které si můžete zkusit kdykoliv splnit. Zněly následovně:

1.  Získej v jakékoliv hře achievement/trofej za dohrání hry. (HC varianta: Ziskej v jakékoliv hře všechny achievementy/trofeje.) 
2.  Dohraj západní RPG z let 1995-2005. (HC varianta: Dohraj západní RPG z let 1995-2005 které má pohled izometrickou kamerou.) 
3.  Hraj jednu konkrétní hru minimálně 40 hodin. (HC varianta: Hraj jednu konkrétní hru minimálně 100 hodin)
4.  Dohraj hru gamepadem. (HC varianta: Dohraj hru něčím jiným než k+m nebo gamepadem (pohybové ovladače, VR, volant, knipl atd.).
5.  Dohraj hru kterou jsi získal zdarma. (HC varianta: Dohraj hru kterou jsi si koupil.) 
6.  Dohraj jakoukoliv kreslenou hru. (HC varianta: Dohraj jakoukoliv hru, která má anime stylizaci.) 
7. Dohraj jakoukoliv hru z konzolí na emulátoru z období 1990-2005 (HC varianta: Dohraj jakoukoliv hru z konzoli na originálním hardwaru z období 1990-2005)
8.  Dohraj jakoukoliv hru kterou na databázi her přidal @jazz1 (HC varianta: Vytvoř profil hry na DH a pak ji dohraj.) 
9.  Dohraj hru ve které jsou peníze. (HC varianta: Dohraj hru ve které je vícero druhů měny - credity, tokeny, diamanty atd) 
10.  Dohraj hru která nemá quicksave. (HC varianta: Dohraj hru která ukládá pouze automaticky na jednu pozici. - Souls hry a další) 

Tak díky za všechno kamaráde, snad se na nás budeš shora usmívat stejně, jako se my budeme usmívat při hraní tvých milovaných RPG.
Poděkování patří mimo @jones1240 i @Bursoft, @Memphis, @Jumas a všem, kteří přispěli svými vzpomínkami. Speciální a obrovské díky patří hlavně @Tainaru.

Diskuze ke článku

Jedna z nejvýraznějších, ne-li nejvýraznější osoba DH. Ne vždy s ním bylo lehké souhlasit, ale vždy jsem si užíval diskuze s ním. Opravdu ta ochota každému pomoct bylo něco v dnešním internetovém světě až téměř nadpozemského :o).

Mám jednu vtipnou historku s ním. Sháněl jsem tu ovladač na PS3 a samozřejmě, že se ozval Charlizze, že se mi pokusí nějaký sehnat. Za tři roky se mi ve zprávách ozval, že na to poněkud zapomněl :D. Samozřejmě, jediný tu vždy popřál k Vánocům a pár zpráv jsme si vyměnili. Ale x-krát mi poradil v diskuzi a vlastně on s Ringem mě dotlačili, abych pomalu také pronikal do jRPG a dungeonů.
Nejdriv jsem myslel, ze je to humor a ze dostal ban. Pak jsem si rikal ze jsme si psali nedavno ve zpravach - nedavno bylo pet let... kdyz pominu jeho kazdorocni prani k Vanocum.

Asi 3x jsem ho potkal nazivo, neco si v Prestu koupil, zanadavali jsme si na dh a sel jsem. Byla to vyrazna "postavicka" a to nemyslim vubec zle, naopak. Nikdy na nikoho neutocil, jen rikal co si mysli, za coz samozrejme dostaval internetovej kotel a utocilo se na nej. A on diky tomu svemu klidy vsechny tyhle putky "vyhral".

Je zajimavy jak se clovek dostane nekomu pod kuzi i kdyz ho zna primarne pouze z internetu.

@H34D (22.03.2024 15:00): tohle by ho podle me pobavilo :D
Opravdu krásný článek, který se četl poměrně těžko. Já si s Charllize nějak extra nepsal, ani si nevybavím nějakou vyhrocenou konverzaci.  Charllize byl ikona DH, většina nových příspěvků v diskusích byla právě od něj. Měl odpověď snad na všechno. Ale bohužel si fakt nevzpomenu jestli jsme si nějak radili.

Díky tohoto článku jsem ho aspoň trošku více poznal, máte úžasné vzpomínky.

Tož  Charllize, doufám, že máš nyní klid a spoustu času na to, co jsi vždy chtěl dělat a hrát. Je to už měsíc a stále tady chybíš. Nezapomeneme.
Teraz sa cítim ako totálny blbec, lebo som vôbec netušil, že Charllize zosnul, až kým som nezačal čítať tento článok - a vzápätí neprišiel na jeho profil a videl, že je to už mesiac stará udalosť :/

To sa nečíta jednoducho, lebo spočiatku som ho ani ja nemal rád - myslel som si, že je to troll, súdiac podľa vyjadrení, ktoré vtedy mal, a ktoré vyzneli skôr ako rýpanie a provokácia, tak som sa väčšinou snažil debatám s ním vyhýbať, aby som zbytočne neprišiel do konfliktu.

Postupom času som si všimol, že jeho komunikácia sa zmenila a opatrne som začal na niektoré jeho komentáre alebo diskusné príspevky reagovať a poriadne sme sa rozhovorili až pri Pathfinderovi, ktorého mal vtedy tiež dohraného skôr než ja a pustili sme sa ohľadne toho do debaty.

Až tam som si začal hovoriť, že mi príde celkom fajn. Nakoniec sme sa stretli niekedy v septembri minulého roku, kedy som od neho chcel odkúpiť mapu k Zaklínačovi 3, ktorá mi chýbala do zbierky.

Mapu mi na moje prekvapenie daroval a porozprávali sme sa trochu o hrách - a až keď sme sa stretli osobne, mi prišiel úplne v pohode.

A toto je jeden z tých momentov, kedy si uvedomíš, že ľudia môžu vyznievať inak, kým ich vidíš len ako ich nicknamy a avatarov na webe, a inak ako ľudia z mäsa a kostí.

Odpočívaj v pokoji, chlape.
Snáď niekto tú Tvoju hru dokončí, mňa zaujala.
Nečetlo se mi to vůbec jednoduše a to i přes to, že jsem Charllize vlastně vůbec neznal a nikdy se s ním neměl příležitost debatovat. To jakým způsobem používám DH mne málokdy zavede do diskusí ke mnou nehraným hrám, kde byl Charllize zjevně nejplodnější. Teď mě to mrzí, protože z Vašich vzpomínek jasně vyplývá, že nás opustil správnej chlap a zapáleny hráč. Všiml jsem si, že jsem od něj obdržel dvě pozitivní hodnocení ke komentářům, nepřekvapivě ke hrám souvisejícím s JRPG žánrem. Děkuji za článek a vzpomínky, zdejší komunita je skutečně jedinečná, byť nedávno přišla o jednoho ze svých nejvýraznějších členů.
Tohle celé je pro mě neuvěřitelný šok z kterého se nemůžu vzpamatovat. Buhví, že jsem si s Charllizem moc nerozuměl. Náš pohled na kulturu, umění, hry, a vůbec život, byl naprosto odlišný. Ale bral jsem ho tu jako samozřejmost a ty chvíle kdy jsme se na něčem shodli, jako například Dragon Age, byly vážně moc fajn. Děkuji za tento článek, Charllize si vzpomínku určitě zasloužil.
Charllize bude na DH chybět. 24.12.2023 v 8:38 mi popřál Hezké Vánoce a svátky! To jsem ještě zdaleka netušil, že to je poslední PM jenž od něj uvidím.
 
Díky Charllizemu jsem začal aktivně hrát na konzoli Xbox, později Playstation 5 a dokonce i na Nintendo Switch. V neposlední řadě jsem od něj získal nerozbalený originál Microsoft Flight Simulator 2004 na 3 CDs. Soukromě jsme probrali mnoha témat, od diskuze jakou TV zakoupit na hraní na konzoli, přes rady ohledně pořízení Nintendo Switch v soukromém chatu na Playstation a konče u konstatování faktu, že DH je především orientována na PC a podle toho to vypadá.
Dokonce mě potěšil když mi napsal, že se těší na mé příští HW reporty. :) Bohužel jsem neměl příležitost se s ním v listopadu 2022 v Praze potkat, protože tenkrát opustil práci v obchodě s hrami a soukromě byl zaneprázdněný.

Díky za článek a vzpomínky. Na jeho počest jednou dohraji s ovladačem v ruce na Xboxu TES Oblivion, bez ohledu na level scaling.
Pěkná vzpomínka, škoda že si nestihl splnit sen a vytvořit tu hru, vypadá to, že to měl fakt promyšlené :) A ačkoli jsem ho osobně neznal, musím mu po tom, co jsem si zde přečetl, prokázat největší respekt, musel to být skvělý člověk.
Skvělý, byť smutný, článek... velké díky všem autorům!

Na jeho počest někdy budu muset dát ten Skyrim... (a když se mi nebude líbit, tak ho nebudu z úcty hodnotit!)
Super vzpomínkový článek. Jak píši ve svém příspěvku, byl to neskutečně ochotný člověk, který vám sehnal téměř jakoukoli hru a ještě k tomu se slevou. Dark Alliance někdy určitě dám a ještě mám od něj Rogue Agenta, ale FPS na PS2 mi vůbec nejdou. Z těch deseti zmíněných her mám v plánu určitě Skyrim, zbytek je na mě moc japonský nebo mě ničím nezaujaly.

@Fritol (22.03.2024 16:12): Díky za doplnění. Není to nic světoborného, ale mezi ostatními vzpomínkami to snad nezapadne.
Do článku doplněna ještě vzpomínka od @Jumas. Ještě jednou se omlouvám a kdyby náhodou někdo posílal vzpomínku a nenašel ji zde, tak mi napište. Snad jsem to nerozhodil nějak, používat ten editor na mobilu není moc praktické.

Jinak ještě jednou díky všem, kdo přispěli. Nečekal jsem, že ten článek bude ve výsledku takhle obsáhlý.
Hodně pěkný článek! Mohu podepsat, že ač jsem na něj často mrmlal a naše herní styly i preference toho, co od her chceme, se asi téměř kompletně míjely, v momentě, kdy člověk něco sháněl nebo potřeboval, tak neváhal a sám se nabídl. To je vzácná vlastnost.

Letos na jeho počest koštnu nějaké JRPG. :)
Pěkný vzpomínkový čtení, díky za sepsání. Toho WotRa budu muset dát.
Krásné vzpomínky, část o jeho vysněné hře s Tainaru na to jsem byl hodně zvědavý a ukazuje ho to zase v trochu jiném světle. Fajn nápad Charllizeho uctít hraním nějaké jeho oblíbené hry.
Díky všem za pěkné vzpomínky a za celý článek. Je to hezké a zároveň smutné čtení. Je fajn vidět, že se s některými znal opravdu dlouho a že mu nedělalo problém se přátelit i s nově příchozími.
Věřím, že na něj nikdy nezapomenu.
Já chtěl taky něco napsat, ale nějak to nešlo. Měl jsem to rozepsané asi 4x ale nic, co by stálo za to zveřejnit.
Kdyby mi někdo před půl rokem řekl, že na DH chodím jen kvůli Charllizemu, tak bych se mu vysmál. Ale ten krutý reality check ukázal, že to tak možná trochu bylo. Já do 90% diskuzí vstoupil, protože tam byl on, ne proto, že by mě něco zajímalo o dané hře - od toho sjíždím reddit.
Dlouho jsme si ze srandy psali, že jednoho dne se prostě musí stát, že vyjde hra, u které se oba shodneme, jak skvělá bude a rozjedeme tam i jinou diskuzi, než to věčné popichování, definování zábavnosti hry, omílání grindu, lží Todda Howarda a podobných věcí. Nakonec se tak stalo u Pathfinder: Wrath of the Righteous - památný moment. Škoda že si už nezahraje ty věci, na které se těšil nejvíc - zrovna ten letošek by byl bohatý.
Budeš chybět!
@Fritol (22.03.2024 11:04): I kdyby byla Charllize byl dost na svoje soukromí. Fotky žádné nezvěřejňoval na sociální sítě a ani nechtěl. Taky proto své osobní jméno měl jen na messageru a ani tam žádné fota. Takže i kdyby byli jak říká Fritol, byli by to vůči němu ošklivý.
@Kunick (22.03.2024 10:59): Proklik jsem přidal hned do úvodu. Díky.

Jeho fotku nemám a i kdybych ji měl, tak mi nepřijde správné ji přidat takhle veřejně do článku na internetu, neb neměl svoji fotku ani na facebooku. Myslím, že by si to zrovna nepřál.
I když jsem si s Charllize nikdy aktivně nepsal (JRPG jdou naprosto mimo mě), tak jsem rád, že se dal takový článek do kupy. DH ztratila jednoho z nejvýraznějších členů a bude tady chybět. Jen škoda, že v článku není třeba jeho fotka.
Krásný článek, krásné vzpomínky, těžko se hledají slova. A těžké je to uvědomění si, co všechno člověk už nestihl probrat s tak skvělou osobností, která náhle odešla.
Výborný článek, díky @Fritol: za to že to celý dal do kupy a dal si práci s tím to tu celé poskládat a dát tomu nějaký xicht. Jsem moc rád kolik se vás sešlo a je fakt hezký si tu pročítat ty různé vzpomínky, takže díky i všem co si dali tu práci nějakým způsobem přispět :) Je to hezké vzdání pocty.
Moc děkuju za článek, krásně se to četlo, i když to pozadí je jaké je. Vůbec jsem netušil ten jeho záběr, to je až neuvěřitelný kolika lidem poradil, pomohl, nebo jen dobře pokecal, všechna čest. Já jsem v interakci s ním většinou skončil u špičkování u Bethesdy, rozpravách o výhodách a nevýhodách Steamu a digitální distribuce a takových těch společenských tématech s boomer nálepkou, vždycky snad v pohodové rovině.

O výhodách jRPG mě tedy nikdy nepřesvědčil, ale třeba někdy nějaké přeci jen vyzkouším. Co ale můžu a musím slíbit, že konečně dohraju Skyrim, hra i Charllize si to prostě zaslouží ;)

Takže díky za prima roky DH špičkování a nepopiratelný odkaz.
Krásný článek, u kterého jsem se usmívala, ale i nějaká slza ukápla. Děkuji moc za něj.