Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fallout 4

73
159 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
akce > 1st person akce
akce > 3rd person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
10.11.2015 PCPS4XOne
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.fallout4.com/
Fallout 4 je zasazen do oblasti postapokalyptického Bostonu v bývalých USA. Navštívíte tak nejen zruinované město, ale i přilehlou pustinu. Na začátku si krátce vyzkoušíte, jak vypadala Amerika před jadernou apokalypsou velké války. Mladý manželský pár si poklidně žije v domku na bostonském předměstí, až jim jednoho rána u dveří zazvoní inženýr z Vault-Tecu se zajímavou nabídkou. Tato lokace mimo jiné slouží pro vytvoření vzhledu herní postavy. Dle vybraného vzhledu titul vygeneruje také vzhled potomka hlavního hrdiny/hrdinky.

Na cestách se k vám mohou připojit společníci, kteří z důvodu plynulé hratelnosti nemohou zemřít. Jako první budou k dispozici pes či robotický sluha. Vrací se vylepšený systém V.A.T.S, který dovoluje zapauzovat každý boj a nově lze ho využít jak ve 1st person, tak 3rd person pohledu. K dispozici bude přes 50 různých zbraní, které půjde vylepšit až sedmi sty modifikacemi a totéž zbroje. Váš charakter bude tentokrát plně nadabován. Pustina ožije díky režimu stavby, v němž lze vybudovat objekty, i celé osady, jež bude následně nutné ubránit před bandity a mutanty.


Poslední diskuzní příspěvek

Bodkin: Souhlasím, letím ještě letos na Island, tam jsou predátory číslo jedna.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Žoldák: „Zajímavá zbraň, kdes k ní přišel?
Osamělý poutník: „Tři hodiny severně odsud ztroskotalo UFO.“
Farmář: „Už zase? Oni se snad nikdy nenaučí pořádně létat.“
Osamělý poutník: „Stává se to často?“
Farmář: „Jo. Minimálně jednou za rok. Posledně mi nabourali přímo do stodoly. Když vylezli ven, začali střílet dobytek.“
Žoldák: „Přišels kvůli nim o dobytek?“
Farmář: „Ne, ti kreténi umí střílet stejně jako létat. Ušlapal je jeden brahmín.“
Osamělý poutník: „Předtím, než spadly bomby, jsem nikdy o žádných ztroskotaných mimozemských letounech neslyšel.“
Farmář: „Jak je možný, žes žil ještě před válkou? Ghoul nejsi.“
Osamělý poutník: „Zmrazili nás v místním Vaultu a až nedávno jsem se probudil. Zabili mi přitom ženu a unesli syna, ale na to sere pes. Mám teď lepší věci na práci.“
Farmář: „To mě poser, takže máš víc než 200 let.“
Osamělý poutník: „Jo. A ještě budu žít dalších pár stovek let.“
Farmář: „Jak je to možné.“
Osamělý poutník: „Jednou jsem šel najít ztracenou zásilku a získal přitom nesmrtelnost.“
Žoldák: „To nic není. Bratranec pomáhal nějakým vědcům a ti z něj udělali cyborga. Zvedne auto jednou rukou.“
Farmář: „Vy hoši si na cestách užijete zábavy. Na nás akorát jednou za čas zaútočí supermutanti, jinak se sem maximálně zatoulá pár ghoulů, které rozstřílíme jako nic.“
Osamělý poutník: „Máte s těmi mutanty problémy?“
Farmář: „Jo. Kradou nám dobytek, musíme se před nima schovávat a vždycky nám naserou do kůlny. Viděls někdy mutantí hovno? To je děs. Myslíš, že by ses o ně mohl postarat? Necháme tě za to uklidit zahradu a postavit nám tady nějakou obranu.“
Osamělý poutník: „Jo, mrknu se na to. Ale mám teď toho hodně. Nevím, kdy se k tomu dostanu.“
Farmář: „V pohodě, nespěchá to.“
Žoldák: "Nemáte někdo znečištěnou vodu? Chci si uvařit polévku, ale zbyla mi jenom čistá."
Farmář: "Nějaká by měla být v záchodě za chatrčí. Klidně si naber."
Žoldák: "Dík, máš to u mě."
+63+66 / -3
  • PC 90
No nevím jak vy pánové a dámy, ale dle mého tady máme za poslední roky zatím nejlepší Bethesdí hru. Shrnu své dosavadní pocity bez spoilerů do "velmi stručných" bodů.

Co je hezké?
-Střelba: Není tak těžkopádná a nespoléháte se výhradně na VATS. V minulých dílech jste museli vyVATSovat skoro všechno, aby jste se vůbec trefili do protivníka. Teď je z toho slušná a zábavná střílečka.
-Průzkum: Asi nejdůležitější část. Na tomhle je zábava Falloutů postavená a tohle Bethesda fakt umí. Každé místo má nějaký vlastní příběh a minulost, které vás baví objevovat a odhalovat a jsou ve většině případů zajímavější, než questy samotné. Alespoň pro mě je průzkum gró celé série. Zajímavá místa už od sebe také nejsou vzdálené 15 minut autem, ale díky menší mapě mají větší hustotu. Vždy tak na svém miniradaru vidíte další tři zajímavá místa, které jsou skoro "za rohem" a hra vás tak nutí objevovat a objevovat a nakonec si řeknete, že na nějakého haranta s*re pes.
Grafika: Ne, není to technologický vrchol, ale je hezky stylizovaná a dokáže často zapůsobit. Nejhnusnější je v části před válkou, tam ale strávíte pár minut, takže si nemusíte vypichovat oči. Navíc mám po většinu času stabilních 60 FPS a stutteringu si teda nevšímám.
-ŽE SE ZBRANĚ ANI BRNĚNÍ NEOPOTŘEBOVÁVAJÍ!
-Modifikace a legendární dropy: Je prostě fajn, že všichni nestřílí tím samým, jako to bylo v minulých dílech a že každý si může libovolnou zbraň pozměnit k obrazu svému. Kvůli scrapu, který pro modifikace potřebujete, má také konečně smysl sbírat různé harampádí, které v minulých dílech bylo většinou úplně k ničemu.
-Nový systém perků: Ten se přizpůsobuje akčnějšímu pojetí hry. Úplně zmizeli dovednosti a hra se soustřeďuje na perky. Ty jsou pěkně animované a nový bod dostáváte při každém levelu.

Co je meh?
-Power armor: V minulých dílech byl Power armor docela overpowered (hehe), respektive vám dal několik permanentních bonusů. Vítám tedy novinku, že máte k PA přístup hned od začátku, ale jelikož je na baterie, nemůžete ho používat pořád. Logicky si ho tak budete schovávat, až bude nejhůř. No jo, jak ale dopředu vědět, kdy to bude? Můžu sice hru loadnout a pro PA se vrátit domů, avšak to mi přijde jako nešťastné řešení. Možná se ale časem objeví ve hře možnost si PA přivolat, jako to dělal Iron Man, nebo to vyřeší mod.
-Budování osad: Neříkám, že je to špatné, mě to ale moc nechytlo a úspěšně to ignoruji. Dle diskuze ale vidím, že jsem asi jediný.
Questy: Bethesdácký průměr. Neoslní, ale ani neurazí. Zatím se mi žádný nevryl výrazně do paměti.
Společníci: Pokud víte co od nich čekat, dá se s nimi pracovat. Není to jak Quiet v MGS V, se kterou jste spolupracovali a byla schopná vám vystřílet nepřátelský tábor. Ve Falloutu toho společníci moc nezabijí. Fungují ale skvěle jako odvedení pozornosti, nebo jako zdržení a hlavně jako přenosný baťůžek. Na druhou stranu vám ti blbci stojí často v cestě a už se mi i několikrát stalo, že mě kvůli nim odhalili ve sneaky modu.

Co je hnus?
-Příběh: Příběh není blbý. Je vlastně úplně stejný, jako ve Witcherovi 3. Hledáte ztracené dítě. Jde ale o to, že vám jsou všechny postavy tak nějak úplně... ukradené. Dialogy nic moc, postavy jsou bez výjimky černobíle (neviděl jsem zatím opak) a příběh ani nijak negraduje. Ještě jsem hru tedy nedohrál, dle wiki jsem někde v půlce, ale nemyslím, že by se to mělo razantně změnit. K nikomu si nevybudujete vztah. Ještě jsem nezmínil, že i když se vaše postava probudila po 200 letech z kryogenického spánku a svět je přece jenom trochu jiný, než kdysi, ani se nad tím nějak zvlášť nepozastaví. Já na jeho místě bych měl milion otázek. On si jen vezme bouchačku a jde si po svých.
-Pip-boy: Ten se asi skvěle ovládá na gamepadu, na K+M se v něm ale pořád ještě ztrácím. Jeho ovládání je zbytečně překombinované Sem tam něco neúmyslně dropnu, místo abych se podíval do inventáře, se dostanu na questy atd.
-Ořezané dialogy: Když máte tu vzácnou možnost si s někým popovídat, můžete v průměru položit tak dvě otázky, než vás váš debatní kolega začne ignorovat. Dokud to nedovolí nějaký quest, nemáte většinou možnost se někoho na něco zeptat. Což je docela škoda a hra kvůli tomu působí trochu prázdně.

Shrnutí: Když to vezmu kolem a kolem, tak musím říct, že mě Bethesda příjemně překvapila. To, co jsem měl na předchozích dílech hrách bylo vylepšeno k lepšímu. Hra je sice akčnější a zbavila se všech výraznějších RPG prvků, ale Fallout 4 si jednoduše užívám a to je myslím hlavní. Hra má teď paradoxně mnohem blíže k sérii Borderlands, než k samotnému Fallout 3. Jó, kdyby zapracovali ještě na questech a příběhu, byla by to pro mě jasná GOTY. To bych ale chtěl asi moc, že? :)

PS: Hra obsahuje i pár bugů, ale musím zaklepat, zatím nic, co by mi kazilo zážitek ze hry, nebo nějak znemožnil postup.

Pro: Střelba, průzum, modifikace zbraní, stylizace

Proti: Příběh, ovládaní pip,boye, ořezané dialogy, questy

+38+39 / -1
  • PC --
Kdyby mi někdo před měsícem řekl, že strávím ve čtvrtém Falloutu přes 70 hodin, tak bych se mu zřejmě vysmál. Ejhle, dnes save hovoří jasně.

Fallout 4 je v mnoha případech hra tak blbá, až je nakonec dobrá. Na každém rohu na vás přímo křičí staletí staré problémy Bethesda her. Nesčetněkrát si budete klepat na čelo proč je tohle v roce 2015 vyřešeno takhle. Budete pohoršeně ofrňovat nos nad prehistorickou grafikou a designem. Budete skřípat zuby u směšných rozhovorů na hranici trapnosti a nechtěné parodie. Přesto ale budete hrát dál. A dál. Pořád.

I přes všechny problémy totiž Fallout 4 funguje jako nečekaně zábavná hra. Proč tomu tak je po mě ale nechtějte vědět. Nemám ani páru. Zřejmě na tom má podíl ono profláknuté "i cesta může být cíl". Cestování pustinou a dokonce i atmosféra je tu v mnoha zamlžených momentech pohlcující. Je pro mě až nepochopitelné, jak moc mě hra táhla dál a zuby nehty nechtěla pustit spát, i přes všechny výtky a problémy.

To nejhorší na Falloutu 4 je tak nakonec ten neustálý červík v hlavě, hlodající jak dobrá hra to mohla být, nebýt jejích vývojářů. Tak snad někdy příště.
+35+38 / -3
  • PC --
F4 jsem si koupil prakticky ihned po vydání, ale dohrál jsem jej až teď. Moje původní idea hrát na těžkou obtížnost vzala brzy za své, když se z nepřátel staly neprůstřelné stěny, co spolykaly obrovské množství munice. Frustrace přebila chuť pokračovat, a já čekal. Objevil se Survival mod, který byl dalším impulsem pro rozehrání, ale při čekání na jeho opatchování, z důvodu mnohých chyb a designových rozhodnutí (např. save pouze při spaní), jsem F4 znovu odložil a vrátil se k němu až pár týdnů poté, co Bethesda dovolila ukládat i při quitu. Bohužel, survival je to sice pěkný, ale dost razantně dokáže odklonit celé snažení o posun v příběhu na zoufalé shánění surovin a syslení všeho možného, abych vůbec přežil pěší přesuny. Je to fajn, ale na první hraní absolutně nevhodné. Hra šla k ledu na dlouhé dva roky. Teprve až nedávno padlo rozhodnutí dát F4 další šanci - nakopl jsem normal obtížnost a táhl to po hlavní linii, co to jen šlo...

...a bylo to super. Nízká obtížnost mi nevadila, tlačil jsem to jen pro příběh a trochu toho falloutího pyžma. Až do chvíle objevení Institutu a pravdě o něm. Znechucen nad skutečností, že můj syn má 60 let a vytváří syntetické otroky, vrátil jsem se zpět do pustiny s rozhodnutím přidat se k Minutemanům. Ti mi přišli jako nejnudnější frakce, zároveň ale i jako nejméně urputní ve svém snažení zlikvidovat ostatní. A tady to začalo.

Hlavní questová linie se u Minutemanů odkrývá dle množství osad, kterým hráč pomůže. To je neskutečně otravná činnost, kterou jsem si sice dobrovolně vybral, na druhou stranu to vypadalo, že to nemá konce. Netušil jsem, co je špatně a proč nepostupuju v rámci hlavní linky dál. Opakující se úkoly mi začaly lézt na nervy a já musel zabrousit do návodu, abych zjistil, že pro další pokračování v příběhu si musím znepřátelit Institut. Ok, a to mám jako vědět jak? A proč si je mám znepřátelit? V tu chvíli se celý dojem z F4 naprosto zhroutil a já odevzdaně začal postupovat tak, abych to měl co nejrychleji za sebou. Bohužel, hlavní úkoly pro Minutemany jsou stále neskutečně otravné a nudné a pár posledních questů jsem tak doklepal jen přes skřípějící zuby z nudy. A ten konec? To bylo velké zklamání...

Nevadí mi zjednodušení rozhovorů, pochopil bych naprosto zvířecký crafting nebo žalostně odfláknuté interiéry. Nad bugy jsem se občas zasmál, sem tam se framerate začal propadat k 50fps, občas mi to spadlo. Ale exteriéry jsou krásné, gunplay je o několik tříd dál, než v předchozích dílech a nápad z power armorem je geniální. Procházka pro Glowing sea je atmosférická jako kráva, mnoho chvil jsem jen tak prostál při sledování východu nebo západu slunce a třeba labuťák byl naprosto infarktový kakanec do xichtu. Zvlášť, když jsem si jej v jednu chvíli netušíc vyfotil. Aneb, když si nevědomky vyfotíte svou smrt... F4 má své dobré momenty a přednosti, ale ve výsledku jsem byl hodně zklamaný.

Herní doba: 49hod 33min
Hodnocení: ✰✰
+29+30 / -1
  • PC 85
"Ta hra je především dlouhá. A to tak dlouhá, že kdyby byla snad o polovinu kratší, tak by furt byla hrozně dlouhá."

U sejvu ve hře mi svítí hrozivé číslo: 2 dny a 10 hodin. Ano, tolik čistého času jsem strávil se "čtvrtým" Falloutem. Přitom jen těžko hledám slova, která by mi pomohla vysvětlit, proč jsem u toho vydržel tak dlouho. Pustina je prostě super. Všude něco je, něco se tam děje, je komu pomáhat, koho zachraňovat.

Nejvíc mi na F4 vadila asi schematičnost questů (dones, zabij, zabij a dones, zmáčni, zabij a zmáčkni, ...). Ale prostředí bylo tak rozmanité a zajímavé, že jsem si to začal uvědomovat až v poslední čtvrtině hry.

Další podstatnou věcí je fakt, že F4 není RPG, ale dokáže to celkem šikovně maskovat. Vlastně jde o střílečku obohacenou o VATS a trochu víc RPG prvků. Rozhovory vypadají, že mají na něco vliv, ale později mi došlo, že to tak není a až na výjimky je vlastně jedno, co si vyberu. Zvlášť palčivě je to cítit v momentě, kdy po zpackaném rozhovoru nebo souboji loadujete před rozhovor. Kdo do hry vstoupí s tím, že jde o RPG, bude hořce zklamaný.

Některé rozhovory probíhají "exkluzivně", tedy nemůžete se u nich hýbat, a jiné probíhají "ve hře", takže si během nich můžete dělat co chcete. Když chcete rozhovor přeskočit, stačí kliknout myší, ale jen v exkluzivním módu. Když to uděláte "ve hře", tak partnera odprásknete. Už jsem přestal počítat, kolikrát se mi to omylem stalo. Z toho pak plyne, že rozhovory "ve hře" nejde přeskakovat, což je na prd.

Ve hře je tolik možností, jak se zabavit, až to není hezký. Dá se jet podle příběhu, ale můžete se taky vypravit "naslepo" hledat lokace, nebo stavět základnu, craftit, hledat trosečníky podle nouzových rádiových signálů... je toho dost. Já jsem se po 30 hodinách hry v příběhu seknul a plnil jen vedlejší úkoly. Asi po 15 hodinách se ze mě stala solidní mašina na zabíjení (objevil jsem dobré perky, použil jsem craftění a power armor) a konec hry pak už byl celkem snadný. Kdybych svět tolik neprolézal, byla by obtížnost na konci hry mnohem větší.

Při hraní jsem prodělal i jakýsi psychický přerod. Zatímco kolem levelu 20 jsem se všeho bál (Deathclaw, Mirelurk's Queen apod.), tak po levelu 35 už jsem souboje s nimi miloval a dokonce vyhledával. Mohl jsem bojovat různými způsoby a to mě vážně bavilo.

Nadšený jsem byl z grafiky (až na textury), ale naštvalo mě omezení na 60 fps (které jsem obratem zrušil, což celý engine rozbilo, takže jsem to musel vrátit zpět). Okouzlila mě hudba, a to nejen rádia, ale i OST složený přímo pro hru.

Je hrozná škoda, že je hra v podstatě dost lineární, tedy opakované hraní by nepřineslo odlišný zážitek. Možná přechod na boj zblízka a jiná kombinace perků by mi přinesly jiný pocit ze soubojů, ale to pro mě není dostatečná motivace pro to, abych hrál znovu. Dalších 40+ hodin tomu opravdu nedám, protože prolézání těch stejných lokací už by mě podruhé asi nebavilo. A to přesto, že třeba pohřebiště lodí nebo celé Glowing sea jsou opravdu úchvatné scenérie.

Názor na konec: Všechny konce jsou docela "blízko u sebe" a jejich dopad na mě byl velmi slabý. Nesrovnatelně slabší než F3. A to "War never changes" mi tu znělo mnohem laciněji než dříve. Třeba linie s Institutem byla z mého pohledu hrozně nepovedená.

Užil jsem si to a budu vzpomínat v dobrém. Bethesda odvedla hodně dobrou práci. Ne perfektní, ne bezchybnou, ale dost dobrou rozhodně ano.

Pro: Pěkný svět, spousta perků, svět působí živě a pořád je kam jít, možnost přejmenovat zbraň

Proti: Horší textury, slabé rozhovory, místy záplavy questů (ve kterých jsem se ztrácel), citelně mi chyběla možnost seřadit zbraně podle typu munice, ocenil bych také jednodušší správu power armoru

+28+28 / 0