Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední zajímavosti

Dreamfall: The Longest Journey

V závěrečných titulcích se můžete dočíst, že se natáčelo ve Starku a Arcadii a že při tvorbě hry nebyl žádný grubber zraněn :)

Planescape: Torment

Fall-from-Grace má několik studentek, jedna z nich se jmenuje Juliette. Bezejmenný jí může pomoci v jejím vztahu s Montaguem. Jedná se o odkaz na Romea a Julii (Romeo byl z rodu Monteků, anglicky Montague).

Planescape: Torment

Jeden ze senzorických kamenů obsahuje obrácený příběh Proměny od Franze Kafky. Místo člověka, který se proměnil ve hmyz, obsahuje pocity hmyzu, který se najednou proměnil v člověka.

Planescape: Torment

Ve hře můžete získat předmět Gordický uzel, který přidává +2 k charismatu a ubírá 1 bod moudrosti. Gordický uzel je známá legenda spojená s Alexandrem Velikým, podle které lze velmi složitý problém vyřešit rozhodným jednoduchým způsobem.

Planescape: Torment

Hra vyšla i v několika knižních podobách.
První napsali v roce 1999 Ray a Valerie Vallesovi a byla vydána nakladatelstvím Wizards of the Coast. Fanoušky je hodnocena jako nejméně kvalitní, protože se dějem hry inspiruje jen volně a závěr se v mnohém liší.
Druhé, pozměněné „vydání“, vytvořil Rhyss Hess přímo na základě scénáře Chrise Avellona a Colina McComba. Tato verze je hodnocena o poznání lépe.
Třetí novelizaci vytvořili uživatelé fóra Something Awful spojením herních textů, druhou verzí od Rhysse Hesse a textového Let’s Play uživatele s přezdívkou ShadowCatboy. Tato verze je považována za vůbec nejkvalitnější adaptaci. Odkaz ke stažení.

System Shock

V roce 1998 označil časopis PC Gamer hru System shock jako 6. nejlepší počítačovou hru, která kdy byla vydána.

HeXen: Beyond Heretic

Polda 3

Pokud se Pankrác zeptá majitelky kasina Ulithi na hokejistu Jaromíra Jégra, majitelka zmíní provozovatele místního muzea, Uwe Kruppa. Pak ještě dodá, že to rozhodně není hokejista. Postava provozovatele muzea, Uwe Krupp, je přitom pojmenována podle slavného německého hokejisty, který v 90. letech v NHL vyhrál Stanley Cup.
adam.kulhanek, 25.06.2023, zdroj: vlastní
+3

Deus Ex: Human Revolution

Jedním z boss fightů měl být čistě konverzační "souboj" s Megan Reed, v němž by se nahlédlo pod pokličku ztroskotaného vztahu mezi Adamem Jensenem a Megan Reed. Ze hry byl však vyškrtnut.

Deus Ex: Human Revolution

Původně mělo být ve hře více city hubů, konkrétně Upper Heng Sha (která byla i částečně vytvořena), Montreal (domovské město vývojářského týmu) a Indie. Vzhledem k nedostatku času se však od nich muselo upustit a hra se vydala směrem menšího počtu city-hubů, ale jejich větší rozlohy. Nedostatek času byl také důvod, proč se rozdílné konce volily vyloženě zmáčknutím tlačítka v jedné a téže lokaci.

Deus Ex: Human Revolution

S částí hry obsažené v DLC The Missing Link se počítalo již do původní hry, ale vzhledem k několika průtahům, bylo třeba vydání uspíšit a tuto část dočasně vyškrtnout. Podobně i souboje s bossy byly více přímočaré, než by fanoušci chtěli, protože byly produktem jiného developerského týmu a nebyl čas je pořádně dodělat. Vše bylo napraveno edicí Director's Cut, která vyšla 22.10.2013.

Deus Ex

Preprodukce hry (plánování produkce a vývoje) začala v srpnu 1997 a trvala přibližně 6 měsíců. Rozpočet činil úctyhodných 5-7 milionu dolarů, ale to jen proto, že tým Warrena Spectora opustil Looking Glass Studios a přidal se k Ion Storm na základě pozvánky Johna Romera, který Warrenu Spectorovi slíbil, že u něj může realizovat hru svých snů bez jakýchkoli omezení. Na počátku roku 1998 čítal vývojářský tým 20 lidí, kteří na hře pracovali 2 roky a 4 měsíce. Již na konci roku 2000 hra vydělala přes 5 milionu dolarů prodejem 138 840 kopií o průměrné ceně 40 dolarů. Dalších 91 013 kopií následovalo během roku 2001. V roce 2009 nový majitel značky Square Enix ohlásil, že Deus Ex prodalo cca 1 milion kopií.

Světák Bob

Zambijština, která je použita jako druhý manual check těsně před koncem hry, není úplně nesmyslná. Některá slova - imbwa, manzi, nkuku či nyama pocházejí ze šonštiny, což je jazyk používaný mimo jiné právě v Zambii. Zároveň významem odpovídají svému českému překladu. Ne všechna slova se mi však podařilo dohledat. Přesto je to hodně slušná práce autorů v předinternetové době, čekal bych, že si Zambijštinu sprostě vymyslí.
Londo Mollari, 25.06.2023, zdroj: vlastní
+2

Fury of the Furries

Fury of the Furries

Fury of the Furries

Detective Pikachu

Při rozhovoru s jiným pikachu, Detektiv Pikachu řekne: "Tell your buddy to be the very best like no one ever was," což je odkaz na text anglické znělky animovaného seriálu.

Deus Ex

Jedna z prvních osob, která nebyla členem vývojářského týmu a testovala hru byla manželka Warrena Spectora. Vývojáři netrpělivě sledovali, jak hraje první misi a říkali si, že po stránce designu odvedli hroznou práci, jelikož Caroline zůstala v první části hry, kde po 20 minut klikala na všechny možné předměty a nepokračovala dále v misi. Caroline se pak otočila a nadšeně řekla, že takhle se ještě nikdy u video hry nebavila.

Deus Ex

Na počátku vývoje se plánovalo, že jeden z posledních 5 levelů měla být vesmírná stanice, která se měla podobat Citadel Station ze hry System Shock. To by posloužilo nejen jako easter egg, jelikož na System Shocku v minulosti pracovala řada členů vývojářského týmu, ale také by to z Deus Ex dělalo neformální prequel k System Shocku. Myšlenkou totiž bylo, že umělá inteligence z vesmírné stanice Deus Ex se časem vyvine v SHODAN ze System Shocku. Nakonec tohle ale nebylo možné realizovat, jelikož práva k System Shocku byla prodána Irrational Games, kteří začali pracovat na sequelu System Shock 2.

Deus Ex

Jeden z plánovaných levelů se měl nacházet i na základně na Měsíci. Vzhledem k technickým problémům se ale misi nakonec nepodařilo dokončit. Stopové prvky kódu těchto misí ale v herních souborech zůstaly.

Deus Ex

Hra dokázala předvídat řadu světových událostí, kromě zmiňovaných zničených budov World Trade Centra teroristickým útokem je to i předpověď propuknutí několika světových virových pandemií. Hra je fiktivně datovala do 30. letech 21. století, reálně však nejméně v roce 2009 přišla pandemie ptačí chřipky H1N1 a v roce 2019 pandemie viru Covid-19.

Dále hra v jednom textovém článku zmiňuje, že sportovní událost World Cup 2050 byla kompletně streamovaná přes internet. Připomeňme, že streamovací služby se staly běžné až 7-8 let po vydání hry.

Deus Ex

Jednotlivé levely představovaly uzavřené městské části např. Paříže, či New Yorku proto, že použitý Unreal engine by ve své době nezvládl vyrenderovat celé město. Z hlediska příběhu bylo uzavření městských částí zdůvodněno lock-downem kvůli hrozícím teroristických útoků.

Deus Ex

Hra obdržela následující významná ocenění: 

GameSpy
2000 – Hra roku
2001 – #18 nejlepší hra všech dob
2011 – #3 nejlepší hra nultých let 21. století

PC Gamer
2000 hra roku
říjen 2001 - #10 v seznamu top 50 her všech dob
duben 2005 - #27 v seznamu 50 nejlepších her všech dob

Game Developers Choice Awards
2000 - nejlepší design, nejlepší inovace (souboj o hru roku prohrál s The Sims)

Kromě toho Warren Spector tvrdí, že hra obdržela více než 30 ocenění "Hry roku" v různých méně významných médiích, či periodikách.

Deus Ex

Jelikož Deus Ex podporuje i nenásilné splnění většiny misí, je možné pomocí stealth postupu dohrát hru se zabitím pouze 3 osob. Využitím glitchů lze počet mrtvých snížit na 1.

Deus Ex

Hra měla vyjít i pro operační systém Linux, avšak vývojáři, kteří měli na starosti tento port, Loki Entertainment Software, v roce 2001 zkrachovali. Jelikož jejich oficiální webové stránky jsou stále částečně funkční, lze i dnes dohledat zmínky o tom, že Deus Ex pro Linux vyjde "již brzy".

Deus Ex

Hlavní režisér a producent hry Warren Spector uvedl, že Gabe Newell, spoluzakladatel Valve, testoval prototyp Deus Ex a byl to on, kdo jako první správně poukázal na to, že hra nevyvíjí dostatečný tlak na používání augmentací a vylepšování skillů. Proto byl posléze v závěrečných titulcích uveden jako další tester hry.

Deus Ex

V Japonské verzi hry došlo k několika změnám
- Augmentace čerpají energii v polovičním množství. To ale znamená, že augmentační torzo Power Recirculator, které ve standardní edici snižuje spotřebu energie všech augmentací, v Japonské verzi hry spotřebu energie zvyšuje, resp. dorovnává na úroveň standardní verze hry.
- na nejlehčí obtížnost dává hráč 4x větší damage a to jak do nepřátel, tak do překážek, jako jsou například dveře
- hráč dostává o 40% méně damage
- meč Dragon's Tooth dává 50 damage namísto 20 oproti standardní verzi

Polda 2

Paragraf z Policejního věstníku, který začne Pankrác recitovat krotitelce v cirkusu, je parodie na známou scénu z filmu Pulp Fiction, ve které postava Samuela L. Jacksona cituje pasáž z Bible (Ezechiel 25:17).

Polda 2

Abyste se dostali do rockového klubu, musíte jít na slovenského vyhazovače po dobrém a zeptat se na písničku, která zrovna frčí. Vyhazovač začne zpívat "neublížil som, neublížil som..."

Je to parodie na Vladimíra Mečiara, který písničku zazpíval pro diváky v televizi.

Croc: Legend of the Gobbos

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 32 minut a 56 sekund. Jedná se o 100% dohrání hry. Stalo se na PS2.

DiRT 3

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 4 hodiny, 46 minut a 47 sekund.

Cartman’s Authoritah

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 3 minuty a 18 sekund.

Carmageddon: Reincarnation

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 2 hodiny, 13 minut a 41 sekund.

Carmageddon II: Carpocalypse Now

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 55 minut a 6 sekund.

Carmageddon

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 2 hodiny, 20 minut a 30 sekund.

Alarm für Cobra 11: Nitro

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 52 minut a 49 sekund. Jedná se o 100% dohráni hry.

3D Ultra Pinball: Thrillride

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 14 minut, 10 sekund a 840 milisekund.

SkyRoads Xmas Special

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 13 minut a 22 sekund. Jedná se o všechny levely.

SkyRoads

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 16 minut a 31 sekund. Jedná se o všechny levely.

Driver 76

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 38 minut a 29 sekund. Jedná se o PSP.

Driver: Parallel Lines

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 41 minut a 35 sekund.

Driv3r

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 30 minut a 20 sekund.

Driver: San Francisco

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 2 hodiny, 28 minut a 33 sekund.

Polda 7

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 17 minut a 39 sekund.

Polda 6

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 40 minut a 7 sekund.

Polda 5

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 42 minut a 57 sekund.

Polda 4

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 58 minut a 2 sekund.

Polda 3

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 37 minut a 25 sekund.

Polda 2

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 25 minut a 38 sekund.

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 30 minut a 30 sekund.