Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Polda 6

Detective Hayseed - Hollywood

03.12.2014
31.01.2017
71
139 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Po dlouhých devíti letech se fanoušci české adventurní série Polda dočkali vytouženého šestého dílu. Jeho příběh zavede slavného poldu Pankráce do Hollywoodu, kde bude muset vypátrat zloděje, který ukradl seznam vítězů Oscara.

Hra se graficky navrací k prvním třem dílům série, protože 3D zpracování čtvrtého a pátého dílu se setkalo s velkou vlnou kritiky. Hlavní postavě propůjčil již tradičně hlas známý komik Luděk Sobota. Kromě něj ve hře uslyšíme ještě hlasy Martina Dejdara, Jiřího Mádla, Ivy Pazderkové, Jiřího Lábuse, Jiřího Krampola, Miroslava Táborského, Valerie Zawadské a Bohdana Tůmy.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Návrat kdysi především u casual hráčů adventur velmi populární série Polda čekal málokdo, jednak byl poslední díl propadák toho nejhoršího kalibru, byť k němu byla dobová média ještě překvapivě milostivá, především ale celá série vycházela z lehce pokleslé české devadesatkové "kolotočářské" popkultury, která je dnes dávno passé a mladším ročníkům už nejspíš nic neřekne. Inspirací pro vznik série tehdy byly především legendární Izerovy Policejní akademie, ostatně Zdeněk Izer se podílel na stylově velmi podobné a v podstatě konkurenční hře/sérii Horké léto, aneb Majer v akci, dále Soukupova filmová trilogie Byl jednou jeden polda a všeobecná porevoluční představa policajta jako nesvéprávného idiota, dokládaná tehdy hojně citovanými vtipy ve stylu "kolik fízlu je potřeba na výměnu jedné žárovky" z dobových tiskovin typu Trnky Brnky, které dnes už nejsou tolik aktuální, i když by si někdo při pohledu na působení lidí jako Robert Šlachta mohl myslet opak.

Zatímco první díl Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš byla na první pohled nenápadná adventura zasažena do ryze českého prostředí malé vesnice s tehdy ještě víceméně neskrývaně dementním hlavním hrdinou, která uspěla nejen díky zmíněnému námětu, ale i dabingu, pro který vydavatel sehnal Luďka Sobotu, bez nadsázky legendu stupidního humoru. Nebylo to žádné originální rozhodnutí, ostatně slovo originalita v souvislosti s touto sérii nemůže být vůbec zmiňováno, ale jednalo se o logickou volbu, protože hlas Luďka Soboty znal tehdy skoro každý z výše zmíněných Izerových Policejních akademií. Druhý díl od jiného týmu přinesl překvapivý ústup z jasně identifikovatelného českého prostředí, hra se z nepochopitelného důvodů odehrávala v jakémsi obtížné zařaditelném městě Marsyas, vypadala ale mnohem lépe, hrála se lépe a přinášela spustu dobových odkazů na tehdy dominantní TV N@va Vladimíra Železného, Esmeraldu nebo politiky typu Jaroslav Bašta a výsledkem byl zasloužený lokální hit. Potud je všechno v pořádku. Trojka se nesla v podobně divném a nesmyslně rozlétaném duchu jako dvojka s tím rozdílem, že všechno bylo o něco prázdnější, nudnější a celkově horší. Poprvé zde vidíme unikát této série, kdy pokračování vypadá, jakoby vyšlo dříve, než díl předchozí. Hlavní hrdina Pankrác už ani nebyl polda a trochu to vypadalo, jakoby Zima už nechtěl dále provokovat pořádkové sbory a celé to zavánělo rychloakcí s pokračováním úspěšně hry, která měla jít na trh co nejdříve a to s minimem investice do vývoje a bez ohledu na kvalitu. To se naštěstí nevyplatilo a pověst už tak nijak extrovní série utrpěla šrám. Ten měl napravit Polda 4, první skutečně ambiciózní díl. Dobová 3D grafika a nesmyslný námět s cestování časem, který se k sérii vůbec nehodil, ale způsobily, že čtverka nedosáhla obliby prvních dvou dílu a již zmíněný low-cost pátý díl, který měl Zima Software finančně udržet při životě, spíš vypadal jako freeware pokus ze střední školy a sérii tak nechtěně ukončil a zdánlivě pohřbil.

Šestka je tedy restart série a částečný pokus o navázání na nejúspěšnější první a druhý díl. Hra vypadá opravdu pěkně, hraje se dobře, obtížnost je tentokrát velmi nízká a žádný návod není potřeba, což je krok tím správným směrem vzhledem k místy opravdu vysoké obtížnosti prvních dílů. Dialogy pak bohužel stejně jako v předchozích dílech nejsou moc vtipné, vše ale jako obvykle zachraňuje božský Luděk, v jehož podání zní i sebevětší blbost snesitelně a vlastně i docela dobře. Sobota, který nikdy nebyl žádný dabér, se navíc oproti starým dílu znatelně zlepšil v tom, že dialogy odříkává přirozeně a především rychle, takže hráč už není nucen trpět při sálodlouhém předříkani výplodů neschopných scenáristů. Ti se ostatně oproti minulým dílům nijak nezlepšili a příběh není ničím, co by průměrný uživatel Databáze her nevymyslel za jedno posezení v hospodě. Zasazení do Hollywoodu a zaměření na zahraniční trh je samozřejmě úplný nesmysl, zvlášť když jsou autoři námětu a scénáristi prostí balicí bez patřičného rozhledu, o čemž svědčí ubohé pokusy o popkulturní odkazy, kdy to na nás podobně jako před 40-ti lety Vorlíček s Macourkem nejdřív zkouší s Fantomasem, kterého mimo Francii a socialistické Československo vůbec nikdo nezná, Johnyho Deppa považují za Brita a korunu tomu nasazuje u tvůrců českých her oblíbené pletení španělštiny s italštinou. Celé je to strašně béčkově, provinční a nechtěně hloupě, jakoby bylo zdrojem inspirace jedno vydání Rytmu života.

Přes to všechno na mě Polda 6 udělal pozitivní dojem. Hra působí sympaticky a to především díky Luďku Sobotovi. Sobota má podobně jako František Ringo Čech ten dar, že stačí aby promluvil a část obecenstva včetně mě má hned dobrou náladu. Nyní před autory stojí otazník co dál. Podle všeho nad tím tradičně nebudou moc přemýšlet, respektive nebudou to konzultovat s nikým, kdo by něco vymyslet uměl a v dalším díle klidně prsknou Pankráce někam do vesmíru, však on to už dabing nějak zachrání a navíc se to může zkusit prodat mimo republiku. Přitom si neuvědomují, jaký mají v rukou unikátní 90s materiál. Vrátit Poldu zpět do policejního sboru a vydat hru s ryze českým námětem, to by podle mě měla být cesta, jakou by se autoři měli vydat. Pro dabing by navíc nebylo od věci zajistit si služby Pepíka Náhlovskeho, Romana Skamene, Slávka Boury, Uršuly Klukové nebo Václava Faltuse a podobných bizarních charakterů, aby se posílil guilty pleasure feel celého projektu. Něco podobného ale bohužel podle všeho přesahuje jejich kapacity. Je to škoda, ale Luděk stále žije, těší se pevnému zdraví a naděje umírá poslední.

Pro: Ludek Sobota, odpočinková obtížnost, grafika, hratelnost

Proti: příběh, ubohé pokusy o popkulturní odkazy

+42
  • PC 85
No prosím. Po docela nepovedeném Poldovi 5 jsem čekal, že Polda 6 bude něco v podobné režii. Ale co se nestalo? By jsem mile překvapen a šokován.

Těžko se mi zde něco vytýká, opravdu. Snad jedině až moc jednoduchá obtížnost a přišlo mi, že bylo v šestce málo hádanek, ale to mi rozhodně neubylo na náladě.

Tento díl se mi opravdu líbil, jak po dabingové stránce tak i po grafické stránce. Dokonce i hudba velmi povedená. Takže Poldu 6 hodnotím velmi kladně a nepůjdu níže než pod 80% ale ani více než nad 90%. Trojka stále vede, ale šestka je trojce nepatrně blízko, takže 85% je na místě.

Pro: Dabing, grafika, hudba

Proti: Jednoduchost, méně hádanek

+24
  • PC 85
Jsem fanouškem série Polda a proto hned v předprodeji jsem si 6 objednal. Přiznám se, měl jsem trochu strach, aby to nedopadlo jako díl pátý, protože co si budeme povídat, příběh s cestováním časem už jsme jednou viděli....
A teď už k 6. dílu. Napíši pár věcí, které se mi moc nelíbily. Zobrazení všech aktivních předmětů hru hrozně urychlí a zároveň zkrátí. Za druhé, hra je opravdu jednoduchá a my "adventuristi" máme rádi výzvy, na druhou stranu člověk se nenudí a neustále se posouvá dál.
Grafická stránka, co se týče mě, by měla u vtipné a veselé adventury takto vypadat. Později jsem se dočetl, že pozadí byla dokonce ručně malovaná (na oficiálních stránkách jsou na prodej). Animace by jsem shrnul slovy: krátké, vtipné, výstižné.

K dabingu nemám téměř žádné výhrady - Luděk Sobota, Martin Dejdar, Jiří Lábus... to mluví alespoň za mě za vše. Jen mně někdy připadalo, že chtějí být vtipní za každou cenu.
Ve hře je také několik úkolů (hádanek), které je nutno vyřešit pro postup ve hře.
Mám radši jednodušší hádanky, než mnohdy ty složité, které řešíte i 20 minut.

Závěrem - Určitě nelituji koupě, za své peníze jsem si užil zábavu a odehrál pěkný příběh a tak to má být.

PS: Doufám, že bude pokračování.

Pro: Grafika, Dabing, Humor

Proti: Mohla být trošku složitější.

+23
  • PC 70
Ať se nám to líbí nebo ne, série Polda výrazným způsobem zasáhla do formování tuzemské herní scény a patří do zlatého fondu českých počítačových her. Po nepříliš vydařeném pátém díle se tvůrci ze Zima Software ve spolupráci s JRC rozhodli vydat dlouho utajovaný šestý díl s jednoznačným cílem zaujmout fanoušky prvních dílů.

K základům se vrací i technickým zpracováním: pryč je chladná 3D renderovaná grafika, naopak je k vidění stylizované a propracované kreslené zpracování ve 2D protkané řadou povedených in-game animací, jejichž zpracování je na poměry českých kreslených her skutečně na úrovni. Po grafické stránce tedy není mnoho věcí k vytknutí, stejně dopadá i tradičně nejsilnější stránka Poldy: kvalitní dabing v čele s Luďkem Sobotou.

I po příběhové stránce je to ten starý ‚zlatý‘ Polda. Opět se setkáme se spoustou jednoduchého českého humoru, spoustou známých celebrit i narážek na všechno možné. Tradičně ujetý scénář (s přimhouřením oka mající hlavu a patu) je zasazen do prostředí filmového průmyslu, takže v průběhu celého příběhu si milovníci celebrit i filmů všech žánrů přijdou na své. Průběh samotného hraní je navíc tradičně ztřeštěný, Pankrác se občas chová způsobem, že i světaznalý MacGyver by se divil, co všechno je možné dát dohromady.

Je možné kritizovat jednoduchý humor, prvoplánové narážky či nesmyslné kombinace předmětů, ale právě tohle byly prvky, které formovaly hratelnost prvních dílů a dopomohly k jejich úspěchu. A většina hráčů, pro které je Polda 6 určený, tak od něj přesně takovéto chování a hratelnost očekává.

Přeci jen se ale tvůrci rozhodli pro výraznější zjednodušení, kdy se ve hře téměř nedá zaseknout a příběh plynule postupuje. Mnohdy je to až na škodu a trochu vyšší obtížnost by hře prospěla. Nejvýraznější změnou je pak úprava způsobu kombinování předmětů z inventáře: nyní je možné spojovat předměty pouze na speciálně vyhrazených místech v jednotlivých lokacích (většinou jde o stůl), čímž se výrazně eliminuje otravná kombinace předmětů v inventáři ve stylu ‚všechno na všechno‘.

Od prvních zmínek o Poldovi 6 bylo jasné, že se tvůrci pokoušejí zaútočit hlavně na nostalgii hráčů, kteří prošli celou sérií od prvního dílu. Tito hráči určitě nebudou zklamáni, Polda 6 jim nabízí přesně to, co očekávají, navíc k tomu ještě v opravdu líbivém technickém zpracování. Otázkou je, zda má podobně zpracovaná hra se specifickým humorem šanci zaujmout i nově příchozí hráče nezatížené nostalgií.

Pro: dabing, návrat k 2D grafice, humor

Proti: příliš jednoduchá obtížnost

+23
  • PC 80
Musím se přiznat, že už jsem nečekal další pokračování vynikající série Polda, ale byl jsem velice mile překvapen, když se ke mně dostala informace o vydání dalšího pokračování, které jsem si nemohl nechat ujít.

Jedna z věcí, která mi trochu vadila, byla možnost zobrazení všech možných aktivních předmětů ve scéně pomocí stisknutí kolečka myši. Tato funkce sice hodně ulehčila hru i v případě, když už si neví člověk rady a musí zkoušet úplně všechny možnosti použití všech předmětů na každý aktivní objekt, ale trochu to ubíralo na kráse samotné hře. Hlavně, jakmile si na to člověk zvykne, tak má nutkání to kolečko mačkat pořád.

Další věc, která mě trochu zklamala je rozpačitý začátek hry. Návaznost na konec předchozího dílu je nulová, což je podle mě trochu škoda. Na druhou stranu chápu, že adventura Polda není jenom o příběhu, takže to není priorita pro autory hry.

Další věc, která mi zde trochu vadila, byl způsob kombinování předmětů. Hráč je nedělá moc často a nědělá je u sebe v inventáři, ale na různých místech (stůl, atd).

Ale abych jenom někritizoval, tak hra má i své kaldné stránky. Celková propracovanost hry po grafické stránce je velice dobrá, překvapivě dost povedené animace s velkou dávkou humoru. Dabing Luďka Soboty je dobrý, ostatní dabéři jsou taky ok. Kromě toho začátku je příběh hry dobrý, má hlavu a patu a taky pěkné zápletky v ději. Líbí se mi, že kromě řešení různých hádanek (které jsou celkem jednoduché) se hráč setká s celou řadou různých úkolů (skládání oskarových snímků na TV, hádanka u elektrického rozvaděče, atd).

Na závěr bych chtěl jenom říct, že jsem se u hry bavil a celkem často i hodně zasmál vtipné animaci nebo nějaké hlášce. Hru jsem si užil a mé celkové hodnocení je 80%.
+20