Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Polda 4

15.02.2002
07.08.2016
23.09.2016
72
319 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Pankrác si užívá dovolenou po dobře odvedené práci z minulého dílu, když jej kontaktuje starý známý profesor Santusov. Toho tajná ruská služba přinutila, aby pro ně pracoval a Santusov se obává, že by jeho vynalézání mohlo Rusku pomoci k nastolení celosvětového komunismu. Pověří tedy poldu, aby pomocí jeho stroje času odcestoval do blízké budoucnosti a přesvědčil se, zda jsou jeho obavy opodstatněné.

Pankrác se tedy přenese do Paříže budoucnosti, kde zjistí, že se rudým bratrům opravdu podařilo nastolit globální diktaturu potírající zhoubný imperialismus, jež ničí ducha pracovitého socialistického lidu. Stroj času se ovšem nešťastnou náhodou porouchá a polda musí podstoupit strastiplnou cestu několika časovými epochami, aby se dostal zpět do své doby.

Polda 4 je patrně nejvážnějším dílem série. Neznamená to, že by se jednalo o hru bez humoru. Změnu doznalo i grafické zpracování. Autoři poprvé opustili čistě kreslené 2D prosředí a postavy vymodelovali ve třetím rozměru.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Polda 4 představuje v sérii asi největší odklon. Je sympatické, že tvůrci ač díly sekali jak Baťa cvičky (4 díly během 5 let) se pokaždé pokusili přijít s něčím novým.

V případě čtvrtého dílu je to snaha udělat poměrně vážnou adventuru, kde fungují cestování časem, časové paradoxy, alternativní historie a především rusáci a komunismus. Pankrác si užívá luxusní dovolenou s Mucovou, když se ho pokusí někdo zabít a vzápětí ho žádá o pomoc vynálezce Santusov, kterého měl poznat na Sibiři v minulém díle (tam to ovšem nebyl Santusov, ale Sergej). Santusov vynalezl něco, co způsobí že všichni lidi na světě budou mluvit jen rusky a po Pankrácovi žádá, aby použil jeho stroj času, vydal se 10 let do budoucnosti a zjistil jak to dopadne.

Výsledek je děsivý a je to nejlepší pasáž hry. Rusko ovládlo svět, romantická Paříž je plná rusáků, papaláši se jezdí rekreaovat na Havaj. Pálí se zakázaná literatura, esenbáci pronásledují diverzanty, bují protekce, kontroly, údernictví. cenzura i disent. I když se hra nese v lehkém duchu, výsledek je mrazivější než tvůrci zamýšleli. Pankrác se tak vydá na cestu časem, která se vlivem pár "chybek" protáhne, navštíví pravěk, revoluční Paříž 18. století, starý Egypt a dokonce i jednu ujetou alternativní realitu, kde Francie bojuje s Anglií, používají se vzducholodě a parní stroje a nad vším bdí inkvizice... a to vše v roce 1996. Příběh je výborný, bohužel na úkor humoru. Ač řešení problémů či postavičky jsou pořád vtipné a Pankrác je inteligentnější a vychcanější než předtím, plácat se smíchy po kolenou nebudete.

Druhým mínusem je grafika. Kdysi mi to nepřišlo, ale renderovaná grafika je prostě ošklivá, čemuž napomáhá i šeď některých lokací. Havaj či Egypt ujdou, ale zbytek hry graficky za moc nestojí.

Jak dopadla samotná hra? Kombinace předmětů jsou stále stejně šílené jako vždy, naštěstí platí totéž co v předchozích dílech, že použitelné věci se ukážou a ten zbytek ne. Předmětů není moc, lokací je tak akorát, aby se v případě nouze dalo použít všechno na všechno. To co se zdá být logické se většinou dá provést, ale nad tím zbytkem si zavaříte mozek. A zbytečně, protože se vrátili nešvary z prvních dvou dílů - pixelhunting je zejména ze začátku šílený. I přes poctivé prohledávání obrazovek myší jsem občas něco našel vysloveně náhodou. A opět se v několika případech stane, že se některé místa stanou aktivní až časem. Pankrác naštěstí občas okomentuje ty největší špeky a dá hráči nápovědu.

Takže shrnutí. Cestování časem miluju, komunistická nástavba je mrazivě reálná, za to jdou body nahoru. Za špeky v hratelnosti a nevábnou renderovanou grafiku body dolů. Výsledek je tak zhruba nastejno s třetím dílem - nadprůměrná adventura, která sice není dalším Poslem smrti, ale rozhodně se za ni nemusí tvůrci stydět.

PS: Ten konec je na ranu. Pankrác zabrání vynálezům, ze Santusovat se stává houslový virtuoz, který nakonec ale stejně stroj času vymyslí. To si člověk řekne, že snažil úplně zbytečně.
+26
  • PC 80
Nevím, jak začít. Asi bych se opakoval, kdybych řekl, že jsem se pobavil, ale Polda 4 je díl vyjímečný, protože jsem v něm prožil určité napětí. Byl to díl, který se ukázal být vážný a to mě na čtyřce mile překvapilo.

Musím říci, že cestování časem bylo velmi, ale velmi povedené a byl to další skvělý nápad. O grafice a dabingu se nemá cenu bavit - jako vždy pecka.

Menší mínus bych dal hudbě, která nebyla tak výrazná a jako vždy tu pokulhává příběh. Ale i Polda 4 se dá považovat za skvělé pokračování série.

Pro: Cestování časem, dabing, grafika

Proti: Nezajímavý příběh, nevýrazná hudba

+25
  • PC 80
Na této sérii je hezké to, jak je každá epizoda odlišná. Pokaždé jiný grafický styl, humor, příběh, leč nejodlišnější z nich je právě čtyřka. Nejtemnější a bezpochyby nejvíce atmosférický dílek z již šestidílného dortíku. Právě možná z toho důvodu to zatvrzenému fanouškovi série bylo proti srsti. Onen přiblblý vesnický humor, kterým se Polda proslavil prakticky vymizel, což ze čtvtého dílu dělá černou ovci.

Příběh o cestování časem mi tehdy osobně přišel dosti originální a na naše poměry dost dobře zpracovaný. Při debutovém průchodu hrou jsem se vždy těšil, kde to zase skončím tentokrát, co jsem zase podělal. Mělo to tehdy i přes relativní jednoduchost zápletky svoje kouzlo. Tehdejší socialistická budoucnost a revoluční Paříž jsem si zapamatoval asi nejvíce.

Graficky to ani dnes není ošklivé. Co do detailu byl Polda 4 špičkou mezi tehdejší "klick and point" konkurencí a pokud opominu divné modely postav, nemá se ani dnes Pankrác zač stydět. Animace nejsou úplně super, ale na druhou stranu většina akcí, které Pankrác s předměty provádí jsou animovány, což také na rok 2002 nebylo zcela běžné.

Celkově pořád dost lituji toho, že se pětka od konceptu čtyřky odtrhla....možná by jsme potom nemuseli čekat na šestku jak na boží soud.

Pro: Grafika, solidní dabing, Atmosféra, na Poldovské poměry relativně logické hádanky.

Proti: Nevýrazná hudba, krátkost, nevyužitý potenciál příběhu.

+24
  • PC 80
Prvý krát trochu vážnejšie pojatý Polda a ako sa nám podaril! Pre mňa je štvorka rozhodne najlepším dielom. Dali by sa nájsť 2 hlavné rozdiely oproti predchádzajúcim Pankrácovým dobrodružstvám - 3D grafika a vážnejśie pojatie. Samozrejme, povestný Pankrácov humor, ktorý podareným dabingom vyšperkuváva Luděk Sobota, takisto nechýba, ale nájdeme ho v menšej a miernejšie miere. Autori si predovšetkým odpustili také tie najdebilnejšie vtípky. To zrejme preto, aby ich všetky napchali do piateho dielu, ale to je iný príbeh. 3D prostredie je vymodelované prekrásne a poteší predovšetkým rozmanitosť prostredí a ich prevedenie a atmosféra. Najmä komunistický Paríž budúcnosti prekypuje skvelou atmosférou, pozadu nezostávajú ani ďalšie klasické obdobia ako pravek či revolučné Francúzsko. Príbeh je slušný, no tak trochu pomalý a chýba tomu dynamika.

Čo je na hre zlé? Predovšetkým sú to otrasné animácie postáv. Naozaj, keď som videl, ako Pankrác vyťahuje z vrecka kraťasov olejničku a naolejuváva ňou kľúčovú dierku, musel som sa smiať. A to bolo pred piatimi rokmi, keď som hru hral prvýkrát. Nepríjemným prvkom je aj občasný pixelhunting, doplácajúci paradoxne na peknú grafiku. V niektorých lokáciách sa nedá rozoznať interaktívny predmet s nejakou textúrou, ktorá má iba dotvárať atmosféru. Toto sú však iba drobné kaňky na kráse inak veľmi sluśnej adventúry, ktorá robí zo série Polda aspoň trochu dôstojného konkurenta pre serióznejšie adventúry.

Pro: Grafika, dabing, hrateľnosť, príbeh, lokácie

Proti: Pixelhunting, pomenej humoru, animácie

+22 +23 −1
  • PC 75
Čtvrtý Polda je v sérii na první pohled unikátní. Jako jediný má totiž trojrozměrnou grafiku, současně i jeho příběh není stavěný na vtipech a parodii, ale snaží se být vážnější. Avšak ani o ten humor nebudou hráči ošizení.

Příběh přímo navazuje na trojku a je především postaven na cestování časem a vypořádávání se s časovými paradoxy, což není u adventur zase tak běžné. Za mě tedy spokojenost, nicméně příběh má několik much. Především je to postava vědce profesora Santusova, se kterým se Pankrác ve třetím díle vůbec nesetkal. Přitom z dialogů plyne, že se jedná o hladového vědce Sergeje ze Sibiře. O profesorovi Santusovi se vždy jen mluvilo a podle všeho umřel při výbuchu. Druhou krpou je pak postava Mucové, respektive Mucovové. Elitní agentka FBI se po "převratu" stala barmankou? No dobře, ale že se po deseti letech ihned nepoznali? Pouze její krátká poznámka po dořešení všech problémů na Havaji? To mi tolik nesedí.

Hratelnostně jsem se hrou také spokojen. Měl jsem teda dost záseků, ale nakonec se mi je podařilo všechny vyřešit bez koukání do návodu, ale dost jsem se u toho zapotil. Líbí se mi, že jednotlivé postupy jsou především logického charakteru a dávají smysl. Ve hře dojde i na dvě minihry s tím, že hlavně Souboj myslí se fakt povedl.

Dělat 3D hry bylo prostě v té době in, takže se tvůrci drželi trendu a vznikla z toho kombinace 2D a 3D grafiky. A musím říct, že se jim to celkem povedlo. Není to sice nic, z čeho bych spadl ze židle, ale rozhodně neurazí.

Již stálicí série je vysoká kvalita dabingu a i zde tomu není jinak. Bohužel je to již bez pana Nárožného, kterého mám s hrami napevno spjatého, ale musím pochválit především pana Postráneckého, který ty záporné postavy prostě umí svým hlasem skvěle podat. Rád si také poslechnu hlas pana Fišera, při jehož mluvení si vždycky vybavím některé filmy a seriály z mého dětství, kde byl jeho hlas slyšet. Vytknout ale musím hlas paní Spoustové, které mi pro roli Mucové moc neseděl. U ostatních postav byl její hlas fajn.

Řekl bych, že je vždy dost těžké dělat změny v jádru konceptu série a přijít s něčím jiným. Zde se to vývojářům dle mého názoru celkem povedlo a tak čtvrtý Polda patří k mým oblíbenějším dílům celé série.
+17