Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Polda 3

70
299 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
01.11.2000 PC
15.06.2011 iOS
19.12.2012 Android
Vývojáři:
Zima Software
Oficiální stránky:
http://www.polda5.cz/polda-3-informace.php
Ve třetím dílu úspěšné české adventurní série se hlavní protagonista, polda Pankrác, stává soukromým detektivem. Hned první zákaznice mu zadá případ, který se ze začátku zdá být triviální. Vše se točí okolo kuchaře, kterého hledá jeho bývalá manželka. Pankrác ale brzy zjišťuje, že to nebude obyčejná vařečka ze čtvrté cenové kategorie, ale spíše velká ryba, která má na starost jídelníček slavné hokejové hvězdy. Případ se ještě více zkomplikuje, když kuchař spolu s hokejistou zmizí.

Ve třetím dílu se poprvé v sérii objevilo několik novinek - například v podobě miniher, ale pilíř série - špičkový dabing (Luděk Sobota, Petr Nárožný, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser) zůstal.

Autoři v roce 2008 nabídli na svých stránkách hru (speciálně upravenou pro Windows XP) ke stažení za symbolickou cenu objednávkou přes SMS.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak jako ta část v Iráku je příjemně politicky nekorektní, to jako jo. Dostává mě taky ta technohudba, jak z need for speed:D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Upozornění: tento text není klasickým komentářem/recenzí/shrnutím vlastních dojmů, jako spíše pokus o zamyšlení.

Polda 3 je kvalitně odvedená práce, vzhledem k roku vydání se ani nechce věřit, že za jeho jádrem stojí jen několik málo lidí. Zároveň je to takový mutant, hybrid, který do značné míry rezignuje na vše, co dosud činilo Poldu Poldou a zároveň nasál všechno, co přišlo někomu zodpovědnému na předchozích adventurách dobré či zajímavé. Zároveň jde dle mého také o závěrečnou tečku za klasickou českou adventurní školou, která byla dělaná pouze pro domácí trh. Vskutku, konec jedné éry... BTW, víte o tom, že scénář pochází od těch samých autorů jako DreamLand: Final Solution ?

Polda 3 z části zachovává komiksový styl z druhého dílu, především co se týče ztvárnění postav. Pozadí jsou ovšem renderována, přesně ve stylu virtuálních realit v již zmíněném DreamLandu . Minihry byly naopak převzaty z Horkého léta 2 (k mojí nevelké radosti). Oproti DreamLandu nepůsobí toto spojení až tak moc jako pěst na oko, Minihry-mezihry jsou zde rovněž pestřejší, než co předvedl Honza Majer.

Co se příběhu týče, je o něco silnější a o maličko lépe provázanější než u Poldy 2 a dokonce na něj jedním malým detailem navazuje - klony -, přes určitou vyzrálost mi přišel už poměrně utahaný, ne tak zajímavý nemluvě o tom, že nám autoři zatajili reakci paní Slabé na fakt, že dědictví nebude. I když třeba je to nějak podchycené v následujícím díle, který jsem zatím hrál jen chvíli a nepamatuji se.

Nakonec jen osobní poznámku - série Polda vlastně drží Zimu software nad vodou, nemáte ten pocit? Pokud se nepletu, jejich posledním projektem kromě této série bylo Bloodline a od té doby jen vydávají nejrůznější kompilace Poldů (nejdřív celá série za 499,- v roce 2007, o dva roky později už jen za 99,-, různé porty druhého a třetího dílu na iPod, iPad a Android, nadabování dvojky do angličtiny, vydání čtyřky v Polsku a pětky v Rusku a Itálii...
+26
  • PC 90
Tak se mi povedlo dohrát třetí díl Poldy, i když jsem se docela zpotil, hlavně u miniher.

Plusy jsou pro mě určitě velké množství lokací a rozmanitost postav, stejně jako u dvojky. Opět skvělý nápad.
Mínusy bych dal minihrám, které měly občas přehnaně těžkou obtížnost.
Ovšem graficky je hra opět naprosto super a neměl pro mě chybu. Krásně se ovládá a je to opět zábavné.

Za mě je třetí díl Poldy asi zatím nejpovedenější. A samozřejmě, kdo má rád adventury, doporučuji.

Pro: Rozmanitost postav a lokací

Proti: Obtížnost miniher

+18
  • PC 75
Polda 3 je pohodová adventura, kterou mám rád. Většina věcí, co jsem vyčítal dvojce je pryč a zbylo jen to příjemné - humor, ulítlý příběh a pestrobarevné lokace.

Pankrác byl odejit od policie a tak se z něj stalo soukromé očko. V typicky českém prostředí pátrá po kuchaři Cecvárkovi, kterého potřebuje jeho exmanželka k převzetí závěti. Nechybí tu nic - militantní důchodci, malej spratek, vietnamský prodavač, pár ožralců i kuchař co neumí vařit. Jenže to je jen začátek - Cecvárek totiž vařil pro slavného hokejistu Jaromíra Jágra, tedy pardon Jégra, který zmizel taky. A Pankrác se stává agentem CIA, začíná spolupracovat s ehm "krásnou" agentkou Mucovou a vydá se odhalit spiknutí, které ho zavede po celém světě. Ač je to humorná adventura a v každém prostředí si tvůrci dělají prdel z místních stereotypů, scénář kupodivu drží docela pohromadě a dá se říct, že jsem se výborně bavil. Nechybí tu jihoamerické ostrovy (s geniálním mluvícím bobrem a kapelou Trio Kretenos), tajná ruská základna, Irák či naopak New York a základna CIA, kde agenti vyslýchají ufouny :) Samotná zápletka vrcholící na zimním stadionu by klidně uspěla v nějakém béčkovém devadesátkovém filmu. Nechybí tu samozřejmě ani trochu sci-fi (zpomalování času, teleportace) a pár známých jmen ale všeho s mírou.

Dabérů je ještě více než v předchozím díle, samotný Pankrác je celkem schopný, občas cynický detektiv, jehož hlášky stojí za to a občas svými monology funguje jako nápověda.

To vše v pohodové grafice, která by rozhodně neudělala ostudu ani v zahraničí. Stále se jedná o klasické 2D, kde je občas vložen nějaký 3D objekt.

A hratelnost? Tvůrci se vykašlali na backtracking, vykašlali se na pixelhunting a díky bohu i na objevující se aktivní místa. Zůstaly tu naprosto zběsilé kombinace a úkoly, ale vzhledem k tomu, že inventář nemáte zaplněn nepotřebnými krámy a v každém místě se pohybujete na víceméně pár lokacích se dá na všechno celkem v pohodě přijít. Samozřejmě funguje i inteligentní spojování předmětů kdy se správná kombinace ohlásí a také dvojklik. Občas pravda musel pomoc návod, protože Vás nenapadne prohledávat všechno (podlaha u psychiatra), ale dá se říct, že si co se týče hratelnosti nemůžu stěžovat - s jednou výjimkou.

Tou výjimkou jsou minihry. Už první čára mi dala zabrat, než jsem našel správnou kombinaci síly a úhlu vrhu. Pak přijde lov na krysy, kde Vám v rychlém přesunu překáží tělo Pankráce a střelnice, kdy potřebujete reflexy hráče 3D her. Všechno jsem zvládl, ale u svlékacího prší, kdy počítač nepokrytě fixluje jsem to vzdal a pomohl si cheatem na přeskočení a totéž u nesmírně otravné arkádové střílečky s ponorkou. Ty minihry mi to dost kazily, jinak je třetí díl solidní pohodovkou. Pěkná grafika, pestré lokace, příjemná hratelnost, spousta humoru svázaná v rámci žánru slušným příběhem. 75%.
+17
  • PC 90
Hodnotit třetího poldu je pro mě těžké. Na jednu stranu se dá hodnotit( a tak ho také hodnotila spousta recenzentů) skepticky, jelikož neudržuje tradici série v tom, že Pankrác už není u policie a pracuje daleko za hranicemi CŘ. Mé hodnocení, které dle mého názoru odpovídá kvalitě hry je však odvozeno od toho druhého způsobu hodnocení, a sice hodnocení hry jako samostatného titulu, bez toho že by nějaké předchozí díly měl. Pokud se tedy prokoušete přes to, že Pankrác je soukromé očko, nemá s policií nejvřelejší vztah a zejména skrz fakt že některé minihry mají poněkud těžkopádné ovládání čeká na vás poctivá adventura plná všech známých prvků. Jen namádkou vyberu například Americké oči (variace na čáru) což je minihra vezkrze povedená a nebo otevírání popelnic jenž paradoxně slouží zejména jako líhně na krysy je kvůli neohrabanému ovládání povedená už méně.
Grafika, se mi snad až na odstrašující první videosekvenci vcelku líbila. Postavy (zejména němec v museu), podobně jako lokace (tady musím vyzdvihnout zejména La Kukarača) jsou skutečně různorodé a minimálně milovníky adventur, mezi které se už několikátám rokem hrdě počítám ke hře přiková na dlouhé hodiny. Každopádně pro mě jde o jeden ze skvostů adventurního světa, který stojí za vyzkoušení.

Pro: Grafika, rozmanitost postav a lokací

Proti: těžkopádné ovládání miniher, občas poněkud trapný humor ve kterém díky umu dabéru vítězí forma nad obsahem, pro někoho po čase stereotyp

+14
  • PC 70
Ve třetím díle se Pankrác ocitá na prahu kariéry soukromého detektiva. Jelikož, jak sám říká, byl od policie odejit. A tak se pokouší prorazit jako detektiv. Má svoji kancelář ale případy se nehrnou. A tak když se mezi dvěřmi objeví žena, která se představí jako paní Slabá (muskulaturou se svému jménu ani nepřibližuje). Dáma pokročilého věku hledá svého manžela. Bude totiž dědit a k převzetí tohoto bohatství se musí dostavit oba, ona i manžel, František Cecvárek. První případ pro Pankráce v roli soukromého vočka může začít. Cecvárek je kuchař, který vaří pro Jaromíra Jégra, hokejovou hvězdu New York Lions. Začne tedy pátrat v hospodě, kde Cecvárek vařil. Kuchaře tu nenajde. Místo něj tu najde momentálně velmi společensky unaveného agenta hokejisty Jégra a od hospodského se dozví, že agent svou hokejku ztratil, utápí se v alkoholu a čas odčasu se v podnapilosti vydá do ulic, kde ho hledá. Jakmile je s agentem kloudná řeč, dostane Pankrác za úkol Jégra najít. A tak se od hledání obyčejného kuchaře rozrůstá případ dál, o hledání hokejové hvězdy v samotném New Yorku v Americe. Tam se potká se svou budoucí kolegyní, agentkou Mucovou, která s ním začne spolupracovat. Postupně se začne případ odtajňovat. Cestou se Pankrác vydá třeba do Jižní Ameriky (pomůže stmelit světoznámou kapelu Trios Kretinos a dokonce na jejich koncert přizve jejich největšího fanouška - mluvícího bobra Chozého), Íráku (zničí náletem místní kavárnu bezvěrců), Prahy ale také na Ulithi (kde se setká s hledaným kuchařem Cecvárkem) - tichomořský ostrůvek s krásným hotelem nebo třeba na Sibiř (potká tu dokonce samotného Jamese Bonda!).

Polda 3 přináší nejen propletený příběh, ale také do hry vnáší minihry. Někomu se líbí jinému ne. Přiznám se, že minihrám jsem moc nefandil. Zlatý Scorpion Cheater! Po napsání cheatu šlo minihry přeskočit. Po dokončení jedné z nich se v menu (bonus) dalo ke hraní dané minihry vrátit. Celkově jich bylo šest, z nichž jedna se v bonusech neobjeví. Tou jednou bylo střílení pistolí na krysy u popelnic. Úkolem bylo s Pankrácem zvednout víko, pod kterým se krysa ukázala a z okna přihlížející bába začla střílet. Po zabití deseti krys se dalo pokračovat dál. Muselo se ale pospíchat, protože jakmile jedna krysa utekla, začlo se od znova.

Americký oko je první minihra, kde je cílem házet mince na terč namalovaný na chodníku, nic těžkého. Čím blíž středu tím víc bodů. Po chvíli se dalo ovládání osvojit. Daleko víc jsem proklínal minihru Střelnice CIA, kde vyskakují v rychlosti terče a pomocí myši musíte stíhat střílet emzáky, zloděje, terče, nabíjet a pokud možno netrefit kolemjdoucí dítě. Pro postup se muselo dosáhnout 750 bodů. V době prvohraní jsem se chodil rozdýchavat po pokoji. Co mě ale donutilo použít cheat k přeskočení minihry byla Ponorka. Pankrác se musel z ostrova dostat ponorkou. Prostě klasika alá Tubularworlds, Star Force (NES) apod. Na spodní části obrazovky koráb, jež ovládáte a před vámi překážky k vyhýbání a k postřílení. Tehdy jsem se nespočetněkrát zakousl do klávesnice. Člověk se tak krásně prostřílí, myslí si že je konec a v tom zavadí o kámen a začne znovu. Nejzábavnější hrou bylo ale Prší. No i když. Prostě klasická karetní hra okořeněná svlíkáním. Kdy na jedné straně svlečený pankrác pouze s trenýrkama a na straně druhé sličná oblečená žena :-) Pak se ale karty obrátily. Jediné co bych téhle minihře vytkl je dabing. Ono dokola poslouchat "vynáším" "berete dvě" nebo lechtivě znějící "stojíte" "líznu" ... :D to opravdu donutí si ztlumit repráky. K poslední minihře jsem použil rovněž kod. Šlo o nudnou Skládanku, která je tak hnusná a nezábavná a navíc je na samotném konci, že člověka to nutí tuhle blbost přeskočit.

A samozřejmě, jak je u Poldy zvykem, narazíte na mnohé zapeklité situace a některá nelogická řešení úkolů. Za všechny je třeba vyzdvihnout třeba zelektrizovaného kraba použít jako baterku do seismologického přístroje (bez návodu bych na to nikdy nepřišel) nebo třeba nejhorší úkol kdy se s Pankrácem musím dostat do letadla a zbavit se tak pilota. Je třeba mu za pomocí větráků, okna, lampičky a hořáku spálit vlaštovku, se kterou si hází a pak ho odpálit s katapultovacího křesla (nejhorší pasáž ve hře).

Hra má o něco lepší grafické provedení a nabízí vyšší rozlišení. Také je vykreslena tak, že každý předmět, který lze sebrat je jakoby nesourodý s pozadím. Na první pohled viditelný. Nehrozí tu žádný pixelhunting. Na něj autoři záměrně naráželi v situaci, kdy si Pankrác bere od vyslíchajícího policisty zapalovač. Policista ho položí na stůl. Pankrác se otočí čelem k obrazovce a říká něco ve smyslu - kdo by si nevšiml toho jednopixelového zapalovače na stole? :-)

článek s obrázky

Pro: různorodost prostředí, více postav k rozhovorům, bláznivá zápletka

Proti: nevýrazné pozadí hry (vstup do nějaké lokace šlo přehlídnout - seismologická stanice na ostrově), méně humoru, minihry

+14 +15 −1