Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DreamLand: Final Solution

68
32 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1999 PC
Vývojáři:
DreamLand: Final Solution byla ve své době nejrozsáhlejší hrou českého původu. Ve hře se hráč zhostí role novináře cestujícího na zábavní orbitální stanici, aby vyšetřil záhadné ztrácení rozumu u hráčů virtuálních her. Během putování hrou navštíví hráč nejen sci-fi prostředí vesmírné stanice DreamLand, ale také středověká prostředí, pirátské loděnice nebo se zhostí role Frankensteinova pomocníka.

Celá hra je, jak se na point and click adventuru sluší, prošpikovaná hádankami a rozhovory. Zkrátka vše, co se zamlouvá všem milovníkům klasických 2D adventur.


Poslední diskuzní příspěvek

Isair: na win 7 se to nainstaluje v pohode a pak staci zvolit rezim kompatibility pro win95. Zatim to bezi bez problemu.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Je až s podivem, že v době vycházení Poldů a jemu podobných her byla u nás vytvořena takováto rozlehlá a zajímavá adventura. O to víc škoda, že na rozdíl od přiblblé série upadla do zapomnění.

Klasická adventura ve sci-fi prostředí je přesně to, co mi padne do noty. Proto tuto hru hodnotím trochu lépe než by si možná zasloužila. Vesmírná stanice Dream Land je zajímavým místem pro příběh, který se na ní odehrává. Jen škoda, že autoři nezůstali pouze zde, případně přechody do virtuální reality neudělali jen výjimečně. Většina "virtuálních" příběhů nemá s hrou prakticky žádnou spojitost a na hlavní příběh naváže leda tak na úplném konci. Děj je tím otravně natahován, postrádá jakýkoliv spád. Je to prostě jako by jste si dali pauzu a odskočili si na chvíli zahrát úplně jinou adventuru. Jinak za zmínku stojí i fakt, že musíte rozhovory odklikávat. Je to sice drobnost, ale celkem otravuje.
+12+11 / 0
  • PC 70
Dream Land je jednou z mála českých her, o které jsem v době jejího vydání věděl (ovšem screenshoty, které jsem viděl, mě příliš nezaujaly, nezaujala mě tehdy ani hra jako taková a popravdě bych na ni v té době neměl finance - cena tehdy byla srovnatelná se zahraničními tituly, tj. něco přes tisícovku).

Na první, druhý i třetí pohled vypadá hra dost odpudivě - grafika taková vyblitá, obličeje děs běs, hlavní postava vypadá jako ošklivej brácha toho z Red Hell a hudba znící v prostředí stanice (kde se pohybujete dobrou polovinu herní doby) deptá už po prvních pár tónech. A dabing... to není ani "čítankový" z Gooky - někteří z dabérů prostě jen odhrkali text ve snaze mít to co nejrychleji za sebou. Snaží se tu jen osoba, která namlouvala starší dámy a jejíž hlas připomíná Miriam Kantorkovou. Vůbec celý dabing působí dojmem, že byli najmuti pouze čtyři herci (i když jejich seznam je působivě dlouhý).

Virtuální reality (VR) vypadají zcela jinak, jde o renderovaná pozadí, která naopak působí velmi dobrým dojmem - o to hůř jsou do nich zakomponovány postavičky. Hudba v těchto pasážích je většinou na daleko lepší úrovni (hlavně Macao), jen namluvení je tu nezřetelné (pravděpodobně má spolu se změněným vizuálem svérázně simulovat pobyt ve VR). O to horší je, když okolní ruchy zcela dabing přehluší.

Příběh... no, kdyby byla hra zahraniční (a tedy do ní nality větší finance a upravila se grafika, plus ten dabing), mohl z toho být epický kousek. Takhle by snesl pár zásahů dramaturga, protože mě začal zajímat až v momentě, kdy se objevil první "duch ve stroji" - ostatně i sami autoři se snažili být světoví, vzhledem k jménu, kterým obdařili hlavního protagonistu a vůbec zasazením do kontextu (ovšem hlášku "á, Pilsner... ti Češi se dostanou všude" si přesto neodpustili :-P. Možná ale pomalost rozjezdu má své opodstatnění a pomáhá k lepšímu zžití se s prostředím - ostatně stopy k odhalení finálního tajemství jsou roztroušené po celé délce hry a tak zhruba od dvou třetin to začalo vše zapadat. Kromě toho, hra vám na některých místech dává možnost lhát či mluvit pravdu - i když je výsledek nakonec stejný, dopracujete se k němu různými cestami. Nemluvě o volbě pomocníka v oné misi na Macau.

Po technické stránce bych vytknul snad jen neustálé přehazování cédéček (tři kusy - virtuální reality jsou na posledním disku, stanice na druhém a ingame animace na prvním). No a ty texty - tady někdo pěkně odflákl korekturu. Ani tak nejde o to, že některé postavy mluví nespisovně a hlavní hrdina čas od času zakurvuje, ale ty hrubky, ty hrubky (a při odinstalaci taky - "Některé komponenty nemoly býti odstraněny")...

Přestože mě hra dlouho nechytila a má spoustu much, finální verdikt sedmdesáti procent je myslím zcela zasloužený.
+12+13 / -1
  • PC 35
Tahle hra není jen o tom, přijít na všechny herně adventurní zapeklitosti, poměrně zásadní adventurní oříšek tkví i v přelstění programu jako takového a vyhnutí se všemožným bugům, které zabraňují v jejím dohrání. Například zmizení postavy v konkrétním místě a následný výhoz do Windows, pokud jste zrovna žena (musíte se přeměnit na ženu na poslední chvíli a ne již s předstihem), nebo například pravidelné zaseknutí hry, pokud nevyřešíte puzzle s výherním automatem hned napoprvé a dovolíte si ještě jednou odskočit jinam, nebo třeba zásek hry, pokud použijete kleště na otevřené okno v nemocnici rovnou a nepočkáte na to, než ho černoch zavře nejdříve bez kleští... plus celá řádka nepravidelných chybových hlášek, ztmavení herního světa, jeho problikávání a dalších zatuhnutí, které se dají vyřešit pouze dřívějším savem. Je toho opravdu hodně. A já se ptám, je to proto, že tuhle hru hraji příliš dlouho po jejím vydání, nebo je to absolutní neschopnost vývojářů a betatesterů? Asi kus od obojího. Každopádně měl jsem obrovský kus štěstí, že mi bylo umožněno vůbec dospět do slastného nápisu "KONEC".

Co se týče samotné hry, grafika je i na svou dobu opravdu hrozná. Nevím, co bylo horší, jestli svět reality, či reality virtuální, která má poměrně odlišný charakter, ale musím říct, že narozdíl od ostatních, se mi plně kreslené ztvárnění skutečné reality líbilo více, než odpudivá kombinace renderové a kreslené grafiky v realitě virtuální.

Co se týče příběhu, který by měl být alfou a omegou každé adventury, ten je jakž takž, ale není to žádné terno. Zabíjejí ho neustálé skoky do nesouvisejících prostředí virtuálních realit, ve kterých se, s výjimkou té poslední, neděje vůbec nic, co by mělo na příběh nějaký vliv, většinou kromě posledních tří sekund. V té předposlední ten vliv dokonce není absolutně vůbec žádný a nechápu, co to tam dělalo. Obecně jsou příběhy z virtuální reality o ničem a jsou jen o kombinatorice předmětů, aby se hráč zapotil.

Dabing je rovněž hrozný. Ani mi tolik nevadí, když někdo ten text jen odřiká, ale chci, aby mu bylo aspoň rozumět. Jak může některý z rádoby dabérů polykat text natolik, že spolkne klidně dvě poslední slabiky slova? Navíc dabing ve virtuálních realitách je tuplem neposlouchatelný kvůli užití nadměrného hallu. Samozřejmě chyby v textu jsou rovněž odsouzeníhodné. Nejde jen o překlepy, ale i o triviální chyby ve vyjmenovaných slovech apod.

Co se týče point and click prvků; hra v ničem neporadí, pro mě to bylo tedy celkem hardcore. Logika naprosté většiny úkolů citelně pokulhávala, logičtější řešení je nahrazeno nelogickým řešením (například když má tulák hlad, proč mu obstarávat kvalitní hamburger z fungujícího přístroje na hamburgery, když můžu půl hodiny hledat náhodnou postavu, která mi prostě dá nějaký blivajz?). Práce s inventářem je neskutečně pomalá a často jí musí člověk dělat na několikrát, protože se předmět odklikne. Ve hře citelně chybí možnost přeskočit animaci chůze hlavního hrdiny, to je zvláště otravné, protože veškeré předdefinované úkony musí postava vykonat z konkrétního místa a pokud si může postava vybrat mezi dvěma cestami, zvolí tu delší. Nutnost odklikávat rozhovory mě osobně nevadila, alespoň člověk všechno stihne.

Další věcí je pixelhnunting, který je rovněž přítomný, s tím se pojí i častá nutnost najití předmětů, které nejsou vidět, ale jsou za něčím a člověk tedy musí přejíždět myší přes celou lokaci, protože kdekoliv může být cokoliv. Otravuje i občasný výskyt přemíry aktivních políček na malém prostoru, člověk aby si vzal lupu a na ovládání myši použil nějaký operační nástroj pro jemnou motoriku.

Hudba je neskutečně repetetivní, zvuky rovněž. Například při hluku davu trvá jeden zacyklený sampl asi sedm vteřin a brzy se ho člověk přejí.

Rozdělení hry na 3 CD je také neskutečně otravné. Kdyby prostě tu hru rozdělili na tři části podle příběhu, je to naprosto ok, ale někdy člověk musí měnit CD třikrát během deseti minut. Virtuální CD vám nepomůže, protože hra bere v potaz jen jeden z virtuálních disků.

Abych to tak shrnul, na této hře vidím dvě positiva, všechno ostatní je negativem. Příběh není úplně zlý a překvapí občasná možnost volby, která v jednom případě i změní postup do dalších deseti minut. A samozřejmě je tu ještě jedno positivum, pokud vím, hra se nedá nijak zkazit, aniž byste na to hned nepřišli nápisem Game Over, nebo opakováním celého úseku. Takže žádné sviňárny jako v Gooka nebo v Tajemství oslího ostrova se nekonají. Jinak však dost bída.

Pro: možnost volby, relativně interesantní příběh, leč s nevyužitím potenciálem

Proti: bugy, grafika, hudba, zvuky, dabing, pravopisné chyby, nelogičnost, zdlouhavost, příběhy ve virtuální realitě jen zdržují, nesmyslné žongolování s třemi CD...

+11+11 / 0