Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Původní koncepty měly velké ambice, nakonec bylo však bezmála 500 stránek zredukováno o 270. Ve hře tak nakonec není mnoho plánovaných lokací, z nichž stojí za zmínku především Bílý dům, osvobození zajatců z koncentračních táborů jedné z organizací, průzkum velitelství NORAD, londýnská podzemka, podmořský Disneyland v Tokiu nebo závěr situovaný na povrch Měsíce.
JC mělo původně znamenat Jesus Christ, Spector se však později vyjádřil, že šlo především o univerzální jméno aplikovatelné na libovolnou genderovou volbu, kterou chtěli hráči na počátku rozehrání nabídnout. Nakonec byla tato volba možná až v pokračování.
Původní název projektu byl Troubleshooter, který měl naznačovat styl hry; v roli agenta Jake Shootera jste řešili vyhrocené situace vícero způsoby, jakými bylo vyjednávání s teroristy, prolézání šachet či prostá akce. To vše mělo však podléhat realističnosti celkového zpracování. Origin tuto nabídku odmítl podporovat, Warren Spector ovšem nepolevil a s návrhem uspěl u Johna Romera, načež hra pokračovala ve vývoji. Její pracovní podtitul zněl „Roleplaying in a World of Secrets, Lies and Conspiracies“.
Deus Ex je v podstatě realizací „ideální“ hry podle Spectorova RPG manifestu, sepsaném v roce 1997.
Warren Spector měl sice koncept hry připravený už od roku 1994, kdy ještě pracoval u Originu, ale poté co v Originu s nápadem neuspěl se realizace projektu docela obával. Nápad se mu zdál poměrně riskantní, zvláště poté, kdy se snažil v Looking Glass Studios dostat do hry Thief více akce, ale byl svými spolupracovníky přesvědčován, že pokud bude mít hráč možnost bojovat, vykašle se na plížení. V době, kdy Electronic Arts lanařili Spectora na tvorbu RPG ze světa Command & Conquer, se ale objevil John Romero a přesvědčil Spectora, aby se přidal k nim do Ion Storm, s tím, že mu dá na vývoj jeho hry tolik peněz, kolik bude potřebovat. A protože Spector Romerovi věřil, přijal jeho nabídku a začal konečně pracovat na své hře.

Zdroj: Level č. 283 – Rozhovor s Warrenem Spectorem

Příběh

Ačkoli vás hra tlačí k tomu, abyste nechali svého bratra na pospas vojákům UNATCA a agentům MJ12, tak místo toho můžete Paulovi pomoct a nepřátele postřílet. Váš bratr Paul v tu chvíli zmizí, ale potkáte se s ním u Tracera Tonga.
V Liberty Island hned na začátku hry si lze všimnout při pohledu na Manhattan absenci budov WTC, kreré podle scénáře byly zničeny po teroristickém útoku.
Při úvodních záběrech, kdy nám hra ukazuje celý vymodelovaný New York, si lze všimnout, že v něm chybí Světové obchodní centrum neboli Dvojčata. Ovšem k teroristickému útoku a jejich zničení došlo, až rok po vydání hry.

Autoři uvádějí, že to bylo z nedostatku kapacity, a proto museli udělat kompromis a Dvojčata vyřadit.

Easter eggy

V New Yorku (Hells Kitchen) je Streetballové hřiště, na něm můžete nalézt basketbalový míč a hrát, pokud budete blízko vhození koše dostanete zprávu od vývojářů: "Sign him up for the Knicks!" ("Angažujete ho pro Knicks!")
Pokud v menu kliknete na Credits a poté napíšete "thereisnospoon" (musí být aktivované cheaty), hra se přepne do Matrix módu - viz video.

Ostatní

Hru lze dohrát bez jediného předmětu a bez vylepšení byť jediného skillu. Stále si můžete vybrat jeden ze tří konců.
Hra byla na serveru PC Gamer označena za nejlepší počítačovou hru všech dob.
Když v Hells Kitchen narazíte na street ballové hřiště, zkuste si zaházet. Za prohození míče obručí dostanete odměnu. Deus Ex: Human Revolution v této "tradici" pokračuje.
Na konci hry lze narazit na kádě s připravenými klony - každý subjekt má jméno, přičemž jeden z nich se jmenuje Alex D. = hrdina/hrdinka Deus Ex: Invisible War.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 43 minut a 20 vteřin.
K příležitosti 20. výročí hry vydali skladatelé Alexander Brandon a Michiel van den Bos s pomocí vydavatelství Materia Collective album Conspiravision: Deus Ex Remixed. Poslechnout si jej můžete například zde. Lukasz Sienkiewicz z Techlandu pak stojí za artworkem samotného alba.
Hra byla zařazena do knihy 1001 Video Games You Must Play Before You Die vydané nakladatelstvím Universe Publishing.