Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Verze hry

Po zániku Looking Glass Studios byla hra dlouhá léta legálně nedostupná. V roce 2012 se Night Dive Studios podařilo vystopovat vlastníka autorských práv a odkoupit licenci na sérii System Shock. Poté začala práce na tvorbě remasteru System Shock: Enhanced Edition, který vycházel z CD verze původní hry a byl vydán v roce 2015.

Vývoj

Hlas Shodan, zlého počítače ze System Shocku, obstarala manželka hlavního zvukaře z Looking Glass Studios. Nakonec se všem tak líbil, že zůstal zachován a nebyl nahrazen profesionálním hercem.
Wolverine, 07.05.2021, zdroj: Časopis LEVEL 182
+8
Grafický engine vycházel z Ultimy Underworld, ale ve výsledku byl v mnoha ohledech vyspělejší než první ID tech engine (Doom) a Build engine (Duke Nukem 3D). Podporuje totiž nakloněné povrchy, vyklánění do stran, proměnlivou gravitaci, realistickou fyziku, kamerové obrazovky, zpětný ráz zbraní a další. Specialitou je také tzv. 2,75D prostředí, které je limitováno rozdělením na jednotlivé sektory, ale fakticky je bližší pravému 3D než výše zmíněné enginy, které jsou označovány jako 2,5D. Připomeňme, že hry jako Doom sice na první pohled vypadají 3D, ale ve skutečnosti nedokáží zpracovat více podlaží na sobě. System Shock to dokáže.
Hra byla původně Warrenem Spectorem navrhnuta jako spin-off hry Wing Commander. Pracovní název byl Alien Commander a hra měla být zasazena do vraku kosmické lodi TCS Tiger's Claw z Wing Commanderu. Později se však Warren Spector a Doug Church shodli na tom, že chtějí více tvůrčí svobody a hra tedy nebude spojena s žádnou předchozí franšízou.

Tvůrci

Tvůrci nebyli vůbec nadšeni z nutnosti vydat disketovou verzi hry, ta byla údajně vydána z příkazu vedení jen proto, aby zvýšila prodeje. Warren Spector však později spekuloval o tom, že právě vydání omezené disketové verze hry snížilo konečný počet prodaných kopií.

Příběh

Prvním velkým úkolem hráče je zamezit umělé inteligenci Shodan ve zničení planety Zemi těžebním laserem. Pokud však hráč nenásleduje přesný postup, může i sám laserem planetu Zemi odpálit. Následkem je děkovný e-mail od Shodana s obrázkem hořícího města a pozvánkou na oslavu. V tento moment však hra končí.

Hardware

Minimální systémové požadavky:
CPU: 486DX 33 MHZ
RAM: 4 MB, pro přehrávání audiologů z CD verze 8 MB
HDD: 25 MB

Minimální systémové požadavky Enhanced Edition:
CPU: 1 GHZ
RAM: 128 MB
HDD: 1 GB

Easter eggy

System Shock byla první hra, kde bylo jako kód k otevření (prvních) dveří použito číslo 451, což je odkaz na knihu 451 stupňů Fahrenheita. Tvůrce Warren Spector uvedl, že tento kód sloužil i k odemčení kanceláří Looking Glass Studios v Cambridge, Massachusetts. Od té doby se tento kód, popř. jeho čtyřmístná varianta 0451 opakoval téměř ve všech hrách podžánru imerzivních simulátorů (série Deus Ex, Bioshock, Dishonored), ale i v dalších hrách jako např. Might & Magic X, Alien: Isolation, Mafia III, Half Life: Alyx, The Last Of Us Part II atd.

Ostatní

Pôvodná disketová verzia hry obsahuje niekoľko "cheatov", pričom nie je tak úplne jasné či sa jedná o vstavané cheaty alebo naopak ide iba o obyčajné "Bugy". Zároveň ale obsaghuje aj skutočné Bugy, ktoré boli cielene opravené v CD-ROM verzii.

1. Bug - V level 8 sú na jednom mieste zamknuté dvere vedúce do malého väzenia. Tieto sa majú dať odomknúť spínačom v cyberspace, ale programátori ho tam zabudli umiestniť takže sa tieto dvere nedali nijako otvoriť. V CD verzii už je spínač prítomný a do väzenia sa dá normálne dostať (po prejdení cyberspace). Nie že by tam bolo niečo podstatné alebo nebodaj nutné k prejdeniu hry, ale hráča to naštve keď objaví zamknuté dvere, ktoré sa nedajú otvoriť v dôsledku bugu.
2. Bug - tzv. "e-mail od mŕtvej". V level 5 hry sa nachádza žena menom Parovski, ktorá je napadnutá (aj s jej kolegami) Cortex reaverom. Prostredníctvom e-mailovej správy prosí hráča o pomoc. Problém je, že hra má natvrdo nastavené že pri vstupe na level 4 obdrží hráč prvú správu a potom tuším pri vstupe na level 5 druhú správu. Na tom by nič nebolo, keby nebolo možné vstupovať do levelov aj v inom poradí. Pretože ale z level 3 vedie výťah aj priamo do level 6, z ktorého sa dá potom ísť do level 5 tak tu dochádza k bugu. Správa v level 4 totiž príde bez ohľadu na to, či už hráč cestou cez L6-L5 Parovski objavil a teda zistil že je už mŕtva. Keď potom zíde výťahom z L5 do L4 obdrží správu s prosbou o pomoc, hoci už objavil mŕtvolu odosielateľky. V CD verzii si už hra zisťuje či tam hráč bol alebo nebol a správu od mŕtvej už nepošle ak bol hráč najprv v L5 a až potom išiel do L4.
V hre sa dalo cheatovať 2 spôsobmi. Jednak dopĺňanie zdravia a energie cez klikanie jedným predmetom na predmet druhý položený na zemi. Potom tu bol aj cheat na nekonečnú energiu, resp. po zobratí "motion turbo boostera v2" sa jeho zapnutím a následným vypnutím znížila spotreba energie zapnutých komponentov tuším o 50 jednotiek. Takto sa dalo niekoľko krát zapnúť/vypnúť booster v2 a hráč mal nulovú spotrebu energie so zapnutým štítom, baterkou či night-vision. V CD-ROM verzii už sú všetky tieto možnosti odstránené.
System Shock sci-fi prostředí inspirovalo například další velmi úspěšnou FPS hru Half-Life, samotný System Shock je ovlivněný zpracováním hned několika her žánrově odlišných, například herní inventář je podobně řešený jako ve strategické hře UFO: Enemy Unknown.
V roce 1994 šlo o přelomový titul a pouhých 170 000 prodaných kopií (jsme v devadesátých letech) stačilo, aby se Looking Glass Technologies pustily do pokračování.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 6 minut a 36 vteřin.
V roce 1998 označil časopis PC Gamer hru System shock jako 6. nejlepší počítačovou hru, která kdy byla vydána.