Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@S4TW (03.07.2023 14:51): Při prvním hraní se neobejdeš bez psaní poznámek do mapy. Určitě nějaké zamknuté lokace je dobře si poznačit, abys později věděl, když odemkneš třeba "group 1", tak kde to vlastně bylo. A pak si znač ty dobíjecí věže na energii.
@H34D (03.07.2023 14:40): zaplaťpánbůh za ten automapping, dneska si dám druhou seanci... mě jediné na tom ovládání trápí to přepínání na akční tlačítko, jak říkáš, to je takové dost otravné a ještě si musím dostat do rukou přepínání zbraní, to jsem zatím taky pořádně neřešil...
@S4TW (03.07.2023 13:49): Na ovládání si musíš zvyknout, samozřejmě to nejde hned. Některé funkce využívat nemusíš, obecně hodně využiješ vyklánění zpoza rohu, protože tak můžeš střílet potvory do jejich okrajů (ruka) "zadarmo", jinak určitě není dobré jít na to čelem. Resp. ne v pozdějších fázích hry. Naopak přikrčení si myslím, že využívat nemusíš, nebo si nevzpomínám teď, že by to nějak zlepšovalo aim. Vlastně hodně klíčové je to tlačítko, kterým střídáš mouselook jako na aim a pohyb kurzorem myši k výběru předmětů, to je takové hlavní tlačítko, já ho měl tuším na "Y" (při qwertz).

Šetřit náboje nijak extra nemusíš, stejně Dartgun brzo vyhodíš. Když dojdou lékárny, budeš moct umírat nebo loadovat, myslím, že můžeš hrát na pohodu.

Jak píše Red, je třeba aktivovat oživovací komoru. Na začátku hry máš heal, to není oživování. Oživování je něco jiného, to poznáš...
@S4TW (03.07.2023 13:49): Myslím že ne, tam se můžeš jenom uzdravit. Když tě někdo zabije tak hra končí.
Ten modul vypadá trochu jako sprcha, je to obrys těla na stěně a je tam někde vedle aktivační spínač. Určitě bys to poznal kdybys tam dorazil. Jak říkám, na každém běžném patře by měl být. H34D to určitě řekne líp:)
@H34D (03.07.2023 12:38): no, moc jsem ten kyberprostor nepochopil, má to úplně debilní ovládání a vždycky mě tam zabila nějaká potvora, ale pravda, střílet jsem možná nezkoušel... jen jsem moc nechápal, k čemu to slouží... jestli je to povinné nebo je to jen něco jako minihra...


@Red (03.07.2023 13:18): no, já hraji 2-2-2-2, tak nevím, jestli jsem si to zbytečně nenastřelil, protože už teď mám trochu pocit, že to ovládání mi nepřinese úplně nejpříjemnější zážitek :) (oživovací modul je to, co je hned na začátku?)
@S4TW (03.07.2023 09:21): Hej trochu jsem v tom taky plaval. Do všeho střílej a když to nemá efekt tak to seber. Pokusem omyl se asi zorientuješ líp než kdybych ti popsal co je co.
S věcma šetřit nemusíš, rozhodně ne obyčejný náboje. Ale já žel šetřím ze zasády, hrál jsem na lehčí obtížnost, sbíral vše a používal nejradší tyč a později rapír.
Na každém patře je hlavní najít a zprovoznit ten oživovací modul. Když ho zprovozníš, tak už nemůžeš "umřít" a tak je to jenom o cestu.
@S4TW (03.07.2023 09:21): Tak to je prostě kyberprostor, moc nechápu tedy na co se ptáš. Úkolem kyberprostoru je dojet na konec a při tom posbírat, či rozstřílet vše, co po cestě potkáš. :) Jednotlivé objekty v kyberprostoru jsou buď vylepšení tvých zbraní, nebo fragmenty dat, které ti dají nějakou nápovědu, či kód, anebo přímo je to switch, který musíš přepnout, aby se odemkly v "reálném světě" nějaké dveře.
@H34D (03.07.2023 09:17): Já myslel toto. Jinak přehled se hodí no, jako v tom ovládání ještě trochu plavu, ale zatím je to spíš jen o tom exploringu, tak mě to nějak netížilo, protože jsem se ještě nevymotal v podstatě ze startu.... jak moc se vyplatí "plýtvat" s náboji, lékarničkami atp.? Já jsem zatím dost šetřivý a nevím, jestli je to třeba nebo ne :D
@S4TW (03.07.2023 08:44): Tady máš krásně jednoduché a přehledné vysvětlení. :) Pokud myslíš ten biometr vlevo nahoře, tak ten je jen pro okrasu. :) Přehlednější je přepnout si interface takhle a pak ten biometr tam v podstatě není, resp. vidíš tam jen svoji postavu a poznáš podle toho, jestli jsi zrovna skrčený, plazíš se, nebo se vykláníš... Kdybys to náhodou nevěděl. :)
Rozehráno, jako zatím hodinka, tak se peru s ovládáním, ale může mi někdo vysvětlit, co je ten Matrix/VR nebo co to je? Vůbec jsem to nepochopil, o co tam jde a k čemu to je :D
@boovol (20.04.2023 04:44): Možná právě proto je ten žánr ve videohrách vždycky definován hlavně vývojem statistik postav. Aby tam nespadlo cokoliv, v čem hraješ nějakou roli, což člověk dělá u drtivé většině her mimo nějaké logické rychlíky.
@hanak_v_exilu (19.04.2023 21:46): Jo, zrovna jsem si dnes odpoledne k té FPS akci přidal ještě i dungeon, protože ono se to fakt jako dungeon hraje :-) Sice to spíše není RPG, což by dungeon jako řekněme "subžánr" RPG být měl, ale ta hratelnost, kdy je třeba řešit puzzly a příběhové okolnosti, které se ve stanici aktivně vyvíjejí, z toho dělají spíše ten dungeon, než prostou FPS akci a ta interakce s inventářem a vylepšeními je taky spíše do toho dungeonu než do FPS, v kterých postava sbírá vše do nekonečného inventáře, čím projde.



@RadaRD (19.04.2023 21:23): Díky.
@Ringo (19.04.2023 07:36): Tady není moc o čem přemýšlet, ne? RPG to není, FPS to není. Ale sci-fi dungeon je to naprosto nepochybně. Chápu že dungeon je subžánr RPG, jenže očividně je to subžánr s tak osobitými znaky, že se může obejít i bez těch, co RPG definují ze samé podstaty.
@Ringo (19.04.2023 07:36): Díky za super čtení na tvém ringohraní - hrozně rád si ty články čtu. Například to o DM bylo úžasný a vůbec mi nevadilo, že je to dlouhý jako pohádka :)
@Isair (19.04.2023 02:49): Je to pro mě strašné dilema, zda nezlomit svou zásadu ve škatulkování. Mám to u více her. Hlavně mi to dělá bordel v zařazování her na blogu. SS bych nejraději mezi ty RPG hodil, i když ze svého pohledu to jako RPG nevnímám, jen se to fakt hraje jako taková akčnější Ultima Underworld. Mám 4 takové hry, u kterých mám tuto potíž se zařazením a člověk by řekl možná i RPG, ale primární gameplay spočívá v něčem jiném- System Shock (spíše FPS), Shadow Caster (spíše FPS), The Legend of Zelda A Link to the Past (akční adventura) a Cadaver (akční adventura).
@Ringo (18.04.2023 22:29): Tak on to v podstatě téměř dungeon je :), byť je trochu škoda, že to nemá alespoň nějaký RPG systém jako má dvojka. Ale v podstatě je to taková Ultima Underworld bez vývoje postavy, který je tu alespoň trochu nahrazen upgradem vybavení mno. Za mě to má rozhodně blíže k dungeonu než k FPS :) (už třebas jen i díky nutnosti zjišťovat na koho která zbraň platí apod., možná až později, kdy má hráč nejlepší zbraně a spoustu munice se to zvrhne ve větší řežbu, ale do té doby jsou souboje poměrně "taktické" a pomalé).
897 Kills :-) Přesto to nevyznívá z hlediska gameplaye jako úplná řežba, povětšinou jsem to hrál jako stealth akci a vlastně jako dungeon. Dohráno tedy na 2, 2, 2, 2. Do trojek bych nikdy nešel, ono by mě to vůbec nelákalo hrát na čas a ta akce byla tak akorát už na tu dvojku. Zajímavé je, že po těch respawnovacích šílenostech v levelu 1 a 3 už byl drtivý respawn jen v jedné sekci levelu 9, kde se množily ty pojízdné bomby, ale jinak to bylo dost pak už v pohodě. Některé levely nemají respawn žáden. Po celou hru se drtivě respawnují vlastně jen rejnoci, protože v pozdější fázi zcela ustal i respawn v levelu 1, když jsem se tam znovu zkoušel podívat. Musím říci, že závěrečný Cyberspace nemusel být tak blbě bludišťový, plantal jsem se v něm snad hodinu a že jsem trefil správnou odbočku byla čistá náhoda. Takže po dlouhatánských letech jsem si to osvěžil (akorát teda v enhanced verzi, kterou tímto mohu označit za ještě lepší) a potvrdil si, že jasná stovka a jedna z nejdokonaleji nadesignovaných her s dokonalou strukturou úrovní a adventurního provázání celé Citadel station. O to více jsem rád, že vlastním krásnou krabicovou verzi hry (samozřejmě v té classic edici). Strašně rád bych tohle řadil mezi RPG dungeony a hra by se mohla v tomto žánru řadit k tomu nejlepšímu, jenže to nemá ty RPG statistiky u postavy, takže holt dokonalá hra ve škatulce FPS akční adventura:-)
@Ringo (11.04.2023 22:58): To chápu, ale stejně jsou místnosti, které v R nejdou otevřít, natož vyčistit, dokud nemáš i určité předměty a splněné úkoly z jiných pater. Ale to určitě víš...
@H34D (11.04.2023 22:47): No já to tam vždycky nějak uklohnil, vždycky mi to nedá se výše dát až po vyřešení všeho, co je níže :-) Snažím se o to i teď. Samozřejmě je to pak hodně o neustálém dobíhání do medical místnosti. Hrát to na obtížnost 3 s časovým limitem, tak bych si to samozřejmě nemohl dovolit.
@Ringo (11.04.2023 21:46): Při prvním hraní jsem taky procházel levely 1->2->R a ukázalo se to jako chyba, protože R je strašně těžký, když nemáš zbraně z 3-4-5 (6), ale proti gustu... :)
@H34D (11.04.2023 21:36): Navzdory počátečním peripetiím vyššího respawnu v levelu 1 oproti classic verzi se mi povedlo projet naprosto hladce i druhý level. Více méně jsem si jej taky pamatoval docela z hlavy z prastarých hraní kdysi. V levelu dva nebyl respawn naprosto žádný, takže celkem bezpečné místo. Nyní si užívám Reactor level (i když bych tam asi neměl vůbec ještě lézt, ale zpřístupnil jsem si tady další medical centrum a taky oživovací místnost. A taky si v R levelu užívám hudbu na bázi něco mezi NIN, Gary Numana a Depeche Mode :-) Rozhodně nehraji na rychlost a prolézám to pečlivě fakt jako dungeon, ve snaze prolézt každý kout. Obtížnost 2, 2, 2, 2 se zatím jeví nakonec jako přijatelná.

Jinak toho hektického respawnu v levelu 1 pravděpodobně využiji ve svůj prospěch. Došly mi totiž takové ty malé medi kity a ti zombíci jich u sebe pár mívají, takže si tam vždycky doplním zásobu.
Opět si (už vlastně celkově v historii mého hraní počtvrté) připomínám, že System Shock má jeden z nejlepších soundtracků ever, jsem schopen to jako milovník elektro a industrial poslouchat i samostatně bez hry :-)
@Isair (10.04.2023 13:43): Nejblbější je asi ten rspawn, který se mi odehraje za zády v prostorech, které jsem zrovna prošel a nic v nich nebylo a pak se otočím a hele, zombík a přímo mě za zády na dosah tyče. V Enchanced verzi, v které pokračuji, naprosto běžná věc, opět se mi stala už několikrát, ale už si na to dávám bacha. akorát se pořád teda otáčím jak blbec :-)

Jinak ten algorytmus respawnu může být kdo ví jaký. U classic verze mám pocit, že když se zombíci respawnou, tak se to nestane znovu, dokud žijí. Proto ve všech prostorech, kde se respawnuli jsem je našel po dvou, což je hračka pro mou nejoblíbenější železnou tyč :-) V Enchanced edici mám pocit, že se respawnuje, i když už se zombíci respawnuli, takže po delší nepřítomnosti v některých prostorech narážím pak na šestičlenné skupinky. A to už se tyčí umlátit nedá.

Bohužel nejsem rovněž fanda respawnu, pokud z toho nejsou expy a neposouvá to mou postavu nikam. Je to pak jen ztráta HP, energie nebo nábojů bez přidané hodnoty. Ale pokud to má být surival horor nahánějící hráči neustále strach o život, tak chápu, že tady asi pořád nějaká ta hrozba být musí.
@Ringo (10.04.2023 13:11): Tak to je pěkně debilní, pokud to není teda ten bug či náhoda (kdoví jaký algoritmus ten respawn má či jak přesně funguje), zrovna velký fanda respawnu nejsem... to je pak fakt dilema jestli hrát originál se střídmějším respawnem či EE s mouse lookem (který jako hratelnost dokáže hodně zpohodlnit) :).
Ale celkem se divím, že jsem o tom doteď neslyšel, tohle je zrovna docela zásadní změna.
Tak tedy otestováno v classic verzi a nastavení 2, 2, 2, 2,, projel jsem si stejnou část mapy, tj. asi 3/4 prvního levelu a vrátil se do medicentra. Výsledek je respawnovani dva zombící v čtvrté hale, dva zombíci v třetí hale, dva zombíci v medicentru. Respawn tedy je, ale opravdu ne tak velký, jaký mi proběhl v Enchanced verzi. Tolik mé letité zkušenosti s classic verzi a nové uzkušenosti s enchanced verzi asi ne moc zkušeného hráče, který by jinak přeci nemohl napsat takovou "blbost" jako v @Ringo (09.04.2023 22:11): :-)

Sranda je, že jak jsem si z těch devadesátek ještě dodnes pamatoval kód od prvních dveří, tak teď při tom testování už asi po 4 (různé verze, různé obtížnosti) si pamatuji zpaměti první level a jedu jej automaticky jako robot :-)

Výsledek mého bádání, obrním se trpělivostí a dám ještě šanci obtížnosti 2, 2, 2, 2 v enchanced verzi. Doufám, že v pozdějších levelech na mě nebudou vyskakovat po hejnech ty modré skákací lasery :-)
@Ringo (10.04.2023 11:24): Takhle z hlavy jsem šteloval Quest for Glory 4 (pády u Chernovy, rychlé vysávání životů při ručkování na laně na začátku hry a v jiných částech, rychlé souboje)- vše se dá vyřešit pomocí nastavení, aby to běželo přesně jako na 486. Warcraft 1- rychlost hry a animací (tohle má už ale GoG verze nastavené, takže tady ok). Albion (při špatném nastavení nefungují některá kouzla, u nichž se sekne animace i zvuk), mám dojem že zrovna v tomhle případě později v GoG verzi už také problém nebyl, ale nejsem si úplně jist, jestli jsem tam taky něco měnil či nikoliv. Bylo toho určitě daleko více, ale na další konkrétní případy/problémy si asi fakt už nevzpomenu.

Naopak s FPSkama jsem fakt nikdy problém neměl (a že jich hraji docela dost), to se týká fakt nejspíš jen toho Dark Forces, tohle bych neglobalizoval (on má Dark Forces zrovna dost specifický engine, který byl použitý už snad jen v Outlawsu). S Outlawsem jsem teda problém neměl (a u něj bych to poznal hned, toho jsem se něco nahrál kdysi na Pentiu 2 :)), ale ten už jel klasicky pod Windows, jediný problém byl, že se mi při uložení hry přerušila hudba v GoG verzi (ta se v originální verzi totiž spouštěla přímo z CDček), což byl docela vopruz.
@H34D (10.04.2023 08:15): Tak ta první věta asi nebylo potřeba, ne? Nevím, co tohle má společného s jinými herními zkušenostmi než jen to, že mám zkušenost s SS na 486 z 90. let, zatímco SS Enchanced hraji poprvé, takže já zase nechápu, proč jsi tu větu vlastně ty napsal :-) To jako když mám odehraných stovky her, tak bych měl bezpečně vědět, jak funguje System shock enchanced po technické stráncě a neptat se blbě, když mi tam něco nesedí? :-) Nehledě na to, že nejsem zrovna hráč 3D stříleček?

A mé zkušenosti jsou, že takhle rychle se mi respawn na 486 neděl. Mou novou zkušeností je, že jsem pobil 8 respawnovaných zombíků v druhé místnosti s léčebnou v prvním patře po té, co jsem ji po delší návštěvě navštívil znovu a nevím, proč se respawnovali tam, když tam vlastně byli po první návštěvě jen dva roboti. A to nebylo všechno, když jsem zabil těch 8 a proběhl k léčebnému zařízení, objevli se přede mnou ze strany další tři, akže se mi respawnuli za pochodu v místnosti, kde jsem se nacházel. No a další čtyři jsem musel znovu zabít v místnosti tři, v té větší první hale, když jsem z medical centra vycházel. co mám říct na to, že mi tady pak říkáte, že se mi tohle nemohlo stát a nestalo? Že to tu asi schválně lžu, nebo tak něco a trolluji s tím, že mě baví se na to ptát, co na to ostatní? :-)

Situace, kdy mě Zombíci "obklíčili" nastala v momentě, kdy jsem na sílu došel daleko, hodně zraněn, s nemožností dobít si energii kvůli Shodanovým security zámkům, chtěl jsem ušetřit lékárníčky a tak jsem běžel zpět, že se doléčím. Ve čtvrté velké hale od první místnosti levelu bylinoví 4 zombíci, v třetí velké hale čekali dva, ty jsem běhnul s tím, že nemám moc HP na to odolat dvěma najednou a jak jsem vběhl do medicu, tak tam na mě čekala horda a d zad mi vpadli ti, které jem oběhnul. Tam jsem to naštvaně vypnul s tím, že jdu snížit obtížnost bojů.

Jinak na další podvné respawnovací místo jsem narazil v takové té zahrádce s keříky. Tam jsem vystřílel vše a i tak na mě z boku z keřů vyskočili další dva zombíci a to jsem mezi těmi keři před pár sekundami procházel a nic tam nebylo.



@Isair (10.04.2023 02:02): GoG instalace v DOSboxu právě přeštelovávám naprosto běžně, protože mi mnohdy nesedí. S DOSboxem konfigurací si hraji snad od jeho vzniku. Nikdy jsem neměl ale teda potřebu štelovat něco kvůli rychlosti respawnu nebo obtížnosti. Vždycky jsem řešil jen ideální běh, aby se to hýbalo plynule, hudba a zvuky do toho jely tak, jak mají a pod. Možná je to tím, že nehraji 3D akce a tak tohle nebylo třeba u jiných her řešit.
@Ringo (09.04.2023 22:11): Překvapuje mě, že zkušený hráč jako ty, může tohle napsat. Enhanced Edition respawn nemění, myslím. Nightdive přistupují k těm remakům velmi citlivě, věřím tomu, že zachovali původní gameplay, byť se mi to explicitně nepodařilo ověřit. Nějakým štěkům jednotlivcům na redditu o tom, jak je to hrozné, nevěřím. V oficiálních informacích o změnách je vždy jen výčet technických vylepšení, nic o gameplayi. Myslím si, že by to tam jinak bylo zmíněné, ale samozřejmě není to 100%.

Přijde mi jako blbost vůbec řešit původní verzi a DOSbox, mimo to na Steamu hra automaticky zpřístupní i SS:Classic, ale nevím jak na gogu...

Konečně k samotní hře, dohrál jsem ji na 2-3-3-3 cca před rokem, takže to mám docela v čerstvé paměti a nepocítil jsem nějak velký rozdíl oproti 2-2-2-2, který byl můj první walkthrough. Jediné, co bylo trochu otravné, že všichni roboti se museli likvidovat "přes roh", protože frontálně dávali větší damage. Respawn je nepříjemný v tom třetím levelu, hlavně proto, že se jedná o neviditelné příšerky, ale třeba respawn v prvním levelu medical je úplně neškodný. Popravdě nedokážu si vůbec představit, jak a kde dojde k situaci, že tě pomalí zombíci obklíčí. Co si vybavuju munice do Dart Gunu je hodně, naopak později ten Dart Gun musíš vyhodit kvůli lepším zbraním a spoustu munice zbyde, takže není třeba vyloženě šetřit. Já nevím, možná se hýbeš fakt extra pomalu, když to hraješ jako krokovací dungeon, přeci jen je dobré to procházet, jakobys tam opravdu byl - aspoň tak si to představuju, že když hrozí nebezpečí, taky nebudu stát uprostřed hororové místnosti 5 minut a čekat, kdy umřu. :)
@Red (10.04.2023 02:47): Jo jo, přesně jak říkáš (reaktor a třetí patro jsou nejhorší). Je zvláštní, že má Ringo už na prvním patře takové hordy, já měl jak v EE tak v dosbox originálu (obojí z GoGu) spíše jen jednotlivce (max. do třech kusů naráz a nebyl absolutně problém je porazit), ale je klidně možné, že měl jen smůlu a nějak se mu to tam prostě nakumulovalo nebo bug. Ale tak třeba nám k tomu někdo zkušenější řekne víc.
Já to přenechám odborníkům, ale mám takový dojem, že každé patro má stanovený nějaký minimální počet některých typů nepřátel. Když to pod něj kleslo, tak potom přišla obnova populace na té minimální úrovni respawnem na vybraných místech.

Každopádně drsný na respawn bylo u mě třetí patro a reaktor, jinak to byl vždycky jen nějaký jednotlivec, časem jsem i věděl kde přesně bude. Hrál jsem normální GOG verzi bez nějakého nastavování, obtížnost nižší.
@Ringo (10.04.2023 02:00): EE je source port, prostě kompletně v novém (Kex) enginu :), ten běží samozřejmě bez dosboxu (či jiného emulátoru).

Ale já jen že nejsi první s kým se bavím, kdo nad tím mává rukou "že tohle a tohle je prostě novým hardwarem", přičemž to úplně jednoduše stačilo poštelovat v tom Dosboxu, někdy to samozřejmě nějaký čas zabere a chce to fakt trefit jak type, memsize, core, tak i ty cykly (které se tam dají nastavit fixed, takže se to vždycky pouští při konkrétní hodnotě), ale výsledek za to samozřejmě stojí. A věřím, že i ten Dark Forces by šel v dosboxu úplně v pohodě nastavit, protože GoG verze tam má jistě vše na auto, jako vždycky. U toho System Shocku ale těžko říct, jestli měl být respawn nižší, já si ho pamatuju vždycky takový, jaký byl v EE a pochybuji, že by to v remasteru nepoštelovali (pokud to tedy není nějaký bug pouze EE na některých sestavách). Ale zbytečné o tom polemizovat... možná nám někdo zkušenější (mazar ehm ehm :)) řekne více :) (ten to zvládne dohrát i s vypnutým monitorem, takže věřím, že bude vědět, jak to s tím respawnem ve skutečnosti je) a nebo pak už zbývá to akorát vyzkoušet. Já tu už 486tku nemám, nanejvýš nějaký starý AMD Athlon s Xpčkama a to už je na System Shock moc nové:).
@Isair (10.04.2023 01:54): To já vím, že tohle tam vše nastavit můžeš. Jen je otázka, nakolik je to fakt stoprocentní.

Jinak jak je dělaná ta Enchanced edice nevím, jestli je to jako nějaká forma emulace původního programu v lepším rozlišení a novými featurami, nebo je to komplet nový program běžící pod Windowsem, ale je možné, že tam prostě frekvence respawnu je nastavena jinak a krutěji. Jen teď nevím, jestli to regulérně porovnám s tou původní verzí, když to nebudu porovnávat s chodem na opravdové 486, jestli s tím má cenu ztrácet čas, kdybych se do toho porovnávání chtěl pustit pořádně.
@Ringo (10.04.2023 01:51): Proto tam je i nastavení typu :) (cputype- 386, 486, 486_slow etc.) stejně jako cpucore- simple, normal, dynamic, auto. Popřípadě pomáhá někdy i ta memsize... je to samozřejmě hra od hry, ale zpravidla vždycky když jsem měl nějaký podobný problém, který by nějak ovlivňoval hratelnost či animace, tak jsem to tímhle vyřešil.

Nejčastěji pomáhá nastavit to core na normal, GoG verze jej často mají na auto a to robí občas problémy podobného typu. Zpravidla vždycky když nainstaluji hru z GoGu, tohle je první věc, kterou v configu změním.
@Isair (10.04.2023 01:36): Štelovat to jde, ale když najdeš kompromis v rychlosti pohybu na obrazovce, nemusí to znamenat kompromis výpočtu procesoru. Nastavíš to tak, aby se to hýbalo a nebylo to pomalé, ani zrychlené ale některé procesy klidně mohou jet dále zrychleně, protože nejsou závislé na pohybu animací na obrazovce. Proto třeba ten zrychlený respawn v Lands of Lore. Kdybys to zpomalil na cyklech, tak už se ti to třeba seká, proto to nastavíš tak, aby se to nesekalo a stejně to bude třeba rychlejší proces, než na původní 486.

Co se týče toho mýtu o těžších DOS FPS na dnešních rychlejších procesorech, tak jsem kdysi řešil rozehraný Dark Forces a přišlo mi to strašně hard core na nějakou tu střední obtížnost a borci, co měli tuhle hru v malíku mi v diskusi řekli, že na dnešních compech si mám dát rovnou eazy, protože ta se na dnešních CPU rovná v podstatě Hard na 486 a tam právě vysvětlovali problém cyklů a toho, že ani zpomalení nepomůže, pokud to teda nechci mít jako slideshow. Tak nevím. Nechci na 100% tvrdit něco, co vím od jiných, ale jako vysvětlení mi to tehdy sedělo.
@Ringo (10.04.2023 01:28): To teda nevim, dosové FPSky hraji na novém počitači celkem běžně (začátkem roku jsem zrovna pár kousků dohrál :)) a nepřijde mi, že by to bylo rychlejší/těžší jak kdysi :) (spíš naopak vzhledem ke zkušenostem)... to je zase nějakej mýtus.

A cykly samozřejmě ovlivňují spoustu věcí, stejně jako typ procesoru, jádro procesoru etc. chce si s tím trochu pohrát, zrovna takový Quest For Glory 4 bez nastavení běží třebas příliš rychle (rychlé souboje, rychleji ubíhá hp etc.), ale jde to poštelovat v dosboxu tak, aby vše fungovalo úplně standardně jako na původní 3/486 ;). Nejvíce tím trpí animace (hlavně animace vody, ohně etc.) bývá často příliš zrychlená a chce to fakt trefit ideálně ty cykly, ale třebas i správně nastavit ten typ procíku aj., někdy pomůže třebas i nastavení odlišné memory size.

Jo tyhle diskuze na System Shock téma jsem četl taky (a většinou to beztak o pár příspěvků níže někdo vyvrátil), pravdou ale je, že prostě některé podlaží takhle přemrštěný respawn prostě měly i v původní verzi :). Otázkou je, jestli třebas na pomalejších procesorech to nefunguje jinak, to je klidně dost možné. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o souce port s vlastním enginem (přímo od Night Dive), tak by mě dost překvapilo, že by to procík nějak ovlivňoval i v EE (maximálně že tohle měl být standardní respawn a pomalejší procesory, než byly pro hru standard, mohly ten respawn zpomalovat).
@Isair (10.04.2023 01:03): No, ono v DOSboxu jako nastavovat můžeš kde co, cykly jsou jen to, jak se ti to rychle bude na obrazovce hýbat, ale jak ve skutečnosti jede vnitřní chod programu, to je už otázka. Na 100% to asi nedoladíš nikdy. Ono se to už kdysi někde řešilo, že staré 3D střílečky jsou na dnešních počítačích těžší, protože jsou ve hře procesy vypočítávány rychleji.

Jinak trochu jsem googlil na toto téma na šel jsem např. tohle:

" But man, the respawning. I remember System Shock had respawning, but
not that it was this bad. It seems to literally respawn a new monster
every thirty seconds. For instance, Level 3 is a small loop with rooms
hanging off of it. If I kill a monster at the start of the loop, by
the time I get all the way around the loop (30 seconds or so), that
monster will have respawned. Reactor level is similar (its loop is
bigger, so I'll see at least two monsters as I run around). The floor
is literally becoming coated with corpses.

This excessively high respawn rate is really killing the mood. I don't
remember it being this bad last time I played the game and I can't
help but wonder if it is a bug in the enhanced edition or something
caused by running it on a faster-than-expected CPU (possibly the
respawn timer is tied to CPU cycles). Either way, it will probably
keep me from finishing the game. "
@Ringo (10.04.2023 00:17): Vždyť to by u Dosboxu přeci neměl být problém, ten emuluje i procesory, pročež by mělo pomoci snížení cyklů, popřípadě nastavení jiného typu procesoru, jádra etc. v tom configuračním souboru.

Také jsem to musel párkrát řešit, ne vždy je ta GoG verze nastavena ideálně (většinou tam u procíku mají nastaveno Auto a cykly na max), ale většinou s tím problém není.

Ale pokud to s některými procesory blbne i u EE, tak je to celkem fail (pokud to tak tedy být nemá).
@Isair (09.04.2023 23:05): Zatím jsem se vrátil k 2, 2, 2, 2 savu a povedlo se mi probít do medical centra, doléčit, dobít energii a zbytek zástupu zombíku rozstřílet. Teď se vracím do medical centra častěji a už není ten respawn tak drastický. Možná jsem to před tím přepálil, jel to na dřeň a zkoumal level dále a dále a vrátil jsem se doléčit po hodně dlouhé době, za kterou se to tam nahromadilo, jinak si to neumím vysvětlit.

Nevím, nakolik je relevantní teď vlastně zkoušet starou verzi, kterou jsem sice cvičně rozjel taky, ale respawm se ještě neprojevil, musím toho projít více. ale hlavně, začínám mít pocit, že to je otázkou rychlost procesoru. Takže u obou verzí bude vlastně respawn zrychlen oproti tomu, když jsem hrál původní verzi ještě někdy na 486. Vzpomínám si na obdobný problém u Lands of Lore, který jsem si před třemi lety na zopakování zahrál znovu a respawn byl strašně zrychlený oproti tomu, když jsem hrál kdysi na 486, což bylo docela fatální ve finálním hradě, kde se člověk ani neotočil a po souboji s ozubeným kolem se na něj řítilo další. Skoro začínám mít pocit, žen a ty DOS hry není od věci si fakt pořídit starou 486 s DOSem :-)
@Ringo (09.04.2023 22:59): No dej vědět jak to dopadlo :). Správně by v tomhle ohledu měla být Enhanced edice nezměněná.

A jako tak když všechna patra poctivě prozkoumáváš (což pro tebe jakožto hráče dungeonů je asi samozřejmost), najdeš postupem času solidní vybavení a nebudeš mít později žádné problémy. Takže by to na tu dvojku mělo být úplně v pohodě :). Ale poprvé bych se na oněch problémových patrech příliš dlouho nezdržoval a spíše udělal co je potřeba a pak se tam třeba vrátil s lepší výbavou.
@Isair (09.04.2023 22:48): A má cenu se tada s tím trápit u těch bojů na obtížnosti 2? Zase se nechci cítit nepatřičně, když si to třeba dojedu na obtížnosti jen 1. Zkusím si loadnout ještě save z té těžší hry a probít se k tomu léčícímu zařízení :-) Jestli je to bugnuté nevím. Testnu tu původní verzi ještě.
@Ringo (09.04.2023 22:43): Tak si to klidně s tou původní verzí porovnej a uvidíš :). A pokud to máš jen nějaké bugnuté tak zkus začít novou hru . Ale jako ti zombíci se na prvním patře poměrně četně respawnují na určitých místech (ve všech verzích), ale přesně kde už si fakt nevzpomínám (více nám k tomu asi poví odborník mazar, ten to zná nazpaměť).

Jo a rejnoci a modré potvory jsou právě na tom třetím a reaktorovém patře, ty jsou za trest :).
@Isair (09.04.2023 22:22): No rozhodně se mi nerespawnovali zombíci za pochodu v místnosti, v které jsem se zrovna nacházel. Hlavně mi to dělá v místnosti s tím léčicím přístrojem, hned u startu hry. Tam jak se vrátím, tak musím pomlátit tak ze šest zombíků a za chvíli se tam budu brodit těly na podlaze. Tohle mi v původní verzi fakt nedělalo. Tam si pamatuji, že se mi respawnovali jen jacísi ti rejnoci a pak ty modré skákací potvory střílející laserem. Ty se vždycky objevily na témže místě, kde jsem je potkal poprvé. Obtížnost už nechám asi na jedničce, protože já na ty uakční střílečkovost prostě nejsem a chci si užívat hlavně puzzlů, příběhu a atmosféry. Té přílišné akční stresovosti se rád vyhnu. Chci to hrát spíše jako dungeon :-)
@Ringo (09.04.2023 22:11): Respawn je úplně stejný, to už si jen původní verzi špatně pamatuješ :) (pokud to nemáš nějaké bugnuté). Ale týká se to v podstatě jen určitých pater či určitých částí pater, jinak to tak ukrutné není (nejhorší je tuším třetí a reaktorové patro), navíc jakmile získáš lepší vybavení, začne to být procházka... Rozhodně doporučuji spíše vyšší obtížnost než nižší.

Já to hrál celkem nedávno a spíše jsem si pamatoval vyšší respawn z původní verze, nicméně potom jsem zkoušel chvíli i původní verzi (spíš pro porovnání grafiky než hratelnosti, ta by měla být krom toho mouselooku apod. nezměněná) a bylo to fakt stejné.
Tak jsem si rozjel Enchanced edici, nechal jsem obtížnostně vše na 2 a teda ten respawn tady je brutál, takovou frekvenci a po takových hromadách si z původní verze teda vůbec nepamatuji, tam se rewpawnulo sem tam něco. Dostal jsem se do bezvýchodné situace, kdy mě respawnované potvory obklíčily a já se nemohl probít k medical centru, abych se doléčil. Respektive probil jsem se tam a polomrtvý tam vběhl a ono mě tam čekalo dalších asi 6 respawnutých zombíků a do toho se mi před očima respawnulo několik dalších. Takže restart hrry od začátku a nahodil jsem u soubojů obtížnost 1. Nicméně už i tady proběhla první vlna respawnu a opět docela početná, objevuje se více potvor, než tam bylo, když jsem dané lokace procházel poprvé. Rozdíl je teď aspoň v tom, že mi nedávají tak krutý damage. Trochu mě to děsí, co jako bude dále a přemýšlím, jestli si nerozjet tu původní verzi a oželet mouselook.
Mal by som dve otázky Oblivion alebo ooo ? Sú naozaj modovani Oblivion a Morrowind lepší ako vanilla ?
@Cobot (22.07.2022 12:25): Jak jsem měl původní verzi za nehratelnou, tak jsem byl ve velkém očekávání, až si konečně zahraju aspoň remake. Ale teď, co jsem to nevydržel, to mám trochu jinak, i s ohledem na ten remaster Blade Runnera a taky tím, že opravdu hororové hry nemusím a realističnost v nich mi je často na škodu:) Ale demo jsem zkoušel dávno a dojmy dobré, pořád jsem zvědavý a těším se.

Přes víkend si trochu odpočinu a příští týden bych se mohl dostat ke dvojce.
@Red (22.07.2022 11:36): já tomu remaku věřím. První patro má atmosféru jakou bych chtěl. Koukal jsem i trochu na screenhoty z dalších pater a podle mě to tam je. Uvidíme ale jsem v očekávání, že remake bude stát za to. Už bychom dlouho čekat neměli. Za mě by byla ideální zima až bude hnusně.
@Red (22.07.2022 11:10): Jo vlastně to tam máš níže napsané. Já jsem myslel, že remasterem myslíš tu EE. Ono to, co má vyjít, už bude asi spíše opravdový remake. Na EE je super, že je vlastně graficky stejná jako původní verze, jen vyhladí hrany, nedávno jsem obě verze porovnával a je fakt ,že když něco jako uhlazený remaster vyjde, asi se na to přeci jen na dnešních monitorech kouká lépe, než na tu původní rozkostkovanou změť, obzvláště v případě 3D grafiky .
@Red (22.07.2022 10:25): Takže jsi hrál úplně tu původní verzi z roku 1994? Jinak System Shock je opravdu FPS, říkával jsem to pořád, byť mě někteří stále chtěli přesvědčovat, že je to RPG, protože se tam sbírají věci do inventáře, výstroj a výzbroj a vylepšuješ se (na chvíli) pomocí drog :-)
Tak dohráno (14,5h a obtížnost 6 :)).

SS jsem nikdy předtím nespustil a nehrál, nekoukal jsem se na gameplaye. Až do posledních dnů jsem žil v domnění, že se jedná o něco jako RPG dungeon ve scifi prostředí v jednom člověku a boje buď nejsou nebo jsou podobný VATS ve Falloutu. A ona je to opravdu FPS, kde i na obtížnost akce 1 jsem zabil 600+ nepřátel.

Nechápu jak mohlo něco takového vzniknout v 1994 a jak je možné, že mnohé prvky a mechanismy ve hrách už nevídáme. A jak jsem byl natěšenej na ten remaster, tak se bojím, že ta atmosféra a prostředí v každém patře nebudou tak osobité a odlišné. Design se mi hodně líbil, i přes bludiště je tam mnoho prvků podle kterých se orientovat a rozložení dává logiku... Pořád mi tam ale chyběly záchody, postele, kantýny, nějaký trávení volného času mímo "hájky".

EE je výborná s tím mouselookem, ale pořád je to takový neohrabaný a na gamepadu nehratelný. Zkoušel jsem i originál a tam mě mile překvapilo, že když si člověk zvykne na rozložení kláves přes půlku klávesnice tak je to pořád hratelný.

Docela nepřehledný je ten nastavitelný modulární UI. Jak je to teoreticky dobrý nápad, chtělo by to nějaký zámek, který by to neměnil. Cyberspace je poplatný své době. Někdy jsem se také v těch instrukcích, co mám dělat ztratil a musel jsem se podívat do návodu, v remasteru by mohl být nějaký deník...
@Ringo (20.07.2022 22:28): +1, rozhodne.

Ak by však ten istý autor urobil dneska to isté aranžmá, bez technických obmedzení tej doby, určite by som uprednostnil to.

Orchestrálky sa mi do SS série nehodia.
@Dan9K (20.07.2022 22:02): Já to mám u SS právě s obsahem naprosto spjaté. Ta hudba přeci není veselá, je to taková óda na tu elektroničnost, počítačovost a cyberpunk, naprosto obsahově to hru po hudební stránce trefuje.
@Ringo (20.07.2022 21:42): na druhou stranu chápu jejich stížnost na to, že se tento typ midi hudby do hororové hry typu System Shock nehodí a neodpovídá to obsahu hry. Bylo to spíš určené na ty, kteří se tu začli vymezovat vůči MIDI obecně :-). Tady je ukázka, že i v MIDI šla udělat super midi hudba, která by se možná i do System Shocku hodila víc a podporovala atmosféru hry, ale zároveň v sobě pořád měla neklamné znaky MIDI hudby 90. let. ODKAZ DOOM 2, Bobby Prince :-) Tahle verze je samozřejmě zvukově vylepšená, ale přímo autorem.
MIDI hudba je nejvíc, tomu prd rozumíte :D

To byla doba, kdy herní muzika byla svébytný žánr, znělo to prostě jak nic jinýho. Jasně, bylo to z důvodu technické nedokonalosti, ale ti autoři kvůli tomu museli napnout sílu jinde, obvykle to znamenalo úplně explozi melodických nápadů takřka v každé hře a hlavně se v té muzice děje hrozně moc věcí najednou, takže mě to maximálně uspokojuje, protože v tom mám neustálé podněty, pořád se něco děje. Dnešní herní hudba je zaměnitelná s čímkoliv jiným.

Ale samozřejmě rozumím tomu, že někdo ty zvuky nedává. Například u kolegů profi muzikantů jsem s tím nepochodil taky snad nikdy, ačkoliv by tam člověk čekal větší povznesení se nad samotný zvuk a objevení krásy v tom samotném obsahu.

btw. Naprostá většina dnešní herní i filmové hudby je nadále v podstatě MIDI hudba. Autoři zkrátka naklikají či zahrají v rámci MIDI protokolu potřebné události a nastaví na to potřebné samply. Rozdíl oproti 90kám je v tom, že tehdy ty zvuky jednotlivých nástrojů přiřazovala až naše zvukovka, která povětšinou stála za hovno, kdežto dnešní autoři tam přidávají zvuky, které je obvykle stály mnoho desítek tisíc (pokud je tedy neukradli).
@hanak_v_exilu (20.07.2022 16:16): Tak tomu nerozumím, jak hudba nutila hráče hrát akčně. To by mě nenapadlo, hudba mi přinášela parádní elektronické dojmy a do toho jsem se všude plížil pomalu jako v krokovacím dungeonu a vše rozvážně řešil. Co mi dalo zabrat, tak respawn, ten mě nakonec udolal a já ztratil sílu pokračovat, přesto, že jsem se u toho bavil jako u jedné z nejlepších her vůbec.
@hanak_v_exilu (18.07.2022 18:10): Mě v té době ta hudba zvukově definovala cyberpunk. Neumím si to bez ní představit. Bylo to na mě moc akční, takže jsem myslel, že to nebude pro mě, ale hryzl jsem se a hrál a do hry se dostal právě díky hudbě, kdy mě to nutilo poslouchat a tak procházet další a další chodby, až jsem přišel hře na chuť celkově. Blbé je, že jsem ji nedohrál, někde ve 3/4 jsem se dostal do situace, že jsem to nedával. Pak jsem to rozjel později znovu ještě 2x a opět nedohrál, teď to na mě čeká na dohrání v tom remasteru a nemůžu se dočkat, až si na to najdu čas.
Mně to trochu připomíná jako když jsem ve Snatcherovi na ulici měl čekat nějakou osobu a bylo to hrozně napínavý co mi řekne (a titulky nebyly) a oni do toho hlasitě hrály zpotvořený jingle bells. Něco takovýho.


...Ne, je to v pohodě, už jsem si zvyk :)
Já si právě myslím, že u takových pseudo hororových her je nejlepší když žádná hudba nehraje. A kdyby měla, tak musí být tísnivá. Tahle je moc dynamická. Když už bych si pouštěl nějakou hudbu, tak buď něco jako soundtrack k The Thing, nebo k Humanoidu od Morriconeho.
@Cobot (18.07.2022 13:25): Má to rovnako. Ale, samozrejme, rešpektujem, ak má niekto rád midi hudbu.

Ak by robili remake dvojky, tam by som poprosil len hudbu maximálne nahrať znova, takú istú, len vo .FLAC formáte, alebo čo, proste lossless, s tým, že do hry si ju len skomprimujú.

Nahrávky OST k SS2 v CD kvalite existuje, ale vyššie už nie.

PS: A teraz pozerám, že oni tam FLAC pridali? :O

Ale to už asi z tých pôvodných v CD kvalite. Neviem o tom, že by sa originál nahrávky dochovali.
Tak hudba dělá obecně hrozně moc co se týká atmosféry. Já mám třeba hrozně rád ten "techno" soundtrack ke druhému dílu, ale možná tady někdo psal, že to hraje s nějakou ambientni strašidelnou hudbou a když jsem to zkusil, ntak to bylo super. Jiný, ale víc hororový.

Hudba v jedničce mě moc taky nebere. Není to špatné, ale dvojka lepší. I když jsem starej, tak midi mě nikdy nebral. A asi kvůli začátku hraní v ranných devadesatkach jsem se právě kvůli tomu naučil hudbu ve hrách vypínat.
@Tarhiel (17.07.2022 21:32): Pre niekoho to skutočne môže byť hudbou. Každý to máme inak. V hre som hudbu často stlmil na minimum, pretože mi doslova pílila uši. Samostatne sa to nedá počúvať vôbec. :)