Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Richmond (25.02.2022 14:09): A co přesně ti v dnešní době chybí? Vážně míněná otázka. Nějak mě totiž nenapadá žádný žánr/typ her, který by byl dnes tak chudý, že v něm vyjdou 1-2 tituly za 10 let. Rád bych na to mrkl.
@Fritol (25.02.2022 10:23): Hele ale každý si fakt nevybere. Indie hry jsou fajn, ale nepokrývají všechen hráčskej apetit. Pokud jsi dostatečně saturovanej, pak super, ale jsou prostě typy her, které se nedělají desítky let. A výskyt 1-2 her za 10 let neberu, že si každý vybere :)
@samorost (25.02.2022 13:35): Ak to chceš brať z toho pohľadu, že išlo o ranné obdobie, v ktorom začali vznikať nové herné žánre, potom je to vyložene nefér porovnanie. Je logické, že niečo čo bolo prvé bude raz a navždy prvé, ale to neznamená, že to poňaté bez ústupkov. Čo často ani nebolo, keďže vývojári nezriedka narážali na technické limity a museli pracovať s tým, čo mali k dispozícii. I napriek tomu si myslím, že inovatívnosť dnešnej hernej scéne nechýba, len sa treba poväčšine pozerať mimo tradičnú AAA scénu.

Ja skutočne nemám problém s tým, ak niekoho bavia staršie hry, mimo iné i kvôli nostalgii k daným hrám, žánru, spôsobu spracovania a podobne. Na tomto konštatovaní nevidím vôbec nič urážlivé, nikomu ani nevnucujem, že nové ho majú baviť, len preto že sú objektívne prepracovanejšie. Sám to tak občas vnímam, že mi je nejaká staršia sympatickejšia, keďže som ju v minulosti hral a do inej podobne spracovanej by som sa už veľmi nepustil kvôli zastaralosti. Dokážem si to však priznať a nerobím z toho veľkú vec.
@M.a.t.t. (25.02.2022 13:00): Ad "navrácení zpět do časů, na které má člověk nejlepší vzpomínky" - to je oblíbený argument těch, co nedokáží zkousnout tvrzení, že ty staré hry prostě mnohé lidi baví více než ty nové a tak jim přišly i lepší, nehledě na vzpomínky. Já třeba nevím, proč bych měl mít nejlepší vzpomínky v letech, kdy mi bylo náct. Mám vynikající životní vzpomínky na léta, kdy mi bylo 20, i 30. Klidně bych je zařadil taky mezi nejlepší. Takže o vzpomínkách to asi nebude, že? Nebo myslíš, že v letech 91, 92, 93, 94, 95 jsem měl parádní vzpomínky na všechno a proto se do nich rád vracím a najednou blik, rok 96, 97, 98, 99......2022 procházím děsuplným obdobím, na které neradno vzpomínat? Zajímavá přadstava. A hlavně úplně mimózní :-) Já se rád navracím k hrám, které mě baví a bavily, to je pravda. Nerad se trápím s něčím, co mě nebaví. Proto mám asi desítky novějších her zakoupených na STEAMu, spoustu novějších her mám na EPICu a říkal sjem si, že budou konečně to pravé a vždycky jsem si je spustil, nějakou dobu hrál, ale nedohrál, brzy omrzely. A ne, není to tím, že jsem v tom momentě měl nějakou blbou vzpomínku :-) Skoro bych mohl říci, že bych vzpomínkově měl být posledních 20 let v lepší situaci, než v letech 90 - 95, protože teď si můžu koupit cokoliv, dělat cokoliv, zatímco kdysi jsem byl odkázán jen na pár kousků, co mi donesli kámoši, rodiče mi hru nekoupili a ještě mi navíc dávali limity na čas strávený u compu.
@M.a.t.t. (25.02.2022 13:00): Inovace není originální nápad, proto je to inovace (bez legrace... :c)) ). Ano, dnes vzniká mnoho her, které posunují daný žánr dále, lépe vypadají a jsou třeba i komplexnější. Proto chápu, že na někoho, především pak mladšího hráče, mohou působit dokonalejším a vyspělejším dojmem, než kousky starší. Ovšem pořád jde často jen o „šperkování” stejného základu a člověk, který už podobných her odehrál více, snadno pocítí dojem deja vu. Sám hraji mnoho dnešních her a to především mimo hlavní proud, rozhodně se neomezuji pouze na starší tituly. Ovšem jen o vzpomínky, či nějaký sentiment a závan starých „dobrých” časů zcela určitě nejde. Pokud by to tak bylo, tento dojem by se okamžitě rozplynul při prvním střetu s realitou (rozuměj, při zahrání si po letech nějaké starší hry). A ono tomu tak není, jak jsem již psal. Ty staré hry jsou pro mě opravu mimořádně chytlavé a v naprosté většině mě prostě baví mnohem více, až je to s podivem, když technicky třeba většinově nemohou konkurovat. Co k tomu více psát, prostě je to můj názor, Tvůj Ti rozhodně neberu... ;c)
Jsem rád, že to mám tak, že střídám tituly u 80., 90., 00., 10. a 20. let a jako ve všech dalších odvětvích kultury, i u videoher se pravidelně objevuje nepočítaně skvělých a originálních titulů.

Ale když už bych to měl definovat, tak za mě byl nejlepší rok 1999 (což souvisí i s tím, že v tomto roce jsem začal vnímat počítačové hry více), jako nejlepší pětiletky (v počtu opravdu dobrých titulů) vnímám 96-00 a 15-19, a pro mě je (byla) nejzajímavější dekáda 00-09, aneb přechodová doba od "sterého" k novému, podobně jako 30. léta v kinematografii, a doba, kdy jsem u této záliby asi trávil nejvíce času.
@samorost (25.02.2022 12:43): " Originální kousky, které přišly s něčím opravdu novým a neotřelým, bych v posledních letech spočítal maximálně na prstech obou rukou."

Dokážem akceptovať, že teba aj iných viac bavia staré klasiky, ktoré ťa vrátia späť do časov, na ktoré máš najlepšie spomienky. No toto tvrdenie je pri všetkej úcte vyložený nezmysel, keďže toľko originálnych hier ako dnes v minulosti určite nevznikalo. Originalita, samozrejme, nejde zakaždým ruka v ruke s kvalitou, no v rámci nezávislej tvorby existuje množstvo inovatívnych a dostatočne zábavných kúskoch, len ich treba vedieť hľadať. Môžeš síce protiargumentovať, že ti nesedia žánrovo, no ja reagujem iba na to, že dnešná scéna ponúka málo originality. A ak si myslíš, že v deväťdesiatych rokoch nevznikali žiadne rutinné pokračovania a stávky na istotu, tak máš poriadne skreslený pohľad na hernú scénu.
Devadesátky byly za mě jednoznačně nej období, především pak jejich druhá polovina a to bez nějakého přehnaného sentimentu. Jak píše Ringo, takřka co hra, to perla a navíc (!!!), tyto hry prakticky definovaly žánry. Nadšení a invence z těch her přímo cákala, prakticky nulový kalkul a zaměření na byznys, žádná „povinná” rutinní x-tá pokračování a sázka na jistotu. Taky proto jsou to dnes vesměs tituly s puncem nehynoucích klasik. Ano, vývoj jde stále dále, grafická, zvuková, jednoduše obecně technická kvalita je na stále vyšší úrovni, ovšem to není to gró, které činí hru výjimečnou a to ani ve své době, natož v historickém kontextu. Což u mě ostatně potvrzuje fakt, že kdykoli se pustím do některé z devadesátkových klasik, po krátké chvíli, kdy se sžiji s tehdejší grafikou, mě hra totálně pohltí, už mě nepustí a doslova mě naprosto vycucaného vyflusne na samotném závěru. To se mi u většiny dnešních her stává zcela výjimečně, většinou se už od poloviny těžce nudím a dohrávám je v podstatě „z povinnosti”. Originální kousky, které přišly s něčím opravdu novým a neotřelým, bych v posledních letech spočítal maximálně na prstech obou rukou. V tzv. AAA mainstreamu je situace ještě mnohem horší. Někdy se mi zdá, že se v poslední době stále více řeší všemožné odlesky, počty FPS a další technické aspekty her a samotná hratelnost a originalita takřka nikoho nezajímá. Za mě tedy, devadesátky jednoznačně vládnou! :c)
Ad dnešní výběr pro všechny hráče - dnešní snaha o retro se opravdu nedá srovnávat s tím, co vycházelo kdysi, bohužel. A to jsem chtěl, aby mě bavilo spoustu titulů. Jenže ono to až okatě řve - "jsme retro, pixelatí, hranatí (více než to bylo kdysi), to vás starší hráče musí bavit". Ale neva, těch her přímo z devadesátek je stejně tolik, že jsem je dodnes ještě všechny nehrál, takže mám pořád z čeho vybírat, seznam co chci dohrát je pořád přeplněný.

Z mého pohledu je to tak, že mě bavily hlavně hry takové, jaké jsem potkal tehdy z let 90 - 95. Už v roce 96 a dále jsem pociťoval, že se trend silně změnil a už mě ty nové věci nějak neberou, že se chci bavit hromadou těch her, které jsem měl, nebo jsem o nich četl, v časácích právě z let 90 - 95. Když se tehdy vyrojilo 20 dungeonů, stejně jich člověk stihl zahrát pár ve své době a ten zbytek řešil a hrál až v dalších následných letech, kdy už přicházela moderna s Diablem, Baldursy, Fallouty a spol., A to, co je za posledních více než 20 let, už je pro mě vlastně spíše jiný koníček, kterému už tak neholduji. Prostě to beru už jako jinou zábavu, ke které jsem si cestu nenašel.
@Fritol (25.02.2022 10:11): Tiež si myslím. Hlavne odkedy sú indie štúdia sebestačné tímy profesionálov a nie amatérskych nadšencov, tak aj gameplay mechanizmy začali byť znova zábavnejšie a nielen "epické" a wannabe "filmové". Chcel som napísať, že posledné roky je radosť medzi hrami vyberať... ale ono to úplne radosť nie je, pretože človek nevie, čo hrať skôr. :)
@M.a.t.t. (25.02.2022 10:16): No já tenhle názor zastávám dlouhodobě, ale ano, částečně to provokace pro zdejší komunitu asi je. :D Přesně jak říkáš ale, v dnešní době vznikají díky existenci indie vývojářů a menších vydavatelů typu Focus hry všech žánrů a všech produkčních kvalit. Před pár lety to ještě nebylo běžné. Hlavně ne pro konzolisty. Dnes si opravdu vybere každý a kdo říká, že ne, tak ten si vybrat ani nechce. :)
@Fritol (25.02.2022 10:11): Ono to znie tak trochu ako provokácia... ale nie si ďaleko od pravdy :D
Vždy ma fascinujú tvrdenia, že si niekto v dnešnej dobe nevie vybrať, keďže vznikajú hry doslova pre každého - ako pre hráčov zameraných výhradne na grafiku, tak i pre najväčších retro fanúšikov, a to v ďaleko väčších počtoch ako kedysi. :)
Nejsilnější období je právě teď. Hry jsou lepší a lepší ve všech ohledech. Další roky budou zas lepší a tak to bude stále pokračovat až do doby, kdy začnou všichni áčkoví vydavatelé produkovat většinově gacha f2p hry, game as a service blbiny a nebo jen nekonečné open world adventury v Ubisoftím/Sony stylu. A takové období doufám nikdy nenastane. A pokud jo, tak indie scéna drží konzistentně kvalitu.
Pro mě je zase nejsilnější období 2001 - 2003 a ano, je to prostě jen nostalgie, tehdy jsem pronikal do hraní a všechno pro mě bylo wow a naštěstí se mi ten pocit daří obnovovat i po x letech... ale tehdy to prostě bylo ještě o něco silnější - moje srdcovky: Mafia, Call of Duty (MP), Operation Flashpoint, H&D 2, Original War, Max Payne, Vietcong, Battlefield 1942... všechno jsem kupoval originálky za plnou palbu a to nadšení z každé z nich... to už dneska nedokáži přenést ani na hry, které mě reálně přijdou lepší a třeba i místy baví víc, ale chybí to dětské NADŠENÍ.
Za mě o světelné roky před vším léta 1992-1995. Ale jak se zpívá v té pohádce..."Nikdy se nevrátí..pohádka mládí" :)
@Malignus (24.02.2022 21:42): pro mě je nejlepší pětiletka 2015 - 2020, protože vyšly Witcher 3, Red Dead 2, Kingdom Come a Cyberpunk 2077 :) Ale z hlediska nostalgie bych to viděl na 1998 - 2003, kdy jsem vyrůstal na Falloutech, tahal 17" monitor ke kamarádům na maratóny v CSku, Diablu 2 či Warcraftu 3 a ve škole bylo neustále s kým o hrách kecat :)
Pro mě byla nejlepší herní "pětiletka" v letech 1995-2000. Úžasný hry, spousta volnýho času, brutální pařby s kamarády a kecy o hrách... :-D

Například: Star Wars: Dark Forces, Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II, Earth 2140, Command & Conquer: Red Alert, Imperium Galactica, Dungeon Keeper, Fallout, Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, Spellcross: Poslední bitva, Might and Magic VI: The Mandate of Heaven ...
@Zx Atari 500 (24.02.2022 19:57): Tu třicítku jsem měl ještě rád díky Albionu a The Settlers 2. Ale číslo 31 bylo pro mě už podivné. Jednak šel obsah dolů, a navíc začaly čachry v redakci. Následovaly nudná čísla s hrami, o které jsme zájem moc neměl, pár výjimek jako Daggerfall bylo, ale zoufale málo. Pak přišlo číslo s Eislerovým Nekrologem a od té chvíle mi bylo jasné, že už nic nebude jako dříve :-) Zajímavě se krize v redakci spojila s tou herní.
@Ringo (24.02.2022 19:34): K prvnimu odstavci.... ja to mam nachlup presne tak, jak pises :) Dokonce si pamatuju, kdy se to u mne zlomilo. Bylo to, kdyz jsem cekal na nove vydani Scorete a po koupi tohodle cisla prisel zlom. Prolistoval jsem to, neco precet a odlozil. To nadseni se nekam vyparilo. Pak jsem jeste tak ctyri roky fungoval v neutral modu, sem tam neco koupil. Pote, pokud mi to nekdo nestrcil pod nos, tak jsem uz ty casaky uz vubec necet.
Pro mě byly nejlepší ročníky 1991, 1992, 1993, 1994. To bylo v hlavním proudu skoro co hra, to perla. Špatné nebyly ani 1990 a 1995. Pak už to šlo z mého pohledu z kopce a neměl jsem se už na co moc těšit. Bylo to poznat i na časácích, jak mě bavilo je číst. Do roku 1995 jsem přečetl ve Score každičkou stránku, nehledě na žánr, nehledě na hodnocení. Někdy od poloviny roku 1996 jsem začal pociťovat, že se do čtení mnoha článků nutím a baví mě jen sem tam něco a pak začalo vycházet čím dál více čísel s tím, že mě v nich nezaujala jediná hra. To se týče PC.
Díky tomu jsem pak přesedlal díky emulátorům na konzolové hry a s japonskými RPGčky pro mě hraní aktuálnějších her zase dostalo smysl (no, aktuálnějších, taky už byly i 3 roky staré, ale to není žádný věk, a nemluvě o ještě starších SNESovkách, to byl pro mě luxusní návrat do první poloviny devadesátek v konzolové formě, která mě ve své době minula, ani já ani nikdo okolo SNES neměl). Ale i u konzolí mě to nejvíce bavilo do konce éry PS1, částečně ještě PS2 a pak jsem nabyl dojmu, že hry ztratily dech i tady :-) Z aktuálních věcí mě pak už zajímaly jen remaky starých SNESovek na PSP a NDS, ale vlastně hlavně jen proto, že šly koupit a mohl jsem mít spoustu srdcovek ze SNESu v originál podobě aspoň na těch handheldech, byť mě zpravidla bavila herně více jejich SNESová podoba, kterou jsem si užil na emulátorech.
@Rapier (24.02.2022 16:40): Veru však 2004 bolo len pred 18 rokmi.... Prepáč, ale koľko z tých hier z rokov 1998/99 si dohral alebo hral aspoň do polovice? A odkiaľ si si vytiahol tie obskurné zoznamy? Je až tak ťažké pochopiť, že ten jednoduchý článoček hrajúci na nostalgiu bol len o tom, že 2004 bol čo do vydaných kvalitných hier silný ročník? A že nikto netvrdí, že to bol najlepší ročník ever? Alebo jediný silný ročník?

Fascinuje ma takéto rozumovanie "teoretikov", ktoré tie hry vlastne ani nikdy poriadne nehrali alebo sa aspoň neopierajú o hodnotenie a úspech tých hier vo svete. Mimochodom z tých hier z 2004 v článku som hral poriadne 15/25, väčšina ďalších boli konzolovky a konzolu som vtedy nemal.
@Rapier (24.02.2022 16:40): Ako sa to vezme. Len keď rozoberiem rok 1998, Dune 2000 nemala ani dobré recenzie, na zaradenia Posla Bohů radšej ani nebudem reagovať, Die by the Sword bol komerčný prepadák,  Falcon 4.0, European Air War a F-22 Total Air War sú okrajové záležitosti (nespochybňujem kvality, len celkový dopad z pohľadu dnešnej doby),  Colin McRae Rally prekonali ďalšie diely a niečo podobné možno tvrdiť aj o inak výbornom Half-Life, StarCrafte či  Baldur's Gate. Bol to inak, samozrejme, silný rok, akurát si nemyslím, že všetky tituly čo si uviedol tam majú čo robiť. A to sa nakoniec týka aj roku 1999, Hidden & Dangerous nebol mimo našich končín vnímaný ako žiadny zázrak.

Ale v zásade sa zhodneme, že všetky spomínané roky sú silné.
@Samariel (24.02.2022 12:11): očividně je autor mladšího věku když označuje rok 2004 jako ten "nej". :)
V roce 98/99 vyšlo asi nejvíce přelomových her vůbec, co titul tak to pecka co se hrála ještě dlouho po vydání a některé hry se udržují při životě dodnes.

1998
Fallout 2, Half-Life, Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, Metal Gear Solid, Baldur's Gate, Thief: The Dark Project, StarCraft, Commandos: Behind Enemy Lines, MechCommander, Need for Speed III: Hot Pursuit, Unreal, Colin McRae Rally, Posel Bohů, Dune 2000, Delta Force, Tom Clancy's Rainbow Six, Die by the Sword, Falcon 4.0, European Air War, F-22 Total Air War 

1999
Planescape: Torment, System Shock 2, Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, Jagged Alliance 2, Gran Turismo 2, Thief: Gold, Syphon Filter, Age of Empires II: The Age of Kings, Mobil 1 British Rally Championship, Unreal Tournament, MechWarrior 3, SWAT 3: Close Quarters Battle, Command & Conquer: Tiberian Sun, Aliens versus Predator, Quake III: Arena, Hidden & Dangerous, SimCity 3000, Shadow Man, Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear, Mig Alley, Flanker 2.0, Need for Speed: Road Challenge
@Jumas (24.02.2022 14:55):  @rikuhahl (24.02.2022 14:58): Každý má svoj vkus, čo je pochopiteľné, ale zase objektívne - hoci som z toho výberu nehral všetko a viaceré kúsky ma svojim žánrovým zaradením ani neoslovujú, tvrdiť, že to bol slabý rok je pri pohľade na hráčske hodnotenia a recenzie mimoriadne odvážne. Mimo iné si aj myslím, že keby ste dali niektorým z tých hier skutočne šancu, tak by sa váš názor mohol poopraviť :)
Říkal jsem si, že nejlepší roky pro mě byly 1998 - 2003 a ten 2003 z toho asi vychází nejlíp. Takže pro mě je tím revolučním rokem rok 2003.
@Jumas (24.02.2022 14:55): Jj, žádný zázraky tehdy nebyly :) Jako hru roku mám Syberia II a to přiznejme si není žádný zázrak a mám ji tam hlavně kvůli jedničce :) Protože ta měla v roce 2002 konkurenci daleko větší. Ale je to hrozně subjektivní, nějaký dobrý hry v roce 2004 určitě vyšly, aspoň doufám :)
@Samariel (24.02.2022 12:11): A mě zrovna přijde jako jeden z nejslabších v novém tisíciletí. Z her, co jsem hrál, byl nejlepší Doom 3, ale ani ten nebyl nějakou TOP hrou, kterou bych nějak extra miloval. Určitě je tam spousta dobrých kousků, které však mě samotného vůbec nezajímají. Ale jak jsi psal, každý to má jinak.
@jvempire (24.02.2022 13:04): Do výberu 25 hier sa nikdy nezmestia všetky hry, ale len 25... A napr. Syberia 2 je dosť provinčná záležitosť časti Európy. Richard Burns Rally nikdy nebolo tak populárne ako séria Need For Speed v tej dobe. Navyše pointa celého článku je v niečom úplne inom - že to bol naozaj veľmi silný ročník na kvalitné hry, z ktorých mnohé dosť inovovali a zmenili hranie. Asi každý kto hrá hry trochu dlhšie si určite nájde nejakého svojho favorita, ktorý tam nie je, ale veď to je normálne.
@S4TW (24.02.2022 13:05): Já nemám nic proti titulům v seznamu, ale jen jsem poukázal na jeho užší zaměření - málo simulátorů, RPG, strategií, japonské produkce... Nemusí jít jen o nějaké okrajové produkty.
@jvempire (24.02.2022 13:04): Dobře, tak nějakých 5 her je o názoru a nahradit by se mohly, ale že by ten seznam byl nějak mimo, to rozhodně ne, všechny ty tituly znám a většinu jsem i hrál, jejich popularitu dokazuje i hodnocení zde na DH, za mě všechno v pořádku... ale samozřejmě, pokud má člověk nemainstreamový vkus, tak mu tyhle žebříčky popularity sedět nebudou...