Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

StarCraft

Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
31.03.1998
Vývojáři:
Blizzard Entertainment
Oficiální stránky:
http://classic.battle.net/scc/
První díl real-time strategií ze série Starcraft vypráví ságu lidské kolonizací okolního vesmíru 26. století. Ze Země byly vyslány 4 obří přepravní lodě, které přistály na planetách Tarsonis, Moria a Umoja, čtvrtá se však beze stopy ztratila. Po proběhnuvších bojích dochází k vytvoření soustátí Konfederace, která se stává nejmocnější strukturou v celém známém vesmíru. Mocenský status quo je jen dočasný a nastává doba nových spojenectví, zrádných manévrů a nečekaných vyústění. Na okrajové kolonii Chau Sara se totiž objevily velmi agresivní mimozemské bytosti (Zergové) a celá planeta byla zanedlouho "očištěna" (spálena z oběžné dráhy) jinými mimozemšťany (Prottosové).

Samotná hra nabízí 10 misí za každou z 3 volitelných ras (Terrani, Zergové a Protossové). Rozdíly mezi rasami přesahují pouhou grafickou stránku. Jednotky, výroba i faktory (odolnost) mají svá specifika a různorodost.

Terrani – lidé z planety Země, jejich předci byli zločinci, kterých se ostatní lidé víceméně chtěli zbavit, tak je poslali kolonizovat daleký vesmír. Jejich výhodou je flexibilita a velká "vynalézavost".

Zergové – agresivní rasa, sdílející kolektivní (úlové) vědomí a asimilující všemožné organismy k získání dokonalé DNA. Spoléhají především na četnost svých jednotek (zergling).

Protossové – vyspělá humanoidní rasa a tajemní templáři. Jsou vysoce odolní (jako jediní mají ochranné štíty) a kromě své vyspělé technologie spoléhají i na psionické síly. Sdílejí částečně svá vědomí (zkušenosti, vzpomínky) v telepatické síti zvané Khala.

V nabídce je několik stupňů vylepšení, různé druhy budov a několik důležitých postav – hrdinů (Edmund Duke, Daggoth, Tassadar, James Raynor), které hráč v různých fázích kampaně může ovládat. Pro výrobu jednotek, budov a vylepšení se zde těží dvě suroviny – krystaly a plyn. Náplň jednotlivých misí spočívá v těžbě, výrobě a porážce nepřítele s tím, že se zde objeví i mise obranného (ochrana základny) a záchranného rázu. Boje probíhají na různých planetách představujících rozličná prostředí.

Hra obsahuje také editor map a multiplayer hratelný po lokální síti nebo přes vlastní internetovou hráčskou službu Battle.net firmy Blizzard. Hráči zde mohou hrát on-line proti oponentům (stačí originální hra se sériovým číslem a připojení k internetu). Mnoho fanoušků zde tak v různých ligách a turnajích hraje ve skupinách proti počítači nebo proti sobě navzájem.

Ani ne o rok později vyšel datadisk Brood War a za dalších 12 let později druhý díl StarCraft II: Wings of Liberty.

Podpořte Databázi a kupte si hru na Xzone.cz … nebo přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek

Red
Red

Při příležitosti si tu hru po letech legálně zahrát jsem chtěl zkusit i jestli fachá čeština, ale ta nemá avizuovaný update.exe soubor a při…


Nejlépe hodnocené komentáře


Jen málokteré studio se mohlo chlubit tak silnou trojicí her, jakou měl na svědomí právě Blizzard, kluci prostě na co šáhli, to proměnili ve zlato... Teprve ve Starcraftu nabral výběr rasy ten opravdový smysl, grunt už totiž nebyl jen chrochtající footman, ale hra nabízela tři opravdu unikátní, propracované a odlišné rasy. Vzhledem k tomu je až neuvěřitelné, jak si i přes svou variabilitu uchovala hra výbornou vyváženost sil. Singleplayer byl velmi dobrý, Blizzard si pohrál s působivými videjky a zaobalil kampaň do slušného příběhu.

To pravé, ořechové však přichází až v multiplayeru. Hra je neuvěřitelně rychlá, akční a intenzivní, jednotky se pohybují rychle a ještě rychle umírají. Mlátit se můžete už od třetí minuty a nejlepší je, že ani po jedné prohrané bitvě není válka ještě zdaleka rozhodnuta, ta hra vám prostě nedá vydechnout... To však klade vysoké nároky na ovládání hráče, tedy rychlost našich prstíků, ve hře se běžně dosahuje 200-300 APM (action per minute = klik myší, zmáčknutí klávesy apod.) a tak není divu, že Starcraft je modlou všech progamerů. Stále i po 10 letech existují profesionální hráči vydělávající touto hrou desítky tisíc dolarů ročně, jejichž zápasy sledují tisíce lidí. Dokonce jméno SlayerS'Boxer je mezi mladými v Jižní Korei asi tak stejně známé jako v Evropě Jaromír Jágr... Ovšem samozřejmě nemusíte být zrovna hardcorový hráč, abyste si Starcraft dokázali užít, i poklidnější partička s kamarádem je dle mě pořád zábavnější než drtivá většina jiných RTS, včetně všech C&C :)

HW: Minimum: Pentium 90 MHZ, 16 MB RAM / Doporučeno: 233 MHZ CPU, 32 MB RAM, 8 MB VGA

Pro: Rychlá a intenzivní hratelnost, odlišné rasy, multiplayer se vším všudy.

Proti: Malé zakomponování neviditelných jednotek, což je ale přidáno v datadisku.

+42+44 / -2

Hra tak poutavá, že jsem dokončil kampaň za tři dny, vás provede příběhem tří ras plným nestálých paktů, intriky a zrady. Ačkoliv jsou armády i principy stavění pro jednotlivé strany velmi odlišné, jsou strany výborně vybalancové (upraveno mnoha patchi). Některé jednotky disponují speciálními vlastnostmi jako létání, zahrabání, zneviditelnění a plošné zviditelnění a žádná jednotka není samoúčelná. Důsledná implementace principů kámen nůžky papír se stará o neustále se proměňující situaci na bitevním poli a činí tak z hry více hráčů orgastický rychloklikací zážitek, po němž člověk padá bez ohledu na výsledek vyčerpáním. Bez rychlosti, znalosti klávesových zkratek a pokročilých taktik tu nelze v souboji se zkušeným hráčem uspět.

To, že Blizzard neimplementoval u Starcraftu debalancující prvek v podobě levelujících hrdinů (oproti Warcraftu 3) se ukázalo být velmi dobrou volbou (přičemž repektuji modifikaci Warcraftu 3 typu DoTA, ze které se posléze vyvinul zcela nový žánr). Důkazem správnosti této úvahy může být rodící se druhý díl Starcraftu a obrovský hype který zrod provází i přesto, že Blizzard slibuje minimum změn vůči principům uplatněným v roce 1998.

Na poli těžařských RTS hru dle mého překonává pouze datadisk (viz můj obsáhlejší komentář k Sc:Bw).

Pro: Infarktová hratelnost multiplayeru, vyváženost, příběh

+23+24 / -1

Předvídali jí špatnou budoucnost, hanili „warcraftem ve vesmíru“ – tato hra tu je už téměř 14 let a domnívám se, že se drží na špičce oblíbených her. Osobně jsem si hru zamiloval poté, co jsem jedním dechem dohrál kampaň za Terrans. Starcraft je jedna z dalších her, kde nemohu být objektivní a z komentáře číší obávaná zaujatost ... nelze jinak.

Příběh dělá hru Starcraft opravdu fenomenální a zpracování kampaní je velmi povedené. Představuje zajímavý a sugestivní děj, kde se kromě bitev zúčastníte různých dějových eposů, kdy je příběh skládán, utvářen a ovlivňován vnějšími událostmi, které vás přímo či nepřímo ovlivňují. Události jsou většinou spojeni s různými osobnostmi, které samotný příběh obohacují. Za zmínku stojí Jim Raynor, Maršál konfederace, který vedl počáteční boje na Mar Sara proti Zergům, dále pak Kerrigan, terranská žena, které byla absolvovala speciální výcvik „Ghost“ a později se stala Zergskou královnou, Admirál Duke, senátor Angus Mengsk a další.


Vše vlastně začalo nenápadnou misí, kde jste přesouvali své jednotky do Pustin na planetě Mar Sara, poté co planeta byla ohrožena bezprostředním zamořením příchozími Zergy. Byl to začátek jedné epizody, která mne pohltila a nepustila, dokud jsem se doslova neprokousal dvěma ostatními kampaněma. Taková byla kampaň za Terrans - rychlá, přímá a dechberoucí. Následující kampaň Zergů začíná přímou invazí na planetu Tarnosis, samotné srdce světa Terrans, abyste po zajetí Kerrigan pokračovali na planetu Char a ve finále zahájili intervenci na domovské planetě Protossů Auir. Návaznou kampaní za Protossy začínáte v pozici obránce své rodné planety před invazí Zergů a ve finální misi budete stát bok po boku Terrans proti Zergům. Kampaň vás skutečně velmi dobře připraví na vychvalovaný multiplayer, který tuto hru jistě vyznamenal a pomohl vytvořit fenomén.


O historii a vůbec světu Starcraftu vzniklo spousta serverů, poskytující události, jež se stali před a po příběhu, kterému se věnuje tato hra, anebo datadisk StarCraft: Brood War. Tento svět je opravdu rozsáhlý a dnes jsem se opět přesvědčil, že dějovou linku Starcraftu neznám dokonale – mrkněte na tento server.

Závěrem budu opakovat slova H34D - hra opravdu poskytuje vyváženost naprosto odlišných ras a přináší velmi silný herní prožitek. Za mě je single pro vyznavače žánru strategie povinnost, lze hrát Starcraft ve vyšších rozlišeních - návod).Hra jako Starcraft, která je datována do roku 1998 si troufnu říct, že trunfne jakoukoli moderní strategii.

Nemohl jsem zapomenout i na to, jak moc se člověk těšil na pokračování datadisku StarCraft: Brood War

Edit - odkaz na nastavení vyššího rozlišení

Pro: Jednoznačně příběh, vyváženost jednotek, různorodost ras, multiplayer

Proti: I s odstupem času nenalézám nic, co by mi natolik vadilo, abych zde vůbec něco uváděl....

+22+23 / -1

Tak to byla slušná jízda. Předem se omlouvám za sáhodlouhý komentář, ale musel jsem ze sebe dostat všechny dojmy :)

Považuji Starcraft za nejlepší strategii vůbec a to přesto, že je to od vydání už 18 let. Pravda, moc strategií jsem nehrál, ale většinou mám problém se zorientovat v jednotkách. Tady ne. Jednotky jsou různé, jak graficky, tak svými vlastnostmi. Každá se hodí na něco jiného a je potřeba ji správně použít. Ty lepší pak mají i speciální schopnosti, které výrazně mění jejich sílu.

Kampaň je skvělá! Trvalo mi ji dohrát něco mezi 35 a 40 hodinami. Děj je povedený, plný zvratů, intrik, hrdosti a hrdinství - v mnoha ohledech je i poučný. Některé jednotky jsou speciální a mají v příběhu důležitou roli. Nesmějí zemřít, ale jsou silnější, takže je škoda je nevyužít v boji :) Před každou misí se odehraje "briefing", tedy rozhovor mezi hrdiny, který posune děj dál. Části těchto rozhovorů pak probíhají i přímo ve hře, což jsou podle mého nejsilnější a nejemotivnější momenty. Herní mapy jsou také spojené s dějem, takže se mění prostředí, soupeři (jejich rasa, počet, rozmístění) a v některých dokonce ani není stavění základny, protože je nutné splnit úkol s omezeným počtem jednotek. Těžba surovin je omezená jen na dva druhy (krystaly a plyn), ale je to jen dobře. Více surovin by udělalo hru mnohem složitější.

Nejprve na vás čeká 10 misí za lidi (Terrany). Jejich taktika boje a jednotky jsou celkem intuitivní. Mají poměrně málo budov, jednotky nejsou příliš drahé, ale letectvo je slabší. Hra vždy v každé misi představí novou jednotku nebo novou schopnost. Kouzelné je, že i soupeři mají o jednotku nebo schopnost víc, takže je nutné si poradit i s nimi.

Pak následuje desítka misí za Zergy, což může být pro některé hráče oříšek. Hraní za "zvířátka" je totiž úplně jiné. Už jen princip larev a mutování jednotek do budov může někomu zamotat hlavu. Zergové mají spíše slabší jednotky, ale zase se líhnou v hojných počtech. Moc se mi líbil zvrat s Kerriganovou, kterou je na začátku zergské kampaně nutné ochraňovat, ale hráč vlastně ještě neví, že je to Kerriganová. Když mi to došlo (ještě než se "vylíhla"), tak jsem zůstal zírat s otevřenou pusou. Parádní nápad!

A v závěru pak hráč dostane do rukou osud Protossů, kteří bojují hlavně mezi sebou (taková inteligentní rasa, ale intrikují a hádají se jak děti) a průběžně i se Zergy. S Protossy je potíž v tom, že mají silné, ale hrozně drahé jednotky a navíc mají životy rozdělené na dvě části - jedna se obnovuje (štíty) a ta druhá ne. Vybudování silného letectva stojí nekřesťanské množství surovin, ale pak je možné na obloze dominovat. Protossové jsou podle mě nejtěžší na zvládnutí, ale možná i proto mě to s nimi baví nejvíc. I když vlastně i Zergové jsou super (hlavně jejich zvuky). A Terrani nejsou o moc horší...

Trochu mě mrzí, že jsou mise v kampani podle podobné šablony. Zničené budovy už totiž soupeř neobnovuje, takže je to většinou o postupném dobývání. Při prvním útoku na vás vybafne obrovský odpor, ale když se podaří vydržet, počítači dojde dech a pak už se to dá "doklepat" celkem rychle. Na druhou stranu je to ale dobrý přístup, protože jinak by byla hra hrozně těžká. Když začínáte s jednou základnou a soupeř třeba se čtyřmi, tak by se to snad ani nedalo vyhrát. Už tak počítač solidně prudí svými pravidelnými průběžnými útoky a hlavně v sedmé misi za Protossy jsem myslel, že to prostě nedohraju (nevycházely mi suroviny). Ale nakonec to na třetí pokus těsně vyšlo. Tuhle misi považuji za nejtěžší v celé hře.

Starcraft je podle mě nejlépe vyvážená hra vůbec. Proti jakékoliv jednotce nebo strategii existuje silná protistrategie. Např. když se zabetonujete s mariňáky a tanky mezi bunkry a věže, takže třeba hydraliskové nebo zealoti prostě nemají šanci, tak za zergy stačí přiletět s bandou Guardianů a těsně před útokem použít Defilera - obrana se pak rozsype jak domeček z karet. Za Protossy se mi zase osvědčilo dvěma arbitery půlku obrany "zamčít", takže se nemůže bránit, pobít půlku a pak zlikvidovat i ten zbytek. Nebo se stačí šikovně trefit elektrickou bouří od templáře, který je zamaskovaný. A tak podobně. Kombinací je prakticky nekonečné množství a liší se podle složení útoku a obrany. To mě na téhle hře vždycky fascinovalo a kvůli tomu na ni nedám dopustit.

Progamingovou hodnotu této hry pak už ani nemusím nijak zdůrazňovat, protože každý zápas je pořádná adrenalinová jízda. Hráči se snaží hlavně získat co nejvíc informací o tom druhém a podle toho upravovat svoje taktiky. Mezitím prozkoumávají mapu a a staví další základny. Škoda, že jsem na to moc pomalý a nikdy jsem nebyl schopný hrát nic víc než bitvy s kamarády (a to jsem vždycky dostal na budku).

Graficky je hra už zastaralá, ale pořád pěkná. Fantazie u mě pracovala na plné obrátky a díky občasným filmečkům si prostě člověk ty detaily a efekty domyslí. Zvuky a hudba jsou pak naprosto fantastické. Soundtrack si pouštím i mimo hru, protože je velmi atmosférický a podtrhuje styl boje jednotlivých ras. A zvuky... mňam. Každá budova, každá jednotka, každá akce má svůj zvuk. Ty jsou tak dobré, že je používám i jako upozornění na SMS na mobilu. Dabing postav je také skvělý. Třikrát bravo.

Tak a teď jdu na Broodwar. Jsem zvědavý, jak se bude děj vyvíjet dál. A doufám, že Zergové dostanou pořádně na hubu :)

P.S: Zajímavostí je, že hra využívá na 100 % jedno jádro procesoru. Kdysi mi to málem spálilo CPU (AMD Duron). Bez problémů si ale vyšlápne i na Core i5. Minimální nároky 90 MHz působí v tomto kontextu úsměvně.

Pro: Perfektní vyváženost jednotek, hudba a zvuk, postupné přidávání jednotek a schopností v kampani, editor map

Proti: Trochu schématické mise, jednotky občas neprojdou mezi budovami

+21+21 / 0

Starcraft je jedna z veľmi mála hier, ktorým som tu dal 100% hodnotenie. Prečo? No hlavne kvôli tomu, že je to hra, ktorá mi veľmi pripomenula Warcraft III., ktorý je moja srdcovka. Keď som hru prvýkrát spustil a hral zhruba 30 min., hneď som bol nadšený, keď som videl, ako sa táto hra podobá Warcraftu III ale zároveň aké sú tam rozdiely (a je ich naozaj dosť.) Dôvod, prečo je táto hra taká skvelá, spočíva hlavne v tom, že sú tam tri veľmi odlišne hrateľné strany, (Terrani, Zergovia, Protossovia) ktoré sú odlišné ako po vizuálnej, tak po hrateľnej stránke, čo v dnešnej dobe nie je nič zvláštne, ale vtedy (teda v roku 1998) to bola revolučná novinka v žánri RTS. Ďalšou silnou stránkou hry je príbeh, ktorý je podľa mňa veľmi dobre prepracovaný. Príbeh sa vinie cez všetky tri kampane, ktoré na seba priamo nadväzujú a spolu vytvárajú jeden skvelý príbeh, ktorý ešte aj pokračuje v datadisku Brood War.

Vrátim sa ale k tomu aké sú rozdiely medzi frakciami. Terrani sú vlastne ľudia, potomkovia väzňov, ktorý boli vyhostený zo Zeme lebo bola preľudnená. Hrá sa za nich klasicky ako v mnohých iných stratégiách. Teda si najímajú vojakov cez kasárne, kupujú tanky vo výrobnej budove a majú staviteľov, ktorý keď dokončia budovu môžu ísť stavať niekam inam. Z týchto troch národov sú Terrani vlastne taká zlatá stredná cesta. Zergovia sú mimozemské bytosti, ktoré spoliehajú hlavne na veľkú presilu, vojakov si neverbujú cez kasárne ale tvoria sa im cez larvy, ktoré sa vytvárajú sami v hlavnej budove Zergov. Keď stavitelia dokončia budovu nemôžu ísť stavať niekam inam lebo sa zmutujú do budovy. Takisto sa zergské budovy nemôžu stavať kdekoľvek, iba na tzv. "plazivosti" (creep). Nemajú žiadne tanky ani podobné vojenské vozidlá, Zergovia sú totiž všetko živé organizmy. Protossovia sú zase technicky veľmi vyspelý mimozemský národ, ktorých je síce málo, ale za to majú najsilnejšie jednotky v hre. Ich najväčšou výhodou je štít, ktorý má každá jednotka a budova a sám sa im regeneruje. Takže keď chcete zaútočiť na protosského vojaka alebo budovu, musíte najskôr zničiť štít až potom život. Veľkou výhodou u Protossov je rýchle stavanie. Protosský staviteľ hneď po zahájení stavby môže môže ísť stavať niekam inam. Majú takisto silné letectvo. Rovnako ako u Zergov nemôžu stavať budovy kdekoľvek, ale iba v blízkosti tzv. "pylonov" (to sú také veľké kryštály.)

Náplň misií je v hre klasická, takmer všetky misie sú na štýl zničiť základňu nepriateľa, čo mne osobne to nevadilo. Hudba je v hre podla mňa skvelá. Grafika nie je na dnešnú dobu už nejaká extra, ale mne sa páčila a vôbec mi to nevadilo, 2D grafiku mám rád lebo je prehľadná. Obtiažnosť je vyššia ako u dnešných hier a prejsť väčšinu misií nie je prechádzka ružovou záhradou. Obtiažnosť si takisto nie je možné zvoliť. Chcem ešte dodať, že multiplayer som nehral, aj keď ho veľa ľudí vychvaľuje. Na záver by som zhrnul, že Starcraft je výborné RTS, ktoré ani v dnešnej dobe nestratilo svoje kvality. Jednoznačne doporučujem pre všetkých fanúšikov realtimových stratégií.

Pro: Príbeh, hudba, tri odlišné rasy, obtiažnosť, kampaň, atmosféra.

Proti: Nič zásadné.

+19+20 / -1