Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

StarCraft

84
386 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
31.03.1998 PC
Vývojáři:
Blizzard Entertainment
Oficiální stránky:
http://classic.battle.net/scc/
První díl real-time strategií ze série Starcraft vypráví ságu lidské kolonizací okolního vesmíru 26. století. Ze Země byly vyslány 4 obří přepravní lodě, které přistály na planetách Tarsonis, Moria a Umoja, čtvrtá se však beze stopy ztratila. Po proběhnuvších bojích dochází k vytvoření soustátí Konfederace, která se stává nejmocnější strukturou v celém známém vesmíru. Mocenský status quo je jen dočasný a nastává doba nových spojenectví, zrádných manévrů a nečekaných vyústění. Na okrajové kolonii Chau Sara se totiž objevily velmi agresivní mimozemské bytosti (Zergové) a celá planeta byla zanedlouho "očištěna" (spálena z oběžné dráhy) jinými mimozemšťany (Prottosové).

Samotná hra nabízí 10 misí za každou z 3 volitelných ras (Terrani, Zergové a Protossové). Rozdíly mezi rasami přesahují pouhou grafickou stránku. Jednotky, výroba i faktory (odolnost) mají svá specifika a různorodost.

Terrani – lidé z planety Země, jejich předci byli zločinci, kterých se ostatní lidé víceméně chtěli zbavit, tak je poslali kolonizovat daleký vesmír. Jejich výhodou je flexibilita a velká "vynalézavost".

Zergové – agresivní rasa, sdílející kolektivní (úlové) vědomí a asimilující všemožné organismy k získání dokonalé DNA. Spoléhají především na četnost svých jednotek (zergling).

Protossové – vyspělá humanoidní rasa a tajemní templáři. Jsou vysoce odolní (jako jediní mají ochranné štíty) a kromě své vyspělé technologie spoléhají i na psionické síly. Sdílejí částečně svá vědomí (zkušenosti, vzpomínky) v telepatické síti zvané Khala.

V nabídce je několik stupňů vylepšení, různé druhy budov a několik důležitých postav – hrdinů (Edmund Duke, Daggoth, Tassadar, James Raynor), které hráč v různých fázích kampaně může ovládat. Pro výrobu jednotek, budov a vylepšení se zde těží dvě suroviny – krystaly a plyn. Náplň jednotlivých misí spočívá v těžbě, výrobě a porážce nepřítele s tím, že se zde objeví i mise obranného (ochrana základny) a záchranného rázu. Boje probíhají na různých planetách představujících rozličná prostředí.

Hra obsahuje také editor map a multiplayer hratelný po lokální síti nebo přes vlastní internetovou hráčskou službu Battle.net firmy Blizzard. Hráči zde mohou hrát on-line proti oponentům (stačí originální hra se sériovým číslem a připojení k internetu). Mnoho fanoušků zde tak v různých ligách a turnajích hraje ve skupinách proti počítači nebo proti sobě navzájem.

Ani ne o rok později vyšel datadisk Brood War a za dalších 12 let později druhý díl StarCraft II: Wings of Liberty.

V roce 2017 vydal Blizzard graficky vylepšenou verzi StarCraft: Remastered obsahující jak StarCraft tak StarCraft: Brood War. Původní verze obou her uvolnil zdarma ke stažení pod názvem StarCraft Anthology.


Poslední diskuzní příspěvek

DEU: Je to tak, datadisk, hlavně teda pokročilejší mise za Zergy, jsou opravdu těžké. Samotného mě to už nebavilo a dohrál jsem, jen abych si…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Jen málokteré studio se mohlo chlubit tak silnou trojicí her, jakou měl na svědomí právě Blizzard, kluci prostě na co šáhli, to proměnili ve zlato... Teprve ve Starcraftu nabral výběr rasy ten opravdový smysl, grunt už totiž nebyl jen chrochtající footman, ale hra nabízela tři opravdu unikátní, propracované a odlišné rasy. Vzhledem k tomu je až neuvěřitelné, jak si i přes svou variabilitu uchovala hra výbornou vyváženost sil. Singleplayer byl velmi dobrý, Blizzard si pohrál s působivými videjky a zaobalil kampaň do slušného příběhu.

To pravé, ořechové však přichází až v multiplayeru. Hra je neuvěřitelně rychlá, akční a intenzivní, jednotky se pohybují rychle a ještě rychle umírají. Mlátit se můžete už od třetí minuty a nejlepší je, že ani po jedné prohrané bitvě není válka ještě zdaleka rozhodnuta, ta hra vám prostě nedá vydechnout... To však klade vysoké nároky na ovládání hráče, tedy rychlost našich prstíků, ve hře se běžně dosahuje 200-300 APM (action per minute = klik myší, zmáčknutí klávesy apod.) a tak není divu, že Starcraft je modlou všech progamerů. Stále i po 10 letech existují profesionální hráči vydělávající touto hrou desítky tisíc dolarů ročně, jejichž zápasy sledují tisíce lidí. Dokonce jméno SlayerS'Boxer je mezi mladými v Jižní Korei asi tak stejně známé jako v Evropě Jaromír Jágr... Ovšem samozřejmě nemusíte být zrovna hardcorový hráč, abyste si Starcraft dokázali užít, i poklidnější partička s kamarádem je dle mě pořád zábavnější než drtivá většina jiných RTS, včetně všech C&C :)

HW: Minimum: Pentium 90 MHZ, 16 MB RAM / Doporučeno: 233 MHZ CPU, 32 MB RAM, 8 MB VGA

Pro: Rychlá a intenzivní hratelnost, odlišné rasy, multiplayer se vším všudy.

Proti: Malé zakomponování neviditelných jednotek, což je ale přidáno v datadisku.

+43 +44 −1
  • PC 100
Hra tak poutavá, že jsem dokončil kampaň za tři dny, vás provede příběhem tří ras plným nestálých paktů, intriky a zrady. Ačkoliv jsou armády i principy stavění pro jednotlivé strany velmi odlišné, jsou strany výborně vybalancové (upraveno mnoha patchi). Některé jednotky disponují speciálními vlastnostmi jako létání, zahrabání, zneviditelnění a plošné zviditelnění a žádná jednotka není samoúčelná. Důsledná implementace principů kámen nůžky papír se stará o neustále se proměňující situaci na bitevním poli a činí tak z hry více hráčů orgastický rychloklikací zážitek, po němž člověk padá bez ohledu na výsledek vyčerpáním. Bez rychlosti, znalosti klávesových zkratek a pokročilých taktik tu nelze v souboji se zkušeným hráčem uspět.

To, že Blizzard neimplementoval u Starcraftu debalancující prvek v podobě levelujících hrdinů (oproti Warcraftu 3) se ukázalo být velmi dobrou volbou (přičemž repektuji modifikaci Warcraftu 3 typu DoTA, ze které se posléze vyvinul zcela nový žánr). Důkazem správnosti této úvahy může být rodící se druhý díl Starcraftu a obrovský hype který zrod provází i přesto, že Blizzard slibuje minimum změn vůči principům uplatněným v roce 1998.

Na poli těžařských RTS hru dle mého překonává pouze datadisk (viz můj obsáhlejší komentář k Sc:Bw).

Pro: Infarktová hratelnost multiplayeru, vyváženost, příběh

+23
  • PC 100
Předvídali jí špatnou budoucnost, hanili „warcraftem ve vesmíru“ – tato hra tu je už téměř 14 let a domnívám se, že se drží na špičce oblíbených her. Osobně jsem si hru zamiloval poté, co jsem jedním dechem dohrál kampaň za Terrans. Starcraft je jedna z dalších her, kde nemohu být objektivní a z komentáře číší obávaná zaujatost ... nelze jinak.

Příběh dělá hru Starcraft opravdu fenomenální a zpracování kampaní je velmi povedené. Představuje zajímavý a sugestivní děj, kde se kromě bitev zúčastníte různých dějových eposů, kdy je příběh skládán, utvářen a ovlivňován vnějšími událostmi, které vás přímo či nepřímo ovlivňují. Události jsou většinou spojeni s různými osobnostmi, které samotný příběh obohacují. Za zmínku stojí Jim Raynor, Maršál konfederace, který vedl počáteční boje na Mar Sara proti Zergům, dále pak Kerrigan, terranská žena, které byla absolvovala speciální výcvik „Ghost“ a později se stala Zergskou královnou, Admirál Duke, senátor Angus Mengsk a další.


Vše vlastně začalo nenápadnou misí, kde jste přesouvali své jednotky do Pustin na planetě Mar Sara, poté co planeta byla ohrožena bezprostředním zamořením příchozími Zergy. Byl to začátek jedné epizody, která mne pohltila a nepustila, dokud jsem se doslova neprokousal dvěma ostatními kampaněma. Taková byla kampaň za Terrans - rychlá, přímá a dechberoucí. Následující kampaň Zergů začíná přímou invazí na planetu Tarnosis, samotné srdce světa Terrans, abyste po zajetí Kerrigan pokračovali na planetu Char a ve finále zahájili intervenci na domovské planetě Protossů Auir. Návaznou kampaní za Protossy začínáte v pozici obránce své rodné planety před invazí Zergů a ve finální misi budete stát bok po boku Terrans proti Zergům. Kampaň vás skutečně velmi dobře připraví na vychvalovaný multiplayer, který tuto hru jistě vyznamenal a pomohl vytvořit fenomén.


O historii a vůbec světu Starcraftu vzniklo spousta serverů, poskytující události, jež se stali před a po příběhu, kterému se věnuje tato hra, anebo datadisk StarCraft: Brood War. Tento svět je opravdu rozsáhlý a dnes jsem se opět přesvědčil, že dějovou linku Starcraftu neznám dokonale – mrkněte na tento server.

Závěrem budu opakovat slova H34D - hra opravdu poskytuje vyváženost naprosto odlišných ras a přináší velmi silný herní prožitek. Za mě je single pro vyznavače žánru strategie povinnost, lze hrát Starcraft ve vyšších rozlišeních - návod).Hra jako Starcraft, která je datována do roku 1998 si troufnu říct, že trunfne jakoukoli moderní strategii.

Nemohl jsem zapomenout i na to, jak moc se člověk těšil na pokračování datadisku StarCraft: Brood War

Edit - odkaz na nastavení vyššího rozlišení

Pro: Jednoznačně příběh, vyváženost jednotek, různorodost ras, multiplayer

Proti: I s odstupem času nenalézám nic, co by mi natolik vadilo, abych zde vůbec něco uváděl....

+23
  • PC 85
Když jsem hrál Starcraft poprvé, vůbec mi k srdci nepřirostl a asi po hodině hraní jsem ho odinstaloval. S odstupem času jsem ho rozehrál ještě několikrát, ale vždy jsem skončil u jeho staršího bratříčka jménem Warcraft II: Tides of Darkness, na nějž v tomto žánru nedám dopustit.

Nedávno jsem si toto vesmírné dobrodružství pustil znovu a světe div se, zakousl jsem se do něj jak do šťavnatého jablka a dohrál ho za dva týdny. Starcraft se totiž od ostatních real-time strategií velmi liší, což mi dříve sice vadilo, ale nyní to naopak vidím jako obrovské pozitivum. Příběhů z minulosti je přeci jen přehršel, ale Starcraft sází na budoucnost, a tak se zde nachází tři futuristické rasy a spousta zvláštních budov a zbraní, které dělají z hraní jedinečný zážitek.

Všechny tři rasy jsou, jak už píší jiní přede mnou, velmi vyrovnané a každá z nich má nějaké výhody a nevýhody. Já si nejvíce oblíbil Protossy, ať už je to kvůli štítům, které se doplňují, kvůli skvělým hlasům, které vyluzují (například když dojdou minerály), ale hlavně kvůli kanónům, jenž střílí na pozemní i vzdušné jednotky, čímž perfektně chrání ostatní budovy.

Ve hře se nacházejí i negativní prvky, které ale kromě jednoho nestojí ani za zmínku. Tím jedním a podle mě největším negativem jsou „chodící“ mise, tzn. mise, kde si musíte vystačit s tím co máte, nic netěžíte, a tak si nemůžete vytvořit další jednotky. Občas v nich sice narazíte na jednotky, které se k vám přidají, ale bez těžby surovin (minerálů a plynu) to prostě není ono.

V neposlední řadě je tu multiplayer, který jsem sice mnohokrát neokusil, ale těch pár tažení určitě stálo zato, ostatně jako dohrání celé hry.

Pro: příběh z budoucnosti, tři unikátní rasy (hlavně Protossové) a multiplayer

Proti: „chodící“ mise

+20
  • PC 100
Starcraft je jedna z veľmi mála hier, ktorým som tu dal 100% hodnotenie. Prečo? No hlavne kvôli tomu, že je to hra, ktorá mi veľmi pripomenula Warcraft III., ktorý je moja srdcovka. Keď som hru prvýkrát spustil a hral zhruba 30 min., hneď som bol nadšený, keď som videl, ako sa táto hra podobá Warcraftu III ale zároveň aké sú tam rozdiely (a je ich naozaj dosť.) Dôvod, prečo je táto hra taká skvelá, spočíva hlavne v tom, že sú tam tri veľmi odlišne hrateľné strany, (Terrani, Zergovia, Protossovia) ktoré sú odlišné ako po vizuálnej, tak po hrateľnej stránke, čo v dnešnej dobe nie je nič zvláštne, ale vtedy (teda v roku 1998) to bola revolučná novinka v žánri RTS. Ďalšou silnou stránkou hry je príbeh, ktorý je podľa mňa veľmi dobre prepracovaný. Príbeh sa vinie cez všetky tri kampane, ktoré na seba priamo nadväzujú a spolu vytvárajú jeden skvelý príbeh, ktorý ešte aj pokračuje v datadisku Brood War.

Vrátim sa ale k tomu aké sú rozdiely medzi frakciami. Terrani sú vlastne ľudia, potomkovia väzňov, ktorý boli vyhostený zo Zeme lebo bola preľudnená. Hrá sa za nich klasicky ako v mnohých iných stratégiách. Teda si najímajú vojakov cez kasárne, kupujú tanky vo výrobnej budove a majú staviteľov, ktorý keď dokončia budovu môžu ísť stavať niekam inam. Z týchto troch národov sú Terrani vlastne taká zlatá stredná cesta. Zergovia sú mimozemské bytosti, ktoré spoliehajú hlavne na veľkú presilu, vojakov si neverbujú cez kasárne ale tvoria sa im cez larvy, ktoré sa vytvárajú sami v hlavnej budove Zergov. Keď stavitelia dokončia budovu nemôžu ísť stavať niekam inam lebo sa zmutujú do budovy. Takisto sa zergské budovy nemôžu stavať kdekoľvek, iba na tzv. "plazivosti" (creep). Nemajú žiadne tanky ani podobné vojenské vozidlá, Zergovia sú totiž všetko živé organizmy. Protossovia sú zase technicky veľmi vyspelý mimozemský národ, ktorých je síce málo, ale za to majú najsilnejšie jednotky v hre. Ich najväčšou výhodou je štít, ktorý má každá jednotka a budova a sám sa im regeneruje. Takže keď chcete zaútočiť na protosského vojaka alebo budovu, musíte najskôr zničiť štít až potom život. Veľkou výhodou u Protossov je rýchle stavanie. Protosský staviteľ hneď po zahájení stavby môže môže ísť stavať niekam inam. Majú takisto silné letectvo. Rovnako ako u Zergov nemôžu stavať budovy kdekoľvek, ale iba v blízkosti tzv. "pylonov" (to sú také veľké kryštály.)

Náplň misií je v hre klasická, takmer všetky misie sú na štýl zničiť základňu nepriateľa, čo mne osobne to nevadilo. Hudba je v hre podla mňa skvelá. Grafika nie je na dnešnú dobu už nejaká extra, ale mne sa páčila a vôbec mi to nevadilo, 2D grafiku mám rád lebo je prehľadná. Obtiažnosť je vyššia ako u dnešných hier a prejsť väčšinu misií nie je prechádzka ružovou záhradou. Obtiažnosť si takisto nie je možné zvoliť. Chcem ešte dodať, že multiplayer som nehral, aj keď ho veľa ľudí vychvaľuje. Na záver by som zhrnul, že Starcraft je výborné RTS, ktoré ani v dnešnej dobe nestratilo svoje kvality. Jednoznačne doporučujem pre všetkých fanúšikov realtimových stratégií.

Pro: Príbeh, hudba, tri odlišné rasy, obtiažnosť, kampaň, atmosféra.

Proti: Nič zásadné.

+20 +21 −1