Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

StarCraft

31.03.1998
85
424 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

První díl real-time strategií ze série Starcraft vypráví ságu lidské kolonizací okolního vesmíru 26. století. Ze Země byly vyslány 4 obří přepravní lodě, které přistály na planetách Tarsonis, Moria a Umoja, čtvrtá se však beze stopy ztratila. Po proběhnuvších bojích dochází k vytvoření soustátí Konfederace, která se stává nejmocnější strukturou v celém známém vesmíru. Mocenský status quo je jen dočasný a nastává doba nových spojenectví, zrádných manévrů a nečekaných vyústění. Na okrajové kolonii Chau Sara se totiž objevily velmi agresivní mimozemské bytosti (Zergové) a celá planeta byla zanedlouho "očištěna" (spálena z oběžné dráhy) jinými mimozemšťany (Prottosové).

Samotná hra nabízí 10 misí za každou z 3 volitelných ras (Terrani, Zergové a Protossové). Rozdíly mezi rasami přesahují pouhou grafickou stránku. Jednotky, výroba i faktory (odolnost) mají svá specifika a různorodost.

Terrani – lidé z planety Země, jejich předci byli zločinci, kterých se ostatní lidé víceméně chtěli zbavit, tak je poslali kolonizovat daleký vesmír. Jejich výhodou je flexibilita a velká "vynalézavost".

Zergové – agresivní rasa, sdílející kolektivní (úlové) vědomí a asimilující všemožné organismy k získání dokonalé DNA. Spoléhají především na četnost svých jednotek (zergling).

Protossové – vyspělá humanoidní rasa a tajemní templáři. Jsou vysoce odolní (jako jediní mají ochranné štíty) a kromě své vyspělé technologie spoléhají i na psionické síly. Sdílejí částečně svá vědomí (zkušenosti, vzpomínky) v telepatické síti zvané Khala.

V nabídce je několik stupňů vylepšení, různé druhy budov a několik důležitých postav – hrdinů (Edmund Duke, Daggoth, Tassadar, James Raynor), které hráč v různých fázích kampaně může ovládat. Pro výrobu jednotek, budov a vylepšení se zde těží dvě suroviny – krystaly a plyn. Náplň jednotlivých misí spočívá v těžbě, výrobě a porážce nepřítele s tím, že se zde objeví i mise obranného (ochrana základny) a záchranného rázu. Boje probíhají na různých planetách představujících rozličná prostředí.

Hra obsahuje také editor map a multiplayer hratelný po lokální síti nebo přes vlastní internetovou hráčskou službu Battle.net firmy Blizzard. Hráči zde mohou hrát on-line proti oponentům (stačí originální hra se sériovým číslem a připojení k internetu). Mnoho fanoušků zde tak v různých ligách a turnajích hraje ve skupinách proti počítači nebo proti sobě navzájem.

Ani ne o rok později vyšel datadisk Brood War a za dalších 12 let později druhý díl StarCraft II: Wings of Liberty.

V roce 2017 vydal Blizzard graficky vylepšenou verzi StarCraft: Remastered obsahující jak StarCraft tak StarCraft: Brood War. Původní verze obou her uvolnil zdarma ke stažení pod názvem StarCraft Anthology.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Jen málokteré studio se mohlo chlubit tak silnou trojicí her, jakou měl na svědomí právě Blizzard, kluci prostě na co šáhli, to proměnili ve zlato... Teprve ve Starcraftu nabral výběr rasy ten opravdový smysl, grunt už totiž nebyl jen chrochtající footman, ale hra nabízela tři opravdu unikátní, propracované a odlišné rasy. Vzhledem k tomu je až neuvěřitelné, jak si i přes svou variabilitu uchovala hra výbornou vyváženost sil. Singleplayer byl velmi dobrý, Blizzard si pohrál s působivými videjky a zaobalil kampaň do slušného příběhu.

To pravé, ořechové však přichází až v multiplayeru. Hra je neuvěřitelně rychlá, akční a intenzivní, jednotky se pohybují rychle a ještě rychle umírají. Mlátit se můžete už od třetí minuty a nejlepší je, že ani po jedné prohrané bitvě není válka ještě zdaleka rozhodnuta, ta hra vám prostě nedá vydechnout... To však klade vysoké nároky na ovládání hráče, tedy rychlost našich prstíků, ve hře se běžně dosahuje 200-300 APM (action per minute = klik myší, zmáčknutí klávesy apod.) a tak není divu, že Starcraft je modlou všech progamerů. Stále i po 10 letech existují profesionální hráči vydělávající touto hrou desítky tisíc dolarů ročně, jejichž zápasy sledují tisíce lidí. Dokonce jméno SlayerS'Boxer je mezi mladými v Jižní Korei asi tak stejně známé jako v Evropě Jaromír Jágr... Ovšem samozřejmě nemusíte být zrovna hardcorový hráč, abyste si Starcraft dokázali užít, i poklidnější partička s kamarádem je dle mě pořád zábavnější než drtivá většina jiných RTS, včetně všech C&C :)

Pro: Rychlá a intenzivní hratelnost, odlišné rasy, multiplayer se vším všudy.

Proti: Malé zakomponování neviditelných jednotek, což je ale přidáno v datadisku.

+45 +46 −1
  • PC 100
Omlouvám se předem za emocionální výlev místo klasické recenze, ale ruku na srdce - popisovat StarCraft považuji asi za tak potřebné jako popisovat, o co jde v Doomovi nebo co je to Counter-Strike. Pro mě je SC hrou, u které jsem určitě strávil tisíce hodin a čas od času si znovu projedu alespoň kampaň (mimochodem remaster považuji za hodně povedený).

Čím začít? Nikdy nezapomenu, když jsem coby 12 letý kluk vešel o polední pauze ve škole do prodejny JRC na I. P. Pavlova s kovovou kasičkou s mými dětskými "celoživotními" úsporami a před prodavače na pult vysypal 1699,- v dvacetikorunách, desetikorunách, pětikorunách, dvoukorunách a korunách. Koukal na mě jak na blázna a počítal to tam snad 5 minut (já večer předtím 3x, abych měl jistotu, že to mám fakt přesně :-D). Odpoledne jsme měli místo tělocviku nějaký orientační "běh" (čti: procházku) v parku, já šel s kamarády poslední v zástupu s manuálem v ruce a četl ten neskutečně dobře napsaný příběh. Totéž pak v metru a autobusu cestou domů, doma, pak instalace, první spuštění...

Neuměl jsem v té době ještě tak dobře anglicky, takže z příběhu v samotné hře jsem paradoxně napoprvé ještě tolik neměl. Dodnes vzpomínám na třetí misi za Terrany s cílem "Survive for 30 minutes", kdy jsem netušil, co znamená slovo survive, a myslel si, že za 30 minut musím porazit nepřítele. 29 minut v háji, já se sotva dostal ze své základny, restart mise. Pak ještě asi 2x. Napočtvrté jsem jen rezignovaně položil ruce do klína, koukal, jak mi Zergové koušou základnu, kroutil hlavou, že se autoři zbláznili, uběhly poslední vteřiny, krátký dialog a objevila se hláška, že jsem vyhrál :-))
(mimochodem když jsem to zkoušel teď nedávno naposledy, tak jsem vyčistil celou mapu za 14 minut a pak 16 minut čekal, než mise skončí :-D)

Po dohrání kampaně nekonečné paření Melee proti AI, tvorba vlastních misí a kampaní v editoru... Neskutečná radost, když jsem poprvé porazil 2 AI protivníky naráz (bez exploitů jako třeba wall-in v úzkém průchodu; to mě tehdy ani nenapadlo). Pak zakoupení oficiálních příruček (pro SC i BW) a jejich nekonečné opakované čtení. Pamatuji se, když jsem byl v létě několik týdnů u tety na Slovensku, neměl jsem tam žádné kamarády ani počítač a děsně jsem se ty týdny nudil. Jediná knížka, kterou jsem měl s sebou, byla právě tahle příručka ke StarCraftu. Pročetl jsem ji tam tolikrát, že se doslova rozpadla. Ale věděl jsem o té hře snad všechno, pamatoval si všechny statistiky všech jednotek, měl mapy misí z kampaně "vyfocené" v hlavě do posledního detailu...

Pak přišel Battle.net a stovky, ne-li tisíce hodin strávených multiplayerem. Začátky v klanu fmejdi, pak vlastní klan KAT, turnaje, ligy, žebříčky, clan wary, WGT... Pak i nějaké čichnutí k e-sport scéně (i když v SC jsem nikdy tak dobrý v multiplayeru nebyl), poznání naživo lidí jako Lord.Chick, BaB, Destroyer, Kaos a dalších... Uctívání korejských progamerů jako SlayerS_`BoxeR` a těžká závist, že v Koreji se hraním SC lidi můžou živit a mají televizní kanály, na kterých běží jen SC... :-) A samozřejmě ten namrachrovaný pocit (lol), když jsem jako "ostřílený veterán z Battle.netu" přinesl svůj PC ke spolužákům na LAN párty a tam si bez většího úsilí vodil 2 naráz :-D

Dokázal bych o téhle hře mluvit fakt hodiny a ani jsem se nedotkl témat, jako například když jsem v SC editoru dělal RPG hru (neskutečné, jak moc už tehdy byly triggery propracované a šlo je ohýbat) nebo když jsem se naučil rozbalit a modifikovat MPQ archiv hry (soubor obsahující všechny asssety jako kampaňové mise, zvuky, filmečky, textury atd.), udělal vlastní amatérský překlad kampaně do češtiny :-D, modifikoval některé mise kampaně (např. aktivoval 2 vypnuté terranské mise, aktivoval některé vypnuté triggery - např. když ve zmíněné třetí misi za Terrany zaútočíte na základnu Zergů, Raynor nabídne jako alternativní cíl mise vyčistit mapu od Zergů; v ten moment pak přiletí transporty a nemusíte čekat celých 30 minut. Jsou k tomu připravené a plně namluvené dialogy, ale z nějakého důvodu to Blizzard v kampani vypnul) nebo si ty mise vlastnoručně ztěžoval.

Co říct závěrem? Tohle je prostě moje životní hra, na kterou si nedám sáhnout a popravdě řečeno neznám žádnou jinou hru, kde by singleplayer a multiplayer části hry byly obě naprosto dokonalé.
+29
  • PC 100
Předvídali jí špatnou budoucnost, hanili „warcraftem ve vesmíru“ – tato hra tu je už téměř 14 let a domnívám se, že se drží na špičce oblíbených her. Osobně jsem si hru zamiloval poté, co jsem jedním dechem dohrál kampaň za Terrans. Starcraft je jedna z dalších her, kde nemohu být objektivní a z komentáře číší obávaná zaujatost ... nelze jinak.

Příběh dělá hru Starcraft opravdu fenomenální a zpracování kampaní je velmi povedené. Představuje zajímavý a sugestivní děj, kde se kromě bitev zúčastníte různých dějových eposů, kdy je příběh skládán, utvářen a ovlivňován vnějšími událostmi, které vás přímo či nepřímo ovlivňují. Události jsou většinou spojeni s různými osobnostmi, které samotný příběh obohacují. Za zmínku stojí Jim Raynor, Maršál konfederace, který vedl počáteční boje na Mar Sara proti Zergům, dále pak Kerrigan, terranská žena, které byla absolvovala speciální výcvik „Ghost“ a později se stala Zergskou královnou, Admirál Duke, senátor Angus Mengsk a další.


Vše vlastně začalo nenápadnou misí, kde jste přesouvali své jednotky do Pustin na planetě Mar Sara, poté co planeta byla ohrožena bezprostředním zamořením příchozími Zergy. Byl to začátek jedné epizody, která mne pohltila a nepustila, dokud jsem se doslova neprokousal dvěma ostatními kampaněma. Taková byla kampaň za Terrans - rychlá, přímá a dechberoucí. Následující kampaň Zergů začíná přímou invazí na planetu Tarnosis, samotné srdce světa Terrans, abyste po zajetí Kerrigan pokračovali na planetu Char a ve finále zahájili intervenci na domovské planetě Protossů Auir. Návaznou kampaní za Protossy začínáte v pozici obránce své rodné planety před invazí Zergů a ve finální misi budete stát bok po boku Terrans proti Zergům. Kampaň vás skutečně velmi dobře připraví na vychvalovaný multiplayer, který tuto hru jistě vyznamenal a pomohl vytvořit fenomén.


O historii a vůbec světu Starcraftu vzniklo spousta serverů, poskytující události, jež se stali před a po příběhu, kterému se věnuje tato hra, anebo datadisk StarCraft: Brood War. Tento svět je opravdu rozsáhlý a dnes jsem se opět přesvědčil, že dějovou linku Starcraftu neznám dokonale – mrkněte na tento server.

Závěrem budu opakovat slova H34D - hra opravdu poskytuje vyváženost naprosto odlišných ras a přináší velmi silný herní prožitek. Za mě je single pro vyznavače žánru strategie povinnost, lze hrát Starcraft ve vyšších rozlišeních - návod).Hra jako Starcraft, která je datována do roku 1998 si troufnu říct, že trunfne jakoukoli moderní strategii.

Nemohl jsem zapomenout i na to, jak moc se člověk těšil na pokračování datadisku StarCraft: Brood War

Edit - odkaz na nastavení vyššího rozlišení

Pro: Jednoznačně příběh, vyváženost jednotek, různorodost ras, multiplayer

Proti: I s odstupem času nenalézám nic, co by mi natolik vadilo, abych zde vůbec něco uváděl....

+25
  • PC 100
Hra tak poutavá, že jsem dokončil kampaň za tři dny, vás provede příběhem tří ras plným nestálých paktů, intriky a zrady. Ačkoliv jsou armády i principy stavění pro jednotlivé strany velmi odlišné, jsou strany výborně vybalancové (upraveno mnoha patchi). Některé jednotky disponují speciálními vlastnostmi jako létání, zahrabání, zneviditelnění a plošné zviditelnění a žádná jednotka není samoúčelná. Důsledná implementace principů kámen nůžky papír se stará o neustále se proměňující situaci na bitevním poli a činí tak z hry více hráčů orgastický rychloklikací zážitek, po němž člověk padá bez ohledu na výsledek vyčerpáním. Bez rychlosti, znalosti klávesových zkratek a pokročilých taktik tu nelze v souboji se zkušeným hráčem uspět.

To, že Blizzard neimplementoval u Starcraftu debalancující prvek v podobě levelujících hrdinů (oproti Warcraftu 3) se ukázalo být velmi dobrou volbou (přičemž repektuji modifikaci Warcraftu 3 typu DoTA, ze které se posléze vyvinul zcela nový žánr). Důkazem správnosti této úvahy může být rodící se druhý díl Starcraftu a obrovský hype který zrod provází i přesto, že Blizzard slibuje minimum změn vůči principům uplatněným v roce 1998.

Na poli těžařských RTS hru dle mého překonává pouze datadisk (viz můj obsáhlejší komentář k Sc:Bw).

Pro: Infarktová hratelnost multiplayeru, vyváženost, příběh

+24
  • PC 100
Starcraft je jedna z veľmi mála hier, ktorým som tu dal 100% hodnotenie. Prečo? No hlavne kvôli tomu, že je to hra, ktorá mi veľmi pripomenula Warcraft III., ktorý je moja srdcovka. Keď som hru prvýkrát spustil a hral zhruba 30 min., hneď som bol nadšený, keď som videl, ako sa táto hra podobá Warcraftu III ale zároveň aké sú tam rozdiely (a je ich naozaj dosť.) Dôvod, prečo je táto hra taká skvelá, spočíva hlavne v tom, že sú tam tri veľmi odlišne hrateľné strany, (Terrani, Zergovia, Protossovia) ktoré sú odlišné ako po vizuálnej, tak po hrateľnej stránke, čo v dnešnej dobe nie je nič zvláštne, ale vtedy (teda v roku 1998) to bola revolučná novinka v žánri RTS. Ďalšou silnou stránkou hry je príbeh, ktorý je podľa mňa veľmi dobre prepracovaný. Príbeh sa vinie cez všetky tri kampane, ktoré na seba priamo nadväzujú a spolu vytvárajú jeden skvelý príbeh, ktorý ešte aj pokračuje v datadisku Brood War.

Vrátim sa ale k tomu aké sú rozdiely medzi frakciami. Terrani sú vlastne ľudia, potomkovia väzňov, ktorý boli vyhostený zo Zeme lebo bola preľudnená. Hrá sa za nich klasicky ako v mnohých iných stratégiách. Teda si najímajú vojakov cez kasárne, kupujú tanky vo výrobnej budove a majú staviteľov, ktorý keď dokončia budovu môžu ísť stavať niekam inam. Z týchto troch národov sú Terrani vlastne taká zlatá stredná cesta. Zergovia sú mimozemské bytosti, ktoré spoliehajú hlavne na veľkú presilu, vojakov si neverbujú cez kasárne ale tvoria sa im cez larvy, ktoré sa vytvárajú sami v hlavnej budove Zergov. Keď stavitelia dokončia budovu nemôžu ísť stavať niekam inam lebo sa zmutujú do budovy. Takisto sa zergské budovy nemôžu stavať kdekoľvek, iba na tzv. "plazivosti" (creep). Nemajú žiadne tanky ani podobné vojenské vozidlá, Zergovia sú totiž všetko živé organizmy. Protossovia sú zase technicky veľmi vyspelý mimozemský národ, ktorých je síce málo, ale za to majú najsilnejšie jednotky v hre. Ich najväčšou výhodou je štít, ktorý má každá jednotka a budova a sám sa im regeneruje. Takže keď chcete zaútočiť na protosského vojaka alebo budovu, musíte najskôr zničiť štít až potom život. Veľkou výhodou u Protossov je rýchle stavanie. Protosský staviteľ hneď po zahájení stavby môže môže ísť stavať niekam inam. Majú takisto silné letectvo. Rovnako ako u Zergov nemôžu stavať budovy kdekoľvek, ale iba v blízkosti tzv. "pylonov" (to sú také veľké kryštály.)

Náplň misií je v hre klasická, takmer všetky misie sú na štýl zničiť základňu nepriateľa, čo mne osobne to nevadilo. Hudba je v hre podla mňa skvelá. Grafika nie je na dnešnú dobu už nejaká extra, ale mne sa páčila a vôbec mi to nevadilo, 2D grafiku mám rád lebo je prehľadná. Obtiažnosť je vyššia ako u dnešných hier a prejsť väčšinu misií nie je prechádzka ružovou záhradou. Obtiažnosť si takisto nie je možné zvoliť. Chcem ešte dodať, že multiplayer som nehral, aj keď ho veľa ľudí vychvaľuje. Na záver by som zhrnul, že Starcraft je výborné RTS, ktoré ani v dnešnej dobe nestratilo svoje kvality. Jednoznačne doporučujem pre všetkých fanúšikov realtimových stratégií.

Pro: Príbeh, hudba, tri odlišné rasy, obtiažnosť, kampaň, atmosféra.

Proti: Nič zásadné.

+22 +23 −1