Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spellcross: Poslední bitva

Spellcross, Spellcross: The Last Battle

86
116 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
16.12.1997 PC
Vývojáři:
Cauldron
Oficiální stránky:
http://www.cauldron.sk/
Spellcross je tahovou strategií, ve které se postavíte s jednotkami moderní techniky (tanky, dělostřelectvo, pěchota, helikoptéry atd.) proti magickým silám středověku, které obsahují kouzelníky, nemrtvé, golemy, pekelnou jízdu, orky a další.

Dle příběhu hry totiž takzvaná horda vtrhla do našeho světa skrz magické portály a je na vás, jak se jí postavíte. Hra obsahuje dva módy hry. V prvním, velice důležitém, budete zkoumat, vynalézat, kupovat atd. Můžete nakupovat klasicky jednotky, následně zkoumat různé vylepšováky (lepší motory do aut, lepší vesty pro vojáky...) a to vše poté nakoupit a aplikovat na vaše jednotky. Co je ve hře důležité je systém povyšování. Každá jednotka se bojem zoceluje a je daleko lepší mít pár opravdových veteránů, než zástup nováčků. V tomto globálním módu vidíte obsazená území, nastavujete výzkum, bráníte své vlastní země, které jste obsadili (ano, nepřítel může přejít do protiútoku) a hlavně můžete nabírat velitele a těm následně přiřazovat podřízené jednotky. Dokud jsou jednotky během bojů v dosahu svého velitele, mají k dispozici jeho bonusy, s tím, že velitele necháte v jedné takové jednotce přímo na bojišti. Je lepší jej posadit do extra silné jednotky, nepřátelé jdou samozřejmě primárně po něm. I velitel získává zkušenosti...

Tím se dostáváme k boji. Máte mapu, kde vaše jednotky startují na předem určeném místě. Cíl je někdy prostě vše eliminovat, někdy zachránit piloty sestřelené stíhačky, někdy prozkoumat tajemné území atd. Boj probíhá na tahy, kde se střídáte s protivníkem. Pěchota může procházet lesem, helikoptéry mají výborný rozhled, tanky jsou silné, ale musí vždy po cestách atd. Každá jednotka se může zakopat a zvýšit svoji obranu. Možnosti, jak tuto hru hrát, jsou jenom na vás.

Grafické zpracování je plně renderované, rozlišení od 640x480 po 1024x768, nechybí český dabing jednotek. Hra jde systémem asi nejlépe přirovnat k UFO: Enemy Unknown.


Poslední diskuzní příspěvek

strejdafido: To já si dal zlatý střed. Ta nejjednodušší by byla moc snadná a ta nejtěžší mne rozčiluje právě tím, jak se jednotky pořád…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Naši východní bratři dali světu hodně dobrých věcí. Například korbáčíky, halušky, brynzu, Zónu A, Obchod na korze a třeba taky Uherský salám, hmm ten možná ne, ale je to z té strany ne? Hlavní obdiv a můj doživotní respekt, jim ovšem patří za vytvoření jedné z nejlepších, nejoriginálnějších a nejtěžších tahových strategií. Takže zatímco se většina zdejších uživatelů modlí k falešnému bohu jménem Mafie, já roztahuji koberec a svoje modlitby směřuji do Maďarska, teda vlastně na Bratislavu, pořád se pletu.
Perfektní a skvěle namluvené intro, mě tehdy doslova uchvátilo. Díky dabingu jsem se těšil, na každý briefing po každém postupu hrou a hláška „problémy“, se stala součástí mého tehdejšího života, moje matka by mohla vyprávět.
Jak už tu někdo psal, hra je prošpikovaná různými popisky a detailními informacemi o každé jednotce ať už vaší, nebo nepřátelské. Jednotky Other Side, musíte nejprve potkat a pak je možné zahájit výzkum a díky tomu získáte nejvhodnější strategii pro jejich zničení. Samozřejmostí jsou nové technologie a nové jednotky. Stačí tohle zanedbat a nemáte šanci se ve hře dál pohnout.
Další podstatnou částí hry, jsou zkušenosti vašich vojáků či obrněnců. Můžete nakupovat nové posily jak zběsilý, ale stejně máte smůlu, protože většinou proti silnějším nepřátelům nemají šanci. Jakákoliv smrt zkušené jednotky, se rovnala restartu. Společně s časovým limitem u některých misí a možnosti ztratit již dobyté území, to byla nejvíc frustrující věc ve hře a to je samozřejmě dobře. Délka hry je taky úctyhodná, i když v té době nic neobvyklého.
Tahle hra se měla stát ve světe legendou, nevím proč tomu tak není a taky nevím, proč už dávno nehrajeme dvojku. Nicméně tohle je jedna z mých nejoblíbenějších her, na kterou nedám dopustit. No a teď už nerušte je čas na modlitbu a pak si udělám na počest tvůrců maďarský guláš.

Fotka krabice.

Pro: obtížnost, délka, dabing, jednotky

Proti: opakující se mise

+35 +36 −1
  • PC 90
Pro mě osobně nejlepší hra v žánru. Spellcross je příklad výborné tahové strategie. Prakticky vše má blízko k dokonalosti. Boj moderní techniky proti magii je velmi atraktivní, nevím proč se tohle téma ve hrách moc neobjevuje. Možnost zaválčit si s reálným tankem proti drakům je skvělý zážitek.

Velmi se mi líbil systém upgradů, zkušeností a vůbec piplání si vlastních jednotek. Sice se tak můžete dostat do frustrující situace, kdy vám nepřítel neustále ničí elitní jednotky, ale dá se to odpustit (ikdyž hra občas provede pěknou sviňárnu, například když se vám z ničehonic objeví nepřátelský oddíl uprostřed hry zrovna tam, kde to nejméně potřebujete).

Hra disponuje (na strategie) výborným příběhem. Ke konci mi akorát trošku vadil moc velký příklon k fantasy, které moc nemusím, ale dá se to skousnout. Vůbec je na strategii dost ukecaná, všemožných popisů jednotek s obrázky, misí, map, upgradů, prakticky všemu je zde věnováno dostatečné množství textu, abyste pochopili co a jak.

Náplň misí by ale mohla být rozmanitější, většinou totiž stejně skončíte u vybílení celé mapy. Každopádně občasná záchraná akce nebo ochrana konvoje působí osvěžujícím dojmem.

Celkově není Spellcrossu moc co vytknout. Zajímavý příběh, skvěle popsané jednotky, na svou dobu nádherné grafické zpracování. Repetivnost se nedostavila, vždy jsem se těšil na nové území, nové nepřátele a novou techniku. Jediné zápory bych viděl v tom, jak vám občas hra hází klacky pod nohy (zmíněné "zjevení se nepřátel zničeho nic") a pro občasné hráče brutální obtížnost. Hrál jsem na lehkou a občas jsem měl vážně co dělat, abych neztratil těžce vytrénované jednotky. Nepřítel má totiž VŽDY početní a většinou i silovou převahu (občas se stane, že trochu opomenete výzkum, protože jednotku považujete za zbytečnou a pak zjistíte, že nepřátele prakticky nejde zabít aniž by vás na to kdokoliv upozornil). "Posily" které k vám občas příjdou, nejdou považovat za nic jiného než krutý vtip autorů:)

Každopádně jsem se u hry bavil celý dlouhý gameplay. Jednoznačně povinnost pro každého fanouška žánru.

Pro: Prakticky všechno, výborný český dabing

Proti: Vysoká obtížnost, někdy jsem měl pocit, že mě ta hra prostě nemá ráda:)

+21
  • PC 80
Kdysi dávno, ještě na na základní škole, byl Spellcross nezpochybnitelným králem strategií. S výborným příběhem, pekelnou obtížností a hustou atmosférou beznaděje neměl prakticky konkurenci. Ještě teď si pamatuji na nekonečné dobývání první studny, nebo noční level se zástupy kostlivců. A když přišla epická ofenziva Other Side, i našlapaná 486 DX2 měla o čem přemýšlet. Tah trval klidně deset minut a jakákoliv chyba smazala hodiny snahy. Tolik ke vzpomínkám. Dneska jsem Spellcross konečně dohrál a musím říct, že z atmosféry a hratelnosti neztratil téměř nic. Zamrzela jen rozpačitá poslední čtvrtina hry. Ke konci jsou mise už trochu úmorné a hra ztratila variabilitu. Zhruba do pavouků bylo potřeba operovat s pečlivě vyladěnou armádou složenou ze vzájemně se doplňujících jednotek. V momentě kdy se objevily MLRS a Leopardi 2A5, tak jsem armádu změnil na 10 tanků, 5 raketometů a radar. Other Side si ani neškrtla. Čím bylo vrchní velení zoufalejší, tím lehčí byly mise. Co to udělalo s atmosférou, je asi jasné.

Pro: atmosféra, obtížnost, část hry do pavouků

Proti: malá nápaditost misí, nemožnost hrát za Other Side alespoň v multiplayeru

+21
  • PC 80
Herní výzva 2017: „Nad Tatrou se blýská!“ 

Spellcross je bomba. Řekl bych že co do obsahu je to možná nejlepší strategie vůbec. Obsahuje totiž prakticky souhrn všeho co jsem kdy v daném žánru viděl. Množství vlastních i nepřátelských jednotek, výzkum kterými na ně vymýšlíte vylepšení a rozšiřujete poznání nepřítele, systém morálky, zkušeností, přidělování velitelů i filmečky a příběh. Parádní upravování jednotek kdy si můžete jednotky specializovat a přejmenovávat. Navíc je to vše docela intuitivní a rychle se vám to dostane do krve. Postup na strategické mapě je volný, mnohé mise tak můžete vynechat, čímž však ztratíte zajímavou misi či možnosti získat zkušenosti. Ani bitevní mapy samotné nejsou nudné, terén je dostatečně rozmanitý a často je větším překážkou než nepřítel samotný. 

Je tu však také velké ale. Jmenuje se zdlouhavost. Jednotky musíte přesouvat po jednom a mapy jsou občas velké. Tento problém ještě násobí jednotvárná strategie, která především zpočátku nutí jednotky štosovat do houfu před koncem dohledu nepřítele, čekat na pomalejší dělostřelectvo, spouštět a vypínat radar atd... Nepomáhá ani systém ukládání, které je omezeno na 4 uložení za misi a tlačítko vracení tahu chybí. Tím pádem metoda pokus omyl stojí příliš mnoho. Nejvíce času tak ve Spellcrossu strávíte přesouváním a štosováním jednotek a obavami aby jste nějakým rychlejším postupem neztratily zkušenou jednotku protiútokem nepřítele. A to je časem otravné.

Pro: Atmosféra, rozmanité jednotky, výzkum, nelineárnost dobývaní území, systém morálky a zkušeností, řazení jednotek pod velitele, vylepšování a upravování jednotek, filmečky

Proti: Nutnost stereotypní strategie a zdlouhavého postupu

+19
  • PC 90
Jestli mám něco rád, tak jsou to strategie a rpg. Tuhle strategii jsem ve své době miloval a k jejímu hraní přilákal hodně lidí. Stačilo, aby se mi dívali přes rameno při hraní. Nebyla ničím extra výjimečná, ale i přes to byla skvělá. Nezáleželo na tom, kolik máte jednotek, jediný neuvážený krok dokázal zničit vše, co jste do té doby budovali.
V téhle hře se opět objevil systém zakopávání, což byla jediná možnost, jak přežít útok nepřátel, kteří byli silnější a bylo jich víc. Ne, že by vaše jednotky byly špatné, jen jste potřebovali, aby se jim nic nestalo, jelikož síla spočívala ve zkušenostech. Stejně tak se muselo dbát na pestrost jednotek, protože jste nikdy nevěděli, co proti vám vyleze. Hlavně tedy pokud jste to hráli poprvé. Osobně jsem jednou prohrál jenom kvůli tomu, že jsem zanedbal protiletecké jednotky.
Spousta a spousta jednotek, minometčíci, Piranha, AMX-13, jednotky Commando, Rangeři, výběr těch vhodných pro vaši strategii a taktiku byl smrtelně důležitý, stejně jako rychlost přizpůsobení se nepřátelům, čas od času se mezi nimi objevila nějaká novinka, na kterou bylo zapotřebí zareagovat jinak. Stejně tak jako ekonomická stránka, kdy bylo potřeba rozdělovat peníze mezi nákup nových jednotek, výzkum a vyzbrojování těch starých. K tomu se občas nepřítel odhodlal k protiútoku na vaše území a pak se ukázalo, jak moc si potrpíte na zálohy.
Výsledek byl nádherný. Hrozně mě bavilo, jak hráči, kteří o sobě tvrdili, jak skvělí jsou stratégové, dostávali na zadek takovým nehorázným způsobem, až jsem brečel smíchy. Tohle prostě nebyl Command and Conquer, kde v podstatě stačilo mít jenom hodně jednotek. Pokud jste tady shromáždili všechny síly a vyrazili, skončili jste. Jak jsem řekl, nepřítel byl silnější a v přesile a dával vám to patřičně sežrat.
A v tom to bylo. Není umění porazit někoho slabšího. Umění je porazit mnohonásobně silnějšího, kdy sám nevěříte, že se vám to povede a pak si najednou něčeho všimnete, nebo vám něco vyjde a vy ke svému úžasu zjistíte, že přeci jenom vyhrajete. Nemám rád výzvy, radši se dobře bavím, takže mi super těžké obtížnosti nic neříkají, ale tady se kombinovala zábava s těžkostí tak skvěle, až jsem přežil i to, že jsem několikrát musel hrát od znovu poučen z chyb předchozích. K tomu si přidejte tahové hraní, které vám dává čas na přemýšlení, ucházející grafiku, skvělou pestrost jednotek a lokalizaci, jelikož Spellcross byl československý. Mrzí mne jen jediné, že na dnešních strojích hra zlobí...

Pro: hratelnost, obtížnost, spousta jednotek

Proti: problémy se spuštěním na dnešních strojích, trochu naivnější příběh

+17