Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

UFO: Enemy Unknown

X-COM: UFO Defense

Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Měsíc vydání:
březen 1994
Vývojáři:
Mythos Games
Za hrou UFO: Enemy Unknown stáli bratia Gollopovci, ktorí majú na svedomí také hry hernej histórie, akými sú Rebelstar, či Lasesquad. V hre sa im podarilo skĺbiť prvky ťahovej bojovej stratégie, spolu s budovateľsko-ekonomickými prvkami do jedného funkčného celku.

Hráč dostáva pod kontrolu správu X-COMu a jeho úlohou je ochraňovať zem pred systematickými útokmi mimozemšťanov a zároveň zistiť miesto hlavnej základne a nadobro neutralizovať mimozemskú hrozbu. K tomu mu slúži široká paleta zbraní a množstvo vojakov, ktorý sa verbujú po celom svete. Samozrejme nie je to len tak, hospodárenie a úspechy X-COMu pozorne sleduje každá vláda, ktorá sa podieľa na financovaní projektu. A tak ak ste úspešný, vlády sú šťastné a navyšujú vám kapitál. Naopak ak spokojné nie sú, peniaze ubúdajú a najhoršie čo sa môže stať je, že nakoniec usúdia, že bude predsa len lepšie uzavrieť pakt z mimozemšťanmi. V tom prípade prichádzate o financovanie daným štátom.

Hra sa tak skladá z dvoch častí - ekonomickej, kde na glóbuse sveta prebieha nielen výskum a výroba nových technológií, ale i manažment vašich základní. Druhá taktická, kde k slovu prichádzajú zbrane a vaše taktické myslenie.

Hra je prvním dílem z úspěšné série X-COM.

Podpořte Databázi a kupte si hru na Xzone.cz … nebo přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek

Kwoky
Kwoky

Hrdlodus: Jestli jsi neměl kámoše, tak jsi jim mohl dávat jména svých nepřátel a pak je posílat na sebevražedné mise :)


Nejlépe hodnocené komentáře


Nejsem jeden z těch, co by si pamatoval, jak se hra šířila na disketách. Je to sotva pár let, co jsem UFO rozehrál. Předtím jsou dost často hrál UFO: Aftermath. Jak je teda možné, že mě tahle hra stará 20 let stále baví více než její pozdější napodobeniny?

Tak v první řadě je EU dost jednoduchá hra. Pravidla jsou jasná a srozumitelná, veškeré herní mechanismy není potřeba nějak sáhodlouze objevovat a snažit se pochopit. Vše je celkem dost přehledné, přístupné a relativně nenáročné na ovládání.
Výzkum, vybavování vojáků, výroba a nákup předmětu, stavění budov, to vše je jednoduché a přitom nabízí mnoho a mnoho strategických a taktických možností.
Výstavba základen je jednoduchá, ale lze vybudovat řadu různě orientovaných základen, kde každá bude něčím vyjímečná.

I boj je jednoduchý. Vojáci se prostě pohybují, střílí po nepřátelích a používají předměty co mají u sebe. Přesto ve hře nastávají všemožné situace, které je možno řešit mnoha taktickými způsoby
Zbraní ani výzbroje obecně není nijak závratně mnoho, ale v boji pak záleží na všem. I jeden granát může zcela rozhodnout situaci.
Nepřátel je dost druhů a jsou dostatečně různorodí, aby vás táhli celou hru. Jejich pitvy navíc odhalí některé zajímavé detaily.
Přes grafickou zastaralost dokáže hra svým výtvarným zpracováním a jednoduchou hudbou vytvořit atmosféru neustálého ohrožení od neznámého nepřítele. Nepřítele, který přišel z vesmíru, který je nelítostný, zlý a odporný.

A chce to pak hodně taktiky i strategie aby to člověk na nejtěžší obtížnost dotáhl proti těmhle odporným emzákům až do konce.

Pro: jednoduchost, různorodost, mnoho možností, boje, managment, atmosféra

Proti: zastaralá technická stránka hry

+32+33 / -1

Mimozemšťania sú už dlho veľkým fenoménom po celom svete, hlavne medzi záhadológmi a rôznymi konšpiračnými teoretikmi. Ich popularita je sčasti zrejme spôsobená bujnou ľudskou fantáziou a aj všeobecným povedomím o rôznych záhadných úkazoch po celom svete, kde si ľudia začali niekedy počas 2. svetovej vojny začali zrazu vymýšľať ich nové "vysvetlenia". Tie boli zrejme spôsobené tým, že približne v tomto období začali ľudia pozorovať prvé Ufá (a zaujímavé je, že pred tým sa vôbec nespomínali). Ich obľúbenosť je dokonca až tak veľká, že dala vzniknúť rôznym nezmyselným teóriám, ako napríklad, že to oni postavili egyptské a juhoamerické pyramídy, alebo že americká vláda má s nimi spojenie. Preto môže využívať časť ich technológií a na oplátku im dovoľuje unášať ľudí, zvieratá, a robiť na nich pokusy. Tieto všetky teórie však vychádzajú z presvedčenia, že vlastne ľudia a mimozemšťania boli (a vlastne stále sú) spojenci.

Avšak vo videohrách a vo filmoch sú mimozemšťania takmer vždy vykresľovaní ako agresívny nepriateľ. A práve z tohto vychádza jedna z prvých klasických turn-based stratégií, UFO Enemy Unknown, ktorá je toho najklasickejším znázornením. Proste mimozemšťania zaútočili na Zem a snažia sa ju dobyť. Samozrejme, ľudia nejdú ako dobytok na porážku, ale postavia sa na odpor. Tak vznikne špeciálna jednotka X-Com, ktorú financujú vlády po celom svete a ktorá má za úlohu sa definitívne vysporiadať s mimozemskou hrozbou. Príbeh je klasika a rozhodne nie je hlavným ťahúňom hry. To, čo tuto hru povyšuje nad bežný priemer, je zábavný, pomerne jednoduchý, ale hlavne funkčný systém všetkého, čo obsahuje. Od stavby základne, cez vylepšovanie vojakov, až po vydarené, kolové súboje. Prednosťou sú neobmedzené možnosti vývoja výzbroje, technológií, takže neustále máte pocit, ako v RPG, že ste sa o svoj vývoj zaslúžili sami. Proste snaha sa tu cení a záhaľka trestá. Keď dlho nič nevytvoríte, žiadne UFO nezničíte, tak sa situácia začne obracať proti vám. Vlády sa dokonca začínajú spájať s mimozemšťanmi a samotný emzáci začnú byť drzejší.

Páčila sa mi aj základná myšlienka, ktorá vychádza z toho, že silnému nepriateľovi sa treba postaviť nie priamo, ale používaním konceptu tzv. hybridnej vojny, teda využitím malých, diverzných skupín, ktoré aj v skutočnosti dokážu dosiahnuť oveľa viacej než veľká armáda. Taký Igor Strelkov na východnej Ukrajine by to iste tiež potvrdil...:)

V tomto smere UFO exceluje a tu sa mu toho moc vytknúť nedá, avšak....

...Po čase prichádza zákerný stereotyp. Čo som čítal tunajšie komentáre, tak skoro nikoho "nezasiahol", avšak ja som ho už po čase začal pomaly pociťovať. Po čase ma už to neustále zostreľovanie lietajúcich lodí začalo nudiť. Avšak našťastie sa to dostavilo až na konci.

Vizuálne spracovanie je dostačujúce aj v dnešnej dobe a pomerne rýchlo som si na neho zvykol. Rozmanitosť prostredia je slušná, avšak mohla byť aj o niečo väčšia, hre by to rozhodne neuškodilo.

Suma sumárum, UFO Enemy Unknown je veľmi dobrá ťahová stratégia aj v dnešnej dobe a stále má čo ponúknuť. Pokiaľ je hráč fanúšikom ťahových stratégií a nevadí mu staršia grafika, tak nie je nad čím váhať.
P.S: Druhý diel TFTD hrať nebudem, pretože, čo som sa dočítal, tak okrem náročnosti oproti EU toho moc neprináša. Preto idem radšej hrať Jagged Alliance 2 :)

Pro: Systém, súboje, možnosti, veľa nepriateľských druhov a atmosféra

Proti: Po čase stereotyp, mohla byť väčšia rozmanitosť prostredia

+22+22 / 0

Hra mého mládí. Na této hře jsme s kamarádem strávili dobré 2 roky života. Mám jeden nezapomenutelný zážitek, kdy jsme měli sestřelené snad 450 ufo a pořád jsme se nemohli pohnout dále, nevěděli, co a jak máme udělat. Pořád dokola jsme sestřelovali, zajímali, vše již bylo vyzkoumáno a pak přišel kamarád, řekl, že hru hraje pár dnů a už letí do nějaké Cydonie. Cože??, jaká Cydonie? Co to je, ptali jsme se. On na to jen, že prostě musíme sestřelit nějaké ufo, vyzkoumat věci a jsme tam a prej, jestli máme Ďábelský odstřelovač. My zase, co to je sakra??. No takový raketomet, který střílí do zatáčky. Prostě jsme v té konkrétní rozehrané hře měli zřejmě nějaký bug, protože, když jsme rozehráli novou, tak zhruba u 100 sestřeleného ufa jsme letěli do Cydonie. Pamatuji si, jak kdyby tomu bylo dnes, když jsem byl přesvědčený, že mi kecá a že nic takového ve hře není :-).

Co se týká hry samotné, tak určitě bych pochválil hratelnost, moc se mi líbilo, jak byla hra propracovaná (výzkum, výroba, mise, základna, sestřelování ufo, atd...), na tu dobu mi přijde vyloženě kultovní. Grafika krásná a zvukové efekty také výborné. Trochu mě mrzela hudba, jelikož mi přijde, že uživatelé Amigy, na tom byli přeci jen o něco lépe, hudba byla taková elastičtější, zřejmě dáno možnostmi tehdejších soundblasterů. Mimochodem vynikající potemnělá hudba u geospace, která se do hry výborně hodí hlavně kompozičně. Přijde mi, že dnes už je to dost takové hi-tech, ale kompozice a takové ta správná trefa do prostředí hry už vzala za své.

Ještě si pamatuji, jak jsme si k této hře dělali i vlastní návod, včetně všech překladů anglické verze. Několikrát jsme se ke hře ještě v průběhu dalších let vrátili.

Pro: Hratelnost, nápad, originalita, atmosféra, prostě kultovní hra

Proti: Nic mě nenapadá :-)

+20+20 / 0

Původní hra X-COM série.. Pamatuji si, jak jsem tehdy byl u kamaráda a on tam divně pohyboval panáčkama a pak čekal až panáčkama pohne protivník... Za pár dní jsem též zachraňoval ubohé obyvatele lidských velkoměst a stavěl si základny schopné odolat čemukoli. Hra mě absolutně pohltila. Atmosféra by se dala krájet, graficky hodně na úrovni, zvukově taktéž. Strom výzkumu a zbraní byl jedínečný a systém sestřelování létajících talířů též. Tahová strategie jak řemen, série pro mě bohužel zemřela třetím dílem. Ale první dva (hlavně tento) mám nesmazatelně zapsány ve svém srdci

Pro: Zábavnost, délka, vývoj, tahové boje, parádní intro, obtížnost.

Proti: Nemám zásadních výtek.

+19+20 / -1

Pamatujete si, jak se tahle hra šířila v českém překladu na disketách? Pamatujete, jak hodně byla zabugované třeba přetékání času u jednotlivých vojáků tak, že jste začínali zase na začátku? Nebo to, kdy vám to nehledě na zvolenou obtížnost, dalo opět začátečníka po první udělané misi?

Tohle vše k tomu patřilo a i tak je pro mě první UFO nejlepší z celé série. Zároveň určitě nejsem jediný, kdo to dohrál několikrát za sebou. Taky jste to celé prošli s laserovou puškou, létající energetickou zbrojí a psi-ampem? Poměrně promakané herní principy jako přizpůsobování si výzkumu, výroby, vytváření nových bází a chytlavé mise. To je prostě staré dobré UFO. Na začátku se v podstatě připravujete na záhadnou rasu Ethereálů, kteří dokážou ovládat mysl a přiletí si rovnou v bitevní lodi. To je pro mě takový ten pomyslný bod, kdy dostanete do ruky zajímavé hračky a naopak vy budete ovládat mysl těch emzáků, no tfuj. Vypitváte vše, co vám příjde pod ruku a hledáte dál, abyste našli tu jejich zpropadnou základnu a aspoň na čas odvrátili jejich útoky na Zemi. Všechny ty hrátky s eleriem, cizíma technologiema, apod. Zkrátka a dobře na svojí domu ultimátní hra. Hudební doprovod je solidní, i když velice krátký v podání Johna Broomhalla, který má na triku i specifický jazzový soundtrack k Transport Tycoonu. Mělo to celé atmosféru, kterou následující díly ztrácely, i když měly zase jiné pozitiva.

A abych jen nechválil. Co kromě obřího množství bugů je pro mě osobně mínus, je konec hry - nemastný a neslaný. Kdyby si s tím trochu pohráli, mohlo to být ještě lepší. Jo a někomu by to možná časem mohlo přijít trochu stereotypní. I když dohrál jsem to jednou, dvakrát, třikrát, čtyřikrát, pětkrát, ... jak to jen ta hra dělá.

Pro: atmosféra, hratelnost, herní principy, rozmanitost

Proti: bugy, konec, občasný stereotyp

+18+18 / 0