Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

X-COM: Terror from the Deep

86
128 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1995 PC
prosinec 1996 PS1
Vývojáři:
X-COM: Terror from the Deep vznikal bez prispenia bratov Gollopovcov, ktorí už medzitým pracovali na X-COM: Apocalypse. MicroProse dal dokopy tím ľudí, ktorý behom roka vydali TFTD.

Po zničení základne mimozemšťanov sa zdalo, že Zem zvíťazila a už ju nič nemôže ohroziť. Vojaci X-COMu už neboli potrebný, ale jedného dňa sa mimozemšťania opäť vrátili. A tentoraz neútočili zo vzduchu, ale z vody.

Na hernom systéme sa prakticky absolútne nič nezmenilo. Všetko ostalo pri starom, tak ako to zaviedla pôvodná hra v sérii - UFO: Enemy Unknown. Glóbus sveta, kde sa odohrávala ekonomická časť stratégie - výstavba základní, výskum a výroba nových technológií. A taktické misie, kde ovládate skupinku X-COM vojakov.

O niečo sa zlepšilo grafické spracovanie hry a spolu s obtiažnosťou narástla i atmosféra hry.


Poslední diskuzní příspěvek

Drolin: Já Trails stále hraju a nejspíš i dohraju. Já totiž nehraju hry hodinu (pokud vůbec je spustím) a pak o nich básnil, jak jsou nejlepší…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Legenda X-COM: Terror from the Deep se nesmazatelně zapsala zlatým písmem do počítačové herní historie. Osobně považuji druhý X-COM za nejlepší a nejzábavnější tahovku všech dob.
Principiálně je hra stejná jako první díl, proč taky měnit dokonalé - že, vše ostatní je ale nové. Opět je nutné vystavět sít dobře vybavených a opevněných základen, najmout zprvu vyjukané mariňáky, kterým se v první misi rozklepou kolena z cizáckých útoků a budou v panice střílet i do vlastních řad, což na morálce ostatních zrovna nepřidá. Pokud ale zelenáči úspěšně dokončí misi a přivezou na základnu velmi cenné pozůstatky cizáků a cizáckých technologií, dojde k povýšení zelenáčů na statečné námořníky, ti nejlepší to mohou časem za zásluhy v boji dotáhnout až na kapitána jednotky. Vědci se v laboratořích ihned vrhnou do výzkumu získaných artefaktů a po dokončení výzkumu podají na velitelství report o dosažených výsledcích. Pokud se podaří vyzkoumat novou zbraň, skafandr, či plavidlo naši inženýři se v dílnách mohou ihned pustit do výroby nového vybavení, které nám pomůže odrazit cizácký sajrajt a poslat ho tam kam patří – přímo k čertu na dno Mariánského příkopu. Za dobré bojové výsledky, proti kosmickým nájezdníkům, dostane naše organizace každý měsíc dotace od terorizovaných zemí, ty jsou nutné na další rozvoj základen. Pokud by výsledky nebyly dobré, země by přestaly platit a raději uzavřou alianci s cizáky, což vede na špatný konec.

Hlavním rozdílem oproti prvnímu dílu je prostředí cizáckých útoků, většina se jich totiž odehrává pod vodou, výjimkou ale nejsou ani pozemní útoky na záoceánské lodě, přístavy a ostrovy. Pokračování přináší novou grafiku a velmi rozmanité herní prostředí, hlubinné souboje se odehrávají na korálových útesech, vracích lodí, potopených vrtných plošinách, antických nalezištích, že by i bájná Atlantida? Velikost map se pohybuje dle potopených plavidel od velmi malých až po velmi velké. Cizácké rasy jsou též jiné, protože nově se specializují na teror v hlubinách, nelze nezmínit krabouny, tasoty a tentakuláty (létající mozek). Hudba a zvuky dotváří dokonale temnou až apokalyptickou atmosféru, z které hlavně při nočním hraní běhá mráz po zádech. V neposlední řadě přináší pokračování podstatně vyšší obtížnost a mnohem delší herní dobu.

Hra ze nesmazatelně a hluboko vryla do mého srdce, na hraní mám s kamarády překrásné vzpomínky, které dodnes při občasném srazu v restauračním zařízení u plzeňského piva s oblibou probíráme. Pamatuji na mé první setkání s krabem, bylo to 6 hodin boje s deseti nováčky vybavených jen šipkostřílem a několika granáty, po loadovací trýzni mi došlo, že výbavu a výzkum se v této hře nevyplácí podceňovat. Hru jsme hráli i ve 4 na jednom počítači, každý měl 2-3 mariňáky, se kterými operoval při misi, dokonce jsme takto strávili i jeden Silvestr. Byly to stovky hodin skvělé zábavy, to nadšení, když zrovna moji svěřenci byli povýšeni nad ostatní, neznalo mezí. S oblibou jsme po každé misi sledovali statistiky zlepšení našich hochů, soucítili jsme s raněnými, kteří nemohli do akce a museli ležet na marodce. Dva kamarádi se hrou tak nadchli, že peníze našetřené na nákup silnějších motorek věnovali na nákup nového PC, jen aby mohli pařit Ufo i doma. Bohužel jsme pak s jedním z nich (s kamarádem dodnes přezdívaném Tasoth) při jednom nechtěném formátu HDD museli na stroji Jawa 21 pionýr, absolvovat hodinovou cestu v kopcovitém terénu pro novou instalaci. Byla zrovna sobota večer a většina mladé populace se sunula z Železného Brodu na třískotéku do Jirkova, mezi těmito davy jsme kličkovali s naším vesmírným plavidlem na převodový stupeň číslo jedna závratnou kosmickou rychlostí 7km/h, bez helem a řidičského průkazu. Od navoněných slečen mířících za úplně jinou zábavou padla sem tam jízlivá poznámka na náš super stroj, nám to ale nevadilo, jeli jsme přeci s 5ti 3,5“ disketami značky Polaroid s vidinou ušlechtilého úkolu chránit svět od cizáckých nájezdů.

Jestli si nějaká hra zaslouží ode mě 100% hodnocení je to legendární X-COM: Terror from the Deep neboli UFO 2.

Pro: Vše, je to prostě skvělá zábava s neopakovatelnou atmosférou. Bublinky vypouštěné mariňáky při misích, sonický kanón, pulser, torpédo, zrbit, levitan, kraby a tasoti.

Proti: Nic zásadního, škoda že již nikdy nepřišlo a nepřijde důstojné pokračování, nálezt posledního cizáka ve větších mapách bylo občas opravdu pekelné.

+31
  • PC 100
Pro mě osobně hra z TOP 5 žebříčku. Těch nocí, co jsem u ní strávil, těch loadů, když mi Tentakulát přeměnil nejlepšího vojáka, těch vzpomínek. Nechci tu hanit UFO (rovněž vynikající hra), ale X-COM mi přijde daleko lepší. Grafika se zlepšila, vyladily se některé drobné chybky a atmosféra podle mě značně ztemněla. I přesto, že už je to přeci jen pár let, co jsem hru dohrál naposledy, mám některé zážitky na trvalo vryté do paměti a už mi je nikdo nevezme. Vyzkoumání nové zbraně, útok neznámé jednotky, hledání posledního zmetka na zaoceánském parníku doprovázeného tunou nadávek, na to se prostě nezapomíná.

Pro: Vyšperkovaná hratelnost a atmosféra.

Proti: Některé mise na přepadených parnících, když se nějaký zmetek zašil v jedné kabině, bylo to o nervy ho najít.

+13
  • PC 75
Nevím jestli souhlasím s tím, že narostla atmosféra hry... Původní UFO: Enemy Unknow byla famózní hra, ve své době zcela ojedinělá. Problém X-Comu: TFTD je ten, jak již bylo řečeno, že hra je víceméně stejná. A to doslova. Obtížnost byla v pořádku, alespoň to člověk nedohrál za dva dny, ale co v pořádku z mého pohledu nebylo, byl system Terror misí. Přišli mi podstatně méně zabavnější jak v původním UFU a zde jsem se jim doslova, pokud to šlo, vyhýbal. Protože, Terror mise na zámořské lodi, kde jsem přehlédl jednoho schovaného ufonka, někde v místnosti za dveřma, me iritovali. Loď byla velká, všechny stejné a nudné. Zbytek hry, at mise na zemi, nebo pod vodou, byli již v pořádku, tedy výborně hratelné a zábavné. Osobně si myslím, že na hře je vidět víceméně pouze jiná barevná paleta, jiný skin zbraní a jiné názvy pro staré věci z UFO: EU. Snad kromě portrétů vojáků. Tam kde v původním UFU byli na první pohled sympatičtí mladí lidé, v X-COMu jsem koukal na staré plešaté páprdy..... Ale fakt je ten, že jsem X-Com: TFTD též dohrál, to se zase musí nechat, chytlavá hra je to hodně... :-)

Pro: Stará dobrá hratelnost původního UFO a vše s tím spojené.

Proti: Terror mise na lodích, nehorázná kopie původní hry.

+7(8-1)
  • PC 100
Tak jsem se konečně odhodlal k okomentování hry, která pro mě znamená tak mnoho. Dá se říct, že mě provázela tak nějak celým životem, protože jsem ji vždycky po čase opět spustil a ponořil se do bezútěšné hlubiny, kde číhala všemožná mimozemská verbež, která nechtěla nic jiného, než zastřelit/zakousnout/provrtat/ovládnout mé potápěče. Předem podotýkám, že tohle hodnocení prostě nebude objektivní, protože se nedokážu oprostit od všech těch nostalgických pocitů. Tak jdeme na to.

Příběh X-Comu se odehrává na planetě Zemi, kde se podařilo zvítězit nad invazí mimozemšťanů. Jak praví intro hry: před zničením mimozemské základny na Marsu se stalo něco divného - paprsek tachyonů vystřelil z útrob základny a doletěl přímo na Zemi. A tak se stalo, že tento signál probudil k životu skryté, podvodní cizácké město T'leth a teror opět skličuje obyvatele planety; tentokrát však ne na souši, ale ve vodě.

Jeden by si řekl, že ten příběh stojí za starou bačkoru, ale to nehrál X-Com. Tíživá atmosféra spolu s atmosferickým soundtrackem dává úplně nový rozměr zdánlivému klišé. A se stejnou grácií jako si X-Com dává k snídani jmenované příběhové klišé, dotahuje i další zdánlivě nudné a protivné úkoly k dokonalosti.

Mezi takové bych zařadil například nakupování zásob, přesun nákladů mezi sklady nebo vyzbrojování ponorek. Nevím, jak je to možné, ale třeba narozdíl od X-Com Apocalypse mě tyto globálně téměř nedůležité úkony v TFTD opravdu bavily. A přitom jde jen o mačkání tlačítek, popřípadě sledování financí. Asi se se mnou stalo něco divného...

V čem ale tato hra dosáhla na absolutní vrchol, to je Ufopaedia a výzkum. V Ufopaedii si můžete přečíst informace úplně o všem! Pitvy cizáků, zbraně, ponorky, budovy, ufa, prostě o všem! Nejlepší na tom je, že články jsou relativně krátké a dokáží informovat takovým způsobem, že čtení ani nestačí být nezajímavé.

Výzkum v X-Comu je perla. Cizácké technologie, zbraně, palubní vybavení, nové budovy, nové vynálezy...to všechno je hrou dávkováno naprosto skvěle, takže se celkově vzato minimalizuje šance, že hráč nebude mít co zkoumat. A to je dobře, protože třeba mě hnal kupředu právě výzkum (protože jsem byl zvědavý, čím to na mě sakra zase na misi stříleli).

Nemohu nezmínit sestřelování cizáckých lodí, hlavně těch velmi velkých. Bez minimálně čtyřech Barakud s D.U.P. hlavicemi prostě takové UFO nešlo sestřelit i kdyby se všichni akvatoidi sami rozkrájeli. A to byla kolikrát zábava na hodně dlouhou dobu, zejména v situaci, kdy se objevily dvě taková UFA a já si řekl, že sestřelím obě...a tak jsem celý den zkoušel a zkoušel, až to konečně jednou vyšlo :))

Mise jsou potom příležitostí, kdy hráč může ukázat svoje taktické dovednosti, protože jich je ve většině případech opravdu potřeba. Například je špatné dávat si do batohu omráčeného krabizníka...věřte, že se po čase probere a nebohého vojáka ustřihá k smrti :)) Oceňuji, že třeba při Terorech cizáci vraždí civilisty, takže je důležité, aby je hráč zdecimoval co nejdříve.

Jak jsem říkal na začátku, tohle není objektivní zhodnocení. X-Com je pro mě herní perla přestože jsem ji nikdy nedohrál Jako důkaz beru i to, že když se jednou táta vrátil ve 14:00 z práce, zasedl ještě v modrákách k X-Comu a hrál a hrál...a hrál i když jsem šel spát...a hrál i když jsem ráno zamačkával budík do školy :). No upřímně: dokázal by člověk tak dlouho v kuse hrát hru, kdyby nebyla dobrá? :))

Pro: Atmosféra, zvuky, VÝZKUM, nutnost takticky přemýšlet, UFOPAEDIA, koulakant akvatrysk :)

Proti: Nic neřeknu ani kdyby mi měl Krabizník ustřihnout...hmm...akvatoida...

+6
  • PC 80
EDIT: Tak jdu předělat celý komentář. Stál totiž za prd.

Největší problém Ufa dvojky je ten, že je to vlastně to samé jako jednička, jen jiná grafika, zvuky, popisy a názvy. Jasně, je normální mít víc her na stejném enginu, jenže toto není ten případ. Když zakleknutí stojí stále 4 time units, když poměr od boku/automat je stále stejný, když budovy dělají (minimálně na začátku) to samé (takže znovu postavím velký radar, 2x obytné buňky, 2x sklady a později cizáckou celu). To není nová hra na stejném základu, to je úplně to samé, bohužel. Lišit se hra začně až později.

Ono to funguje, ale jen proto, že to fungovalo už v jedničce. Kdo poznal jako první dvojku, tak jí bude mít asi hodně rád, ale nenechte se zmýlit, tohle vše tu už jednou bylo. No, ale uznávám, že je lepší začít hrát toto, než po 20té dohrát jedničku na nadčlověka. Už to trochu ztrácí na zajímavosti, pořád si jet to samé dokola. Dvojka nabízí skoro to samé. Od určitého místa se hratelnost trochu odchyluje. Na mnoha místech však přetrvává.

Graficky je hra tu lepší, tu horší. Je fajn, že podmořské prostředí nabízí nové možnosti jak si vyhrát s pixely, ale třeba grafika glóbu je hrozná. Několik čar znázorňujících mořské hlubiny, ale totálně zanedbaných těch zbylých 30% světa. Jasně, hra se zaměřuje na vodu, ale ne pevninu bych se také rád koukal. Též tónování pod vodu není úplně podle mého gusta, ale jde to hrát, není to zas tak špatné. Autoři si tam pěkně vyhráli s různými vraky rozházenými po "podlaze". Vlastně je to v mnoha ohledech lepší, hravější. Je vidět, že vývojáři engine ždímají na maximum a dělají, co můžou. Potěšilo mě například na prvním teroru (v tropické oblasti), kde byla obrovská vila plná schovek, zábradlí a tajných místnosti. A nebo "sklepy" pod kopci, kde se schovávaly emzáci. Než mě napadlo, že tam můžou být a než jsem si jich vůbec všiml, tak jsem odklikal hodně kol.

Třeba nechápu, proč musím znovu zkoumat Medi-kit. Před 50ti lety jsem jej přece už vyzkoumal (a kdo ne, tak jde proti sobě). Hudba v TftD je dobrá na pár prvních poslechů, ale velmi brzy se oposlouchá. Jednička mě tolik hudebně nepotěšila (i když glóbus/stíhání ufa byly slušné). Obecně by se dalo říct, že hudba v prvních dvou dílech je na nic. Také číst si úplně novou ufopediu, dívat se na pitvy ufíků, to je fajn.

Smutné bylo, že k mnoha bugům (menším, větším) z jedničky se přidalo ještě mnoho dalších. Hry jsou vlastně identické, ale je jich daleko víc. Byl jsem už v červnu a ještě neměl vyzkoumanou Magnetic Resonance. Proč ? Nezajal jsem Lobstermana navigatora. Nikdy jsem zatím žádné nepotkal. Na UFO wiki jsem zjistil, že existuje patch (!!!) který mnoho chyb napravuje, tak mi to naštěstí napravil. I tak, mohlo to být daleko lepší bez toho. Kdo chce, detaily o tomto bugu (a dalších) si tam přečtěte, pro fanoušky série je to zajímavé čtení.

Můj dřívější komentář byl moc krutý. Dvojka si to nezaslouží, je to vlastně fajn hra, která ode mě nedostane 100% jen proto, že toto už tu jednou bylo.

Pro: Grafika (většina), Možnost stavění základen ve vodě - nové strategické možnosti, nová ufopedia

Proti: Grafika (některé pod vodou, glóbus), to samé znovu, staré chyby znovu a nové k tomu

+4