Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

X-COM: Apocalypse

30.06.1997
78
77 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Třetí díl série X-COM od MicroProse přinesl spoustu větších či menších změn. Není proto divu, že byl hráči přijat značně rozporuplně. V první řadě jste měli na starost místo celé planety pouze jednu obrovskou metropoli vzniklou z několika velkých měst. Finance tedy nezískáváte od jednotlivých států, ale od korporací sídlících právě v tomto městě. Různým korporacím patří různé budovy, takže musíte minimalizovat škody ve městě a neustále si je udobřovat, aby vám nepřestaly dodávat klíčové vybavení.

Náplň hry je obdobná z minulých dílů - sestřelovat mimozemské lodě z oblohy (tentokrát se teleportují přímo ze svojí dimenze) a poté na místo havárie poslat výsadek vojáků. Před každou misí je můžete libovolně vybavit a hurá do akce. Největší novinkou v tomto směru představuje možnost přepnutí z tahových soubojů na realtime, což ale podle kritiků hře spíše uškodilo, protože realtime část byla špatně hratelná s nevyváženou obtížností.

Po vyzkoumání mimozemských technologií a výslechu unesených živých nepřátel jste konečně sestavili nejmodernější loď schopnou průletu dimenzionální branou a postupně likvidovali nepřátelskou planetu budovu po budově.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
No...jak jsem řekl, tak jsem udělal a dohrál jsem třetí X-Com. Dokonce se mi podařilo zprovoznit jej na Win XP! Ale nevím, ve výsledku mám z toho všeho prazvláštní pocit.

Prostředí je určitě zajímavé - obří město, kde sídlí nespočet organizací, z nichž každá pro město něco znamená, každá něco dodává, každá má své nepřátele a spojence. Kupříkladu jakmile si člověk naštve Transtellar, může si pro zásoby chodit pěšky a jakmile si naštve Marsec, některé pokročilejší zbraně si neužije do té doby, než si vztahy zase vylepší.

Příběh - ač už poněkolikáté omletý - mi vůbec nevadil a je jasné, že člověka nejvíce žene kupředu výzkum, k tomu ale až později.

Celkové grafické zpracování je o několik let mladší a je to opravdu poznat. Na zpočátku nepříliš vzhledné město jsem si po chvilce zvyknul a tak jediné, co mi hrozně chybělo, byl zoom, který by odboural chaotické slidování obrazem sem tam. I taktická část vypadá o něco lépe, ale v ní mě nejvíce potěšilo ztvárnění kouře (poletující tečky v TFTD mě neskutečně iritovaly :)) ).

Zvuky asi moc nemá cenu komentovat. Tam, kde si TFTD vystačil s jedním dlouhým doprovodem, tam Apocalypse něco chybí. Snaží se totiž napodobit tu tíživou atmosféru staršího bratříčka, ale k tomu barevnému prostředí mi to prostě nějak nesedí.

A teď pár kladných pindů celkově ke hře.

-Ani bych nevěřil, že v UFOpedii mohou být tak krásné obrázky!
-Chválím možnost zapojení agentů do PSI tréninku nebo fyzického tréninku tak, že jsou pořád schopni jet na misi a trénink jaksi pozastavit.
-Moc se mi líbí vyzbrojování letounů a s tím spojené městské vzdušné šarvátky. Tohle se podařilo!
-Ke konci hry se objevují velice zajímavé přístroje pro agenty, které dokáží trochu okořenit stereotyp akcí.

A teď docela zásadní záporné pindy:

-Ta krása z UFOpedie už se nevztahuje na psaný text, který je nyní spíše plytkou napodobeninou původních skvělých "populárně naučných" odstavců.
-Nemožná nevyváženost dvou výzkumných odvětví! Je nepřípustné, aby po celou druhou polovinu hry bylo odvětví Biochemiků bez práce.
-Pomalé plynutí času. Sžíravé! V pozdějších částech hry jsem z psychických důvodů používal pouze největší rychlost. Když si pak v počátcích dá člověk stavět budovu, kterou trvá postavit 8 dní, je to s neustálými poplachy a cizáckými loděmi skoro na mašli.
-Většina cizáků je hrozně nezajímavá a ještě k tomu otravná Mozkožrouti, zabít mozkožrouty! Hajzlové mizerný! Hned v řadě za nimi všechny Poppery! To jsou kandidáti na ty nejotravnější mimouše ever!!. Je tu pouze jeden cizák, který se výhružným vzhledem vyrovná starému dobrému Krabizníkovi, strach z něho však opadne ve chvíli, když zjistíte, že za celou dobu, co ho potkáváte si vystřelil jen jednou a po zbytek doby zmateně pobíhal chrochtajíc přitom. Mám na mysli Megatrona
-V taktické části jsem absolutně nepochopil, proč bych měl používat jiný mód než agresivní/běh. Ostatní je v zásadě k ničemu a nechutně to zpomaluje mise.
-Mise v cizáckém městě...chtělo to trochu víc fantazie. Nepovažuji za zábavné celkem desetkrát prolézat víceméně obří prostor a ničit pokaždé jinak vypadající objekty...ještě k tomu když se vždycky musím vrátit do domácí dimenze, abych laskavě vyzkoumal, na co je ta prokletá další budova a že teď mám ničit kvádříky místo válečků.

Tak, to by asi tak bylo. X-Com Apocalypse se mi v zásadě líbil, jen se mi určitě nelíbil tolik jako TFTD. Jsou tu zásadní nevyváženosti a celkem hloupá AI. Kdyby mě ale tahle hra minula, docela by mě to mrzelo.

Pro: Výbava letounů, vzdušné boje, vybavení pro agenty, fungující město a organizace v něm

Proti: Stereotyp, nevyvážené větve výzkumu, AI, převážně nezajímaví nepřátelé, pokles úrovně textů v UFOpedii, pooooomaaaaaléééééé (globál i taktická část by měly být svižnější)

+10 +11 −1
  • PC 100
V X-COM Apocalypse každý hledá UFO, ale UFO tu nehledejte.

Hra jede vlastní cestou a i když nebráníte celou planetu, ale jenom jedno město na zábavě to neubere, u mě to fungovalo přesně opačně mnohem víc se mi to líbilo. Proč?
V městě je několik organizací a každá má nějakou funkci. Jsou tady výrobci zbraní, výrobci lekárskych potřeb, výrobci letounu organizace zabezpečující transport materiálu anebo transport osob. Dále jsou tady firmy, které dodávají agenty, biochemiky, kvantové fyziky a mechaniky. Musíte držet vztahy s těmito organizacemi, tak abychom jste nebyli nepřítel, protože když se tak vstane organizace s vámi přeruší obchody a ubude vám nějaká z možností, muže se stát, že nekoupíte benzín do letadel jako se to stalo mě a když organizace ovládne cizácká infekce, není žádný způsob jak obnovit vztahy.

Globální boje.
UFO se dostane do vašeho města přes interdimenzionální bránu. Vaše úloha je ho zneškodnit ještě před tým jako vyloží cizáky ve městě. Taktické prvky jsou super, mžete nastavovat výšku letu letounu a také typ útoku: agresivní, standart, defenzívní. Po zmáčknutí klávesy J přepněte ovládaní letadel na manuál a tedy je to sranda :) Do ted mě to nepřestalo bavit. Typy zbraní a výbavy letadel je požehnaně !

Taktické mise.
Největší plus je možnost zvolit si jestli hrát real-time anebo na tahy turn to turn.
Výbava agentu je pestrá i když mi chyběla balance zbraní, hlavně když máte k dispozici laserové zbraně jinak vše bylo super.
Jako u letadel můžete aj agentům nastavovat chovaní v boji, nejvíce jsem využíval agresivní, ale zábavní je aj defenzívní, tedy agent využívá krytí se za stěny.
Zajímavé je i to když napadnete jinou organizaci a docela výživné je aj když nějaké jiná organizace napadne vaší bázi. Někdy jsem se dostal do situaci, že mě více trápili organizace jak cizáci.

Věda, výzkum, výroba
Ve výzkumu je důležité zestrelit z každého typu UFA alespoň jedno. Je 10 různých a když vám nějaké chybí musíte hrát od začátku, protože nevyzkoumáte cizácky pohon a cestovaní branou.
Výzkum navazuje a je zajímavě přepracovaný. Biochemici dělají pitvy anebo zkoumají ještě živé cizáky to je taky jeden z artiklu, že musíte chytat živé cizáky. Napr. chytit živého Popra je mistrovské umění.
Když nějaký předmět vyzkoumáte, můžou ho mechanici vyrobit a vaší agenti použít v boji.

Ekonomika:
Ze začátku jste odkázán na financování od vlády. To časem skončí a musíte se financovat sám. Máte v podstatě 3. základní principy jak vydělávat.
1) Prodávat vyzkoumané cizácké technologie, ale čím více je prodáváte tým klesá jejich hodnota.
2) Můžete napadat jiné organizace a brát zbraně a vybavení a to prodávat. Napr. u organizací se dají najít aj drogy a ty se velmi dobře prodávají.
3) Vaši mechanici vyrobí nějakou věc kde náklady na výrobu jsou 10 000 a prodat jí můžete za 20 000 anebo aj více. Proto je důležité hlavně v pozdější době hry mít hodně základní a hodně mechaniku
Závěr:
Za malou chvíli tu bude rok 2015 a Bohu žel doteď, nikdo nevyrobil ani len podobně dobrou hru jako je tohle. Perfektní bojovka, kde jste něco jako UFAácká policie z taktickými a ekonomickými prvkami.
Doufám že se dožiji toho, že někdo opráší apocalypse a udělá aspoň nějaký remake anebo něco co by mi dalo smysl dál žít :D Žádné UFO ani novější ani starší nemá to co má apocalypse, ty organizace a vztahy, dodávky služeb. Nutnost cestování městem. Gangsterské organizace které bojují mezi sebou a REAL-TIME boje to mi hodně chybí...

Pro: Vztahy mezi organizacema, 2 úrovně ochrany města (globální, taktická), rozmanitá výzbroj, super výskum

Proti: Na tu dobu nic, teď jenom to, že není nikdo schopný udělat stejně dobrý díl X-COMu jak je tohle

+9 +10 −1
  • PC 75
Tak já nevim no. Byl to X-COM a nebyl to X-COM. Principy hry byly značně překopány a i když byla spousta věcí společných, jednalo se už prakticky o jinou hru. Neříkám, že špatnou, ale atmosféra svých přechůdců byla pryč. I tak se ale hra hrála dobře, dodnes nezapomenu na moji invazi do Cizácké dimenze s deseti Annihilátory a jejich postupné padání z oblohy.

Pro: Zajímavý grafický styl, některé prvky shodné s předchůdci, hratelnost byla přeci jen v pohodě.

Proti: Už to prostě nebylo ono.

+5 +6 −1
  • PC --
Tohle už prostě ten pravý X-Com nebyl a jak všichni víme, série se touto hrou odporoučela k postupnému vymření a jak jsem psal u popisu na UFO: EU, tímto dílem pro mě série zemřela. X-Com: Apocalypse byla hra, na kterou jsem se neuvěřitelně těšil a která mě nabourala tím, jak byla prostě jiná. Ač jsem zkoušel X-Com: Apocalypse rozjet nesčetněkrát, nikdy se mi hra nedostala pod kůži. Grafická stránka se nesla v tehdy moderním renderingu místo z mého pohledu přehlednější kreslené grafiky prvních X-Comů, systém hry byl překopán a to pro mě dost zásadním způsobem. Z mého pohledu působí tato hra vůči svým předchůdcům jako vytržená z kontextu (podobně na mě působí čtvrtý díl Heroes of Might and Magic, prostě změna za každou cenu, bohužel). Je pravda, že tvůrci se pokoušeli jít s dobou a hru udělat více moderně, ale minimálně u mě narazili.

Pro: X-com značka

Proti: nepřehledná grafika, změněný systém, již to není X-COM jak jej známe.

+5 +9 −4