Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@AlieN (01.03.2022 07:00): Sem pro sankce ale nepřijde mi fér do toho až takhle zatahovat civilisty, navíc kde tohle jednou skončí?
Podle mě je to tzv. "slippery slope", to aby nám jednou nevypli tady v Česku servery, protože nejsme dost "progresivní".
Meanwhile z Wargamingu vyhodili jednoho z ředitelů za veřejnou podporu Ruské invaze a darují peníze Ukrajinskému červenému kříži. Od Běloruské společnosti sympatické.

No... ale imho by udělali ještě líp kdyby prostě vypli Ruské servery. Stejně jako všechny ostatní online herní společnosti, připojit se tím k sankcím a ukončení obchodování s Rusákama.
Když chcete útočit na civilizaci, nikdo z ní si s vámi nebude chtít hrát, simple as that.
@S4TW (27.02.2022 23:09): Ani se nedivím, že tady diskutují a dohadují se stále stejní jedinci dokolečka. Chtít diskutovat, zapojit se a dostat kouř... to ustojí jen protřelí místní matadoři :-)
Přijdou lidi, kteří mají rádi svá devadesátá léta v herním průmyslu, postesknou si, že dnes už takové hry nevychází a když jo, tak ne v dostatečném množství, dotuď asi v pohodě, ale nezapomenou dodat, že dnešní produkce je nudná, na jedno brdo, nevychází nic originálního, samozřejmě, že v původním postu nezmíní, že to je jen jejich názor a třeba to vidí jinak. Pak nastoupí druhá strana barikády, která zase nezapomene věc obracet a snažit se shodit jejich oblíbené období, protože je to přeci jen a pouze nostalgie a dnešní hry mají vše, co dřívější a jsou na tom ještě líp (samozřejmě, že některé mechaniky se zjednodušily, některé úplně opustili, ale ne vždycky to byla cesta k lepšímu, ale cesta vůči masám)... a teď se prostě všichni hrozně diví, že se navzájem zase a zase a zase hádají... Nikoho vyloženě necituji, ale takový pocit z té diskuze prostě mám, kdyby to bylo poprvé, tak mávnu rukou, jelikož je tahle diskuze fakt už tak 150, tak mávnu rukou a přihodím tenhle zbytečný post :)
@Pluto (27.02.2022 18:50): já si dokonce vybavuju, kterou hrou to pro mě jakoby začlo: Terracide . Psalo se "něco jako Descent ve 3D kabátu" a od té doby jsem hry rozděloval na ty s 3dfx a bez, A přitom ta hra byla dost blbost, ale byla to zásadní událost jenom kvůli tomu, že to bylo 3D. Cíleně jsem si pak léta vybíral hry, které šly hrát i bez toho.
@Zx Atari 500 (24.02.2022 19:57): Tak u mě ten obrat přišel o trochu později. V té zmíněné době přeci jen ještě i pro mě zajímavé hry vycházely a ve Score (i jiných časopisech) ještě byl o čem číst. Jak píše @Dan9K:, změna nejspíš přišla s tím 3Dfx, kdy se všichni snažili udělat všechno za každou cenu ve 3D. A s postupujícím časem (a přibývajícími čísly časopisů) začalo ubývat her, o kterých by mě bavilo číst. Posléze jsem se dostal do stavu, že jsem prolistoval časopis a zjistil jsem, že tak 80% her v něm mě vůbec nezajíma a nechce se mi o nich ani číst. To byl vlastně můj zlom, proč jsem postupně přestal tyhle časopisy kupovat...
Jaká stránka je nejlepší na vyhledávání multiplayerových her? Vím, že se to tu už několikrát probíralo, ale já si to neuložil.
A co je třeba to, když mě baví teď něco tak starého, že jsem vlastně nebyl v době vzniku ani na světě nebo jsem byl tak malý, že jsem nemohl tuto věc zaznamenat, abych na ni nostalgicky vzpomínal. Třeba nějaká hudba ? Tady je vidět, jak mantra ryze o nostalgií je naprosto nesmyslná kravina. Prostě člověka to baví více, protože to shledal jako lepší. Nic za tím jiného není. Prostě to dotyčný považuje za lepší, tak jednoduché to je. Pokud má rád někdo adventury v EGA grafice a s mechanikou parseru a nebaví jej zároveň dnešní produkce, je to proto, že pro dotyčného je hra s parserem v EGA grafice za lepší a baví se u ní více.

Ale jinak koneckonců, i ta nostalgie, proč ne. Samozřejmě se se starým dobrým ta nostalgie i pojí, jelikož hry s parserem staré jsou, dnes už nevycházejí a tak se nostalgicky po té době mnozí hráči postesknou. A vůbec bych to urážlivě pravda nevnímal, naopak. Definice pojmu nostalgie uvádí i to, že nostalgie častěji přepadává inteligentnější lidi, jelikož u nich dokáže spustit pocit nespokojenosti se současným stavem :-)
@Richmond (26.02.2022 13:22): Myslim, ze uz si dost stary na to, aby si vedel, ze kazda vseobecna teoria ma v praxi samozrejme xy odchyliek a vynimiek, ked sa aplilkuje na konkretneho jednotlivca. Co vsak nemeni nic na jej platnosti :)
@samorost (26.02.2022 00:52): Súhlasím s tým, že nie každého baví tráviť diskusiu veľa času, ale ak by bola pravda, čo teraz píšeš, že len si chcel napísať, čo sa tebe páči, tak väčšia polovica tvojho postu @samorost (25.02.2022 12:43): je zbytočná, lebo hovorí o tom, ako dnešné hry nie sú originálne, zaujímavé atď... takže iba zavádzaš. A podsúvať ti niečo, čo si nenapísal? Napísal si, že sa robili originálne hry a nie pokračovania. Nie, robili sa pokračovania a veľa. Rovnako ako je pravda, že si v podstate zhodil posledných 20 rokov hier povrchným generalizovaním. Inými slovami, keby si sa držal len toho, čo sa ti páčilo a miesto toho reálne neútočil a nezhadzoval na všetko po 90., nemusel si dostať reakcie. Viem si predstaviť, že keby to bolo opačne a niekto by prišiel s tým, že len za posledných 20 rokov vznikajú poriadne a originálne hry a v 90. vznikali len gýčové nedomyslené hry, jedna ako druhá, ktoré nemajú poriadne ako zaujať, boli by reakcie oveľa dramatickejšie.

@Richmond (26.02.2022 11:51): Jasné, lebo tie hry sa prestali všetky vyrábať z noci na noc. Bola to tajná iluminátska operácia herného priemyslu, aby z teba cez noc spravili nostalgika. :D

@MickTheMage (26.02.2022 12:13): Akože áno, je to zbytočná diskusia, ako väčšina na DH (:D), ale keby si čítal s porozumením, tak by si videl, že nastal klasický problém tribalizmu - niektorým ľuďom nestačí povedať, čo je ich obľúbené obdobie, ale zároveň potrebujú zhodiť tie obdobia ostatné, neskoršie, aby sami sebe zvýšili legitimitu obdivu "svojho obdobia". :)
Asi starnem, ale tieto debaty mi prídu strašne absurdné. Obzvlášť tie, ktoré sa týkajú „najlepšieho obdobia“. Vieme, že človek považuje vo väčšine prípadov za najlepšie obdobie svojho života obdobie detstva a dospievania. Roky, ktoré ho formovali a tvarovali v jeho začiatkoch. Potom je logicky odvoditeľné, že pre človeka narodeného začiatkom 70-tych rokov, bude najlepšie obdobie niekde okolo 80-tych rokov. Človeka narodeného v 80-tych rokov, to zasiahne práve v kvitnúcich 90-tkach... Pri hrách je to obzvlášť citeľné a... len tak mimochodom, táto debata to potvrdzuje.

Takže sa tu vlastne celý čas hádate len o tom, kto je tu starší a to mladší. Je to smiešne. Úplne. Je to otravné? Samozrejme, keď podobnú diskusiu zažijete 1083-krát... Je to ako argument, kto vyliezol z matkinho lona skôr :-)  

Je to asi podobné ako keď ja nechápem ľudí, ktorým sa zdá byť ovládanie a UI všeobecne UFO: Enemy Unknown komplikované a neprehľadné. Pretože z môjho pohľadu nie je, ale pre člobrda, ktorý na tento svet prišiel neskôr a túto hru zavadil s iným setom herným skúseností – áno. A je to logické.  

I am truly old for this shit... :-)
@M.a.t.t. (26.02.2022 11:45): Jasně, takže jeden den nejsem nostalgik, pak se probudím, restaurace už ji nenabízejí a ze mě se přes noc stal nostalgik.
Já beru, že jsi to nemyslel urážlivě, proč taky. Ale ta definice mluví o stesku, touze po návratu do nějakých časů. Já do žádnejch časů se vrátit nechci, proboha.
@Richmond (26.02.2022 11:36): Pokud 99% restaurací přestane podávat rajskou, a já si zajdu na rajskou do té jedné zbývající, kde ji mají , tak jsem nostalgik?

Jednoduchá odpoveď - Áno. Inak táto debata asi postráda zmysel, keď sa tu neustále robí z neškodného konštatovania niečo hanlivé, takže ťa len odkážem na definíciu z ktorej som mimo iné vychádzal (https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/nostalgie - konkrétne touha po návratu do dřívějších poměrů, inak to má viacero významov), aby si pochopil, že to skutočne nemyslím urážlivo. A tým by som to asi uzavrel, aby ma niekto náhodou neobvinil, že mu niečo vnucujem alebo že považujem jeho názor za menejcenný. Vďaka.
@M.a.t.t. (26.02.2022 11:26): Jelikož hraju v 99% hry, které jsem předtím nehrál (a často ani o nich v té době nevěděl) a v řadě případů při rozehrání nevím, jaké herní mechaniky na mě čekají, tak jak můžu na ně s nostalgií vzpomínat? Pokud 99% restaurací přestane podávat rajskou, a já si zajdu na rajskou do té jedné zbývající, kde ji mají , tak jsem nostalgik? A kdy se stanu nostalgik? V který moment?
@Richmond (26.02.2022 10:20): Záleží čo si predstavuješ pod tým pojmom. Nostalgia je aj túžba po niečom známom, v tvojom prípade po klasických herných mechanikách, ktoré už dnešné hry neponúkajú. Ak toto nie je nostalgia, tak čo to potom je?
@samorost (26.02.2022 00:52): Vyzerá to tak, že sa skutočne nechápeme (možno rozdiely medzi češtinou šla slovenčinou), pretože ja som nikomu nevnucoval aké obdobie ho má baviť, ani si neuťahoval zo starých hier aké sú podradné a že sú moje preferencie iné ako tvoje s tým vôbec nič nemá. Reagoval som iba na názor, že hry sú dnes málo inovatívne, no aj keby si so mnou nakoniec súhlasil, vôbec nič by sa nezmenilo na tom, ktoré obdobie ti sedí viac. Tým pádom ozaj nerozumiem o akej agitácii tu hovoríš a kde ťa niekto presviedča, že robíš chybu a mal by si si správne myslieť niečo iné. Bol som v tom, že sa pohybujeme vo verejnej diskusii a že sa každý môže slušne vyjadriť k čomu chce, tak z toho netreba umelo vytvárať väčší problém ako naozaj je.

A inak, stále som nepochopil, čo je tak zle na nostalgii, že sa voči nej treba vymedzovať. Aj Richmond tu sám priznal že mu staršie hry sedia viac - že v súčasnosti uz pre neho toľko nevzniká, keďže i herné mechaniky minulosti ako parser sa už prakticky nevyužívajú a dungeony sú viac-menej mŕtve. Ak teda podobnú osobu nazvem nostalgickým hráčom, máš pocit že ide z mojej strany o hanlivé konštatovanie? Nostalgiu v rôznych podobách prežíva každý z nás a má nezanedbateľný vplyv na to čo sa nám páči a čo nie.
Nejlepší období je teď. Hry se fragmentizovali do tolika menších skupin a žánrů, že není v lidských možnostech mít přehled o všem. zatímco, kdysi stačil jeden herní časopis měsíčně a člověk měl tak nějak přehled, teď bych jich nestačilo pravděpodobně ani deset. Jen několik z nich by se mohlo zabývat čistě všem MMO a GAAS. S originalitou taky nevidím problém, stále objevuji něco nového, dnes jsem třeba narazil na point & click adventuru, kde neustále ovládáte svůj obličej v nekonvenčnním vizuálním stylu - Who's Lila. A takových her bude spousty, jen nejsou vidět.
@M.a.t.t. (25.02.2022 13:56): Podívej, každý se asi bavíme o něčem trochu jiném. Původně byla řeč o tom, jaké má kdo své nejoblíbenější herní období. Přidal jsem zde svůj názor, bez toho, že bych měl zájem o tom s někým dalekosáhle polemizovat. Určitě jsem nechtěl nikomu nic nutit a zároveň sám nestojím o přesvědčování, proč dělám chybu a měl bych si správně myslet něco jiné. Vše je především o vkusu a osobních preferencích. Chutná mi whisky a nestojím o agitaci, že bych měl pít raději bílé víno (jen příklad, mám ho rovněž rád...), protože je to „in” a v mnoha ohledech výrazně lepší. A to ani v tolik oblíbeném stylu: „Já sice dokážu pochopit, že ti chutná, ale...”. Ponechme si svůj vlastní vkus a nevnucujme druhému nějaké „jediné pravdy”. Díky. :c)

@Tulareanus (25.02.2022 14:46): Platí totéž, co v případě M.a.t.t.a a v tvém případě dokonce více, jelikož bohužel zacházíš ještě mnohem dále. Podsouváš mi totiž něco, co jsem nikde nenapsal a chceš, abych to obhajoval. Což dost dobře nejde. Co se týče Sierry, nemusím nijak zvlášť filtrovat, jelikož spoustu jejich her jsem hrál přímo v době jejich vzniku a mnohé z nich i dohrál. Pokud narážíš na fakt, že i v té době vznikaly série, pak máš sice pravdu, ovšem troufnu si říct, že to nebylo až v takové míře, jako dnes.

Pro oba dva, jelikož se dost svým postojem a názory překrývate, pak jen dodám, že diskuzi zbytečně hrotíte a posouváte jinam, než jsem zamýšlel. Nikde jsem nepsal, že vůbec nehraji aktuální tituly a že se u některých z nich nedokáži zabavit. Psal jsem opravdu především o svém top herním období, přičemž, pokud bych měl svůj názor (řekl bych zde na DH v případě některých lidí takřka povinně) vyargumentovat a obhájit (přestože nevidím nejmenší důvod), trčel bych u klávesnice dalších x hodin. A to se mi opravdu nechce, tolik času zase nemám. Jednoduše prostě zkousněte fakt, že každý lovíme v trochu jiných herních vodách a nemusí to být nutně špatně. ;c)
@Fritol (25.02.2022 19:43): To mi pripomína, že občas narážam skôr na problém, že niekedy nemám chuť/energiu/čas filtrovať tým množstvom nových hier, ktoré nemajú nejaký extrémny marketing (a nemyslím teraz len AAA a AA hry), lebo je už toho tak veľa. Keď som ešte nemal v steame wishliste toľko vecí, tak mi relatívne ok fungovalo discovery queue, ale mám pocit, že za posledný rok - dva sa to tam úplne zvrhlo. Neviem ako funguje ten algoritmus a či si ho vedia firmy zaplatiť podobne ako reklamu na googli alebo fb, ale chýba mi možnosť dať viac tagov do blacklistu. Väčšinu mojich tagov hier z posledných rokov by sa dalo zhrnúť do "singpleplayer, rpg, story rich, atmospheric" ale stále mi to ponúka nejaké traktor/farming simulátory, cringe paródie na simulátory a porno hry, pričom ani z jednej kategórie hry nielen nehrám, ale ani nemám v steam library alebo wishliste. A potom sa mi stane, že mi unikne nejaká dobrá hra, lebo to tam to discovery vôbec nezaradí...

Každopádne v backlogu mám tak veľa hier + tak veľa na WL, že by som teoreticky už asi nikdy nemusel žiadne nové hry vyhľadávať. :D
@Richmond (25.02.2022 19:29): Mám to vesměs taky tak. Chybí mi v dnešní produkci přesně tyhle hry. Ale jak jsem psal, vlastně mě netrápí, že pro mě nic moc už nevychází. Pořád mám napěchovaný seznam starých her, které si chci zahrát, do toho si opakuji i již dávno dohrané hry a stále mě to baví. Bavím se hrami a to hodně intenzivně, ale holt jinými. Takže nic proti ničemu.

Jen mám občas ze zdejší diskuse dojem, že když něco takového někdo napíše a stojí si za tím, že to tak má, tak se hned na to vyrukuje s argumentací bez absolutního respektu k tomu, že takhle má někdo něco nastavené, má to tak, a není to vlastně ani nějak špatně nebo dobře. Je to jako by mi někdo vysvětloval, že je strašný nesmysl, že mi chutná bramborový salát, že by mi objektivně, logicky i statisticky chutnat neměl a pokud ano, tak mi to neříkají mé chuťové buňky, ale nějaká dobrá vzpomínka z dětství, u které jsem ten salát jedl, protože "dnes jsou lepší saláty, z čerstvé zeleniny a bez té odporné majonézy". A když už přijde nějaké gesto typu, "Ok, baví tě to, mě některé taky kdysi bavily", tak přijde stejně dodatek - "mě už to ale dnes nebaví, přišel jsem na to, že jsou hry modernější a lepší a umím si to přiznat, že ty staré jsou už hnusné". Čili opět takový ten podtext, že my si něco přiznat neumíme a vlastně si snad asi lžeme do kapsy :-) Ale to už je takový folklór, který je třeba brát z rezervou a jen tak pro odlehčení.
@Richmond (25.02.2022 19:29): Dobrá, díky za rozbor. :)

Ani jeden z těchhle žánrů běžně nehraju, tak v tom nemám extra přehled. Těch RPG je spousta, zda a jak se liší je pak diskutabilní. Ono ne všechno musí být jak přes kopírák, že jo. Jisté změny nutně neznamenají, že nejde o nějakého "duchovního nástupce" nebo snahu o nostalgii. EGA adventury jsem nějaké viděl při brouzdání steamem, ale nepamatuju si nic. Ono to není zrovna něco, co by se dostalo na oči mainstreamu, tady musí člověk vyloženě hledat, neb je to opravdu záležitost úzké skupiny hráčů. A co se těch leteckých simulátorů týče, tak ty vznikají, ale fakt nemám přehled o tom, co je do jaké míry realistické.

Každopádně možná máš pravdu, nebudu ti to vyvracet. Jsou to dost specifické požadavky. :)
@Fritol (25.02.2022 14:13): Zkusím to rozdělit do 3 žánrů, které mě nejvíc zajímají:
1) RPG:
Nejsou to jen dungeony. To, co vzniká jsou "tuctové" dungeony (žádné Wizardry jak už ti odpovídal Charlizze). Výjimkou byl jen Grimrock 2 a Grimoire, který ale bych snad ani mezi nové hry nepočítal. Mně ale nejvíc chybí typoví následovníci her jako UU2 nebo Dark sun. Tady není absolutně žádný ekvivalent. nic podobného nevzniklo a nevznikne. Hry, které mají extrémně silný prvek zapojení přemýšlení hráče. UU2 je pravda extrém. Ale třeba u DS2, které zdánlivě je podobné hrám jako BG/Pilíře/Original Sin, jenže od nich je odlišuje způsobem používání předmětů, puzzly (ač isometrické rgp). Nebo třeba Betrayal at Krondor či goldbox hry. Tohle vše je pryč. Z novějších her jsem nějaké zkoušel, i dohrál, ale nebylo to nic, kvůli čemu bych měl ten pocit, že zažíváme nej dobu. A další věc. Grafika...Když už udělají hru, která pro mě má to co, chci, tak je tam odpudivá grafika, nasvícená, přeleštěná.
Další kategorie jsou Ultima like hry. Tam jeden pokus u vyšel (a líbil se mi hodně), druhý je v případě. Ale prostě to jsou drobty.

2) Adventury:
Tady je situace o dost lepší. Mám rád především 2D, takže mi sedí hry od Wadjetů (dohrána Blackwell série, výborný Gemini Rue), celkem dobré bylo Lamplight City, líbil se mi i Shivah a asi by se našly i další. Nicméně postrávám třeba hry s EGA grafikou, postrádám hry s parserem :) Možná jsou, ale někde, kde o nich normální člověk neví :)

3) Strategie:
Tady nemohu říct ani ťuk. Válečných strategií je pořád dost a jsou výborné. Dohrál jsem Order of Battle, celou paifickou kampaň a liboval si. Chtěl bych strašně moc hrát wargamesy od Slitherine, ale nakonec dávám přednost deskovým variantám. Takže zde bych si určitě vybral (jak to vypadá s mainstreamovými strategiemi nemám ale vůbec ponětí).

Honorable mentions:
Simulátory :) Straně mi chybí letecké simulátory, které jsou na takové střední úrovni realismu. Tedy ne ty ultra a ne ty arkádové. Když to srovnám s tou mou uvedenou zlatou dobou, tak to je úplně srandovní srovnání. Navíc je k řadě z nich potřeba navíc výkonný HW. Už pár let sleduju vývoj jednoho vtrulníkového simulátoru, který dělá jeden člověk. Videa ze hry jsou naprosto fenomenální, totálně mě dostal. A samozřejmě jde o grafiku ve stylu Falcona 3.0, akorát je je vše ostré, přehledné. Úplná nirvána :) Ale tady asi spíš Rapier by mohl něco říct.

Vzhledem k tomu, že jsem za loňský hrál pouhé 2 hry (deskové válečné hry to nějak moc vyhrávají), tak asi už stejně je v mém případě dobojováno a nedostatek her PRO MĚ už mě nemusí trápit :) Mně jen překvapilo to tvrzení, že si MUSÍ každý vybrat. Nic víc v tom nehledat.
@Charllize (25.02.2022 14:48): Grimoire je zářná výjimka, ale taky vznikala už v 90. letech a je to tam cítit na 100 honů, úžasná hra. Z dnešního hlediska to však opět není produkce hlavního proudu, nehraje si to na nextgen a je to hodně oldschool.

Jinak je to prostě tak, že kdo má rád dungeony typu Dungeon Master, Ultima Underworld nebo Wizardry, má prostě dnes smolík, A podobně bych to viděl u point and click nebo textových adventur Sierráckého, Lucasovského nebo Legendovského stylu.

Dneska by se ale vývoj takových her, dost pro trh nevděčných, nezaplatil, protože dnes už hraje každý a ten mainstream má prostě jiné požadavky a nároky. A mainstream platí, ne pár fandů, kterým by klidně nevadilo si zase kreslit mapu :-)
@Dan9K (25.02.2022 16:16): Ty zrádče, já měl za to, že tato diskuze už tady byla a shodl ses se mnou, že nejlepší rok byl 1999. :)

Současná doba samozřejmě není pro hry nejlepší, to je zcestný názor hodný Fritolovu mentálnímu věku. V současné době je herní průmysl na výši, co se týče peněz, které se v něm točí. Ale bohužel právě kvůli penězům musí hry splňovat určité produkční parametry, aby se zaplatily a to je většinou v rozporu s originalitou a odvahou jít nevyšlapanou cestou.
já se vlastně k tomuto tématu vyjadřuju už deset let u sebe na profilu.
Mým nej rokem je 97 (samozřejmě i ty roky okolo). Určitě hraje roli i to, že to byl můj první rok s počítačem, takže ty hry byly všechny zjevením. Jinak pro mě bylo úpadkem nástup 3dfx, kdy se začala nadevšechno akcentovat grafika ve všech směrech a tento stav trval v podstatě do roku 2010 zhruba (i mi přijde, že ten vývoj v grafice od té doby není a ani nemůže být už tak rychlý), outýs obecně beru jako takové temnější herní období, kdy vznikaly především rutinní AAA sázky na jistotu a miliontá pokračování všeho, taky jsem v tom desetiletí hry v podstatě úplně přestal hrát. S nástupem indie scény se to zase hodně zlepšilo.

Jinak inovace a originalitu řeším hodně a mám prostě problém hrát rovnou moderní hry, které navazují a vyvíjejí nějaké prvky či principy, aniž bych se prve seznámil s tím, kde byly dříve. Čili jsem na věky zavřený ve starých hrách, s tím, že se časem dostanu k těm novým, aniž bych si plně uvědomoval, že nebudu žít věčně :-)
@samorost (25.02.2022 13:35): Lebo v 90. rokoch sa prestali rodiť ľudia a talent išiel na dôchodok... Toto je strašne absurdné, ničím nepodložené generalizovanie v zmysle, že "tráva bola zelenšia a pivo bolo poctivejšie". To, že ťa hry za posledných 20 rokov nebavia, je ok, ale zo svojho osobného pocitu hodnotiť celosvetovú situáciu, to už je iný kaliber. Inak vyfiltruj si, prosím, pekne, hry od Sierry vydané v 90. rokoch a povedz mi, že sa nerobili pokračovania. Alebo si spočítaj koľko vyšlo dielov série Might and Magic. To len také milé malé príklady.

Ja som inak veľa starých hier hral a mám ich rád (aj v mojom TOP 5 hier na profile je najnovšia z roku 2000), ale nebudem sa teraz tváriť, že v roku 2000 sa herný svet skončil, práve naopak, existuje viac prelínania žánrov, originálnych settingov, príbehov, gameplayu a hry nejdú podľa jednej svojej zažitej šablóny, špecifického enginu...
@Charllize (25.02.2022 14:40): Tohle je docela diskutabilní, protože kdyby ty Wizardry apod tehdá stály na vývoji tolik, co dnešní AAA hry, tak by nikdy nevznikly, protože by se nezaplatily stejně, jako dnes. Navíc indie scéna dungeony pokrývá dostatečně a japonští vývojáři celkem taky. Jen u nich nebudeš sedět 100 hodin, ale 20 hodin no. Aspoň jich stihneš víc. :D