Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dungeon Keeper

Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
30.06.1997
Vývojáři:
Bullfrog Productions
Poslední titul, na kterém se slavný designér Peter Molyneux podílel před svým odchodem z Bullfrogu. A jako všechny hry, vzešlé z hlavy tohoto vizionáře, dává důraz na hratelnost, originalitu a co největší volnost. Namísto klasického hrdiny se do dungeonů podíváte z druhé perspektivy - budete se muset stát tím odporným a nejhorším záporákem - pánem jeskyně, který bude dobrodruhům stavět do cesty překážky, posílat na ně příšery a snažit se jim zabránit v dobytí dungeonu.

Dungeon Keeper hrajete víceméně jako klasickou strategii. Budujete si dungeon, kde stavíte kobky, pokladnice, mučírny a všechno možné, co si dovedete představit. Těžíte zlato a čím "atraktivnější" dungeon a čím více zlata na žold máte, tím více nestvůr se k vám připojí. A že je z čeho vybírat. Od klasických sušinek, na kterých se hrdinové rozcvičují, až po takové speciality jako upíry či draky. Vaši pohůnci v bojích získávají zkušenosti, stávají se silnějšími, a dokonce zde je možnost se do libovolné stvůry "převtělit" a bojovat s ní.

Obecně, interface i zpracování je na svou dobu pokročilé. Velmi rychle a hlavně pohodlně lze jednotky přemístit na místo boje, aniž byste je museli kdesi lovit. Mapou lze pro větší přehled otáčet (fixně o 90°). Kurzorem ve tvaru stylové démonické pracky můžete vaše jednotky ručně přemísťovat tam, kde je zrovna chcete mít, nebo když se vám chce, tak je pro pozdvižení morálky řádně zmlátit.

Poslední diskuzní příspěvek

Walome
Walome

Jo tenhle šmudla. Ten byl v pohodě, stačilo pár draků a šutry. Jen prostě vydržel dlouho, ale to nevadilo, času máš dost :D a na zbytek šmudlů…


Nejlépe hodnocené komentáře


Na Dungeon Keeperu oceňuji především jeho originalitu a jedinečnost. Zlo zde nemá pouze formu boje proti dobru, keeper a monstra kobky jsou zlí ve své podstatě a podle toho se i chovají. Keeper musí hledat slabiny nepřátel, zákeřně je vyvražďovat, umisťovat pastě, mučit zajatce. to prostupuje celou hrou. Čím zákeřnější chování, tím větší úspěch. Monstra taktéž, oni jsou tady sami za sebe, mají svoje specifické chování a klidně se mohou obrátit proti ostatním a proti keeperovi, stačí aby byli nespokojení.
Každá místnost má svoji specifickou funkci a při absenci některých místeností se zcela mění styl hry. To samé platí o pastech, kouzlech a především o monstrech. Každý level je také koncipován jinak, ať už nepřáteli, nebo prostorem. S postupující levely to není jen o zvyšování obtížnosti, ale každý nový level je jiný než předchozí a na hráče čeká překvapení. Hráč se musí přizpůbosbit a využít prostředí ke svému prospěchu, když bude hnán pouze svou vizí perfektní kobky, se zlou potáže. Ale musí si i dávat pozor na to, co dělá. Chvíle nepozornosti a může prohrát. Velice kladně hodnotím možnost najet ukazatelem na neznámé místo a poslouchat. Takto se lze vyhnout mnoha nebezpečným soubojům, nebo naopak právě najít to, co je potřeba najít.
Není dán přesný postup na vítězství, existuje mnoho možností, jak lze každý level dohrát, závisí to na vaši fantasii. Fantasie, logické a tvůrčí myšlení, zákeřnost a ostražitost, to z vás dělá dobrého stratéga a dobrého keepera. Nutí to hráče přemýšlet.
Dále bych zmínil možnost převtělit se do jakéhokoliv monstra a plně ho ovládat. Kromě strategie má DK v sobě tedy i first-person akci. Rozmanitý repertoár kouzel a pastí, jedinečnost každého monstra. Hra exceluje i v hudbě, zvucích, namluvení mentora a grafice. Velice kvalitní temná hudba od Russella Shawa podtrhává vynikající atmosféru, kterou Dungeon Keeper rozhodně má.

Nenapadá mě jediná věc, kterou bych mohl DK vytknout. Takhle já si představuji kvalitní real-time strategii a nemohu dát ani o fous méně než 100%, zaslouží si to.
+19+19 / 0

Opět jedna nostalgická. Hru jsem prvně hrál před 20 lety u tety a strejdy, sestřenka mi přeložila základy a už jsem klikal. Pak dlouho nic, chvilkové oživení paměti u kamarády a až s GOGem jsem se do hry mohl naplno obout.

Je to typický Bullfrog. Geniální nápad, ale po čase přichází stereotyp. Naštěstí se ale mění způsob, jakým je se třeba se chovat a jakmile se dostane k Horny Reaperům, dostává hra novou dimenzi, kdy musíte hlídat, aby se rohatec nezačal nudit a nezabíjel svoje kamarády.

Díky GOG verzi se na to dá i koukat, ačkoli to chce silnou dávku nostalgie. Velkou část místností a kouzel nemá smysl využívat, což je škoda, protože o to přijde stereotyp dříve. Boje jsou v závěru totálně nepřehledné, mydlí se před vámi 40 monster, na které byste rádi jednotlivě klikali, ale to nejde.

1st person look byl cool před těma 20 lety, ale dnes to působí spíše úsměvně. Z dnešního pohledu je také trochu pruda nutnost stavět místnosti po jednom čtverečku a ne najednou, ale to prostě patří k zážitku.

Obtížnost je, kromě jedné mise zezačátku, poměrně nízká, na všechno je dost času a vždycky se to dá nějak upatlat. Horny Reaper je až směšně OP, ovšem musel jsem si přečíst návod jak ho dostat (ačkoli to bylo do očí bijící), takže to chápu jako odměnu všímavému hráči.

Pro: námět, gameplay, originalita, bavilo mě to o fous víc než Theme Hospital

Proti: grafika zestárla, nutnost stavět místnosti po jednom čtverečku, nevyužití místností a kouzel, stereotyp

+16+16 / 0

Zlo jako hlavní postava - prvek, který se téměř nevyskytuje v žádné knize či hře. No a když tam je, tak buďto ta postava ve výsledku není tak zlá, jak se zprvu zdálo - nakonec stane hlavním pozitivním hrdinou. Popřípadě je zase popisovaná, jako extrémě zvrácená, temná - zkrátka se vytrácí ten prvek, kdy jsou postavy popsány objektivně, kdy temnota je stejně normální pro záporáky, jako světlo pro nablýskané paladiny.

Dungeon Keeper je právě příklad toho očekávaného a vytouženého počinu, který si na nic nehraje. Zkrátka je to dungeon, kde jste vy ti zlí ale to je přece úplně normální. Nikdo vás ani nepřikrášluje ale také neshazuje.

Budování dungeonu o různé nové místnosti nabízí solidní paletu možností. Je velice pěkné, jak se chodby plní novými, hrůznými monstry - zvláště když se pak střetnou nebohými hrdiny a rozcupují je na kousky.

Možnost vtělení do jednoho monstra a procházení z jeho pohledu, také není špatným prvkem, bohužel ale nemá výraznější a důležitější role (aspoň Já to nestíhal). To co je trochu špatné je chaotičnost jednotek, kdy se pohybují "nazdař bůh", někdy se navzájem začnou zabijet a na různá místa je musíte přesouvat manuálně (na druhou stranu to ale definuje charakter jednotlivých příšer).

Od odehrání Diabla I (moje první seznámení s takovými dungeony), mě velice potěšila možnost hry za druhou stranu, formou RTS. Zvyšující se obtížnost a tempo hry, je ke konci znát ale po dohrání zůstane dobrý pocit a netradiční vzpomínky.
90%

Pro: Originalita. Konečně je temnota servírována jako normální záležitost, bez zkrášlování a odsuzování.

Proti: Místy zběsilé tempo, na ovládání je zapotřebí si zvykat.

+12+12 / 0

Dungeon Keepera jsem jako malé škvrně nehrál. Asi to bylo tím, že nikdo z mých kamarádů ho nehrál, nebo jsem o tom nevěděl. Ten červený rohatý ksicht jsem ale znal z časopisů.

Po akci na GOGu, kdy vydali DK zcela zdarma, jsem se odhodlal to zkusit. První dojem byl dost hrozný - část plynula z toho, že je hra už opravdu stará a část z toho, že některé věci se dnes dělají jinak. Ale vydržel jsem a po cca třech hodinách musím říct, že to nadšení kolem DK naprosto chápu. Ve své době to musela být absolutní špička, protože některé prvky hratelnosti v té době byly úplně nové (považte - je to RTS s RPG prvky (levelování monster) a můžete se přepnout i do FPS módu v kůži libovolné příšerky, což mi přijde na rok 1997 jako naprostá bomba!).

Nemám ale jinou možnost, než se na to dívat pohledem nového tisíciletí a říct, že mi na hře vadí její schematičnost (stačí "namasovat" jednotky a je vyhráno) a totální zastaralost grafiky. S tím, že hra z GOGu jede pod DOSBoxem, pak souvisí i to, že se rychlost hry mění podle náročnosti scény a některé věci tak téměř nelze použít (jako třeba chytit nebo proplesknout impa, když lítá jak raketa sem a tam). Naštěstí hra není kriticky závislá na načasování hráčových úkonů, takže to bylo hratelné.

Musím se přiznat, že mě VELMI mrzí, že jsem tuto hru nehrál dřív.

Pro: Spousta super nápadů a možností, vtipné fackování impů, dabing

Proti: Dnes již zastaralá technická stránka, malá variabilita misí

+10+12 / -2

Hurvinek řekl vše důležité, jen bych tomu ubral patos božskosti :) i když ta hra je prostě boží. Originální věc ve své době bez konkurence. Jen připomenu že některá monstra s určitým levelem morfovali do jiných. Nepřátele šlo zajímat, mučit a zabíjet. Bud se k vám přidali po mučidlech a rvaní mincí do chřtánu(cukr/bič) a nebo hold jejich ostatky putovali na hřbitov, kdy se k vám připojili poté jako upíři nebo duchové. Velmi zajímavým spestřením byla svatyně, kde jste obětovali různé potvůrky v určité kombinaci a získali za to novou(taková horaldic cube z diabla 2 XD).

Pro: vše

Proti: nic

+9+9 / 0