Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Na Dungeon Keeperu oceňuji především jeho originalitu a jedinečnost. Zlo zde nemá pouze formu boje proti dobru, keeper a monstra kobky jsou zlí ve své podstatě a podle toho se i chovají. Keeper musí hledat slabiny nepřátel, zákeřně je vyvražďovat, umisťovat pastě, mučit zajatce. to prostupuje celou hrou. Čím zákeřnější chování, tím větší úspěch. Monstra taktéž, oni jsou tady sami za sebe, mají svoje specifické chování a klidně se mohou obrátit proti ostatním a proti keeperovi, stačí aby byli nespokojení.
Každá místnost má svoji specifickou funkci a při absenci některých místeností se zcela mění styl hry. To samé platí o pastech, kouzlech a především o monstrech. Každý level je také koncipován jinak, ať už nepřáteli, nebo prostorem. S postupující levely to není jen o zvyšování obtížnosti, ale každý nový level je jiný než předchozí a na hráče čeká překvapení. Hráč se musí přizpůbosbit a využít prostředí ke svému prospěchu, když bude hnán pouze svou vizí perfektní kobky, se zlou potáže. Ale musí si i dávat pozor na to, co dělá. Chvíle nepozornosti a může prohrát. Velice kladně hodnotím možnost najet ukazatelem na neznámé místo a poslouchat. Takto se lze vyhnout mnoha nebezpečným soubojům, nebo naopak právě najít to, co je potřeba najít.
Není dán přesný postup na vítězství, existuje mnoho možností, jak lze každý level dohrát, závisí to na vaši fantasii. Fantasie, logické a tvůrčí myšlení, zákeřnost a ostražitost, to z vás dělá dobrého stratéga a dobrého keepera. Nutí to hráče přemýšlet.
Dále bych zmínil možnost převtělit se do jakéhokoliv monstra a plně ho ovládat. Kromě strategie má DK v sobě tedy i first-person akci. Rozmanitý repertoár kouzel a pastí, jedinečnost každého monstra. Hra exceluje i v hudbě, zvucích, namluvení mentora a grafice. Velice kvalitní temná hudba od Russella Shawa podtrhává vynikající atmosféru, kterou Dungeon Keeper rozhodně má.

Nenapadá mě jediná věc, kterou bych mohl DK vytknout. Takhle já si představuji kvalitní real-time strategii a nemohu dát ani o fous méně než 100%, zaslouží si to.
+23
  • PC 90
Opět jedna nostalgická. Hru jsem prvně hrál před 20 lety u tety a strejdy, sestřenka mi přeložila základy a už jsem klikal. Pak dlouho nic, chvilkové oživení paměti u kamarády a až s GOGem jsem se do hry mohl naplno obout.

Je to typický Bullfrog. Geniální nápad, ale po čase přichází stereotyp. Naštěstí se ale mění způsob, jakým je se třeba se chovat a jakmile se dostane k Horny Reaperům, dostává hra novou dimenzi, kdy musíte hlídat, aby se rohatec nezačal nudit a nezabíjel svoje kamarády.

Díky GOG verzi se na to dá i koukat, ačkoli to chce silnou dávku nostalgie. Velkou část místností a kouzel nemá smysl využívat, což je škoda, protože o to přijde stereotyp dříve. Boje jsou v závěru totálně nepřehledné, mydlí se před vámi 40 monster, na které byste rádi jednotlivě klikali, ale to nejde.

1st person look byl cool před těma 20 lety, ale dnes to působí spíše úsměvně. Z dnešního pohledu je také trochu pruda nutnost stavět místnosti po jednom čtverečku a ne najednou, ale to prostě patří k zážitku.

Obtížnost je, kromě jedné mise zezačátku, poměrně nízká, na všechno je dost času a vždycky se to dá nějak upatlat. Horny Reaper je až směšně OP, ovšem musel jsem si přečíst návod jak ho dostat (ačkoli to bylo do očí bijící), takže to chápu jako odměnu všímavému hráči.

Pro: námět, gameplay, originalita, bavilo mě to o fous víc než Theme Hospital

Proti: grafika zestárla, nutnost stavět místnosti po jednom čtverečku, nevyužití místností a kouzel, stereotyp

+22 +23 −1
  • PC 95
Rýžové brýle nostalgie mají jednu nehezkou vlastnost. Pokud jim nekriticky uvěříte a skutečně si hru, se kterou jste pomalu ještě v plenkách strávili tolik času a poutá vás k ní tolik úžasných vzpomínek a jen při pomyšlení dvojkliku na ikonku se hrou na ploše vám probíhá vzrušující mravenčení v netušených částech těla a... tedy, pokud si takovou hru skutečně pustíte, velmi pravděpodobně relativně brzy zjistíte, že brýle vám nasadil ďábel pokušitel. V minulosti, před GOG, by vás možná od trpké zkušenosti pošlapávající vaše naleštěné vzpomínky uchránilo velké trápení s tím hru vůbec zprovoznit. Ne tak nyní. Díky, GOGu :) Zkrátka, málokterá hra dokáže přečkat zkoušku času se ctí. No a pak jsou tu hry, jako Dungeon Keeper.

Poprvé jsem DK hrál před více než dvaceti lety. To je většina té části života herního průmyslu, kterou lze brát vážně. Hry a herní koncepty za tu dobu musely projít pořádným vývojem. Ne však tolik, aby jim tento herní kmet v mnoha ohledech nenakopal řiť. Nebudu zde popisovat zápletku, ani jednotlivé prvky hratelnosti. To zde již udělali jiní. Spíš se zaměřím na svou aktuální zkušenost.

DK je i z dnešního pohledu stále v mnoha ohledech originální hrou. Ať již se na DK díváte spíš jako na management-sim či klasickou RTS, je to hra, ve které Bullfrog spojil mnoho různých herních prvků (ani se je nepokusím tady vypisovat) do kompaktního, fungujícího, zábavného celku s množstvím různých detailů. V kampani tvořené z 20+ misí se téměř nenudíte, přitom mi přijde, že modernějším RTS často dochází dech během prvních pěti misí. Mise mohou mít poměrně různý průběh v závislosti na vašem chování. Navíc je to hra, ve které máte stále co objevovat, pokud máte chuť (a nenecháte si vyspoilit veškeré taje hry v nějakém průvodci, což by byla skutečně škoda) - jak fungují jednotlivé místnosti, jaké je jejich nejlepší složení, které lákají jaké obyvatele, co kteří obyvatelé vašeho podzemí umí, jak se chovají, kteří se navzájem nesnášejí, jak funguje vězení a mučírna, jak nejlépe bojovat o území s nepřátelským pánem jeskyně, co dělají jednotlivá kouzla a pasti, kde se nacházejí jaké bonusy apod.

Možná se mi podařilo si brýle nechat po celou dobu hraní, ale z mého pohledu je DK i v dnešní době výbornou hrou, kterou stojí za to si zahrát, neboť nemá ve své oblasti vážnou konkurenci. Hra samozřejmě není pro lidi trpící fobií ze zastaralé (resp. staré) grafiky. Jediné, co mi při aktuálním hraní vadilo, byl clickfest, kdy moje ruka už chvílemi opravdu trpěla, a občasné bugy typu zasekávání myši o rohy obrazovky nebo chyby v chování potvor či hrdinů při jejich přílišném počtu v boji zejména v poslední misi, kdy jsem musel hru několikrát načítat, protože najednou prostě přestala počítat poškození a všechny bytosti se tedy staly nesmrtelnými.

(Pozn. ke hře jsem se (znovu) dostal v rámci Herní výzvy 2022.)

Pro: Originální, vtipná, po všech směrem dotažená a na hratelnosti založená hra s množstvím potěšujících detailů.

Proti: Clickfest, občasné bugy spojené pravděpodobně se spuštěním staré hry na novém stroji

+18
  • PC 90
Zlo jako hlavní postava - prvek, který se téměř nevyskytuje v žádné knize či hře. No a když tam je, tak buďto ta postava ve výsledku není tak zlá, jak se zprvu zdálo - nakonec stane hlavním pozitivním hrdinou. Popřípadě je zase popisovaná, jako extrémě zvrácená, temná - zkrátka se vytrácí ten prvek, kdy jsou postavy popsány objektivně, kdy temnota je stejně normální pro záporáky, jako světlo pro nablýskané paladiny.

Dungeon Keeper je právě příklad toho očekávaného a vytouženého počinu, který si na nic nehraje. Zkrátka je to dungeon, kde jste vy ti zlí ale to je přece úplně normální. Nikdo vás ani nepřikrášluje ale také neshazuje.

Budování dungeonu o různé nové místnosti nabízí solidní paletu možností. Je velice pěkné, jak se chodby plní novými, hrůznými monstry - zvláště když se pak střetnou nebohými hrdiny a rozcupují je na kousky.

Možnost vtělení do jednoho monstra a procházení z jeho pohledu, také není špatným prvkem, bohužel ale nemá výraznější a důležitější role (aspoň Já to nestíhal). To co je trochu špatné je chaotičnost jednotek, kdy se pohybují "nazdař bůh", někdy se navzájem začnou zabijet a na různá místa je musíte přesouvat manuálně (na druhou stranu to ale definuje charakter jednotlivých příšer).

Od odehrání Diabla I (moje první seznámení s takovými dungeony), mě velice potěšila možnost hry za druhou stranu, formou RTS. Zvyšující se obtížnost a tempo hry, je ke konci znát ale po dohrání zůstane dobrý pocit a netradiční vzpomínky.
90%

Pro: Originalita. Konečně je temnota servírována jako normální záležitost, bez zkrášlování a odsuzování.

Proti: Místy zběsilé tempo, na ovládání je zapotřebí si zvykat.

+15
  • PC 90
Hurvinek řekl vše důležité, jen bych tomu ubral patos božskosti :) i když ta hra je prostě boží. Originální věc ve své době bez konkurence. Jen připomenu že některá monstra s určitým levelem morfovali do jiných. Nepřátele šlo zajímat, mučit a zabíjet. Bud se k vám přidali po mučidlech a rvaní mincí do chřtánu(cukr/bič) a nebo hold jejich ostatky putovali na hřbitov, kdy se k vám připojili poté jako upíři nebo duchové. Velmi zajímavým spestřením byla svatyně, kde jste obětovali různé potvůrky v určité kombinaci a získali za to novou(taková horaldic cube z diabla 2 XD).

Pro: vše

Proti: nic

+10
  • PC 70
Je to zábavná strategická hříčka. I když je z počátku trochu nezvyk, že nemám úplnou kontrolu nad monstry, rychle jsem si na to zvykl.

Bohužel však jsem z grafiky byl zmatený a ani ve vylepšené verzi jsem vlastně často netušil na co se dívám.
Takové to smutné období, kdy 3D už bylo trendy, ale ještě nebylo tak dobré.

Objeveno v rámci Herní výzvy 2023.

Pro: nakopete hrdinum zadek

Proti: zastarala grafika

+3 +4 −1