Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@jones1240 (18.04.2025 14:05): "Hádanky by měly hráče výzvat" - nemělo by být vyzývat? Jinak moc pěkný rozhovor, hru zkusím, i když fanda Hellraisera moc nejsem a podobné nechuťárny moc nemusím.

A klobouk dolů před Tonym za to, že byl členem posádky ponorky :)
@SilentWolf (18.04.2025 17:44): to jsem zatim nehral, nevim jestli se k tomu vubec dostanu. Mam her co chci zahrat a dohrat hrozne moc. Ale podle vseho to nebude vubec spatne :) ve Village sedlo hlavne to prostredi, to nemelo chybu.

Z RE jsem hral uz jenom petku, kterou jsem dohral a chvili sedmicku a ve vsem si myslim, ze trefili atmosferu mista dost verohodne



@Jumas (18.04.2025 17:46): ted to mam stejne, je to prokleti. Zkousim takhle AC serii a CoD a moc to nejde :D
@Indian (18.04.2025 17:14): Village je perfektní. Demo mě odradilo, pak jsem rok čekal až to bylo někde za pětikilo, a pak jsem byl překvapený jak dobré to je. Duch Resident Evilu v celé kráse.

Vtipné, že jsem vybíral tehdy mezi Deathloopem a Village a nakonec i ten Deathloop mi hodně sednul. Jen jsem si ho logicky koupil později.

Alone In the Dark 2024 jsi hrál?
@Jumas (18.04.2025 15:11): Z těch 3D je za mě PS2 éra taky nejlepší. Do jednickovych her se musím už dokopávat sem tam.


Cold Fear mám dlouho taky na hledáčku a to Cuthullu musím dat znovu. To byla pecka.
@jones1240 (18.04.2025 14:52): Proto píšu o těch počátcích 3D, kam počítám hry z prvního PSka. PS2 grafika už je někde jinde a ta už mi nevadí. Trochu pošilhávám po Cold Fear, což je ta PS2 hra a Suffering vlastně taky. Nepotřebuju ultra realistickou grafiku, i když hodně jsem se bál u Cryostasis. Nejvíce na mě však také působí ta špína, ale ostré hrany z PSX jsou spíše rušivé. Za nejlepší hororovku považuju Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth  a bál jsem se i u Doom 3. Ten je ale postavený na lekačkách. V podstatě všechno je z té PS2 éry, i když na ní zrovna tyhle dvě hry nikdy nevyšly.
@Jumas (18.04.2025 14:48): Super že sis na to vzpomněl :) Už jsem ti to chtěl psát.

Každopádně píše i o PSX hrách, níže že by chtěl udělat hororovku i s grafikou PS2. Si myslím že ten Suffering určitě funguje lépe než ty dnešní vyhlazený hry v rámci toho kontextu o co mu šlo. Mě třeba přijde velice atmosferický právě díky té špinavosti atd.

Jinak osobně mi teda atmosferištější přijde pixel art s hezky zvolenámi barvami, než ty 3D lekačkový shity ve 3D, ale to záleží no od titulu.
@jones1240 (18.04.2025 14:05): Takže pixelart zvolil schválně, respektive neuvedl, jestli finanční stránka také hrála roli. Mě tedy vyděsí spíš něco, co vypadá reálně a ne kostičky nebo počátky 3D, ale to má asi každý jinak. Třeba Suffgering, který tam uvádí jako inspiraci, má spíše tu realističtější grafiku a děsivých momentů tam je spousta. Každopádně dobrý rozhovor.
@GodOfTheSick (18.04.2025 09:30): Já jsem pár streamerů kdysi podporoval a dělal jsem to proto, že mě bavil jejich obsah. Takže to pro mě bylo jako platit za kino. Ale nebyl jsem nějak intenzivní divák, parasociální vztahy jsem s nimi neměl.
@GodOfTheSick (18.04.2025 09:30): Někdo si kupuje předražené kafe, jiný posílá Gabenovi za digitální hry, další chodí na koncerty, a jiný posílá oblíbeným "tvůrcům" na Twichi nebo HeroHero/Patreonu.

20níci a 30níci již vydělávají, žijí spíše sami, streameři plní roli virtuálních kámošů, závazky většinou nejsou, takže není důvod jim pár desítek/stovek korun neposlat. A vlastně je to možná prospěšnější, než dotovat formou předplatného globální Netflixy, Amazony... Lépe jak ostatní umí konzistenci, a tedy celkový dosah (jen kolik setřihů, editů, má na TikToku), a určitý "bro" přístup, a tedy zacílení na své publikum. A očividně je stále relevantní (streamy s Vávrou).
@GodOfTheSick (18.04.2025 09:30): hloupostí či leností se dá asi vysvětlit vše. Pokusím se o to trochu jinou úvahu.

Přijde mi, že ve společnosti obecně klesá nebo chybí asertivita. Chuť sám za sebe něco dokázat, změnit, zajímat se, objevovat, být individuální, rozhodovat, zastat sebe či ostatní. Dokonce jsem spíš zažil, že je takové chování odsuzované.

Já sám jsem přirozeně neasertivní, ale výchovou jsem byl docela přeprogramován, a i proto si toho asi tolik všímám.

A mám tendenci vidět ty věci spojené. Jelikož žije většina lidí prakticky v polospánku, je pro ně mnohem příjemnější mít pasivní zábavu, ve které nečelí žádným výzvám. Stejně jako ve skutečném světě vidím tendenci odpojit se, nebýt zúčastněn, nečelit nepřijemnym otázkám, "mít klid".

Hrát hru sám sice zdaleka není taková výzva jako žít dobře život, ve vnímání mladé generace může být ta hranice ale daleko nezřetelnější, a prostě volí cestu nejmenšího odporu.

Edit: jo a co se týče toho placení, tam už je to asi o tom, že se míra toho přijetí jiné osoby dostane na úroveň jednostranného přátelství. Míra submise stoupá. Pocit, že někam patřím do nějaké skupiny, co dělá to samé, asi taky bude hrát roli.
A asi bude hrát roli , že neznají hodnotu peněz, které si sami nevydělali :)
Je nějaké psycho-socio vysvětlení, proč někdo posílá prachy nebo si předplácí strýmery, kteří jenom hrají hry? Tak nějak dokážu pochopit, že se na to někdo dívá, ale proč za to platit? Kde na to děcka berou prachy, aby je posílali svým vrstevníkům, jen tak, prakticky za nic? Jsem se chvilku díval na toho Agraeluse, ale během hraní mele úplně náhodné kecy o ničem. Občas se dívám na videa, kde se ukazují třeba eastereggy, různé finty a triky, ale proč se dívat na totok? V čem spočívá jeho popularita? Co umí líp než ostatní? Kde je přidaná hodnota? Bych řekl, že ten týpek musí být po skončení strýmu uplně vytlemenej, jak ho idioti dotujou :-)
@M.a.t.t. (16.04.2025 17:03): Právě že vůbec, jako malej jsem chodil s tátou, ale je to ukrutná nuda a ztráta času :) Ale třeba v Stardew Valley mě to bavilo. A tu komediální skupinu mám rád :) Ale to je dost častý, že činnosti, který jsou v reálnym životě otrava, nebo nuda, jsou herně naprostá zábava ;) Ale třeba to tady platit nebude, uvidíme.
nejlepší je, že vlastně plně souhlasím s váma oběma :-) i když se to může zdát nemožné. Kéž by takhle vnímaví byli všichni posluchači
moc pěkná diskuse, mám z toho radost.

Jen bych dodal k tomu, jak byli ti autoři v 90. letech o tolik více revoluční...
mám pocit, že je to způsobené hlavně jednou věcí. Tehdy se k práci k počítačovým hrám dostávali nadšenci v nejlepším kreativním věku. Často ne úplně študovaní skladatelé, ale dělali na těch hrách i jiné věci. Lidi, kteří byli náhodou vedle a náhodou se znali s hlavním programátorem například. Typickým příkladem je právě ten Frank Klepacki. Nebo třeba kluci z Electronic Arts, co dělali původní muziku ke všem jejich hrám do roku 2000. Dostali se k tomu víceméně týpci z ulice, kteří do toho dali všechno, co v sobě měli.
Dnes se týpek z ulice k podobné práci jen tak nedostane. A pokud ano, nastoupí na něj armáda producentů, zvukařů a dalších strašně chytrých hlav, které ho v podstatě donutí k tomu udělat rutinní řemeslnou práci. Navíc se k tomu pravděpodobně ani žádný pořádný kreativec nedostane a ten job dostane prostě další osvědčený kopírák Hanse Zimmera, který se k dané práci propracoval skrz X předchozích kontraktů, ve kterých dokázal, že udělá přesně, co se po něm chce.
Bobby Prince z ID software měl jen jednoho Johna Romera, který mu do toho ustavičně kecal (příklad za všechny je, že měl naprosto zakázaný zvuk klavíru a do druhého dílu propašoval alespoň cemballo a stal se z toho ikonický track), ale dneska ti autoři mají těchhle Romerů tucet a každej z nich si myslí, že ví víc než ten skladatel.

Obávám se, že bude potřeba vymyslet úplně nový umělecký směr podobné ráže jako je film nebo hry, abychom se mohli dočkat zase nějakého krátkého období, kdy se do něj bude tvořit odvážná hudba, která není tak často ke slyšení :-)
@Fritol (08.04.2025 10:49): No ono je inak asi irónia osudu, že veľa skladateľov orchestrálnych jrpg soundtrackov sa inšpirujú práve v tom Uematsuovi. :) Mne sa tá Valkyrie páči asi aj preto, že sa mi páči to "nasadenie" postáv v tej fáze hry a celkovo mi to príde taká motivačná boss fight hudba a pre mňa veľmi zapamätateľný a "hmkateľný" motív. Tento region motív sa mi inak strašne páči vo FF VII Rebirth, hoci je to variácia na klasickejší z Remake. Hlavne sa mi tam páči ten zvuk "glitchovania" na začiatku, to by tam mohlo byť aj viac.

Ťažko sa mi definuje, že aká hudba mi sedí v rámci soundtracku. Najviac by som to nazval asi tým, že potrebujem mať ten vedomý a podvedomý pocit, že mi hra do tej scény alebo k tej postave sedí, že to dotvára ten obraz. Alebo v niektorých prípadoch ako soundtrack od 65daysofstatic k No Man's Sky , že ten obraz až vytvára. Hoci z môjho pohľadu dlhoročného fanúšika 65daysofstatic, to bol "len" ich klasický štýl, ktorý naozaj mám veľmi rád. Samozrejme väčšinou sa tieto situácie dejú priamo v hre a bez toho, aby som tú hudbu zažil pri hraní, by nemala na mňa taký vplyv.

Priznám sa, že soundtrack Remember me si už nevybavujem. Hral som to v roku 2016 a nejak sa mi to vytratilo z pamäti.
@Tulareanus (08.04.2025 10:33): Tyhle jsou podstatně zajímavější. Hlavně ta bojová. Ale ty cos postl první, hlavně třeba Valkyrie, jsou úplně zaměnitelné s jakýmkoliv jiným JRPG. Nemá to žádný styl prostě, člověk poslechne 10 takových skladeb z různých JRPG a všechno to zní stejně, nedokáže si to zařadit.

Já tady nikomu nechci zpochybňovat jeho vkus, to ať má každý jaký chce, jen mám osobně rád trochu experimentů a když se skladatelé nebojí trochu vybočit. Vem si takové Remember Me, to má taky orchestrálku, ale prakticky nezaměnitelnou, protože to má úplně ojedinělý styl vybočující ze stereotypu. A je jedno jak to bylo přijato.

Jinak ten Battlefield je vtipný. Ta skladba schytává hate jak prase, přitom je to to nejlepší, co v sérii za ty roky vzniklo. Divím se, že zrovna EA tam tohle pustili, protože Battlefield theme je jedna z nejvíc legendárních skladeb v herní historii a v každém díle to vždycky tak nějak upravili aby to bylo sice nové, ale vlastně furt stejné a pak tam Hildur plácne tohle. A ofc přijato špatně, protože hráči jsou konzervy jak prase, ale reálně to k tematice ty hry sedí neskutečně dobře, má to šmrnc, je to odvážné... kéž by takhle AAA vydavatelé experimentovali víc.
@Fritol (08.04.2025 09:07): Ako človek, čo počúva dosť orchestrálnej hudby, si dovolím nesúhlasíť. Hlavne v prípade toho Final Fantasy. V prvom rade nie všetko predsa musí byť experimentálne. Mne osobne ide v prvom rade o to, či má hra silné a zapamätateľné motívy a to ten Final Fantasy má. Neviem, či si to len preklikal alebo aj počúval, lebo z preklikania sa to dá sotva posúdiť. Pri hraní som si však spätne uvedomoval, že na pomery hier a toho, že sa jedná o dlhú hru s mnohými skladbami, to má extrémne sveľa silných melódii, či už pre jednotlivé postavy, pre záporákov, bojové témy, konkrétne lokácie atď. Mne príde, že dať zvukovú identitu niečomu špecifickému je hlavná úloha soundtracku. Ale inak takých "obzvláštnení" elektronikou/rockom ako si postoval je práve vo FF dosť. A potom napr. Airbuster je taký "vypalovák", prípadne táto elektronická verzia bojovej témy. Ten soundtrack je fakt bohatý a pestrý, nehovoriac o produkčných kvalitách. Pochopím ak to niekomu nesadne, ale určite sa o ňom nedá povedať, že by bol melodicky alebo interpretačne generický.

Ale súhlasím, že 99% filmovej a videohernej hudby je veľmi konzervatívnej a opatrnej a minimálne pri tých hrách v porovnaní s 90. rokmi, kedy sa experimentovalo celkom dosť. Netreba však ani zabúdať na to, že mnohé tieto experimenty sa stali vlastne odvtedy niečím tradičným (napr. adaptívna a výrazne perkusná hudba Monkey Islandov alebo industriálny štýl Franka Klepackiho pri Westwood stratégiach). Každopádne hoci Final Fantasy VII remake pracuje primárne s motívmi pôvodnej hry z roku 1997, ten bol na svoju dobu inovátorský. Každopádne ten remake pracuje okrem orchestrálnej hudby aj s rockom, metalom, jazzom, elektronickou hudbou, folkom a aj hiphopom.

Tak jasné, že ten Battlefield bude znieť (prekvapivo) zaujímavo, keď to robila, v dnešnej dobe už populárna islandská experimentátorka  Hildur Guðnadóttir. Pamätám si ešte jej albumy, ktoré pred vyše 15 rokmi vydávala pod menom Lost in Hildurness, tie boli veľmi fajn. :)

Ten Blasphemous 2 soundtrack stojí celý za to. Niektoré skladby sú fakt také typicky flamenco španielske, iné ako napr. tá druhá, čo som postoval prepašovali úplne synergicky elektrickú gitaru s reverbom, prípadne tam má autor aj temnejšie ambientné kúsky a niektoré budú ľuďom pripomínať diablo a táto temná variácia na Asturias Isaac Albéniza je top. :)
@BUMTARATA (08.04.2025 10:18): Tak lidi to asi baví, nikomu to neberu. Zimmer je taky šíleně populární, přitom je to na jedno brdo všechno dle mě. Má dost výrazných skladeb, které se líbí i mně, a rozhodně patří k velikánům, ale pro většinu filmů složil úplně zapomenutelné skladby. Ročně složí soundtrack pro 5 filmů a na 4 z nich si nikdo ani nevzpomene, protože je to generický shit vesměs. :) Nebo pamatujete na ty bangery z Kung fu Pandy 3? Jeho životní dílo.
@Tulareanus (07.04.2025 18:08): Ty skladby z FF Remake a Baldur's Gate jsou sice jakože ok, ale mít to v nějakém playlistu s dalšími orchestrálkami, tak je to prostě jen další generická filmová/AAA tvorba, která by mi tam splývala se zbytkem, neb je úplně zapomenutelná jak všechny ostatní. Za ty roky filmového a herního průmyslu má podobný soundtrack už šílené množství děl a přijde mi to všechno stejné. Málo kdy tam někdo přijde s něčím novým. Přitom i tenhle styl jde potunit. :) Jen by na to u her musel mít někdo odvahu... i když občas má!

Road 96 jinak super ale, to si uložím, díky. Blasphemous taky super, hlavně ta druhá.
@Fritol (05.04.2025 13:44): Za mňa top soundtracky z posledných rokov, ktoré si najviac púšťam sú ten z Blasphemous 2 - Sobre Sus Costales alebo Corona De Siete Azahares.
Najviac si púšťam asi OST k Final Fantasy VII Remake príklady: Valkyrie, Prelude, Shinra, atď... je ich strašne veľa.
Baldur's Gate 3 má tiež veľmi príjemný soundtrack - Last Light.
Alebo si dávam z Road 96 (technicky viac ako tri roky, ale je to jedno), hlavne The Toxic Avenger - Home Call .
Nový, rozšírený Silent Hill 2 OST od Akiru Yamaoku je tiež fajn, paradoxne až na Theme of Laura, ktorú podľa mňa zabil na preprodukciu a to, že sa tam pôvodný motív stráca.
K soundtrackům, včera jsem byl na koncertě skupiny Panychida, která byla v KCD2.
Jusant má - jaká náhoda - jediný hudební doprovod, který za poslední rok poslouchám; úžasná hra.
@Fritol (05.04.2025 13:44): Urban Myth Dissolution Center, Keep Driving, Mercury Abbey, English Haunting, Death Mark III

Je toho hodně, celkově miluju ost ktere je tvoreni specialne pro dané lokace, emoce a situace. Nesnasim filmové ost ktere tvori ackove produkce. Takovy ti Zimmer like hovna. Kdy dobře zní jen uvodní theme a pak už se nedá nic zapamatovat. Díky tomu betsinou vitezi adventury, JRPG či Visual Novely.
Máte nějaké oblíbené herní soundtracky z posledních tří let dejme tomu?

I když fajn soundtrack při hraní má kde co, tak na samostatný poslech to u mě příliš není. A za poslední roky jsem si toho uložil minimum. Tak budu rád za tipy, moc toho během roku nenahraju a indie her jsou dnes stovky měsíčně…
Na druhou stranu, pokud hry zdraží, je to aspoň motivace konečně si zahrát nějakou z 2 kilometry dlouhého seznamu her na zahrání, které se pořídily v nějaké extra výhodné slevě...
@Ross (04.04.2025 09:55): Na tomhle bude nejvíc k zbliti to, že pokud se zvednou ceny fyzických her protože se vyrábí v Mexiku, tak vydavatele je zároveň zvednou i pro EU a Kanadu aby nás podojili, i když se cla týkají jen USA. Je mi úplně jasné že to tak dopadne.
@Jack_Dark (03.04.2025 18:38): Tak to by byly ty krabičky už fakt jenom na výstavu do poličky, jako je tomu u PC her, které ještě vyjdou fyzicky. Příští generace už stejně bude nejspíše jenom elektronicky mimo toho Japonska, jak píše Fritol.