Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Call of Cthulhu: Temná zákoutí země

24.10.2005
27.03.2006
kompatibilní
78
174 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Píše se rok 1922. Detektiv Jack Walters po dlouhé době opět sedí za svým pracovním stolem. Hlavu má plnou nevysvětlených otázek. Kdo by také neměl když by musel strávit šest let v blázinci, kam se dostal za velmi podivných okolností. Jeho psychika dostala tehdy pořádně zabrat. Tato část jeho minulosti už je ale dávno za ním. Nebo není? Zvoní telefon. Hledání pohřešované osoby v nějaké zapadlé rybářské díře jménem Innsmouth není Jackovi zrovna po chuti, ale případ je případ. Nasedá na nejčasnější autobus a vír, plný starodávných bohů a temných monster, se může roztočit.

Hra na motiv povídky The Shadow Over Innsmouth od horrorového spisovatele H. P. Lovecrafta kombinuje v různých částech prvky stealth a akce, doplněné logickými hádankami. Na starost dostanete jak svůj fyzický stav, kdy ale nestačí lékárničku sebrat jako ve většině stříleček, ale musíte ji přímo aplikovat na zraněné místo (noha, ruka apod.). Zranění má také vliv na pohyblivost vaší postavy. Do toho je tu ještě unikátní systém psychického rozkladu hrdiny. Není výjimkou, že při pohledu z výšky dostanete závrať, rozhodit vás může i nečekaný střet s brutálně zavražděným obyvatelem městečka.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Minulý rok jsem se po dohrání Cryostasis rozhodl zkusit další hororové hry. Do oka mi padly dvě, a to Condemned: Criminal Origins a Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. S dílem H. P. Lovecrafta jsem se doposud nesetkal, a to jak v knižní, tak ani ve filmové či herní podobě, a tak padla volba na Temná zákoutí země. Jednou z mála věcí, co jsem o hře věděl, byla údajná vysoká obtížnost, a protože jsem se nechtěl příliš trápit, zvolil jsem tu nejnižší s názvem Skaut a asi to bylo dobře.

Musím se přiznat, že jsem čekal temnější atmosféru a překvapilo mě, že jsem se bál méně, než u zmíněného Cryostasis, ale to neznamená, že by Call of Cthulhu žádnou atmosféru nemělo. Kolikrát jsem měl při zdolávání určitých úseků mrazení v zádech. Věčně naštvaní obyvatelé městečka Innsmouth trpící zvláštní nemocí, která způsobuje šupinatost kůže, mě svou šišlavou mluvou nepřivítali zrovna červeným kobercem a fanfárami, ale to by hře ani neprospělo. Nejvíce mě dostala asi událost ze začátku hry (Smrt Ramony), která mi byla neustále připomínána, abych na ni náhodou nezapomněl, jako kdyby to snad šlo.

Značně jsem se vyděsil, když jsem zjistil, že jde ukládat jen na určitých místech, protože se bez možnosti uložení svého postupu kdykoli během hraní cítím trochu nesvůj, ale až na některé úseky jsem s tím neměl nějaký větší problém. Vždy jsem si nejdříve prošel danou lokaci a snažil se najít ukládací bod, následně jsem se k němu pokusil co nejrychleji dostat, a pak už jsem po postupném zabíjení nepřátel neustále ukládal. Proto jsem se ani nedivil, že se podle statistik počet uložení téměř rovnal počtu zabitých nepřátel. Nejspíše to mělo spolu s odehraným časem 8:20 (nahráno mám ale minimálně dvakrát více) vliv na mé celkové déčkové hodnocení, a prospěl jsem tak jen s odřenýma ušima.

Ke zbraním jsem se dostal až po třech odehraných hodinách a hra najednou byla úplně jiná. Předtím jsem hrál v podstatě stealth adventuru a pořád před něčím utíkal, ale po nalezení páčidla a vzápětí i pistole a brokovnice jsem se cítil přeci jen trochu bezpečněji. Jelikož ale munice není mnoho, Jackovi se při dlouhém míření rozklepe ruka a na některých místech se objevují stále noví nepřátelé, není ten pocit bezpečí až tak komfortní.

Bohužel jsem narazil na takzvaný Devil's Reef Bug, který způsobuje na novějších systémech, než je Windows XP, neviditelnost čarodějů, které je potřeba zastřelit lodním dělem. Má několik řešení, ale já nechtěl ani uloženou pozici za tímto místem ani neoficiální patch, a tak jsem zvolil nejspíše tu nejtěžší cestu a našel si souřadnice zmíněných mágů. Asi po hodině se mi to konečně podařilo, ale přesně zaměřit neviditelné body bylo opravdu těžké a řešit tento problém bych nepřál nikomu.

Poslední herní pasáž byla honička, ale po několika pokusech jsem ji zdolal a jak jsem posléze zjistil, je na to jednoduchý recept, který opravdu funguje (na zemi u druhých mříží je neviditelné tlačítko, které spouští padající kameny a stačí jej pouze přeskočit). Když nepočítám komiksy, tak je pro mě Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth prozatím nejlepší hra podle knihy a nic na tom nemění ani příšerná Yithianská energetická zbraň, kterou jsem získal na konci. Znovu už to hrát nejspíše nebudu, ale začínám pokukovat po Lovecraftových knihách, z nichž autoři čerpali inspiraci pro příběh.

Pro: Atmosféra, Innsmouth, Ramona, stealth pasáže, adventurní prvky

Proti: respawn nepřátel, Devil's Reef Bug, Yithianská energetická zbraň

+33
  • PC 80
Z her, které jsou podle knižní čí filmové předlohy mi vztávají chlupy i tam, kde slunce nesvítí. Nicméně Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth je jedna z mála výjimek ...

Jako milovník knih H.P.Lovecrafta jsem se nadšeně, i když s obavami, pustila do hry cca v roce 2007-8. Ano, grafika není nic převratného, nicméně to je vykompenzováno hutnou a temnou atmosférou, zvukovou stránkou hry a v té době detaily, které jsem u jiných her neviděla - hlavní postava nám těžce oddechuje, když zažívá něco ne tak příjemného, má závratě, a jiné situace jako utěk před rybáři v hotelu, kdy se nábytkem snaží zatarasit dveře jsou naprosto skvělé. Jen intro, příjezd do města, seznámení s obyvateli je pekelně znepokojivé a já si chrochtala blahem, neboť podobné emoce ve mě vyvolávalo čtení knih H.P.Lovecrafta.

Jako mínus je snad jediná věc a to bug na konci hry, který mi tenkrát znemožnil hru dokončit.

Nicméně já byla spokojena a Call of Cthulhu je jedna z her, na které velmi ráda vzpomínám a také si ji znovu zahraju. Ano, mohla být lepší, ale i tak to byla velmi dobrá hra :)
Takže snad jen na konec: "...Dvakrát sto miliónů let uplynulo od té doby a Oni stále čekají, neboť není mrtvo, co věčně spí, dokud smrt i čas nezchvátí..."
+30 +31 −1
  • PC 90
Call of Cthulhu je zaujímavo spracovaný mix rôznych žánrových štýlov, ktoré sa príjemne vymieňajú a tvoria tak veľmi pestrú a zábavnú hrateľnosť. Úvod hry pripomína walking simulátor s detektívnymi prvkami, ale potom sa to začne žánrovo prudko meniť. Neskôr nasledujú stealth časti, nasledované dokonca akčnými prestrelkami a chvíľku hra dokonca skĺzne do "tombraiderovského" poskakovania cez plošinky a prieskumy jaskynných komplexov. Je pravdou, že určité štýly tu nefungujú dokonale (stealth, slabšie spracované strieľanie). To znamená, že v kombinácií so slabšou AI môžu občas rôzne herné situácie pôsobiť pomerne komicky (protivník stojí 5 metrov odo mňa a nevie ma trafiť so samopalom...), avšak dostatočne často sa striedajú a teda nenastáva nuda. Napríklad neskôr ma už spomínané strieľanie, teda odklon od adventúrneho žánru, začalo aj celkom baviť.

Príbeh bol veľmi zaujímavý a určité momentky boli spracované výborne a držal ma v napätí celú hru. Avšak na konci hry všetky otázky nezostali nakoniec zodpovedané: POZOR VEĽKÉ SPOILERY! Napríklad čo boli tí "polomnohonožci", ktorí viedli vojnu s rasou Yithians a ktorú nakoniec pravdepodobne porazili? Boli to služobníci Cthulhu a teda boli nejakým spôsobom prepojení na Dagona a Hydru? Prečo viedli vojnu? Zabil Jack Walters v súboji na lodi Dagona? Prebudil sa Cthulhu zo spánku nakoniec? Je však celkom možné, že na niektorú z týchto otázok som odpoveď prehliadol a v hre bola zodpovedaná, alebo mi unikla nejaká súvislosť. Myslím si, že najpravdepodobnejšie bude, že sa tieto otázky detailnejšie rozoberajú v Lovecraftových dielach, ktoré som začal čítať až dnes, a o ktorých som si príliš veľa informácii na nete nehľadal aby som si nič nevyspoileroval.

Atmosféra bola správne temná, zvuková stránka hry bola skvelá (hlavne dabing Innsmouthských obyvateľov bol geniálny :)) a k hudbe nemám výhrady. Vizuálna stránka hry už pomerne zostarla, čo je pochopiteľné, keďže ide o 3D hru z pohľadu prvej osoby, vydanú v roku 2006 na PC. Avšak stále sa na grafiku nepozerá zle a ide aj tak o (pre mňa) menej podstatný prvok a preto mu v svojich komentároch často venujem minimálnu pozornosť.

Najväčším záporom hry sú pochopiteľne bugy a dokonca s neoficiálnym patchom 1.5 som na niekoľko narazil. Medzi najhoršie patria stmavovanie inventára až tak, že nešiel vidieť, ale dalo sa to čiastočne vyriešiť. Horšie bolo trochu, že začali vypadávať titulky v rozhovoroch, čo vzhľadom na to, že som chcel čo najviac pochytiť z príbehu zamrzelo asi najviac, ale našťastie som to podstatné dokázal pochopiť aj z odposluchu. Drvivú väčšinu bugov rieši neoficiálny patch 1.5, takže som nemal žiadne s krátkym časovým limitom pri úniku, žiadne problémy s modrými svetlami a rovnako tu často spomínané padajúce balvany mi nerobili žiadne problémy. Navyše upozorňujem, že patch 1.5 obsahuje možnosť zapnúť "extended ending" takže záver hry je ešte vyšperkovanejší. Každopádne však varujem, že boj s bugmi môže byť náročnejší, než boj s nepriateľmi v hre...:) Zároveň však môžem potvrdiť, že aj tento boj sa dá dotiahnuť do víťazného konca.

Keďže hier z Lovecraftovho univerza nie je veľa, tak som rád za tento počin, o ktorom viem že sa rodil ťažko a preto sú niektoré jeho nedostatky pochopiteľné. Na záver ešte odporúčam hru Conarium, ktorú som tu na DH tiež už okomentoval. Proste to beriem tak, že táto hra odštartovala moju osobnú "Lovecraftovskú éru", kedy budem čítať všetky jeho poviedky, novely a pozriem si zopár filmov. Samozrejme som aj zvedavý, čo prinesú dva diely hry Darkness Within.

Pro: Atmosféra, príbeh, striedanie žánrov, univerzum a zvuková stránka

Proti: Bugy, umelá inteligencia a slabší stealth

+29
  • PC 80
Herní výzva. Zapomenutý kousek. Ano, tenhle kousek mi ležel ve skříni asi rok. Ne a ne se k němu dostat. Těsně před vyhlášením výzvy se mi to povedlo. Byla by škoda to sem nezařadit, protože mám fakt radost, že jsem to pokořil. I když mě hra někdy dost vytáčela.

Mix žánrů. Adventurní prvky nejsou ve hře jen do počtu. Rozhovorů, sbírání předmětů a plnění rébusů tady jde překvapivě do hloubky. Některý rébusy byly i docela těžké. Fakt jsem nečekal, že téhle herní náplně tady bude dobrých 50 % hry a že to bude dávat smysl. Naopak stealth prvek prvek rozhodně není tak zábavný. Hra je v téhle části dost těžkopádná. Úprkové pasáže jsou ale výborné.

Na akci jsem si musel chvíli zvykat. Hrdinovy se pořád točí hlava sám nepřebíjí, nemá zaměřovací terčík a špatně vidí přes kouř výstřelů. Psychika hrdiny je celkově zajímavá věc. Kde jinde má vaše postava strach z výšek? Kde jinde může spáchat sebevraždu? Je to labilní člověk a celková atmosféra mu moc nepomáhá. Naštěstí jsou nepřátelé dostatečně debilní. Bohužel to občas kompenzují respawnem.

Příběh se může zdát propracovaný a hluboký. No, z dnešního pohledu to vypadá jako solidní klišé. Má to ale pěknou dobovou atmosféru. Je to špinavé a kruté. Místy dost nemilosrdné. Ve hře je spoustu záseků u věcí na které jsem mnohdy přišel náhodně. Savovat se dá jen na některých místech. Chcípal jsem a tápal hodně a dohrání mi způsobilo slušné uspokojení.

Pro: atmoféra doby, uvěřitelný hrdina, slušný mix žánrů, rybolidé

Proti: stealth pasáže, umělá inteligence, otravné záseky

+26
  • PC 95
100% nedavam z jednoho jedineho duvodu a tim je, ze sem ji jeste nedohral a to vinou prohnaneho bugu skoro na konci hry ktery zabranuje probehnuti pod sesouvajici se chodbou...
Ale jinak nemam prakticky zadne vytky...jako milovnik hororovych her sem byl lapen hned od zacatku. Pribeh inspirovany jednou povidkou od Lovecrafta nema chybu, atmosfera by se dala krajet a system psychickeho rozkladu osobnosti v podobe schizofrenii a jinych chorob je originalni a navic z toho pekne beha mraz po zadech ....a dalo by se jeste pokracovat

Pro: atmosfera, atmosfera, atmosfera, zvuky, hratelnost, system leceni a silene stavy

Proti: nekomu muze vadit zastarala grafika, ten proklaty bug ( i kdyz reseni je uz dlouho na svete )

+23